DRÜKWMK
Zuidsingel 5
™'4H^srr* r k«-
SihfterSSS
s=,£jra.lï;Sa£
«3«t-Jsè3Sr£
SS-a-agftaaa
WILT G0EDK00F
YISCH EN FRUIT ETEN
BEZOEKT
C. AARiEM.
Ph. A. v. Achterbergh
Op het gebied van
het beste adres
Hedenavond Amieiiia
Chailley-Quintet uit Parijs
SonMe, van J"""
pauao Boelimann, Bach D„„t V" de
?°c t,r, °r"iik ;»»p™ So
SPORT.
Het Dagehjksch Bestuur van den A. N.
aan dl T°"',,en*>nd voor Nederland, heeft
adres -JS J Provincle U'"cht een
vereenf8 het verklaa» te
veSg T 5? tot de S,a,en Rechte
h«rrf?n Commissie in zake de ver
harding van een gedeelte van de Holland-
Nir-lJr gemeenten Zegveld en
Si °m eene bii^rage uit de Pro
vinciale kas in de kosten van v rharding
van genoemde kade.
Door verharding van dit weggedeelte,
hetwelk eenerzijds zal aansluiten aan den
bestaanden grintweg in de Meye en ander
zijds aan dien nabij de buurtschap Slikken-
aam, zal eene rechtstreeksche verbinding
«m 8land komen tusschen Bodegraven en
Wilms, met welke wegverbeterlng het door
gaand provinciaal verkeer ten zeerste zal
worden gebaat.
Het Dagelijksch Bestuur verzoekt daarom,
ln welwillende overweging te mogen ge"en
den gevraagden financieelen steun wei te
willen verleeuen.
Een adres van gelijke strekking is ver
zonden aan den Minister van Waterstaat,
ter verkrijging van financieelen steun uit
's Rijks kas.
L .^ezcnclen Stukken.
Huilen verantwoordelijkheid der Redaelie.
Kopij van ingezonden stukken, al dan niet
geplaatst, wordt niet teruggegeven.
Amersfoort, 24 Oct. '20.
Geachte Redactie.
Wij veroorloven ons de vrijheid, onder de
aandacht Uwer lezeressen te brengen, dat
er vanaf Donderdag 28 dezer, om de 14
dagen, cursussen zullen worden gegeven
i°. door dokter Prins over Kinderver
zorging, en
20. door dokter v. d, Bergh over Moeder-
schapshygiënc.
Deze cursussen worden van 8—q'/ï uur
's avonds gehouden in het gymnastieklokaal
van de school aan de Lange Beekstraat,
welke lokaliteit ons door B. en W. in gebruik
werd gegeven voor bovengenoemde cur
sussen, welke ongetwijfeld ten goede zullen
komen aan de volksgezondheid. Voor iedere
vrouw, van welke richting ook, die haar
kennis over kinder- en moederschapahyglêne
wil verrijken, is een kosteloos toegangs
bewijs verkrijgbaar bij: Steppé, Soester-
'!7i v. Mechelen, Stellingwerfstr. 87;
Kekke, Bloemendal 28; Kroon, Verhoeven-
straat en Schmidt, Miereveldstraat 15.
Mocht de toeloop te groot worden, dan
zal getracht worden een dubbelcursus in te
voeren. Men haaste zich dus me» het halen
van een toegangsbewijs.
Voor het bestuur der
S. D. Vrouwenclub
B. STRUIK-VONHOF.
ADVERTENTIEN.
'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmxxixxxx.-..
Weder uls voorheen dagelijks versch I
voorhanden de van ouds bekende
prima kwaliteit
St. MIGOLAAS 28 CENT PER ONS
A. J. YAN ZALINèEN, Langcstr. I
M EWECTRISCHEBANKKTBAKKERIJ
tëxxxxxxxxxxxxxxrxxxxxxxxxxxxxx?
BUITEN GEVAAR
is ieder, die zijn ademhalingsorganen mei de be
roemde Wyliert-Tsblotten tegen koest, hecschlield
en keelpijn beschut. Verfrisschend, ontsmettend.
Vraagt alleen
Wybert-Tabletten.
Blauwe blikken doo-
zen i 80 eent met
nevenstaand
fabrieksmerk.
'4 Ook naar maat te vervaardigen.
Dagelijks versch verkrijgbaar fy
gekruide
ST. NICO LAAS
20 en 25 CENT PER ON8
ANTH. C.van B CJURJEN
1 ARNH.STR. 21 TEL. 431
De zaak is echter veeleer zoo, dat de
wijsbegeerte niet voor iedereen is, dat zij
krachtens haar eigen aard slechts voor
enkelen geschikt is. En dat beseft Schopen
hauer óók wel, want hij zegt, dat d« filo
sofie ons op de hóógten brengt, waar het
vanzelf éitnsaam moet zijn.
Filisofecrende denken wij over de ervaar
bare wereld en kunnen ons geen andere
wereld dan deze denken. Wèl kunnen wij
de wereld anders denken. Nu zegt Schopen
hauer de wereld is mijn voorstelling, ze is
zóó, als ik haar zie. Het ligt er dus maar
aan, hoe men haar ziet. De wijsbegeerte
immers omvat niet alleen de natuur, maar
ook ons geestesleven, de innerlijke erva
ringen ais begeerten, lijden, enz.
Do wijsbegeerte met den godrdienst ver
gelijkende, bespeurt men zeer veel overeen
stemming. Beiden houden zich bezig met
den zin der wereld; ook de godsdienstige
overtuiging bevredigt alleen, wanneer zij
het zijnde als redelijk doet zien. Met minder
kan ook de wijsbegeerte niet toe. Er is iets
in den mensch, dat naar waarheid, naar het
eeuwige vraagt.
Bij zooveel verband rijst vanzelf de vraag:
wat is dan het viv.se/ii7tusscbenwijsbegecrte
en godsdienst? En dan vinden wij dit:Een
godsdienst kan men zich niet vormen, hangt
men aan, hetzij als lid van een volk, van
een historischen levenskring, het is iets, dat
wij ontvangen hebben Wijsbegeerte daar
entegen, ook al hebben wij de stelsels van
anderen bestudeerd, Is ieU dat wij zelf door
werkt moeten hebben, iets dat wij ook wel
door eigen denken hadden kunnen vinden
en te voorschijn brengen.
Wanneer er nu gewoonlijk een vijandige
houding tusschen godsdienst en wijsbegeerte
te constateoren is, dan komt datmisschien
juist wel doordat zij zoo dicht bij elkander
liggen. De atrijd is dan ook in werkelijkheid
een zusterstrijd. De wijsbegeerte toch zal
nooit den godsdienst kunnen vervangen, om
dat de mensch niet alleen verstand heeft,
doch ook een willend en gevoelend wezen
Ia. De wijsbegeerte zetelt vooral ln het
verstand. De zekerheid, dat God doel en
grond aller dingen is, ontspringt dan ook
niet uit de wetenschap, zoodat deze laatste
het geloof ook nooit kan wegnemen. Do
wetenschap Immers is altijd vloeiendde
een redeneert weg wat de ander heeft op
gebouwd. Méér noodig dan wetenschap is
daarom overtuiging. Onze godsdienstigo
overtuiging evenwel moet wortelen in het
gemoed. Daarom moeten godsdienst en
wetenschap (wijsbegeerte) gescheiden blijven.
Dan kunnen zij ook goede vrienden blijven.
De wetenschap zal het gemoed van den
mensch nooit geheel bevredigen, zij heeft
echter met den godsdienst gemeen, dat zij
eenheid in veelheid zoekt. De wijsbegeerte
heeft haar taak volbracht, zoodra zij voor
de verschijnselen een bevredigende verklaring
gevonden heeft, een wereldbeschouwing, die
aan de eischen van het redelijk denken
voldoet. Dan Immers is Ideöele berusting
mogelijk.
Maar de godsdienst gaat verder, spreekt
van verzoening tusschen Mensch tn God,
tusschen mensch en wereld, breDgt ons tot
onze rechte betrekking tot God. Het geloof
moet steeds rust voor de ziel kunnen geven.
Godsdienst Is dus de theorie van een praktijk,
geen afgetrokken wijsgeerig stelsel, doch
een levens-léér, heilsleer.
In de geloofsleer is vergaderd, wat de besten,
meest godvruchtigen van alle ecu wen gedacht
en beleefd hebben. Dit moet het uitgangspunt
zijn voor bet verder nastreven van de waar
heid. De filosofieën de theologie kunnen elkan
der dus wel helpen (Calvijn noemde de wijs
begeerte een schitterend geschenk Gods I)
doch moeten voorts elk een eigen weg gaan.
Hiermede eindigt de algeraeene inleiding.
Aan de orde komt nude eigenlijke Schopen-
hauersche wijsbegeerte, waarvan nog vooraf
is op te merken, dat de persoonlijkheid van
den wijsgeer er sterk ln naar voren komt
en dat de feitelijke conclusie van het stelsel
is wij :jt'i er (hebben ons einddoel berelki),
wanneer de wil om te leven ln ons ver
nietigd is.
STOTTEREN "de"
Betaling na genezing.
Lfplezen voor Dooven.
AMAJJD,
PRINSEN BOLWERK 32, HAARLEM.
Prospectus gratis.
DAN DE VISCH EN FttUITZAAK
Allo soorten gerookte visch
tegon lage prijzen.
Tevens grossier in gedistilleerd.
JENEVER 40 procentf2.00
BRANDEWIJN 40 f2.10
CITROEN 40 f2.00
COGNAC 40 f2.30
alle soorten wijn en samos, bisschop, portwijn
en likeuren tegen zeer lage prijzen. Alles
bulten den bond van distillateurs.
Beleefd aanbevelend,
1
HET BESTE ADRES VOOR AIXE
Huishoudeiyke Artikelen
is Z. r. <1. BIJL,
Koporslngorjj 111 e t UopnrntlQ-Inrlchtlng.
KAMPSTRAAT 17.
TIMMERMAN.
Bovcclt zich aan voor allo
voorkomende werkzaamheden.
Or. St. Jansstr. 18.
Kortogr. 18 Tel. 19 Vnlkostr. 1»
De Stoomwiisschcrij „1)E HOOI'", firma N1EIJWLAND
en de Sanitaire Wasckindustrie „NIVEl'S",
brengen ter kennis van hunne clientèle:
dat Maandag 24 dezer de bepalingen van de nieuwe arbeidswet, waarbij na 6 uur
Zaterdags na 1 uur) alle fabrieksarbeid verboden Is, van kracht zijn geworden
dat de wascliwagens en de incasseerders dus vóór dat uur aan de fabrieken terug
moeten zijn
dat zij, met het oog hierop, dringend verzoeken tijdig de wasch en bot waschgeld
klaar te hebben, opdat de wagens eu de incasseerders niet noodeloos behoeven tc wachton
en niet behoeven terug tc komen
dat ten einde geen tijd te verliezen, door hunne wagenbestuurders en incasaecrdors
geen boodschappen meer kunnen worden aangenomen
dat huune kantoren voortaan ln de schafttijden en 'e avonds na 6 uur (des Zaterdags
na 1 uur) GESLOTEN ZIJN.