BELEEFD VERZOEK
E.ai
Ingezonden
Advertentiën.
REPETITOR
NICOLA! I
A.l.P.'s Ie
VICTORA
ffl VAl
Secretaris «en lezing hield over „Port-Royalisme".
Deze druk bezocht© bijeenkomst bleef "niet zon
der resultaat. Oud-Katholieke lectuur wordt aan
ruim 200 adressen toegezonden. De stand der
Tereeniging geeft de beste verwachting voor de
toekomst.
Ben hartelijk woord van dank werd den Secre
taris gebracht voor het getrc en juist weer
geven van den etand van zaken.
Nadat vervolgens twee nieuwe leden waren
f";eïiistnlleerd, werd door den heer R. T. Roese-
mg rekening en verantwoording afgelegd, welke
door de commissie in orde bevonden werd. Den
Penningmeester werd dank gezegd voor zijn zorg
vuldig en nauwkeurig beheer.
De Begrooting werd na eenige discussie onge
wijzigd goedgekeurd. Bij acclamatie werd, op
voorstel van prof. Kenninck, het Bestuur in
xyn geheel herkozen.
Tijdens de réunie spraken de Hoogeerw. heer
Gul, prof. Kenninck en Je Zeereerw. heer Van
Kempen woorden van opwekking en aanmoedi
ging, die door den Voorzitter werden beant
woord.
De Remoustrantsube kerk was Dinsdagavond ge
heel gevuld toen dr. H. J. Toxopeus daar als
«preker optrad voor den Ncd. Protestantenbond met
het onderwerpDe verhouding van vryiiunig-gods-
dienstigen ön het Nieuwe Testament.
Nadat het pas gevormde Gemengd koor lied 122
uit den Bundel bad gezongon, wees spr on den
strjjd, die tbans in Duitschlaud wordt gevoerd over
den bistoriscben Jezus en die onze dagen teekent;
om daarna de vraag te stellenHoe staan wij, vrij
zinnige Christenen, tegenover bet Nieuwe Testament.
Die vraag, vorvolgde snr., is bij uitstek actueel;
want er is een onmiskenbare opleving van liet gods
dienstig bewustzijn.
De eene aflevering na da andere van de Bijbel
vertaling van prof. Oort ziet het licht en wordt met
groote belangatellug ontvangen. We ziju het er tbans
wel over eens, dat bet inspiratie-leerstuk moet ver
laten, dat zelfs de orthodoxe Christenen congé heb
ben gegeven, onder dankbetuiging voor de bewezeu
dienstm. We weten nu, dat die geschriften, en met
name die van bet N. T., zya historische geschriften
en loch liassen we ze toe op deD tijd van nu, die
echter ook altijd weer teruggaat tot de 27 boeken
van bat N. T„ die een by uitstek practised karak
ter hebben.
Die practijk is werken en mijn werk is do hoog
moedige en koude harten mijner hoorders warm te
maken voor zekere idealen, welke zijn neergelegd
in liet N. T. Daartoe kom ik tot ben met denk
beelden. theorieën doch de hoofdzaak is en blijft
het ideaal, dat steeds is pr«ciwcb van aard, terwijl
de hulpmiddelen zijn theoretisch.
Wat heb ik alzoo te doen sis prediker
Op de eerste plaats heb ik te prediken, daarbij
uitgaande van de gedachten des N. T., do idealen
van liefde, nederigheid, ootmoed, de apeciliek
Christelijke deugden.
Op de tweede plaats heb ik catbecbiratie te geven
om bet hart der jeugd ontvankelijk te maken.
Öp de derde plaats is er de Eerediena', by ons
Protestanten helaas weinig beteekenend, tietgeen
daarom te meer jammer is omdat hij in zich heeft
eeo moment van de eeuwigheid. Het Katholicisme
heeft in dit opzicht veel voor, want de menscb wil
niet alleen booren, maar ook zien. Haar Eeredieost
is overal gelijk, waar men ook komt, en daardoor
is de Katholieke kerk terecht de algemeene. Wie er
minachtend over spreekt, leze Jan van Boers er
maar eens op na.
Op de vierde plaats de zielszorg, welke in zoover
ganscb anders ia omdat zij zich richt tot het hart
van den menscb. Die zielsxorg vergeten wij, vrij-
ainnig-ProtesUuten, wat veel. Als de gemeente niet
tot ons komt, kunnen wy moeilijk optreden als
nelstorgers en in zoover is bel wet jammer, dat wy
niet kennen do vrijwillige biecht, we ke zoo groot
vertrouwen schept tusschen gemeentelid en voor
ganger. Do Hervorming heeft eebter, met veel andere
goede dingen, de biecht overboord gegooid.
Steeds beeft de prediker zich te gedragen naar
bet N. T.
Wanneer iemand my vraagt: hoe bewjjtl ge, d«t
gy Christen zjjt dan heb ik niet te geven hot
negatieve auiwoord dat prof. Mevboom gaf; wel, ik
ben Israëliet noc i Heiden doch dan moet ik
gjven het positieve antwoordomdat ik rnjn leven
optrek op het fuudament, dat gelegen ie in tiet
N. T. en ik beoefen genegenheid, liefde, zelfver
loochening, zelfopoffering.
Hoe staat nu de vrijzinnige Christen tegenover
den Bijbel in 't algemeen en het N. T. in 't by-
ïonder.
De uitspraak „De Bijbel is, of bevat, Gods woord"
is slechts ten deele juist. Immers dit is slechts het
geval voor wie den Bijbel erkent «Is Gotls woord,
voor wie er Gods woord in kan vinden; doch bij
voorbeeld niet voor den Boeddhist.
Wy, vryxianig godsdienstige!) van onzen tyd, er-
keonan bet goJsdiunslig karakter van onzen Bijbel
eri het relatieve karakter vin onze Bijbelboeken.
Het iz ons niet te doen om bet tydelijke, doch om
het eeuwigeniet om hetgeen monscben, doch om
hetgecD God zelf deed bezinken in den Bijbel. Het
gaat om de idealen, die Jezus heeft gepredikt.
Ik hoop, dat bet u duidelijk is, dat onze houding
tegenover de Bijbelboeken heerlijk vrij is en we
•Uecn zijD gebonden door onze waardeering van en
oni vertrouwen in die boeken. De hoogste gebon
denheid iz ook hior de hoogste vrijheid.
Trouwens men hoeft hierover nooit anders ge
dacht; zelfs Luther niet, die onbewust vrijzinnig
was; zeifs Jezus van Nazareth niet. Die immers
zei de, dat de menscb er niet is om den zabbztb,
doch do sabbatb om de menscb en daarmee toonde
vrij t* stasn tegen de overgeleverde Mozsische wet.
In ruimeren zin toogepsst, volgt hieruit, dat wc
hebben de vrije bezebikking over den Bijbel. Niemand
leezt bij voorkeur de boeken Mozes of Esther, de
dogmati che theorieën van Paulus of de Openbaring;
docb wel de Psalmen of de Gelijkenissen. Ieder is
een geboren criticuszelfs de eerlijke, godvruchtige
David, die op zijn sterfbed nog twee mannen liet
tor dood brengeo, of de ërg koude, erg harde Elias
ondervinden die critiek.
Onze houdiag tegenover de Bijbelboeken in het
algemeen en tegenover het N. T. in het byzonder
i* subjectief. Hetgeen ons past lezen we; de rest
laten we liggen.
Het is geweuscht, dat. men zóo tegenover den
Bybel etaat. to zeggen. d«t het te wenschen waro,
dal de Bybel wa'. meer in eere komt dan by thans
iz. Men heeft het kind weggeworpen mot het bad
water. Een onzer rectoren beeft nog onlangs er over
St-klaagd, dat de kennis van den Bijbel zoo gering
i. Hel ware gewonsebt. dat die kennis weer meer
algemeen werd, óok uit piëteit tot onze vaderlaud-
sche geschiedenis, Denk U een Rembrand, eau Von
del. den «o-jarigen oorlog zonder Bijbel. Hnnc tue-
mur.
De Bjjbel bevat zulke heerlijke religieuse poreoon-
lijkhedeu, de profeton ou de psalmisten, die ook
hun tydgenooten trachten warm te maken voor deze
idealen, die hun toppunt vinden als Jezus komt mot
de Zijnen. Van Hem kregen we het machtige woord
Wat naat het deD mensch
Na een korte pauze, waarin het zaDgkoor ten beste
gaf „Looft den Heer", vetvolgde spr:
Ik hoop, dat u begrepen hebt hetgeen ik in myn
eerste deel trachtte te zoggen, natuelyk. dat de Bijbel
nooit kan zijn eeu objectieve autoriteit of mie lit,
doch elechts is een zooveel mogelijk te wsardeereu
subjectieve macht.
lleu zegt, dat de Bybel overal het zelfde ismaar
toch is het zeer moeilijk, predikstof te vinden. Men
legt iu een tekstwoord een gedachto, die men er
graHg in hebben wil, evenals de oude Grieken al
nuu wijsheid leerden uit de gedichten van Homerus
de zoogenaamd allegorische Schriftverklaring.
Toen de Jodeu kort vóór degeLoorte van Curistus
in Alexaudrië waren, kwam van hun geleerdeu de
vraag :ihoo rymt ge Grieksche wijsheid metJoodsche
vroomheid en ook xy riepen de allegorische Schrift
verklaring te hulp, evenals dit thans nog altjjd ge
beurt. Eu Int is zeer aanlokkelijk en erg verleidelijk
want wie dit doen, hebben steeds oen groot gehoor.
Beter is, d«t men eerlyk zij tegenover zijn hoorders.
Luther zeide tot Zwinglinaar staat geschreven.
En nog heden ten dage is het argumentdaar slaat
gfsclirevin. Doch niet God zelf schreef; het is een
indirecte openbaring, overgebracht door menscheu.
Een derde onjuiste voorstelling is, dat de Bijbel
éeu groot geheel zou vormen. Dit kan alleen hjj
zeggen, die nooit den Bybel heeft gelezen ieder
ander maakt ouderscheid tusschen de boeken vau
het Oude en het Nieuwe Testament, zelfs tussclnn
de boeken onderlingzelfs tusscben de eerste drie
Evangeliën en net vierde, óok omdat dit is geschre
ven 130 jaar ui Cbr.
God heeft niet alleen gegeven het geloof, doch ook
de redo en met deze hebbeu we óok rekeuiug te
houdeD.
Een misschien voor velen erg droeve opmerking
is, dat bet N. T. is het product der Katholieke
kerkeeu blijde, dat het is eeu Godstempel, een
Godstuiu, waarin hut heerlyk zich verlusligon is
voor wie de oogen en vooral het hart openzet.
Doch nooit mag men vergeten, dat de boeken des
N. T. niet zij u van ouzeu, doch van eeu Dug ver
vlogen tijd, zoadat niemmd kau instaan voor de
waarheid er van of behoeft te onderschrijven al het
geen er in etaat. Tood zy werden geschreven, leefde
men in de stellige verwa hting, dat de Heer zou
weder koiuen en Zyn werk zou voltooienmeu
achtte list eiude der wereld naby en verwachtte
een nieuwe, betere woreld, waariu de lieer zelf zou
optreden.
Ik sprak dsn over het N. T. en heb u trachten
te zeggen iu hoeverre het is een openbaring van
Godswege, doch uiet een objectieve.
Daar is een openbaring Gods overal, do eeuwen
door, ook in onzen tyd, iu ouszelven, iu de natuur,
in hot heelal, in ons geweten en daarom is liet zoo
heerlyk, dal er is de openbaring ia den Christus;
de grootste openbaring, dio ine laat zien oeu loven
zóo hoog, zóo rein, zóo breed, cn zóo diep als bij
geen aiulir te vinden is; oeu leven, dat zoo heer
lyk zie.) toekent in het: Uw wil geschiedde.
Deze Curistus dan, deze duidelijke openbariug van
Godswege, vormt het centrum der geschriften van
het N. T.
U op te wekken lot de lezing dier geschriften,
doch tevens om u duidelijk te makcu wat hun be
doeling is, was het doel van inyu «preken.
De slotzang van het koor werd staande aangehoord.
Quaker Oats brengt
zonneschijn in Uw huis.
Het is gemakkelijk te bereiden
en voordeelig in het gebruik
dat doet de huisvrouw genoegen.
Het brengt gezondheid en kracht
in het gezin dat doet den vader
genoegen.
Het is bijzonder lekker dat
doet den kinderen genoegen.
Sta er echter op bepaald Quaker
Oats te ontvangen en geen namaak.
Iu het Patronaats-gebouw aan hei. Zaud
werd Dinsdagavond oeu vergadering gehou
den om te komen tot de oprichting ook
hier ter stede van een R. K. Middenstinds-
vereenigiog.
Deze stichlings-vergadering was niet toe
gankelijk voor de Pers.
We kunnen dus slechts meedeelen, dat,
de vereeniging is opgericht, aanvankelijk
niet 47 leden, na een rede van kapelaan
A. W. O ver volde, uit Zwolle, adviseur der
Hanze in het aartsbisdom, die o. a. wees
op eenige nuttige instellingen der Hanze,
als daar zijn: informatie-en incasso-bureaux,
credietbank, onderlinge verzekeringen, Han
delsschool, bevordering van contante beta
ling door rabat-zegel, coöperatieve aankoop
voor de branches.
Tot Bestuursleden werden gekozen de
beeren Tb. H. J. Nieuwendijk, B. H. Kuiper
I,. J. Hemels, G. W. Scheffers en J. J. Thien.
Quick gaat Zondag naar N. E. C, te Nij
megen; H. V. C. naar O. D. O., te Arnhem.
Op het terrein achter »Rustoord« is een
jongensjasje gevonden.
Zeker van een voetbal-enthusiast, die het
kan terugkrijgen aan het Commissariaat
van politie.
Leer een good humeur bewaren, óok als
uij het erg volhandig hebt.
T7it den Omtrek.
Tot Gemeente-secretaris van Harneveld is
Zaterdag benoemd de heer li. C. Rutgers,
commies ter Secretarie aldaar.
De kerkoraad der nieuw gevormde gemeen
te Nijkei kerveen v.tn de Ned. Hervormde
kerk is Zondag geïnstalleerd.
l)e Gemeenteraad van Hilversum, die ver
leden jaai subsidie weigerde vo »r een Open
bare leeszaal al laar, kende ilurvoor Dinsdag
met 12 tegen 10 stemmeu reu subsidie toe
van f 1200, ofschoon R. en W. afwijzend
adviseerden.
Verschillende Raadsleden van Hilversum
hebben iu de ofdeelingen den wensch geuit,
op de Begrooting een openingspost uit to
trekken voor de oprichting van een Gymna
sium.
B. en W. achten dit op het oogenblik
niet gewensclit, docli geven de verzekering,
dat deze zaak bij lien in ernstige overweging
is. Het daartoe noodige overleg met den
betrokken inspecteur is reeds geopend.
Padvinders-
hoekje.
Aanstaanden Zondag in
stallatie te Ede.
In verband daarmee Za
terdag geen verplichte
oefening, zoodat het huis
werk netjes kan worden
afgemaakt.
Wie Zondag per rijwiel
meegaat, klokke negen op de Varkenmarkt.
Wie per trein gaat, óok om negen uur vóór
hel station.
Stok en lasso meenemon en iets in het eet
ketel je.
l)e verdere kosten voor de menage zullen niet
moer bedragen dan vijftien cent.
Allen kunnen uiterlijk om zes uur thuis zijn.
Van den heer Meteierkump ontving ik een
geschrift over de N. P. O.
Wie helpt me, dat te verspreiden
Als elke patrouille de hand reikt, is het vlug
en goed gedaan.
Fits.
Buiten verautwoordelijkbeid der Redactie.
Kopy van Ingezouden stukkeu, al dan niet ge
plaatst, wordt nimmer terug gegeven.
Geachte Redactie,
Wilt uw zoo vriendelijk zijn, het onderstaande
te willen plaatsen
Bij voorbaat vriendelijk dank.
In de op 11 November gehouden vergadering
der afd. Amersfoort van het Nederlaudsch Werk
liedenverbond „Patrimonium" werd, na gehou
den bespreking over de duurte van vele der eerste
levensbehoeften, met algemeene stemmen beslo
ten om, onder dankbare erkenning van hetgeen
door enkele patroons in deze reeds is gedaan,
naast het verzoek door de georganiseerde Ge
meente-arbeiders aan den Raad dezer Gemeente
gedaan, een beleefd doch dringend verzoek aan
do patroons iö 't algemeen en in het bijzonder
aan de patroons georganiseerd in de afd. Amers
foort van den Alg. Ned. Aannemers Bond te
doen om, zoo mogelijk, met het oog op den
buitengewoon duren tijd, aan de werklieden eenige
tegemoetkoming te verschaffen, hetzij door eeni-
gen toeslag op het loon of anderszins. Hopende
op een guustige ontvangst en antwoord,
Hoogachtend
namens de afd. Amersfoort
van Patrimonium.
1). MEESTER, Voorz.
J. G. van unit LINDEN, Secret.
Dit schrijven is gezonden aan de Afd. Amers
foort van den Alg. Ned. Aannemers Bond, in de
verwachting dut ook de ongeorganiseerde patroons
dit verzoek in ernstige overweging zullen nemen.
Amersfoort, 16 November 11)11.
wed. 'an Antonia van Vulpen. Hondi'ika
van Vli- t, 54., eehtg, van Jan Cornells van
Es. Ida Apollonia Kuipers, 78 jr., onge
huwd.
aan ADVERTEERDERS om,
ter voorkoming van teleur
stellingen, de kopy van grooto
en zeer bewerkelijke adver-
tentiën voor de courant,
welke des Zaterdags ver
schijnt, u i t e r 1 ij k VRIJ
DAG vóór twaalven in te
zenden.
Heden overleed te Amsterdam,
zicht en kalm, tot onze diepe
droefheid, onze innig geliefde
Echtgenoote en Moeder
1IILLKG0NDA HENRIETTA
HE KOEIJEK—
geboren Gerritsen»
in den ouderdom van 50 jaar.
Mede namens
verdere familie
J. J. DE KOEIJER.
J. A. DE KOEIJER.
Amersfoort, 14 November '1911.
Reikenweg 1'2.
Eenige en algemeene kennis
geving
Faillissement J. van Munster.
Door den Edel Achtbaren heer Rechter-
j Commissaris in het faillissement van A.
J. van MUNSTER, koster, wonende aan
't Zand te Amersfoort, is bepaald, dat
1°. de schuldvorderingen moeten wor
den ingediend bij den curator vóór 16
December a.s.
2°. de verificatie-vergadering zal wor
den gehouden in het Gerechtsgebouw te
Utrecht den 6 Januari 191.2, des voor
middags te 10 uur.
De curator,
C. M. VAN VOORST VADER.
Amersfoort, 14 November 1911.
Arnhemscheweg 13.
UTRECHTSERE
Burgelijke Stand vau Amersfoort
van 3 tot 9 November 1911.
GEBOREN
Hendrik Joseph Antonius, z. van Hendri-
kus Antunius Brits en Wilhelmina Maria
van Bekkum. Margaretha Elisabeth, d. van
Rijk de Gooijer en Aonetje Ceelen.
Franzisca, d. van Stephanus Verhoeff en
Elisabeth Maas. Petrus, van Jan Meyers
en Margaretha van Binnendijk.
ONDERTROUWD:
Jan Reinier Douze en Hendrika van Nieu-
wenhutzen. Wilhelmus Bernardus van
Haaren en Marie Arlar. Hendrikus Wil
helmus Werij en Geertruida van Korlaar.
Dirk Jan Schrijver en Jaantje de Vrije, -
Hidde Binnert Halbertsma en Petronella
Catharina Hijlkemu.
GETROUWD
Jacobus van der Werlf en Nelly Chris
tina Nagelhout. Weasel vau Wijland en
Everarda van den Hoek. Abraham Ja co
bus van Wijlmd en Janneke Fetter.
Evert van de Pijpekamp en Gijsberlba Ver
kerk. Joban Boerhaven en Maria Alijda
Pot. Marinus Anthonius Johannes Muiter-
tnan en Christina Maria de Jager.
OVERLEDEN:
Martje van de Brug, 79 jr., wed. van
Lambertus Hoofd. -- Gijsbertus Kok, 72 jr.,
i D Utreciitsche Waterleiding Maat-
i schappij brengt ilnitr (leze ter kennis van
belanubebbi-rtl- n, d lieden als Direct-in in
I tuiiCÜc is getreden dn beer
J. O. HUK Pz
j Utrecht, 15 November 1911.
j COBA van de VELDE,
Adem-gymnastiek en
Methodisch spreken,
Leerar s aan de Muziekschool van de
Maatschappij tot. Bevordering der Toonkunst.
SPREEKUREN
MAANDAG, WOENSDAG en VRIJDAG
van 1 tot 2.
Jan Willem Frisostraat 20,
UTRECHT.
gezocht door Officier (geen eind-examen
H. B. S. voor ge heel e opleiding
Staats-examen, diploma A.
Brieven met opgaven der prijzen per
lesuur onder motto „Repetitor" aan het
Bureau der Amersfoortsche Courant, Kor-
tegracht 9.
ElectrixiJiei
Itlikscii©
Domplein, l
AMERSDt
WISSEL- sn epe
(Mr. 8. VAN WBlfci,
Kortegracbt II.
Telegramadres ;wy
Assurantie
Credietcn.
Coupons.
Deposito's.
Effecten.
Verhuurt lokets
speciaal gebouwdtkli
volgens tarief, opan
te zijnen kantore
li;as
tel
Vee
\\*k
Ju
Met nieuwe Rozitj
;- Thans.in alle g«r1e
10 CENT El
Ecu pudding zóo jn
dag van»
LET OP HEIM
Naam cn vorpakkg
LAMAISON
Belasten ziclmei
aan- ene
Effect
C o u po
Sluiten
Saferinrdl:
n er
Ine
erl
natuurlij m
uit do bron teDb
wordt als zc.r vuiieel
gebruik aanbevolf in
schroefsluiting (eeLite
een glas natu irlijkICT
5 cont kost.
Verkrijgbaar teiinei
der WILDF, Stontraa
Bij denond'Me
iederen Woed&g
f De Iloimdi
WeeMiad'or
omlerl.oof
§Jo«»>r. .ISS'e 81
tOe Holland*!*
S. WeekbL'i
Sfe uit de hoog#»
98 am. Lr' hieroto*
ff Prijs
ffi proelnP®
Amsterdam. 4