Uittrelcsel «Ier Persbeoordeeliugen Het Nieuws van den Dag, 3 November 1897. Soirée Johanna en Sophie lleijmanii. Zooals gezegd, hoorde ik het tweed" deel van den avond en vond ik gelegenheid de pianiste in werken van Dh"pin, Luik, Rubinstin en I.iszt te hoop-n, terwijl ik de zangeres in de be kende scène met linit uil Donizetti's Lucia di Lainui'Tiiicor" kon gadeslaan. Mej. Jolianna Heijmaiin de pianiste, bezit veel talent en heeft door haar studie een hoogtepunt bereikt zooals slechts aan de begaafden vergund :s t" bereiken. Zij speelt met grootc gemakkelijkheid, groot"' zekor- iet. veel snmuk. Over hel spel van deze jonge ligt oen waas van poëzie, dat aan al haar doen en er aantrekkelijks geeft. Ook aan kracht ontbreekt zoodat zij de gewenschte variëteit in haar brengen. heid kunstenarc laten iets klankeifeclcn Wat n het phen Utrechtsch Nieuwsblad, Zaterdag 80 October 1897. Concert der dames lleijmann. Ken gedistingeerde avond in alle opzichten, want fijnste distinctie is het kenmerk der kunst van dn eminente artisten die zich mm ons voorsteldende diuncs Johanna en Sophia Heijrnann die wij met trots ouzo laiidgciiooicn mogen noemen; niet dSJirora omdat deze toevallig in Nodcrluud i_"-!.>.r.-n w-rdeii, maar omdat ook door deze Ncdorlandxche kunstenaressen het allerhoogste bereikt en geproduceerd worlt. 't Zou eenvoudig banaal klinken na dit concert te gaan spre ken van tcchnieké meesterschap, mooie aanslag, of dergelijke mooie woorden meer. Wie denkt er nog nan technische bezwaren na helaanliooron van ilil tweetal, waarvan do meesterschap slechts geëvenaard wordt door den volkomen ade! der voordracht en de beminne lijke bescheidenheid van het optreden. Geen ostonsalie hoegenaamd, liet kenmerk der ware kunst en hier cene kunst en een kunnen dat het de kritiek al zeer gemakkelijk maakt - want er valt eenvoudig picts Ie krilisoeren, niemendal, of het moest zijn de keuze van hel wel wal te uitgebreide programma. Maar smaak js smaak, en waai' ik bijv. ]i< man's Kinderscenon zou gehoord hebben, meer bekoord door Scarlatti's Sonate. Maar wat doet het nummer Zelf er zoo dadelijk toe, waar alles <le heerlijkste poèzie der wedergave ademt. Juist; eene virtuositeit die geene grenzen schijnt Ie kennen, etme kristalheldere abaoluutste reinheid en beide iu dienst eener poezie des gemoeds (lie deze drie kunstenaars rangschikken 't gevolg dor Godin muziek. K. C. Utrechtsch Provinciaal en Stedelijk Dagblad, Zaterdag 3 October 1897 Concert van do «lauios Heijniann. Zonder nnrzolen reken ik mej. Joh. II. lol do pianiste» van den eersten rang. Men mag dit of dat nog anders wonsrhen vergeten mogen we met dal men voor do vertolking van een kunstwerk t -oh geen maatstaf stellen kan, waaraan alle repro- Sophie lleijmann heeft een lichte, lieve sopraanstom. die zij geducht heeft bearbeid en waarvan zij wel gebruik weet le maken. Dut een scène als lie van Donizetti in en l'oncrt veel minder indruk maakt dan in het werk spreekt van zeil'. Daarom zou ik Mej. Sophie in overweging willen geven, eens iu een of ander der opera-gezelschappen een paar gastrollen te geven, dan eerst zal men het talent van deze jonge dame op de juiste waarde kunnen schatten. Beide concert geefsters hadden zeer veel succes en zullen dus gezien hebben, dat zij in hare vaderstad als kunstenaressen op prijs gesteld worden. Dan", de Lange. Het Centrum, 30 October 1897. Concert lieijiiianu. j. Johanna lleijmann als piuni'te vermag, nomcnale. Haar aanslag i« vol en nobel, haar techniek zo heel gén om o n voorlrelfelijk. haar spel vol gratie. Kn wat oen gevoel weet zij in haar voordracht te leggen! Ken betere vertolking van Chopin, dan deze kunstenares gaf, zal men ni"t. lieht te hooien krijgen. Hot publiek was terecht opgetogen. „Wie die Kine spielend singt, so spiolt die Ander.' situ good"..., schreef de „Ku'niaehe" Zeituiig"' over'lit talentvolle zusterpaar. Kn in een onzor bladen vinden wij vermeld, dat Massenet van Mej. K. lleijmann verklaarde: „elleohunleooiiimo un rossisnol." Kr is dan ook veel in haar geluid, wal nun don koning der zangers herinnert. Kn danraan paart zich een zeer fraaie uitspraak der woorden en een oefening, welke lo t moge lijk maakt groote moeilijkheden te owrwinnen. De aria „II re pastore" en de aria uit de „I.ucio", klonken zc-r schoon, De begeleiding liet niets te. wonschon over. dnclie met photographischc nauwkeurigheid moet overeen stemmen. liet spreekt van zolf, we doen allen ons best de intenties van den schepper var. het werk zoo dicht als mogelijk nabi| te komen, maar elk individu slaat om dat to bereiken zijn eigen weg in. Kn juist die eigen wegen van individuen iia to gaan. is op zicli zelf weer een genot. Nu is mej. Johanna eon persoonlijkheid. Zij komt niet met een van dezen of genen overgenomen opvatting. Ze heeft haar eigen opvatting. Kn die van iemand van haar buitengewoon groot talent te loeren kennen, vind ik zoor interessant. Hot spreekt haast van zelf dat zij geheel huilen excessen blijft die absoluut vonvorpelijk zijn on blijven, Kn door voor dracht dan, en door techniek heelt mej. Johanna mij zeer ge boeid van den heerlijken toon, dien zij aan don prachtige» fjteinway-vleugel oen koninklijk instrument - ontlokte, in een zeer groot getal nuances, van het f ff tot het ju pppp even mooi, heb ik buitengewoon genoten. Do voordracht van Chopin, Ktude, Rondo en Nocturne, spande de kroonzoo zelden mooi hoort men de werken van Chopin poëtisch voordragen, dat daardoor alleen deze artieste alle aandacht verdient. Zeldzaam bekoorlijk was hierbij èn do klank cll de opvatting. M'-t een stjlrijko Sarabande van Rubinstein en do verbazend moi iclijke Tarantelln Napoli van Liszt nam mej, Johanna af scheid, naar ik hoop niet voor huig. Mej. Sophie Hcytnann is oen echte coloratuur-zangeres en mag onder do zeer goede gelold worden. lil do geacheveerde, hoogst beschaafde wijze, waarop inojulïi. Sophie do verbazende moeiclijk lieden aan keel vaardigheid in deze soort van muziek gesteld, heeft ov<-rwoiinon, ligt ook een bekoring. De t""ii is ie die duizelingwekkende hoogte na tuurlijk dun, maar hoogst welluidend bleef hijdal liet der zangeres overigens niet, mui krocht ontbreekt, bleek later. Het was zoor jammer dat niet veel nicer van allen, die aan zang doen aanwezig waren. Voor hou zijn zulke voordrachten naast hot, genot dat ze schenken kunnen. Inzender leerzaam, Want ieder zanger, belloct aan koelvanrdigheid geheel op zich zelf allo aandacht le schonken en haar getrouwelijk te beoefenen. Vond ik na ook do kennismaking niet mej. Sophie hoogst belangrijk, eet. raad moet mij van hel hart: in het vervolg toch ook de muziek te gedenken, die wal meer dadelijk tol on>, moiisclicn van liet einde der l'Je eeuw, kan spreken. Ik ben overtuigd dal deze zangeres ook door hot moderne haar buitengewone giv.-n zeer veel genot kan vor- sch'ill'eu. Hu"" Notiikniijh. Haarlem s Dagblad, 19 October 1897. Concoi'l-lleijiiiitiin. a Heiju: li loonde zich eon ktiiisleiiarosilieallegeheimon van haar instrument kent. wicle natuur all"s sehoiik wat haar in mi voor de kun-t groot kan maken wier aangeboren talent en de hoogst denkbare beschaving daarvan haar een plaats aan wijzen onder (ie eersten der eersten. Met warme ingenomen heid maak ik melding van de heerlijke zangkunst van mej. Sophie lleijmann. lie aria .1! re pastore" die zij in liet eerste deel zong, was iu alle opzichten een meesterstuk. Toon, inmu- c'-cring, coloratuur, wijze van spreken en vooral de onvergelij kelijk" innigheid di" van T g«h""l uitging, dit iill-s maakte hot aanhoor"ii van dii Mo/art ach nummer i"l e"ii zeldzaam en uit gezocht kunstgenot, waar ook do goed in stijl gehouden bego- piano en viool wol bijdroeg. leiding Het tweede deel eelcs, maar liet Zul u bijgedragen tot zal verbonden blijven. getwijfeld in n de scliooiio lie; hel optreden Ik v avond bestond m oen vrij lange •oondo dit dool ni"t bij ilcrdco! krachtig liehhen die. voor de bezoekers eminente kunstenaar» Pim.ii' Loots. Haarlemsche Courant. 19 October 1897. Voor muziek minnende personen was er Zaterdagavond in do kleine zaal van de Koen-teil Verecniging" iets bijzonders te hoeren. De gezusters Johanna on Sophie lleijmann bobben ons daar gegeven een ii.vnd van lioog-gonictcn, I'rie-tcrcssen in het rijK der Kunst, hebben zij omot.es weten te wekken hij liet publiek, dat van zijn kant dankbaar hel vele sehoone dat aangeboden werd, aanvaardde. D» verwachtingen; die tends vroeger in ons land van Mejuf frouw Johanna Heijniann gekoesterd werden, heeft de.zn niet beschaamd. Onvermoeid b.aclil zij t.d van stukken ten gchoore waaruit haiv gruolo virtuositeit bleek, en waarin nu-n liare techniek zoowel ais haar gevoelvol spel kon bewonderen. De Kinder Koenen" van S' hunmnn was, zooals zij dio gaf, een juweel van uit veering. Met grootc superioriteit heeft zij gegeven uo \i i l"lking van dn „Rliapsodic Hongroise", een wonderschoone chaotische stormvloed vuli tonen. Mejuffrouw Kophie lleijmann heeft oen zeer sympnthieko slem. ..e zingt met veel dictie; eene scène ilït „Lucia di La door haar gezongen, bezorgde haar eene ware oval publiek, zoodat ze nog een nummer ten beste gaf.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1898 | | pagina 6