BIJBLAD Anfoortsclie Courant Stadsnieuws. van de No. 8383 uitgave van N.V. de AMERSFOORTSCHECOURANT voorheen Firma A. H. van CLEEFF VAN ZATERDAG 28 FEBRUARI 1914. Aan het 19e Jaarverslag van «Liefdadig heid» zij het volgende ontleend De winter 1912 kenmerkte zich door een bijzondere zachtheidin het voorjaar en den zomer was in alle opzichten volop gelegen heid tot arbeid, zoodat het beroep op steun door onze vereeniging zich bepaalde tot een 25 gevallen, waarvan wij enkele ter illustratie laten volgen. Voor den aankoop van winkelwaren werd een ruime geldelijke bijdrage gegeven aan een vrouw die, tijdens een slepende ziekte van haar man, door een handel in kruide nierswaren in de behoeften van haar gezin tracht te voorzien. Aan een man, die in de gelegenheid was een water- en vuurnering over te nemen, werd zulks mogelijk gemaakt door hem een voorschot van f 30 te verleenen. Dit voor schot is geleidelijk terugontvangen. In enkele gevallen werd een gift van f 10 geschonken om personen, die van een kleine nering bestaan, in staat te stellen hun bedrijf voort te zetten. Aan een waschvrouw werden een nieuw fornuis en een waschketel geschonken, daar de hare versleten waren en zij onmachtig was, nieuwe te bekostigen. Verscheidene gezinnen, die door ziekte van den kostwinner dreigden te verarmen, werden ondersteund met wekelijksche bij dragen in geld of in levensmiddelen. Dat het Kleedingionds nog dikwerf in bestaande behoeften voorziet, bewijst het volgende staatje van afgegeven kleeding- stukken 6 flanellen, 33 hemden, 34 broeken, 31 borstrokken, 13 luiers, 19 paren sokken en kousen, «9 nieuwe en gedragen boven- kleeren, 19 boven- en onderrokken, 6 boeze roens, 14 boezelaars, 1 paar schoenen, 1 paar pantoffels, 1 pet, 1 groote beddezak, 6 lakens, 3 dekens, eenige kluwen sajet om kousen te breien, 2 oude karpetten, lappen goed om kleeren te maken. Wij brengen nog eens in herinnering, dat kleedingstukken gaarne in ontvangst worden genomen in »Ons Huis«, aan de Kortegracht, door de beheerderessen van het Kleeding- fonds, mevrouw Van Dam, Soesterweg no. 12, en mevrouw Bos, Paulus Buyslaan no. 52, terwijl geldelijke gilten of een toezeg ging van een contributie ten behoeve van het fonds niet minder welkom zijn. Spijskaartjes werden ten getale van 1121 door den heer Van de Stadt op de gewone wijze uitgereikt. In het Bestuur kwam geen verandering. Het aantal leden bedraagt thans 189, tegen 196 in het vorige jaar. De rekening en verantwoording sluit bij een ontvangst van f631.50 met een saldootje van slechts f144. Een aansporing voor hen, die iets gevoelen om stille armen te helpen of anderen te behoeden voor verval tot armoede om als lid toe te treden. Wie Liefdadigheid» steunt, weet zeker, dat slechts degenen worden geholpen, die het verdienen en dat hij niet meehelpt aan kwaadkwekend weldoen. Een vriendelijke band schrijft ons Voor een openbare bijeenkomst in de Re- menstrantsche kerk alhier sprak Dinsdag avond namens de Amersfoortsche loge der The- osofiesch vereeniging Nederlandsche afdee- ling, de heer J.J. Hoogewerff, uit Rotterdam, over het onderwerp«Theosofie in ons dagelijksch leven». Spreker had opgemerkt, dat bij velen die in aanraking kwamen met de Theosofie en haar leerlingen, en de waarheden waartoe deze leiden, tot een schijnbare tegenstelling komen wanneer zij deze plaatsen naast of tegenover de waarheden, die zij in het dage lijksch leven ontmoeten. Het gevolg daarvan is dikwijls tweërleiöf men komt tot de conclusiede Theosofie is niet geschikt voor het dagel'jksch leven, óf men wordt bezield met het verlangen, de geestelijke waarheden der Theosofie na te leven, door het leven zelf ter zijde te laten. Beide gevolgtrekkin gen zijn onjuist. Om tot een juistere oplos sing te komen, moet het feit der Universeele Broederschap, waarvan wij allen deel uit maken, den grondtoon vormen van de mo tieven die ons drijven tot onderzoek en naleving dier waarheden. Bovendien dient men vooral in 't oog te houden, dat die schijnbare tegenstelling vooral daaruit voortspruit, dat men bij deze over denking te veel dit leven van thans beschouwt als ons geheele leven, als éen enkel gebeu ren, terwijl het inderdaad niets meer is dan éen dag in dat lange leven, dat achter en Vóór ons ligt. Ziet men dit leven als éen van een reeks levens, waarin onze evolutie vol tooid wordt, dan staat men er onmiddellijk geheel anders tegenover, en dit niet alleen, maar dan ziet men in, dat handelen, werk zaam zijn in de richting van evolutie isuit stel van handelen daarentegen niets geeft, maar verderfelijk is. Ieder theosoof heeft haar wel gekend die zucht om in afzondering het leven van de ziel uit te leven, doch dat was steeds ver keerd, want dan zou men geen rekening hou den met den grootsten factor: zich zelf. Neen, midden in 't leven zijn de beste kansen voor de ziel, van de individualiteit om tot groei te geraken. Want wij menschen van nu zijn zéér langzaam zich bewust wor dende individualiteiten. De mensch is niette vergelijken met een onbeschreven blad papier, maar hij is iets, een bewustzijn, een karaker gevormd in vele tijden. Wat hij is, is het resultaat van ervaringen in vorige levens. Zoo heeft hij ook in die levens de tijden doorleefd waarin het kasten stelsel bestond, het stelsel dat alle menschen verdeelde in vier kasten, en waarin de eigen schappen geleerd en de ervaringen opgedaan moesten worden, resp. van de kaste der landlieden, der kooplieden, der krijgslieden en der priesters. Dat dit kastenstelsel nu voor onzen tijd niet meer geschikt zou zijn, komt juist daardoor, dat door de ervaringen, daarin opgedaan, de ziel, ons karakter, reeds te veel zekere individualiteit heeft ontplooid. Maar dit principe is in onze phase van ontwikkeling nog zeer vaag, nog zeer zwak, en wanneer men mij toevoegt, dat de indi- vidueele ontwikkeling toch al zéér lang bestaat en groote vorderingen gemaakt heeft, en dat bijvoorbeeld als gevolg van het inzien van de waarde van den mensch de slavernij nog geen honderd jaar geleden werd afge schaft, dan vraag ik u aldus spreker is de hedendaagsche zooveel gunstiger dan de toenmalige Welk een groot percentage van alle menschen is nog slaaf van zijn harts tochten, niettegenstaande de inspanning die zij aanwenden tot vrijmaking? En als men dan wijst op die velen, die allen in dat op zicht als vergevorderden zijn te beschouwen dan moet ik wijzen op de massa's gedachten- slaven, conventie-slaven, enz. Wij leven nu in een phase van de men- schelijke ontwikkeling waarin begint te ontstaan het begrip van de groote verant woordelijkheid voor eigen leven en samen leving; de individualiteiten zijn aan 't ontstaan, en daarmede het begrip van eigen keuze van werkzaamheid. Thans dient er voor gewaakt te worden, dat het Ik daarbij niet als een afgescheidenheid, als een oppermachtig Ik beschouwd wordt. Want de menscheid in haar geheel is een deel van de openbaring, een deel van alle ontwikkeling en aan de krachten (in zekeren zin de Hoogere machten) die achter elke openbaring, achter de wereld der verschijnse len verborgen ligt, kunnen we ons toch niet onttrekken. Want juist gekomen op het sta dium van eigen keuze brengt dit er ons toe, te willen wat die Wil in openbaring bedoelt, dat is: zich mede verantwoordelijk voelen. Doch als hoogere machten (krachten) de openbaring besturen, van waar dan wantoe standen De Theosofie leerter was eenmaal een ideale maatschappijin die oude samenleving verrichtte ieder, in de kaste waartoe hij be hoorde, zijn taak met vreugde, de deugden beoefenend dier kaste. Maar thans vragen we ons afis een ideale maatschappij, een uiterlijke, die glad verloopt, zonder fouten? Neen, wij moeten verder zien dan den buitenkai.t. En daarom, ondanks alles, is onze huidige maatschappij er een waarin doel is geworden «samenleven», dat is ontwikkelen tot volmaaktheid, en daarom ook moet deze tijd er een zijn van groote wrijving, bij het streven naar zelfstandigheid, en toch ook weer niet ten koste van anderen. Langzaam gaan we vooruit. Gold een dertig jaren ge leden nog niet algemeen «de leer van het overwinnen van de meest geschikte bij die ren en menschen* met als hoogste wijsheid, dat de Staat aan alles zoodanig maar den vr.. -n loop moest laten, en zien wij nu daarin niet een groote kentering komen Meer en meer ontwaakt in alle landen het streven om het onderdrukken der zwakkeren door de sterkeren tegen te gaan, met de verplichting tot ingrijpen van de overheid. Ten opzichte nu van den Theosoof in de samenleving diene, dat hij zich niet uitslui tend bezig houde met de geestelijke waar heden, maar dat het mede zijn plicht is, zich te bekommeren om die samenleving zelf. Wij zijn een deel van de maatschappijwij zijn allen verantwoordelijk voor die maat schappij zooals die nu is, mede verantwoor delijk doordat wij haar in vorige levens en in dit leven opbouwden, en verantwoordelijk voor wat zij in de toekomst zal zijn. Ont trekt men zich daaraan dan gaat het verant woordelijkheidsbesef verloren. De Theosofische vereeniging, als zoodanig, houdt zich niet bezig met politiek. Maar wel schenkt ze haar kracht aan hen, die hun le ven wijden aan de evolutie der maatschappij. Elke strooming die ook maar eenigszins in onze lijn gaat, dienen wij te kennen en heeft recht op onze sympathie. Éénmaal zal de tijd komen, dat de stof felijke maatschappij niet meer onze eerste krachten vereischt en dat de geestelijke opbouw hoofdzaak v.ordt. Maar ook de inrichting daarvan zal ge schieden door menschen. Hij die dat tot stand zou kunnen brengen, zou een genie zijn, en toch zou 't niet goed zijn, dat dit aan een genie overgelaten werdwij zouden dan critiek kunnen oefenen. Aan den opbouw van zulk een maatschappij moeten allen medewerken, daardoor allen verantwoording dragende. Het eerst noodige daartoe zal zijn onder scheidingsvermogen, dat is goed leeren zien wat die ontwikkeling belemmert, maar óok wat haar bevordert. Eerstens is de maat schappij niet onze vijandin zij is onze beste vriendin Bouwden wij haar niet zelf op Wij moeten leeren haar te veranderen. Daarbij moet het ons gaan als den vogel in dat oude Indische verhaal, die een schoone vrucht zag en er heen vloog en telkens weer andere, nóg schoonere, nóg hooger, tot dat hij, in den hoogsten top terechtkomende, de grootste schoonheid kreeg te aanschouwen. 't Is daarom noodig, dat ieder rtiensch ook het leven, met zijn leed en strijd zooals die gestreden moet worden, leert kennen als zijn vriend, en de juiste beteekenis van smart leert inzien. Het komt spreker voor, dat wanneer lijden ons deel is, wij de oplossing verkeerd zoe ken door te vragen, waarom of hoe kan ik smart ontgaan. Ons karakter is opgebouwd uit vele op gedane ervaringen en moet vele verdere ervaringen opdoen om andere eigenschappen aan te kweeken, zoodat in dat karakter op zeker punt in zijn evolutie nog vele onvol maaktheden voorkomen, vele leemtenen wanneer nu de feiten in ons leven, als het ware contact hebben met die leemten, doet zich dat kennen als leed. Daarom, als wij inderdaad wat willen veranderen, laten wij dan alleen onze houding veranderen, want veel maatschappelijk leed vindt zijn oorzaak in de houding van den mensch zelf. Een ideaal-staat kan alleen bereikt worden door menschen die bereid zijn, daarin te leven. Die voorbereiding geschiedt mede door critiek en aanval. Dit nu zullen Theosofen doorgaans niet zoo sterk kunnen. Maar zij zullen sterk symphatiseeren met al hetgeen den stempel draagt van Geestelijke eenheid Al hetgeen op eenheid wijst, moeten zij steu nen en het feit, dat dit bij velen zal geschie den door middel van de gedachten naden ken over de oplossing van maatschappelijke vraagstukken en uitzenden van hulpvolle ge dachten mag niet onderschat worden. Wij leven in een phase der menschelijke ontwikkeling, die de verstandsontwikkeling genoemd kan worden. Resumeerende, besloot spreker met er den nadruk op te leggen, dat wanneer eenmaal inderdaad in de samenleving sprake zal zijn van een plaatsmaken voor den geest, dit alleen te bereiken zal zijn als de jacht naar stoffelijke verlangens tot het verleden zal behooren. Door een der aanwezigen werd gebruik gemaakt van de gelegenheid tot het stellen van vragen. Na de beantwoording daarvan werd de bijeenkomst door den heer Reiman, President der Amersfoortsche loge, gesloten met een woord van dank tot den spreker, en er belangstellenden op wijzende, dat het adres van het Secretariaat is Utrechtscheweg 1042 en van de boekerij Schimmelpenninck- straat 40. De vereeniging «Ambachtsschool voor Amersfoort en omstrekenvergaderde gister avond in het gebouw der school onder voorzitterschap van den heer G. J. B u y s. Aanwezig waren 14 leden. Na opening werden de notulen van de najaarsvergadering gelezen en goedgekeurd. Vervolgens bracht de heer Van Duinen namens de financieele commissie verslag uit en verklaarde de rekening en verantwoor ding in de beste orde te hebben bevonden. Den Penningmeester, mr. H. J. M. van den Bergh, werd decharge verleend onder dank betuiging. De rekening sluit bij een ontvangst van f 22 745.03 met een bate van f9.79. Aan de orde was het Jaarverslag. Het ledental is teruggegaan van 168 op 157. Het plan voor een Middelbaar Technische school zal worden op g»'-, ;ven als aan de Technische school te Utrecht inderdaad komt oen cur sus voor metaalbewerking. Het Bestuur leeft mee met het personeel. De heeren Ouwerkerk, Huurdeman, Noojen en Binsbergen, die izl/2 jaar met groote toewijding zijn werkzaam geweest, ontvingen een aandenke in enveloppe. Het bouwplan voor het nieuwe gebouw is in bewerking, doch nog niet voltooid. Aan Rijk en Provincie is verhooging van subsidie gevraagd. Het Rijk heeft f6300 verhoo ging voorgesteldde Provincie is nog niet besloten. Toch hoopt het Bestuur, dat het nieuwe gebouw vermoedelijk in 1914 nog een feit zal kunnen worden. Mocht dit niet gelukken dan zijn alle besluiten weer van de baan en moet de vereeniging in 1915 al haar pogingen van voren aan beginnen, stel lig zeer ten nadeele van den goeden gang van het onderwijs. Het gebouw is te klein voor de blijvend zeer groote belangstelling. De lessen werden in April gevolgd door 146 leerlingen, 48 voor timmeren, 7 2 voor smeden en bankwerken, 18 voor meubelma ken en 8 voor schilderen38 diploma's zijn uitgereiktvoor deelneming aan den nieu wen cursus hebben zich 81 aangemeld, waar van 62 zijn toegelaten. Tusschentijds zijn er 21 afgegaan, nl. 3 naar de Ambachtsschool te Hilversum, 4 zijn weggegaan wegens niet-bevordering, 4 we gens tegenzin, 6 wegens verandering van beroep en 3 wegens woonplaatsverandering. Het verzuim was beperkt, de ijver was goed en de resultaten zijn bevredigend. Aan den vakteeken-cursus voor volwasse nen namen 83 leerlingen deel, n.l. 40 tim merlieden, 23 smeden en 20 schilders, onder welken zelfs bejaarden. Het jaarverslag werd onder dankbetuiging goedgekeurd en zal gedrukt worden. Mededeelingen. Zooals reeds verwacht werd, is de aanmelding voor smid weer toegeno men, voor machine- en electrotechnisch bank werker 46. Dit jaar zal weer een tentoonstelling met loterij gehouden worden en wel einde Maart. De trekking zal plaats hebben Maandag 30 en de afgifte Dinsdag 31 Maart. In de Statenzitting van November was geen besluit genomen omtrent het verhoogd sub sidie van de Provincie. Het Bestuur heeft toen een conferentie aangevraagd met Gede puteerde Staten en de heeren Buys en Bloem hebben alles breed besproken. De aanvraag van f 1200 is ingetrokken en gebracht op f 2000. Omdat verder niets gehoord werd, zijn information ingewonnen bij den Griffier. Het gevolg hiervan is weer, dat Donderdag hier zijn geweest mr. Bilder- dijk en mr. Bogaards, beiden lid van Ge deputeerde Staten. Deze heeren hebben alles nagegaan en ook het onderwijs gevolgd. Zij spraken hun buitengewone waardeering uit. Het Bestuur is nu overtuigd van de medewerking van Gedeputeerde Staten en zal niet wachten op het Provinciale subsidie, maar de spade in den grond steken, anders kan het gebouw dit jaar niet in gebruik wor den genomen en dat moet wegens het Rijks subsidie van f 9300. Dit is wel een groote verantwoordelijkheid, want het bouwen kan tegenvallen. Hierom is een bouw-commissie benoemd, bestaande uit de heeren Kam, Prins en Zijlstra. Om de oprichting der school mogelijk te maken, gaf het plaatselijk Nuts-departement f 23 000. Dit geld, noodig voor een zuster vereniging, is thans opgevraagd. Een tweede moeilijkheid is. dat f80000 voor het nieuwe gebouw te laag is. Zuinig berekend, zal het f 100 000 kosten. De heer Van Duinen vroeg naar de resul taten van den vakteeken-cursus voor volwas senen. De onderwijzers zijn vol lof, doch een voorbereidingsklasse is noodig, voor hen die nog nooit hebben geteekend. Bij uitbreiding komt er ook een 3-jarige theoretische cursus, aansluitende aan de Mid delbaar Technische school of voor latere voortzetting van ontwikkeling. Maandagavond de uitvoering ten bate van het sanatorium-fonds van «Ons Belang», in de groote zaal van «Amicitia». Donderdagavond woonden we in >De Arend» een deel bij van den volksavond, feitelijk de groote repetitie. Al dadelijk kun nen we zeggen, dat deze heel veel beloofde voor de groote uitvoering en dat de onder officieren hebben gewedijverd om heel veel en alles heel goed te geven. In zijn openingswoord deelde de Voor zitter, de heer K. Tomas, mede, dat het fonds reeds 26 tuberculeusen steunt. Dat fonds heeft geen subsidie, doch reeds heeft het bewerkt, dat de patiënten niet worden ont slagen uit den dienst, doch verlof krijgen tot herstel van gezondheid. Een zeer afwisselend programma. Muziek van het ie regiment huzaren (in «Amicitia» de stafmuziek van het 5e regiment infanterie), gymnastiek van E. M. M. A., marmergroe- pen van S. S. S., zang van een 12-tal onder officier, die zelfs het Pilgerchor uit «Tann- hauser» aandurfden, heel goede voordracht! n en tot slot de bekende dramatische schets «De Militaire Willemsorde», zeer vlot ge speeld. Vermoedelijk zal een f200 kunnen afge dragen uit beide avonden aan bet fonds. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar. Het programma, dat Tilly Koenen aan staanden Woensdagavond hier ten gehoore zal brengen, bevat liederen van Schubert, Hugo Wolf, Arnold Mendelssohn. Bungert en Weingartner, beide op verzen van Carmen Sylva, en van Rich. Strauss. Al weken en weken is een gansche dames- schare bezig om het goed bedachte plan in de puntjes tot uitvoering te brengen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1914 | | pagina 5