J. B. v. d. HOEVEN I Wsnhin «oor Adverteerders. LUSTEN VOOR FOTO's ER PLATEN IETBESTE EN G0E0K00PSTE Het EYSINK Rijwiel Leesinrichting van Tijdschriften en Romans LilAISON BODVER Go. LANGEGRACHT 31AMERSFOORT ADVERTENTIÊN. Firma De Groot&Knijters Groot en Kleinhandel in BRANDSTOFFEN. „AMICITIA". SINGER-MAATSCHAPP IJ, Ingezonden Stukken. KORTE 0R4CRT 22. Vendnhnis, Havik 20, Amersfoort. Een vrijstaand Heerenhnis ROOMBOTER beeft sedert jaren een uitstekende renommé om den buitengewoon lichten gang. Een sorteering van onze machines is te zien in ons magazijn: 34 Nederlandsche, Fransche, Duitsche en Engelsche Tijdschriften. Firma J. VALKHOFF, Utrechtschestraat 1. Telefoon 66. Wie een Naaimachine noodig heeft en geene „SINGER" koopt, benadeelt zichzelf. Amersfoort, Westsingel 43, hoek Varkensmarkt.' OVERAL DEPÖTS. Ia den avond van 17 Februari vroeg de poniburgsche heer op het Rembrandtpleln aan ieniand (den eersten bckl.) den weg naar jje Van Eeghenstraat. Met de grootst moge- ijke gedienstigheid geleidde de Mentor den vreemdeling langs tal van straten en grach ten, tot bij een donker, afgelegen terrein de $rgclooze Zeeuw werd aangegrepen, tegen feen hek geduwd en van het hierboven ge- poemde beroofd. Een oogenblik later werd hij door een ander persoon aangesproken, die hem vroeg of hij geen bankpapier hij zich had. Gelukkig had onze goede Zeeuw dit in den binnenzak van zijn vest meer in veilig heid, maar bij het betasten toch nog vier rijksdaalders uit een der vestzakjes voor lief nam. De beroofde, in zijn woonplaats terugge keerd, kreeg na een paar dagen bezoek van iemand, die, onder het voorhouden van on eerbare handelingen f 300 vroeg, maar toe zegde, het geroofde dat hij zeide in zijn bezit te hebben en dat heette door zijn zoon geroofd te zijn, te zullen terugbezorgen. De Zeeuw 'ging op dit voorstel niet in, maar werd al spoedig onaangenaam gestemd door een dreig brief. Hiervan werd kennis gegeven aan de politie ter plaatse en van de berooving aan de Amsterdamsche politie. Daar in den dreig brief sprake was van Vrijdag te 12 uur met het geld aan het station Middelburg te moe ten komen, was de politie op haar qui vive. Toen de trein binnen kwam, stapten daaruit o.a. twee heeren, met wie de Domburger zich naar een café begaf, terwijl hij al dadelijk één hunner als zijn eersten aanrander her kende. De arrestatie volgde. Tot zoover liepen dë vroeger verschenen berichten, waarvan in de heden gehouden zit ting met gesloten deuren het nadere aan hel licht gekomen zal zijn. Den tweeden bëkl., A. v. Ommeren, is ten Èaste gelegd poging tot oplichting en poging tot afdreiging. In zijn zaak zijn 5 getuigen gedagvaard. Het O. -Af. requireerdc tegen den eersten be klaagde 21 jaar en 6 maanden. De verdediger, mr. A. Zeldenrust, conclu deerde tot onderzoek van beklaagde's geest vermogens. Tegen den tweeden beklaagde eischte hel O. M. 3 jaar gevangenisstraf. Eet opnemen van ingezonden stukken beteekenï geenszins dat de Redactie met den inhoud instemt De copie wordt aan den inzender niet teruggegeven. R e 1 i g i e u s-S ocialistische Samenkomsten. Mijnheer de Redacteur. Evenals dit met zeer vele zaken dikwijls het geval is, wordt ook over onze bijeenkomsten veel gesproken en worden natuurlijk ook be- en veroordeelingen vernomen. Op zich zelf mag dit geen ongunstig teeken genoemd worden, het is een bewijs dat de Religieus-Socialistische beweging ook hier evenals elders de aandacht vraagt. Evenwel zij het ons vergund er even op te mogen wijzen, dat de beste wijze om aan dacht te schenken en vooral ook om in beoor deeling te treden is z 1 f te hooren wat op die bijeenkomsten wordt behandeld. Want geruch ten en ook mededeelingen van anderen geven dikwijls indrukken weer waar de onze bij een persoonlijk bezoek zéér waarschijnlijk van zouden afwijken. Als bijv. zooals onlangs plaats vond een predikant, zij het ook in overigens zéér waardeerende bewoord'ngen zich geroe pen acht in een of ander blad z ij n indruk weer te ge/en door bijv. in een paar zinnen de cul tuurbeschouwing van twee sprekers onzer bij eenkomsten te vergelijken (die van Dr. v. d. Bergh v. Eysinga cn Enka) en als met elkaar in strijd voor te stellen, dan kan dit licht naar buiten den indruk vestigen of „'t geen de een hier als wijsheid verkondigt, door den ander wordt weggeredeneerd". Niets toch was min der waar. Want waar de eene spreker den na druk legde op de strenge verplichting tot mede opbouw door allen aan beschaving en ontwik keling aan den cultuur dus, en het socialisme met zijn eeuwigheids beleving een der mach- bgste middelen noemt om daartoe te geraken, en de andere spreekster ons het Kruis schildert als de onverwoestbare drang in ons allen naar het Hoogere, het Eeuwige, met als tegenwer kende pool de dwarsbalk: het kapitalisme de mammondienst, dan kan oi. hetgeen beide spre kers betoogen bezwaarlijk als met elkaar in strijd zijnde worden voorgesteld en het is o.i. enjuist daarin slechts te zien bij den een ver heerlijking van den cultuur en bij den andere afkeuring alléénneen, dan zijn ons uitingen uit arbeidersmonden ter oore gekomen naar aanleiding dier zelfde redevoeringen, die van veel meer inzicht blijk geven I Nogmaals het eenige middel om van dergelijke onjuiste voor stellingen niet afhankelijk te zijn is: zélf te hooren en z 1 f na te denken. Doch ook omtrent ons doel en de middelen schijnt bij velen nog misverstand te bestaan. Tot opheldering kan voor velen wellicht het vol gende dienen» Alle Religieus-Socialistische bij eenkomsten, zoowel die te Amersfoort als in andere plaatsen, vinden hun centrale in het „So cialistisch Verbond", terwijl dit Socialistisch Verbond is(art. 1 van het Regl.)„de Ver- eeniging van hen die de geestelijke cultuurvoor- waarden van het Socialisme wenschen te be vorderen". Een der middelen nu daartoe is (art. 2 sub d)„het organiseeren van Religieus Socialistische bijeenkomsten", verder zullen deze bijeenkomsten „geen eenzijdig karakter mogen dragen." Zij zullen dus zijn een vrije tribuun waar de meest verschillende Religieus-Socialis tische woordvoerders zullen optreden. Onder hen zijn dan ook Vrije Sodalisten, Christen So cialisten, Predikanten der Ned. Herv. Kerk, te vens leden der S. D. A. P. (de Blijde Wereld- groep), zoowel als meer wijsgeerige voorgan gers (v. d. Bergh v. Eysinga, Kees Meijer, Lod v. Mi erop e.a.). Natuurlijk zullen bij deze ver scheidenheid van sprekers wel eenige onderling afwijkende ideeën worden waargenomen. Dit is Juist het groote voordeel dat deze bijeenkomsten den arbeider bieden n.l. ook op dit gebied zich een zelfstandig oordeel te leeren vormen. Wij mogen hier wel aan toevoegen, dat de in zichten van het Amersfoortsch Tegelings-comité meer overhellen naar het Christen-Socielisme, (hoewel dit op de keuze van uit te noodigen ■prekers geen invloed heeft en niet zal mogen hebben in de toekomst), zoodat onze directe «itingen gericht tot onze mede arbeiders en he ilaagstellenden. telkens ten «loei hebbende hen op te wekken tot bezoek onzer bijeenkomsten als van zelf steeds min of meer het Christen- Socialistisch karakter zullen dragen. Want al er kennen ook wij dat de beginselverklaring der S. D. A. P. nog altijd een zéér degelijke inlei ding tot een program van actie is voor wie een organisch leven der Gemeenschap als einddoel stelt, toch willen wij op n ze wijze den weg wijzen waarlangs de menschheid uit dit stadium van het kapitalistisch stelsel, met zijn uitbuiting aer massa's en zijn wereldschokkende crisissen, kan opstijgen tot een hcoger plan. M.a. w.wij aanvaarden den klassenstrijd. Evenwel wij ver kiezen den ideëelen klassenstrijd boven de utilis tische. De eerste gevoerd met zuivere mensch- heidliefde rijst in bedoeling ten slotte ver uit boven de laatste. De ideëele klassenstrijd, d. w. z. de klassenstrijd gevoerd met ideëele motie ven, kan zijn een barmhartigheidsstrijd gestre den uit liefde tot een onderdrukte klasse, uit liefde tot het zwakkere dat wordt geknecht. Maar hij kan ook gevoerd worden uit liefde tot de gan- sche menschheid. Wie hem zóó voert ziet over de enkelingen en de klassen heen het geheel, dien is het niet te doen louter om de arbeiders klasse, maar voor dien geldt een maatschappe lijke orde, waarin ieder in zijn kortstondig be staan bevrediging zijner levensbehoeften kan vinden als het grootste sociale geluk. Maar de ideëele klassenstrijd kan óók worden gevoerd uit hooger besef, als rechtstrijd ter herstel van de gebroken relatie tusschen God en mensch. Deze opvatting zoekt de menschheid en God tegelijk, deze opvatting beoogt Gods gerechtig heid in wereldlijke verhoudingen te realiseeren, deze opvatting streeft naarbroederschap der menschheid, erkend en gediend in het Vader schap Gods. Het komt ons voor, dat de spreker van a. s. Zondagavond (6 uur in „Ons Huis"), M. C. van Wyhe, predikant to Barchem, wanneer hij zal behandelen„Licht in de Chaos", mede den weg zal wijzen tot dit Ideaal. De toegang is voor ieder vrij Het Comité, Secretariaat Schimmelp-straat 68. Van den Hak op den Tak. (Weekpraatje). Wij zogen in ons vorig „Hakje", dat de oude vergelijking „Zoo gezond als een visch in het water", niet meer kan gelden, nu gebleken is, dat de vischjes in het water al evenmin ver schoond blijven van ziekten en epidemieën als de andere schepselen op het droge. Iedere ver gelijking trouwens hinkt, ook het veelgebezigde ,zoo stom als een visch", want er bestaan inder daad visscben, die geluid kunnen geven. Ver schillende natuuronderzoekers hebben n.l. onder water geluiden waargenomen, die door de in boorlingen aan visschen werden toegeschreven. Wanneer men in het water dook, werden deze geluiden duidelijker en kon men onderscheiden dat ze uit verschillende kelen kwamen. Zulke verschijnselen zijn o. a. op Borneo hij Pontianak en de Kambotscha waargenomen. Ook in Ecua dor komen dergelijke visschen voor en worden daar „musici" of „sirena" genoemd. Ook de „stomme visschen" hebben dus, naar het schijnt, een taal, waardoor zij zich met elkaar onderhouden. Een der nieuwste ontdek kingen is, dat zelfs de wanden zouden spreken. Dat de wanden kunnen hooren, is niet nieuw, maar dat ze ook nog kunnen spreken, is iets van den allerlaatsten tijd. Dit „wonder" wordt teweeg gebracht door een combinatie van toe stellen, die op het principe van den gewonen mikrofoon berust. Diktograaf heeft de uitvinder zijn instrument genoemd, daar het 't gesprokene (dictum) noteert. Door dit toestel verborgen in den wand van een vertrek aan te brengen, kan men ongemerkt op verren afstand alles hooren wat in dat vertrek gesproken wordt, wanneer men n.l. een draadverbinding aanbrengt. Een toestel dus, dat zoowel ten goede voor ont maskeren van dievenbenden enz. als ten 1-wade voor spionnage e. d. kan worden aangewend. Maar ditzelfde geldt eigenlijk van alle uit vindingen. Het ligt er maar aan welke partij er de hand op legt, de goedgezinde of de kwaadwillige. Op elk gebied heeft men „goedgezinden" en .kwaadwilligen." Denk eens aan onze dienst boden 1 Hebben we dezer dagen niet gelezen van een Haagsche keukenprinses, die weigerde te koken voor een d:ner, omdat de gasten haar niet aanstonden? „Voor die kook ik niet, die staat op onze lijst, die behandelt haar dienst boden te slecht, voor die koken we niet zoo was het pertimente antwoord der lieve ge dienstige, en mevrouw moest voor dien dag den kok laten komen. Stel daar nu tegenover die dienstbode te Utrecht, die 40 jaar dezelfde familie heeft ge diend Lijkt u dat niet als een oase in den woestijn, als een zoete melody. Men denkt onwillekeurig aan het vriendelijk huis van z'n grootouders, waar zoo'n stille ge trouwe onhoorbaar en onmerkbaar rondging, die wèldeed, een vraag voorkwam, die mis schien van „eischen" nimmer gehoord had en aan „plichten" nooit behoefde te worden herin nerd. En zich zelf zoodoende een hins van liefde schiep. 1 Mei is Klaasje Schuurman, 40 jaar lang dienstbode geeest bij de familie S. J. de Beer, in de Keistraat te Utrecht. Veertig jaar lang trouw en hartelijkheid be wezen. Veertig jaar lang daardoor erkentelijkheid en groote genegenheid verworven. Liefde gegeven en liefde ontvangen. In rijke mate be'de. Huisgenoote geworden, deel van den kring, waarin huiselijk lief en huiselijk leed genoten en geleden wordt. Saamgegroeid met de familie, gemeenschappelijke herinnering, gemeenschap pelijke weemoed en dezelfde vreugde Uw huis is mijn huis 1 Het is met stille voldoening dat wij deze re gelen schrijven. Een bericht, dat de vermelding waard is. Veertig jaar blijmoedig gediend te hebben, tenzelfden huize, dat is elkaar wederzijds tot een zegen geweest te zijnl Die goeie, oude, trouwe gedienstigen zijn zeldzaam geworden, ze behooren tot het verle den, den „goeden ouden tijd". Was die oude tijd in alle opzichten beter, zooals wel wordt beweerd? Volstrekt niet. Bijvoorbeeld» De huisvrouwen klagen steen en been over de steeds stijgende prijzen. „Wordt dan niets goed- kooper?" hoort men zuchten. We zullen nu tot troost een een lijstje geven van voedingsmidde len, die bij vroegere prijzen vergeleken, nu spotgoedkoop zijn. In de veertiende eeuw kostte een sinaasappel in Parijs twee gulden vijftig, volgens tegenwoor- dige geldswaarde, ongeveer twaalf en een halven gulden, in der. tijd van Lodewijk XIV werd voor 3.5 liter kleine groene erwten, die op de tafels in de eerste klingen verschenen, en die zeer zeldzaam waren, 50 thaler, volgens ons geld 120 guiden, betaald. Rijst was in de middeleeuwen, en ook nog later, eveneens een luxeartikel, daar de prijs voor 1 kilo ongeveer een gulden twintig bedroeg. De prijs van de thee schommelde in de mid deleeuwen tusschen tien en twintig gulden het kiloin Londen was zelfs de beste soort niet onder de vijf en twintig a dertig gulden te krij gen. Een kilo chocolade kostte aan het eind dei zeventiende eeuw elf tot vijftien gulden, koffie was daarentegen door zijn prijs drie driegul denvijftig, ook voor een eenvoudige huishouding, niet onbereikbaar. Zulke mededeelingen uit vroeger tijd doen ons getroost zijn tegenover het tegenwoordige Zich zelf weten te troosten, blijft trouwens immer noodig bij al de wederwaardigheden des levens. Want de teleurstellingen en verdrietelijk heden zijn vele, en zelfs de zegeningen kunnen zoo overstelpend zijn, dat we er onder gebukt kunnen gaan. Men leze het volgende In het ,Zentralblatt für Gynëkologie" ver meldt Berger uit Weenen een geval van wel heel rijken kinderzegen. Een 45-jarige vrouw was in een tijdsverloop van 25 jaar moeder ge worden van in totaal 36 kinderen 20 dezer kin deren kwamen levend ter wereld. Onder het 36- tal waren vier tweelingen en één drieling. De vrouw, ook zelf een tweelingskind, is tweemaal getrouwd geweest. Hoe gezegend deze huwelijken aan kinderen ook waren, het record is toch nog heel wat hoogcr. Zoo bericht prof. Treub in zijn „Leer boek der Verloskunde" van een geval waarin één man in twee achtereenvolgende huwelij ken 87 kinderen kreeg n.l. bij zijn eerste vrouw viermaal vierl'ngen, zevenmaal drielingen, zes- tienmaal tweelingen totaal dus 69 kinderen en bij zijn tweede vrouw tweemaal drielin gen en zesmaal tweelingen. Onder zulke omstandigheden moet men van aanpakken weten. Een vrouw die zich niet spoe dt terneer laat slaan, lijkt mejuffrouw Renée Valerois te Straatsburg te zijn, wier man kort geleden stierf en die dat treurige feit in de vol gende advertentie bekend gemaakt heeft; Hedenmorgen werd mijn echtgenoot, onze trouwe en hartelüke vader, bakker Henry Vale- rios, na eenjangdurig lijden aan het leven ont rukt. Behalve een treurende weduwe, laat hij nog twee dochters achter, waarvan de oudste, Helene, gehuwd is, terwifl de jongste, Hortense. thans op huwbaren leeftijd gekomen, dank zij de goede zorgen van haar vader, in het bezit ran een goeden uitzet, waardoor zij voor ieder ir.an een begeerings-waardige eebtgenoote zou zijn. De teraardebestelling heeft Zaterdag oleats. „W.g.,De ontroostbare weduwe Renée Valerios en de beide dochters Hélène Dupont en Hortense Valerios. En verder nog» „P.S. :-De zaak zal door de weduwe voortgezet worden, doch de 1ste van de volgende maand van de Boulevard des Plantes no. 19 naar de Rue de Midi 12 verplaatst worden, daar de huisbaas de huur, zonder eemgen redelijken grond, aanmer kelijk opgeslagen heeft." I>"e dame heeft bliikhaar het hoofd nog met verloren, verstaat ook de kunst van zuinig ad- verteeren en van veel vliegen fn één klap te slaan. Menige man zou in de laatste weken, in den tijd der zal:ge groote schoonmaak gevaar loopen het hoofd ie verliezen, en stemt zeker m met de ontroerende verzuchting der „Opr. Haarl. Crt." Als de lieve lente nadert. Bloem en blad zich weer ontplooit, Is de schoone tijd gekomen. Zucht de huisvrouw.,nu of nooit". Kamers vol met dweilen, bezems, Boenders, stoffers, ragebol. Mevrouw, de meisies en de werkster, Iedereen het hoofd op hol. 't Eerste feit van de ellende» Kachels moeten aan den kant, Ook al heb je op je zolder. Nog wel negen weken brand. Na de schoomeak past geen kachel. Al is 't nog zoo koud en guur. Je moet dan maar blijven kleumen, In een kamer zonder vuur. Dan begint meneer de witter, E'genliik de „stukadoor". Ofschoon 't examen nooit gedaan werd. Houdt de man zich toch daarvoor. Want je ziet 't aan zijn werken Dat de man er mets van weet. En 't is heusch niet te verwond'ren Dat je 's middags witkalk eet. Na den stukadoor, behanger, 't Heele huis in rep en roer. Snippers, plaksel, roersel, stijfsel Ruim verspreid op gang en vloer. Zit dan eenmaal het papiertje En je 't aan den wand beziet. Dan blijkt toch, na al het zoeken, Neen die kleur „die doet het niet." Nu doet Annemie, de werkster Deftig haar „joyeuse entree", Waar z' ook gaat, een geur van zeepsop Gaat gestadig met haar mee. Ja, nu wordt het wasschen, plassen, Boenen, schrobben, und kein end, Alles Ideeft en alles kliedert, Maor ook hier raak je aan gewend. Is 't dan eindelijk af geloop en, Dan begint pas het gezeur. Iedereen doet ddh een aanslag Op je restje goed humeur. „Nou, meneer mag wel tracteeren", „Overal is t even mooi." Gelijkertijd houdt Mie de hand op. Zij verwacht een flinke fooL Vrouw, waar is mijn laarzentrekker P Mijn pantoffels ben ik kwijt, Weet je ook mijn barnsteen pijpje? *k Zie het nergens tot mijn spijt. Lieve deugd, moet ik dat weten. Zie dan zelf eens in 't rond,^ Ze zullen hier of daar wel liggen. Op een kast of op den grond. Da's de schaduwzij der lente, Die fameuse schoonmaaktijd. Wie 't vroegst is, schijnt een premie Mee te krijgen in den strijd. Wat zal het volgend jaar ons brengen P Wat er dan weer wordt gedaan Dan begint 't lieve leven Kalmpjes weer van voren af aan. belasten zich met aan- en verkoop van Effecten, Wissels en Coupons, Sluiten prolongatie Safe-Inrichting. Uitspraken van PROF. VOLMER: Reclame-maken ia de aandacht vestigen op een bepaalde zaak, met het doel er belang stelling voor te wekken en in de verwachting dat die belangstelling zich zal omzetten in eon daad. De intensiteit der indrukken hangt af van het aantal malen, dat iets wordt waargenomen. Do reclame werkt dus in de eerste plaats door horbaling, een annonce door veelvuldige plaatsing. Beter is het in enkele bladen permanent, dan in vele een enkele maal to adverteeren, Het heeft ook meer waarde voor een artikel in kleinen kring voel reclame te maken, dan in ruimen kring een spaarzame. Iedere indruk moet de werking van den vroeger verkregeno versterken. Vendumeesters. Taxatie's Rechtskundig bureau Publieke Verkoopingen Meubelhuis Goederen voor de verkoopingen worden dagelijks aan bnls afgehaald TE KOOP te bevragen bij E. J. RUITENBERG, Makelaar, Weverssingel 11 te Amerfoort. 51 Hoogeweg 76, Telef. 206. J. VAN GINKEL. I,. G. PONNE Amersfoort. Ylasakkerweg 44. Telephoon 169. Electrische schel- en telephoongeleidingen sy steem TORINO. Defecten buitengesloten Vraagt prijs. Aanleg Onderhoud Reparatie van bestaan de geleidingen. Wie nu en dan reclame maakt, gooit zyn geld het venster uit. De reclame moet oen forsohen indruk maken. De indruk is te dieper, naarmate zij scherper uitkomt tegen de omgeving, minder alledaagsch en meer oorspronkelijk is en minder tijd be hoeft om ze tot zijn eigendom te maken. De intensiteit der indrukken is ook afhan kelijk van de werking, bijv. op den lachlust, de ijdelheid der mensohen. Maar de reolame mag niet vervelen en moet aangemaam werken. - BIJ - van de VOORUITGANG Woudenberg. Prijs i f 1.45 per Kilo. Verkrijobaar bij: I. MEI1ERS, Hachlegaalslraal IB. Speciale afdeeling ouder controle, uitsluitend ,oor rijwlel-reparatle. EYSINK Fabrieken. Accurate bediening. Proef portefeuille ter inzage. Prospectus met abonnementswoorwaarden gratie. VM1'UK.U£9I-I1V»£IEK ONTVANGEN DE NIECWE ENGEI.SCHE STOFFEN B. RUITENBERG CTRECHTSCHESTKAAT 31 TELEFOON 343 DAMES- EN HEEREN KLEERMAKERIJ VEUVELAAR, Aan nevenstaand uithangbord zijn de winkels te herkennen, waar inderdaad SINGER- Maehines verkoeht worden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1914 | | pagina 6