Advertentiën. FLEHITË, stuks) als hot ware «ouranten van dien tijd, in welke hij zich evenzeer toonde een man van ongemeene geestesgaven en ongekend genie. Hij hunkerde naar vrijheid, welke hem was de adem van zijn levenzoo niet de vrijheid van den rijke, dan die van den be delaar. Drie malen weigerde hij een kardi naalshoed omdat hij wist zich niet te zullen thuisgevoelen in het gareel. Wat zuinigheid was, wist hij niet. Een genie is gewoonlijk een slecht financier en tevens een lastig mensch op deze wereld. Evenals Shakespeare en Cervantes moest hij telkens geld aannemen, van bisschoppen zoowel als aanzienlijke vrouweneen mis stand der 16e eeuw, die pas drie eeuwen later kon verbeterd, sedert Walter Scott een behoorlijk honorarium bedong voor zijn ge schriften. Wel leefde hij min of meer royaal, doch ook voor zijn stadiën had hij kostbare uitgaven te doen, zoowel voor zijn biblio theek als voor zijn correspentie met groote mannen. Voor de schoonheid der natuur had hij evenmin als Socrates een oog; bij een tocht over de Alpen heeft hij niets gezien, doch wel een gedicht geschreven over den ouder dom. Na een korte pauze behandelde spr. de hoofdvraag: hoe stond Erasmus tegenover de Reformatie en tegenover Luther en waar om stond hij zóo en niet anders tegenover beiden de hoofdvraag, omdat hij er veel over is gesmaad, ook in later dagen. Om deze vraag goed te kunnen beant woorden, moeten wij haar splitsen in twee deelen en vragen in hoever stond Erasmus op èen lijn met de Reformatieen in hoe ver verschilde hij er mee. Hij stond op èen lijn met de Reformatie op de eerste plaats omdat hij even goed als Luther een open oog had voor de gebreken der kerk in zijn dagen, welke hij weinig anders beschouwde als een soort heidendom, waarin de afgoden hadden plaats gemaakt voor heiligen. Op de tweede plaats was hij een Bijbelsch man en zijn standpunt was een Bijbelsch standpunt. De Bijbel was hem de kenbron hoor alle ware theologie. Elke theologie, die buiten den Bijbel om gaat, heeft geen waarde, schrijft hijduidelijker spreekt God tot ons uit de gewijde boeken dan Hij tot Mozes sprak uit de wolk. Daarom drong hij steeds zoo aan op de studie van Grieksch voor het Oude- en Latijn voor het Nieuwe Testament. Daarom ook voelde hij zoo wei nig voor ccelibaat, al waardeerde hij het, omdat het, evenals de ontvangenis onbijbelsch is. De By bel is hem de alfa en de omega voor alle theologische studiën en ook voor een Christelijk leven en hij wilde den Bijbel weer maken tot een volksboek. Hiermee gaat gepaard zijn strijd tegen de scholastieken, die hun redeneeringen stelden tegenover de mystieken, die het menschelijk gevoel den boventoon geven en wier hoofd vertegenwoordigers zijn Bernard van Clair- veaux en Thomas van Aquina, wiens wijs begeerte nog wordt geleeraard door prof. De Groot. Hij heeft de scholastieken gehaat en bestreden en was te veel man van de daad en van het practische leven dan dat hij zich kón vereenigen met al hun gerede neer; doch met dat al stond hij niet onbe vangen tegenover scholastici. Hij heeft hen verketterd, gehaat, den hals gebroken; hij kende uitstekend de kerkvaders, doch lang niet de scholasticihij was geen man van dogmatiek, doch van zuiver Bijbelsch leven; hij was te zeer man van de practijk dan dat hij al dat geredeneer en al die spits vondigheid en al dat getheologiseer kon be grijpen; hij had daarvoor een te hoogen dunk van den Bijbel, dien hij vergeleek bij het hemelsche manna en hij had wel het meest op met het Nieuwe Testament omdat het Oude niet zoo hoog staathij maakte de tegenstelling tusschen vorm en wet met wezen en inhoud. Hij verklaarde den Bijbel op allegorische wijze en achtte den letterlijken zin meer voor ketters en heidenen en den allegori- schen meer voor ingewijden. In een zeer oude Schriftverklaring reeds uit de dagen van Jezus, evenals men een tekstver klaring van Homerus heeft uit de dagen der Grieken is een zin gelegd, dien de Bij- bel niet had en deze nuchtere verklaring was Erasmus niet voldoende. Twee punten zijn er waarin hij met de Hervormden op éen lijn staat en wel het hekelen van den toenmaligen toestand der kerk en het steunen op Bijbelsch standpunt. In hoever dan verschilde hij met de Re formatoren Op de eerste plaats door zijn groote ver eering van de autoriteit der kerk van Rome, voor welke hij steeds in grooten eerbied boog. Al had hij nóg zooveel waardeering voor de Bijbelboeken dan was hem dit nog niet voldoende en hij voegde dan ook Luther toehoe kunt gij zoo onvoorwaardelijk vasthouden aan den Bijbel, waar anderen twijfelen aan de macht van den Bijbel, of zoo het heetiedere ketter vindt er zijn letter. Daarom juist riep hij de kerk te hulp daarin had hij gelijk, want de Bijbel is geen objectieve macht en daaruit blijkt het goed recht van het standpunt der vrijzinnige Pro testanten, die zich noch ophangen aan een kerkelijke macht, noch zich buigen voor i Bijbelmacht. Een tweede punt van verschil is het eigenaardig karakter zijner moralistische vroomheid, een vroomheid die niet diep ging, die hem eigenlijk een geestverwant deed zijn van den Nieuw-Tcstamentiscben Jacobus, een vroomheid die zich openbaarde in daden van liefde en bij welke het aan kwam op een goed, rein leven. Maar toch oneindig hooger staat de mystieke vroom heid van Luther. Een derde verschilspunt is zijn vrees voor de invoering der nieuwe leer. Hij vreesde, dat de R.K. ker keerlang zou hebben afge daan en er een nieuwe zou komen met nieuwe leerstukken, met behoud echter van oorlogen en twisten. De tijd heeft hem gelijk gege ven. Het is te begrijpen, dat hij, die wist, dat dogmatiek de ontwikkeling tegenhoudt, niet kón meegaan met Luther, den dogmaticus, Ten vierde was Luther hem te zeer volks man. Erasmus daarentegen was de aristo craat der studeercel en kon daardoor niet dulden het populaire optreden van Luther en zijn volgelingen (Andreas Bodensteiii van Cannstadt e, t. q.) die hij dweepers noemde. Erasmus was een gematigd hervormer en leidde met zorg het werk, dat hij heeft voor bereid en bestuurdhij wantrouwde alle lawaai en geestdrift en had een afkeer van geweld. Hij is eindelijk, door zijn vrienschap met het pauselijk Hof en het Engelsche konings schap, er toe gekomen, de pen op te nemen tegen Luther, ofschoon hij te gelijk al het mogelijke deed opdat deze zijn recht kreeg, gehoord werd en niet werd verbrand. Zoo lang mogelijk heeft hij dien pennenstrijd uitgesteldmaar eindelijk toch heeft hij hem aangebonden en wel op een zeer licht aan tastbaar punt en wel over de vrijheid van den menschelijken wil. Luther leerde, dat de mensch niet verantwoordelijk is voor zijn goede en zijn kwade daden, doch dat alles afhangt van Gods wileen quaestie, welke altijd nog niet is opgelost. Erasmus schreef over den vrijen wil, een boek, dat werd toe gejuicht door den Paus en Hendrik VIII. Luther antwoordde met een boek over den knechtelijken wil waarin hij heel uit de hoogte schreef, dat we den vrijen wil wel kunnen postuleeren, doch niet bewijzen en waarin hij den raad gaf, niet te oordeelen over dingen, waarvan men geen besef heeft een eeuwenoude quaestie, waarover reeds in de 5e eeuw Augustinus streed met den Britschen monnik Pelagius. Erasmus is nooit naar behooren gewaar deerd. Wij nemen het hem kwalijk, dat hij er niets voor voelde, door beulshanden te worden omgebracht; maar mogen we hem dat kwalijk nemen in onzen tijd van afbre kende en niet-opbouwende critiek. Neen, we moeten het in hem vvaardeeren, dat hij eer lijk genoeg is geweest om te zeggen, dat hij niets voelde voor een martelaarschap. Hij was geen droomer, geen ziener, geen mysti cus; hij was de verpersoonlijking van het genie. Hij is gezwicht voor de omstandig heden van zijn tijdmaar wie onzer doet dat niet in onzen tijd Niet neerhalen, moeten we hem, niet met minachting op hem neerzien, doch juist hoog houden moeten wij dezen grootsten van onze groote landgenooten, die leefde in een tijd zóo moeilijk, dat het ons om met Bus- kun Iluet te spreken niet betaamt een oordeel te vellen over het gebruik, dat hij heeft gemaakt van zijn buitengewone gaven terwijl hij, naar het Bijbelwoord, was ver zekerd in zijn gemoed. Slechts drie maal heeft een vernuft als het zijne de wereld beheerschtPetrarca in de 14e, Erasmus in de 16e en Voltaire in de i8e eeuw. Prof. Lindeboom heeft aangetoond, dat Erasmus wel degelijk zichzelf durfde zijn hij verkondigde noch de leer der transsub stantiatie, noch de Protestantsche opvatting, doch zijn eigen leer. Van dezen grooten man trachtte ik U een korten indruk te geven en U te doen begrijpen met welken maatstaf hij moet en ook mag gemeten worden. Zijn tijd was een zeer ongunstige en hoogst moeilijke omstan- heden bonden hem aan alle kanten. Indien hij niet had gestaan tegenover I.uther, het religieuse genie bij uitnemendheid, dan zou hij ook niet zóo in de schaduw zijn gebleven. Erasmus' standpunt heeft even goed recht op waardeering als dat van Luther en het past ons niet, uit de hoogte neer te zien op zijn moralistische vroomheid, want die vroom heid was eerlijk, was persoonlijk, en heeft tot in onzen tijd iets te zeggen om het leven te verheffen en te reinigen. Als ondertitel op het programma van Specnhoff's »Kleintooneel>staat»'t Is anders» en 't is ook anders dan toen hij vroeger hier kwammaar of de verandering een verbetering is, durven we niet verzekeren. Speenhoff heeft wel beter geschreven dan «De Bruyn en Zn.«, een zedespel in éen bedrijfSpeenhoff, die 't zoo goed kan, die soms de menschen zóo weet te roeren, heeft wel beter gezongen dan Zaterdagavonden in de charge op het ontwerp-Tariefwet kwamen soms wel aardige zetten even om den hoek kijken, doch deze klucht, waarop de verwachtingen zóo hoog waren gespan nen, was weinig kluchtig en ging uit als een nachtkaars. De eerste rang was bijna geheel, de tweede rang geheel bezet. Hopen we voor den heer Speenhoff, dat het inderdaad anders wordtbeter, meer genietbaar voor een publiek, dat iets anders wenscht dan would-be grappen. Van heden tot en met Nieuwjaarsdag hebben vele winkeliers hun toonkasten be schikbaar gesteld om daarin, namens het A. D. C., aanschouwelijke propaganda te maken. Zoo zagen we een beeld van een haard staan en daarnaast de ernstige vermaning: deze haard kost niet zooveel geld als ge in éen winter weggooit aan sterkedrank. 't Is wel een hoogst leerzame les om voor de zeer vele stuivers, die aan drank worden vermorst, liever voeding, kleeding, huisraad, enz. te koopen. Aan de Mededeelingen der onder-afdeeling Amersfoort en omstreken van de. V. P. N. zij het volgende ontleend. Het Bestuur zal zich in het beheer der handelszaken, voor geregelde controle en goeden gang van de bedrijven, doen bijstaan door een accountant. Eenige lezingen zullen worden gehouden te Amersfoort en in omliggende plaatsen, voornamelijk over den invloed van voede ring en huisvesting op de eierproductie van het pluimvee. De maatregelen tot bestrijding van hoen- derziekten en tot verbetering van de huis vesting zullen worden voortgezet, waartoe, in het belang der leden zelf, hunne bijzon dere medewerking wordt ingeroepen. Zoowel de benoeming van den heer Van Wage, als van een accountant en verder genoemde maatregelen in het belang der onder-afdeeling waren reeds vroeger voor bereid, evenals vernieuwingvan het Huis houdelijk reglement. Opnieuw zal worden getracht een oplos sing te vinden, waardoor een goede, gere gelde afzet van eieren wordt verkregen. Ook door het Hoofdbestuur der vereeni- ging wordt betreffende deze aangelegenheid een onderzoek ingesteld over het geheele land. Inmiddels zal worden getracht, door het zoeken naar eigen afzetgebied, misbruiken in den eierhandel, waardoor de prijzen wor den gedrukt, zooveel mogelijk te voorkomen. Aan de Vrijdagavond door de schaak-club «Amersfoort» gehouden simultaan-seance namen 12 beoefenaren van het Koninklijke spel deel. Dr. Baudet, uit 's-Gravenhage, verloor éen partij aan den heer j. Rinkel, speelde cen remise tegen den heer Röhner en won tien partijen. De biljart-seance in café «Riche» gegeven door prof. Smith, uit Amsterdam, had zeer veel belangstellenden, die recht genoten van de dikwijls onbegrijpelijk mooie stooten. Ook werd een partijtje van 400 gespeeld met een voorgift van 250, dat eindigde met 400—345, dus 95 punten voor de tegenpartij inderdaad knap werk voor een amateur. Bij den Zondag hier gehouden hockey wedstrijd tusschen officieren van hier en uit Utrecht, werd door de thuis-club verloren met 25. H. V. C. behaalde Zondag een 51 over winning op O. D. O., uit Arnhem. De rust ging in met 3—1. Na rust was het spel bijna onafgebroken op de Arnhemsche helft en alleen aan den doel verdediger is het te danken, dat H. V. C. niet nog meer puntjes maakte. De wedstrijden van Quick en van Het Vijfde gingen niet door. Zaterdag, den laatsten dag dat de Kerst- potten van het Heilsleger hier stonden, wer den daarin gestort 4 guldens, 17 kwartjes, 52 dubbeltjes, 14 stuivers, 6 halve stuivers, 164 centen en 15 halve centen. In het geheel brachten ze gedurende de drie dagen op f47.95, waarbij ongeveer het zelfde bedrag kon gevoegd van de welda digheids-voorstelling in de bioscoop «De Arend». In den avond van Tweeden Kerstdag zul len weer op verschillende plaatsen jn de stad de Kerstboomen prijken met hun versierin gen en mooie lichtjes en wachten kinderen weer menige blijde verrassing. De ruim 500 leerlingen van de Zondags scholen der Ned. Hervormde gemeente komen weer samen in «Amicitia»een goede 400 van de Zondagsschool in het Soester- wegkwartier vieren het Kerstfeest in het wijk- gebouw «Bethel» en flinke 200 in het wijk- gebouw aan het Monnikenpadterwijl ook in de Luthersche kerk voor de kinderen der gemeenten van hier en te Baarn een Kerstfeest is voorbereid. Ook Kinderzorg en Heilsleger doen weer het hunne. De heer J. Boshuizen was met f 19 426 minste der 8 inschrijvers voor de wijziging der infanterie-kazernes in verband met de leger-reorganisatie. De raming was f 20 100, Aan het hoofd-bureau van politie zijn voor de rechthebbenden terug te bekomen twee zilveren lepels, in het huisvuil, en een armband en een ceintuur, op den openbaren weg gevonden. De politie maakte proces-verbaal op tegen een wielrijder die onderlangs Amicitia reed en tegen twee fietsers, die zonder licht ped delden. Een man en een vrouw, bekend2 spiritus drinkers, kregen gelegenheid om hun roes uit te slapen. Een gesignaleerde, die nog drie dagen tegoed had, werd hier geknipt en brengt nu zijn Kerstdagen door in 't gevang te Utrecht. De studie van het verleden moet ons aan sporen om, door een nuttig besteed heden, de toekomst beter te maken. Het comité verzoekt te melden, dat dr. A. Dupont, geneesheer-directeur van het idioten- gesticht «Lozenoord», bij Ermeloo, schrijver van «Het huwelijk, een boek voor het Christelijk gezin», is toegetreden als lid van het Comité ter bevordering van geneeskun dig onderzoek vóór het huwelijk. PREDIKBEURTEN. Eersten Kerstdag. Evang. Luthersche kerk. Voorm. 10V2 uur, dr. Toxopeus. Remonstrantsche kerk. Voorm. iol/2 uur, ds. Hooykaas, Collecte voor Saloniki. Doopsgezinde kring. Geen dienst. Gereformeerde kerk (Langegr.) Voorm. 10 uur, ds. Donner, Avond 5^2 uur, ds. Donner. Gereformeerde kerk (Zuidsingel.) Voorm. 10 uur, ds. Teerink. Avond sl/2 uur, ds. Teerink. Chr. Gereformeerde gemeente. Voorm. 98/4 uur, godsdienstoefening Avond 6 uur, ds. L. de Bruijne, uit Bunschoten. Vrije Gereformeerde gemeente. Voorm. 9V2 uur- godsdienstoefening. Avond 5 uur, godsdienstoefening. Hersteld Apostolische gemeente. Voorm. 10 uur, godsdienstoefening. Avond 41/2 uur, godsdienstoefening. Tweeden Kerstdag. Evang. Luthersche kerk. Avond 7 uur. dr. Toxopeus, Kerstfeestviering. Remonstrantsche kerk. Geen dienst. Doopsgezinde kring. Voorm. lo'/g uur, ds. P. Glasz, uit Utrecht. Gereformeerde kerk 'Langegr.) Voorm. 10 uur, ds. Donner. Gereformeerde kerk (Zuidsingel). Voorm. 10 uur, ds. VV. Meijnen, uit Baarn. Chr. Gereformeerde gemeente. Voorm, 93/4 uur, godsdienstoefening. Vrije Gereformeerde gemeente. Geen dienst. Hersteld Apostolische gemeente. Voorni. 10 uur, godsdienstoefening) Avond 5 uur, Kersfeestviering. Bij de nieuwe brandweer bestaat gelegen heid tot plaatsing van twee tydelyko brand wachten, om eiken dag, des morgens tus schen 5 en 8 en des avonds tusschen 10 en 12 uur, de brandwacht te betrekken aan het politie-bureau. Zij die hiervoor in aanmerking wenschen te komen, kunnen zich aanmelden vóór den 12 Januari 1913, bij den Inspecteur van Bouw- en Woningtoezicht. Kantoor West singel 7, geopend eiken werkdag des mor gens tusschen gl/2 en 11 uur, alwaar tevens inlichtingen zijn te verkrijgen. Oudheidkundig Museum. Dagelijks te bezichtigen voor niet leden ii f0.10. Kosteloos des Dinsdags ran 10 tot 12 en van 1.30 tot 3 nar.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1912 | | pagina 6