zelfs voor een te groote som, vau het Ruk
sekocht om oen ruim plein te maken, isu
we ilat hebben, zou 't noch raadzaam, uocn
consequent zyn, oeu deol er van weer'te
vervreemden. Ik ben er van overtuigd, dat
de leden zelf zullen erkennen, dat er geen
beter plan kan gemaakt, al is dan ook wol-
licht geen rekeuiug gehouden niet ethisUie
of esthetische zaken. Als gezegd, worlt
het ook tijd voor do beplanting.
De beer Salomons: De hoer Van Dui
nen heeft gezegd, den hoek vooral vry te
willen houden om den vryen uitkyk naur
don Leusderweg. Als m\jn bedoeling wordt
gevolgd, dan wordt die uitkyk nog beter;
thans kan men, op dezen zeer korten draai.
plotseling tegenover
elkaar staan. Ik stel
voor, de beslissing aan te bouden en beu
b reid, toelichtende teekeuingen te maken.
De heer Plomp: Do Gemeente heeft
gekocht in twee tempo's. Heeft de beer
Salomons er wel rekening mee gehouden,
dat de eerste koop bestemd is voor publie-
De Voorzitter: B. 011 VV. handhaven
hun voorstel. Ik zal intusschen instemming
brengen het voorstel-Sulomons (verdagen).
Het wordt verworpeu met 13 tegen J
stemmen, die van de heeren Ruys eu Oos
terveen en den voorsteller.
Het voorstel van B. eu W. wordt hierop
aangenomen met op éeu na algt-meene stem-
meu (tegen de heer Salomons).
Punt 12 (verzoek vereeniging „Johan
van Oldenbarncveld").
liet advies van B. eu VV. is afwyzend
wat bet re It hot verzoek het plein te noemen
naar don Kaadpunsiounaiis en toestemmen 1
wat aangaat het verzoek om het aan te wij
zen als plaats voor een eventueel gedeuk-
teeken.
De heer Van Esveld: Ik stel voor,ook
het eerste deel van het verzoek aan te hou
den tot een uaatn zal zyu gegeveu aan hei
Ple'D- r, 11J
De Voorzitter: B. eu W. vreezen
verwarring met de Vau Oldenbarueveld-
laan.
De heer Van Es veld: lk maak er een
voorstel van.
Mr. Hey 1 igersIk wensch den naam
In 't midden te laten.
De heer Vela Heyn: Jk vind veel te
zeggen vóór het advies van D. en VV. We
hebben r.eds een Van Oldenbarneveldt-laan
eu een Van Oldenbarneveldt-straaije.
De heer Oosterveen: Zoo heel veel
kans op verwarring is er toch niet. De laan
is op den Berg, het straatje in het midden
der stad!::t plein zou komen btf Leusden.
De Voorzitter Ik breng in stemming
het voorstel-Van Esveld.
Het wordt verworpen met 12 tegen 4
9temmou( vóór de heerenVan Duinen, Sa-
lomons en en de voorstel
ier).
Het voorstel van B. en W. wordt hierna
aangenomen z. h. st.
Pust 13 (circus Charles).
De Voorzitter: Het verzoek is, gedu
rende drie dagen in Jutii of Juli een stand
plaats op het Vildersbosch te verhuren voor
flOO.
De heer Oosterveen: Is daarby ook
een Zondag begrepen Dan zou ik zyn tegen
het voorstel.
De Voorzitter: Dit hangt af van de
tournee eu is, voorzoover ik weet, nog niet
bekend.
De beer Plomp: lk meen, dat we nu
treden in de rechten van het Dagelijkscb
Bestuur.
De heer Kroes: lk ben het volkomen
eens met den heer Oosterveen.
De Voorzitter: Dan zouden we kun
nen toevoegen aan de pacht-overeenkomst
op nader door B. en W. te bepalen dagen,
geen Zondag of Cbr. feestdag z\jnde.
De beer Van Esveld: Doet de Burge
meester hiermee niet afstand van zyn recht?
Da Voorzitter: Pardon. Thans wordt
beraadslaagd over het verhuren van het ter
rein. De Burgemeester geeft al dan niet ver
gunning tot de voorstellingen. Ik breng dus
in stemming het amendement-Oosterveen.
De stemmen staken. Vóór stemden de hee
ren Visser, Kroes, Ruys, Salomons, Hamers,
Van Kalken, Vtls Heyn en de Toursteller
tegen de 8 overige leden.
Het voorstel wordt dus aangehouden tot
de volgende vergadering, waarin alleen er
over wordt gestemd.
Punt 15 (Vrywillige Brandweer).
De Voorzitter: Even vóór deze ver
gadering is ingekomen de volgende nota van
den heer Plomp
De Raad der Gemeente Amersfoort.
Gezien, in zake de Vrywillige Brandweer,
de nota van B. eu W. der Gemeente dd. 12
November I9U8, Afd 1 no. 1543, en het
voorstel van gemeld college, gedaan by mis
sive dd. 28 Januuri 1909, afd. 1 no. 102;
Gelet op de overgelegde stukken;
Overwegende, dat de m de Vrywillige
Brandweer ontstane geschilpunten vreemd
zyn aan bet do&l der Vereeniging, mede-
ingezetenen in geval van brand ter hulpe
te komen
dat bel derhalve niet onmogelyk voor
komt, dat die geschillen in der minne wor
den geregeld;
dat bet wenscbeljjk voorkomt, daartoe,
onverminderd hetgeon door B. en W. in die
lichting is gedaan, nogmaals een poging aan
io wenden, zulks tur voorkoming, dut de
keuze van éeu der twee verenigingen,
waarin de Vrywillige Brandweer zich heeft
gesplitst, zal leiden tot versnippering van
krachten en tot de gevolgtrokkiug, voor den
Raad verwerpelük, als geeuszins gelogen in
zyn bedoeling, dat de met-gekozen vereeni
ging als ter lyde gesteld zal worden be
schouwd
dat bet instellen van een dergelijke po-
giug tovi ns strekkeu kun tot bevordering van
goede verstandhouding tusscben het betrok-
kou doel van de ingezetenen;
a. houdt de beslisHiug op hot voorstel van
B. ou NV. inzake het vorstrekkou van subsi
die eu het in gebruik geven van materieel
aan
b. noodigt B. en W. uit:
1. ter kennis der voorloopige Besturen
van de vereenigingen, ontstaan uit de Vry
willige Brandweer, te brengen, dat den Raad
dezer Gemeente, waardeeroude de diensten
door de Vrywillige Brandweer gepresteerd,
het aangenaam zal z(ju, wanneer, ter zyde stel
lende alle pursoonlyke inzichten en grieven,
met hetdoef van de vereenigingen enterbevor-
doiing van de eensgezindheid tusscben inge
zetenen, de zooeven gemelde voorloopige
besturen pogingen zouden in liet werk stel
len, de vereenigingen te doen ineensmelten
tot éen geheel.
2. die Besturen te verzoeken, van hun po-
giogoo. hetzy gezamelijk, heizy afzonderlijk,
aan het collge vau B. en VV. verdag te doen;
De heer Plomp: Op de eerste plaats
breng ik dank aan G. en W., dat zij deze
uotu nog aauhangig maakten.
Het blijkt, dat de geschillen niet betref
fen het doel der cventuuele nieuwe veree
niging, mot namehet helpen van mede-in-
gezeteuen bij brand. Ook blijkt, dat de lust
daartoe niet germg isin plaats van éen,
hebben we nu al het aanbod van twee ver
eenigingen, met zelfs meer leden dan de out-
bondene.
De goede zyde zie ik in dien lust tot hel
pen. Als ik dat niet deed, zou ik tot de cou-
clusie moeten komen, dat de twee vereeni
gingen elkaar een hak trachten te zetten,
en daarvoor acht ik de burgers te goed.
Het is thans m.i. plicht van den Raad, een
bemiddelingsvoorstel te doen en óok om
uitdrukkelijk aan te geveu, dat, als de Raad
een keuze doet, de andere vereeniging niet
tmuderwaardig wordt geacht.
Op de derde plaats doe ik myn voorstel
om auu enkelen gelegenheid te geven, zich
desgewenscht op eervolle wijze terug te kun-
neu trekken. Indien de Rasd dit wensebt,
zulleo de voorloopige Besturen daaraan wel
gehoor geven en ik hob dan e>m flauwe
hoop, dat dan geen scheiding zal komen
tusscben iugezetenen.
De heer Oosterveen: Ik zal gaarne
dit voorstel steuueu. lk geloof óok niet, dat
het thans tyd is, verder te gaan. De A.V.B.
is op een slecht oogenblik in tweeën ge
splitst. Ik acht het niet goed, dat de Raad
thans even uitmaakt, welke groep het ma
teriën ou het subsidie zal krygen. Ik meen
aanneming van het voorstel-Plomp dan ook
't best.
De Voorzitter: lk, die de minderheid
vormde in het college van B. en VV., wil
uitdrukkelijk verklaren, geen voorliefde te
hebben voor de eene of de a iderd vereeniging.
Ik voeg hierbij, J"1 B. en W. het voorstel-
Plomp gaarne overnemen.
Hiertoe wordt besloten z. h. st.
De overige puuteu en de interpellation
vermeldden we in het vorig nummer.
Zondag weid in alle Oud-Katholieke ker
ken in Nederland van den kansel voorgelezen
een herderlijk schrijven van den Aartsbisschop
van Utrecht en de Bisschoppen van Haarlem
en Deventer.
Aan de gemeenten werd daarin bekend
gemaakt, dat een gewijzigde uitgave van het
Vesperboek verschenen en een nieuw Mis
boek ter perse is en dat niet het Latijn, doch
de moedertaal voortaan in de kerk gebruikt
zal worden.
In de misliturgie zyn o. a. de volgende
veranderingen aangebracht: Uit den Credo
is het woord »filioque" weggelaten, dat zoo-
voel misverstand eu geschil heeft teweeg ge
bracht tusscben de Oostersche en de Wes-
terscbe kerk, zoodat het teruggebracht is tot
zyn oorspronkelyken vorm, zooals het op
het Concilie van Constantinopel in 381 is
opgesteld.
Io bet eerste gebed van den Canon komt
de Paus niet meer voor, daar de Oud-Katho
lieke kerk sedert de in 1854 eu 1870 tot
leerstellingen verheven meenlngen aangaande
de Onbevlekte ontvangenis van de H. Maria
en de onfeilbaarheid van den Puus geen
kerkelijke gemeenschap onderhoudt met den
Bisschop van Rome. D. C.
De Minister van Buitenlandsche Zaken
heeft aan de Kamer van Koophandel en
Fabrieken om advies gezonden een door de
Staatscommissie voor het internaiionaal pri
vaatrecht opgestelde vragenlyst, te behan
delen In een, op nitnoodiging van de Neder-
landsche Regeering, te 's-Gravenhage te
houden internationale conferentie voor het
ontwerpen van een uniform wisselrecht.
De Minister van Waterstaat brengt ter
kennis, ten vervolge op de mededeeling
voorkomende in de «Staatscourant" van 20
Februari, betredende de dienstregeling van
de Maatschappij tot Exploitatie van Staats
Spoorwegen, respectievelyk de Nederlandsche
Centraal Spoorweg Maatsshappy, dat by de
boekhandelaren firma Gebrs. Van Cleef, te
's-Gravenbage, tot een beperkt aantal exem
plaren verkrijgbaar is gesteld het ontwerp
voor de zomcrdienstregeling van 1909, aan
geboden door de Holl. IJzeren Spoorweg
Maatschappij, tegen betaling van f0.22y2per
exemplaar en van evsntueele portokosten.
Voorts wordt een exemplaar van dat ont
werp ter kennisneming door belanghebbenden
nedergelegd op de Grifiiën der onderscheiden
Provinciën en ter Secretarie van verschil
lende Gemeenten.
F.ventueele opmerkingen betreffende dit
dienstregelingsontwerp moeten, ten einde
voor de vaststelling van de dienstregeling in
overweging te kuunen worden genomen,
rechtstreeks ingezonden worden vóór of op
5 Maart aan het Departement vao Waterstaat.
Do aandacht van belanghebbenden^ wordt
gevesiigd op de gelegenheid tot wisseling
van draadlooze telegrammen met personen
aan boord vau daartoe ingerichte schepen
op zee.
Inlichtingen worden gegeven aan het loket
«telegraaf" van het post- en telegraafkantoor
hier.
Bij Kon. besluit werd ten aanzien van
reserve-officieren bij de landmacht en ten
aanzien van het reserve-personeel van de
landmacht benedon den rang van officier be
paald: de duur van den termijn van den to
vervullen werkelijken dienst om het an
dere jaar eenmaal en dan ten hoogste voor
zes weken, dan wel jaarlijks voor ten hoogste
drie weken wordt door den korpscom-
mundant bepaald eu niet langer gesteld dan
in het belang van de geoefendheid noodig
wordt geacht.
Aan hen die blijken hebben gegeven vol
komen .geschikt te zyn voor de vervulling
der verplichiingen aan huu rang verbonden,
kan vrysielling van opkomst ouder de wa
penen woi verleend.
De aanwijzing van reserve-personeel bene
den deu rang van officier tot vervulling van
andere diensten, welke ter gedeeltelijke ver
vanging komen van het verblyf in werkelij
ke dienst, biervoren bedoeld, geschiedt niet
dan met iustemming vau den belangheb
bende.
Een Kon. besluit wordt tegemoet gezieD,
waarbij bepaald wordt, dat het opleidings
jaar voor a.s. uiilitie-ofliciereu voortaan zal
loopen van 1 October tot uliimo September
vau het volgend jaar en dus niet meer zal
verdeeld zijn over twee burger-studiejaren,
doch met de laatste parallel loopen. De op
leiding, die dan meer gecentraliseerd plaats
heelt de eerste maal bij het 5e regiment
infanterie te Amersfoort zal bestaan in
eeu tbeorisch-practischen cursus van 1 Oc
tober tot 1 Juni waarna examen wordt
afgenomen, terwijl bij welslageu daarna nog
gedurende ongeveer vier maanden prac
tised dienst word! verricht in enkele nader
aan te geven garnizoensplaatsen met goede
oeteuingsteireii en.
Wanueer de adspiranteD, die zich thans
verbonden hebben ol nog zullen verbinden,
den weuscb te kennen geven naar voren-
omschreven (nieuwe) regeleu te worden
opgeleid, zullen zij, na het sluiten der ver
bintenis, met verlof worden gezoudea tot 1
October a.s.
Weuscben zy van bedoelde bepalingen
geen gebruik te muken, dan heeft hun op
leiding plaata op deu ouden voel en volgens
den eerstvermelden tyd.
De opvoering, Dinsdagavond, van «Een
wals-illusie", door hetNederlandsch operette-
ensemble ouder directie van den hoer Al-
phonse Janmart, is geweest een desillusie.
Al dadelyk moet gezegd voor den hoer
Janmart en zyn gezelschap het meest. Over
al waar het deze operette opvoerde, had
het stampvolle zalenbier was de zaal
stam pleeg.
Ten gevolge daarvan kön de directie
ze heeft getoond door »Het ooljjke
weeuwtje" heel wat over te hebben voor
bet publiek niet doen wat ze elders deed
ze kon niet een macht figuranten te werk
stellen, kón geen orkest laten optreden in
het tweede bedrijf, kou niet geven wat ze
elders en anders ook hier gaf.
En de leege zaal had óok grooten invloed
op de spelers, die nu coupeerden van je
welste, maar éen couplet zongen en dan
ook weinig meer kregen dan een flauw
ha-idje.
Hier geen terugroepingen by open doek,
geeo herbaalde malen overzingen van het
wals-duet of het piccolo-lied.
Zelfs de alleraardigste .le^on de danse
et de maiutien< echt Wienerisch van
Franzi aan Prinses Hélèoe werd geheel
overgeslagen.
Wat wel heel jammer was en werd be
treurd door ben, die den «Walzertraum
genoten te Amsterdam of Den Haag en
Oscar Strauss' maziek nög eens wilden hoo-
ren, weer luitenant Niki, andermaal Franzi
Steingruber wilden bezig zien; maar ook
door hen die al zooveel hadden gelezen over
en in de geïllustreerde bladen gezien van
dezen «Schlager der Saison".
Wat óok jammer was èn oni de goede
zorgen besteed aan het heele mooie deco
ratief, de zeer goede costumes en de regie
èn om de wyze waarop de rollen waren
De heer Grootveld, een der allerbeste
acteurs van dit gezelschap, was een pracb-
iige Joachim, Vorst van Flausenthurmme
juffrouw Corry Pinksten een bijna onver
beterlijke Franzi Steingruber. t
Niemand had meer leed van zoon geheel
nagedachten tegenslag dan de heer Janmart
maar ontmoedigd is hy daarom niet; hij
komt terug, stellig en zekermisschien wel
met de «Dollarprinses".
Een occasional schrijft:
Voor de plaatselijke af'deeling van den Ned.
Protestantenbond trad gisteravond op ds. S. K.
Bakker, Ned. Hervormd predikant te Zwolle, met
het onderwerpDe gezondheid der ziel.
Spr. begon met te zeggen, dat er wellicht
zouden wezen die zouden willen vragen, zoo als
de atheïstische, vroeger orthodoxe man hem
deed„Wat ziel Laat zien die zielToch,
al kan ook spr. de ziel niet materialistisch too-
nen, toch wil hij zeggen: „ziel," en niet: ge
zondheid van zedelijk geestelijk leven, als ver
zamelnaam van alle zedelijke eigenschappen.
Zeer zeker, de dokters hebben gelijk; het
lichaam moet gezond zijn, maar óok de ziel,
's menschen geestelijk leven. Rust, arbeid, fris-
sche lucht, zegt de dokter; uw lichaam heeft
het noodig. Zoo ook heeft de ziel noodig om
gezond te zijn en te blijven frissche, onbedor
ven lucht, arbeid, rust. Zou lichaam cn ziel ge
zond zijn bij menscheu, zoo als er velen zijn,
met zoogenaamde morgenstemming Een stem
ming die vóór twaalven niet opklaart en waar
bij vrouw en kinderen weten, dat het zaak is,
niet te veel tegen vader te zeggen. Zoo zyn er
tal van uitingen. De Heidelbergsche catechis
mus zegtHet hart der menschen is geneigd
tot alle kwaad. Een waar woordlaat onB voor
zichtig zyn en bij gezondheid van lichaam ook
gezondheid van ziel bewaien, verre bly ven, van
wat verlagen kan; voorzichtig zyn in den om
gang met van die ijskille menschen, die voor
niets oog en hart hebben, die een domper wil
len zetten op al wat zweemt naar bewondering
van hoog-heerlijk leven en edelen strijd.
Zeer sterk, zoo sterk als Jezus, zouden we
moeten zyn, zoo omgang met al wat neer baalt
en omlaag trekt, ons niet kon besmettenJezus
die de geestelijk dooden opwekte; die rein
kon blijven al trok hij zich 't lot der gevalle
nen aanwarm kon blijven bij de koude, ijzige
Farizeërs. Daarom, 't ie moed, moed der zelf-
kenuia, om verleiding te vlieden, voor ons die
die niet zoo sterk zijn, en te zoeken het goede.
Want gelukkig, ook de ziel is geneigd tot alle
goed. Boeken cn hoevele boeken zijn soms niet
een vloek voor 't hoele leven, door den slechten
invloed die er van uit gaat. Neen ik zeg niet,
dat ge louter zoo genaamd stichtelijke lectuur
moet lezen, maar kiest boeken waarin men de
hoofdpersonen gaarne eens de hand zou willen
drukken en recht in de eerlyke oogen zien. By v.
het boek van Frensen „Jorn Uhl". En dan lees
vooral den Bijbel. Uit niet éen boek komt tot
U zooveel en velerlei diep geestelijk leveD. Lees
't gedicht Job, de Psalmen, de Spreuken. Begin
eens bij Spreuken I en ge zult blijven lezen.
Lees vooral het Nieuwe Testament.
O, ik zeg niet, dat ge moet beginnen met Ge
nesis en eindigen met bet laatste vers van de
Openbaring van Johannes, lk vrees, dat er veel
zou wezen dat ge niet begrijpen zoudt, vooral
in de Openbaring. Ik begrijp van de Openba
ring van Johannes óok niet alles. Zoek den
Menech den grooten Mensch in den Bijbel, ia
Oud en Nieuw Testement, en ge zult overvloe
dig vinden. Sla de Zaligsprekingen op. Zie Je
zus daar staan voor Pilatus als alléén groot te
midden van haat en verraad; Hij die aan het
kruis genageld nog zeggen kon „Vader vergeef
't hunze weten niet wat ze doen I"
Neem goed voedsel voor uw ziel. Is 't een
bewijs van grootheid van ziel, alleen te werken
om 't voordeel, bij alles te vragen :„Wat geeft
hel" Menschen die welvaart zoeken alleen om
welvaart en niet als middel om vryer en beter
de dingen des geestes te behartigen, dringen
zelfs vaak vrouw en kinderen bij dit streven op
den achtergrond. En daarentegenhoe aantrek
kelijk, verheffend is het niet voor 'n kind om
te zien, dat vader, bij zijn hard werk, toch
recht en goed-zijn niet vergeet. Naar vermaak
jagen velen, en al kaD het goed zyn de lever
eens te laten schudden, wie enkel naar vermaak
jaagt, heeft een treurig bestaan, al rijdt hij ook
eiken dag in een automobiel.
Ook zyn er, die, als enkele dieren, leven van
afvalzijn er, die in praatjes en praten over
medemenschen hun hoogste geluk schijnen te
zoeken. Maar toch, instinctmatig beselfen al
dezulken ook wel, dat er wat aan hun leven
ontbreekt. En als de oude dag komt dan hebben
zij niets om op terug te zien.
Jezus zei„Ik ben het brood des levens I"
Is dat zoo? Eerst dan als we de waarheid van
Jezus woorden in het eigen hart voelen, dan
eerst kunnen wij het vatten. Zooal9 het zonlicht,
dat door een prisma van glas valt, kleuren too-
vert, zoo moet het licht van God door de ziel
kleur en leven en warmte goveo daarbuiten en
daar omheen. Van dezulken die tegen onrecht
en leugen en vöor recht en waarheid strijden,
desnoods alleen tegen de heele wereld, van de
zulken zult ge nooit klachten hooren over het