AHERSFOOBTSGHE c 0ÜRAIT, Tnu D1NGSDAG, d8 November 8856. l)il Blail verschijnt tweemaal in ilc week des Uings'Uigs en Vrijdugt. l)c Prijs van het Abonnement is /"I.50 in de 3 maanden. Van Adverlenliënvan I tot 6 regels 60 Cents, elke regel meerder 10 Cents, behalve bet Zegelregt. 4fzondcrlijke nummers, f0,10. Brieven franco. Bestellingen bij den Uitgever-Redacteur A. van Cletff, te Amersfoort, zoomede bij alle Boekhandelaren en Post-Dirccleuren in het llij!.. Kan er Homogeniteit bij de zoogenaamde Nederlandsche Liberalen bestaan? Wij 1 icbben in vorige artikelen gesproken over de onduurzaamheid, de onnatuurlijkheid on tie won- slruositeit van een echt liberaal verbond liissclicn de heterogene deelen der compacte massa, waai uit de zoogenoemde liberale partij in Nederland beslaat en die zich bij voorbeur de constitutioneele partij noemt. Nu gaan wij over tot bewijzen. Wij vragen of zij, die blindelings de stellingen ecner Kerk aanhangen, welke geloof eischt dóch rede wegcijfert, ccne opregle verbinding kunnen verlangen met degenen, welke geloof mei rede in overeenstemming brengen of met dezulken welke hel ééne als uitvloeisel der andere erkennen? De Rooinsch-Kalholijke Kerk zegt immers dat builen de openbaring, geen geloof aan de Godheid, geen geloof aan de onsterfelijkheid der ziel moge lijk is; hare belijders mogen niet denkeu; zij moeten hare waarheden geloovenzwijgen en zich vernederenzij mogen het geloof aan liet bestaan der Godheid niet in verband brengen met hetgeen de rede hun ingeeft. In tegenoverstelling daarvan, verbinden de be lijders van andere gezindheden, geloof met rede door de rede wordt geloof' tot onbetwistbare waar heid gemaakt, terwijl dit zonder haar een bijgeloof of ecne twijfelachtigheid is. Ziet rondom L' en eij zuil U overtuigen dat in weerwil van alle ontken ningen. alle schepselen de ingeving hebben; om niet alleen volgens de rede te gelooven, maar ook om zich door de rede aan bel geloof te hechten, de stem der rede te volgen, is de natuurlijke aan drift van den mensch. als of zoolang li :j mensch is; liet is zijne speciale roeping; wordt die roe ping gekeerd, dan wordt de mensch; schepsel, dan daalt bij neder tot dc grens der verstandeloosheid dan streeft bij bet redeloos dier op zijde, dat aan den toom of den keten van een andermet meer rede begaafd schepsel de wereldreis mede maakt. De zich zelve noemend éénig zaligmakende kerk ontkent, ontzegt zijne ledematen het gehruik der rede in de godsdienst, in de Godetkenning! Zij zegt tot hare belijders: gij moet gelooven omdat en hetgeen ik ;de kerk) u laat geloovendoe gelooven maar iedere andere stem huiten de mijne moet gij gehoor en geloof weigeren als die u zegt dal en waarom gij gelooven moet. Is er een opregt verbond mogelijk van mcnscben die gelooven zonder tc mogen denken en menschcn die gelooven omdat zij denken Kan een opregt verbond mogelijk zijn lusschcn dc vrienden en de vjjanden der rede? Kan een politiek verbond duurzaam zijn met be lijders eener leer, die zegt: zij die niet gelooven zoo als gij gelooft zijn uwe broeders nietwant "net zijn ketters? De gedachte laat zich niet ketenen't is daarom ccne onomstootelijkc waarheid dal de gcloovige ge dachte, 't zij datzjj redekunstig of redeloos gelooft, op politiek terrein wordt medegchragtte vergeefs zal men baar willen uitsluiten zij sluipt ongeroe pen als van zelve naar binnen. Is nu een opregt politiek verbond mogelijk tns- sclien ben die kunnen zeggen: wij weten waarom wij gelooven, en hen die moeten zeggen: wij mogen niet weten waarom wij gelooven Men zal ons tegenwerpen dat politieke verhou dingen de kerk uitsluiten. Wij beamen dat. Maar wie kan de onmogelijkheid tot mogelijkheid maken? Wie kan beletten dat de gedachte den mensch bij blijft? Wie is in staal bij zich zeiven de gedachte Algemeen mlicl van den Inquisiteur-Generaal van Rometegen de Kellersohc Christenen, Joden, Alabome- daiicii en Heidenen. aan de Hoogste Gedachte uit het hersenwindsel te wringen, al is zij daarin omgord zonder dat hij weel waarom en als liy weet waarom zij daar zetelt? Wie kan beletten dut gedachte bare riating volgt, zoo wel bij den eeuen als bij den anderen? De rigting des eeuen steunt op de rede, die des anderen immers op redeloosheid. Wij vragen of een opregt liberaal verbond op politiek terrein mogelijk is lusschcn zulke hetero gene bestanddeelen Liberaal, is: vrijzinning; kan bij opregt vrijzin nig zijn die ondergeschikt is aan de geestelijke heerschappij eener kerk welke zegt: gij moogt niet vrijzinnig zijn, gij moogt van de rede geen gebruik maken bij bet kerkelijk leerstuk; gij moet reglzin- iiig zijn, in den aard zoo als ik (de kerk) bet u beveel. De zich noemende alleen zaligmakende kerk sluit alle liberalisme uit, hou kuuueu dan hare belijders zich liberalen noemen? De wittebroodsweken eener nieuwe Redactie. In bijna alle wereldsche zaken wordt de uitvin ding van eene onderneming, van een plan, van een onderwerp en wat des meer zijgemeenlijk als hoofdzaak beschouwd. Die beschouwing is onjuist. De wil, om lot dc uitvoering te komen is in wer kelijkheid de hoofdzaak. Zoo is 't ook met de Redactie eener Courant geslelJ. Zonder toegerust te zijn met de of eeuige middelen, om bet lezend publiek bezig tc houden, vervalt natuurlijk iedere uitvoering doch die uitvoering zelve hangt van niets anders af als van den vasten wil. 't Is waar, men kan zich vergissenmen kan verkeerd ar beiden, maar dit wordt al zeer spoedig zelve in gezien en dan is bet voornemenom die verkeerd- beden in hel vervolg te ontwijken, genoegzaam oin op den regten weg te komen, 'lis alleen maar te doen, oin te beginnenbeeft men den wil daartoe, dan beeft men veel gewon nen, al is de eerste optreding eener Redactie ccne der meest glibberige; is 't niet altijd eene eerste optrediug, dan beslaat er ook niet minder gevaar in eene verandering van tooneel, van werkplaats, waar men bij een nieuw publiek meerder of min der onbekend is, en dat weinig weet van den nieu wen optreder, van zijnen aard van werken en van zijnen letterkundigen smaak. Allengkens wordt het Publiek aan de Redactie en de Redactie aan zijn Publiek gewoon; maar dat gaat zoo gansch spoe dig niet; wij betwijfelen het, dat eene Redactie reeds bij hare optreding op staande» voet de sym pathie van baar lezend Publiek kan winnen. Misrekeningen, vergissingen, hinderlagen zijn de eerste genoegens eener eerste optreding. Men stapt te hard of te zacht, al naar dat de gehoorzenuwen van den toeschouwer iugerigt zijn; men spreekt te bedaard of te rad, al naar dat de geest of het verstand van den hoorder ontwikkeld is); de'gosti- culatie (bet gebaarde-lispel) is te woelig of tc stil, al naar dat bet oog van den opmerker vermoeid of verdikt is; kortom, men treedt op een onvast ter rein, waar de hoofdzorg is. bet evenwigt niet te verliezen. De noodzakelijkheid om dikwijls met vlugge op pervlakkigheid of luimige bitterheid van zaken te spreken, die in wezenlijkheid ernstig zijn en die de overtuiging van anderen kunnen kwetsen, die zicli in hunne overtuiging der opvatting van zaken versterken, om hunne zwakheid te bemantelen. die noodzakelijkheid doel dikwijls den zamcnstcller de verhoudingen van zijn onderwerp zijns ondanks uit liet oog verliezen en sleept hem somsjomvil- lekcung mede, 0111 aan eene vlieg het gewigt van ecu olifant te geven. De noodzakelijkheid 0111 alles te scheppen, om ongeboren kinderen uil het niet in het leven te roepen, om die een vorin en kleur te geven, die tastbaar en ziglhaar zijn, is op zich zelve uiterst ingewikkeld en mocijelijk. Met dit handwerk laat men wel eens de prooi voor de schaduw los, het geheel voor de onder deden, het onmetelijk groole voor het onmetelijk kleine; men stoot zich aan angstvalligheden, aan ijdelheden, aan kieschheden, aan alle de goede en slechte eigenschappen der menschelijke natuur; een ontmaskerde schurk zal zich schreeuwend be klagendat gij de openbare zeden kwetst; be stuurders, die door U hunne pligten ouder het oog gebragt worden, zullen met gebalde vuisten zeggen, dat gij een woelgeest zijl; kniezers en besjes, die alleen welen wat kerk en geld is, zullen L' verwijten dat gij hunne vrolijkheid ver galt opgeblazene Keisleenlrekkersmet dikke zooien, zullen zich de haren uil liet hoofd trek ken, omdat gij een steenhoop met den naam van bloembed bestempelt; oudcrwetsche huisvaders en schrikachtige huismoeders zullen het U kwalijk nemen, dat gij het reizen met eei. ilnilenden spoor trein boven liet reizen op liet zachte dons eener diligence de voorkeur geeft; landsiedelijkcolie- (loinpers zullen U als brandstichter uitkrijtenom dat gij zegt, dat gij bij het licht eener gaz-lanlaarn beter kunt zien, dan bij het licht van een nacht- pitje; gierigaards, die op hunne sloften schat ten verdienen, zullen U een doordraaijer noemen, omdat gij de wereld leeren wilt, dat bet geld verdiend wordt, om het in betamelijke genoegens uit te geven; preutsclic jonge jufvrouwen, die nog nimmer eene echte cacliemire of een wezen lijk Parijsch crinoline-toilet gezien hebben, zullen li met hunne nagels de wangen openkrabben, omdat gij hunne kapsels bij eene uitstalling ver geleken hebt; lijmerige dagdieven zullen U zeggen, dat er veel meer gratie en kunst in zit om ecne Goudsclie pijp te stoppen, als oin regel- matig week aan week een vel druks met hersen- snieersel te besproeijen; na bet lezen uwer Courant zal een huisjesmelker zeggen, dat uw nummer van liedeu goed is, maar een effecten speculant, die berigt van daling ontvangen heeft, zegt dat uwe Courant eene prul is; na het le zen van uw leading-arlikel zal een ezel zeggen, dat gij een knap man, en een knap man zal zeg gendat gij eer. ezel zijl; zet gij een kermis- bril op, dan zullen de leden eener plat..lands- Heeren-societeit uitbrullen, dat gij uil uwe natuur lijke oogeu ziet en kijkt gij door uwe tweeoogen, dan zeggen zijdat gij eeu kerinisbril op hebt; suisebollendc sulfers zullen U ln bet oor blazen, dat gij te ironisch en natoorigc bengels zullen U door eene trompet toeschreeuwen, dat gij niet pikant genoeg zijt; een Utrechlscli katje zal U willen krabben, en een Geldersehe Toortsdrager zal U willen voorlichten; liet eene gedeelte uwer lezers zal U misprijzen voor hetgeen gij wel in uwe Courant gezel hebt en bet andere ge deelte zal U stellig geen dank weten, voor betgeen gij er niet in geplaatst hebt; de een zal U zeg gen, boe gij wel schrijven moet, en de ander zal U zeggen, boe gij niet schrijven moet; de slot som is: dat eene Redactie, die iedereen bevallen wil, niemand zal bevallen. Dat zijn de wittebroodsweken van liet handwerk of beter gezegd, dat zijn hare emolumenten; het beste is, dat eene Redactie de verstandigste partij kiest, en bare eigene wijze van arbeiden T zoogoed zij kan. volgt. Daar bevinden bet Publiek en zij zich het beste bijdoch 't zal dan nog nu en dan gebeuren, dat des Schrijvers geest mank loapt, want wie heeft geestdie aller smaak voldoet?" Daarbij komt nog, dat de lezer, volgens zijn na- Slic dood vim Mevrouw de liriivlii Htz- Jmiie.H, veroorzmikt door ecu lucifer. Voor ze» of zevc.i jaren geleden leed door «ton oiigilukkigcu .lood van ecu der beminnelijkste vroon en van l'anj*Madame de Values, de groole wereld een zwaar ter lies; in de vorige inannd Jickwanl dezelfde groole wereld ecu niet minder groot verlies, door jiel a falen en van Mevrouw de Gravin Charles Filz-.lamc*. in bijna gelijke ongelukkige omstandigheden. Wij zullen beginnen mei do eerste geschiedenis. Mevrouw dc Vaincs wns wolligt de liefste, dc annvalligstc en de jougdigile i» eene wereld, waar ieder twintig Jaren, bevallig heid cu sierlijkheid had. Zij was nabestaande ran den lieer Guirot of ten minslc aan dien beroemden geschiedschrijver vermaagschapt. 0|I zekeren herfstavondzes of zeven jaren geledenwas zij in de r. 'njheid van den haard bezig dc laatste hand aan het toilet te leceenwaarmede zij «»i» een hal verschijnen moest. Hel svas een koudeu avond; daarom had z!| hel vuur aan den haard door hare bedienden hoog laten opstapelenzoo dat de vlam iu verschillende rigtingen daaruit op- en zijwaarts speelde. Terwijl zij zich mei het hoofd sooroscr lukte, om ccne bouquet aan haren boezem tc hechten, slingerde de a lam uit den haard zich om hel onderste ccdecll» barer tulli) klccdenn, en liet hare prooi niet los, voordat zij alle klccdingstukkcn verslonden lnd. Mevrouw de Vaincs leefde nog eeltige uren, om al* vene martelares en als eeu engel te ilcrvcn. De tweede geschiedenis von.l voor eeuige avcken geleden plaats. Hel was in hel einde il. r vorige maand; Mevrouw de Gravin Charles l ili-.'amc* uandelde iu haai p.rk valt Marlijzij trapte •in eene lucifer, zonder dut zij die bemerkte; dc lucifer ont vlamde; de kleine vlam wrong zich om haar fijn incussclinc kleed, dat geheel naar dc mode langs den grond sleepte. Iu uiiuder tjjd, dan .loodig is om een woord tc schrijven, werd de ongelukkige vrouw door de vlammen, die tot aan haren hals rezen, omringd. Zij had de tegenwoordigheid van geest, om moedige pogingen aan tc wendenton einde dc vlam tc b'.ussehcn en hulp te ro pen. Zij wist ook hare prachtigezijde, blinde lokken uit het bereik der vlammen lo houden. Ér kwam spoedig hulp opdagen en alle mo gelijke zorgen werden aan de edele done gewijd; doch dc goncos- hecrcn deelden de hoop van bare vrienden niet, om baar in het loven te lieliuudeu. Het vuur vergeeft niet ligt. Ofschoon niet ecne der levenswerktuigen van Mevrouw Fiu-James aangetast was, kon de kunst haar net redden, want het bedorven bloed dat uit de hrjiidtvnuden van harcu rug naar huilen moest vloeljcodrong naar binnen terug en utorst haar dooden. Ka een en dertig dagen van bijna ondragelijk lyden bezweek zij den 22*ten October. Twee dagen liter werd haar tijk I- Mar; Ier aarde bcst.ld, op dezelfde plaat-, waar de onverbiddelijke dood hacr aangevat had, Ie mid den har«r bloemen, ie de u.hjlicid barer Kinder.-n en onder dc bescherming van ctnen echtgenoot, die ziju idcleu naam wet krygs- masacvf draagt. Mevrouw Filt-James had vele getrouw» vrienden, want zij wa« goedig, vrolijk en schoon. Zij vertegenwoordigde in dc groote we rd p een geslacht van vrouwen, dal weldra uitsterven zal, on: plaats Ie maken voor tengere modepoppen, die zenuwachtige toe vallen. schele hoofdpijn en luimen hebben, doch nimmer ware aandoeningen ondervinden; dames, die bleek of rooi zyn volgens dc mode, treurig of vrolijk, al naar dc wind waan, doch did geenc cigcuo klaur of geen zelfstandig karakter hebben. Monstcr-Koffljliul», tc Parijs. De muren van Parijs zijn overdekt mol uionster-aift- nlak-billettendie (lc opening van het Grout Parijzér KoflijUuis. tegen 15 November aankondigen. Dit koQijhuiz. hij den ingang van de Faubourg du Temple, kan (iüOü bezoekers gemakkelijk bevatten, behalve dcgeqcnwelke hetzelve doorkruisscn kunnen; daarin bevinden zich ook 86 bilLtrden. in even zoo vele afschutlingen de vertering is rr tot mindere prijzen, als in andere fasliioinlde koN tijhuizen. Ken belangrijk getal Professors zullen stelt daar Ook bevinden, om les op de billard te gevenlot Iviilqkc prijs. Uil kuflijhuis sal dcfhslve «cue zeer uvjatahvvi uonjko-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1856 | | pagina 1