Bel dan op No. 42 Secretaris flerHircommissie TE KOOP: D. VAN NIEUWENHOVBN Hebt li een Taxi of Auto noodig? Wijdingsavond Rem. Kerk. Ds. Miedema heette de talrijke aanwezigen hartelijk welkom op dezen eeraten wijding»- avond in dit Seizoen, tevens den wensch uitende, dat allen gekomen zijn om een uur van stille wijding, niet om een voordacht, niet om mooi voorgedragen muziek, doch om een uur van rust te hebben te midden van een leven vol onrust en strijd,- we zijn dan nader gekomen tot die macht, waarvan we den naam niet kunnen uitspreken. Deze avond is gewijd aan Rabindranath Tagore, die wondere gestalte uit het verre Oosten. Spreker zal weinig van hem zeggen, doch alleen enkele gedachten van hem weergeven. En niet vragenIs die man een kristen of een heiden? Want die fhan, die juist zoo veel over de wijding heeft geschreven, is van goddelijke gedachte. Hij is de brenger van de liefde, liefde jegens het kind, jegens echtgenoot, naastenliefde en liefde jegens God. Scboone gedachten van Tagore werden gehoord. De liefde jegens het kind is een aantrekkelijkheid van Ta gore's persoonlijk heid, en geboren uit meei. en met het kind. Bij intuitie begrijpt hij het kind, dat hem ook weer begrijpt. De school, die hij voor het kind gesticht heeft, klinkt als een sprookje. Hier bij ons spreekt het koude verstand, daar worden ze opgevoed tot ware menschen en vertellen, wat er leeft in hun zieluit het bundeltje de >wassenden maan» werden schoone gedachten voorge dragen. De Krlstus heeft dit ook gezegd, doch de woorden van Tagore hebben hier door meer diepte, meer klank. Waar die liefde zooveel te wenschen overlaat, be weert men, dat Tagore een Oostersch asceet is, die de realiteit niet ziet. Dit is niet zoo. Hij houdt rekeniDg met de werkelijkheid, met de practijk. Ook werd nog ten gehoore gebracht Tagore's gedachten over liefde jegens God. Dit is de hoogste boodschap, die hij ons heeft gebracht, klanken van alle tijden. Iemand, die leeft uit God, hooren we hier. Aan onzen tijd heeft hij een onbeschrijfe- lijken zegen gegeven. Orgel- en vioolspel en zang droegen niet weinig bij om de plechtige stemming van dezen avond te verhoogen. Volksuniversiteit. J. TAL Opperrabbijn te Utrecht, over VOORNAAMSTE BEGRIPPEN OMTRENT JODENDOM EN JODENHETO. Eerste leting. Op het programma is als titel van den cursus vermeld: «Jodendom en Joden dit is fout. Het had moeten zijn «Jodendom en JodenAtifl'.c In zooverre is d« vergissing echter toch weer juist, dat de geheele ge schiedenis van bet joodsche volk gekenmerkt wordt door het voortdurend leed. Steeds werden de joden beschouwd als wezens die geen menschenrechten verdienen dit reeds gedurende 2000 jaar. Bij de behandeling van de geschiedenis zal juist dit feit telkens op den voorgrond treden. Deze geschiedenis zal overigens slechts in heel groote lijnen besprokeu kunnen worden. Het knooppunt van de joodsche geschie denis is het jaar 70 van de christelijke jaar telling, toen Titus Jeruzalem en den tempel innam. Wat daar vóór ligt, is een gehéél en wat daarna komt eveneens. Door die over winning van Titus werd de toestand van bet joodsche volk geheel veranderd. Hst waa als had er een stem geklonken, die zeide «Nu kunt ge gaan. Ge zijt toegerust met een geest en met een kracht van karakter om meer te verdragen dan ooit een ander volk zal doormaken. Laat dat nu de wereld zien!» Eo het joodsche volk is de wereld doorgetrokken en hééft het laten zien. Wat was er met Israel geschied tót dat moment? Uit de duisternis der oudste ge schiedenis maken zich de figuren los van Abraham, Izak en Jacob de eerste komt uit Babeler ontwikkelt zich een patriarchaal clan-leven in Psleatina en ten slotte trekt de hecle da» naar Egypte. Daar, in Egypte, komt reeds een volkomen botsing eo openbaart zich het werkelijke karakter van het Jodendom. Daar in Egypte woont bet volk van de moderne beschaving van diea lijd, met zijn afgodendienst van dieren, met zijn verfijnde cultuur en hoog-opgevoerd genotsleven, en te midden hiervan komt te leven de natuur-krachtige stam van Jacob en daarmee komi tevens de tegenstrijdigheid. De Egyptenaren verdiepten zich er in, wat er gebeurde na den dood en de dienst van het lijk was bij hen zeer belangrijkbij den stam van Jacob daarentegen ia de over tuiging van God, den eeuwig levende, hst Bioscoop Langestraat. De derde serie van Den Koperen Kogel. De lezer zal zich herinneren dat wij ge bleven waren bij de scène waar King op zijn jacht Rosalind tracht te overmeesteren, terwijl James in een motorboot het schip nadert. James kan nog op het laatste mo ment Rosalind redden, maar heeft zich dan te verdedigen tegen de overmacht van King's bemanning. Op dit oogenbllk echter vliegt het schip in brand, is alle twist ver geten en springen allen om zich te redden over boord en weten behendig het land te bereiken. Rosalind, die meent werkelijk met King gehuwd te zijn, wil niet bij James blijven, doch keert naar huis terug. Daar valt zij evenwel opnieuw in banden van King, die baar voor de tweede maal in een boot ontvoert, doch haar nu naar zijn woning weet ts brengen. Rosalind is dus weer In het uiterste gevaar, doch King's «vriendin» steekt er een slokje voor, op het beslissende moment. Dan komt Rosalind's oom King opzoeken en vertelt dat James opnieuw door de politie is gearresteerd en dat hij onschadelijk moet worden gemaakt, omdat hij weet dat het huwelijk niet wettig is en dat wel eens aan de politie zou kunnen verklappen. Door middel van een tijdbom zal men hem van|de wereld helpen. De oom en King zullen zelf dit werkje opknappen. Zij gaan daarvoor naar het politie-bureau en vragen James te spreken. Handig wordt dan de bom onder zijn legerstede verborgen. Hun opzet mislukt echter, want wel ont ploft de bom, doch hij slaat slechts een gat in den muur. James, licht gekwetst, weet door dat gat te ontsnappen. Rosallna, die in King's huls onder be waking van een medeplichtige is gebleven, weet vriendschap te sluiten met King's vriendin, die nota bene haar opzoekt met de bedoeling haar te vermoorden! Die vriendin brengt aan James een briefje, waarin staat waar Rosalind zich bevindt, en dat hij nog even voor de ontploffing ontvangt. James snelt dan naar King's huis, verschalkt den bewaker en ontvlucht met zijn geliefde. De oom en King vinden dat het nu ge vaarlijk voor hen beglit te worden en be sluiten een poos te verdwijnen. Zij kiezen daarvoor het hol van «Pop» Bates, de boeven-na? m van den z.g. dominé. die het huwelijk van Rosalind inzegende. Het toe val wil, dat deze laatste met James juist dan den dominè komt opzoeken, om van hem te weten te komen of het huwelijk geloof in bet leven op deze wereld in ziju volle kracht en schoonheid. Daar in dat land maken ds Joden een school door van ellende en worden zij ge smeed tot een Volk. Gaan wij den tijd van het trekken door de woestijn en ook dien van de verovering van Palestina voorbij. Na die veroveriog komt het joodsche volk in een geheel andere positie te slaan dan voorheen. Want wat zien wij hier Dat dit volk, met zijn gansch andere levensleer dan de omringende volken, te zwak van geest en te klein van gemoeds kracht is om die leer in het dagelijksch leven over te brengen dat het zelf benéden dis leer staat sn telkens weer verdrinkt in het heidendom er omheen Maar wanneer het dan zooveel heeft doorgemaakt en telkens weer is gered en zijn eenheid weer heeft herkregen, dan zien wij de figuren van Jozua en van Saul, en later van David en Salomon naar voren komen, onder wie ean bloeitijd voor het joodsche volk aanbreekt, zooalshet dien later nooit weer gekend heeft. Of Israel toen een «groote mogendheid» was, doet daarbij niet ter zake, althans niet of het dat was in matei iëelen zin. Want in geeste lijken, in Idefielen zin was het dat zéker. Na Salomon's sterven begintonmiddellijk het verval, splitst het rijk zich in tweeën, vindt men er de gewone decadentieverechijn- selen van hof-intriges, kroonpretendenten enz. De twee staten, waarin het rijk uiteen valt, zijn Juda en Israel. Hst laatste, Noorde lijke, rijk gaat al gauw te grondeomstreeks 700 voor Christus wordt het door den Assy- rischen wereldveroveraar veroverd en bij zijn rijk gevoegd. Israel ging onder aan eigen zwakheid. Het was onder invloed gekomen van den Baal- en Astarte-dienst, al was er een man die daar tegen durfde optreden, de profeet Elia, die geen vrees kende en die gehoorzamen wilde aan het gebod van rein heid, dat God de menschen gegeven beeft. Zijn opvolger Elisa volgde hem daarin, en met hem waren er nog meerdere profeten. Maar het volk was niet ontvankelijk voor hun woord en het Israëlitische rijkging onder. Het Zuidelijk rijk, Juda, bleef langer in stand. Ook daar waren profetenHozea en Jesaja. De profeten waren mannen, die zoo wel op godsdienstig als politiek terrein op traden, omdat zij geen verschil zagen daar- tusschen. Ook vindt men bier in het Zuiden groote koningsfiguren, die niettemin den ondergang van hun land niet hebben kunnen voorkomen. Nabucadnezar verovert ten slotte het land en ook Jeruzalem en verbrandt den tempel, waarna bij het volk meevoert naar wel wettig is. Zij worden gevangen ge nomen en in een kamertje opgesloten, waar de bodem een vuurhaard verbergt, die thans door de schurken wordt opgestookt. De vlammen staan hoog op in het kleine vertrek en de dood schijnt nabij. Tot zoover deze keer. Van de verschillende bij-films vermelden wij alleen die van de vacantie-kinderfeesten te Soesterberg. Niet omdat de andere Üms niet veel zouden beteekenen integendeel I maar omdat deze zoo buitengewoon aardig ia, omdat wij zoo hartelijk ons erbij kun nen verheugen in het plezier van die arme bleeke stad-klndertjes op onze hei, waar ze ravotten en smullen voor twee, en ook omdat onze brave huzaren-muziek, met kapelmeester Scholten aan het hoofd, er op vereeuwigd is. Dit moet ieder zienl Fruit- en Gr o e n t e n v ei li n g Noteering van 20 October Roode kool 2—7 ct.; groene kool 3—5 ct.sav. kool 3!9 ct.witte kool 6—8 ct.bloemkool 5—16 ct.: komkommers 14 ct.: alles per stuk. Spinazie 94to ct.druiven 0000 ct. tomaten 17 ct.slaboontjes 46 ct.pronkers 3 ct.; appels 5—31 ct.; peren 12—20 ct.; spruiten 00—19 ct'postelein 15—17 Ct.; stoofperen 1213 ct.: alles per pond. Aardappelen 84 ct.uien 94 ct. per K.G. Sla f060—fi.75; andijvie fo.60—f 1.25 de 100 st. Wortels 3—8 ct.bieten 3 5 ct. per bos. Kaasmarkt. Aangevoerd werden op 18 Oct. 1920, 58 wagens, bevattende 10200 K.G. kaas. Prijzen f80.— tot f84.50 per 50 K.G. Handel matig. Brutale diefstal. Hedennacht, omstreeks even voor twee, heeft er hier ter stede een brutale inbraak plaats gehad. Een groote spiegelruit wrrd ingeslagen in den goud- en zilverwinkel van den beer J. J. Smit. Krommestraat 25 alhier, en door het gat een bakje met on geveer t6o gouden heeren- en damesringen uit de vitrine ontvreemd, zijnde gladde verlovingsringen, fantasie damesringen met steentjes en pareltjes, heeren- en dames zegelringen en eenige geribde zegelringen met plat gouden bovenvlak (zonder steen dus), en één gouden kettingringetje. De zaak wordt onderzocht. Uit het politie-rapport. Bekeurd terzake het als bestuurder van een paard en rijtuig een paard medevoeren en daarmede in draf rijden binnen de be- boudekom der gemeente, J. S., Hoogeweg. Babylon. Van al de schoonheid is dan niet! meer over. Maar dan gebeurt er iets merk waardigs in de Babylonische gevangenschap ontstaat iets sterks en groots. Het joodsche volk laat zijn zedeloosheid en goddeloosheid vallen en keert er nimmer meer toe terug 1 Jeremia had dat voorspeld. Als eindelijk van Cyrus verlof ontvangen wordt om naar Palestina terug te keeren, wordt onmiddellijk begonnen aan den bouw van een nieuw Jeruzalem en een nieuwen tempel. De jonge kolonie begint een nieuwe maatschappij te stichten, doch heeft veel moeite om niet onder te gaan in het heidendom van rondom. Eindelijk gelukt het aan Nehemia het volk van alle heidensche elementen te zui veren, waarna Ezra en zijn leerlingen door hun onderwijs een stempel op het volk drukken, die het in zijn geheel zou bij blijven. Aan Ezra is het ook te danken, dat de oud# schrifturen behouden zijn ge bleven; hij en zijn leerlingen hebben alles uitgezocht wat aan oude schrifturen voor handen was, om daarin en daarmee het volk te onderwijzen. En het was goed, dat het joodsche volk met dezen joodschen geest was toege rust, want het zou geweldige schokken te doorstaan krijgen. Dat was reeds dadelijk, toen een honderd jaar later Alexander de Groote alle volken wist bijeen te brengen onder zijn scepter. Na zijn vroegtijdlgen dood ontstond er twist tusschen zijn verschillende veldheeren over de verdeeling van het Rijk, waardoor de gebeele beschaafde wereld in vuur en vlam kwam te staan. Ook het joodsche volk werd daarin betrokken, omdat Palestina juist op de grens lag van de rijken van twee dynastieën, die elkander heftig besteden: de Ptolemaeeu in Egypte en de Seleuciden in Babylonie. Maar nog veel grooter strijd was er in het land zelf. Alexander de Groote had overal de Grieksche beschaving ver breid, welke door allen met vreugde ont vangen werd. Door alleD, behalve door het joodsche volk I De joden voelden onmiddel lijk de tegenstrijdigheid van Jodendom en Helleenscben geest. Het was de strijd tusschen God, den Al-Vader, en Zeus, die nogal een liederlijk leven leiddehet was een botsing tusschen twee wereldbeschouwingen, tusschen meuzchen, die begrepen, dat zij zich hadden te onderwerpen aan de elscben van den geest, en tu*9chen menschen, die meeoden zich alleen te moeten laten leiden door den smaak van het lichaam. Juist hier komt het karakter van ernstig willen bij de Joden zoo sterk naar voren. Ook door dwang zijn zij daarvan niet af geweken. AJs dan ook koning Antiochus slechts één bescha- Nachtverblijf verleend aan H. J. E. B. en M. P., op weg naar Amsterdam. In verband met den gistdieistal bij de firma K., Arnb.str., is aangehouden zekere L. V.. wonende Groote Haag; hij is naar Utrecht overgebracht en bij den officier van Justitie voorgeleid, door wien hij is aange houden. Terzake beling in deze zaak is nog proces-verbaal opgemaakt tegen v. d S., wonende Kleine Haag. Bekeurd wegens openbare dronken schap J. V., Rotterdam. ADVERTENTIES. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort roepen sollici tanten op naar de betrekking van op een salaris van f900 per jaar. In functie trediog zoo spoedig mogelijk. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, v. RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. Eenige wagons puikbesto a f 3.75 per 70 K.Gtaco op 4e wagon NOORD WOEDE (Fr.) EEN MOOI GEMEUBILEERDE VILLA OF HEERENHÜISJE op netten stand te Amersfoort te liuur gevraagd. Brieven No. H 14630 bureau HAAGSCHE COURANT, den Haag. ving in zijn rijk wil dulden en met geweld doordwingen, dan komt er opstand bij de joden de beroemde opstand der Maccabaeën. Een kleine troep joden, bezield door hun ideaal, verslaat telkens weer de groote legers van den vijand en maakt Israel weer onaf hankelijk. Maar dan komen weer allerlei intriges. Hr komt een geheele MaccabaeCn-dynastie, welke er alleen Daar streeft de koningsmacht te vergrooten. Eindelijk wordt het overschot van hun huis uitgemoord door Herodes. den RomeiDen-dienaar. En bier begint de groote tragiek van het Joodsche volk. Want waar de Romeinen kwamen, was alleen uit persing, «groeide er geen gras meer», en nu is juist Pompejus, de Romeinsche veld heer, door de Maccabaëen zelf in het land gehaald om hun onderlinge twisten te be slechten, waardoor het hem ten slotte ge makkelijk' viel het land te veroveren. Als scheidsrechter geroepen, hitste hij de beide partijen tegen elkander op. Het odes, de koning, zorgt alleen voor zijn eigen belang en kijkt daarbij de Romeinen naar de oogen, omdat hij weet, dat die hem zonder veel moeite kunnen afzetten. Wel liet hij den tempel verfraaien, kocht hij koren voor bet volk In tijden van hongersnood, maar dat was omdat hij de aanhankelijkheid van het volk zoo dringend noodig bad, terwijl al die daden toch nimmer al zijn moorden en wanbedrijven konden goed maken. Zoo heeft Herodes, die alleen dacht aan eigen genoegen, het joodsche volk ontzettend veel kwaad gedaan. Na zijn dood beginnen de partijschappen opnieuw. De landvoogden persten het land alt en eindelijk barstte opnieuw een opstand los. Dan komt Vespasianus met zijn legioensn en verovert stap voor stap het joodsche land. Na hem komt Titus, die de verovering voltooit door Jerusalem In te nemen. Daarbij wordt de tempel verbrand en heeft de joodsche staat opgehouden te bestaan. Maar op dat zelfde moment zitten ook de groote joodsche mannen tezamen en zinnen er op, hoe zij hei joodsche volk, hetzij dan al niet in eigen staatsbestaan dan toch gééstelijk kunnen doen voortbestaan, drijvende op hun ide6el bezithet Jodendom. De leerschool voor het onderwijs in het jodendom, met goedvinden der romeinen te Jamnis gesticht, heeft Israel gered. Van daaruit zijn de mannen voort gekomen, die Israel leiding hebben kunnen geven voor de komende geslachten. De romeinen hebben de joden niet uit Palestina verdreven, maar zij hebben het land zoo uitgezogen, dat het te zwaar werd om te dragen en er in 133 een uitbarsting.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 2