Stadsnieuws.
boidawet op oik gebied, zij a daarbij vau gewicht
geweest.
Nog dient opgemerkt, dat de Vereeniging ge
heel onsektarisch is en dat zij geen enkele geloofs
stelling eischt van haar leden. Zij is nöch
anti-Christelijk, nöch Buddhistisch, nöch anti-
Buddhistisch of Mohammedaanse!» of Bramaansch.
Zij eischt alleen de huldiging van de meest
strikte verdraagzaamheid van alle leden jegens
elkander. Vandaar, dat men onder haar leden
volgelingen vindt van allo sekten en gelooven:
Katholieken, Protestanten, Israëlieten, Budhisten,
Parzen, Brahmanen, Mohammedanen, enz. enz.
liet doel der Vereeniging is drievoudig en wel
a. het vormen van een kern van de algemeene
broederschap der mensehheid, zonder aanzien
van ras, geslacht, kaste of kleur;
b. Het aanmoedigen vau de vergelijkende
studie van godsdienst, wijsbegeerte, wetenschap
c. Hot naspeuren van onverklaarde natuur
wetten en van orgeopenbaarde krachten in den
mensch.
Het eerste lid van dit doel is voor alle leden
verplichtend; de twee andere worden slechts
nagestreefd door degenen, die er tijd en aantrek
king voor hebben.
Een van de merkwaardigste opvattingen der
Theosofen is hun beschouwing van het heelal
als fysisch verschijnsel. Terwijl voor den gewonen
mensch de gansche wereld te verdoelen is in
vaste, vlosibnrf "asvormige en cterische stof,
zegt de Theo 'at het stoffelijk heelal niet
vier, maar zeven „zadaties van fijnheid vertoont
en hij gelooft, dat de vier zooeven genoemde
soorten gevolgd worden door drie andere, telkens
weer fijner dan de voorgaande, die hij, bij gebrek
aan een beteren naam noemtether 2, ether 3
en ether 1. Maar dit is niet alles. De gansche
zevengradige stofschaal is hem slechts een een
heid in een schaal van hoogere orde, eveneens
ui c zeven graden bestaand. De zeven genoemde
fijnheidstoestanden noemt hij te zamen het
grondstoffelijk gebied en van zulke gebieden be
staan er, zegt bij, in het ganseh heelal te zamen
zeven. Elk zoodanig gebied is saamgesteld uit
stof, maar hoe hooger men komt, des te ijler en
fijner. Zóo fijn zijn deze hoogere gebieden, dat zij
aan de stoffelijke waarneming geheel ontsnappen.
Kvenal» bet lichaam vau den mensch samenge
steld is uit de grofetoffelijke stof, is zijn gevoels-
natuur samengesteld uit stof van het tweede
gebied, zijn denknatuur uit stof van het derde
gebied, enz. Dit verklaart, hoe het mogeiijk zou
zijn, de ziel te kunnen waarnemen. De ziel, de
gedachten, gevoelens, enz. zijn eenvoudig stof
felijk op hun gebied, maar dit gebied is op zich
zelt zoo lijn, dat het ten opzichte der grove stof,
waarmede wij vertrouwd zijn, onstoffelijk lijkt.
Nau\y met "deze beschouwing verwant, is de
Theosofische opvatting van het wezen van den
mensch. Evenals het heelal zevenvoudig is, is de
mensch dat, Ook de meDseh heeft in zijn lichaam
stof van alle zeven wereldgebieden. Het grond
stoffelijke deel zijns licbaams dient als drager
der fysieke levenskrachthet deel van stof, die
tot het tweede gebied behoort, dient als drager
van de gedachtekracht.
De Theosofische beschouwing stuit zich aan
bij de verdeeling in geest, ziel en lichaam, doch
komt door onderverdeeling tot eeti zevenvoudige
versplitsing. Zij noemt elk zulk een deel een
beginsel en spreekt zoo van de zeven beginselen
van den mensch. De vier laagste hiervan noemt
zij te zamen de persoonlijkheid, de driehoogste
(Verstand, Geest en Goddelijke Vonk), het Ik-
wezeu, de Individualiteit, het Ik, of Ego. De
persoonlijkheid vat zij op als vergankelijk eu bij
den dood des menseheu acht zij die, zich op te
lossen in haar samenstellende bestanddeelen. Het
ware Ik echter, of de drie hoogere eigenschappen,
acht zij onvergankelijk en immerb'.staand. De
persoonlijkheid dient, zegt zij.' om ondervinding
en wijsheid op te garen voor de individualiteit,
die daardoor tot volmaking en ontwikkeling
voortschrijdt. Hieruit volgt, dat het menschelijk
leven tot spilpunt moet nemen het wezen der
Individualiteit en niet der persoonlijkheid, daar
het eene groei voor altijd waarborgt, het andere
slechts welvaart voor korten tijd.
Het eeuwig voortbestaan van de Individualiteit,
of het houger wezen van den mensch, wordt
evenwel met gedacht als een eeuwig verblijven
in een Hemel of den oenen of anderen liehaara-
loozuu toestand. Volgens de Theosofie is het
leven der mcnsehelijke Individualiteit een beurt
wisseling van loven in een menschelijk lichaam
en buiter. een menschelijk lichaam, of met andere
woorden en van ons tegenwoordig gezichtspunt
uiteeu leven gedurende hot leven, en een leven
geJurf nde den dood van liet lichaam. Dit heet
de theosoof de Wet van wedergeboorte of reïn-
.karnatic. Er vloeit uit voort, dat ons aller indi-
viduecle ziel tallooze malen alreeds op aarde
geleefd heeft en eveneens tallooze malen nog op
aarde zal verschijnen, steeds in nieuwe lichamen
of persoonlijkheden. Deze hurhaalde wedergeboorte
van onze ziel is het middel voor haar om nieuwe
kennis en ervaring op te doen en daardoor de
volmaaktheid dichter te naderen. Gegeven, dat
rein karna tie waar is, moeten er ook enkelen zijn,
dio den langen pelgrimstocht der ziel beter benut
hebben en sneller doorloqpen, dan anderen. Die
vooruitstrevende zielen zijn degenen, die alreeds
ingewijd zijn in dc innerlijke wetenschappen en
wier vermogens van verstand, geest en ziel zóo
groot zijn, dut deze volkomen uitdrukking vin
don in de gelouterde persoonlijkheid het lichaam.
Ook op deze verhouding, dat het ware eu be
stendige wezen van den mensch zijn ziel is en
niet zijn lichaam, berust de latente mogelijkheid
van liet kenni9 verkrijgen van al wat thans nog
onzichtbaar voor ons is.
De reïnkarnatich der ziel, elkander opvolgende
als de telkemule weer nieuwe lentebloesems van
hoornen en struiken, staan alle rechtstreks met
elkander in verband door wat genoemd wordt
de Wet van karma of werking. De wet van het
behoud van het arbeidsvermogen is op liet
stoffelijk gebied een der omvangrijkste en
diepstingrijpoiidc. Het spreekt van zelf, dat
wanneer wij ons begrip van stof verwyden tot
een ijllieid, waarin zelfs gevoelens en gedachten
stoffelijk zijn, ook deze wet aan omvangrijkheid
wint, of met andere woorden van toepassing
wordt op de zedelijke en verstandelijke werelden
evenals zij dat op de grondstoffelijke is. Zoo
heeft dan elke werkiug des mensehen haar
gevolg, zij het dat die werking lichamelijk of
niet is, en dat gevolg kan slechts door een tegen
gestelde werk in evenwicht gebracht worden of
opgeheven. De verschillende levens of inkar-
natiën der ziel nu zijn naar hun uiterlijke om
standigheden het gevolg van de verrichtingen
der ziel in vroegere levens. Benutte gelegenheden
tot werk zullen tot grootere gelegenheden aan
leiding gevengedaan onrecht, tot het zelf
ondergaan van zulk onrecht in een volgend
leven. Zoo wordt een licht geworpen over de
maatschappelijke misstanden en ongelijkheden,
het geluk of ongeluk der enkelingen, de «ansche
verwarring, dooreenstregeliug van elks lot met
dat van anderen. Volgens deze leer bouwt elk
mensch door zijn leven van thans zijn levens
van dc toekomst en is hij in den striktsten zin
des woords de schepper van eigen wel of wee,
van eigen gaven, beperkingen, onvermogens,
neigingen, karaktertrekken. Natuurlijk is niet
alleen de mensch, maar de gansche natuur, het
geheelo zijn, onderworpen aan deze ijzeren wet
van oorzaak en gevolg, die de Indiërs „Sudharma",
de goede wet, noemen.
Tal van andere punten in het Theosofisch
stelsel zouden stof opleveren om over te spreken
ware het niet, dat de beschikbare ruimte zulks
uiet gedoogt.
Een belangrijk onderdeel zij nog kortelijks
aangestipt, met name de Theosofische beschou
wing van ons zonnestelsel. Dit is zóo belang
wekkend, dat hot zeer zeker de moeite loont,
daarvan nadere studie te maken. Evenals het
gansche heelal, heeft ook ons zonnestelsel zijn
zevenvoudige stol'gradatia. Elk der planeten
beeft op elk stofgebied een overeenkomstigen
vertegenwoordiger zoodat elke planeet zeven
planeten van verschillende stof is, of een keten
van zeven planeten vormt.
Ook de Theosofische ethnografie is verrassend.
Zij leeraart, dat er zeven groote rassen op aarde
bestaan aan het einde der aardsche ontwikke
ling. Van die zeven rassen behoort de meer
derheid der tegenwoordige beschaafde menseh
heid tot het vijfde (Europeanen, Amerikanen,
Ariërs). De Chineezen en enkele andere volken
zijn overblijvers van het vierde, en van het
derde zijn de Australische wilden, Maleiers en
andere „tristes débris". Het vierde ras woonde
en bloeide waar op het nu gansch onder de
oppervlakte der zee verzonken eiland Atlantis,
de Atlantische Oceaan haar golven Btuwt. Ook
de Azteken waren er afstammelingen van.
Het zou te ver voeren, alle letterkundige,
wetenschappelijke, godsdienstige en wijsgeerige
beschouwingen der Theosofen te vermelden.
Die er belang in stelt, bestudeere slechts haar
zeer rijke letterkunde. De Theosofie beweert te
zijn een sanenvatting van godsdienst, weten
schap en wijsbegeerte en te bewerking een
synthese van gevoel, weten en geloof. Men zou
haar onrecht doen, wanneer men haar niet een
grooten invloed toekende, meer of min recht
streeks op onze hedendaagsche samenleving. De
letterkunde onzer tijden is merkwaardig sterk
getint door het mystieke, en de belangstelling
n het bov>•zinnelijke eenerzijds en in de oude
Oostersche letterkunde en beschavingen ander
zijds, is steeds groeiende. Wanneer men dan ziet,
dan de Theosofische vereeniging zich sedert 30
jaar onafgebroken heeft uitgebreid en enkelen
der beste verstanden tot zich getrokken heeft en
ondanks veel bestrijding steeds aan kracht heeft
gewonnen, keu men r.iet nalaten, ernstig aan
dacht aan haar te wijden.
Naar aanleiding van de talrijke klachten
over de toepassing der Drankwet zal artikel
65 binnenkort gewijzigd en door de Tweede
Kamer als spoedeischende zaak in behandeling
genomen worden.
Het wetsontwerp is reeds bij den Raad
van State aanhangig gemaakt.
Hoe ontzaglijk het hier van Zaterdag- tot
gisterochtend heeft geregend, kan wel 't best
hieruit blijken, dat Zondagochtend 14.8 m. M.
en Maandagochtend 37.(3 m. M. neerslag werd
afgetapt uit den regenmeter.
De loodgieters hebben dan ook gister volop
werk gehad om de lekkages te herstellen.
Maar wie er óok best bij gevaren is, is
wel de tram die, ondanks den halveu dienst
op Zondag, eergisler 30!) betalende passagiers,
vervoerde met een passage-opbrengst van
ruim f23.
Men is doende, den telephoonkabel naar
Woudenberg te leggen, dat dus weldra zal
zijn opgenomen in het intercommunale net.
Er mag weieens op woiden gewezen, dat
in den laatsten tijd tal van prentbriefkaarten,
die als drukwerk worden verzonden, aan het
Postkantoor hier met boeteport worden heiast,
omdat er, behalve liet adres, nog eeu en
ander op is geschreveu, wat ten strengste
verboden is.
De ontvanger weigert in den regel de O1,a
cent boeteport te betalen, zoadat de kaarten
hun bestemming niet bereiken.
Burgemeester en Wethoudets, vergezeld
van de betrokken ambtenaren, hielden heden
ochtend een inspectie over de brandblusch-
middelen, meer in 't bijzonder over de water
leiding.
Er is gemeld, dat een administrateur va:
de «Huefhamer-stichting" zou zijn benoemd.
Bij Bestuurderen dier stichting is daarvan
nochtans hoegenaamd niets bekend.
Van bevoegde zijde wordt ons meegedeeld,
dat ook de heer 4. vau Lunterea heeft ge
meend voor zijn Benoeming tot lid van het
Dagelijksch Bestuur dersOranje-vereeniging"
alsnog te moeten bedanken.
Nadat door den storm van Vrijdagnacht
haar kap eenigennate werd beschadigd, is
thans de muziektent aan de KoiWinginuc-
laan afgebroken.
Op de zelfde plaats zal zij ten volgenden
jare niet meer verrijzen, daar het terrein
wordt bebouwd.
In den ouderdom van 66 jaar is te Brussel
overleden jhr. C. van der Wijck, tot 1899
luitenant-kolonel Provinciaal adjudant in
Utrecht.
Portier J. J. Offermaus, van de U. IJ, S. M.
hier, wordt 1 November assistent ven den
buitendienst te Stroe en zal voorloopig worden
vervangen door arbeider H. Smeman.
In verband met het ongeval, Zaterdag een
67-jarige dame overkomen, die van de trap,
toegang gevende tot het le perron, viel en
zich aan hoofd, pols en rechterarm bezeerde,
worde in berinnering gebracht, nat zij, die
liever geen gebruik maken van de trappen in
bet spoorweg-station, beter doen, aan den
'itatious-chef vergunning te vragen, gebruik
te mogen maken van den lagen toegangsweg,
hetgeen nimmer wordt geweigerd als de
dienst het maar eenigszins toelaat.
Een jaar of tien geleden, toen hier werk
loosheid dreigde, deed de destijds nog be
staande plaatselijke afdeeling der »Ned. Maat
schappij tot Bevordering van Nijverheid" een
poging om de huisvrouwen terug te brengen
vau de zeer slechte gewoonte om grooten
schoonmaak te houden in den korten tijd
tusschen Paschen en Pinksteren.
Immers men zou dan een betere arbeids
verdeoling krijgen voorschilders,stukadoors,
behangers en allen die nu in den beruohten
schoonmaaktijd overstelpt worden met werk
en dat niet af kunnen, terwijl het zoo heel
goed >p een anderen tijd zou kunnen gedaan
ook met meer zorg.
We zijn nu tien jaar verder en nog tyrauni-
seert de booze geest van stofbereiding en
wat dies meer zij de huismoedertjes alleen
in de weken rond Paschen.
De »Ned. Stofbestrijding Maatschappij"
wier filiaal hier gevestigd is aan den Utrecht
sehen weg 38, en dat te bereiken is per
telefoon, wil niet trachten de dames te dezen
opzichte te bekeeren, doch is op de goede
gedachte gekomen om tot 15 Januari haar
werkelijk toch al zeer billijke tarieven te
verlagen met veertig procent.
Die tarieven zijn te bekomen aan bet filiaal
en de dames zullen nu wel heel spoedig de
manuen van de sliet" te werk stellen en
met heel wat minder hoofdbrekens ec ellende
een absoluut schoon boedeltje hebben.
Het Amersfoortsclr symphonie-orkest
»Jubal" mag zeer tevreden zijn over zijn
trouwens welverdiend succes.
Donderdagavond, bij het concert voor
kunstlievende leden en donateurs, was »De
Arend" geheel ge vul 1 en, evenals Woens
dagavond, met een heel dankbaar auditorium.
Dat het orkest onder de kundige leiding
van den heer G. Bikkers weer flink is voor
uitgegaan, bleek het best bij de nagenoeg
vlekkelooze uitvoering dor Concert-ouverture
van C. Franke en van Schubert's «Am Meer",
in welk laatste vooral de violen zeer mooi
waren.
Natuurlijk moest Desormes' «Pizzicato
gavotte", een aardig niemendalletje, worden
herhaald zooiets trekt altijd meer dan een
waarlijk mooi uitgevoerd en veel zwaarder
lied als »Am Meer" doch zoo is publiek
nu eenmaal.
»Jubal", dat door duchtig en ernstig
repeteuren ondanks zijn Dog zoo kort bestaan
een dilettanten-orkest is dat gehoord mag
worden, heeft bewezen, dat het dezen
winter nog menigen moeien avond zal brengen»
Donderdag werd in de omstreken van
Arnhem onr'jr begunstiging van mooi weer
het tweede gedeelte der wedstrijden van de
.Militaire Sport-Vereeniging" gehouden. Dit
bestond uit dresuurproeven. eer: jachtconcours
met hindernissen en een eindloop van 1000 M.,
respectievelijk op de weide van Sonsbeek en
op de heide bij Laag-Wolfheze.
Het parcours (30UO M.) waarvan 1000 M.
eindloop (vlak) eu 2000 M. door zeer geacci
denteerd terrein, werd afgelegd door le
luitenant E. H. Juckema van Burrnania baron
Rengers van Warmenhuizen, instructeur bij
de Rijschool,in uur 40 minuten'le luitenant
H. \V. Hekkema, van de cavalerie 0.1. leger,
in 7 u. 8 m1e luitenant jhr. W. C. Roëll,
vau de Rijdende artillerie, in 7 u. 29 m
le luitenant F. H. Dolleman, van het regiment
veld-artillerie, in 8 u. 18 m; le luitenant H.
G. Rambonnet, van do Rijdende artillerie,
in 0 u. 12 m le luitenant F. J. J. baron
Van Heemstra, van de Rijschool, 9u.38m;
le luitenant A. Diemont, van de Rijschool,
in 10 u. 46 m.
De einduitslag van den tweedaagschen
wedstrijd is deze: le prijs, 1200, luitenaut
F. J. J. baron Van Heemstra, met »Kitty"
2e pr. f 100, luitenant baron Rengers 3e pr.
f75, luitenant Hekkema; 4e pr. f75, luite
nant Dolleman.
Aanstaanden Donderdag wordt in de om
streken van Amersfoort weder een jachtrit
gehouden vanwege de «Militaire Sportver-
eeniging", bij welke luitenant G. J. Maris
als Jagermeester zal fungeoren.
Herinnerd zij aan de Jaarvergadering van
«Liefdadigheid" welke hedenavond te 8 uur
wordt gehouden ten Kaadhuize.
«Laat nu ieder, "MTé^ër" op zijn weg toe
geroepen wordt, zijn deel doen in den arbeid
om ons volk beter, gelukkiger te maken,
door de jeugd voor bederf te hoeden."
Aldus schreef prof. mr. J. A. van Hamel in
zijn Handleiding bij de praktijk der Kinder
wetten.
En waar deze staan ingevoerd te worden,
komt de afdeeling voor het kanton Amers
foort der «Maatschappij" tot opvoeding in
het huisgezin van halfverweesde-, verwaar
loosde- of verlaten kinderen" met een
dringend beroep tot allen die iets te missen
hebben om haar te helpen, dergelijke
beklagenswaardige kinderen te behoeden
voor nog grooter ellende, waardoor zij
zouden opgroeien tot een ramp zoowel voor
zichzelven als voor de samenleving.
Zij vraagt op de eerste plaats om men-
schen, die zich willen belasten met bet
toezicht op,de opvoeding van zulke kinderen,
en anderen, die zulke kinderen liefderijk
willen verplegen; maar ook vraagt ze om
geldelijke:» steun om de 20 kinderen welke
aan haar zorg zijn toevertrouwd, te kunnen
blijven verzorgen
De verpleegkosten bedragen per hoofden per
jaar f220, waartoe het Rijk f139.90 bijdraagt,
zoodat hier een tekort is van f 80.10, benevens
f244.25 voor de 4 kinderen van de afdeeling
zelve.
Secretaris der afdeeling is deheerC.L. 1).
Mounier, Pieter Bothstraat 3, die gaarne
aanmeldingen voor het lidmaatschap (f2.50
per jaar) of grootere bijdragen in ontvangst
neemt.
Bij de teflJRaadhuize gehouden aanbesteding
van het bestraten en noleeren van den
nieuwen verkeersweg tusschen Leusderweg en
A ppelweg werd ingeschreven als volgtJ.
Kruijneriburg, Scheveningen, 1 7331H. Noor
man f7246; P. Boks f 6999; D. Boks f6694;
J. van den Brink, f6976; Van Tienen en
van Gendereu f6906; J. Filers, Apeldoorn,
f 6898; D. Juffer f6772; J. van Harpen
f6663; G. Wassink 1 6599; T. W. Bonte
16585; C. Ruitenberg f6493, allen hier.
De gunning is in beraad gebonden.
De Centrale Raad van beroep voor de
Ongevallenwet heelt uitspraak gedaan in het
hooger beroep van de Rijksbank tegen de
uitspraak van den Raad van Beroep te
Utrecht, waarbij, op vordering der Plaatse
lijke commissie te Amersfoort, met vernie
tiging eener beslissing der Rank is verslaan,
dat J. H. M., te Amersfoort, op 6 Februari
1905 en daarna ter zake van een hem over
komen ongeval geheel ongeschikt was tot
arbeid en hem is toegekend een ".rente van
2.375 per werkdag.
De Centrale Raad bevestigde de aangeval
len uitspraak wat betreft de vernietiging
der beslissing van de Bank, vernietigde die
voor het overige en verslond, dat er op 6
Februari 1905 geen termen bestonden om
over te gaan tot herziening der aangetrof-
fene toegekende rente.
De Arondissements Rechtbank te Utrecht
veroordeelde in hooger beroep den bier-
huishoude: K. F., van hier, conform het
vonnis van den Kantonrechter, tot f30 of20
dagen wegens drankwet-overtreding.
In Eemland is er dit jaar bijzonder veel
klein wild; vooral de hazen en konijnen
worden in grooten getale gezien. Ook de
herten in Baarnsclie bosschen worden steeds
talrijker, zoodat men ze zelfs tot onder
Eemnes dikwijls aantreft.
Het nieuwe Nutsgebouw en de opgerichte
Ambachtsteekenschool van het Departement
Baarn zullen aanstaanden/ Maandag 23 dezer
geopend worden.
Om het gebouw, waarin de Ambachtstee
kenschool en de Volksbibliotheek worden
gevestigd, te kunnen aunkoopen, heeft een
Nutsvrienil te Baam f 14 000 tegen matige
rente en gemakkelijke aflossing beschikbaar
gesteld. Voor de Ambachtsteekenschool is
door de Gemeente een jaarlijkse!» subsidie
van f900 toegestaan, door het Rijkje veneens
f900 eu door de Provincie f200. Het
Hoofdbestuur van het Nut verleende een
bijdrage van f500 ter te gemoet koming in
de kosten van meubileering.
De Ambachtsteekenschool begint met 50
leerlingen.
Het tijdelijk bijpost en telegraafkantoor
te Soestdijk wordt heden na afloop Van den
dienst gesloten.
De 28 jarige d ienslbode G. van der B., uit
uit Stouteuburg, die met haar aanstaande