f
haar vermogen, hetwelk 80,000 p. St. (ongeveer een
in 111 i oen guldens) beliep, lot dat zij den vercischtcn
oudeidoiu, oui non te worden, zou bereikt hebben,
hetwelk' den 6 Junij 1852 het geval zal zijn. Dun
moet, naar het gebruik der Roonisohe Kerk, haar
geheel vermogen worden verbeurd verklaarudan
lieefl zij alle regt verloren op baar goed, hetwelk het
eigendom moet worden van de kerkaan welke zij
zich hoeft verbonden,
«De adressant verzoekt bet Huis te overwegen, of
eene minderjarige haar vermogen kan weggeven
zonder njagtiging van hare ouders of van liet Hoog
Geregtshof. Verder verklaart de adressant, dat zijne
dochter niet het bedoelde meisjehare halfzuster
had willen spieken of brieven wisselen, maar uat
men, zonder achting voor hel gevoel van bloedver
wantschap, zulks had belet. De odressaut weuscht,
dat aan minderjarigen verboden worde als prueveling
in een klooster te treden, en dal alle goederen, welke
in zoodanig geval bestemd zoude zijn oiu de Ruotuselie
Kerk te verrijken, vervallen verklaard worden aau de
Kroon, om er naar goedvinden over te beschikken.»
Niet alleen is te Londen de verjaardag van de
Parijsche omwenteling pleglig gevierd gewordenmaar
liet Lekende Europesche democratische comiuité heeft
ook de oiukeering van zaken in Duilsehland herdacht,
door het houden van eenen staatkundigen maaltijd
onder het voorzitterschap van den Generaal Hang. De
berigten, welke ten aanzien van dien maaltijd zijn
verbreidvervullen de gemoederen der demagogen
alhier met vreugde. Daaruit blijkt, dat de maaltijd is
bijgewoond door 500 a 600 personen, meestal Itali
anen en Duilscbers. Onder de aanwezigen heeft men
opgemerkt den bcruchten Sausmann, StruveA. Rage,
Kinkel en zelfs eenige leden van liet Engelsche
Parlement.
De toespraak welke, Mazzini tot de aanwezigen
heeft gerigt, heelt nog al indruk gemaakt. Zonder
opgewondenheid heeft hij in het midden gebrngldat
men hem niet moest vereerenmaar de Voorzienig
heid in welker hand hij slechts een werktuig was
om eene groole zaak te doen zegevieren. Val ik
(dus heeft hij gezegd), dan volgt een ander mij op.
De vermolmde troonen der Vorsten, welke God met
zijnen vinger heeft geteekeud/ storten in. De vetou-
derde maatschappij is hare ontbinding nabij, otu plaats
te maken voor eene nieuwe orde van zaken.
Veider heeft tUaszini gezegd, dat de gebeurtenissen
van 1849 in Italië en Duilsehland de vruchten waren
van reeds voor drie eeuwen gestrooide zaden
dat het de pligt van Duitschland was, om eenen
Keizer aan te vallen, die als de vertegenwoordiger
moest worden aangemerkt van de onderdrukking, de
handhaver van het materiële beginsel; dal men
aan hein, Mazziniaan het hoofd van Italië, den
Paus moest overlaten, als den vertegenwoordiger van
het hatelijke spirituele beginsel. In den loop zijner
rede heeft Mazzini zich aldus uiigediuki: aio stede
van dien Keizerzult gij eenen grouterenmeer
waardigen souverein erkennen en op den troon ver
heffen, namelijk het volk. Wat ons betreft, in stede
van den Paus, die niets meer is, dan een ineusch
zullen wij erkennen God en de natuurNet uit
bundige geestdrift is deze toespraak beantwoord.
Daarna is de marseillaanscltc rnarsch aangeheven, en
zijn een aantal democratische liederen gezongen
waarbij vooral de Duilsciiers blijken van groole be
kwaamheid hebben gegeven.
(SUrta.
Do Echo du Mont-Blant, geeft nog een tweede artikel
dat wij insgelijks vermeenen te moeten overnemen
omdat men ook hier te lande zijn nut daaruit trek
ken kan.
Geheime Genootschappen.
Pe orde der vrijmetselaren hadzeiden wijeen
61osofisch en godsdienstig doelter\ ijl de geheime
genootschappen, die men in onze dagen in zulk eene
groote menigte heeft zien ontslaan, een uitsluitend
staatkundig doel najagen. Wij i oeten hier bijvoegen
dat even gelijk de staatkunde een inval had gedaan
in de filosofie der vrijmetselaars-loges in de XVllIe
eeuwzoo ook de behoefte om do godsdienst te be
strijden overal de duistere schuilplaatsen i9 binnenge
drongen waar men de omverwerping det maatschap
pelijke orde beoogt.
Eu dit kon niet anders. De lieden, welke uit fana
tisme of eerzucht zich tot den rang van zanienzweer-
ders verlagenmoesten onvermijdelijk opmerken dat
de godsdienst de eenige tegenwerking was die zij te
duchten hadden; en wanneer wij gewagen van tegen
werking der godsdienst, dan spreekt het van zelf dat
wij hier vooral bedoelen den weldadigen invloed van
het kalhohjk geloof. De bloot mensuhelijke gezindheden
kunnen met alles vrede hebben en zich overal naar
schikken; maar de katholijke leer veroordeelt de za-
menzweringcii, de opstanden, en de geheime of open
bare woelingen tegen orde en wetten. Van dat oogen-
blik af aan, hebben dus de ingewijden van alle kleuren
begrepen, dat hel noodzakelijk was hel katholicisme te
verslaan, ten einde des te zekerder de maatschappij
zelve te bereiken.
Ieder kent do menigte der midd"icn die gebezigd
zijn om den godsdienstzin uit de gemoederen lo ver
bannen, om de Goddelijke eerdienst te vernioligen en
om tusschen de katholijke leer en liet verstandelijk
begrip van het kind onoverkomelijke beletselen op to
werpen. Ieder kent den oorlog, die nu eens in het
geheim, dan weder openlijk, heden op sluwe, morgen
op bloedige wijze gevoerd wordt tegen do Kerk,lrgeu
de geestelijkheid en tegen de katholijke instellingen;
maar niet ieder weet van welke zijde gewoonlijk de
meeste aanvullen en de meeste aanmoedigingen en
bevelen aau de strijders voortkomen. Wij aarzelen
niet langer het te verklaren: dit alles komt voort van
de geheime genootschappen.
De oude vrijmetselaars hadden reeds begrepen dat
wilde men de katholijke waarheid uit het raenschelijk
hart verbannenmen dat hart door krachtige mid
delen op het dwaalspoor moest brengen. In ctteljjke
een wemig hooge gradenlieten zij de nieuwe inge
wijden zwerendet zij nimmer eenige betrekking
zouden aanhouden met de Kerk noch met de pries
ters. Wij laten hier volgen eene gebeurtenisdie
nog slechts voor weinigu dagen heeft plaats gehad
en voor welker waaiheid en naauwkeurigheid wij
durven inslaan.
Een man van zekere jaren en die onbezorgd kon
levenwoonde in eene naburige stad met zijne vrouw
alleen. Deze werd gevaarlijk ziekliet een priester
halenontving de troostmiddelen der godsdienst met
eene goede gesteldheid, en stierf met eene onderwer
ping eene gelatenheid en eene verwachting van het
toekuraslig levenwelke baren man ten uiterste ver
baasden.
Eenige maanden daarna werd ook hij gevaarlijk ziek
maai hij liet geen priester ontbieden. De geestelijke
die zijne vrouw bediend hadhoorde echter van zijue
ziekte spreken en kwam hem de 11. Sacramenten aan
bieden, doch hij weigerde ze te ontvangen.
«llue, zeide de jeugdige priester tot hem; gij waart
zoo verheugd en tevreden over het zalig afsterven uwer
vrouw en wilt gij nu haar voorbeeld niet volgen en
uw hart insgelijks openen voor dezelfde troostvolle
hoop op de eeuwige zaligheid?»
a Mijne vrouw bad de vrijheid om te doen wat zij
wilde, was hel antwoord; maar ik heb die vrijheid niet.»
«Wal? een man van uwe jaren is niet vrij om de
inspraak te volgen van zijn geweten?»
a Neendat hen ik niet. Ik heb met de verschrik
kelijkste ceden beloofd dat ik nooit eenige gemeenschap
zou houden noch met de Kerk. noch met de priesters.
Maar gij zijt toch te goed onderrigt om niet te
weten dat de eed om iets kwaads te doen niet ver
bindend is?»
«In mijn oog is elke eed verbindend; ik doe de
eeden maar ik denk er niet over na.»
«Doch bijaldien gij dan 4gezworen had een groot
misdadiger een moordenaar te wordenzoudt gij u
dan vcrpligt achten om het te worden?»
«Ja zeker, Etrw. lieer, en ik zou het ook werkelijk
worden, lk ben nu een/qaal zoo en in dit opzigt niet
te veranderen. Evenwel beb ik veel leed gehad van
dien toestand, en sedert den dood mijner vrouw wordt
ik als het ware van berouw verteerd, dat ik niet even
als zij deelachtig mogt worden aan Gods groote gaven.
Zelfs is mij de gedachte reeds ingevallen oiu aan den
grootmeester der logein wiens handen ik den eed
heb afgelegdte schrijven om hem te vragen mij
van dien eed te ontslaan. Dit zal ik nmrgen werkelijk
doenen indien het mij gelukt weder vrij man te
wordendanEerwaarde lieerzal ik u laten ont
bieden. Tot zoo lang ben ik eohter genoodzaakt in u
niets anders te zien dan een gewoon burger.»
Weinige dagen daarna werd de priester bij den
patient ontboden De vrijmetselaar of socialist was van
zijnen eed onlslngen; bij ontving de 11. Sacramenten
en van het oogenblik dat hij zich met God verzoend
hadwas hij een geheel ander mensch geworden. De
galeislaaf ontdaun van zijne boeijeu, kon niet zou blijde
zijn als die arme verdoolde zondaardie door een
misdadigen eed in eene schandelijke slavernij gehouden
was geweest.
In het laatst der vorige maand stierf Ie Lyun een
lid van een geheim genootschap. Even als zoo vele
anderenhad ook hij den verschrikkelijken eed afge
legd van nimmer eenige godsdienstige betrekking niet
de katholijke Kerk noch met hare priesters te zullen
hebben. Doeh de gedachte aan den naderenden dood
die voor den menschclijken geest een helder licht
werpt op een aantal dingen dezer wereld en op eenige
zaken betreffende hel eeuwig levendeed hem in
ziendut de eed om van God verwijderd te blijven,
misdadig was. lij verzoende zieh nu met God en de
geestelijkheid mankte, in o- nsle.niniiig met de
fuiuilic, alle noodige tuebei .u-elen om hem do ..er
eeuer kerkelijke begrafenis te verleenen.
Maar de «Broeders en Yriendeu,» die liet ander
uiteinde vasthouden van do kelen, waaraan hij was
gekluisterd geweest, en die hem thans niet meer met
hunnen dolk konden bedreigenwaarop hij gezworen
had van zijue vrijheid al' Ie zirn, wilden desniettemin
zijn Ijjk dwingen om de gevolgen van zijn Lidmaatschap
der geheime vcreenigiiig lo oiidergnan; zij wilden niet
gedongen dat hij, dio in zijn leven het bezoeken van
de kerk verzaakt luid, na zijn dood derwaarts zou
worden gcdragi"i. Gelukkig bevond zich te Lyon ccne
polieic co eene gewapende magt, die regUcbupm en
sterk genorg waren, om ticli to verzetton tegen het
tyrnnniek geweld, dal <le gezworene leden van het
komplot op het lijk wilden uitoefenen. De Generaal
Cailcllanc herstelde de orde op eeno voorbeeldige wijze.
Wij leveren deze feiten ter beoordeeling over tan
hendie het zich ten pligt stellen de maatschappij te
bestuderen. Zij kunnen strekken om den sleutel te geven
van zekere moreele verschijnselendie vooi elke redelijke
uitlegging onvatbaar schijnen. Het is immers niet zeld
zaam lieden aan te treffen met een vrij goed oordeel
begaafd, maar die de ergerlijkste onwetendheid ver
raden, zoedra men hen over godsdienstige aangelegen
heden hoort spreken? Gij kent er immers ook wel,
die in den grond godsdienstig zijnmaar die het niet
durven schijnen? Eii wemelt de maatschappij niet van
personenwier belang wegens hunnen standhunne
fortuin en zelfs wegens familiebetrekkingenhet mede
brengt dut zij de zegepraal der godsdienstige leeringen
begunstigeneu die desniettemin de hand reiken aan
de bewerkers der ongodsdienstigheid?
(Wij laten bovenst, geheel voor rekening van
De Tijd y. H. C. van 22 Maartwaaruit dit
stuk ib oveigenomen). Rzo.
Charaden.
3.
Mijn geheel is een «oord 't «elk duizenden bij bet leven
beeft bewaard, maar ook èwizendeii beeft doen sneven. Het is
samengesteld uil 11 letters. Had men 2, 3 vergeten bij bet
«oord, toch zouden duizenden en tienduizenden bij bet leven
bewaard en ook aan dat getal, welligt meer, liet leven hebben
gekost. Indien sommigen het vooraf geweten hadden zouden zij
it' liever een 11, 7, 8 gezocht hebben, dan hun leven te
verbeurrn, en de 3, 4, 9, 8 was rustig gebleven. Men zag
er uit dal het leven gelijk is aAn een 5, 9, 8. Onrust
en verdeeldheid bragten die slagting te weeg, doch indien
1,4,8,7 in hun midden ware gekomen, zou dat verhindert
zijn. 't Baart steeds twist in landen en bij volkeren 100 er
verdeeldheid beersclitmen zegt dal zulks bet 8,7,10 der
menschen is. Ten huidigeu dage klaagt men er over en
gelooft men dat de mcnscbeu, die zich ap 6, 7, 8 ontmoe
ten het meest dit ziclizcll aandoen. En toch is alles nog
omhuld met ecu 1, 2, 3, 4, 8 waar later 8,4,2, 3, 10 uit
te voorschiju kouit. T.
4.
Mijn naam bevat een tiental lettersen ik ben alom bekend
l ier, achttien wordt steeds vergeten, bij mij is niet dan ellcnd!
In mij liggen vele dorpers, ook was zere», acht eu tien
Eens geworpen bij die velen die men toen iu mij kon zien.
Velen vonden zesen, drie, acht, zes; sommigen ook een zeven,
Maar voor allen was het zeker bij mij steeds een tier, negen zes.
lien twee, rij/ zes ging hel ullcsvoor uien hij mij plaatse had,
Heette uien ook nog zoo glansrijk ware men op titels prat!
Ju tienvijf zei en de negen met de twee eu drie daarbij
llusl bij eentwee, rijf zei, en de negen eu tien ter zij.
Ieder heelt zeven vijfvier, drie, zei van mij; nu ik hen ook niet
heel fraai
Meer verschrikkelijk voor sommigen dan een levendige haai
Zei, acht, negen eu de tien kruipt van mij, hoewel langzaam, heen,
Oiii mij is liet niets dan zuchten kermenklagen en geween,
d' Armste tien, acht, een, vier, drie, zet is hij mij steeds even l' buis
Als de magtigste regeerder of de priester in zijn kluis,
Wettigt komt gij allen in mijdie dit leest of poogt te raden
Des is 't goed, dut gij bet wclc, boewei 't u niet veel zal schaden.
Juiste oplossingen der beide Charades voorkomende in ons
vorig N".zijn ingekomen vun C. W. It M. W. 0. J. uit
Soeit/ D. H. v.K.; Antonie Smitman BreeslraalB. N W.
beantwoordde de Charades hoewel niet uitgewerktgord door
liet bcrigtde CHIMPANSEE vindt uien te PARAMARIBO
niet; n zond alleen de uitgewerkte oplossing van
N°. 2; onuigewerkte opgaven zijn ingekomen van J. J.P. D
.R..; ADe Itrdartie verzoekt in 't vervolg geen
antwoorden in te zenden die niet geheel uitgewerkt zijn wijl
inen zonder dat van liooren zeggen antwoord kan inzenden
zonder eenige verdienste van eigen vinding
BURGERLIJKE STAND VAN AMERSFOORT.
Van 17 lot en met 23 MuarL, zijn
GEBOREN: 3 Kinderen vun liet Mannelijk en 1 van liet
Vrouwelijk Geslacht. Te zaïnrn 6.
OVERLEDEN: 17 Maart, Catrina Knijer, circa 21 m. --
20 Maart, Gerardtis Jckel, 28 j. Aiithouiu Veenendaal,
GO j.. Weduwe van Adoiph Hamilton. 23 Maurt, Arida
Hoogland, ruim 22 j. Te zaïncii 4.
ONDERTROUW D: Johannes Vnlistal met Dirkje van Dual. -
Adriunus Kraan met Johanna Bekbergen.
GEHUWD; Gcene.
MaIUCTOEMGT VAN AMERSFOORT. 21 Muart.
Rogge /5.50 lot f 5.70. Boekweit /G.OOtol G.50. Aardap
pelen f 1.90 lol 2.30 liet mud. haas van 14.00 tot /1G.00
de 100 pond. Outer 0.70 lot 0.85 het Nederl. pond. Eijeren
ƒ0.20 Cents de 12 stuks. Itundvl. 40 cl. Kulisvl. 50 cl. Var-
keusvl. GO ct. hrt N. pond.
Maretberigt van Utrecvt, 22 Maart.
Tarwe van ƒ6.2R tot f 6.05. Roege van 5.50 lot 5-75.
Gant van 4 .25 lol 4 50. Hoef weit van 6.25 lot 0.75.
Hosier van ,'2.50 tol >3.00. Witte Honen van 9 00 tot
10.50. Groene Erwten van 8.00 lol V.50. (irnauwt
Erwten en Cnpuc. van 10.50 lot f 12.75. boter van J 0.78
tot f 0.94 liet pond. haas van 32.00 tol f 86.00 de 100
ponden. Aardappelen vau J 2.70 tot J 3.25 de muddc.
SCHIEDAM, 21 Maart, Moutwijn, f 10,25. Zonder fust
Jenever. 100"/, Apizt. proef 13,25 u 13,75. j of Belasting.
BEURSPR1JZEN DER EFFECTEN.
Zaturdug, 22 Maart 1851. Nederland 2'/i pL't. 57'/,. 8 pC't.
G7. 4 pCl. 88'/». Spanje, Arduin i. 510 p. St. 14'/,.
Binnen). 3 pCt. 34'/,. Rusland 5 pCt. 104'/,. Ooslenr.
MetalI. 5 pCt. 69'/,. 2'/, pCt. 37»/,.
VERTREK DER BEURTSCHEPEN
Z O M E 11 D 1 E M 15 T.
van Amenfoort van Amitmlam
..orgeus Ion 6 ure. 1J uur vwr Boumsluiten.
Woensdag, 20 Maait. I„ J. Koekoek. G. de Weerd.
Vrijdag 28 s S. J. Hmilsuagcr. J. Bos.
Zondag, 30 C. de Weerd. I„ J. Koekoek.
Van Amenfoort op Rotterdam, over Haarlem, Leijdrn,
Grovenluiife en Delft; en vau Rotterdam op Ameri/oorlover
Gouda, Lvijiien ctl Haarlem terug; Schipper J. UuuTSAACER
Van Amersfoort, Maandag 7 April.
Rotterdam, Dingsdag 15 u
Te Asebmooet bi) YY. J. VAN BOMMEL V AN VLOTEN.