aanvragen om hulp of steun r'kaar tót on. v gen' «eleidelijk, de een na de ander hLlZ d,a,tZeIfde kan b'i overzicht over iaar u v„ I L Vereeni8ll'g °vsr het efgeloopeu jaar la verricht, niet worden betuigd. Juut in onzen arbeid bleek ons, hoezeer de ctlmlna'l- j w" toegenomen. Diefstallen en heling waren aan de orde van den dag, dikwijls van menschen, van wie J, n.ooit zouden denken en die ln gewone om- atandigheaen ook nooit daartoe zouden zijn gekomen. Velen, die tot dusverre staande waren gebleven en nimmer met de Justitie ln aanraking waren geweest, weraeu door de algemeene zedelijke verwildering aan gegrepen. En wie zal ontkennen, dat juist de smokke larij mei a! den aankleve van dien, die verwildering zoo in de hand heef. gewerkt. Lag het niet voor de hand, dat, waar de rijke inkomsten met den smokkel handel verkregen, ophielden, velen door eenvoudig te nemen wat aan een auder toebehoorde, trachtten hun levensstandaard op hetzelfde peil te houden? Daarbij kwamen degenen, die door het opkoopen der gestolen goederen, de zucht tut diefstal aanwakkerden en de zoo toenemende zonden tegen het 8sic gebod, nog meer in de uand werkten. Het is dan ook niet te verwonderen, dat tal van aanvragen om hu'p en steun tot ons kwamsn, juist van een categorie van menschen, die in het geheel niet tot de beroepsmisdadigers ge rekend mochten worden. Dat niet elk geval in behandeling kon worden genomen, spreekt vanzelf. Waren de antecedenten, naar ingewonnen inlichtingen bij politie en particulieren, te ongunstig, dan werd op zulke aanvragen niet in gegaan, maar relfs voor gevallen, voor welke wij een voorwaardelijke veroordeling heilzaam achtten, werd niet steeds conform ons verzoek, door de rechtbank te Utrecht voldaan. Eenlge keeren gelukte het ons bij hooger beroep om van het gerechtshof te Amster dam te verkrijgen wat men ln Utrecht meende ons te moeten onthouden. Doch niet slechts door de voorwaardelijke veroor- deeling van wegc de vele aanvragen, die daartoe bij ons Inkwamen, werd cr vetl arbeid gevergd, de in stelling der voorwaardelijke invrijheidstelling, met welke w:j in dit jaar voor het eerst in de paciijk kennis maakten, verzwaarde wel onze taak, maar was toch tevens oorzaak dat onze vereenigiug ste'dsmcer aan haar doel ging beantwoorden. Door onze bekendheid met die gezinnen, waarvan de kostwinner voor geruimen tijd in de gevangenis vertoefde, kon de Reclar-.eeringsraad te Utrecht worden gewezen op de betrokken gedetineerden. Waar het door ons of op onze aanwijzlging gelukte werkgelegenheid te vinden bij eventueel on'-lag, en een patroon zlih beschikbaar wilde stellen, om toe te zien, dat de gestelde voorwaarden, waarop tot Voor waardelijke Invrijheidstelling was overgegaan, zouden worden nagekomen, werden verschillende geva'len aan onze zorgen toevertrouwd. Door het Departement van Justitie werden blanco formulieren verstrekt, die elk kwartaal Ingevuld met de verschillende gegevens, den Officier van Justitie te Utrecht, moeten worden opge zonden. En nu de gevallen voor dewelke subsidie werd verkregen. Wij hebben er «gelukkig» maar twee te vermelden. Hoe minder een recla: ceeringsgeval kost, hoe beter het is. Recla.seering behooit toch ln de eerste plaats, een zich geven van den sterke aan den zwakke, opdat door het geestelijk en zedelijk over wicht het verloren evenwicht worde hersteld. Natuur lijk kan daarbij ook financiecle steun noodzakelijk blijken, doch deze mag slechts in beperkte male worden aangewend, en alleen strekken tot voorziening van het allernoodzakelijkste. Van de reclasseering van M. R. wiens geschiedenis in ons vorig verslag reeds werd vermeld, werd op een uitgave van f 64.90 een subsidie van f51.92 genoten. Het andere rccla-seeringsgeval waarbij het Departement van Justitie ons financieel moest steunen betrof een zekere R. die uit de ge vangenis on'slagen, bij onze vereeniging hulp zotht. (Wordt vervolgd) Kunst en Wetenschap. Ilona Durigo. 'k Hou niet van solo zang (en zoo zulle» er meer zijn), omdat, ten eerste, iedereen zingt, tot zelfs de lurfboer en de man-met-nieuwe-haring. In de meeste Sevallen (vooral bij meisjes, die denken, dat ze een ijzondere stem hebben) is het niets dan nigalmen van door-een-ander-gerangschikte klanken, gepaard met- of beheerscht door 'n paging om aan de eigen, zttf-waar-senlimenteele gevoelens te voldoen met als maar stemgebeef en keelgetill. (Zoo kon het me gebeuren, dat eens een lief meisje ccn lief liedje voor me zong, waarbij zij zelf zóó ontroerde, dat aan 't eind trauen in d'r oogen stonden, terwijl ik op 't zelfde moment ja, 't was béte begon te scha teren Ten tweede houd ik er niet van, omdat ook zelfs bij de zeer geoefende stemmen toch nog allerlei keel- en neus- en tonggeluiden worden gehoord, die evenzoovele breuken iu de loneniijen beteekenen. Ten derde, omdat m'n aesthetisch gevoel zich zeer beslist verzet tegen de onmogelijke gezichten, die de zangers en zangeressen dikwijls moeien trekken terwijl het niet vol te houden Is om den heelen avond naar de punt van je schoen of naar het kapsel van de damc-vóór-je te kijken. Is dit alles nog van minder of geheel geen gewicht voor de «Grooten» onder hen, dan toch wel dit vierde bezwaar: dat de literaire en muzikale compositie bijna nooit een eYnheid vormt. Dit komt alleen voor bij oppervlakkige, banale cabaret- en andere liedjes, die bij werkelijke kunst geen oogenblik in r-rmerkingkoraen. Eerst als deze genoemde (en ui eerdere ónge- noemde) bezwaren te niet worden gedaan door een virtuoos, door diens herschepping, door een zóódanige behcersching èn grootsche wêérgevlng van den inhoud dat techniek, rhythraus e.d. niet op te merken iyzaken worden dan zal de zang mij boeien, dan alleen zal Ik kunnen bewonderen. Heb 'k nu deze mijn bezwaren tegen solo-zang ln 't algemeen opgesomd alleen om te zeggen: bij Ilona Durigo was van dit alles geen sprake? Neen, niet alleen daarom. Ik deed het óók, om mijn r:et zoo buitengewoon uitbundlgen lof verklaarbaar te makes. O zeker: baar stem is van 'n heel zuivere klank, van volle schoonheid, van wondersterke beheerschlog. Zij maakt geen «fouten». De xipphische ode» (muziek van Brahms) klonk o zoo teer en zuiver en nooit was het vibreeren te sterk. Buiiengewoon-zangrijk en aangrijpend door het roerend-weeraoedig rhythme werd «Bede» van Adama v. Scheltema en «Viel Traüme» van Robert Hamerling (muziek van von Brucken-Fock) weergegeven. Maar juist hier misten we weer zoo zeer de éénheid ln de composhien. O, dat stukje poBzie van Hamerling is zoo sober, zoo stil. Viel Vögel slnd geflogen, Viel Blumen slnd verblüht, Viel Wolken sind gezogen, Viel Sterne sind verglüht; Vora Fels aus Waidesbronnen Sind Wüïser viel geschaumt, Viel Traume slnd zerronnen, Die du, meln Herz, getraumt. En de muziek past er zoo weinig bij. 't Schoonste deel van den avond vond lk bij den droevlgen zang van «Das Irdlsche Leben» (muziek van Mahler). Hier werd ook werkelijk de éénheid benaderd. En 't leek me, dat Ilona dezen indruk wilde bevestigen door hier al hetgeen haar stem aan schoon heid geven kan, te geven met aandacht. (En dit laatste hebben wij bijna den heelen avond moeten missen.) Droef klonk de klacht van het hongerige kind door de zaalen die was stampvol met publiek, dat wel zéér onder den indruk raakte, maar toch die honger kreet als van uit een vreemde verte zal hebben aan gehoord. (En 't is toch o zoo dichtbij te hoorsn dagelijks!) Ja, er zal daar menig teer-gevoelige dame en «ongevoelige» heer hebben gerild... maar niet van den honger. Doch allen, die daar waren moeten aangevoeld hebben door d* geniale persoon van Ilona Durigo de bijtende gruwelijkheid eu tevens tergende werkelijkheid van de ónraenrchelijke kreet van het kind: «Mutter, Ach Mutter! es hungert mich, Gib mir Brot, Sorst sterbe ich» En dan het bange antwoord van de moeder, troos tend «Warte nur, warte nur, mein liebes Kind morgen wollen wir ernten geschwlnd» maar als er geoogst Is herhaald het kind z'n kreet sterker, eu de moeder smeekt al banger, troostend: «Wacht m'11 kind, wacht tot morgen als wo ge- dorrcht hebben». «Und als das Korn gedroschen war, RIef das Kind noch Immerdari Mutter, ach Mutter f es hungert mtch Gib mlr Brot, Sonst sterbe leb.» En de moeder, thans krankzinnig-bang, schreit «wacht, wacht m'n kind tot morgen, als we gebakken hebben.» Iiona's stem bruist en zingt en dondert en van ont roering vól knijp je de vingers inéén en heel de wereld is zoo droevig-zwart en stootend-leelijk bij een onwillend inzuigen van het hartverccheurend rhythme der laatste strophe: «Und als das Brot gebacken war, Lag das Kind auf der lotenbabr.» Ilona Durigo heeft ongetwijfeld een buitengewoon schoone stem. Het talrijke publiek (de zaal was stamp vol) was dan ook zeer enthousiast. Muziek van Handel, Brahms, Von Brucken Foch, Reger en Mahler. Van de 16 liederen vermelden we nog bet dartelvroolijke liedje «Rltzelputzel» (R. Zoo/mann) en «Auf dem Kircbhofe (Liliengron). Ook de fijne, sobere begeleiding van Marcel van Gooi (die wij reeds eerder bewonderd hebben, nl. bij den avond van Erna Rubinstein) ver dient afzonderlijk geroemd te worden. Het was dus, zeide lk, een avond van groote kunst waarde. Maar toch'k heb liever één avond met Alma Moodie, dan tien met deze zangeres. De eerste Is een persoonlijkheid, heeft zélf veel te geven, her schept het kunstwerk, regeert een gebied io de sfeeren van de kunst, allèèn, zonder aarzelen, met hoogs fier heid. De laatste zingt met zuivere techniek en rhyt- miek, met sóms een dieper-werkende «>/Aö«<Averlolking, maar doorgaans met louter weergeving van het ge schrevene. Tenslotte zijn zij belden niet te vergelijken: Alma Mocdie heeft een instrument en geen woorden, werkt met een éénheid. Ilona Durigo heeft een stem en werkt met twéé- of meerheden. »'t Is 'n kwestie van smaak», zegt men, maar dat geloof ik niet. S. Polly Perkina. «Een vroolijk spel van liefde en list In drie bedrijven.» Ziedaar onverbeterlijk den inhoud weergegeven. De Intrige Is zwak: een jonge weduwe moet volgens eigen aardige te3tamenta're bepalingen trouwen met een «Canadecscb jongmenscb.» Zij heeft echter uit haar vorig huwslijk zóóveel bittere ervaring van een ver- bintenis-om-geld, dat zij het dezen keer eens anders wenccht aan te leggen. Zij besluit om, wanneer de Canadees komt voor mrs- Caltorpe (de jonge weduwe), zich afwezig te houden en met een kamermeisjesrol genoegen te nemen. Mrs. Caltorpe komt in de gedaante van mrs. Hubbard ten tooneele, «de leelijkste vrouw die er is», om den jongen Canadees voor de keus te zetten óf deze leelijkerd te nemen mèt haar millioeneu óf geen van beiden. Men raadt nu gemakkelijk de rest. Fergus Wimbucch (het jongemenrch) wordt verliefd op het kamermeisje, vraagt haar ten huwelijk en wil de oude tante met haar mlllioenen naar den duivel laten loopen. Groot is dan aller vreugde als het kamer meisje de eigenlijke mrs. Caltorpe blijkt te zijn, zoodat geld èn liefde beiden naar Canada kunnen verhuizen. Dit is zoo ongeveer de hoofdzaak. Het stuk werd vlug gespeeld en was vol leuke zetten. Zoo b.v. als Fergus langs een omweg sprekend naar z'n doelhet ten huwelijk vragen van 't «kamermeisje» haar verteld van z'n groote farm en talrijke kudden, maar er op laat volgen, dat het toch niet aardig iszoo-voor-een man-alleen Dón zegt zij, o-zoo-naïef«alléén, bij al die koeien?!» Zoo was er|veel meer. Het publiek genoot en 't lachen was niet van de lucht. Greta Lobo was een schattige jonge weduwe. Haar spel was onbe rispelijk. Ook Joh. Kaart Jr. verdient bijzondere ver melding voor z'n echt spel. Een belangrijk deel vat' het succes komt zeker voor zijn rekening. Als de neet van mrs. Caltorpe moest hij allerlei gevaarlijke situaties voorkomen of scheppen al naar gelang het «noodlot» hem ver of nabij waa. Co Baifoort was uitstekend In zijn rol van ruw-openbartlge, ^o^hartlge Canadees. En ook Ezerman als «voogd, zaakwaarnemer, aan getrouwde oom en raadgever van Mrs. Caltorpe» speelde uitstekend. De oudere zuster van den Canadees (H. Rijken van Rijk) kon ons niet geheel voldoen maar haar draken-rol was ook verre van makkelijk. Alles bij elkaar: een'aardige avond met veel vroo- lijkheid en dankbaar applaus. Ingezonden Stukken. Buiten verantwoordelykheid der Redactie. Kopyvan ingezonden stukken, al dan niet geplaatstwordt niet teruggegeven. Amersfoort, 22 November 1920. St NIcolaasfeest van de Lagere Scholen. Geachte Redactie I Er gaan geruchten dat de St. Nlcolaas-Commlrsle haar werk niet voortzet. Dat is onjuist. De Comminle gaat voort met Inzamelen van gelden om het feest fiuantleel mogelijk te maken. Of baar dit zal gelukken Is zeer twijfelachtig. Er is tot nu toe ongeveer f 1000 ingekomen. We rekenen f 3500 noodig te hebben voor ongeveer 5000 kinderen. Wanneer er dus deze week niet zeer veel wordt ge zonden dan Is het Inderdaad mogelijk dat wij nood gedrongen moeten ophouden. Vrijdag vergadert de Commissie '.e zanten met bet personeel der verschillende scholen om te beraad slagen, of bet feest al of niet finantieel mogelijk Is. Allen die sympathie voor het doel hebben worden nogmaals dringend ultgenoodlgd bun bijdragen vóór dien dag ln te zenden. Mogelijk zijn er een aantal goed gesitueerden die ons met een belangrijke gift willen help en. Het adres der St. Nlcolaas-Commicste Is Muurhulzen 9. De St. Nlcolaas Commissie voornoemd, M. DE POOL, Voorzitter. L. W. RAVESLOOT, Secretaris. Ouders 1 Waarschijnlijk hebt U gelezen de motie van den Bond van Ned. Onderwijzers, afd. Amersfoort, aange nomen in zijn laa'ste ledenvergadering in Monopole, of het stuk Ingezonden in enkele Amersfoor'sche bladen door de perscommissie van die zelfde afd.; zeer zeker hebt U gezien het strooibiljet door deze commissie verspreid. "t Is aan ondergetekenden gebleken, dat bij ver schillende ouders de meening heeft postgevat, dat alle Amersfoot .'sche onderwijzers hun medewerking weigeren voor het a.s. St. Nlcolaas-feest. De Katholieke bijzon dere onderwijzers stellen er daarentegen prijs op te ver klaren, dat zij niet willen behooren tot het getal der- genen, die bet schoolkind de dupe willen doen worden van een strijd, welke gevoerd wordt tuscchen het geheele Nci. onderwijzere corps en de Regeering. Vorengenoemde Perscommirsle verklaart zeer voor barig, dat alle Ned. onderwijzers zullen gebruiken wapenen als: het niet meevieren ran een rffiool- St.-NIcolaavfeest en het boycotten van een handen- arbeid-cursus die aan de onderwijzers wordt opge drongen. Deze kring zal daarom met de bestaande St.-NIcolarv Commissie doorgaan met het inzamelen van galden voor het a.s. kinderfeest en kan niet andera doen dan het loffelijke streven van de St.-Nicola?s-Commlssle ten sterkste aanbevelen en steunen. U Mr. de Redacteur hartelijk dankend voor de ver leende plaatsruimte. Het Bestuur van den Amersf. Katb. Ond. Kring. Amersfoort, 21 November 1920. M. de R. Kennis genomen hebbende van de motie, geplaatst door de Amersfoortzcbe onderwijzers ln uw blad van 20 dezer, wil ik even de tolk zijn voor de ouders der kinderen van de openbare Lagere scholen. Dat er Actie gevoerd wordt voor betere levensvoorwaarden, daarmee gaan wij volkomen accoord. Maar dat de onderwijzers zich terugtrekken wanneer het er om gaat het arbeiderskind een vroolijken dag te bezorgen, dat kan niet anders dan door ons allen afkeurens waardig genoemd worden. Het betreft hier het Sint- Nicolaasfeest. Moet nu het Proletariêrskind de dupe worden, omdat de onderwijzers niet hun rechtmatige elschen Inge willigd krijgen Kunnen onze kinderen het helpen Reeds lang hebben zij gezongen Slnt-Nlcolaas ia Jarig. Ik zet mijn schoen vast klaar I Ik hoop dat hij hem vol doet. Met ja wist lk het maar. Terwijl nu het Refrein wordt van dit versje (Ja, Had ik het maar!) Met verontwaardiging werd dan ook dit punt Indo motie hierboven bedoeld door ons gelezen. Het gevolg hiervan zou wel eens kunnen zijn, dat de vaders dezer kinderen, die Modern of anderszins georganiseerd zijn, ook hunne medewerking intrekken voor des strijd dien de onderwijzers voeren. Mij dunkt, niet te na gesproken de kindervrienden die er nog te Amersfoort onder bèu bestaan, strekt het genomen besluit den onderwijzers niet tot eer. Met dank voor plaatsing. Een Moeder van Proletariërliindcrcn. Andere bladen worden beleefd verzocht dit over to nemen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 3