26 Mei 1917. No 8880 67e Jaargang. Verrichten alle K a ii k x a k e n. (iituave van do Naainioozo Vennootschap „He Aiiiersfoortsche Courant, voorheen Firma A. H 1 IOOFD-RF.DACTR.ICE i SUZK KREDERIKS-VAN CI.EEFF. AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. A bonnemot. t per 3 maande»/1.— franco per postƒ1.15. AdverteatiPn 1—6 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officicele- en onteigenings- advertentiün per regel 15 cent. Reclames 1-5 regels 1.25 Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten, evenals afzonderlijke nummers, 10 cent. Bij advertentiën van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. I van Cloeff". BURÉAU: KORTEGRACHT t). Postbus 9. Telefoon Tg. KENNISGEVINGEN. KANARIEZAAD. De Burgemeester van Amersfoort ver zoekt een ieder, bij wien kanariezaad aanwezig is, daarvan vóór 2.1 Mei a.s. opgaaf te doen aan het I.evensmiddelen- bureau, Valkertraat No. 15 alhier. Onder kanariczaad is tevens te verstaan „geplet" en „gemengd" kanariczaad. Amersfoort. 22 Mei 1917. De Burgemeester voornoemd, VAN RANDWIJCK, De Burgemeester der Gemeente Amers foort maakt bekend, dat ingevolge artikel 5 der Distributie wet 1916, een ieder, die paraffine anders dan voor gebruik voor hem zelf of zijn gezin in voorraad heeft, gehou den is op 23 dszer aan den burgemeester der gemeente, waar deze paraffine zich bevindt, opgave te doen van de hoeveelheid en den aard der partijen, welke hij in voorraad heeft. De bedoelde opgave zullen moeten wor den gedaan door hen. die <le paraffine onder zich hebben, onverschillig of zij al dan niet eigenaar daarvan'zijn. Amersfoort, 24 Mei 1917. De Burgemeester voornoemd, Van RANDWIJCK. De Burgemeester der Gemeente Amers foort jnaakt bekend, dat de Minister van Land. bouw. Nijverheid en Handel. gezien artikel S der Distributie wet iyi6, heeft goedgevonden 1. te verbieden de aüevering en het vervoer van paraffine, tenzij dit geschiedt voor den dienst van leger ot vloot, of wel daartoe schriftelijke vergunnidg is verleend dopr de Toewijzings-com missie voor kaar sen, schemerlichten en dergelijke 2. vast te stellen een maximum-prijs voor parafline van fSo per too K.G. nf tt<». Amersfoort, 24 Mei 1917. De Burgemeester voornoemd, VAX RANDWIJCK. DISTRIBUTIE LEVENSMIDDELEN. Burgemeester en Wethouders van Amers foort maken bekend, dat >n de week van 28 Mei tot en met 3 Juni 1917 zal worden verkrijgbaar gesteld: op bon No. 18: RIJST, (ook op bon van groene erwten) BAK- en BRAADVET, GORT, ZEEP, AARDAPPELEN (voorzoover voorradig), Regeerings-VAR KENSVI.EÉSCH. Zonder bonGezouten kluiven, aan den Keuringsdienst, Appelmarkt, voor 22 cent per K.G. Zonder bon Kalfsvleesch, voorzoover aan den Keuringsdienst, Appelmark, voor 25 cent per pond. Amersfoort, 26 Mei 1917. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, Van RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. Pinksteren. 't Is nu eenmaal zoo en niet anders dan dat het Pinksterfeest voor de groote menigte in onafscheidelijk verband staat met den bloeitijd, met pror^k van veld bloemen, met geur van seringen, malscb gebladerte, vogelengejubel ,en lammeren in 't groen. Geen kerkelijk feest wordt door den volke minder kerkelijk opgevat dan dit. Wat bun kerk of hun belijdenis, hen bij J^erstinis en Paschen doet gedenken, dat* beseffen de menschen wel, maar de betec- kenis van het Pinksterfeest blijft de meesten raadselachtig, gaat hen onbegrepen voorbij. Toch heeft dat feest een hoogere betee- kenis dan een uitgaansdag voor de stede lingen om daarbuiten jong, vee te zien huppelen in de weer groene weiden, of er madeliefjes en klaver en pinkster bloemen te plukken. Het bedoelt te zijn niet een verheerlijking van het natuu r- leven, maar van het g e e s t e s leven. Immers op dien Pinksterdag, welken wc nu weer staan te gedenken, kwam over de Twaalven, die den leer en de letter reeds hadden, ook de geest, welke hen vervulde met heilig vuur en deed spreken met de wondere kracht der innigste overtuiging, zoodat allen het verstonden en het in de zielen van duizenden en nog eens duizenden weerklank vond. Voor on», menschen van heden en van gisteren en van morgen misschien nog. geldt nog steeds de groote, de eeuwige waarheid, dat de geest alleen levend maakt en niet de letter, dat alle kunnen, alle weten, alle ijveren machteloos is en dood blijft, als het niet wordt gedragen door den geest. Wat doet de zware boekengeleerdheid uit den professoralen katheder door de jongelingen zamelen en meedragen als kostbaar kapitaal Wat schenkt het woord van den gees telijke voor een vermoeide en belaste schare, de bezieling om het voor hen tc doen worden het Evangelie vol liefde, vol hope en voi troost Wat doet de kennis van den onderwijzer, telken jare herhaald en herkauwd, toch in een opgroeiend geslacht de kiemen leggen voor latere levenskunst, onvergetelijk en onvergankelijk De gèest is het, de geest der overtuiging, de geest der ijverende liefde. De geest, zonder welken alle wetenschap van den profëssor in 't stof der gehoorzaal zou vallen als een dood, dof gewicht, het woord van den kanselredenaar zou ver- schallen als een holle galm. De geest, zonder welken de grondigste theorie en de moest praktische methoden blijven als een machine der stoom. De geest, zonder wiens /.telenden adem geen werk ooit gedijen, geen reds ooit mtvonken kan. De geest, die h 0 i 1 i g e geest, welke het woord bevleugelt als een stormwind en leer en letter doorgloeit als vuur. En of die geest al dan niet in dit ons alle- daagsche le^en tot ons komt onder de gedaante eener witte duive, niet aan ons zich openbaart met teekenen van vlammende tongen en hemelsch geluid, twijfel niet aan zijn heiligheid. Want heilig is hij, ook in nederigste Zijner werktuigen, in de be- scheidenste Zijner uitingen. Heilig is reeds de wil ten goede, ook waar hij niet mocht kunnen worden tot daad. Heilig is elke oprechte bewondering voof het verhevene, heilig, elk pogen tol zelf bedwang; heilig, elk vertrouwend gelooven in God en in gerechtigheidheilig, elk offer van moeite of goed of leven voor een nobele zaak, Heilig het woord van troost, van op beuring en van bemoediging gesproken tot bedroefden en tot gevallenen heilig elke vingerwijziging naar het hoogereheilig de stille studie om te dringen in de diepste geheimen der verheffende wetenschap, ten einde de menschheld daardoor tot hoogere ontwikkeling van hart en verstand tc voeren. Heilig het lied van den zanger, die zingt van 's levensblijheid, van trillend verwach ten, van zalige bevrediging, van zoet her inneren. B anls varesniging H. L. A. DULLAERT Co AMERSFOORT - Ennm-gracht 30 Telefoon 363. NOEST - Van Weode-strunt 200 - Telefoon <1. SCHKRPRNZKF.lt - Rijksstraatweg - Telefoon 2. Heilig de kunst van den kunstenaar, die tracht uit te heelden, al' wat hij ziet in zuivere schoonheid. Heilig het werk van den werker, 'die werkt om iets betera dan het brood, dat wordt gegeten en het loon, dat vergaat En heilig, driewerf heilig de vrede, dien we brengen In ons huis, dien we kweeken in onze ziel, dien we hoeden als 't kostbaariste bezit voor eigen geluk en dat der onzen. He<Iig, gezegend tn heilig elk pogen, om mee te werken, dat vrede koine over heel de wereld, gelijk een vorrei- nenden stroom, die de menschheld stuwt tot steeds hooger denken, tot voortdurend ernstiger, edeler levensopvatting. Meester? Wij, Nederlanders, zijn de gelukkige stamgenootcn van een groot aantal mees ters», en een vreemdeling, die een wan deling door onze steden maakt en de ver schillende opschriften op deuren en vensters leest, mout dan ook wel eens op de gedachte komen, dat er hij ons zeer veel uitstekend bekwame vakmensehen zijn, allen goed ge schoold. Zie tocli eens hoe dikwijls men leest Mr. Timmerman, Mr. Schilder, Mr. Kleermaker, enz. enz. Onwillekeurig vraag ik mij telkens, wan neer ik lees »Mr. zus en zoo» af, opgrond van welk diploma deze wol dat schoono en veelzeggende praedicaat vau Meester voeren. Slechts wanneer Iemand uitstekend en in alle onderdeden van zijn vak ot be- roep op de hoogte is, kan hij, en met recht Meester voor zijn beroep of vak laten schil deren of schrijven. Ik weet niet of cr een wetsartikel in ons land bestaat dat verbiedt, dat men zien willekeurig een titel of prae dicaat geeft of toeëigent, ik meen van niet. Maar wel weet ik, dat er velen zijn, die zichzelvcn Mr. noemen of laten noemen, zonder dat zij inderdaad Meester in hun vak zijn. Ken noodlottig gevolg van onzen vrijheidszin wordt door dezen toestand ge schapen. Is het niet bedroevend, dat wan neer men zich een voorwerp wil laten ver vaardigen en zich daartoe begeeft tot één, die zich Mr. in dat vak noemt, men steeds moet vreezen, bij een beginneling of een broddelaar terecht te komen, en dienten gevolge, ook al wil nr.-n voor ,goed werk goed betalen, broddelwerk te ontvangen Eens Het ik mij een kleedingstuk vervaar digen bij een kleermaker, die op het cone vunster Tailleur en op de andere Mr. Kleermaker had laten schilderen. Dit klee dingstuk, dat duur betaald werd, heeft mij nimmer gepast. Tot driemaal toe werd het den kleermaker terruggezonden ter veran dering, zonder resultaat. Integendeel, het werd slechter inplaats van boter. Later bleek mij dat genoemde Mr. Kleermaker het aan hem opgedragen werk door een anderen kleermaker liet snijden omdat hij het zelf niet kon. Zulke toestanden kunnen, dunkt mij, niet zeer veredelend op do moraliteit van ons volk werken en ik vrees dut, indien van regeeringswege daaraan geen einde wordt gemaakt door ven wetsartikel (gehandhaafd natuurlijk) dit euvel steeds zal verergeren. Een timmermanszoon doorloopt de lagere school, kan of wil niet goed leeren komt op zijn 13de of 14de levcnojaar bij zijn vader in het vak, wordt daar een behoorlijk timmer mansknecht, maar, doordat hij niet heeft kunnen en willen leeren, kan hij niet tco- kenen, laat staan een behoorlijke teekenlng ontwerpen, en blijft dientengevolge levens lang oen broddelaar, Indien zijn vader hem geen eigen zaak bezorgt, komt hij later wellicht in zijns vaders zaak. Ziedaar een Mr. timmerman, misproduct in de Maat schappij. En zoo zijn cr in ons vrije Neder land helaas zoovelon 1 Aldus S. uit xie Gong», Een heryoriniiig tan be: Uerbergsezen. De Commissie tot onderzoek van de vraag <hoc 't drankmisbruik op het platteland 't krachtigst kan worden tegengegaan» heeft in haar Rapport, dat in de c.v. Algemecne Vergadering aan de orde komt, gewezen op 't aanbevelenswaardige van een hervor ming van hot Ilerborgwezen. Wij laten dit gedeclto van het Rapport hier volgen, >De drankbestrijder ziet in het horber- giersbeilrijf iets minderwaardigs. Kwamen er veel duels en zelfmoorden voor, dan zoude over den wapenhandel ook zoo worden gedacht, Er zijn heel wat catego rieën van menschen, die de herberg niet anders kennen dan als de plaats, waar men heengaat om iets tc drinken. Het woord «herburg» zelfs duidt reeds aan, dat met die inrichting wat anders is bedoeld, en alx herberg is het koffiehuis dan ook voor hot verkeer, en veelal voor het verenigings leven, onmisbaar. De koffiehuishouder mag niet worden beschouwd als bevorderaar van het slechte, In den opzet van hot horbe.0icrsbedrijf is echter eene betreurens waardige fout geslopen, die moeilijk zul zijn te herstellen de Volksbond mag niet nalaten daarvoor zijn host to doen. I Iet hczock van de herberg wordt betaald met do winst op de comsumpticdia het gastvrije dak van de herberg voor een samenkomst, als schuilpluats voordon regen, 0.71 een courant te lezen of om even uil te ruliten, uoodig heeft, moot wat bestellen. Trek of geen trek, wie oen koflïuhuis binnengaat, moet wat eten of drinken. Drinken is het gemakkelijkste en men drinkt dus wal. Iemand, die de markt bezoekt en in meerdere herbergen moet zijn, moet evenveel koppen of glaasjes mot hot oen of ander bestellen. Hiermede be taalt hij den herbnrgicr, in wiens inrichting hij toch niet voor niets kan toeven. En omdat dit nu eenmaal zoo is, worden ge moedsbezwaren ter zijde gesteldhel is voor de zaken, voor het verdienen van het dagelijkse!» brood voor vrouw en kinderen Immers dat gedronken wordt. .Zoude men een herherg binnen k innen gaan zonder verplichting Iets te gebrui ken, on de bezoeker zoude dus weten, «lat het bestellen van het een of ander geen eisch der omstandigheden is, maar gebeurt uit eigen vrijen wil, die aan het geweten gehculc verantwoording schuldig is. dan zoude er een groote verleiding tot drank- februik minder zijn. )e koffiehuishouder /oude schadeloos gestold moeten worden wegens de vermin dering van omzet zijner koopwaar. Wij komen hier op het gebied van zekere soort handel, de exploitatie van koffiehui zen. Een overleg met de vorecniglngen van bij die exploitatie betrokkenen is nooilig, eti wij bovelon den Volksbond aan hiertoe de noodigc stappen te «loon. Wij willen ons geen oordeel aanmatigen over hetgeen de koffiehuishoudora, zonder hun eigen belang tc zeer te schaden, zouden kunnen doen, maar we geven hier toch een denkbeeld ten beste, «lat misschien naar eene oplossing kan lelden. Wij hebben ons namelijk gedacht, dat de Volksbond, zoonls de Alg. Nt'il. Wiel- rijdursbond voor andoro oogmerken doet, herkonningsteekcr.e'n beschikbaar zoude kunnen stellen, welke zouden beteekoncn, dat do daarmee versierde herberg kan worden binnengetreden zonder verplichting iets te gebruiken, onder voorwaarde, dat voor hot verblijf in het lokaal een vast bedrag wordt betaald. In deze herkenning*- teckenen, waartoe in het oog vallende geëmailleerde plaatjes zou Ion gebruikt kun nen worden, zouden nog verschillende onderscheidingen zijn temaken. Do plaatjes zouden door een nummer kunnen aangeven, hoeveel voor een bezoek zond«-r consumptie moet worden betaald, een prijs, die waar schijnlijk evenredig z.il zijn aai, «Ie andere in de inrichting geldende prijzen, 'lok zonde het plaatje kunnen aangeven, ot koffie, thee en dergelijke dranken binnen zekeren tijd zijn tn leveren. In dezen geest verwachten wij, dat de Volksbond mot de exploitanten der gelegenheden tot hot gebruiken van spijzen en dranken ter plaatse eene regeling zal kunnen trefiun, die op den duur eene groote verandering in het herborgwezen zal brengen. Wij verheugen ons dat de voor- en na doelen van het hier uiteengezette denkbeeld thans ernstig zullen worden besproken», I>e bmmlslof voor den volgenden wint er. Een onderwerp, waarover menigeen zich nu reeds warm maakt. En niet zonder roden, want zeer gunstig staat liet er niet voor, zooals ook al weer Jiesproken werd op do vergadering van de Ned, Vrroeni- ging van Ingenieurs te Amsterdam. Op die vergadering heeft, naar het 'Handelsblad» meldt, een drukke en levendige discussie plaats gehad over het onderwerp «bespa ring van brandstof». Als vaststaand kan worden aangenomen, aldus de inleider, de heer Revcrnian. 'lat wij van Engelsche kolen totaal verstoken zullen blijven en er van Dultsche zijde wel- nig te verwachten is. "e aanvoer «au Duitsche kolen wordt hoe langer hoe min der en wij zijn «lus aangewezen "p_de I11 ins land aanwezige brandstoffen. Wij kim den niet dankbaar genoeg zijn dat wij mizs l.lmburysche mijnen hebben, die voor een

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1917 | | pagina 1