Stadsnieuws. Omstreeks negen uur gaf de heer De Jager gelegenheid, inlichtingen te vragen of van gedachten te wisselen. Ds. Hooykaas deelde mede, dat, toen het verzoek kwam om deze lezingen te hou den, niemand, die daarover te zeggen bad, beztvaar maakte om daarvoor het kerkge bouw af te staan. Als bewqs van belangstelling wilde spr. enkele opmerkingen maken naar aanleiding van het zeer rustige, aangename en heldere betoog, waarop zoo ten volle vaa toepassing is het „qui bene distinguit, bene docet". Noch tans kon spr. zich niet vereeuigen met al hetgeen inleidster had gezegd. Indertijd heeft een ander in het Loge- gebouw ook een en ander meegedeeld over Theosofie, doch bg lange na niet ih zóo aangeaamen en helderen vorm; dien spre ker werd toen van vele zgden gevraagd: vanwaar komt al uw kennis, welke velen voorkomt louter fantaisie te zij ien zijn antwoord was: de wijzen hebben het ons geleerd. Dat was niet anders dan een gelooven op gezag, terwijl juffrouw Dijkgraaf juist zeide wij mogen niet gelooven op gezag, doch dienen te onderzoeken. Docb juist nierom vraag ik weer: waarop steunt dan dit on derzoek waarom moet ik aannemen al het geen U mededeelde, onder andere over de stichting der verschillende godsdiensten, de verbastering van den godsdienst; mededee- lingen, uitspraken, die werden gedaan niet bij wijze van hypothese, doch als berustten zg op kennis. Juffrouw Dijkgraaf heeft gezegd, dat de godsdienst niet is ontstaan uit het brein des menschen, doch den mensch gegeven is door van God gezondenen. Er zijn menschen, die zeggen, dat de godsdienst is ontstaan van buitenaf; de Multatulianen zoeken bet ont staan van den godsdienst uit priesterbedrog en koningsbelang, en hun antipoden zijn de supra- naturalistenanderen meenen, dat de godsdienst ontstond van binnenuit, door de aspiratiën van den mensch. Naar mijn meening is de godsdienst geen gave, die uit deu Hemel komt, docb geboren uit den draug des harten van* den mensch, die zich koning van deze aarde waant, doch telkens ster had gegeven aan het begrip «kennis". Waarom stellen de Theosofen, als alle wegen tot het middelpunt van alles dat is God geljjk zijn, dan hun «kennis" zoo voorop Mejuffrouw Dijkgraaf wilde dan in de Elaats van «kennis" nemengoddelijke wi)s- eid. mu Onjuist noemde spr. het, dat m de Theo sofische vereeoiging zoozeer wordt gelet op intellect; er zgn hoogst eenvoudige menschen in, die toch zeer goede Theosofen zijn. De groote vraag is slechts of men weet te beantwoorden het: ik ben, vanwaar kom ik, waarbeen ga ik. Ds. Hooykaas kon uiet nalaten nog even terug te komen op de hypothesen van inleidster, waaromtrent hij nog niet was be vredigd door haar antwoord. Spr. meende, dat er slechts éen weg is om te geraken tot kennis en welervaring. Ervaring is de eenige bron van kennisdit wordt bewezen en algemeen aangenomen voor de natuur wetenschappen, docb geldt niet minder voor de godsdienstwetenschap. Dat de Christelijke godsdienst zou zijn achteruitgegaan, is een foute en onweten schappelijke opvatting en ODjuist was inl. zeggen, dat de uerste tijd van het Christen dom zooveel beter was dan onze tijd. Jezus stierf alléén en mnest Galilea ver laten omdat Hij er geeu geloof vond. Zeker, er waren toen martelaren, er wareD groote en goede menschenmaar heden ten dage zijn er óok groote eu goede philantropsn, zijn er profeten, zgn er dichters van Gods genade, tegen wie wij hoog opzien en het is mij een Godslastering, zóo te hooren spreken over de grooten van onzen tijd en van al de tijden tusschen Jezus en thans. Mijn grootste bezwaar tegen de Theosofie is, dat zij wegcijfert het raadsel der zonde, verklaarbaar maakt de smart als iets, dat onverbiddellijk komen moet, en haar aan hangers leert, dat men er maar rust bg moet hebben, het kwade maar moet verdra gen. Het schrijnt me in de ziel, te hooren, dat we maar vrede moeten hebben met deu drankzuchtige en de prostituee. Neen, het Christendom predikt niet berusting en rust als hoogste geluk dat doet het Boeddhisme. weer onmachtig zich gevoelt waar het geldt zgn levensdoel en innigst begeeren: geluk, reinheid en vrede, to bemachtigen en telkens weer in diep gevoel van afhankelijkheid de handen uitstrekt naar den Almachtige, door Wiens Geest bjj alleen kan behouden wor den. NeeD, de godsdienst is ontstaan uit de menschen zelfde godsdienstvorm is een zaak der stichters. Do Theosofen doen te veel als iemand, die van zijn horloge steeds de wijzerplaat bewondert, doch altijd ver zuimt te bedenken, dat bet binnenwerk toch veel meer bewonderiog verdient, Juffrouw Dijkgraaf was óok niet duidelijk waar het gold het begrip «kennis". Zij nam niet kennis als een product van wetenschap, doch vergeleek het bg hetgeen de Grieken uitdrukten door bet begrip «gnosis"; zij verstond onder «kennis" zekere inwijding in de mysteriën. Doch de knapste professor is niet de grootste Theosoof, evenmin als er geschre ven staatzalig zijn de professoren. Er staat geschreven: Zalig zijn de rijuen van hart, want zij zullen God zien. Godsdienst is bBiliging van den wil, is een God-willen, een God zoeken, een God zieD, opdat in volle overtuiging kuune worden gezegd Zijn wil geschiede. MejulTr. Dgkgraaf, spr. beantwoordend, gaf als haar meening te kennen, dat gods dienst als behoefte zetelt io bet menscbelijk hart, dat godsdienst is een gave van deu Va der, Die alles beeft gegeven, aan Zijn kioderen, toen de vraag kwam uit het menscbelijk hart, uit bet tunerlgken drang. Met „kennis" bedoel ik niet: wetenschap van de empirische wetten der stof; keunis van God is voor mij de weg der liefde, het goddelijke zelf, dat zetelt in ons midden. Dat er verbastermg der godsdiensten is waar te nemen, blijkt ons ah we denken aan de lauwheid in den geloove van onze dagen en de zelfzucht en liefdeloosheid van thans stellen naast de zelfopoffering der martelaren den vroegrObristelijken tijd. De heer Ipenburg, tijdelijk bier in gar nizoen, wees op de gevaren van bespiege lingen en bet gevaar voor te groote intel lectualiteit daarbij aanroerend de Hindoe beweging in Engelsch Indië. Spr. meende, dat de Theosofische vereeuiging te veel op het intellect let en te weinig op daden. Mejuffrouw Dijkgraaf herinnerde, dat zjj niet heeft gesproken over de Theo sofische vereeoiging, doch over Theosofie, stipte met een enkol woord aio, hetgeen juist door Theosofen wordt gedain in de Hindoe-colleges, en herinnerde, dat de Hin doe bovenal is contemplatief. De heer W. J. A. Basting meende.dat inleidster door haar begrip van het woord «kennis" haar toehoorders had gebracht in een eerde vicieux. Het gaat niet aan, te zeggencredo, quia absurdum. Neen, ge looi is een behoefte van bet menscbulgk hart. Ook de heer V. Noest kon zich niet vereenigen met de beteekenis, welke inleid-. I Voor den Boeddhist is het hoogste geluk rustmaar de Christen strijdt en werkt en bidt om het geluk deelachtig ie worden. Mejuffrouw Dgkgraaf antwoordde, dat ook de Theosoof niet wil rust, docb dienende, meevoelende, juist nimmer rustende liefde. Om het late uur verzocht de beer De Jager eventueele verdere vragen te laten rusten tot een weldra te houden volgende bijeenkomst en sloot, met een woord van dank aan inleidster en aan de sprekers voor bun critische docb steeds welwillende op merkingen, de vergadering. Zeer vermoedelijk zal in de volgende bij eenkomst de beer De Jager spreken over: Is Theosofie geloof of weten bouwen «ao een abri aan bet «lilde ran net tweede perron, tot baar gericht door den beer D. Gerritsen en gesteund door bet Dagelijksch bestuur der Gemeente, de Kamer van Koophandel en Fabrieken eu de veree- niging Handel en Nijverheid. jat4« De afwgzing wordt hierop gegrond, datde bediening der wissels door den bouw net vrije uitzicht op de lijnen zou raisseo. We zouden er toe komen, ons verzoen te herhalen reeds gedaan kort na de opening van het station en wel om een paar plankjes te slaan onderaan de banken wier ruggen als reclame-bord worden gebruikt. Nu zoeken reizigers wel eens op die banken toevlucni tegen den soms gzigen wind, die er onder door jaagt. Zoo'n plankje zal het uitzicht wel niet benemen en zou de zieken, ouden van ua- gen en menschen met kinderen of nogal veel hand-bagage toch behoorlijk beschutten. De militaire bevolking van Amersfoort bestond op 1 Januari uit: 1 opper-officier, 16 hoofd-ofiicieren, 124 subalterne officieren, 1690 onderofficieren en minderen, terwijl tot haar behoorden 228 vrouwen en 4do kinderen. Burgemeester en Wethouders stellen den Raad voor: van den heer P. H. van Haselen, die het voor f650 kocht in publieke veiling, doch het wil afstaan zonder winst, over te nemen het perceel Krankeledenstraat no. 22 bij den Lieve Vrouwe-toren. De kosten op denpu- blieken verkoop beliepen f62, de overdrachts kosten zullen i 28 bedragen, zoodat de Ge meente eigenares kan worden voor f740 de gratificatie aan den heer W. Frans, oud griffier van den Burgelijken Stand, met f50 te verhoogen nu hij geen gebruik meer maakt van vrije woning in bet Kinderhuis aan de Breestraat, dat zij tot uiterlijk 1 Januari 1920 wenscben te veruuren voor f 100 per jaar. Conform het advies der commissie ad hoe stellen zij voor, afwijzend te beschikken op het adres van het Bestuur van den Ned. Bond van vakvereenigingen, houdend ver zoek tot herziening der Verordeningen, rege lende de verzekering tegen onvrijwillige werkloosheid. Zij stellen voor, ten behoeve van het ar chief van Openbare werken een bedrag van f120 beschikbaar te stellen voor het doen vervaardigen of bijwerken van teekeningen. Burgemeester en Wethouders hebben nader rapport uitgebracht over de motie-Rijkens no pens de combinatie der betrekkingen van Ge meente-geneesheer en Directeur van het Zie kenhuis. Om het late uur moeten we ons voor heden beperken tot de mededeeling dat B. en W. de motie in dezen vorm onaanneemlijk achten en het wenschelijk blijven achten, in deze een be slissing te nemen wanneer de benoeming van den betrokken geneesheer expireert, d. i. op 1 Maart 1911. Ds. J. L. F. de Megere Joh. Cz., sedert 17 Mei 1903 predikant bij de Evangelisch Lu- thersche Gemeente hier, heeft aangenomen het beroep naar die kerk te Haarlem en zal einde Maart van bter vertrekken. Voorzeker een groot verlies voor do ker kelijke gemeenten te Amersfoort en te Baarn, maar óok voor de burgerlijke Gemeente Amersfoort. Immers ds. De Meijere gaf zich met hart en ziel aan de openbare zaakgetuige het belangrijk aandeel, dat hg had in de oprich ting van «Het Groene Kruis", van welke ver eeoiging bij Voorzitter isgetuige ook zijo Bestuurs-fuuctie in het plaatselijk Nuts-depar- tement en hetgeen bg met de hom eigen kalme wijze wist te doen voor de Nuts-Frö- belschool. Ook in de Commissie van Toezicht op het Lager onderwijs zal men hem noode missen. Ook bij gaat ongaarne van hier, doch de groote gemeente te Haarlem, die nu ook haar tot professor benoemden tweeden predi kant moet afstaan, heeft zgn diensten noodig. De Rijks-telefonisten zitten thans niet meer in het telegraafkantoor, doch in een boven vertrek van het post- en telegraafgebouw. Het loket voor het aanvragen van telefo nische aansluiting is echter ter zelfde plaatse. In 1910 worden, buitengewone omstandig heden daargelaten, hier geen andere perio dieke verkiezingen gehouden dan voor de Provinciale Staten en wel voor de vacaturen P. Hartman, te SoestK. van den Burg, te AmersfoortA. J. Bickei' Caarten, te Baarn en H. C. A. de Jong, te Amersfoort, die zit ting hebben sedert 1891, 1904, 1905 en 1908. Van verkiezingen gesproken, de Minister van Binnenlandscbe Zaken beeft de Gemeente Utrecht verdeelt in 20 slem-districten. Wanneer zal Amersfoort volgen, waar bet aantal kiesgerechtigden over de drie stem- districten al zeer ongelijk is verdeeld. De Directie der H. IJ. S. M. heeft afwg- zend beschikt op hef verzoek nopens het De Kamer van Koophandel en Fabrieken zal aanstaanden Donderdagavond een open bare vergadering houden, ten Raadhuize. Op uitnroodiging van de dames H. W. Kuyper-Boone en M. van Lessen en de hee- ren J. van der Horst, H. C. Langereis, H. Leemreise, M. van Lingeo, G. F. Nijlund, L. Onvlee, J. Schinkel, P. Stienstra, G. Ver dam en B. J. J. Wegltamp vereenigden zich Zaterdagmiddag in het Nuts-gebouw te Baarn de Hoofden, onderwijzeressen en onderwijzers der openbare en bijzondere Lagere scholen in het arrondissement Amers foort om afscheid te nemen van den heer L. B. Fikkert, die van 1 Juni 1901 tot 1 Januari j. 1. schoolopziener in dat arrondis sement was en met ingang van laatstge noemden datum, na 63-jarigen dienst bij het onderwgs, op zijn verzoek eervol werd ont slagen. De beer Van der Horst sprak op do hem eigon hartelijke en eenvoudige wgzé den heer Fikkert toe en schetste hem als raads man en goed vriend der onderwgzeis, die allen zijn heengaan betreuren en ook allen bijdroegen voor bet aandenken, dat zij hem wenschten aan te bieden, een album met photo's van alle scholen in het arrondisse ment, waarin ook de handteekoningen van alle onderwijzers. De heer M. van Lingen sprak nog als oudste Hoofd eener bijzondere schooide heer N. van Veen als Directeur 'Ier Rgks- normaalschool te Amersfoort. De heer Fikkert, wien men zgn 78 jaar niet zou geven, dankte voor dit hem zeer aangenaam blgk van waardeering en óok voor de hartelijke belangstelling tijdens z|jn ziekte cn bij zijn herstel en beval zich aan in de goede berionering van bet ondorwg- zend personeel in het arrondissement. Jhr. S. M. van Reigersberg Versluys is in de vacature-P. van Gelder gekozen tot Be stuurslid van den Doopsgezinden kring, hier. Majoor J. L. van Heukelom, thans maga zijnmeester der artillerie te Utrecht, zal in Mei den militairen dienst mot pensioen ver- laten. Do heer K. de Bel beeft toezegging van beroep gedaan naar de Ned. Hervormde gemeente te Foudgum eu Raard (Fr.). I ue ie iuhouuuuj u n. nius on it. iroor- man, van het le regiment vold-artilleriege detacheerd bg de Hoogere Krijgsschool, worden voor de zoraeroefeningen ingedeeld bij het regiment grenadiers en jagers. De heer H. M. E. Hubers heeft de benoe ming tot Bestuurslid van «Handel on Nijver heid" niet aangenomen. In de te Utrecht gehouden vergadering van het Hoofdbestuur van den Middenstands bond werd met algemeene stommen besloten, het 7de Bondscongres dit jaar op 20 en 21 Juli te Arnhem te doen plaats vinden. Hot te behandelen onderwerp zal zijn Het tegen gaan van oneerlijke praktijken en van mis bruiken in handel en bedrjjf. H.M. de Koningin beeft aan de Maatschappij tot opvoeding van weezen en^ andere min derjarigen in het huisgezin, «Zandbergen", een gift van f250 geschonken. Verder wordt in het communiqué mede gedeeld, dat het Bestuur dier maatschappij door oen milden gever de beschikking ge kregen heeft over een huisje op de Veluwe waar patiëntjes verpleegd kunnen worden. Het Bestuur heeft daarbij vooral het oog op lijders aan tuberculose, die onder het groot aantal verzorgden der vereeniging her haaldelijk voorkomen. De dii'Poteni' der vereeniging, jhr. W. A. ürtt, te Amersfoort, moet bereids over de inrichting van het huisje en het vinden van een «escbikte verpleegster overlegd hebben met den bekenden tuberculose-specialist dr. W. van Gorkum, te 's Gravenhage. Het Bestuur hoopt, dat bet door Hinken financiealen steun in staat zal worden ge steld, dit nuttige werk voort te zetten. De pogingen om extra-giften te verkrijgen ter voorziening in het groote tekort en in de kosten der noodzakelijke verbouwing van het Tehuis brachten f1400 op, maar er wordt opgemerkt, dat dit bedrag op verre na niet voldoende is. Docb, zooals lezeressen en lezers weten, zal hier begin Februari een bazar worden gebouden ten bate van «Zandbergen". Het nieuwe koloniehuis van het Centraal- nootschap voor kinder-herstelllng- en vacan- tie-kolonies zal worden gebouwd te Egmond, dichtbg het andere koloniehuis «Kerdgk". Amersfoort is aangewezen als een der elf plaatsen waar dit jaar op nader te bepalen datum zal worden gehouden het schriftelijk gedeelte van het examen voor de akte van bekwaamheid in de Gemeente-administratie, ingesteld door de Ned. vereeniging voor Ge meente-belangen. Het mondeling wordt afgenomen te Arn hem en te 's-Gravenhage op 11 April en volgende dagen. We herinneren aan de lezing van prof. dr. B. D. Eerdmans in den Protestantenbond, morgenavond acht uur. Mr. H. Th. Gerlings is verhinderd aan staanden Vrijdagavond zijn laatsten cursus over Strafrechthei vorming te houden voor de plaatselijke afdeeling van den Ned. Boud voor vrouwenkiesrecht 't Is al moer geblekea, dat de Zondagavond niet best is voor hen, die hier voorstellingen geven in „Amicitia"; Cbambly en Kardec heb ben dat Zondag tot hun nadeel weer moeten ondervinden en ook hun bezoek beeft er wel wat onder geleden, want d« heer (Jhambly, aangenaam en zeer onderhoudend prater als hij anders is, kón met den besten wil voor een zóo slecht bezotte zaal een vijftig op den eersten rang, de tweede en de derde rang waren veel beter bezet zich niet geheel geven. Toch heeftt men zich uitstekend geamuseerd men kwam met de wetenschap, bij den neue to worden genomen en men is op zóo kostelijke wijze in de luren gelegd, dat niet éen heeft be grepen hoe 'tmogelgk was, dat men hoe langer zoo meer geboeid werd door het totaal onbegrijpe lijke en de avond om was eer men er uun dacht. We kunnen het rijke programma niot op don voet volgen, moeten slechts even aanstippen n vrcir.„raadselachtige experimenten van ,jDe stille krachten het wonderlijke orakel Maar even willen we herinneren aau den zevenmaal verzegelden brief. Geen zweem van arepraak, hoe dan ookdaarvoor staan do hoe ren borg, die bg het experiment hielpen. De heer Chambly speldo een zevenmaal ver zegelde enveloppe aan een der gordijnen in de zaal, verzocht toen een der hoeren een keus te JmLH1 Sedicht™ b.k.od. Ej i? kluj'.k.n, „en ,nd#r b,„, het gakoten boek. een derde een m„ op d«t blad, terwijl een vierde aanteekening hield van het gekozenen. D# heer Chambly bleef in de Efhl'ï j' Da T P°0,ie h«« "ith«t publiek die bh de enveloppe zat, deze te openen en uit het allerlaatste enveloppe kwam het ge- Tfre' f!at» nog even tot een balletje gednuud te zgn, door 3en heer Chambly ge- drukten wel, m flink grooto letters, aan de toe schouwers werd getoond, die nu toch moer dan overbluft wuron. Mocht de heer Chambly hier terugkomen dan verxuime men niet zijn Mn 't ongelooflijke

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1910 | | pagina 2