Stadsnieuws. -•ar t" js-s -as tjrtr-s ïgSSs&Sw-—- Iedereen vindt den «kennelijken staat» een toestand van tijdtljjke razerny, een toestand van minderwaardigheid, een onwaardigon toestand. Ofschoon we dus daarover niet behoeven te redeneeren, omdat alle bewijsvoering vaD te voren als de deugdelijke, geijkte waar heid wordt erkend, kan het voorkomen, dal de wysheid bij een heel enkele gelegenheid nog wel eens in de kan geraakt. Zelfs voor w^jsgeeren en strenge beoefenaren der we tenschap kunnen er, na afloop van congres sen en wetenschappelijke bijeenkomsten, oogenblikken aanbreken, waariu de geest dartel wordt en het strenge aangezicht uit de plooi geraakt, In deze oogenblikken zou men geneigd zijn den »Lof der Zotheid» te zingeD, w\jl zij de wijsheid beter doet waar- deereo. Zoo onthoud ik my dus geheel van de propaganda des volmaakten afschaffers. Ik apprecieer zyn uitstekende bedoelingen, waar hij metterdaad eon navolgenswaardig voor beeld wil zijn voor aDderen, maar ik volg hem niet op al zijn wegen. Er zyn machtiger middelen aan 't werk dan het peisoonlyk voorbeeld. Eén daarvan is het rijwiel! En zonder eenige opsomming van drank- statistieken en delirium-tremens-cijfers, kan elke wielrijder direct uit eigen ervaring ge tuigen, welke een machtig bestrijder van drunkmisbruik bet nobele stalen ros is. De wielrijders van ouderen datum zullen zelfs met lal van sprekende voorbeelden kunnen bewyzen, welk een reusachtigen om keer het rijwiel heeft gebracht in de drink gewoonten, die onder bet volk vau de oudere generatie op de jongere schenen over te gaan. Een van de begin-motieven, die iemaDd aan den drank kunnen helpen, is de verve ling. Uit mijn jeugd herinner ik mij, hoe ik op Zondagochtendwandelingen in de omstre ken van Rotterdam, meermalen getroffen werd door bet slecht gebruik, dat de bewo ners van de volksbuurten, die men op weg naar buiten passeeren moe.-t, van hun vrijen dag maakteD. H et geijkte Zondagochtenddta- fereel, dut men in de hofjes-buurten van Rubroek en Kralingen zag, dat waren werklui die in hun overhemd en op rood-trijpen pantoffels eventjes met de karaf in de band naar de kroeg aan den overkant wipten om nog een >paar maatjes» te huleD. In de mooie kamer zaten de vrienden en kennissen achter de bitter en de klare te «gezelsen». Was de flssch leeg, dan ging de gastheer er zelf op uit om even nieuwen voorraad in te slaaDof een van de kinderen werd er op uitgestuurd. Huis aan huis 2ag men de menschen 's Zon dags bitteren. De kinderen mochten mceproe- ven. Jenever was in hun oog vermoedelijk de Zondagsdrank bij uitnemendheid. De groote jongens van de bofjesbuurt hadden een ander amusement. Ze speelden om centen, deden gpooteluis-acbtig met een sigaar in 'i hoofd, en vloekten bijwylen onverbeterlijk. Maai bij alles wat ze deden, bleven ze in bun buurt lummelen. De ouderen occupeerden zich bij buis met hun borrelilescb, hun dui ven en konjjnen, de jongeren schooierden door de buurt rond eo voerden allerlei katte- kwaad uit om de verveling te verdryveo. Welk een groote verandering heeft het rijwiel, ook in deze kringen der bevolking gebracht! Met welk een vreugde werd bet goedkoope tweedehandskarretje, en iater het goedkoope nieuwe rij wiel-op-afbetaling, door den eenvoudigen burgerman aangegrepen om de geestdoodende verveling van den vryen dag in een oofrissche buurt te ontvluchten. Wie zal zeggen hoeveel maatjes gemeene jenever er minder werden gedronken om den aankoop van een rijwiel mogelijk te maken Maar wie zal becyferen, welk een vermin dering van drankgebruik er plaats vond, toen eenmaal etteljjke duizenden driükers-uit-ge- woonte-en-verveling het rywiel bestegen, en tot bun grenzenlooze verbazing bespeurden, dat de fiets en de drank twee gezworen vij anden zyD. Zeker is het, dat geen sport den beoefe naar sneller den verlainmeaden invloed van den drank openbaart dan juist het wielrydon. De Hotterdamsche burgerman, die met z'n nieuwe karretje al eens gauw eeQ kijkje aan 't strand te Scbeveningen wou gaan nemen, zag al beel spoedig in, dat by Delft niet eeDB kon balen, zoodra by de reis met een hartsterking begonneD was. Die „har'sterkiug" verlamde namelyk zyn beetien, benara bera den adem, bedierf zyn pleizier. Zelfs een doodgewoon potje bier onderweg schoot hem dadelylc in de beeneo, maakte hem onbe kwaam, doodde zijn energie met een lood zware moeheid. Zoo gingen duizenden plotseling de oogen open voor den verdeifoiijken invloed van den alcohol. Wat de af8chaflers al jarenlang had be weerd en tot vervoleDS toe hadden gepreekt, bleek dan tocb waar ie zyn. Eu als éen borrel je al zóu slap kon maken, wolk eeninvbed moesten dan zoo'u half dozijn onder een buurpraatje wel hebben Doordat gaandeweg het rjjwiei, en zelfs een alleszins presentabel rfywie), voor een klein beetje geld onder het bereik van den werkman kwam, vermin lerde de begeerte naar sterkedrank. Een goed, weiuig krachts inspanning eischend, snel en goedkoop ver voermiddei bracht óok den kleinen burger man in aanraking met de vrije natuur. De draukflesch, als middel tegen verveling, ge raakte in vergetelheid en de draak zelf werd door duizenden, die hem maar al te graag lustten, ei kend als'oen gevaarlijke vijand, als een vergif, waarvan zelfs de kleinste dosis gioot genoeg is om den gebruiker een deel van de controle over zichzell te ontaenien. Wie de evolutie van het wielryden in ons land heeft gevolgd, wie als wielrijder weet welk een malaise de fietser dadelijk na een »hai sterking» in zijn beenen voelt, die weef, ook zonder cijfers en statistiker, dat het krachtigste instrument tegen drankmisbruik het rijwiel is. En de manier, waarop dit werktuig tegen bet misbruik opkomt, maakt geleerde beschouwingen en uitvoerige stati stieken volmaakt overbodig. Het demonst eert de gevolgen van het kwaad aan den lijve, voelbaar en bewijsbaar. Het leert den gewoon te-drinker dn herbergen mijden. Aldus Henri Mtyer in »De Kampioena. H. M. do Koningin heeft de Mililiewef, Donderdag door de Eerste Kamer aange nomen, daags daarna bekrachtigd. Dienten gevolge wordt aan het Departement vaD Oorlog druk gewerkt aan de voorbereiding der maatregelen tot uitvoering van de wei, met name aan de samenstelling der nieuwe registers van inschrijving voor de militie. Aldus het oflicieuse communiqué. Wel zeer is het voor de betrokkenen te hopeD, dat de waarheid minder schrikwek kend blijkt. Want in de gauwigheid een nieuw in schrijvingsregister te maken waarvan het model vermoedelijk nog eerst moet be dacht is lichter gezegd dan gedaan. Bij den Raad van State is een wetsont werp aanhangig waarin o. a. is opgenomen een voorstel om over te gaan lot aanmun ting van gouden vyfguldenstukken. Vóór 1849 hadden we óok gouden vijfjes. Het aantal jongelieden, geboren in 1893 en die dus dit jaar zyn ingeschreven voor de Nationale militie, bedraagt te Amersfoort 199. Volgens het jongste Gemeente-verslag, dat ovor 1910, bedroeg het coniingent voor Amersfoort 53. Wat het zal wezen onder de nieuwe Mi- litiewet De brievenbus op de Varkenmarkt is ver plaatst van den hoek der Langestraat naar dien der Utrechtsehestraatde plaats, die er oorspronkelijk voor werd uitgekozen. Nuar aanleiding van een tentoonstelling in sKunst zij ons doek te Haarlem gehouden, wordt o.m. geschreven Naast etswerk van Graadt van Roggen hangt dat van Dirk Harling: gloedvolheid naast eenvoudige zuiverheid. Het «Grachtje van dezen laatsten uit het oude Amersfoort, biedt iu zijn complet van oude huisjfs, witte muurtjes ouder schuine daken, oude hoornen die hun takken krommen, schuttingen, schuurtjes, verwarde tuintjes, de tallooze toon-verschillen, welke uit te beelden aan Ilarting blijkt toevertrouwd. Met deze echt Hollanilsche uiting van toon en nog eens toon, vormt dun het werk van Nieuwenkamp, óok handelend over Amersfoort, een waar contrast. Hij, de etser, die veel gezien heeft en uit de landsstreken, welke hij doortrok, het stijlvolle beeld hiald», moest wel met nieuwe oogen *"o'n merkwaardig siadshoekje aanzien, als dit straatje is, laag neer, onder den hoogen toren of dat andere oude brokje van Amersfoort, rond de bekende poort. De heer F. A. dos Tombe, thans assistent aan 's Rijks-herbarium te Leiden is benoemd tot assistent aan 's Rijks-proefstation voor zaad-controle te Wageningen. By Kod. besluit is met ingang van 15 Februari aan generaul-majoor R. H. O. baron Van der Capellen, inspecteur der cavalerie, op aanvraag, ter zvike van langdurige» dienst eervol oDtslag verleend uit den militairen dienst, onder dankbetuiging eo met toeken ning van pensioen. Met ioging van 1 April worden bij de Horfsmidschuo! weder miliciens der infanterie gedetacheerd tot het volgen van een cursus voor hoef-mid, ten einde by mobilisatie bij de regimenten infanterie over hoefsmeden te kunnen beschikken. Zy ontvangen tevens ondtrricht in het herstellen van rywielen. Een goede 60 personen hebben hel Vrijdagavond toch nog onderaUan, koude en gladheid te trot- eeeren om prof. Kireopp Lake te hooren die in de goed verwarmde Bemonetranleche kerk voor de plaatselijke afdeeling van den NcJ. Protestanten Bond nou epreken ovor Oud-ohriateljjke vooretel lingen en bedendaagaohe behoeften. 8pr. begon met er aan te herinneren, dit de be hoeften van een kind of een jougmenscb gauscli andere zijn dan van iemand van meergevorderden leeftijd en dat dan ook de voorstellingen en be hoeften van onze tijdgenooten die zich Christenen no.oeo g.mob ■jÖKjjfoJ belijders v.n liet Um.UiUuiu sa ïf/.T«fSVdï; sio»».*»*» voorstellingen van dien lang 8 echter waarin wg leven; onze kej.n.8*vanwi bi#_ lorie'en feiteïgk kunnen we s'echu £ru« bet K.tWi.k. een h'IWn«ll«»l eb mttufe. *1 dj «cr.m wachtiiig van den jongsteu d-g treedt bij hem Gods i) nabüde wereld, zooals r.y i*. nadert lia einde en er zal ceu wereld komen in welke God-zelf koning is, waarin geen zonde, geen droefenis, geen TftKKÏ WMtttot .bri.u.loti.blc -1/' voor Paul us, Voor Jezus zelf was niet de Boodschap. Ik ben de Christus; doch: Het koninkrijk Gods is nabij. Paulas heelt dit veranderd tot eeu chjietolo- gisch Evangelie, dat later door de Katholieke kerk is veivorind tot sicramenteele leer. Wat is nu voor ons de beteekenia van do drie elemeDten: het koninkrijk Gods; bekeert u; en liet. 8acramenteelo diie punten, vol van problemen Jezus en de eerste Christenen hebben geineend, dat het koninkrijk Gods nabij was; echter met in leiterlüke zin, doch als een illusieeen illusie,welke, als bij zoo veel, de bron was tot ieti groot-chmen denke aan de il'usie van Columbus, die meende naar Indië Ie reizen eo Amerika ontdekteoen illusie, welke de drijvende kracht was van het oudste Christen- dom, omdat zij als 'l ware de visioenen deed zien en den tijd waarin God koning zou zijn op aarde, den tijd waarin geen ongeluk of leed meer zou zijn op die aarde. Eu juist door die illusie was t voor de oudste Christenen mogelijk, een ethiek te hebben gelijk zij die hadden, De e,hiek der Bergrede is Diet mogelijk in de wereld, zooals ze isdoch wel in een wereld die voorbijgaalde menscb niet meer zondigt, cn liet koninkrijk Gods op aarde is gekomen. Die escbatalogiicbe verwachting staat precies tegen over onze evolutionnaire beschouwing. Immers wij beschouwen de wereld als een steed) vooruitgaand proces. En als we de Geschiedenis over een zeer lang tijdperk beschouwen dan blijkt ook, d.t er vooruitgang is. Beschouwen we haar over een korter ijjdvak dan zien we pBrioden van stilstand gevolgd door een van plotsen opgroei (Pericles, de Roinein- pebe keizertijd) eu dikwijls na dien opbloei een tijdperk van snel achteruiigaau. In onze evolutiou- naire wereldbeschouwing kunnen we recht doen aan de Geschiedbeschouwing, doch niet aan Dadere beschouwing en we mogen daarbij nut vergeten, dat het best mogelijk is, dat we óok zyn achteruit g^Do^verwacbting van bet koninkrijk Gods zij ona dan ook een les om niet Al te optimist te zijn, want wie de oudste Geschiedenis besludeeren, zien telkens weer iets parallels met het Romeinsche keizerrijk en eveDgoed als daar kon het in onzen tijd wel eous komen tot een catastrophe ook wij hebben onze patriciërs die bun voorrechten misbruiken en hun p'icbten verzaken. Be mensdben in die dagen hadden een zeer lagen standaard vin zedelijkheid de Grieken achtten bet zelfs dwuas, een zedelijk leven te leiden en de oudst* Christenen trachtten hen tot andere iozichten te brengen. Op de tweede plaats namen zij het niet zoo nauw met de waarheidsliefde en dit niet alleen in hau- delszaken. Op de derde plaats was er het kwaadspreken. Dat op deze drie punten verbetering is gekomen - al is het ook niet v.el in zóo langen tijd dan- en we am de oudste Christenen. In de nu volgende pauze brachten raejufJrouw S. en de heer E. up hoogst verdienstelijke wgzetsn gehoore .Triiumerei" van Rob. Schumann, voor orgel en viool, terwijl zij vóór den aauvaug8tradella's ,Chant d'église" haddeu ten beate gegeven. Weder aan bet woord komend, zetle prof. Lako uiteen de toepassing dor Christelijke idealen.op de socir.le ethiek. Het spreekt wel vanzelf, dat bij de oudste Chris tenen, die immerB leefden in de gedachte, dut de wereld zeer spoedig zou worden veranderd, do so ciale ethiek van zeer geringe beteekenia was. Voor ons echter is het zaak, die ethiek niet ie beperkeu tot ons eigen leven, doch baar toe ie pussen op de sociale quaesli», geheel naar de Gelijkenis van ds talenten. We beliooren ous of le vragen wat ons is toever trouwd en behooren te bedenken, dat w(j rekenschap hebben te doen van belgeen ons werd toevertrouwd en behooren in te zien, dat we ons leven niet heb ben te gebruiken iu ons eigen belang, docb in dat van Zijn vortegenwoordigers, van onze medemen- schen. Dit behoort tot de kern der Christelijke leer -'e we dit toepassen op het sociale leven, We moeten daarbij zien zoo ver we kuunen en ook de maatschappij moet dit doen en erkeaueD als beginsel en als du gebeurt dm hebben ook de Chris t-men van onze dagen hunne idealen en hun visioenen gezien, welke eeu drijvende kracht geven —1 een hoog ideaal hebben. Doen we dit niet dan stunt ts vroezoD, dat het einde van het Onristendom als drijvende icraobt in ona leven naby is; doen we bet wel, dan is er een gelukkige toekomst voor een kerk, welke Christelijk is in boogaren zin. Het groote kwaad van onze hedendaagsche msat- schappij iu, dat er een klasse ia, welke abnormaal rijk is en steeds rijker wordt, naast een andere, die abnormaal toeneemt en steeds armer word. De Christen moet erkennen, dat het niet goed kan z|jn, noch voor de wereld, noch voor het individu, dat alle macht en genot in hauden zou komen van een kleine k'asse en daardoor Bleeds grooter leed en zorg in d« toenemende klasse der behoeltigeu. Wie hierin verandering helpt brengen, werkt inde richting der Christelijke ethiek wie dit niet doet. is anti-Christelijk. Wij mogen niet zondigen tegen d«n wet der ca- tuur, die wil, dut de sterkeren blijven. Wie de zwakkeren sterker maakt, moet er voor zorgon, dat de znakken uiel de meerderheid vormen; anders komt de natuurwet in botsing met de ethische beginselen. Dit probleem van onzen tyd is wel een heal moeilijk vraagstuk, waarvan ook epr. do oplossing niet kent. 6 In zijn derde gedeelte behandelde spr. nog de °ie"m VKEud»*;isL-rS ook in boete eiu „biecht. beler( beseffen Missc'ieubegrm)enwede,e g vergelyken ken ornstig tl, heer E. nog hadden Nadut mejuff-ouw S «n - Thijssens, «^0Pgeh«l uU^'ocb» en Je ls.e w»s Tvoor hrt'muw programn», SÏ"1!w°Pod*lg1e3 Centauren genoemd wint inderdaad dene rnit«n eehjuenéen -net hun paardeen lilm, die iQ Rijschool wel buitengewoon dn aandacht zal "oSnoodig te zoggen, dat andermaal is gezorgd voor variatie. Ook de bioscoop aan de Langestraat mocht zich Zaterdagavond, bij de openingsvoorstel ling, en Zondagavond werheuger» over zeer groot bezoek. Er moesten dan ook twee voorstellingen worden gegeven. Het nieuwe programma, met dt aaukon* digiog óok van een elite-avond, vindt men hiernevens. Aanstaanden Vrijdagavond geeft »Am'; citiav de vermaarde lersclie vioi.l-vntucos Arthur F. Monnier Harper oen concert: mejuffrouw Jus. Luluf-, u t Apelloorn, zal hem begeleiden. Ten gehoore worden gebracht werken van Grieg, Wieoiawsky, Pablo do Sarasute, Monti en Délibes. tn Vóór ons liggen een 40-t.l critieken van Linnen- en enkele bmtenlandsche bladen, die om strijd deze beide artisteu roemen. De l20-jai ige Mr. Harper is een leerling van Eugene Isiye en vierde ondanks zijp jeugd geweldige triomfen in Queen's Hall te Londen, vond zelfs in de ooren van Daniël de Lange een zeer gunstig onthaal, mocht in Duitschland reeds een grooten kring be wonderaars en warme vrienden zich ver werven, eo had ook in België een enorm succes, evenals trouwens in ons land. Het heerlijke spel en meesterlijke accom pagnement van mejuiïruow Dross :ard Lulof--, worden mede ten zeeis'e geroemd. In 'tkort wie den Vrijdagavond nog onbe zet heef', bestemme dien voor cit concert. Dat hol Zaterdag, vooral tegon den avond, bar weer is geweest, behoeft wel niet her innerd. Maar wel mag vastgelegd, dat volgens een bericht van het Kon. Meteorologisch inst'-tuut te De Bilt in den nacht van Vrij dag op Zaterdag de thermometer daalde tot 20 graden Celsius, dus 4 graden beneden het nulpunt van Fahrenheiteen tempera tuur, bijna gelijk aan de laag'ste daar ooit waargenomen^, namelijk 20.7 op 21 Ja nuari 1850. Voor Februari was tot nu toe het mini mum 17.7, op 18 Februari 1855. En wat óok wel mag vermeld, is, dat hier Zondag werd geardhetgeen in jaren niet is voorgekomen. De vereeniging van omstreeks 90 dames hier ter stede, welke zich ten doel stelt het verschaffen van versterkende middelen, uit sluitend op voorschrift van alle geneeshee- ren, aan onvermogende zieken en zwakken, verstrekte in 1911 aan gemiddeld 10 pa tiënten por dag6521 Liter melk, 409 eieren en 319 Liter karnemelk. Denkt u nog eens om de vogels, die thans geen voeder kunnen vinden Tafelafval en broodkruimels zijn zeer welkom. Ken stukje brood, in warm water geweekt, bewijst thans goede diensten; is D'irinken" tevens. Een stukje spek middels een spnker aan het raamkozijn bevestigd, is een lekkernij van de bovenste plank. Helpen we hen den winter door. Aan het Commissariaat van pulitie zijn voor de rechthebbenden terug te bekomen een piar overschoenen en een dames-horloge, op den openbaren weg gevouden. Iedereen beklaagt zich over i'n Bei.eugen en niemand over z'u oordeel. TTit d©a Omtrek. jjïïïï t3: Kri'8er j»b» de tot stand kotntng van een buurtspoorweg Utrecht, met mededeelmg zijner zienswyze Karei Maasaen, vat Leusden. Gerrit van Kouwüi laan 17 naar Lensden Jan van Maren, Amsterdam. Oatrina van d<*n I Den Hatg. Willem Enge Zaandam, Johannes tan den Hoogland. Wilhelmina \t naar Hoogland. Margareiha Hendrili 2 naar 8toutenburg. I Antoniua Henrikua I vir Zeist. I Wilhelmus Cornelia straat 41 nair Leuadea Everarda Fremouw,1 Haag, Evertje van Mourilt Renssvoude. Gerarda Alyda Will» 2 naar Utrecht. Maatje Horohner, 47 naar Schiedam. Gerrit van Steenboeli LaDgbroelc. Elisabeth van de W« naar Scherpenzeel. Cornelia Gerar 'a te I Scherpenzeel.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1912 | | pagina 2