Zaterdag 22 Maart 1913. RONA No. 8239. 62e Jaargang. BIJ B L A D. kosteloos. Van Houten's Cacao Uitgave van de Naamlooze Vennootschap „De Amersfoortsche Courant, voorheen Firma A. H. van Cleeff HOOFD-REDACTEUR F. J. 7HSDSHZZS. AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. Abonnement per 3 maanden f 1. franco per postal.15. Advertentien 16 regels fio cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officiefile- en onteigenings- advertentiCn per regel 15 cent Reclames 1—5 regels f 1.25. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. p Bij advertentiön van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. Postbus 9, BUREAU: ZOHTEQRAOHT 9. Telefoon 19 Bij dit nummer behoort een Wie zich met ingang van 1 April doet in schrijven als abonnij, ontvangt de tot dien datum verschijnende nummers KENNISGEVINGEN. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort maken bekend, dit het Bureau van den Bur gerlijken Stand gedurende den Tweeden l'aaschdag geopend zal zijn van des voormiddag» half ne gen tot i) uur, uitsluitend tot het doen van aangifte van geboorte of overlijden. Voor het doen van aangiften op den Tweeden l'aaschdag moet de aanvrage geschieden aan het iemeen tehuis, mondeling of schriftelijk, uiterlijk tusechen ft uur en kwarl over achl des voor middag» van dien dag. Amersfoort, Ift Maart 1913. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester. Van RANDWIJOK. De Secretaris, J. D. WERKMAN. INSCHRIJ VINÜSREGJSTER EN Al.PHABETISCH REGISTER MILITIE. De Burgemeester van Amersfoort maakt bekend, dat het inschrijvingsregister en het alphabetitch register van de militie ter Secretarie der Gemeente vanaf 22 Maart a. s. gedurende acht dagen, voor ieder ter lezing zijn nedergelegd. Tegen deze registers kan binnen den tijd, gedurende welken zij ter lezing liggen, bezwaar worden ingebracht bij den t'ommissaris der Koningin in deze Provincie, en wel bij verzoek schrift op ongezegeld papier, onderteekend door hem of haar, die de bezwaren inbrengt, welk verzoekschrift behoorlijk met redenen omkleed moet zijn. Het stuk moet, op strode van niet- ontvankelijkheid, worden ingediend bij den Burgemeester der Gemeente, waar de ingeschre vene, wien het bezwaar geldt, voor de militie ingeschreven is. De Burgemeester geeft daarvan een bewijs van ontvang af en zorgt zonder uit stel voor de doorzending van hel verzoekschrift. Amersfoort, 20 Maart 1913. De Burgemeester voornoemd, H. W. VAN ES VELD, Wetb., loco-Burg. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort brengen ter kennis, dat bij hen is ingekomen esn verzoekschrift van CATHARINA COLPA, weduwe van JAN ANTONIE SCHOTERMAN, alhier, betreflende de voortzetting der vergun- hing voor den verkoop van sterkedrank in het klein in het perceel no. 31 alhier. Binnen twee weken na digleekening dezer be kendmaking, kan ieder tegen het verleenen van de vergunning schriftelijke bezwaren inbrengen. Amersfoort, 22 Maart 1913. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Do Burgemeester, H. W. VAN KSVELD, Weth., loco-Burg. De Secretaris, J. I). WERKMAN. De Burgemeester en Wethouders ven Amers foort, Gezien artikel 23 der Kieswet, Brengen ter kennis van belanghebbenden, dat heden is vastgesteld en van heden tot en met 21 April a.s. ter Secretarie voor een ieder ter inzage zal liggen en in druk tegen betaling der kosten verkrijgbaar is de Kiezerslijst voor 1913-1914. Een ieder is bevoegd tot en met den 15 April a.s. bij het Gemeentebestuur verbetering van In het belang van de gezonde volksvoeding kan men niet genoeg er op aandringen dat meer en meer in de plaats treedt van v/elkcn anderen drank ook. Iedereen moest ze dage lijks drinken. Op alle tijden van den dag is ze u/elkom en verkv/ikkend. de vastgestelde Kiezerslijst te vragen, op onge zegeld papier, ingevolge art. 50 der Kieswet, op grond dat hij zelf of een ander in strijd met de wet, daarop voorkomt, niet voorkomt of niet behoorlijk voorkomt. De ingezetenen worden met nadruk gewezen op de wenschelijkheiil, zich ter Secretarie te komen vergewissen of zij op de Kiezerslijst zijn geplaatst, daar, mocht dit verzuimd zijn, alsdan herstel nog mogelijk is door middel van reclame. Tevens liggen ter Secretarie ter inzage de alphabelische lijaten, bevattende de namen en voornamen van hen, di.j voor het eerst op de Kiezerslijst zijn gebracht, en van hen, die daar van zijn afgevoerd. Amersfoort, 22 .Maart 1913. De Burgemeester, II. W. VAN ES VELD, Weth., loco-Burg. De Secretaris, J. D. WERKMAN. PASCHEN. Opnieuw komt het Paaschfeest tot ons. Wel komt het dit jaar vroeg, te vroeg om reeds geheel gekleed tc zijn in het groene gewaad, waarin we het zoo gaarne zien maar door de onuitputtelijke zorg van Moe der Natuur is het toch niet geheel naakt. Het heeft al iets feestelijks om zijn leden er blinken al knoppen, cr zijn reeds enkele bloemen, en ook klinken reeds liederen te zijner eer. Als het hare majesteit de zon behaagt ons met haar blijde tegenwoordigheid te vereeren, zal het buiten een menschen-ver heugenis zijn. En zich verheugen, is den mensch even goed als nuttig; het stemt welwillend, te vreden en dankbaar. Maar daarvoor moet ge in de van zuur stof overvolle lucht. Als ge in het bedehuis dc goedheid van den Schepper hebt hooren prijzen en de heilige bcteekenis, sinds Christus' leven aan het Paaschfeest gegeven, indachtig zijt ge weest, gaat dan waar Ciods adem u tegen komt, waar Hij u, in de niet mis te ver stane taal Zijner immer vernieuwende en bezielende krachten te lezen geeft, dat Zijn goedheid en liefde altijd wederkeeren tot mensch en aarde. Onderga den invloed der reinigende, ver blijdende natuur, dan keert ge met frisschen moed terug naar uw werk, uw medemen- schen en het daaglijksch leven zal u eeni- gen tijd minder alledaagsch voorkomen uw juk zal zachter, uw last lichter worden. Goede Paschen Paascligebrulken. Dat bijna alle gebruiken een lang leven hebben, wordt óok bewezen door de gewoonte van het eiereten op Paschen, dat bij de meeste volken der Christenheid een gods dienstig gebruik is geweest. Met den Zater dag vóór Aschwoensdag, door de Engel- schen Eggssaturday (ei-Zaterdag) genoemd, of met het begin der groote vasten, nam in Engeland het eten van eieren een einde en het begon weer op Paschen. Het kleuren der eieren, dat heden óok nog gebeurd, ge schiedde toen niet uit zucht tot opsieren, maar om het aanzien van de eieren in over eenstemming te brengen met het priesterge waad en de voorhangsels van het altaar op dien dag. Nu kan men op deze kleuren niet veel staat maken, omdat ze niet overal de zelf de waren, en ook, omdat het volk steeds op de goedkoopste verfstoffen viel, trach tend de echte kleur zoo nabij mogelijk te komen. In het bisdom Utrecht bijvoorbeeld was de doorloopende kleur van het altaar gedurende de Septuagesima violet. Na het paars was het meest in zwang een soort vuil geel, dat men verkreeg door de eieren met uien te koken. Het ei nu was voor de menschen van vroeger tijd het zinnebeeld der opstanding. Even als het kieken de schaal doorpikt en levénd uit het doode ei te voorschijn treedt, zoo zal ook eens de mensch de banden van zijn stoffelijk hulsel verbreken en tot nieuw en hooger leven opstaan. Uit dien hoofde werden dan ook de Paascheieren oudtijds door den priester gezegend, waarna men er een helende, genezende en onheilwerende kracht aan toeschreef. Vóór en in de Paschen offerde men eieren in de kerken en dan vooral was het noodig, dat de kleur in over eenstemming was met die van het altaar, Gelijk zoovele gebruiken is dit in zijn eersten oorsprong heidensch. Evenals bij de Grieken, was de maand April door onze voorouders geheiligd aan Astarte of Venus en bij de Angelsaksen Kastre-monath ge naamd. Het feest van de godin der liefde viel samen met den tijd, waarin de bloemen ontluiken, de planten en boomen knoppen zetten, de dieren paren, de vogels nestelen en eieren leggen. Het eigenaardig zinnebeeld van deze algemeene wilskracht der aarde, of van de aarde zelve, was het ei, dat rond, gelijk de schijnbare gestalte des heelals, de kiem van een nieuw schepsel in haar doode windsels besloten hield. Men heeft dus ook eieren ter eere van Astarte gegeten, terwijl de eerste Christenen dit heidensch gebruik hebben overgenomen, daaraan een bcteekenis vastknoopend, voor 't Christendom weer van waarde. Tot aan het begin dezer eeuw bestond vrij algemeen dc gewoonte van het eiertikken op Paschen. Veelal gebeurt het thans door kinderen, maar vroeger deden zelfs grijsaards van 70 jaar er aan mede. Oud en jong, hoog en laaggeplaatsen kwamen bij elkaar om het feest te vieren. Bij de meeste steden en dorpen was een plek gronds voor het eier tikken afgezonderd, veelal een stuk land, dat bij de pastorie behoorde. Menige plaats heeft zijn Paaschwei of zijn Paaschberg, waar de bevolking op Paschen heenstroomt "en de kinderen hun eieren boven van den Paasch berg laten afrollen. Het tikken geschiedt doordat een met den kop van het ei tikt op het ei, dat door een ander wordt vastgehouden, die het, om beter weerstand te bieden, even met het eene einde buiten de gesloten vuist houdt. De persoon, wiens ei gedeukt wordt, heeft het verloren dit »het« is óf het ei óf een ander te voren afgesproken prijs. Regel is, dat men met gelijke einden op elkaar tikt, d. i. spits op spits, stomp op stomp. Dat oud-christelijk spel gaf vroeger nog wel eens aanleiding tot ongeregeldheden. Sommigen bliezen de struif door een klein gaatje uit hun ei weg en goten gesmolten pek in de plaats, hetwelk gestold en gehard de eieren van alle partijen kneusde ande ren namen een houten ei, dat zij zóo precies nabootsten, wat de kleur betreft, dat het voor echt doorging. Werden deze valsch- spelers betrapt, dan werden zij van het hoofd tot de voeten met eierstruif overgoten, ter wijl de menigte bovendien door schoppen en muilperen zijn ongenoegen te kennen gaf. Ook het ontsteken van Paaschvuren is van heidenscben oorsprong. In Gelderland is het nog in gebruik. De kinderen zamelen daar toe het hout in bij de landslieden. Indertijd werdi-> die vuren ontstoken ter eere van Astarte, de godin des lichts. Dit gebruik staat in verband met de reinigende kracht van het vuur. Het oud-Duitsche »nodfyrc werd dan ook alleen voortgebracht door wrijving van hout, waardoor het ge acht werd zijn oorspronkelijke reinheid te herkrijgen al het vuur moest eerst gebluscht worden. De Duitschers noemen het Paaschfeest Osterfest naar Astarte. De Tariefwet. De heer K. R e y n e, oud-lid van de Tweede Kamer der Staten-generaalbesprak Donderdagavond in »Amicitia« voor een vrij talrijk gehoor op uitnoodiging van het Anti- tariefwet-comité het wetsontwerp-Kolkman. De heer W. van S c h a i k, op het laatste oogenblik uitgenoodigd om de ver gadering te leiden, deelde mee dit niet te hebben willen weigeren, doch stelde er prijs op te doen uitkomen, dat hij staat geheel buiten het comité en hij buiten eenige hoe danigheid, welke ook, de leiding aanvaardde, omdat er toch iemand moest wezen, die dit deed. De heer R e y n e, alsnu het woord ver krijgend, zeide, dat, toen bijna i jaar ge leden op den eenigszins omineusen datum van 1 April het wetsontwerp werd gepubli ceerd, in de Memorie van toelichting met zooveel woorden stond, dat de Regeering het indiende in samenhang met de verzeke rings-ontwerpen, als bewijs, dat het haar ernst was met de sociale wetgeving en de verzekering. Hoogst vreemd is het, dat er verband werd gelegd tusschen ouderdomspensioen, paardevleesch, gedrukte katoentjes en derge lijke zaken, welke de kleine man pleegt te gebruiken. Doel der wetgeving is, het aan tal maatschappelijke wrijfpunten te ver minderen het door de Regeering aange geven middel zal echter leiden tot een geheel tegenovergesteld resultaat. De Regeering stelt dus voor twee zaken, die niet alleen niets met elkaar te maken hebben, doch die bovendien geheel diametraal tegenover elkaar staan. Zij heeft den band, dien zij legde, bovendien eigenhandig weer losgeknoopt, want nu 14 dagen geleden, voor het Paasch-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1913 | | pagina 1