I
Hofgunst.
3
-i
ADVERTENTIËN.
Kamers gevraagd i
Stoomhoutzagery.
Sigarenkisten en Kistjes
Octrooien en Merken.
Voorradig.
W. F. t. GROENHUIZEN.
□AM X?.ï!
ROK
Stearine Kaarsen
„Apollo" te Schiedam
„Het Nederlandsch Tooneel".
Onze wereldmarkt ingekrompen.
Vraagt Uilings Gortemout
M.
ARNHEMSCHESTRAAT No. 4.
rieden!
[<lc beweging van dc Dageraad veel sleun
kond in bel sue. dem. streven. Ook in litcra-
lükH
en Vplaals van: hoe inaak ik mij gelukkig? Over-
Volk-Jol vond een leuze, slrijdig met de Christelijke
die ,.tbeginselen, ingang en daartegen gaat de
ook jstrijd der Christ Historische».
ot Spr. zot dan uiteen, dat het onderwijs vrij
moet zijn, en dat hun de bijzondere school
gelijk recht behoort te worden gedaan als
aan de openbare, en komt dan op hot kies
recht. De medewerking van hel volk aan de
en" té regeer in g neemt toe, naarmate dc werkzaam
heid van de overheid zich uitbreidt.
lu 1913 nu zal links algemeen stemrecht
als parool hebben. Daartegenover stelt Spr.
den eisch van een gezond demu krat i sol 1
kiesrecht. Ieder, die meewerkt aan de wel
vaart van het volk, moet kiesgerechtigd zijn.
ki Kr wordt tc veel op het bestaande kiesrecht
afgegeven. De toestand is thans zoo, dat
ieder normaal ontwikkeld mensch, die wer-
I keu wil, het kiesrecht kan verkrijgen. In
Kakhuizen bezitten 93 pel. der mannen het
~~lj kiesrecht, in Amersfoort CO pet. En wanneer
r uien zich eerlijk aangaf in de belastingen,
SP1":] zouden er nog velen kiezer zijn.
d' De Christelijk Historische» wenschen niet
niee te doen aan de beweging voor algemeen
kiesrecht, maar zijn daarom niet conscrva-
lief. Een Christen mag niet conservatief zijn.
e^J liet conservatisme heeft zich verzet tegen de
Hervorming, legen lluss en legen zooveel
goede dingen. Spr. moet dan ook ten sterkste
betwisten dat een conservatief streven bij de
Christ, llisl. ooit is gebleken. Maar daarom
hoeft men nog niet dadelijk mee te gaan, met
ai wat nieuw voorgesteld wordt. Spr. zet dit
nog nader uiteen, waarna hij wijst op het
verschil ni,cl de anti-ii evolationnairenj. Dit
l, u<
H
erzi "v -
trui verschil is tweeledig, nl. in beginsel en ui
;elJ organisatie. Volgens dr. Kuyper dankt ons
Ned \olk zijn oorsprong aan hel godsdienstig
leven der 16c eeuw, en is de organisatie de
vcerkraicWt van de Cah'indslisicüie löveustoc-
schouwing. liet is ongekend, zoon organi
sator als Kuyper is geweest. Maar daarmee
bracht hij in gedrang het devies der anti-
rev.: ,,ln ons isolement is onze kracht", liet
devies der Christ. Ilislnu is: ,Gjj zijl hel
zoul der aarde" en dat beginsel moet leven
in de openbare instellingen. Bij de anti-rev
was krijgstucht noodig om de partij te ont
wikkelen. Daardoor kwam liet tot afschei
ding van mannen van oen eigen levensbe
schouwing als dc Savornin Lohman; niet om
het leidend beginsel, maar om belemmering
van den opbloei van hel persoonlijk christe
lijk leven. Daarom zal de Christ. Hist, nooit
zoon krachtige partij worden, dat ligt niet
in haar beginsel van organisatie Bij de aii.*-
rev. is de organisatie meer strijdbaar, en
gericht op dc verovering van de macht; de
organisatie ider Clurhll. llist. wil het ll-
van het levenwekkend beginsel doordringen.
De samenwerking mei de B. Kath. vindt hij
vele naaste geestverwanten critiek. liet
hoofdbezwaar is, dat dc H. Kath., krachtens
beginsel en gehoorzaamheid, hun kerk als
d e kerk beschouwen, anders zijn ze afval
lig. Ook plaatsen ze de kerk hoven den Staat,
ook om leiding te geven aan de gezagheb-
benden en den Slaat.
De R. Kath, kunnen echter nooit op
tische», wat ze hehen uitgesproken of doen
vermoeden Hun program beval daarbij veel,
dal de protestante» ter harte kunnen nemen.
Niets staal er in, dal wij-st op overheer-
scliing, terwijl daarentegen er onder dc
protestanten zijn, die vrij wat clericaler zijn
dan de R. Kath. Men denkc slecht aan den
strijd tusschen Gereformeerden en Ned. Her
vormden. De strijd van de „Beukelaar**, dat
de coalilie weg moet, om de organisatie bij
de B. K. is dan ook tegenovergesteld aan
dien der Christ. Hist, die juist een verbond
willen van alle christelijke partijen.
Komende tot de aofueele politiefa, vindlfc
Spr. dal dc coalilie moet en zal gehandhaafd
worden. Geen andere partij groepeering is
thans mogelijk, tegenover hel dries' opste
ken van het ongeloof. Er wurd'l beweerd, dal
de coalilie te zwak is, oin de rechtsche be
ginselen'tot uiting te breng. n. Maar er was
eerst heel wat goed te maken. De nieuwe
beginselen moesten eers\ doorwerken op
onderwijs gebied, en thans vindt ieder, ook
van links, de wetten van Maekav tn Kuyper
een zegen voor ons volk. Minder gemakkelijk
kan men dat toegeven bij het Hooger Onder
wijs. Vrij hooger onderwijs behoeft zich niet
te beperken tot de Vrije Gereformeerde uni
versiteit te Amsterdam.
Spr. zet daarna uiteen hel werk van het
tegenwoordige ministerie. De subsidie vooi
schootbouw was noodig, omdat da eivchen
aan de scholen gesteld, tc hoog zijn voor
vrijwillige bijdragen. Het is dan ook onbil
lijk van links legen het „Bouwwétlckc" te
yijn. Fm <wa< de outdordofnisveraekerin<g be
treft, zullen de meeste Chrisit. Ilisit. in :1e
Kamer daarmee meegaan, om het beginsel
der Cliristdlijko Ireclikvaardijgheid, hillgeen
Spr. uader uiteenzet. Mr. de Savornin Lob
man is legen de verplichte verzekering. Jam
mer is het dal het tegenwoordig ontwerp is
vastgekoppeld aan dc ziektewet.' Er bestaat
niet zoo'n nood, en veel kan ter verbetering
worden gedaan uilt eigen krachli .Beter s
hel te werken in hot belang van de volks
opvoeding en dat persoonlijk aan te wakke
ren. Dc minister kan zich moeilijk van dal
verhand losmaken, en terwile van de outler-
doms- en fuvalidilleiitsverzorging zullen de
Christ. Hist, wel genoegen nemen met de
ziekteverzekering.
Ook bij de Tariefwei moet hel Christelijk
beginsel den doorslag geven, 't Is megelij.-
dal enkele artikelen hooger in prijs zullen
worden; andere bleven gelijk of worden
zelfs guedkooper. Geen Christ, llist. zal ech
ter, volgens Spr., stemmen voor een invoer
recht op meel, omdat dit een eerste levens
behoefte is. Ook mag een invoerrecht niet te
hoog zijn, daar dan een muur om hel land
gevormd wordt, en dit is onchristelijk. De
Minister van Financiën heeft eerlijk aan zijn
belofte voldaan. Hij heeft een wijziging ge
bracht in de direéle en indirecte belastin
gen, en zijn ontwerp-Inkomsltcnbelastiiig is
in dc sectievergaderingen zeer geprezen
door de liberale sjpeciaHt-eitcn.
Sprekers conclusie is, dat op ieder gebied,
ook in dc naaste toekomst, alleen heil is tc
verwachten van de handhaving der Christe
lijke beginselen, liet belijden van de liefde
Gods is gL-bodcn en kun alleen R-idcn tot ecu
zegen van hot gunsche volk.
Nadat de heer Snoeck Ilenkcmans nog een
vraag van een der aanwezigen had beant
woord. werd dc vergadering op de gebruike
lijke wijze gesloten.
Lezing Eerdmans.
In het kerkgebouw der Evang. Luth. gc-
meenit hield gisteren avond de aJdieeling
Amersfoort van de Evangelische Maatschap
pij, een apenbare bijeenkomst, waarin als
spreker optrad prof. dr. B. D. Eerdmans uit
Leiden, -met het onderwerp: „De jongste be
sluiten van den Paus".
Na een inleidend woord van dts. F. G. La
gers, herinnert prof. Eerdmans er aan, dat de
Evangelische Maatschappij is een bestrijd
ster -van het roomsch katholicisme. De maat
schappij is opgericht in het jaar 1853, in het
jaar dus, toen door toedoen van het liberale
denker het episcopaat in Nederland is her
steld!. De grondwet van '48 voerde als leuze,
dal alle burgers in god&dienstigen zin gelijk
berechtigd zijn voor de wet. De roomsche
curie heeft daarvan gebruik gemaakt en bij
allocutie het episcopaat ingesteld. Er waren
echter menschen, die inzagen, dat de roomsch
katholieken zich zouden organiseeren en in
de toekomst oen -dreigend) gtfvaar zouden
worden. Daarom is dc Eivang. 'Maatschappij
opgericht. Ze heeft de sympathie der Ned.
Protestanten niet mogen winnen. Wel heeft
ze een en ander gedaan, maar ,wie niet door
gedrongen is in het roomsche doen en den
ken, begrijpt dat verzet niet. Daardoor komt
het ook, dat nog vele Nederlanders meenen,
dat die Maatschappij overdrijft. Maar spr.
meent dat de mannen, die in '33 tot de op-
ichting overgingen, ver vooruit zagen.
Komende tot het eigenlijke onderwerp, her
innert spr. aan het paus zijn -van Leo XIII,
sen man van eminente kennis, die het gan-
schc leven wilde leiden door het katlioliéke
denken. Het sociale leven liet 'hij zijn .gang
gaan, zelfs heoft hij het aangemoedigd, maar
tevens gezorgd, dat het bleef onder de gees
telijkheid. Deze paus beeft aangemoedigd,
dat 'vereenigingen van allerlei soort werden
opgericht, maar iedere vereeuiging zou heb
ben een geestelijk adviseur. Hel opkomen
van losse gedachten kon da-n worden geleid
binnen de banen, die vijandschap met de kerk
uitsloten. Er is geen stuk actie of ze heeft
een geestelijk adviseur. Daarom is het van
groote betcokeim, na te ga am, wat de poli
tiek is van den tegenwoordigen paoi<s. De
geestelijke leiding is ingesteldl door Leo XIII.
Bij die -geestelijke leiding denkt er slechts
één, d.i. hij, die zit op den stoel va» Pe
trus, de vertegenwoordiger Gods op aarde.
Wanneer iemand iets doet, komt liet er op
aan, dlat hij hel doet, zooals door den bis
schop is voorgeschreven. En deze volgt weer
de "leiding 'van den aartsbisschop en deze
weer van de curie. Daarbij bestaat geen
zelfstandigheid en daarom is het van belang
te welen, welke sltrooming gaat door het ka
tholieke denken en wat van uit Rome komt en
zijn invloed doet geldien op ons leven.
Paus Plus X vaardigde 9 October 1911 het
besluit uit, bekend als het Motu p r o-
p-rio. Het onderscheidt zich van andere
pauselijke besluiten, als encycliek en bul, aJl-
leen door den naam. Alles wat de paus zegt,
is krach'ens het leerstuk der onfeilbaarheid,
van kracht voor allen, die r.-k. zijn, in welk
land dan ook. De rechtskracht is overal de
zelfde, met dien verstande, dat de geldig
heid van een dergelijk besluit, door een ver
drag kan zijn bepaald!. Landen, die een con
cordaat hebben gesloten, kunnen zeggen: Dat
en dar geldt voor ons la-md niet, omdat we
volgens dat concordaat niet vallen orwler de
Romeinsche jurisdictie. Zoo kunnen er lan
den zijn, waarvoor bet Motu proprio niet
geldt. Maar dat is 'hier geen vraag, daar
geen uitzonderingen zijn opgenomen. De
eenige zekerheid kan wonden verkregen door
een verklaring van Z. Heiligheid zelve. Wan
neer een kardinaal of hooge geestelijke een
verklaring afgeeft, is dat een -particuliere op
vatting Evengoed is 'het dat als onze minister
van justitie zegt, dat het voor ons land niet
geldt.
Het Motu Proprio nu is een vervolg op^en
besluit van Pius IX van 12 Aug. '69, een aan
vulling van de pauselijke bul' „Apostolicae
Sedis wettke met straf dreigt ieder, die een
geestelijke dwingt voor den rechter te ver
schijnen.
Spr. zet dan uiteen, dat een geestelijke een
»''eel ander mensch is, die «recht heeft op
eeibied van elk rechtgeaard' geloovige.
Een roomsch katholiek, die een aanklacht
indient tegen een geestelijke, schiöt te kort
volgens het cannonieke recht en begaat een
doodzonde. In dien tijd bekommerden de
menschen zich daar eohter weinig om, en
daarom 'bedreigde Pius IX nog daarbij met
de excommunicatie, zon-'lier da' daarover op
zettelijk een proces behoefde te zijn. Nu was
de -vraag: Wie dwingt een geestelijke voor
den rechter tc verschijnen? Daarom is in '86
een uitspraak gekomen van het college van
kardinalen. Niet de rechters dwingen, want
die doen, wat de wet voorschrijft. Maar de-
geen ,d!ie oorzaak ijs, dat de wet zoo is,
dwingt de geestelijken, dus de wettenmaker
en de uitvoerder er van. Om dit duidelijk
te maken, zet spr. de organisatie van onze
rechterlijke macht uiteen, waarna hij er op
wijst, dat de tegenwoordige paus is een eer
lijk man. Hij is niet slim. maar .zegt -precies
zo^als het middeleeuwsch r. k. denken hem
ingeeft. Deze paus nu beeft vorig jaar zijn
besluit gegeven, en zegt daarin: In deze tij
den van groote onbillijkheid, nu men geen
rekening wil houden met de onaantastbaar-
haici der geestelijken-, nu zetfs kardinalen
worden gedaagd voor de «rechtbank van tee-
ken, nu komt bet ons voor, nu men zich van
die heiligschennis door de straf niet laat af
schrikken, dat we die straf nog moeten- ver
zwaren, om alle particulieren of andere per
sonen te doen vallen, onder de Strafbepalin
gen va-n 1869. Dus, alle -personen worden
daarmee bedreigd en daarmee een bepaald
deel der ingezetenen onttrokken aan het ge
wone recht. In theorie kan men zeggen, dat
het nie1» zoo is. Ieder, die wil aanklagen, kan
immers verlof aan den bisschop vragen?
Maar die practijk leert, dat de beschuldigde
dan niet wordt getroffen. Als een ernstig
feit voorvalt en de bisschop weet het, dan
is morgen dc geestelijke niet meer waar hij
was. Voor dc r. k. geestelijken is dus onmo
gelijk gemaakt, wat voor allen geldt. Men
vraagt Is dat nu zoo erg? Het gansohe zijn
van onzen nationalcn staat is de eerbied voor
de wet. Ais nu van builen daar inbreuk op
wordt gemaakt, bedenft men, wat na jaren
strijd is verkregen.
Door de groote revolutie van 1798 is een
einde gemaakt aan dc bevoorrechting van
adel en geestelijkheid. Dat is geweest tol oen
zegen En wanneer nu in den wal van 1798
een bres wordt geschoten, dan is daarmee
een begin gemaakt met wat ons liberale voe
len en denken nimmer zal verdragen. En
daarom juist is dit besluit zoo ernstig.
Spr. zet daarna uiteen hoe de wijding den
priester maakt tot een heilig mensch, hij be
hoort tot hel Godsrijk. Waar men zoo over
een priester denkt is die rechtspositie voor
een dergelijk mensch natuurlijk een andere,
dan voor een gewoon sterveling. De geeste
lijken hebben hun eigen irecht, de leeken
spreken over de geestelijken geen recht. Dat
iniddeleeuwsche begrip omtrent de geeste
lijkheid wordt door het jongste besluit van
den paus naar voren gebracht. Spr. loont
aar., hoe in de middeleeuwen de verhouding
tusschen wereldlijk en geestelijk gezag was,
om te bewijzen dat -het Motu proprio geen
toevallige opwelling van dien paus was. Het
is een ingrijpen in onze staalkundige vrij
heid, de kerk stelt zich er mee boven het
Ned. recht. Dat doet ze ook reeds bij het
huwelijk, maar nu gaat ze verder. ,,Gij zult
de geestelijken niet aanklagen, anders wordt
ge geëxcommuniceerd", zegt ze. Hiermee ls
Iets losgemaakt in de rechlsvei 1 igbeid. „Nu
Ja", zegt minister Regout, „wij hebben <lat
door de gewoonte -reeds builen gebruik ge
steld". Maar dat is toch niet geheel waar.
Het Motu Proprio zegt: niemand mag een
geestelijke aanklop». En minister Regout
zegt: De rechters klagen immers wél geeste
lijken aan. Maar de eenvoudige geloovige
zoekl het niet haarfijn uit, en zal alleen we
ten, dat liet hem verboden is, een geestelijke
aan tc klagen. De practijk is zóó en niet an
ders. Spr. herinnert hierbij aan- een Kinder
moord in Brabant. De rechtzaak kon niet op
schieten. maar de pastoor was allang ver
dwenen en zat in een klooster in Palestina.
Spr. heeft een debat gevoerd met dr. Hoff
mann te Gouda, en deze zei: ik ben in de
eerste plaats katholiek en in de tweede plaats
Nederlander.
Zoo is het ook. Het woord van den paus
geldt ii' de eerste plaats, en het Ned. recht
in de tweede. Spr. herinnert hierbij aan dc
brochure van den ex-s.-k. pries-tier Jos van
Veen en aan de opleiding van geestelijken
te Warmond, waar geleerd wordt, dat het
geestelijk recht voorgaat. En dat is wel ergi
We hebben te doen met iels, dat ingrijpt in
dc vrijheid van de Ned. burgers en dat aan
tast het ine' moeite verkregen staatsgezag.
Na een korte pauze vervolgt prof. Eerd
mans zijn rede. Dc 'toestand, dien we bele
ven, kurtnen we niet vergelijken met den
toestand, dien we krijgen. Onze tegenwoor
dige ambtenaren zijn nog opgeleid aan de
Staatshoogesehool. Dat zal niét lang meer
duren. Dank zij de zegeningen van dr. Kuy
per krijgen wc een r.-k. universiteit. En dan
is de goedkoopste faculteit, de juridische. En
daar zal het katholieke beginsel meer naar
voren worden gebracht. Men is reeds zeker
van zijn zaak. Protestanten zijn er niét meer,
de katholieken bepalen, hoe het gaan zal.
Deze dingen zullen dus in dc toekomst met
een katholieke opvoeding nog meer door
werken. Het katholieke volk kan daar niets
aan doen. -Het verzet gaall dan ook tegen de
geestelijkheid en ten slotte kan alleen de
pans het helpen, en daarom gaat he' ver
zet tegen de geestelijke leiding, die overal
komt. Het algemeene type van den bitsen,
spitsen kapelaan heerscht, Jezuïet is troef,*
het Jezuïctisme zit voor op de seminaria en
zit achter de besluiten van den paus. Daar
om moet men zich keeren tegen die geeste
lijke leiding.
Het tweede besluit van den paus is van 1
Sept. 1910 en is gericht tegen de modernis
ten. Daarin geeft de paus een aan'al voor
schriften ten opzichte van het geloof, waar
toe de priesters zich bij eede moeten verbin
den. Ieder greintje zelfstandigheid is daarbij
uitgesloten.
Spr. zet de modernisteneed uiteen en staat
uitvoerig stil bij de zinsnede, dat «bet geloof
is een waarheid, die van bui'en tot ons komt
door het gehoor. Wat de mensch zelf denkt
en voelt, doet er niets toe. Alleen wat van
builen tol ons komt is het.
Wat moet er nu van een volk worden, dat
wordt opgevoed langs deze dingen. De ar
beiders moeten doen wat de geestelijke
zegt. en deze mag ook geen eigen meening
hebben, is een n-ul. Hét is zooals de Jezuïet
zegt: De mensch moet z ij n a 1 s e e n
1 ij k. Waarom loopt men te hoop in katho
lieke landen? Waarom zijn de Jezuïeten
meermalen verbannen door dc katholieken?
Dat doen w ij niet, wij zijn verdraagzaam
en halen ze in ons land. Maar Rome gaat
voort en heeft den tijd. Dat is de kracht van
Rome. Waar echter de geestelijkheid <le
macht krijgt, kan een natie niet zijn op een
weg van bloei en vooruitgang. Men vergelijke
maar eens Frankrijk en Spanje. Het eerste
heeft een wereldpositie vorkregen, en van
Spanje krijgen we alleen sinaasappelen. Zoo
ook springt het verschil in het oog tus
schen Noord- en Zuid-Duitschland. Het licht
gaat waarlijk niet op in -Beieren, maar in
Pruisen. Dat is niet toevallig. Van ons land
heeft men nooit gehoord toen het katholiek
was. Dc opbloei is eerst gekomen na de
Hervorming. Wanneer de opvoeding zoo is,
dat het denken wordt verboelen, dan moet
dat als een druk liggen op een volk. En als
wc dan zien, dat menschen, die er zich op
beroemen, ons land te hebben v r ij-
g e m a a k t v a n R o m c, hun geestelijke
energie en kracht aan Rome verkoopen,
dan juichen we het 'werk der Evang. Maat
schappij toe.
Spr. heeft niets tegen de katholieke bevol
king, maar tegen de aanmatiging van de
katholieke curie. Wanneer we onze misfhan-
ke lijk held willen handhaven, dan moeten we
ons daartegen verzetten. De geestelijkheid
grijpt overal in en waar men dc kracht van
overtuiging niet meer ziet slagen, daar
cischt de morrderc cere Gods, «lat men
dwingt om in te gaan. En wie bekend is
in plaatsen ak Breda, iDen Bosch, Tilburg
e.a., die weet, dat daar geen stukje leven is,
of het valt in hot oog van den pasloor.
Rome heeft echter dc volkeren nog geen
centimeter vooruitgebracht. Door vertel en
energie kwam de vooruitgang. Niet door ka
pitalen in de doodo hand, niet door het dom-
iioudcn van het volk en niet door de kloos
ters. De zuidelijke landen bewijzen het. De
klok van Rome heeft een langen slinger en
als dc eerste -tik er is, komt ook de tweede,
tenzij de protestanten den slinger terughou
den en baas willen blijver» in eigen land.
Ds. Lagers dankte den Spreker voor zijn
rede en sloot met een opwekking tot aan
sluiting bij de Evang. Manisch. de bijeen
komst.
De tram vervoerde in Februari 88S4
passagiers, tegen 8969 in de gelijknamige
maand van het vorige jaar. De totaal op
brengst was f 174.37 of per dagkiilomcter
f 9.09.
Deze bedragen zijn resp. f 17.71 en. 0.67 min
der dan in Februari 1911.
Burgerlijke stand
4 Maart 1912.
Geboren: Willem, z. van Gerard Cor
nells Blanken en Dirkje Termatc. Theo
dora Adriana, d. van Gerardus Adrianus
Segvold en Geertruida Klarenbeek. Johan-
nus Jacobus, z. van Cainillc Aimé Beckers en
Johanna Jacoba Vermeulen. Johannes, z.
van Willem Barten en Maria de Groo'.
Tcunis, z. van Jaoobes Eldert en Jansje
Lan gelaar.
Overleden: Geen.
S e h e e p s l ij d i n g e
Opgave van hel Agentschap Jans, Mackin
tosh «X. Co., Amersfoort.
Hel stoomschip Prinses Juliana vertrok J
Maart van Colombo.
Hel stoomschip Koning Willem III arri
veerde 2 Maart 8 uur v.m. te Genua.
Hot stooinschij) Koningin der Nederlan
den arriveerde 3 Maart 3 uur e.n» te Soul
hampion.
Hot stoomschip Koning Willem I vertrok
3 Maart van Colombo.
Alle van de stoomvaart maatschappij Ne-
tcrland.
Telegrafisch Weerbericht.
Xnar waarnemingen in den morgen van
5 Maart 1912.
Medegedeeld door het Kon. Ned. Met.
Instituut te de BilL
Hoogste stand 769.1 te Horta; laagste stand
-34.8 te Shields.
Verwachting tot den avond 'van 6 Maart:
Stormachtige, tater afnemende W. tot Z.W.
wind, aanvankelijk zware bewolking en buiig
met opklaren, later wellicht, weder toenemen
de bewolking. Geringe daling, vooral van de
ochtend-temperatuur.
Nieuwe Nederlandsche
Credietbank,
Prinsengracht 40. 's-Gravcnhage.
goeft voorschotten (minimum f 500.onder
borgstelling met polis van Levensverzekering of
onder zakelijke zekerheid. Verteent bouwcro
dieten. Vraagt solierie Agenten.
Geeft uit 4'/j Schuldbrieven in stukken
van f 1000.—, f 500.- en f 100.—.
Zit- en slaapkamer, omtrek Postkantoor,
door gezin roet 2 kindoren. Eigen ledikanten.
Volledig ponsion of gebruik van koukon. .Aan
biedingen No. 1018 aan M. v. d. BERGE, boek
handel, Arnhem.
van reukoloos hout, ter verpakking van boter
cacao, parliimeriën, enz.
KRAMER SMITS, voorheen VERMAAS Delft.
Vrie8endorp Gaade (Anno 1833)
Noordeinde 75, den Haag.
Zilver union, ancre horlom, voor
f 10 50; ook betere merken als
Waltham-mass, Zenith. Omméga
Vacheron, Antoine-fréres enz. enz
Keparatlën billijk en ving by
Horloge- en InNtrnmentniaker,
Langstr. 42. Teief. Interc. S3
EflKEL VRUCHT
5UIRER
Vraagt uwen winkelier
van de Stearine Kaarsenfabriek
Prima kwaliteitonovertroffen in
brandduur; zeer billyk in prys.
Lot op de etiquetten.
APOLLO KAARSEN
en BOUGIES APOLLO.
Hoogste onderscheidingen, Grand Prix Pirijs 1900
Utrechtsche Scbouwburg-MaatscliappU.
Koninklijke Vereenlglng
Beschermheer Z. K. H. de Prins der Nederlanden
Donderdag 7 Maart 1912,
No. 9 van het abonnement:
Blijspel in i bedrijven van
THILO VON TROTHA.
Vertaald door EMMA MOREL.
RegioW. P. DE LEUR.
Orkest onder leiding van den Heer H. KDIJPERS.
Aanvang hall aclit nre.
De Tariefwet beteekent:
f 0.15 p. pak van K».
Voedzamer, goodkooper en lichter verteerbaar dan havermout. Proetpakje* gratis.
Verzendhuis, UILING REN SS EN, Beverwijk.
Te Amersfoort verkrijgbaar bij den Heer
M. R. N. OOSTERVEEN.
AMERSFOORT.
Voorjaar ISIS.
Hiermede berichten we UEd. de OPENING, op
HEDEN AVOND, van het Seizoep, ip onze geheel
naar de eischep des tgds ingerichte nieuWe zaak
Zooals UEd. bekend is, zagen wy ons genoodzaakt onze
zaak te vergrootep. Met des te meer ver^rouw^njdurVen
we
uit
hoeden, Uegfai-n.cruuMI wuHu
Chapel Ie ries ter bezioljtigipg Wordt gepresenteerd.
Arnhemschestraat 4. MAISON VAN DEN UITHOORN.
Aan bel zeilde adres kunnen eenige nette leerlingen geplaatel worden.