Stadsnieuws.
-i'Vt1 :i» <i«' Drukkerij ,J>f Ainernfoortsche Courant, v Firma A. H va»
HOOFD-RhDACIEUR.Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- <su Zaterdagavond. n bont t per 3 maandenj 1.— BUREAUX:
franco per post/1.15, Advorteutiëu >- 6 regels 60 cent; elke nu-er 10 cent. Bijregel- KORTE GRACHT 0
J. Coicn. RUliAAR I'. abonnement reductie, waarvan larie! op aanvraag kosteloos, Leotficiecle- eti onteigenings-
advertentibn per regel 15 cent. Reclames 1 5 regelsƒ1.27 '.i-wijsnummers worden in en
AM ERSFOORT. rekening gebracht en kosten, evenals afzonderlijke nummers, 5 VALKESTRAAT 19.
Bij advertentiön van buiten de stat', orden de incasseerkoste: rclt-.-nir.g gebracht, Postbus g, Telefoon 19
li K MN 1 S (1 VING E N
De Burgemeester .au Amersfoort,
gelezen circulaire No. 1 "-'91/43, Atdee'ing
Rijksbureau voer de distributie- van graan
maakt bekend, dat do Minister van Land
bouw, Nijverheid en lbnuicl
het volgende voor belanghebbenden l -•
kend maakt,
dat de verkoopprijs van paardenbrood te
'1 Makkers, dit daartoe 1r
To
zijn
eld. i
d op 18 per
>0 K(i. al f.-.bwk, exclusief zak.
Deze prijs geldt voor de distributie van
inaaiut Januari igts.
Amersloorl, 16 Januari 1918,
De Burgemeester v"'»,.uund,
Van RAXDWliCK.
De Burgemeester van Amersfoort,
gelezen circulaire La. B„ Afdeeüng
Crisis/aken dd. 12 Janua-i 1918,
meakt bekend dat de Minister van Land
bouw, Nijvcriicid en Handel, heeft goedge
vonden te bepalen,
1. het is verboden rund- kalfs- of scha-
penvleesch tc bevriezen, of op eeniglei
andere wijze te conservecren.
2. ten behoeve van hei bevriezen of in
bevroren staat houden van vice sell zullen
met ingang van 15 Fi bruari 1918 g -en ko'-
len moet beschikbaar wi'-nl.-.i get-.ckj..
3. liet btpaalde onder 1 en 2 is niet
van toepassing op inrich-'ngen, did in op
dracht "1 voor 1. koning van de Kegectit.g
vleesch bevriezen of in bevroren staat '11e-
4. van hei verbod omlitr 1. kan onthef
fing won 111 verleend door de Rijks-Comutls-
sic van Toe/acht op de Vloeschwrecniging.
Amersfoort 16 Januari 1018.
De Burgi meesi-r voornoemd,
Van RANDWIJCK.
De Burgemeester van Amersfoort,
gelezen citcuk.ire X->. La. B„ litt. B.,
afdeeüng Crisis/al-o»,
maakt bekend -d de Minister van Land
bouw, Nijverheid .1 Handel,
iie aandacht vestigt v.m ben. wicn het
aangaat, op zijne beschikking nd. boden,
door welke her bevriezen mui vleesch anders
dan icn behoeve vail de Regen, ig wordt
verboden behoudens vcikn-gen dispensatie
van do Rijkscommissie v. 11 Toeceht op de
Vleeschvei-rcnigiiig en, met ingang van
15 Februari a.s. het in bevroren staat be
waren van vlees: ii onmogelijk wordt, door
dat na dien Datum voor dat doel geen
kolen meer door de Rijkskoienisislribuiie
beschikbaar zullen worden gesteld.
Mitsdien worden zij, die vleesch deden
bevriezen, in hun cig'-.i belang aangeraden
dat vleesch voor 15 Februari a.s. iu con
sumptie 'c brengen.
Amersfoort, 16 Januari 191S.
De Burgemeester voornoemd,
Van RANDWIJCK.
Dn Burgemeester v.m Amersfoort,
gelezen circulaire Xo 4672, afvloeiing
Crisis/aken Bureau Nijverheid d.d. 10 Jan.
1918.
maakt bekend, dat de Minister van Land
bouw, Nijverheid en Handel
heelt goedgevonden te bepalen
I let vervoer sub 1 gesteld is niet van
toepassing op roodkoperdraad en oud
bronsdraad, In iïemd voor of afkomstig van
telegraaf- en telefoonlijnen voor den open
baren dienst, mits bij verzending met open-
bare middelen van vervoer uit den vracht
brief blijkt, dat de verzending plaats heeft
door den openbaren dienst, dan wel. dat
dit vervoei geschiedt onder geleide van een
ambtenaar, die zich onmiddellijk kan ioyiti-
meeren.
Amersfoort, 10 Januari 19tS.
De. Burgemeester voornoemd.
VAN RANDWIJCK,
De Burgemeester van Amersfoort,
gelezen circulate No. 3S53. Afdeuling
Crisiszaker, (Bureau Nijverheid) do 9 Januari
1918 maakt bekend,
dat de Minister van Landbouw, Nijver
heid en Handel
heeft goed gevonden te bepalen
1. Artikel 3 sub 2 der Disiribuiieroge-
ling van 17 October 1917 «mut uar.v -1
met Idler X .om Ie brengen op bande:,
v.vn qualitcit X.
2. De mnx-tuumprijslijst van 17 October
1-9.17, No. 192c wordt aangevuld mot
«Herstelde, weder bruikbare rijwielbanden
gemerkt X, kleinhaiule',prijs f3 i,v«
3. De b^.thikking van 10 Decern bur,
3323 wov-u zoodanig gewijzigd, «ïat het
verbod van verkoop en afleverint' van een
hand, die ter herstelling of vervanging we
gens garantie, wordt vervoerd, wordt op
geheven.
in afwijking van het op 10 December 1917
bepaalde, behoeft dit vervoer dus niet mr
een,: vergunning tot aflevering te worden
i gedekt.
i Amersfoort, 16 Januari 191S.
De Burgemeester voornoemd,
Van RANDWIJCK.
J De Burgemeester van Amersfoort,
l gelezen circulaire X". 31168/46, afvloeiing
Rijksbureau voor distributie van gr Hun eu
meel. dal. 15 Januari 1918
maakt bekend, dat de Minister van Land
bouw, Nijverheid om Hemic,
heeft goed gevonden ie bepalen
A. dat al cc voor proi kboonen vastge
stelde mt-ximumprijzen zijn inge. rekken
zoodat iu zijne beschikking van October
1917 (Siaaiseour.nl No 234» achter de
wooi den
«Boouon (alle soorten bruine, gele en witte)
evenals in zijne beschikking van 24 Octo
ber 1917 (Staatscourant No 249), achter
de woorden witte-be nen, kievitsboouen
en daarmede gelijk te stellen soorten» moet
worden toegevoegd: unet uitzondering van
pronkbooneu».
B. Dat pronkbooneu niet zullen worden
gevorderd en dat aan h»t vervoer v.111 et,
den handel in pronkboonen geenerlei beper
kende bepalingen zullen worden in den
weg gelegd.
C. Dat pronkbooneu van don oogst 191S
evenals andeie peulvruchten zullen wo. den
behandeld.
Amersfoort. 17 Januari 191S.
De Burgemeester voornoemd
Van RANDWIJCK
Naar wij vernemen, heefi dr. H. J.
Toxopeus, predikant bij d-- Em.i gclisch
Lutberscbe Gemeente Mhi-t, ii-t neroep
naar de Evangelisch l.if.n r.-.iz Gemeente
ie Zaandam aangenomen.
- Met ih
Voor do af -
z.t is A J. Bier
i-rsfoo
1 oen
sir? 11 ei -k<--k. Is. W. Ma. k va.. Got-dn,
een voordracht gehouden over »de onsterfe
lijkheid dot ziel».
Als inleiding van zijn betoog las ds.
Mackenzie oe laatsi-: Inudzijdau uit Van
Eeden's «Paul's ontw.ik.o». een werk waar
in Freder k van Kelen het h-z n-z.-an van
zijn /.'.-on Paul schild.--1, --c waarin hij ver
klaart in dal heengaan P.iul, de wijze
waarop Paul u--t s.'-ff-.—M. mot hel eeuwige
I verwissel eJ'. -t bewijs getien te hebben van
I de oris'.erf.-njkhcid d--r i.
Er zijn meer mensen i in.-, ds. Macken-
j zie die sterven gei.ji; P ul s.i. rf nu wier
j betgaan d--n spot drijft - et alle beschou-
Afgezien -vat Van K
fai;..,,
der ïi.'-l a -:-vH
I geheel nuchter,
komen tot ezn a-,
I zak de onsterfelijkheid
Spreker vraagt zij-
I gro-iiien gelooft gij aan
Er zijn er. die over
spreker.
erfelijkheid
wil spreker tra. liter,
neutra..I standpunt te
"P vraag, in-
orop welke
•i.st.rf lij.kheid
r deze
il k-1 nen
l wenschen
roomheid, die geen 1
f is hst aantal ii-rg-.«ncr
i blijven staan teg'-nov
beid van het inucinjk leven zoo
langrijke vraag
lu alle godsdiensten, dour
lieen, heeft gei- t-i b.-t geio f de on-
sterfulijkhti.' (iet zi -1, oen g-i-.--f .ïroi een
eeuwig leven. Ac 1 er dit geloof, in betee-
ken's bij de vers. .-• i.uuK- godsdiensten zoo
s.erk nitceiiloopei. it-.-t het oicjier innerlijk
iic.i-.-fWat v»r-.. 1' Ut :i wij na dun -:-lod.
Er is een materialistische pliil-, ->op\:o ge
weest, die tilie leve. tot slot v-1 klaarde ei,
een levcu ra dit le-.cti loochende. Na het
bankro t van hei T.-,;tri,.iioine in de w.-n-n-
I scnappciijke vver-opmerk- I k i.>, i U die
'lÊvensbcstii'.uwii - thans in t-f-acrakt naar
van .die werkelijkheid. Nu zou 't toch een
lacune zijn in de materie, als met dit be
wustzijn ais basis alles zou worden terug
gebracht tol stof.
De f c-tiia grond voor de onsterfelijkheid
der zie! is voor spreker de zekerheid van
bat ,ik b<-n«, de eeuwige werkelijkheid van
ons levaiHet besef van eeuwig tc zijn is
Da gr - tc kracht van zijn ot s rl--iijkheids-
't' Wij zijn, onze ziel, onze gc-st is er
blijft, c-uwiglijk. Onze ziel hvum niet op
met hel afsterven van het stoffelijk lichaam,
och ia-l'i voort, wi-rkt 111 op anderen. Jezus.
Kant er. anderen zijn voor deze stelling de
.-..wijzen. Wij voelen, dal de mensen meer
is ais stof. dat we geest zijn. dat we ziel
zij 1 en dat onze ziel bestaat, eeuwigiijk.
j Met onz-v gedachten kunnen we niet anders
dan de onsterfelijkheid der ziel aannemen.
't Is onze meest innerlijke ervaring, dat
I onze geest niet verloren gaat, doch inwerkt
j op anoeren. ook na onzen dood. Er is we-
zenlijke gemeenschap met andere geesten,
j ge menschap v in zielen.
Xa 'vu korte pauze ont- ikkelde ds.
Mackenzie drie grot len, waarop zijn geloof
Ie n>i..ii-.-!tjkU.iii 'i'-l In-lust. Kris
I een natuur-weif nschappel'jke grond, een
eiische en een religlouse grond,
't Is --li natuurwet, dat ni.-is vergaat tot
niets. Wanneer men dit aanneemt ten op-
zich te van <ie stof, dan moei 't ook- gelden
voor den ge'est Onz geest is ar; jan-
tiiiri zijn is niet. iX- geest vergaat ..t- te
ga- 4 i# ontsierf- ijk. D - s, >t is declbur,
neemt een anderen vorm aan, de geest :s
icvdcclf.aar. blijft dus in haar ontsterfclijkhcid
éê.i geheel. We voelui <!■-■ w tiarbeiu van dc
rede," welke geen waarheid' zou ztj wan*
neer ons gevoel - r buiten stond.
De ctiscbe grond spruit voort uit den
drang in .-Ik individu orn te bereiken de
bo- gs.v voltnakii-g in geestelijk opzicht van
zijn pt-rsootiltjkheid. Z >u e.it ida.i.u ie be
unt st- ffaiijke lichaam, ook de ziel ten or.dei
gin'.
Wai
VORDERING WOL.
Dc- Burgemeester van Amersfoort,
vordert bij dezen, ingevolge art. o te lid
der Distributiewet 1910 0111 hem voor 22
Januari e.k. opgave te 00211 van den voor
raad Wol, welke aanwezig is.
Bij de opgave te vermelden behalve de
hoeveelheid, dc soort.
De opgaven in te zenden Lewnsmidde-
lenbureau. Valkestraat No. 1
Atl. 9. ie lid Distributie wel luidt:
«llij, die aan een schriftelijke vordering
opzettelijk niet voldoet of die op zoodanige
vordering opzettelijk een onjuiste opgave
doet. wordt gestraft met gevangenisstraf van
ten hoogste een jaar of geldboete van ten
hoogste tiert duizend gulden.»
zVmersfoort, tó Januari tg 18.
De Burgemeester voornoemd,
Van RANDWIJCK.
van geestelijk
tlsme en Thoos.
Dc Spiritistisi
ft iten
leer meende spreker in
trekken, u. omdat de
s-.thapjieltjk - ast moeten
staan, ze omd..t verklaring volgens de
feiten berust op Hypothese en 3e, omdat
het Spiritisme t-pro -ki wo; ecu onsterfe
lijkheid, doch va -n vervolg na dit leven,
wat slechts een .-.-.-buiving bc.cekent. Om
tic-te redenen n e .k; spreker, d;.t hei Spi
ritisme of Spiri i-iin- wi-.iui'.; blt-iU inzake
de onst'-flclijkh -1 tan de ziel. Dc Theosophie
net hij buiten b-,-uwi. g. omdat iiij daarvan
nier voldoende .|- de hoogte is.
Sprck'-r gvl.-ot. m de onsterlclijkheidder
ziel, daargelaten als gevolg v.m persoonlijke
•ffclijke periode een einde nam? Dan
1 waf de natuur de onredelijkste macht,, welke
zich denken laat. Dan ware hue ideaal, dat
streeft naar vervolmaking va 1 ons persoon-
1 lijk zielclevcn niets dun ïjdclheid der ijdel-
j beien. Dan zou Christus nok du hoogste
i volmaking bereikt hebben met zijn vol-
k-uien ouder. ang. Un al deze vragen er.
antwoorden kan 1 iet anders dan -.o cón-
clusic worden getrokken, dat inetdcndoud
oe: 1 ven van ue ziel. van den geest, niet
ophoudt.
De zedelijke volmaking ais ideaal steil
j ais eiscir de onstcil'ei.jklu ai der ziel. Zonder
j dat geen mogelijkheid tot verdere outwik-
J keling.
j Ten slotte zijn c-r de rcligieuse gronden,
i waarop h.-t onslcrfelijkheidsgeloof berust,
j Goii openbaart zich in des mur.schen ziel.
God is cl- Eeuwige, in Wten alles is en wij,
I die van God zijn, hebben deel aan dat
eeuwige, li ai is de .«'sterfeliike. wij hebben
I deel ui t' dat onsterfelijke Wij zijn leven
uit Gods leven, ons ievon moet ontplooien
tot een leven in God. Zou dit in de verst
strekkende mogelijkheid kunnen gebeuren
in oe km te z.p.u ue üjds. dat we leven het
aardsche leven? Z ui God, die zijn kinderen
roept tol lie c lievigheid, niet doen vnort-
op c
s grot
Hier ter stede is in den ouderdom van
09 jaar overleden de heer C. A. Tb. Kbell,
gep.-ns. kapitein Ned. O -Iiid. leger, ridder
Mil. Willemsorde 4e kl.
te omdat de /.iel werkelijk bestaat, is een
realiteit.
De materialist ziet-;c werkelijkheid slechts
van een kant. I):- olie monseh /iet echter
meerdere kanten Het materialisme meent
alles te kunnen verklaren door atoom, stof
en kracht, maar weet geen weg niet den
geest. Het vraagstuk v. 11 het persoonlijk
bewuh'zijnslo. en laat 't onaangeroerd en
onopgelost.
Men zev;t, de geest is een geheim, cioch
de geest is t eerste, liet eerst gegevonc
aan ons. Uns bewustzijn is het eerst gugev ene
duri-i'
welke.
tvegen, door God aan te
uitwikkelen tot zijn hoogste
leven, langs de
geven, zich z >i 1
volmaking? Spuner geïoort met aan een
hemel of het, wel aan een ontwikkeling van
den geest na den dood, volgens Gods heilige
wil. Ons geestelijk leven zal blijven voort
bestaan, in welken vorm dan ook. tot we
ons t'W. slotte misschien, bewust worden te
zijn hij God.
Het ontsterfelijkheidsgeloof, bet eeuwig
heidsbesef, dat een eik. die gelooft, dat een
spreker kracht en gerustheid om door al,
wat 't leven geeft, wat den niensch omlaag