Zaterdag 19 Januari 1907. No. 7301. 56e Jaargang. Stadsnieuws. firma a. h van cleeff te AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag - Vonderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden f 1. franco per post 1.15. Advartentiën 16 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Legale officieële- en onteigeningsadvertentiën per regel 15 cent.Reolacues 15 regels/" 1.25; elke regel' meer f 0.25. Groote lettere naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën van buiten de stad worden de lucasseerkosten in rekening gebracht, BUREAU: KORTEGRACHT 9 Postbus 9 TelephooD 19. Wanneer er op een convocatie stant, datdr. Jan van den Brink zal spreken over „Socialisme en Christendom" en men weet, dat die spr. tot voor betrekkelijk korten tijd nog was R. K. priester dan ligt het wel voor de hand, dat hij een zeer groot gehoor heeft, hoofdzakelijk bo- staande uit hen, die verwachten, dut een tet oordeelen zeer bevoegde eens duidelijk zal uit- Zil[ betuigen eenzetten of nu waar dan wel onwaar is de be- 1 wering, dat met name een sociaal-democraat uit den aard van zijn maatschappelijke opvattingen moet wezen een ongodsdienstige. In die verwachting waren dan ook Dinsdag zóo velen opgegaan naar „Amicilia", dat de groote zaal reeds laug vöor hot aanvangsuur zóo vol was, dat om acht uur do deuren worden go- sloten, zelfs voor hen die voorzien waren van een toegangsbewijs en dat nog zeer velen zich moesten behelpen met een staanplaats achter in de zaal of op het tooneel. Spr. begon dan niet te zeggen, dat Amersfoort verre zijn verwachtingen overtrof. Hij had, ook te oordeelen naar du vertegenwoordiging in do Kamers, gedacht, dat het conservatisme hier overheorschend was. Immers wie niet vooruit strevend is, wie niets gevoelt voor de zauk der arbeiders, komt hier niet; spr. zag dan ook in de vergadering een bijeenkomst van vouruitstre- venden, van democraten en dat stemde hem tot grooto vreugde en waar de bowegiog der demo craten vuriger, steviger wordt, wanneer we zien hot ontzaglijke leger van loontrekkende, in on zelfstandigheid verkeorende medemeuscheii, die voor zich en de hunnen vragen een meusehwaar- dig bestaan, dan wenscht spr. deze nog altijd achtergestelden geluk inet het feit, dat hier zoo velen zich scharen onder hot vaandel derdouio- cratei. Het onderwerp dat spr. voor dezen avond werd toegewezen isSocialisme u» Christendom het zou ook kunnen hoetende Christen-socia list, want men kan tot deze beweging komen door plaats te nemen in de gelederen der demo craten uit verschillenden grond. Kr zijn velen geweest, die tot het volksprogram zijn gekomen door hun wijsgeerige overwegingen en langs min of meer materialistische» weg zijn gekomen tot de leer der democraten. Dezen erkenden, dat bet Christendom in zijn eersten vorm was tie erken ning van het recht van allen. Andereu kwamen tot hot socialisme omdat juist hun Christendom hun leurde billijk en rechtvaardig te zijn jegens al hun medemensehen. Welk verband is er nu tnsschen het Christen dom en de sociale beweging. Do godsdienstige beweging speelt zich af op een aiuler terrein dan de sociale beweging, om dat dn godsdienstige gedachte ligt buiten het werkelijk bestaan der menscben, terwijl het socialisme ingrijpt in het leven en het bestaan der volksklasse. De eersto vertoont zich in ver schillend gewaad naarmate van het onderscheid van confessie of kerkgenootschap het laatste is over heel de wereld een en bet zelfde omdat, het naastenliefde in practjjk brengt en leed wil verzachten en voorkomen. De arbeidende klasse maakt gebruik van drie groote middelen om zich te verheffensamen werking, belichaamd in coöperatiesvukvereeni- ging, die optreedt om menschwaardige arbeids voorwaarden te bedingen en politieke beweging, welke strekt om de eigen klasse te doen verte genwoordigen in regecring van Staat, Provincie en Gemeente. Spr. maakte hier een kleine digressie om de meorgegoeden op te wokken, de arbeiders te steunen. Ons volk kan wijzen op giorieuse blnd- zijden in de historie van zijn land, dat een 80- jarigen oorlog voerde om te ontkomen aan vreemde dwinglandij. Nog steeds zit de dorst naar vrijheid ieder Nederlander in de aderen. Er is een tijd geweest waarin ons klein land, vooraan stond door zijn wereldhandel. Thans tellen we niet meer mee als handelsnatie omdat, we nalieten, de arbeiders to ontwikkelen. Wel heeft de bourgeoisie^ zwaar gezondigd omdat zij het juiste dofinitio noemde men den mensch eon „animal religiosum ed sociale", godsdienstig èn maatschappelijk. Thans zien we, als wij den blik werpen op het volk dat door zijn Jagelijksch werk de maatschappij in stand houdt, hoe de arbeidersklasse werkzaam is in fabrieken en transportbedrijven, bij het bereiden van .'••vens- middelen en kieedingstukkon, mctaalfabriekcn en zooveel meer. En dan bomt de arbeidersbe weging vragen voor den arbeid van zóo vool millioenen menschen, dat do samenleving eerbied den arbeid naar diens waarde. fabrieken het gomoon-eigendom waren gewoeBt van allen, dus ook van de arbeiders. Tegen de groot-industrie moesten de arbeiders zich wel organiseeren. Immers or zjjn tul van bedrijven, bijv. de spoorwegen, die eigenlijk!Stnuts- I dersklaHsedo tering eischt daar het dubbele I aantal slachtoffers en toch is opdeStiuitbegroo- ting uiuar flOUOO uitgetrokken voor bestrijding j der tubercoluse. Do oischen der arbeidsbeweging zijn die van bedrijven moe«ten rvelen" «uonok iomvenu-be- ""'""t' ,™,«rblil- drijven, die reeds hoe langer zoo meer komen, I dend twkon ftchl "Pr- het dat deze gedachten- zelfs in kleine plaatsen. 1 "n,r me,,r on mowr wordt n,ür-nrokMl In het begin der J9o eeuw bestonden in Chr.- landen op het stuk van de maatschappelijke vrnagstiikken wanhopige misstanden on bar buur- j i scbe begrippen, die lijnrecht lndruischteu tegen de maawlmnpij heefl men slepbu eerbred zich doro.it noimeni. raaMMhnppij. In Engeland voor het bezittende klaeec, een onkelo maai voor 1 tierdo de grolete kinder-exploitaue. Mari oon- Macht aan een Opperwezen, dat alles jn j,et christendom zoo hemelsbreed n. bestuurt De volken der oudheid verschillen. De kerkgenootschappen grepen niet zich dat Opperwezen voor naar hun in [iet werkelijke ,even in; z.j bepaalden zich werkend deel der natie heeft laten opgroeien in een staat van gebrek en van zekere verdiorlijking. Laat oriB daarom deze schuld inboeten en ook deze klasse dier maatschappij sterker maken. Als we dan vragen is er verband tnsschen Christendom en socialisme en we dan bedenken, dat het Christendom voorschrijft beoefening van naastenliefde in haar moest uitgebreidon vorm dan moot van het Christendom uitgaan een zeer krachtige irapulsie tot opheffing van de zoo lang miskende en mishandelde klasse der arbeiders. Toen men in oude tijden nog zocht naar oon den geleerde, maar er zijn er nog velen, die minachtend neerzien op de arbeiders. En nu vragen d») ,;i.iie beweging en het Christendom, dat de maatsckuppjj eerbied zal betuigen voor bet dagelijksch werk en dit zal beloonen naar zijn waarde, opdat de gezinnen der arbeiders zullen zijn zi nder kommer en kunnen voldoen aan bun dagelijksche behoeften. Dit is een eisch van sociale beweging en van Christendom beide. Als we de sociale beweging meer van den beginne nagaan, dan zien we, dal de mensch immer heeft gevoeld zekere afhankelijkheid, steeds heeft buleden eigen nietigheid, immer heeft gedacht aan een Opperwezen, dat alles stelden eigen klein begrip. Vaj zagen een macht, die grooter was dan zijzelven, i:i maan en sterren. Dat antropoinorlische vinden we ook bij het Joodsche volk; doch hun God is reeds van menschelijke kleur (Hoor der heirscharen, hut brandend braambosch) en in het Nieuwe Testa ment vinden we het meer lieflijke beeld van den Goeden Vader. De godgeleerden der Middeleeuwen Thomas van Aquina, enz. kwamen terecht tot meer wetenschappelijke definities. Zij zochten oorzaak en gevolg en spraken van Opperste verstand, gevend volmaaktheid en perfectie in alles. Dc uitingen van het godsdienstig gevoel ge schieden dan ook volgens het karakter van en nuar hel klimaat waarin een volk leei't. Een 1 taliaan zal zich evenmin tluiis gevoelen in een Ned. Hervormde kerk als een Calvinist in een kerk van het Appenijnsche schiereiland. De religieuse vraag grijpt dus slechts onder een enkel opzicht in wanneer cr sprake is van de sociale beweging van thans en als we ons hooren tegenwerpen, dat het socialisme staat tegenover het Christendom dan moeten we aanhouden en aantoonen, dat socialisme is de consequente doorvoering van het Christelijk beginsel. Maar hoc is dan gebeurd, dat intelectueelen die vooraan staan in do sociale beweging, zoi dikwijls ongodsdienstige uitdrukkingen bezig den en de kerkdijken zoo vaak hebben ge krenkt Juist de arbeiders die zich aangordden voor den strijd tot verheffing hunner diep gezonken klasse moesten verwachten, dat do voorgangers der Chr. leer zicli zouden scharen aan hun zijde, doch integendeel stonden de geestelijken van elke confessie vijandig tegenover hen enuau de zijde dor bezittende klasse. Vandaar de ver bittering der strijdende arbeiders en vandaar dat do mtelleclueelen bittere verwijten slinger den, over de hoofden van de vertegenwoordigers der kerk heen tegen de kerk. Daarom is het de taak der kerkgenootschap pen, dat zij hun voorgangers herinneren aan hun verplichtingen tegenover de goknoehton, gelijk in do eerste eeuwen van het Christendom werd gestreden tegen oniïtensehelijke toestan den, en voor afschaffing der slavernij en later, bij het doordringen der Chr. leer in de Ger- maansche landen, voor de afschaffing der lijf eigenschap, dien milderen vorm van slavernij en ook toen allerlei maatschappelijke zaken werden gereorganiseerd welke niet meer pasten in het kader van den tijd. Zóo de gilden, die moesten verdwijnen omdat de concurrentie tusschon de steden werd opgeheven. 'Terloops doelde spr mee, dat ook toen het slukings- ïniddel was bokonu, in dezen vorm, dat do ge zellen van een zelfde gilde, die samen moesten wonen in een zelfde stadsdeel, de stad gezamen lijk verlieten. Ook hij de opkomst dor middelklasse, der bourgeoisie, zijn vele misstanden verdwenen, voornamelijk na de revolutie van IS 18. De introductie der groot-industrie bracht don nivuwston vorm. De toepassing van sloom in het bedrijf zou alle klassen zijn ten goede ge komen als ir.cu er slechts op ware bedacht goweesi hot social.srae niet te behandelen als theorie, doch het practisch door te voeren, d. i. als de Htateerde, dat kindertjes 15 en 1G uur per dug werkten voor liet Britsche Bijbelgenootschap tot diep in den nacht vouwden daar meisjes Bijbels voor de heidenen, met als eenig loon een maul avondeten in een kroeg. Bij de glus-industrie in het zoo Chr. Engeland zag Mar* kinderen nuar de glushluze ijen gaan 's nachts op het uur waarop de eigenaar der fabriek uit de societ jit naar huis tolde, lallend „Briilons never will l»e slaves"! In 1820 behoorde do helft van Engelands bodem aan 12ö Lords en aan de Koningin en werd menig arbeider broodeloos omdat zijn zoo vaalt geprezen geboortegrond veranderde van eigenaar. Dit alles was mogelijk omdat do theorie en lijke leven in; zij ben tot het letterlijk herhalen van de lessen den Evangelies, doch zij deden geen daden van Christendom. Behalve het verzorgen van zieken en ouden van dagen. Voor de gezonden werd echter niets gedaan en 't is toch niet mogeljjk, dat de ge- heele maatschappij bestaat uit zieken en inva liden. De zich noemende Christenen waren vervallen in een soort droom en toen zij werden wakker geschud door de sociale beweging zeiden zij in hun doezel, dat dit werk was uit den booze, oók al leeraarde de Zwoedsehe predikant Kutti gung meer eu meer wordt uitgesproken door bedienaren des Woords en dat inet name in Friesland vele predikanten openlijk blijken geven van sympathie. Werden niet opeen predikanten- congres sociale oudorwerpen besproken en werd daar niet gezegd „Naast de leer van don Christus de Btrnd voor do vrijheid en de verheffing dee volks. Naast het Kruis de Rooue vaan." Terocht heeft een predikant uit Bolsward or op gewezen, dal het socialisme veel ten goede kan doen, doch niet uilen kan geven; het Chris tendom zul daar zjjn om de smurt te lenigen. Zóo moetea Christendom en Socialisme in elkuar grijpen en moeten wo allen strijden voor de verhelling van het volk en voor de vrijmaking van het werkend deel des volks on daartoe kracht putten uit het Christelijk beginsel, dat leeft in het hart van gunsob het Nederlandsche volk. In de nu volgende pauze werd een inzameling gehouden, waarvan was bestemd voor de stakers te Rjjssen en V» voor die te Leiden. Na de pauze vervolgde spr. Het eerste punt en de eerste cisch van het politiek program dor S. D. A. P. is het verkrijgen van algemeen kiesrecht. Dit toch is niet alleen een recht, dat allen toekomt, maar door hef, toekennen er van, het medezeggenschap geven, wordt de persoonlijke waarde verhoogd en komt men lot een maatschappij van golnKbereohiigden. Als een werkman optrekt naar de stembus, dan gevoelt hij zich lid der gemeenschap van gelijke waarde en met de zelfde verantwoordelijkheid voor den goeden gang van zaken als de thans uu.ur bovoorrechte. Hot echt Christelijke gevoel moet aansporen om klem bij te zottou tot de arbeidende rcr „zij bongere en dorsten naar barmhartigheid." moet aansporen om klem bij te zo Werd ook niet van Christus, toen deze zich I vervulling van dezen eisoh, die do veriftt. tegen dc Pbanseëer»,geugd d.moilion I kla,*'> kr"c.'U "tïl" '1 008 l,a|)ul vaster zal staan m het Nederlandsche Parlement. Menigmaal wordt beweerd, dat het socialisme zou imlruisclien tegen het (Jristendom. Slaan wo dan op de beginselverklaring der S. D. A. I'. daarin vindt men hoegenaamd niets, dat in strijd is met rle Chr. leer. Slaan we dan op bet politieke program der S. D. A. P.dan vindon we al evenmin iets wat een Christen niet zou kun nen verlangen, ja zelfs moet begeeren om'teven of liet betreft kiesrecht, onderwijs, wetgeving of wat ook. Dc arbeidersbeweging komt slechts op tegen do euvelen van onzen tijd. Het socialisme veroordeelt elk oorlogsgeweld en maakt daartegen sterk front. Vooral do zonen dor arbeiders oiudat hun klasse de talrijkste ia worden opgeroepen in dun dienst van het kapitaul en het inporulisme. Hot socialisme wil in de plaats daarvan verbroedering der volken (Internationaal bureau te Brussel, optreden Jaurös na Algeoiras en tijdens den oorlog tus- schen Rusland en Jlipan). De bourgeoisie is niet in staat den vrede te bewarendit kan slechts de arbeidende klasse, die belang hooft hij do handhaving van den vrede. Er zal dan ook eenmaal zijn eon internatio nale vrcdes-con leren tic van do afgevaardigden der vak-vereenigingen, die den vrede zal hand haven. Het socialismo wijst de machthebbers van thans op do fouten van thans en heeft uitdien hoofde reeds recht op do medewerking van alle Christenen. Dag aan dag hooren we van ongelukken bij don arbeid die, naur den stand van wetenschap en techniek, voorkomen konden worden als de ivcrkgevors maar niet al te zoer bedacht waren op hot maken van telkens grooter winsten. De arbeidstijd is te lang dan dat de vador zich kan bemoeion mot zijn gezin. Ons landje sta.-vt te bnek als verschrikkelijk rijk en tooh heeft der inwoners een weekloon nog benedon f BS. Do plaag der werkloosheid keert telken jare terug in de Hofstad zjjn thans meer dan 7000 wckloozen naast zoo veel weelde. Do woning nood is ontzettend, ruim 28",0 der bevolking van Nederland leeft in con-kamor-woningeii, zeer ten nudeolo van moraliteit, gezondheid, enz. Dut zijn allo teekenen, dat er enorme fouten zijn in do inaatschuppol jjke samenleving. En tegen deze uitwassen onzer maal schappij moot de s d. te volde trekken inet hot Christen dom. Do lcindorstorfto is bjjzonder groot in de arbei- Bij de Algcmcune beschouwingen over do Staatsbegrooting verneemt men niet welke partij I bet talrijkst is, doch welke de meeste zedelijke heteeltems heeft. De licrkelijku partijen verkondigden ook dit jaar weer do antithese, in flugranten strijd met het Chr. gevoel, dut zich uiot laat stuken iu een keurslijf, doch zich beweegt naar de impulsie van den oogcnblik. Ook do andere partijen kwamen aan het woord en ieder moet het zijn opgevullon hoe futloos du liberalen ware on do Unie-leider alleen aan leiding gaf tot ocnig luuhen. Als nu do liberalen gewaar worden, dat er sociaal-democraten in de buurt zjjn, dun noemen zij zich Vrjjzinnig-deinocraten (gelach). Zoo'n V. D. blad n«, do „Miioolb. Crt", noemde do rede van den heer Troelsira torenhoog uit stekend boven het geredekavel der andere leiders. Dit kwam niet omdat Troelstra een meer bega fd spreker is, doch omdat achter hem slaat het ideaal der S. D. A. I'. Van Troelstra hoorden wo onzen eigen taalde zweep ging weer over de ruggen der burgerklasse juist door het voorop stellen dor vraag vau het kiesrecht. En juist daardoor zagen we hoe zwak de kerkelijke par tijen beter gezegddo Kamer-fracties stonden. Kolkman antwoordde, dat de Katholieke frac tie wenschta te komen tot definitieve regeling van hot kiesrecht, hoewel hij in 11)00 zeide „voor mij zjjn er reeds meer dan kiezers ge noeg". Doch Troelstra antwoordde, dat de arbei ders deze orakeltaal niet aanvaardden en wensch- tun te woten wat „definitief" beduidde. En toen kwam hel er uit, dat zij, de hoeren, hut kies recht zouden geven aan die arbeiden», aio zij daarvoor rijp zouden achten. Ook in du anti-rovolutionnaire partij kwam oon beweging vóór het kiesrecht, oeno die reeds werd onderdrukt, en de leden van „Patrimo nium" werden gepaaid met het blanco-artikel door Talimv. die erg in het nauw ut om du taak goed te praten. En ook de liberalen zijn org goedgunstig met hun blanco-artikel, maar zitten toch al to bo- raadslagen wolk deel der arbeiders zij zullen uitsluiten van hot eerste burgerrecht. 't Is spr. dan ook eeu raadsel en uun wonder hoo looutrckkendcn on anderen bun sieiu klin ken uitbrengen dan op do candidaten der arbeiderspartij, die de eenige is, welke den arbeiders het kiesrecht wil geven. Zien wo ook welks slechte toestanden hoer-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1907 | | pagina 1