gck<«zcn. waarnier allen dan maar moesten instemmen. Hier geeft de ton missie gelegen heid aan eiken belangstellende, /elf een keuze te doen; de een zal dit, een ander weder dat onderwerp meer aantrekkelijk vin den en er ook meer prijs op stellen, zelf een keuze te kunnen doen. Dr. K. Kuiper, hoogleeraar in de Griek- sche taal en letterkunde aan de Gemeente lijke universiteit van Amsterdam, zal in o voordrachten behandelenMet Grieksche drama 'ontwikkeling van het Grieksche dramaleven cn kunst der drie groote irieksche dramaticiverband tusschen de Grieksche tragedie en het moderne theater Dr, J. Boeseken, hoogleeraar in de Schei kunde aan de Technische hoogeschool te Delft, in voordrachtenDe chemie van enkele belangrijke gewassen. Dr. J. J. Hallo, te 's-Gravenhage, in 3 voordrachten Elertrische stralen en radio activiteitof in voordrachten Draadlooze telegrafie en telefonie. Ook over andere natuurkundige onderwerpen kan nader over leg gepleegd werden. Dr. J. II. I'. Kohlbrugge, anatoom en anthropoloog te Utrecht, zal 3 a 4 voor drachten houden overDe mensch der ijs- periode en der hunnebedden of overDe vorming der evolutie-theorie. Dr. D. van Gulik, leeraar in Natuurkunde en Meteorologie aan de Kijks-hoogere land bouwschool te Wageningen, wil 6 voor drachten houden overEen en ander uit de weerkunde of meteorologie, waarbij bepaalde onderwerpen meer op den voorgrond treden, alsweerdienst en weervoorspelling, waar- nemings- en meetmethoden, onderzoek van hoogere luchtlagen, atmosferische storingen, luchtclectriciteit. enz. Dr. M. Schoengen, Rijks-archivaris in Uverijsel, te Zwolle, ten slotte, verklaarde zich bereid voordrachten te houden over Het onderwijs in de Middeleeuwen; over de ontwikkeling en den invloed der reli- gieuse orden in de Middeleeuwen, bepaaldelijk in Noord-Nederland. Wie, onverhoopt, geen circulaire mocht hebben ontvangen en wenscht deel tp nemen aan een of meer van deze voordracht-series, melde zich aan bij den Secretaris van het comité, den heer F. J. van Grasstek, Zuid singel 40. Mr. A. I. M. J. baron Van Wijnbergen, lid van de Tweede Kamer der Staten-Ge- neraal, uit Arnhem, trad gisteravond als spreker op in de propaganda-vergadering. uitgeschreven door de jeugdige vereeniging Koomsch-Katholieke openbare leeszaal en bibliotheek*, gehouden in de wederom flink gevulde bovenzaal van het patronaatsgebouw aan het Zand en onder meer bijgewoond door den icmeentc-secretaris. den plaats vervangend Secretaris cn de R. K. Raads leden. De heer B. H. Kuiper, Voorzitter der vereeniging, sprak een kort woord van wel kom, waarin hij o. a. meedeelde, dat de jonge vereeniging veel sympathie en steun mocht ondervinden zoowel van personen als van vercenigingen en zij belangrijke bijdra gen mocht ontvangen voor haar oprichtings fonds. Mr. baron Van Wijnbergen, hierna het woord verkrijgend, zeide ongeveer Wie eenigszins aandachtig de bladen leest en kennis neemt van hetgeen er in de ver schillende Gemeenten plaats heeft, wordt dikwijls aangenaam verrast door het opgc wekt leven te Amersfoort. Daarom heb ik dan ook geen oogenblik geaarzeld om de uitnoodiging, hier te komen spreken, te aan vaarden, te meer daar het door mij gespro ken woord zoo alle kans heeft, te leiden tot een daad. De Amersfoorters zijn reeds ge komen tot een daadzij hebben reeds de vereeniging opgericht en met vreugde hebben we gehoord, dat deze vereeniging allerwege met sympathie wordt begroet en van zeer vele zijden krachtigen steun ontvangt. Mijn taak is dan ook niet, een enthusiaste rede te houden, doch ik kan er mij toe be palen, uiteen te zetten welke houding wij, Roomsch-Katholickcn, hebben aan te nemen ten opzichte van de strooming, welke steeds toeneemt en te overwegen of ook hier moet gesticht een R. K. openbare leeszaal met bibliotheek. Een woord vooraf over de algemeene ont wikkeling, waarvan zoo hoog wordt opgege ven een van die woorden, welke slechts worden gebezigd om de schare te begeeste ren. Er wordt gezegd, dat bij de groote massa een geweldige dorst naar kennis zou zijn. Wij K. K. moeten vooral niet achteraan komen, doch wij hebben tevens nooit te vergeten, dat wij reeds staan op een zóo hoogc trap van ontwikkeling door ons hei lig R. K. geloof en dat wij dankbaar heb ben te erkennen, dat wij bezitten hetgeen de R. K. kerk ons te gcloovcn geeft; dat wij dus bezitten een groote mate van ontwikke ling waarvoor we Gode niet dankbaar ge noeg kunnen zijn. Velen echter, die den mond vol hebben van volksontwikkeling, zouden beschaamd kunnen worden gemaakt door een R. K. kind met zijn Kleinen cathechismus. En in de Navolging Christi, van thoinas a Kempis wordt zoo heel juist gewezen op de v a 1- sche ontwikkeling, o.a. in de woorden «elk mensch is van nature begeerig om te weten, doch waartoe dient wetenschap zonder de VTeeze Gods*, of in die andere woorden: »de ootmoedige, die zich zeiven kent. heeft zeker der kennis dan de wetenschap van den grootsten wijsgeer*. We hebber, ons dit goed te herinneren, opdat wc niet worden meegevoerd door den hoogmoed der moderne zoogenaamde ont wikkeling. Wij minachten ze niet, die anders denken maar wij erkennen, dat de eenvou dige landman meer weet dan menig weten schappelijk ontwikkelde. God wil verschillende graden van ontwik keling en daarom is 't plicht, voor ieder onzer, om te zorgen, dat wij komen, ieder voor zich, op die trap van ontwikkeling, welke God wil. Om aan allen daartoe gelegenheid te ge geven, is een der middelen van den tegen- woordigen tijd de openbare leeszaal. Hoe moet de openbare leeszaal voor ons, Roomsch-Katholieken, wezen - Zij moet en kan alléén Roomsch-Katholiek zijn. Zulk ceti openbare leeszaal richten we niet op voor de aardigheid of omdat het mode is. doch uitsluitend omdat wij daarin zien een voor dezen tijd geëigend middel om te bereiken het aloude doel. waarvoor wij zijn geschapen. Hetgeen er gevonden moet worden!- Het antwoord is zoo dood-eenvoudig. omdat wij Roomsch-Katholieken zijn en omdat onze Cathechismus in de eerste vraag der eerste les het antwoord geeft. Die vraag luidt Waarom zijn we op aarde E11 het ant woord Om God te dienen en daardoor in den Hemel te komen. Ziedaar tevens aangewezen hoe de R. K. leeszaal dient ingericht te zijn. Zij zal dus moeten bevatten zooveel mo gelijk al hetgeen wordt gevraagd en gezocht door ieder onzer om zijn plicht beter te doen in de maatschappij en ieder vooruit te brengen in den godsdienst. Daarom is 't dar. ook juist zoo broodnoo- dig, dat daar zit als leidsman de priester, omdat deze bij uitstek is bevoegd om de leiding te geven. Wij willen de leeszaal om ons die ont wikkeling te geven, welke wij R. K. wen- schen. Ook in de Tweede Kamer is dit zoo kloek en onomwonden gezegd door den heer Van Vuuren, die daar uiteenzette hetgeen wij verstaan onder ontwikkeling. Anderen denken er anders over en mee- nen, dat er alles moet liggen, dat ieder er moet kunnen vinden naar zijn gading, dat de leeszaal voor allen toegankelijk moet wezen. Wij R. K. matigen ons niet het recht aan, uit te maken wat voor anderen bruikbaar is; doch wij dulden evenmin, dat anderen be schikken voor ons. Men zeide, toen onzerzijds zoo "t een en ander werd aangevoerd tegen de neutrale openbare leeszaal, dat in een leeszaal, anders dan in de school, wel godsdienst, ongodsdienst en anti-godsdienst kon samengaan. Doch wij R. K. verwerpen zulke neutraliteit op volkomen de zelfde gronden als wij haar verwerpen bij het onderwijs. Wij willen niet aan onze menschen ken baar maken alle systemen die maar ter we reld zijn of nog zullen worden uitgedacht, omdat dit slechts geeft een Babelsche ver warring als die, welke we op hot jongste congres voor zedelijke opvoeding weer heb ben gezien. Wij wenschen positieve ontwik keling. Is uw Roomsch geloof dan zóo zwak, dat het daar niet tegen kan zijn uw Roomsche jongens en meisjes dan zulke stumpers, dat zij niet kunnen tegen zulk een bpzoek zoo wordt gevraagd. Op dergelijke vragen dwazonpraat voor 't overige past slechts écn antwoordwij ebruiken alleen die middelen, we'.ke leiden toi het doel en we laten de andere middelen OügeVruikt. wordt er zóo geredeneerd op het gc- biV d«r volksgezondheid - Mag daar dan wel .eder uit eigen oogen zienmag daar dan wel ieder de leiding nemen Roepen we dan den geneesheer om verschillende middelen op ons toe te passen om daarna zelf te kiezen het geneesmiddel, dat ons naar onze meening beter maakt Of vragen we zijn voorlichting, omdat hij is de deskundige. Een reiziger, die zich op reis begeeft, gaat niet zelf zoeken in een vreemd land, doch kiest den allerbesten reisgids cn volgt dien zoo nauwkeurig mogelijk na. En is het dan niet lachwekkend, neen hoogst treurig, dat een hoogst wetenschappelijk mensch op de zoo moeilijke reis door het leven zich niet wil laten leiden door een priester, terwijl hij bij een 14-daagsch uitstapje onder de meest stipte leiding zich stelt van een l.issnnne of een Cook. De man, die voor Baedeker reist, bezoekt alle hotels; doch wij zien slechts naar die, welke zijn aangctcekend met een sterretje. Wij passen er voor, zóo onverantwoordelijk te handelen. Wij wenschen den Hemel deel achtig te worden en wij weten, dat slechts •'•en weg daar heenleidt en wanneer nu de algoede 1 iod ons dien weg wijst, grijpen we j de hulp van een leidsman als die ons wordt geboden. Dagelijks bidden we »leidt ons niet in j bekoring- en zouden we ons dan begeven 1 in bekoring Wij steunen op ervaring. Er zijn er. die vrijheid van gedachte en onderzoek predik- I ten, welke leidde tot eitidelooze splitsingen en bracht tot onwetendheid. Wij voelen ons veiliger door met onze kerk te blijven mee gaan. En wij staan in deze opvatting niet meer alleen. Ook de geloovige Protestanten in Duitschland zetten paal en perk aan de vrijheid van onderzoekgetuige Jatho en anderen. Ook onze Minister van Binnenlandsche Zaken heeft gezegd, dat in de openbare leeszaal niet alles kan liggen, dat er een index zal moeten zijn de index, die ons wordt voorgehouden als bewijs van onze achterlijkheid. Doch waar is de grens als alles er niet mag liggen Welnu, wij hebben een grens: wie die niet heeft, is overgelatcr. aan wille keur, aan opvatting, aan quaestiën van fat soen. Wij echter leggen ons systeem ronduit bloot, óok voor onze tegenstanders. Wij zijn niet tegen volksontwikkeling, evenmin als we zijn tegen volksgezondheid; doch wij wenschen ontwikkeling in den warc-n zin des woords, maar geen aanbrengen van schijn-wetenschap. oppervlakkigheid, volks- verdommingwij wenschen niet. dat men ons volk het gansche volk overlevert aan allerlei zaken waardoor het hoe langer zoo meer zich afwendt van de kerk en hoe langer zoo meer atheist wordtwant daarin zien wij geen vooruitgang, doch een achter uitgang van de meest erge soort. De R. K. kerk houdt de ontwikkeling niet tegen. Is er ooit dommer gezegde geuit dan toen dat werd beweerd In Europa zou er geen sprake zijn van ontwikkeling en weten schap als «Ie R. K. kerk er niet ware geweest. Wie ook maar iets weet van de Geschie denis kan dat niet ontkennen. De R. K. kerk heeft de wetenschap bewaard. En waar vindt ge nog heden ten dage de ware wetenschap In de seminaria en de kloostersdaar vindt ge hooger onderwijs, dat ge tevergeefs zult zoeken aan de univer siteiten, waar slechts hooger vakonderwijs wordt gegeven. Wie doet meer voor de volksontwikkeling op elk gebied, voor alle rangen en alle standen, dan de R. K. priester? Wie het tegendeel beweert, toont, dat het met zijn eigen ontwikkeling al zeer treurig is gesteld. Daarom willen we de R. K. openbare leeszaal, omdat het onmogelijk is, zelf alles aan te schaffen, De R. K. openbare leeszaal wordt in 't leven geroepen op de allereerste plaats ter wille van de liefde iods en tot meerdere eere Gods, omdat men door pers en lectuur maar al te zeer tracht het volk te misleiden op de tweede plaats in ons eigen belang, omdat we daardoor beter op de hoogte kun nen blijven van onze R. K., en vooral de apologetische en lithurgische. lectuur, waar van we het spoor vrijwel bijster zijn ge raakt op de derde plaats in het algemeen belang, óok van onze met-Katholieke land- genooten, die, wanneer zij dat werkelijk willen, dan ook kennis ktinnei nemen van onze R. K. lectuur. Wij denken er niet aan. af te geven op hen, die een ander geloof hebben, gelijk zij wel doen over onswij stellen er zelfs prijs op, aan allen gelegenheid te geven, kennis te nemen van de wijze waarop wij God dienen. En eindelijk, de eenigszins nuchtere vraag of ook aan een R. K. openbare leeszaal subsidie behoort te worden gegeven - dus de stoffelijke zijde van het vraagstuk. Niets in de wereld is in goeden stand te Kbuden zonder geld. Intusschen moeten wij niet tc ver meeholleti op den weg, die maar al te zeer wordt betreden, dien van het vragen van subsidie aan Rijk, Provincie en Gemeente. Dit mogen we alleen doen als particuliere kracht te kort schiet, werkelijk te kort. Zal de Gemeente moeten subsideeren Deze vraag raakt het Gemeentebestuur en dus blijf ik daar buiten. Een andere vraag is dezeindien in een Gemeente een neutrale en een R. K. open bare leeszaal wordt opgericht, moet dan de Gemeente aan éen of aan beide geldelijken steun verleenen. Doch die vraag is geen vraag, is althans een vraag die een kind kan beantwoorden dit is slechts een quaestie van billijkheid. Als men meent, dat de bevolking haar verdere ontwikkeling moet vinden in een openbare leeszaal, dan geve men subsidie. Wie anders doet, misbruikt zijn macht door het geld van allen te gebruiken voor een deelwie anders doet, handelt als de restau rant-houder. die alleen vleeschspijzen voor zet, waarvan de vegetariër zegtdaar heb ben we niets aan. Wij R. K. wilden heel gaarne, dat er slechts een openbare leeszaal ware doch dat is nu eenmaal niet meer mogelijk en omdat het nu eenmaal zoo is, valt het niet meer te veranderen. Dit is ook gebleken bij de nogal wijdloo- pige behandeling in de Tweede Kamer, toen allen waren vóór subsidieering der neutrale openbare leeszalen, behalve de Katholieken, hetgeen ten slotte tot gevolg had, dat de Minister zeide alleen de Katholieken waren tegen subsidie der neutrale leeszaal en dezen krijgen dus ook subsidie voor hun R. K, leeszaal. Met het toekennen van subsidie zal het ook hier wel gaan als in elk college waarin verstandige menschen zitten, die rechtvaar digheidszin hebben. Ik eindig met de beste wenschen voor deze vereeniging en wek allen op tot een drachtig samenwerken opdat de R. K open bare leeszaal en bibliotheek te Amersfoort een voorbeeld zij, waaraan anderen zich kun nen spiegelen. De heer Kuiper dankte den spreker en deelde mede, dat men reeds begin Januari de nieuwe leeszaal hoopt te openen. l egen half tien werd de bijeenkomst op de gebruikelijke wijze gesloten. In de 78ste ledenvergadering der plaatse lijke afdeeling van de Maatschappij tot be vordering der Toonkunst, welke morgenavond wordt gehouden, komt o.a. aan de orde het verkiezen van nieuwe Bestuursleden. De heer A. M. J. Goote zal morgen de plaatselijke anti-revolutionnaire propaganda- club »Groen van Prinsterer* vertegenwoor digen in de Bondsvergadering, welke te Amsterdam wordt gehouden. Als sprekers voor de dezen winter te hou den vijf cursus-vergaderingen zijn uitgenoo- digd de heeren dr. E. J. Beumer, J. Donner, P. H. Dijksterhuis, A. M. J. Goote en mr. L. Stadig. Eenige bewoners van de Muurhuizen, tus schen Kamperbinnenpoort en Scherbierstraat, en van de tusschen gelegen straatjes, wer den hedenmiddag hoogst aangenaam verrast toen ze in of bij de deur van hun woninkje twee of drie gekookte kip-eieren vonden. Inderdaad een zeer aardige wijze om in stilte wel te doen. Voor de meesten hunner is een ei. vooral nu ze zoo duur worden, een lang niet alle- daagsche tractatie. De Statuten der Roomsch-Kathnlieke vereeniging van den handeldrijvenden en den industrieelen middenstand voor Amers foort en omstreken zijn gevoegd bij «Staats courant* no. is 1. De vriendschappelijke voetbalwedstrijd tusschen het eerste elftal van Quick en dat van Allen Weerbaar, uit Bussum. Zondag op »Birkhoven« gehouden, eindigde met een 36 nederlaag voor de thuis-chib. De rust ging in met 1 - 4. Zondag was er alweer een wieier-wegwed strijd, nu uit Amsterdam. In de I.angestraat kreeg een der deel nemers, die, alle waarschuwingen ten spijt, de kleine steentjes als wielerpad gebruikte, het te kwaad met kerkgangt s. Bij «Birk- hoven* reed een andere een boerenvrouw om. zoodat aan deze heelkundige hulp moest worden verleend. Hijzelf kwam er af met een paar ontvellingen en wat oponthoud. De directie van de bioscoop »De Arend* moge dan al veel tegenslag hebben gehad wat het op tijd leveren der spiegels betreft die, in plaats van aan weerszijden van den keurigen ingang te zitten, nog hier of daar rustig hun beurt afwachten tot ze worden ingeklaard, hetgeen nu weer heden heet te zullen geschieden zij moge niet geheel ge reed zijn gekomen met de verlichting, die Zaterdagavond slechts in een deel van het voorportaal schitterde, en het overige deel daardoor juist te donkerder maakte, in de zaal zelf heeft ze menige verbetering doen aan brengen. De films waren met groote zorg gekozen en gaven weer veel afwisseling. Als nu de projecties wat langzamer ge schiedden dan zou er weinig ineer te wen schen over zijn en is er alle reden om te voorspellen, dat deze bioscoop voortdurend even druk zal worden bezocht als Zaterdag- Zondag- en gisteravond het geval was, het geen zij dan ook ten volle verdient. De politie, het eindeloos waarschuwen moede, heeft thans proces-verbaal opgemaakt tegen twee jongens, die uit een afgesloten tuin peren stalen. Dat kunnen heel dure peertjes worden in dit zoo rijke perenjaar. De Rechtbank te Utrecht veroordeelde een 42-jarig «koopman* van hier, wegens weer spannigheid tegen een agent van politie, tot twee maanden. Het geheim om «rond te komen* is: ver- 'teer van eiken gulden ten hoogste iy stui vers. T7lt den Omtrek. Het Koninklijk gezin zal nog tot 30 Sep tember op «Soestdijk* blijven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1912 | | pagina 2