QuakerOats sophie maatk, vrijwel verklaard; doch wat vi-rklaard is, is daarmee nog niet gerechtvaar- dlUe Theosophie is de ontkenning der grond- slagen waarop de ware religie rnst en moet daarom ten slotte leiden tot teleurstelling. Um een alledaegsoti voorbeeld te gebruiken, is zu te vergelijken met den knaap, die eerst een hond streelt en hem daarna een gevoeligen schop geeft. De Theosophie heeft bovendien alle nadeelen van het mysticisme en is alleen iets voor de aristocratie "en kan slechts beoefend door zeer enkelen, die tijd en stemming hebben voor die beoefening. Wie behoort tot den esotenscben (ingewijden) kring moet met te veel om han den hebben omdat hij te veel met het hoofd in de handen moet. zitten. Zij is niet het sys teem voor hen, die slechts bedeeld werden met éen of twee Talenten, terwijl Jezus allen lot Zi'di riep. maar bovenul de kleinén. Dr. Van Es zegt dan ook terechtde Theosophie zal nooit populair worden. Ook is zij niet voor den kleine ran begrip en ontwikkeling, want allereerst zou hij noodig hebben een gansch woordenboek om de termen en uitdrukkingen leeren kennen en verstaan over welke men in de theosopbische litteratuur om de haverklap struikelt. Geen godsdienst is mogelijk zonder God. Welnu, de Theosophie predikt niet een God, Die Zich aan ous openbaart in woord en daad en Dien we dus kunnen kennen en liefhebben of tot Wien we ons kunnen wenden in nood of bekommernis, Zij keilt slechts het „Tsad het alom tegenwoordig grenzeloos heginrel, naar de definitie van mevrouw Blavatsky. Een noodzakelijk gevolg daarvan moot wel wezen, dat de ziel koud blijft. Tracht maar eens te vervangen het „Onze Vader, Die in de he melen zijl" door „Alom tegenwoordig grenzen- loos beginsel. De Theosophie kan daarom geen profeten scheppen, maar teu hoogste priesters vormen. De Theosophie verwerpt de voorstelling van een persoonlijk God, van den God, Die voor ons in de hoogste werkelijkheid niet een ideaal, maar een Die idealen in ons schept. Er kan niet bcBtaan een godsdienst zonder God, zonder relatie tot een oppermacht, z mder vraagwat is God voor mij en wat ben ik voor God. God is voor ons de vergevende, erbarmende Liefdewat moeten wij dun wezen voor God Noem dan ook de Theosophie geen vorm van Haar zoogenaamd evangelie is geen filijde boonschap. Men mist in huur het hoogste gebod, het eeuwig begiusel der liefde tot God en den naaste. En wat kun de Theosophie geven aan beu die, teleurgesteld door eenignn anderen gods dienstvorm, tot haar gaan met ontevredenheid in het hart en die niet de minste bevrediging zullen vinden, doch zullen blijven dorsten. Haar bindend doel isvrede en vriendschap tusschen alle kusten en kleuren. Maar dat is óok de leer van het Christendom. En welke re den zou er dan voor den Christen wezen, theo soof te worden? Immers ook hy predikt liefde tot den naaste. Ma»r in werkelijkheid is de broederliefde on der de Christenen niet zoo groot, zegt ge. Doch duurtegcniiver wil ik vragenwat zou er vao <ie wereld zijn geworden zonder het Christen dom.? Onmiskenbaar zijn er reeds teekenen van verbroedering en wnardeering, ofschoon de Chris telijke leer nog slechts l'J eeuwen oud is; een nog maar korte spuune tijds opzichtena den zoo Vrugen gang der beschaving, die waarlijk niet "met reuzenschreden gaat. Maar staat er ook niet geschrevenwie gelooven, haasten niet. Eén enkele manifestatie van Tsad telt ruim drie mi ioen jiiTen. Toch heeft Leadbeater bluf fend gezegd wij hebben een kern gevormd. En hue groot is nu die kern, denkt ve? Over de gehetle uarde zijn verspreid 16 OK) Theosofen. Bij het Theologisch congres, dat spr. kortelings bezocht, waren vertegenwoordigd 52 kerken en 5 godsdiensten. De Protestanten Bond in Neder land telt rond 25 000 leden en dus 1 lid op elke 300 inwoners, terwijl men slechts 1 theo soof aantreft op elke 100 000 inwoners. Toch ZU geec lid vitn het Hoofdbestuur van den Ned. Prof. Bond durven zeggeu wij vormen een kern. De heer Kedeker, die in de bekende serie „Pro en Contra" het „tegen" Bchreef, toonde daarin glushtlder, aan dat in de Theosophie geen eenheid is en gaf geweldig af op Annie Besant, die van vrijdeukater is geworden de myBtica bij uitnemendheid der Theosofen. De pautheistische grondstelling der Theoso phie heeft niet de krucht van onze leer der naas tenliefde en weel niets van broeders en zusters, die in dén huis samenwonen. Hel twee ie doel der Theosophie is een aan moediging tot verfrelijkende studie van gods diensten, wijsbegeerte en wetenschap, terwijl zij beweert de Theosophie is niet een nieuwe godsdienst, doch de kern van alle godsdiensten Hoe is dergelijke vergelijkende studie moge lijk voor ongeschoolden, waar mannen der wetenschap, die heel hun leven wijdden aan een klein onderdeel moesten erkennen wij we ten, dat wij niets weten kunnen. Het is alsof men een zee wil leegdrinken. Dit moet erkend van Annie Besant, dat zij een buitengewone werkkracht paart aan bniten- gemeene kennis; doch tegelijk uioetgezegd,dat ook zy dwaalt in vele. In haar „Esoterisch Cristenaom" komen dingen voor, die ons met zekerheid doen vermoeden, dal zij ze gezogen heeft uit, zeker lichaamsdeel, waarvan ieder mensch er twee heeft aan zijn handen. Zoo is uit haar duim gezogen, dat Christus geboren zon zijn 105 jan-n na Christus geboorte en dat lly leerling zou zijn geweest eeuer Egyptische loge. Dat is w^l occult, doch geen wetenschap. Dr. Van Eh betft terecht geprotesteerd tegen de theosofische bewering, dat a 11 e godsdien sten in k- i n wezen gelijk zouden zijn. Wie zou dit kunnen naguan, wie in Htuat wezen, alle godsdiensten tot hun kern te doorzoeken en te bestudeeren. Doch van die godsdiensten waar van we na jarenlange ijverige stndie nog maar een heel klein beetje weten, blijkt hoeontzag lijk uiteenloopeud ze zyn. Waar de Boedbist vraagt: hoe word ik verlost van mijn lijden, daar vraagt de Christen: hoe wordt ik verlost van mijn zonden, terwijl de Mohammedaan al zijn hopen zet op hel zinnelijke. Prof. Tiele, die heel zijn ernstig wetenschappelijk leven wijdde aan vergelijkende godsdienstetudie heeft dan ook gezegd, dat een meDSch slechts kon bereiken ten hoogste den grooteten gemeenen deeler van eenige godsdiensten. De bewering der theosofen, dat de kern van alle godsdien sten gelijk zou zijn, is een door en door onwe- ,eDehTbeo!»phie heeft, alsof het reeds gemelde niet reeds veel te veel ware, een derde doel, namelijk het naspeuren van onverklaarde na tuurwetten en ungeopenbaarde krachten in den mensch de zoogenaamde occulte wetenschap. Dit is lang niet ?oo onschuldig als het wel lijkt. De beoefening van Yoga, door het ver- waarloozen en afschudden van stoffelijke dingen, is verkeerd. Yoga is geen begeerlijke toestand; wn Christenen willen zijn karakters en niet raenschen van wie alle begeerte als in een graf kelder wordt bijgezetwij willen niet de begeer ten dooden, doch willen die heiligen wij willen niet zijn zonder hartstocht voor hetgeen goed is en Echoon, doch wy willen dien hartstocht heiligen. Eu tegenover de indeeling in gebieden en het spreken over astrale lichamen der theosofen sta het waarschuwend woord van den leider der Vrije gemeente te Amsterdam dit terrein, dat nauwkeurig wordt doorzocht, wordt door de theosofen beschouwd als een onontgonnen terrein". Tegenover de theosofische leer van Karma en Reïncarnatie Btaat de Christelijke leer der we dergeboorte, welke Blechte éénmalig is en welke het gevolg is van bekeering en een bewust ge beuren. De reïncarnatie der theosofen daaren tegen is volgens hen meervoudig, het gevolg eener wet en een onbewust feit. Wat heeft de mensch eraan, te weten dat hij reïncarneert d. i. dat zijn Ego inwoont in vele vormen en vele persoonlijkheden als hy er zich tóch niets van herinnert? Tegenover Gods onuitputtelijke rechtvaardig heid en oneindige liefde men denke aan de Gelijkenis vnn den verloren zoon staat bij de theosofen de barbaarsche leer van het Karma, die met ijzeren gestrengheid zou heerechen en volgens welke alles over den mensch is beslist. Volgens die wet krijgt de booswicht loon naar werken en behoeven we geen medelijden te ken nen 't is alles reeds te voren beschikt en er is geen ontkomen aan. Wanneer iemand zegt, dat onze toestand het noodwendig gevolg is van vroegerj existentën dan is dit het zelfde aleof men 2ou zeggenge zijt zondig omdat Adam heeft gezondigd. De Theosophie leeraart van herhaalde reïn carnatie, na ontelbare pelgrimstochten van het Ego eindigend in het Nirwana het Christendom kent 9lechts éen onsterflijkheidhet Vaderhuis en Zijn liefde. Theosophie is dus de ontkenning van den grondsteen waarop de religie rust omdat zij mist den éenen GodTheosophie geeft geen hulp voor wie wil doordringen tot de kern van den godsdienstTheosophie ki\n niet geven vrede des gemoeds. Het levensdevies van den Christen zij dan ook bid en werk. Het zal zijn levensbehoud wezen. Een lezer, die de voordracht bijwoonde, schreef ons nog: Merkwaardig vond ik het, dat spr. het Chris tendom en de Theosophie tegenover elkaar plaatste, als waren zij twee verschillende gods diensten. Immers Tüeosophie is geen gods-- dienst, maar zooals de naam reedü aanduidt Goddelijke wijsbegeerte, een wijsbegeerte,die aan alle godsdiensten ten grondslag ligt. De talrijke trouwe belijders van den Cbriste- lijken godsdienst, die verzekeren, dat de Theoso fische denkbeelden vele duistere punten in hun geloof voor hen hebben verlicht, bewijzen, dat men te gelijk Christen èn Theosoof kan zijn. Nooit zal een Theosoof iemand aanraden, zijn godsdienst welke die ook zijn moge te verlaten integendeel zal hij elk, in wiens hart twijfel binnensloop, wijzen op hel schoone, het ware en het goede, vervat in dien bijzonderen vorm. Sj r. noemde als theosophisch Godsbegrip „Sat", het Ongeopenbaarde, Absolute, en stelde dit tegenover den Vader der Christenen maar hij sprak niet van den geopenbaarden God in de Theosophie. En juist hsur kernwezen is het, dat de mensch, krachtens den Eeuwigen Geest in hem, in staat is te kennen God, een deel van den Geest waaruit hij is voortgekomen. Ook ontkende spr. dat alle godsdiensten in in- wezen gelijk zijn en wees hij op het verschil in de uiterlijke leer van Christus, Boedha en Mohammed; maar hij heeft blijkbaar niet ge dacht over de geestelijke waarheden, die het gemeenschappelijk bezit zijn van alle godsdiens ten, namelijk de verkondiging van éenheid van God, van éen hoogste leven, waaruit alle levens voortvloeien en dat zich openbaart in drievou- digeu vorm, welken men terugvindt in alle godsdienstende Egyptenaren noemden haar Osiris ïsis— Horus; de Hindoo's: Brahma A vidya Mahat; de Christenen Vader, Zoon en Heilige Geest. De Theosophie geeft de voorkeur aan de oude grieksche benaming LogOB en spreekt van drie Logoï. Zij verklaart verder, dat de mensch elyke geest in innerlijk wezen éen is met God. Op die wijze zou ik punt voor punt de rede van ds. Dijkema kunnen nagaan; doch ik vrees te veel van uw ruimte te vergen en wil duB eindigen met hetgeen de heer Van Ginkel on langs schreef in „Theoaonbia" „O, gij Christenleeraren cu priesters, gy raoogt ter wille van uw eigen geloofde Theo sophie niet smalend ter zijde slellen als „anti- Christelijk" of „Boedhiatisch", zooals gij voorheen haar ter zijde stoldet als „Heidensch". „Ik herhaal het, de Theosophie iB kleurlooB. Aan U de plicht, haar vour het Christendom op te eischen om het te verlichten, te verklaren, te veriepen. Spreekt toöh niet langer enkele zelfvoldane voorgangers nabestudeert haar voor uzelven overdenkt haar en laat U niet door valsche leuzen en verkeflrde voorstellingen ver leiden, het licht niet te zoekenwant de lijd zal komen, waarin anderen het licht zullen ge bruiken om het Christendom te verlichten, en gij zult als ontrouwe dienaren in uw taak te kort zijn geschoten. „Doet als Paulus zeideOnderzoek alle din gen en behoud het goede". Hel aandeel voor de lichting 1909 der Nationale militie is voor de Gemeente Amers foort bepaald op 56 jongelieden, van wie 16 voor korte oefening. De tweede winter-collecte voor de Ned. Hervormde diaconie heeft opgebracht f419.35. Het tweede twaulftal der Amersloortsche korfbalclub A. V. O. G. ontvangt morgen bier bet tweede van M. H. 8. uit Utrecht. Het eerste elftal van Quick gaat morgen naar U. D. te Deventerbaar tweede ont vangt bier het tweede der Z. V. V., uit Zeist. Het tweede der H. V. C. krijgt morgen op haar terrein achter «Rustoord" het tweede van Victoria uit Utrecht als gast. De Nuts-avond van Dunderdag is verre van meegevallen. De jongedame uit Den Haag, mej. T. H. moge al zeer correct spreken, geen lettertje zelts latenviillen, ze heeft nog niet geleerd ver zen te zeggen 't was alles veel te veel gemaniereerd dan dat iets kon pakken en deed deDken aaD iemand, die voor vele rijks daalders les heeft genomen by de enkele spraak-kunstenaars die in ons land z:ch heb ben opgewóVpen en zich verbeelden, dat zij alleen weten hoe men «Bram, de bruine broer" enz. moet nabauwen om 't nu eens erg mooi te doeD, bij 't ergerlijke af. Een ware upluchtiog bij zooveel scboolsch- beid waren de muzieknummers voor viool en piano, hoogst bekoorlijk ten gehoore ge bracht door mej. H. B. en dop heer H. De plaatselijke aMeeitng van den Volks bond, vereeniging tot bestryding van drank misbruik, verspteidde een groot aantal uit- □oodigingen om in te zenden op de Huisvlyt- tentoonstelling, vanwege den Bond iu Julli te Utrecht te houden. Wie verleden jaar om dezen lijd den heer Ed. Verkade hier hebben mogen hooren in zijn Hamlet-voordracht, zullen zeker Maan dagavond willen bijwonen de in ieder op zicht in de puntjes verzorgde opvoering van Shakespeare's «Hamlet", in de vertaling vanJac. van Looy, door de Hagespelers. We hopen, dat zij ook hier moge gegeven voor een uitverkocht huis. De slagers hier ter stede zullen met in gang van l Februari de negenuurs-sluiiiug invoereD. Een loflijk besluit De aangifte voor de Rijks-Normaalschool is verlengd tot 6 Februaride Industrie ën Huishoudschool hervat in Februari haar cursussen in koken voor dames en voor dienstboden, en die in costuumknippen en naaien voor dames en voor berojpsuaaisters. Men zie de advertentiën in dit nummer. Door den heer W. J. Hamers, evangelist der Amsterdamscbe vereeniging «Zegen na arbeid", worden Dinsdag in „Amicitia" hier bioscoop-voorstellingen gegeven, om 5 uur voor kiuderen, om 8 uur voor volwas senen. Een advertentie in dit nummer geeft by- zonderheden. Wie iets wil hooren over lijkverbranding leze de daarop betrekking hebbende adver tentie hierneveD. Dj Jaarvergadering der Chr. Jongelings- vereenigiDg Ps. 119: 9 wordt gehouden op 27 Januaride 21ste Jaarvergadering der plaatselijke aldeeling van „Patrimonium" op Donderdag den 28sten. De Zangvereeniging der plaatseiyke afdee- ling van „Toonkunst" zal Vrijdag haar 66ste uitvoering geven en daarbij o.a. ten gehoore brengen „Die Geburt Christi" van Von Her- zogenberg. „Met innigen schrik zie ik U al dit briefje openen en ik hoor U alweer zuchtenal weer een bedelbrief' aldus schrijlt ons een der Dames van kleeding van „Lieldadigheid". Nu, de schrik behoelt te Amersfoort, waar zoo heel velen gereed slaan de armen te helpeD, niet groot te wezenvooral waar het geldt de stille armen van „Liefdadig heid", dus hen die te veel eergevoel hebben om te vragen en die liever in stilte lyden dan de hand uit te steken. Voor dezen brea- gen we gaarne bet verzoek over. Twee ongeldkkige kindertjes, van ander half e.n van nog geen vier jaar, moeten aan gekleed de ouders hebben niets meer voor hen en he' kinderkleerkastje van „Liefda digheid" is ok leeg. 't Is een heel uaar ge val en hulp is èn hoodig èn gewettigd. Vooral schoentjes en kousjes ziju noodig maar óok het andere. Toe, wilt uw afleggertjes eens nazieD, moe ders, en zendt dan heel spoedig wat aan mevrouw Prins-Waller (Utrechtscheweg 8) voor deze stumpertjes. U doet er zoo'n heel goed werk mee. Aan de markt werd gister aangevoerd 900 Kilo boerenboter, aan de Centrale bo- termyn 2705 Kilo ongezouten en 2395 Kilo gezouten fabrieksboter onder Ryks controle. De prijs aan de markt was f 1.40af 1.55, aan de mijn fl.25 a f 1.31 voor de onge zouten en f 1.24 a f 1.35 voor de gezouten boter. Het 90-jarig moedertje, dat een paar we ken terug, door de koude bevangen, op de Langestraat inoenzeeg, kreeg het hedenoch tend op de Langegracht weer le kwaad. Ze werd door hulpvaardige omstanders bij- geholpen en naar haar woninkje aan de Bolderstraat terug gebracht. Aan het Commissariaat van politie is als gevonden gedeponeerd een gouden dames horloge. Doet een stevig slot op uw konijnenhok. Er waren weer liefhebbers rond van een bou'je, dat ain anderen behoort. In den afgeloopen nacht werden zolfs in drie zeer uiteenliggende stadswijken weer hangooreu gestolen. De politie nam gister van de Amster- damsche een jongen over, -lie van de Kruis berg was ontvlucht en geleidde hem door tot Apeldoorn, vanwaar bij naar Doetinchem werd teruggeb lacht. Geringen zorgen doen spreken, geweldige verstommen. De Gemeente Utrecht had op 31 Decem ber 116 776 inwoners, of 1881 meer dm op Sylvester 1907. 389ste Staatsloterij. Vyfde klasse. Eerste week. Trekking van 21 Januari 1909. (700 loten). Ten kantore van den Collecteur A. C. Ji. O. LEINÏVEBER te Amersfoort (Rreede- slraat 22) zijn aan de navolgende nummers te beurt gevallen Prijzen van f70; 10205. Zonder prijs zijn uitgetrokken 865 871 9770 10118 10239 1212712147 17287 17302 en 19289. Volgende trekkingen geschieden 20— 29 Januari, 14 en 8—12 Februari 1909. B. halve de premie van f3000 voor dtn laatst uitkomenden prijs van f1000 of hooger en de premie van f3000 voor het laatst uitgetrokken lot, zijn ingebleven de navolgende prijzen: 1 vau f 100 000, 1 van f50000, 1 van f15000, 1 van f 10 000, 1 van f 5000, 1 van f2000, 3 van flöOO, 49 van f 100, 55 van 1400, 53 van f200, 139 van flOO, en 3014 van f70 Loten zijn ten kantore van den Collecteur A. C. R. O. LEINWEBER te Amersfoort (Breedestraat 22) nog verkrijgbaar a f3.50 per V» Stoomvaar tbe richt en. Opgave agentschap Alex. Mackintosh Co.. Soesterweg 14, Amerifoort. Stoomvaart-Maatschappij „Nederland". Het s.s. Koning Willem III vertrok 21 Januari van Colombo. Het s.s. Koning Willem II vertrok 23 Januari van Amsterdam. PREDIKBEURTEN. Zondag 24 Januari. Evang. Luthersche kerk. Voorm. 10 uur, ds. De Meijere. Remonstrantsche kerk Voorm. 10V2 uur, ds. Hooykaas. Doopsgezinde kring. Voorm. 1072 uur, ds. S. Lulofs, uit 's-Gra- veokfige. Gereformeerde kerk (Langegracht). Voorm. 10 uur, ds. Douner. 's Avonds 57a uur, ds. Donner. Gereformeerde kerk (Zuidsingel). Voorm. 10 uur, ds. Teoriuk. 's Avonds 572 uur, ds. Teerink. Vrije Gereformeerde gemeente. Voorm. 9V2 uur, de heerC. W.M.Eigeman, uit Achterberg, 's Avonds 5 uur, de heer Eigeman. Chr. Gereformeerde gemeente. Voorm. 9s/4 uur, dr. P. J. M. de Bruin, uit 's-Gravenhage. 8 Avonds 51/i uur, dr. De Bruin. fl ia goedkoop an vervangt het dure vleeech, I

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1909 | | pagina 2