Donderdag 16
Maart 1911.
No. 7945.
60e Jaargang.
KOSTELOOS.
Stadsnieuws.
FIRMA A. H VAN CLEEFF
AMERSFOORT.
Verschijnt Dinsdag Donderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden f\.
franco per post f 1.45. AivexLentiën 16 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bij regel-
abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieële- en onteigenings-
advertentiën per regel 15 cent. Reclames 1o regels f 1.25, elke regel meer f 0.25. Qroote
letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gobracht en kosten
evenals afzonderlijke nummers 10 cent.
Bij advertentiën van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht.
AORTEGRACHT 9
Postbus 9.
Telefoon 9.
Wie zich met ingang van
1 April doet inschrij
ven als abonné, ont
vangt de tot dien
datum verschijnende
nummers
KENNISGEVINGEN.
De BURGEMEESTER eu WETHOUDERS van
AMERSFOORT,
Gelet op artt. 6 en 7 der HINDERWET,
BreDgeu ter kenuia van het publiek, dat een door
het Bestuur der Vereeniging „Ambachtsschool voor
Amersfoort en omstrekeu" ingediend verzoek, met
bijlagen, om vergunning tot het oprichten vaneene
smederij en plaatsing van twee smidsen in hei per
ceel aluier gelegen aaa de Hellestraat no. 123, bij
het Kadaster bekend onder Sectie E, no. 5055, op
de Secre.arie der Gemeente ter visie ligt, en dat op
Donderdag den 30 Maait aanslaande, des voormid-
dags te nalf eif uren, gelegenheid ten Raaduuize
"ivordt gegeven om, ten overslaan van net Gemeente
bestuur of van eer of meer zijner leden, bezwaren
tegen bet oprichten vau de imiebtiug in te brengen.
Tot bet beroep, bedoeld in art. 15, le lid der
Hinderwet, zijn volgens de bestaande jurisprudentie,
alleen zij gerechtigd, die overeenkomstig artikel 7
der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of éen
of meer zijner ledeD zijn verschenen, teneiude hunne
bezwaren mondeling toe ie lichten.
Amersfoort, 16 Maart 1911.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Burgemeester,
WUIJT1ERS.
De Secretaris,
J. G. STENFERT KROESE.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
AMERSFOORT,
Gelet op arti. 6 en 7 der HINDERWET,
Brengen ter kennis van bet publiek, dat een door
J. Beus ingediend verzoei met bijlagen, om vergun
ning tot bet oprichten van eene bewaarplaats van
petroleum, voor eene hoeveelheid van ten hoogste
3990 Liter, in de perceelen al bier gelegen aan de
St. Agatbastraat nos 13 en 15, bij het Kadaster be
kend onder Sectie E, no. 894, op de Secretarie der
Gemeente ter visie ligt, en dat op Donderdag den
30 M.iart aanstaande, des voormiddags te half elf
uren gelegenheid ten Raadhuis wordt gegeven om,
ten overstaan van het Gemeentebestuur of van een
of meer zijner leden, bezwaren tegen het oprichten
van de inrichting in te brengen-
Tot het beroep, bedoeld in art. 15, le lid der
Hinderwet, zijn volgeus de beslaande jurisprudentie,
alleen zij gerechtigd, die overeenkomstig artikel 7
der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of éen of
meer zijner leden zijn verscuenen, teneinde hunne
bezwaren mondeling toe te lichten.
Amersfoort, 16 Maart 1911.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Burgemeester,
WULITIER3.
De Secretaris,
J. G. STENFERT KROESE.
De BURGEMEESTER van AMERSFOORT
brengt, ter voldoening aan de aanschr' ing
van den Commissaris der Koningin in de Pro
vincie Utrecht dd. 11 Maart 1911, 4a afdee-
ling no. 1083/749, ter kennis van belanghebben
den, dat zich in de Gemeente Ruwiel een ge
val van MILTVUUR heeft voorgedaan.
Amersfoort, 16 Maart 1911.
De Burgemeester voornoemd,
WUIJTIERö.
Kostelooze inenting.
BURGEMEESTER ën WETHOUDERS van
AMERSFOORT
gelet op artikel 18 der Wet van 4 December 1872
(Staatsblad no. 134);
brengen ter kennis van belanghebbenden, dat voor
een ieder de gelegenheid tot kostelooze inenting
wordt gegeven op d.-n eersten en de tweeden Maaudag
van de maand April telkens des namiddags te drie
ute, in de daartoe bestemde lokaliteit van het voor
malig schoolgebouw wijk A, Koestraat no. 9.
Gedaan te Amersfoort, den 16 Maart 1911.
Burgemeester en Wethouders
van Amersfoort,
De Burgemeester,
WUIJTIERS.
De Secretaris,
J. G. STENFERT KROESE.
De lendenen omgord
«De lendenen omgord Dat moet men
zichzelven vaak toeroepen op de levens
reis want moedeloos blijven wij vaak
stilstaan, vertwijfelend, met een smarte-
lgken trek om den mond, als onze ver
wachtingen beschaamd worden, als onze
hoop ijdel blijkt, als teleurstelling ons
treft, en er oogenblikken komen waarin
we ons afvragen, of wij ooit weer moed
zullen hebben om de reis voort te zetten,
om het werk te hervatten waarvan de
uitslag ons is tegengevallen, en waarin
we jammerenis dat nu het loon voor
al onzen arbeid Is het maar niet beter,
de handen in den schoot te leggen!
WaaromWaartoe 1
Maar dit krachteloos aarzelen mag
slechts een oogenblik duren, en duurt
ook maar een oogenblik voor wie zijn
werk met toewijding heeft gedaan, niet
aangevuurd door winstbejag of eerzucht,
maar gedreven door geestdrift om des
arbeids wille. Een troost kan het hem
daarbij zijn, te deuken ik heb gedaan
wat ik konik heb mij ontberingen ge
troost jarenlang ik heb begeerten
onderdrukt, ik heb lijf en ziel gegeven,
gansch gegeven, ter wille van de goede
zaak. En nu des levens bijl met een
forschen slag is neergekomen op den
boom, dien ik van klein plantje af heb
opgekweekt, nu kraakt wel de stam, nu
trillen wel de takken, uu sidderen wel
de bladeren, maar nog is niets verloren,
want van éen slag valt de boom niet.
«De lendenen omgord'1. Zoo fluistert in
zich zelf de levensreiziger, die, door teleur
stelling neergeslagen, zich een oogenblik
moet neerzetten op een steen laugs den
weg. Eu strakker 3noert bij zich het pel
grimskleed om de lendenen, vaster bindt
hij zich de sandalen eu fierder werpt hij
het hoofd in den nek, eer hij voortschrijdt
op het moeilijk pad, dat hem langs strui
ken die hem wonden, en langs steeuen
waarover hij struikelt, naar de sterren
voert. Al viel de hemel naar omlaag, hij
zou er kloek zijn schouders onder zetten.
Zwaar valt de eerste stap, doch is deze
maar eerst gedaan, dan is weer spoedig
't oude leed vergeten. Want niets is on
mogelijk voor een taaien wil, voor een
volhardenden arbeid. Is dus op het oogen
blik het doel niet bereiktwat nood.
Bereikt zal het worden eens als
gÜ wilt. 't Is dus uitstel, geen afstel.
Maar gewerkt moet er wordeu, met toe
wijding het werk moet heel onze ziel heb
ben, anders rafelen de teleurstellingen, die
ons treffen, de koorden onzer taaiheid uit.
Tegenspoeden hebben hun nutteleur
stellingen kunnen heilzaam werken. Zjj
leeren ons, ons levensdoel niet te ver te
stellen, te ver voor de krachten van ons
lichuam en van onzen geest. Zjj leeren
ons soms beperking, waar die noodig is.
Teleurstellingen wjjzen ons vaak de
fouten aan in onze wijze van werken.
Gaat het over dezen boeg niet, dan
moeten wij het overeen anderen werpen.
Teleurstellingen behoeden ons vaak
voor zelfgenoegzaamheid. Gjj meende, dat
ge u met voldoende toewijding aan uw
taak hadt gegevenmaar zie den uit
slag. Gij moogt niet tevreden zijn. Nóg
meer kunt gij de spieren spannen, nóg
meer van uw geest eischen; nög meer
arbeid is er noodig.
Zoo kan een teleurstelling haar nut
hebben. Maar leed doet zij steeds. En
dit is vooral leed, dat den idealist treft.
Wie zich in het leven alleen bewust is,
dat hij een maag heeft, zal door teleur
stellingen weiuig geschokt worden. Nu
ja, de bietstuk kan wat taai zijn of de
saus mislukt, maar een ander gerecht
streelt even goed zjjn tong.
Maar hij, die bij brood alleen niet
leeft, wien iet genoeg he^ft aan zijn bord
soep, zijn pantoffels en zijn bed, hij die
zich idealen schept, waardoor hij zijn
leven moeilijker, maar mooier, ziju geest
rijker, zijn hart warmer maken kan,
hem treft iedere teleurstelling dieper,
daar zijn gevoeligheid verfijnd i9, gevaar
loopt te verweekelijkeu soms. Hij bouwt
zich in gedachten een schoon kasteel
voor de toekomst. De zalen er van schit
teren van louter licht eu kleurfier
verheffen de torens zich in de lucht
vau de tinnen wapperen en flapperen
vroolijk veelkleurige vanen.
Nog eer het geheel voltooid is, zou
hij zijn paleis willen betrekken. Maar
zie, met donderend geraas stort het
kasteel dat een luchtkasteel bleek te
zijn in elkaar. Woest en ledig lijkt
hem nu de aarde, grauw de hemel. Maar
iemand krijgt kruis naar kracht in 't
leven. En de idealist juist omdat zijn
geest veerkrachtiger is i9 gauwer
weer den slag te boven en terwijl het
gebouw zijner droomen ineen stort, heeft
hij reeds den grondslag gelegd voor een
nieuw tooverpaieis, schooner nog en
rijker dan bet vorige.
Ieder mensch moet eigenlijk een beetje
een wijsgeer zijn. Een tikje philosophie
is noodig om er ons aan vast te houden,
als de levenszee ons dreigt te verzwelgen.
In groote steden heeft men midden op
drukke pleinen en straten een verhoo
ging aangelegd, waar de voetgangers,
a!s !t om heu heen tè woelig wordt, een
oogenblik zich in veiligheid kunnen
brengen.
Op de zelfde wijze moeten we ons uit
onze levenservaring een vluchtheuvel
bouwen, waarop wjj ons een poosje kun
nen bergen, als wij in druk verkeeren
een stelsel, al is het maar een licht
en luchtig getimmerte, waarop wij in
tjjd van nood kunnen klauteren om eens
even uit te blazen eu ons zelf te vragen
Wat nu!
Een heel bruikbare basis daarvoor lijkt
ons de gemoedelijke gedachte, dat alles
wel zal komen, zooals het wezen moet.
«Alles zal regt kom" zeiden onze Trans-
vaalsche broeders. Deze levens-regel schijnt
voort te komen uit gemakzucht,doch
dit is slechts schjjn. Want de bewering,
dat alle9 in ons leven wel zal komen,
zooals dat het beste is, sluit niet in, dat
men de handen maar in den schoot moet
leggen en kalmpjes afwachten, waar ons
levenshuikje door den wind zal worden
heengedreven. Neen, een doel moeten wjj
ons stellen en werken moeten wjj en
zwoegen om dat te bereiken en dan, dan
kunuen wij afwachten wat er van ons
worden zalwij hebben het onze gedaan,
het overige zal wel komen zooals het moet.
Al begrijpen wij niet altjjd terstond de
beteeken is, het nut, dat de tegenspoed,
die ons treft, voor ons zal hebben, dan
hebben wij dat te wijten aan onze kort
zichtigheid. Te eeniger tijd zal ons duide
lijk worden, dat het, zooals het gekomen
is, het beste was.
Afwachten dus berusten hopen
maar «de lendenen omgord".
Laboremus.
De eerste voorjaarsvergadering van het
Bestuur der classis Amersfoort van de Ned.
Hervormde kerk zal bier gehouden woiden
op 29 Maart.
Naar aanleiding van de omstandigheid da!
het vleesch ten dienste van het leger, gele
verd door mihUire slachterijen, booger in
prqs is dan bij levering door particulieren,
wordt op last van het legerbestuur een
onderzoek ingesteld, hoe hoog de prijs van
het vleesch uit de militaire slachterijen zal
zijn, wanneer daarbij ook rekening wordt
gehouden met de uitgaven voor tractementen
en pensioeneu van bet personeel, bet onder
houd van de gebouwen en de Kosten van
het vervoer.
Aangezien verwacht wordt, dat by een
levering uitsluitend door particulieren een
belangrijke som m ■s Rijks schatkist blyft,
wordt een afschaffing der militaire slachte-
ijjen in de toekomst niet onmogelijk acht.
Men zou zoo zeggen, dat nu toch wei
gebleken is, dat meu vakman moet wezen
om een dergelijk bedrijf naar behooreu uit
te oefenen eu dat men met theoretische
kennis alleen er niet komt.
De standplaats vau het 15de ltndweer-
district is verlegd vau Harderwijk naar
Amersfoort.
Er ruist- -avond hield n. d -n fojvr van „Araicitia" de
lieer A. C. Tniereus, uil D.-n Huig, een voo dracht
over bet Onderwerp „Karaia", Dit ia een vreemd
woord, zei spr., niaar bet begrip ia geenszins vreemd.
Het ia evenmin specifiek Ooatersca ala Westersch.
Het iB een begrip even universeel ala „theosofie"
eu algemeen ala de rneoscaeljilee aard en alle wetten
der Natuur univereeel zijn. Het is de wet van oor
zaak en gevolg. Letterlijk beteekent „Karma"bet-
geen ie baudeleu of le doen is, bel gevolg van
handeling, hetwelk weder een motief voor een
volgende bundeling wordt.
Nu moeten w(j dua afvragenia dit begrip han
deling zulk een voornaam beg'ip? Ja, inderdaad;
want bel beteelceut foitt-lyk het heele proces vaa
bet loven. Handeling ia de verbinding vaa bet eigen
bewustzijn met de stoer, waarin het leeft, de wereld,
de Naiuur.
Hierna werkt apr. uit het begrip van het eigenlijke
wezen van den mensch. Dit ia een geestelijk wezen
"ij kunnen bet aanduiden ala het centrum van
bewuetzjjn, het eigenlyke wilaceatrum, vanwaar alle
leven uitgaat en waartoe alle ervariug en kennis zal
worden teruggetrokken. Dit geesteswezen wordt in
het Ouristendooi geuoemd de „Zoon des Vaders"
in bet Oosten, waar „de Vlam" vaak wordt gebruikt
als eeu symbool van bet wezen Gods, wordt hjj
genoemd „eeu Vouk van de Vlam". Dit wezen,
het eigenlijke zelf, wordt in de theosofie genoemd:
het Ego.
Het Ego nu openbaart zich in de wereld door
daarin een lichaam of voertuig op te bouwen uit
de substantie die het vindt in deze wereld. Spr.
gaat na hoe dit lichaam feitelijk niet alleen alaat,
maar dat de me- scu zioo ook door gevoels- en door
verst tndsleveu openbaart. Drievoudig ie de aard van
zijne opeubaring: phyaiek, astraal (gevoelen) en
mentaal (gedachte). Drievoudig is ook de aard van
zjjn voertu g of lichaam. Het gevoelsleven bouwt
eeu gevoels- of astraal-licbaain, en het ver9taudaleven
een nientaal-liciiaam.
Orn het begrip van een lichaam of voertuig ta
illuütreeren, geeft spr. de symbool van het oog, ont
leend aan de Egyptische en Indische rymboliek.
Het oog is eeu orgaan, geschapen uit bet licht om