Donderdag 25 Maart 1915. No. 8547. 64e Jaargang. Stadsnieuws. Uitgave van de Naamlooze Vennootschap „De Ainersfoortsche Courant, voorheen Firma A. H. van Cleeff". HOOFD REDACTEUR P. J. 7RSSZRZS8. AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. Abonnement per 3 maanden 1.— franco per post /1.15. Advertentien 1—6 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieële- en ontelgenlngs- advertentiön per regel 15 cent Reclames 15 regels f 1.25. Bewijsnummers naar bulten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advfirtentien van bulten de stad worden de incasseerkosten In rekening gebracht. rostbus 9. SORTSQRAOSZ 9. Telefoon 19 KENNISGEVING. WIJZIGING DER KIEZERSLIJST. Burgemeester en Wethouders der Ge meente Amersfoort maken bekend, dat de op heden door hen, door afvoering en toevoeging ingevolge de Wet tot tijdelijke afwijking van de Kieswet, gewijzigde Kiezerslijst, benevens de alpha- betische lijsten der namen en voornaqien van hen, die met betrekking tot eene of meer der verkiezingen van de Kiezerslijst zijn af gevoerd en daarop zijn gebracht, van 23 Maart tot en met 21 April a.s. ter Secreta rie der Gemeente voor een ieder ter inzage worden nedergelegd en, tegen betaling der kosten, in afschrift of afdruk verkrijgbaar worden gesteld. Tot en met 15 April a. s. is een ieder be voegd, bij het Gemeentebestuur verbetering van de gewijzigde Kiezerslijst te vragen, op grond dat hij zelf of een ander, in strijd met de wet, daarop voorkomt, niet voorkomt of niet behoorlijk voorkomt. Het verzoekschrift kan op ongezegeld pa pier worden gesteld. Amersfoort, 22 Maart 1915. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, Van RANDWIJCK De Secretaris, A. R. VEENSTRA. Op weg naar den vrede. Knoopen. De vredesstemmen -beginnen menigvuldi- ger en sterker te worden. Deze week werd in Den Haag een bijeenkomst gehouden tot voorbereiding van het Internationaal congres van vrouwen ter bevorde ring van den vrede. De eerste spreekster, mevrouw G. Kapteyn-Muysken, zag in de groote opkomst het bewijs, dat met het plan voor een internationale vrouwen-bijeenkomst aan de rechte deur is geklopt. Wijzend op de groote tragedie van deze dagen, zeide spr., dat geen verwijt aan een, der oorlog voerenden over haar lippen zou komen; zij zijn reeds rampzalig genoeg. Het komende Congres gaat uit van de gedachte, dat de vrouw heeft mee te spreken, waar het gaat om zóo veel kostbare men- schenlevens. Naast steunen en troosten en wonden heelen, wil de vrouw ook voorkomen, niet alleen arbeiden in steun-comité's, doch ook optreden als wegbereidster voor den vrede. Deze oorlog, zoo geheimzinnig voor bereid, heeft het licht der waarheid noodig. Het gaat om louter materieele belangen. Maar nooit maakt een belang goed al het geen er thans wordt vermoord en verwoest. Het Secretariaat, gevestigd Damrak 28/30 te Amsterdam, bereidt het Congres voor en heeft dagelijks een uitvoerige corresponden tie te voeren, ook met het buitenland. Van eenige voor- en tegenstandsters las spr. brie ven voor. Er zijn er, die het belang, het nut en de mogelijkheid van het Congres ontken nen, doch anderen denken er gelukkig an ders over. O. a. las spr. een brief voor van mevr. Despard, de zuster van generaal French, (die het congres zal bijwonen) en haar sympathie en beste wenschen voor het wel slagen uitspreekt. Een aantal toezeggingen van medewerking is reeds verkregen, (uit Engeland een 30-tal, uit Duitschland 1 over schillende deelneemsters overigens uit Oos- tenrijk-Hongarije en Frankrijk, uit de neu trale landen Noord-Amerika, Italië, Zweden, Denemarken, Noorwegen, België, Palestina. Men wil bij dit congres dat de vrouw zich zal uitsprekenderhalve worden dit maal de mannen niet als sprekers genoodigd. Op een desbetreffende vraag werd geant woord, dat de Anti-Oorlogsraad zeer sympathiek tegenover het Congres staat. Op onderscheiden manieren kan beproefd worden, een knoop los te werken, doch slechts éen is de goede en leidt tot het doel. Men moet hem eerst goed bekijken, dus zijn aard bestudeeren, om te weten aan welke eindjes getrokken moet worden dit maar op goed geluk te doen, brengt gewoonlijk teleurstelling en doet weldra grijpen naar het middel, waarmee evengoed begonnen, had kunnen worden de schaar. Dat geeft geen ontwarring geen oplossing. De mythische knoop aan den wagen van Gordius, de oudst bekende puzzle, hield voor den schrandere, die hem uit elkander zou halen, de belofte der wereldheerschappij in. Het is niet gebleken of iemand er zijn geduld, zijn schranderheid, zijn volharding of eenige andere der meest waardeerbare menschelijke hoedanigheden op heeft aangewend. Alexan der de Groote deed het anders. Hij hakte hem door. Met het zwaard alleen was de knoop te scheiden en het Oosten tot onder werping te brengen. Men zegt, dat hij aldus heeft getoond, den zin van het orakel te vatten. Gevraagd mag worden, of dit wel geheel juist is. Doorhakken, is geen losmaken. Het is en blijft een daad des gewelds, of een laatste redmiddel der wanhoop. Zeker, de Macedonische Vorat heeft als krijgsman getriomfeerd, zijn leger tot in Indië gebracht, een Rijk gevormd van grooten omvang maar hoelang heeft het bestaan, en wat is er bij zijn vroegtijdigen dood van geworden Na hem hebben anderen beproefd >de wereld* onder hun gebied te brengenhet schnt iets zeer verlijdelijks te zijn en al tijd met de zelfde geweldmiddelen van ge lukkige veroveraars maakt de geschiedenis melding, zonder blijkbaar de bijvoeging aan te durven, dat zij ook gelukkige menschen zijn geweest. Wereldheerschappijen hebben elkander opgevolgd, als reuzenboomen ge plant in bloeddoorweekten bodemmaar zij zijn voorbijgegaan met de snelheid van meteo ren, ingestort als het kaartenhuis, door kin derhand opgericht, volgens Florïan's zinrijke fabel. De knoopen, die ons, ieder afzonderlijk, of wel in gemeenschappelijke werkzaamheid, ter losmaking worden voorgelegd, zijn ver moedelijk niet zoo ingewikkeld als die aan den fameuzen wagen, en er zit geen histo risch probleem aan vast. Het is ook niet daarom, dat wij de vergelijking makenwel doen wij zulks vanwege de methode. Een samenloop van omstandigheden kan een toestand zóo verwarren, dat er niet meer uit te komen is. Somtijds hebben wij er zelf toe bijgedragen, door gemis aan oplettend heid, door niet bijtijds op te merken, dat er complicaties met een dreigend karakter zich vormden en door niet in te grijpen, toen dat nog te verhinderen was. Eindelijk, ja, ge staat er voor. 't Een of ander is vastgeloopen. Er moet iets gedaan en dat iets moet goed ge daan worden. De knoop, hetzij die is gelegd met listig beleid, dan wel door een reeks ongeziene handelingen aldus vastgeloopen, moet uit elkaar, opdat weer geregeld kan voortgaan hetgeen nooit gestoord had be- hooren te worden. Wie nu in behoorlijke mate is voorzien van de twee dingen, waaraan wij in het alle-dagen-leven groote behoefte hebben, scherpzinnigheid en kalmte, heeft een goede gelegenheid om van dat waardevol bezit de voortreflijkheid te leeren kennen. Hij bekijkt den knoop, om er achter te komen, hoe de einden terugloopen en te weten, waar de af wijkingen beginnen, die de omklemming van de twee deelen van het koord veroorzaken; is die plaats gevonden, dan kan voorzichtig worden getracht, daar een scheiding te krijgen. Het is duidelijk, dat een arbeid, die bij het begin kan worden aangevangen een onderzoek, dat tot de bron opklimt een poging, die de veelzijdigheid in acht neemt, meer kansen van welslagen aanbieden dan een lukraak er op inhakken. Men kan zich van de noodzaak van het laatste een voor stelling maken door aan te nemen, dat er werkelijk niet te ontwarren dingen in de wereld bestaan, en dan is er geen andere oplossing denkbaar. Doch het ter hand nemen van deze mag ook niet anders zijn dan het resultaat van ernstige overweging, de slotsom eener welgegronde overtuiging, dat het niet anders kan. Verreweg de meeste menschen zijn niet genoeg diplomaat dit woord hier gebruikt in de gunstige beteekenis, welke sommige gebeurtenissen van den tegenwoordigen tijd er aan dreigen te ontnemen. Te goeder trouw meenen zij, dat moeilijkheden ver dwijnen, als men ze maar eens helder onder de oogen plaatst, onderling bespreekt, den logischen gedachtengang volgt, die tot een voor de hand liggende oplossing voert. In de meeste gevallen zou het ook zoo zijn, als er geen twee dingen tusschen zaten, die den knoop gesloten hieldeneigenbelang en hartstocht. Van het eerste de onbillijkheid, van het laatste de onredelijkheid te doen beseffen, is niet onder alle omstandigheden gemakkelijk. Zij zijn de taaie stof, die de vaste einden doortrekt en hun druk zoo knellend maakt. Tal van knoopen, als even veel kinken in den kabel van den vooruit gang gelegd, zouden niet de stoornii hebben gebracht, welke er aan te wijten zijn, wanneer die er niet was binnengedrongen. Eerst is dus zuivering aan de orde. De kleefkracht moet worden verwijderd, elk vraagstuk, dat bij de oplossing naar voren dringt, moet ontdaan worden van de elemen ten van passie en van zelfzucht. Dat is zoo met de quaesties, die ons leven in kleinen kring beroeren, maar niet minder met de ontzagwekkende wereldproblemen, die in onze dagen aanstormen. Is er ooit eeD knoop gelegd gelijk deze? En ja, de zwaarden zijn getrokken, de aanvalsmiddelen tot de verhoudingen een wereldbrand opgevoerd het oogen- blik van een beslissing moet komen, gelijk onfeilbaar de lente de heerschappij van het ruwe jaargetijde afbreekt. Maar die oplossing men vreest alweer, dat zij geen defini tieve kan zijn, geen, die voor het vervolg over al de geslachten, die na ons zullen komen, het zwaard overbodig zal maken want het zal alweer het geweld zijn, dat een kortstondig overwicht doet bezwijken onder de krachtproeven van onwillig neer- gedrukten. Nu nog laaien in de ziel der strijdende natiën hartstocht en zelfzucht fel op en alles wordt in het werk gesteld om die inmengselen, die een redelijke loswer king van den knoop beletten, nog zoo diep mogelijk te doen doordringen. Dat is het noodlottige van den toestand. Er zullen in de toekomst en te harer verheldering knoopen gelegd moeten worden van geheel anderen aard; geen, die als moeilijkheden, min of meer onverkomelijk, den gang van een normale stoffelijke en geestelijke ontwikkeling van volksgroepen tegenhouden, door ze vast te klemmen in niet gewild verband, maar andere, die tot uitgangspunt hebben de vrije, door samen vloeiing van onderlinge belangen in het aanzijn getreden verbindingen, die aan alle daarbij betrokkenen dierbaar zijn en door hun voortdurend heilzame werking in waarde toenemen. Eeuwenlang hebben de volken gezucht onder en geleden door de telkens weder- keerende koortsaanvallen van gebiedsver- grooting, machtsvermeerdering, invloedver sterking. gelijk de individuen ook het beste, dat in hen is, hebben prijsgegeven, hun gfelukskansen moedwillig verzaakt, om te grijpen naar de zelfde minderwaardige dingen. De volken hebben banden geknoopt, die de vrije beweging tot krachtige ontwikkeling tegenhouden en die nu, ten koste van de hemel alleen weet hoeveel vreeseljjke offers, geslaakt moeten worden; niet opdat in het vervolg de natiën in afzonde .ing hun weg zullen vervolgen, maar om op nieuwe grond slagen, onder toepassing van levenswekkende beginselen, knoopen te leggen, die ze ver eenigen tot éen mcnschheid. Niet Alexander's zwaard bracht de op lossing. De wereldheerschappij is niet weg gelegd voor den geweldige, al matigt hij zich die voor korten tijd aan. Wij zijn nog altijd bezig aan hot ontwarren van den knoop. Laten wij hom belichten met het schijnsel der eerlijkheid, hem voorzichtig aanvatten met de vingeren der liefde. Hestand. In een driestar schrijft »De Standaard* Liefst mijden wc de uitdrukking Gods vrede* en gewagen van het Bestand*. De ordonnantie >Gij zult den naam des Heeren uws Gods niet ijdellijk gebruiken*, kan ook hier niet op zij gezet, en te ontkennen valt niet, dat thans pen na pen dat woord Gods vrede gebruikt, zonder ook maar op iets te doelen, dat overeenkomt met de »Treuga Dei*. De »Treuga Dei* zag op de destijds, d. i. in de elfde eeuw, heerschende veeten tus schen personen on familiën, die gewend waren, aldoor elkaar te verschalken en het zwaard tegen elkaar te trekken. Dit werd toen verboden van Donderdag vóór Paschen tot Maandag na Paschen, en van lieverlede heeft kerk en overheid dit stuiten van ge weldpleging, met name onder de Kruistoch ten, ook buiten deze vijf dagen ten deele doorgezet. Maar in elk geval doelde de Gods vrede niet op stilstand van wapenen tusschen twee oorlogvoerende partijen. Zijn nu de Staatkundige partijen, waar ze georganiseerd tegen elkander optreden, niet met familieleden of ridders, maar wel met tegen elkaar optrekkende legers te verge lijken, dan is het woord Bestand*, voor hetgeen thans wordt bedoeld allicht beter op zijn plaats dan het woord «Godsvrede*. Godsvrede duidt er op, dat men saam voor God nederknielt en daarna aflaat van alle bestrijding op leven en dood. In een oorlogstoestand gelijk zich nu voor doet, is het daarom de vraag, of de Staat kundige partijen inmiddels hun worsteling op leven en dood zullen voortzetten, dan wel staken en stuiten. Wie nu bestand zoekt, antwoordt op een beslisten toon Niet voort zetten, maar stuiten. Het zwaard opgestoken en als zonen van het zelfde vaderland ons aaneengesloten en ons voorbereid om, wor den ook wij aangevallen, saam als éen man voor het vaderland pal te staan. In Ulster vooral kwam dit scherp uit. Men stond daar op 't punt, den burger oorlog te beginnenzoo scherp cn boos en bitter als 't maar kon, stond men tegenover elkaar. Wapens en ammunitie werden opge stapeld, een oorlogsvloot trok zich om Ier land saam. Maar zóo brak de oorlog in Europa niet uit, of op eens sloten de partijen in Ierland een wapenstilstand. En dit nu was geen >Treuga Dei*, maar een vrijwillig Bestand*. Zoo nu werd het ook te ontzent verstaan, toen men er aanstonds na 2 Augustus toe overging om bij een verkiezing, die nood zakelijk werd, van strijd af te zien cn den zetel te laten aan de partij, die hem bezet hield. Dit nu op wetgevend terrein toegepast, beduidt, dat het Kabinet niets zal voorstel len, dat een politieke twistappel tusschen par tijen kon worden, en dat omgekeerd alle partijen het Kabinet steunen in hetgeen het onderneemt om het land ir veiligheid te stellen en te houden. Aanstaanden Zondag zal ds. Ten Cate in de Doopsgezinde kerk den doop bedienen. In de Remonstrantsche kerk heeft evenzeer plaats het bevestigen van nieuwe lidmaten.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1915 | | pagina 1