STADSNIEUWS. feen reeds de eerste zending bewoners, een 100-tal. Er komen afzonderlijke slaapzalen, betzalen, wascbhuizen met kabinetjes om zich je kleeden, keukens, een school, een kerk, een pastorie en zelfs.een gevangenis. Het kamp zal 7000 tot 10,000 personen moe ten bevatten. y Het geheele terrein, een 40 H.A. groot, hei develd, omgeven door enkele boschjes, zal door een breeden weg worden doorsneden, 'terwijl aan een zijde een sloot wordt gegra- Ven van 4 M. breedte en 2 M. diepte, waaruit )tnen bij eventueel brandgevaar het noodige (Water zal betrekken en die tevens zal dienen pm het overtollige kwelwater naar de Spoor boot af te voeren. (Tel.) Hulp voor het arme België. In de Telegraaf deelt de heer August Monet Mede, (fat de Belgische senatoren Oscar van fier Molen en Henri Mayer uit Antwerpen, met goedvinden van het Duitsche gouvernement in België, zich hier te lande bevinden, teneinde de hulp in te roepen van de uitgeweken Bel- jgen voor hun landgenooten, die thuis gebleven jpf naar huis teruggekeerd zijn, en daar in den letterlijken zin hongerlijden. De heeren deelden den heer Monet mede, dat zij eroo rekenden 4 milüoen francs per jnaand ïioodig te hebben om in den ergsten bood te voorzien. Hun bemoeiingen in Antwerpen hadden in 10 dagen ruim 400,000 francs opgeleverd en «'hans kwamen zij in Nederland een beroep floe», doch uitsluitend op de zich hier bevin dende Belgen. De Nederlanders zoo zeiden eij hadden reeds meer dan hun plicht ge £aan tegenover de Belgische vluchtelingen. Het comité der heeren genaamd: Comiteit voor hulp en voeding in België staat onder ie directe bescherming van de Vcrcenigde Sta len en Spanje. Het Duitsche bestuur had hun beloofd zooveel mogelijk het vervoer der hulp middelen naar de verschillende streken des lands te zullen vergemakkelijken. De Zwolsdhc Ot. verneemt, dat de Bel- j$scihe geïnterneerden te Zwolle en tie Kam pen spoedig naar Harderwijk zullen worden overgebracht De overjgang zal met het oog op ide na-diere «bestemimrig van het kazerne- ment ultimo Januari voltooid moeten zijp Voorts, dial de te Zwolle geïnterneerde Bel- 4cbe officier-en, alsmede hun oppassers, al daar blijven. De territoriale bevelhebber blijft mei lidt toezicht Inlast. De gciideiTieerde officieren- mét -hun op passe its uit Kampen, akmiede uit Assen welk depót ook wordt opgeheven en naar Oikliebrcck zal worden ovcrgclra-cht zijn bestjeind voor intornoering to Nunsj>oet, voor zoo vit zij niet in Harderwijk en 01diebiv>ek no ooi g worden geoordeeld. Met het toezicht op die officieren te Nunsj:eot wordt belast majoor Iioefcr, thans commandant va» het interiveeringsd'epo'i te Kampen. De geïnterneerden. Het Algem. Comité tot ontwikkeling en ontspanning van de geïnterneerden in Neder land heeft van de Gist- en Spiritusfabriek te Delft een voorloopigc gift van f 1000 ont vangen. Eon zeer opmerkelijke tentoonstelling. Men schrijft uit Kampen t' Donderdag is hier een merkwaardige ten toonstelling geopend van producten, uitslui tend vervaardigd door alhier geinierneerde Belgen. "Wij zagen houtsnijwerk, producten van sigaren-makerst echndck schilderijen, waar onder meerdere Kamper stadsgezichten, foto grafieën, boekbinderswerk, enz. e:.i> De „clou" der tentoonstelling was het marktplein „Oud-Vlaanderen", lat met zijn mooie oude trapgevels ontworpen en uitge voerd werd door twee geïnterneerden, den architect J. Duchaine en den décorateur W. Wybouw. De g; koele tentoonsleiaing bewijst, dat de commandant, majoor F. A. Hoefer, zijn man- whappen tot arbeid weet te bezielen en *en goeden geest oand&i* ken weet te handhaven. Ontvluchte geïnterneerden, Waar ontvluchte geïnterneerden, die ons tand willen verlaten, in den regel zullen rei zen onder.valsche papieren en valsehen naam, heeft de Minister van Oorlog den opperbevel hebber van land- en zeemacht in overweging gegeven te 'bepalen, dat geen mannelijke Bel gen van dienstplichtigen leef ijd tot vertrek zullen worden toegelaten dan op vertoon van een certificaat, afgegeven door het bestuur of het hoofd der politie in de gemeente, waar de vluchteling heeft vertoefd, behelzende de noodige gegevens om de identiteit vast te stel len en daarenboven voorzien van een opge plakt portret van den betrokkene; het certi ficaat afgestempeld zoodanig, dat een leesbaar gedeelte van dat stempel op het portret valt, De minister van Binnenlandsche Zaken heeft nu de Commissarissen der Koningin in de on derscheidene provinciën uitgenoodigd het vo renstaande spoedig ter kennis van de burge meesters te brengen, met het verzoek dien overeenkomstig te doen handelen. Gedenkplaat Kohimaim. De opbrengst dei* door den heer Kohlmann le Dordrecht vervaardigde gedenkplaat aan den „wereldoorlog 1915** strekt niet ten bate van liet Ken. Nat. Steun-Comité, gelijk wij eerst meldden, doch -lot steun van werkloo- zen, die er zelf mede moeten colporteeren. Aanhouding van b a_g age. De Duitsche spoorwegdirecties hebben hun personeel opgedragen, om voortaan alle ba gage, waarvan vermoed wordt, dal deze aan een onderdaan van een vijandelijk land be hoort, ook al is die bagage ingeschreven naar een station in Duitschland of Nederland, aan le houden, Dergelijke bagage is, volgens dé Kon. spoor wegdirectie le Munster, gemakkelijk te her kennen aan bijzonderen vorm der colli, aan gehechte of ongeplakte adressen enz. Voor Nederlanders, die met bagage in Duitsohlahd reizen, zal het dus aanbeveling verdienen zegt de Tel., koffers te ne men van gewoon model en etiketten van-bui- tentandsche behalve Duitsche hotels, die men dikwijls op zijn bagage laat zitten, daarvan tv verwijderen. Wegens mijnengevaar varen van ?.iste- ren af de sioombootcn Enk-huizenStavoren rta Is midtdiags 5 uur niert moer. De dlagdiensl blijft, gewoon. Een tjii'lkschipper, Zaterdag van Enkhulzén tw Stavoren binnengekomen, heeft gerappor teerd, dalt hij op ^eringen afstand twee tirij- vendie mijnen voorbij was gevaren. En gis- tcTvnnamiddag hebben, naar uit Enkhuizen wo-rdlt gemeld, een schipper en eens loods een mijn waargenomen, drijvende in het Wagen pad tuss-chen Enkhuiz«in en Stavoren. Dubbelspoor. Het tweede hoofd spoor op het spoorwegbaanvak Hooghalen- Assen zal op 2 Februari <a.s. in gebruik -wor den genomen. ,,De Volkswil" van naam ver anderd. Zooals wij reeds meldden is de uitgave van het.weekblad De Volkswil, het or gaan van den notaris H. van Dalsum te Hulst, door den territoirialen bevelhebber in Zeeland verboden. Thans heeft dé heer Van Dalsum een mfieuw blad doen verschijnen, genaamd Het Natuurrecht. Dit nieu we weekblad zou eindigen te verschijnen den laatst en Zaterdag van de maand Maart 1915. r. Re te au". Door W. J. Ha ge, be kend als „dr. Reteau'J, die bij arrest van het gerechtshof te 's-Gravcnhage wegens het uit oefenen van de zoogenaamde deskundige prak tijken, werd veroordeeld tot 3 jaar gevange nisstraf met aftrek der preventieve hechte nis, Is tegen dat arrest cassatie aangeleekend. Een agent van politie doodgestoken Op de Katlenburgerbrug te Amsterdam is gisterenavond de agent van politie Filseler, die een dronken man zou overbrengen naar lidt bureau, door een tot dusver onbekend ge bleven man met een mes in de borst gestoken. De agent werd in een huisje van de gemeente tram in de nabijheid binnengedragen en is spoedig daarna overleden. De agent laat een vrouw en drie kinderen na. De am okkelha n del. Men meldt uit Sittard aan de Maasbode: Was het vooral de srooMcclarij in paarden die tot »u toe de aandacht der grenswacht vereischte. thans begint men ook met den frauduleuze» uitvoer van andere artikelen. In een r-xiar dagen vielen beikeuringen wegens uitvoer van gepelde erwten, raapolie cn ben- ziuo. Door den commandant der grenswacht alhier werd op con hoeve nabij de grens een vat benzine ontdekt, bedolven onder aaadé en takken. ij Kunst en Wetenschap. Een Volkstooneel. Te Amsterdam is opgericht .,Ifet Volkstooneel", met het doel het opvoeren van goede tooneelslukken van groote waarde, van de meesi vooruitstrevende richting, le doen plaats hebben. Het Volkstooneel staat wat strekking door op te voeren stukken aangaat geheel onder protectoraat van de Vrije Socialisten vereeni- ging te Amsterdam. Heïjermans* hulde. Te Haarlem heeft zich een comité gevormd ter huldiging van Herman Heijermans. Eere-voorzltter ia jhr. mr. N. Sandberg en voorzitter de oud minister J. T. Cremer. De heeft Raadsverkiezingen. Kiesvereeniging Amersfoortsoh Belang met algeraeene stemmen candidaal ge steld voor de vacature-Briët in dfistrict I den heer Albert de Lange, oud-bestuurslid' der Kiesyer. Gemeentebelang. Begrafenis ds. F. G. Lagers. Tegelijk met dat zijner echtgenoote, die een dag na hem overleed, werd hedenmiddag op de Alg. Begraafplaats aan den Soesterweg ter aarde besteld het stoffelijk overschot van ds. F. G. Lagers, cm. Luth. Pred., voorzitter der Kiesvereeniging Gemeentebelang, redac teur van „de Protestent". Onder de kransen die de lijkbaren dekten waren er van het Hoofdbestuur der Evange lische Maatschappij en van de Kiesvereeni ging Gemeentebelang. Aan de groeve werd gesproken door mr. Van Schaardenburg namens het Hoofdbestuur der Evangelische Maatschappij en als vriend der overledenen en door ds. Staderman Evang.* Luth. predikant te Groningen, de laat ste standplaats van den overledene^ door den heer Krieger namens het «besituur van de plaat selijke afdeeling dier vereeniging, door den heer Krom namens de kiesvereeniging Ge meentebelang. Een der zoons bedankte voor de ondervon den belangstelling en de eer aan de overlede nen bewezen. Feestavond der A. H B. S. C. De Amersfoortselie H. 'B. S. Club hield Za terdag een prachtig geslaagden feestavond in Amicilia, welker groote zaal wij zelden zoo smaalcvol versierd en met zoo joög publiek gevuld zagoa. Het program voor deze soiréte was met zorg samengesteld en bood wierlei afwisseling. De samenstellers van het program wcnschlen, dat critiek evenmin met een sui-klcrstTooier als met een peperbus Werd toegediend. liet zou al heel onhoffelijk van ons zijn, indien wij -na zoo'n pretligen avond dien wensch niet eerbiedigen en wij zullen zoowel suikerstrooier als peper bus maar opbergen. Toch mag wel gezegd worden, dat de H. B. S.'crs hun 9>este beentje voorgezet hebban en dat dit beste beentje ge rust gezien mag worden. Evenals het IT. R. S.- orchest (dirigent G. J. v. d. Burg) geriftt ge hoord mag worden En de jeugdige zangeres, mej. M. Couwenbeng en haar verdienstelijke accompagnatrice. mej C. Schaad b womlerd mag worden. En de len-igheidl der gymnasten geprezen. En de .vlotte opvoering der één- act Jrtjes geroemd. En de fraaie tableaux een oogvcrlustiging mogen heeten. Gelijk trouwens kortom aan allen, die hatr medewerking ver leenden, hulde, oprechte hulde en nog eens hulde gebracht mag worden. Daarbij nog wel "en speciaal woord van waardeering gebracht inog worden aan hen, die voor de organisatie •zorg g^driag-eh hadden. Zij hebben eer g.'had van huil werk oh he* talrijke publiek een zeer genoogclijken avond verschaf. uMaar het meeste genoegen is wel gecmaakt door het jongere deel althans, op het zeer geanimeerde bal, dat dit avondfeest; wij1 zou den bijna zeggen nachtfeest, besloot Men1 zegt dat notg in het vroege ochtenduur feestgan gers gezien werden, die zich huiswaarts spoedden. Een schilderij van den heer van Weezed Er- rens werd verloot. Een eigenaardig Idee hier bij was, dat de lóïen verkocht werden als zakjés bonbons, waarop de nummers geplakt werden. De bezitter van lot 13 was de geluk kige winner. Elftal Belgische geïnterneerden Zeis t—Q u i c k I. Gisteren trok Quick I met invallers voor v. d. Bovenkamp, Muys en Van Rhijn naar Zeist en speelde aldaar een geanimeerde wedstrijd ten aanschouwe van zeer vele geïnterneerden. De Belgen die een vlug spel vertoonden open den de score waarop Quick gelijk maakte en spoedig de leiding nam. Rust kwam mef 4—2 in het voordeel van Quick. Daarna pakten de geïnterneerden weer flink aan, doch wisten niet te voorkomen, dat onze stadgenooten den stand tot 7—2 in hun voordeel opvoerden. De tegenpartij geenszins ontmoedigd, bleef hard doorwerken, kwam tegen hot einde nog eens goed opzetten en mocht nog 2 doelpunten te- genboeken, -waarna het einde kwam met 7—4. Quick 2 boekte op Birkhoven eene overwin ning van 3—1 tegen Kampong 3. H. V. C. II—Trompen'berg 1—0. Aohter Rustoord speelde gisterenmiddag hel tweede elftal van H. V. C. tegen Trompenberg uit Hilversum. Onze stadgenooten wisten voor rust de leiding te nemen met 1—0 in welken stand geen verandering kwam. Over het ge heel had het spel niet veel le beteekenen. In het veld ging het nog wel, maar voor een deel werd steeds jammerlijk gemist. Tlieosolie eii Orthodoxie. Zaterdja gavond hield de Amersfoortsche Loge van de Theosofische Vereeniging, Ned. afdeeling., een openbare bijeenkomst in het Logcgebouw, Wilhclininastraal, waarin als spreker optrad de heer Van Maanen, uit den Helder, mei bovenstaand onderwerp. Nadat de heer Reiman <üe bijeenkomst ge opend liad, sprak de heei van Maanen onge veer als volgt: Het onderwerp is zeor uitgebreid en daar om zal ik n slechts eenige aspecten tooncn en met u bezien. Ik hoop, dat de eind-indruk zal zijn, dal de theosofie volstrekt niet vijan dig staat tegenover de orthodoxie en dial in tegendeel de reden, waarom de ortlindoxie nog zoo weinig ingang vindt met de theosofie, is, dat deze nog zoo weinig bekend is en ook nog ie cojl/viiiisLiscli blijkt <Moor de cal vinisten. De theosofie toch is nog calvinisti scher dan calvinisme. Het is altijd een van de verdrietelijkheden van den theosoof, van calvinistische zijde te moeten hooren, dat hij vrijzinnig is en van .\rijlzinmge zijde, dat hij calvinist is. Wanneer men het wezen der orthodoxie gaat onderzoeken, Vindt deze hierin uitdruk king: de inensch is wan nature zondig, kan niets uit zich zalven en kan, alleen gered wor den door Christus, die God is. We kunnen hel wezen nog wat toespitsen, wanneer we duidelijk voorop stellen, dat niemand anders dan God de redding kan volbrengen en dat Ilij die redding gebracht heeft, door op aar de te verschijnen in mensclivorm en door Zijn bloed voor de zonden betaakl heeft. Maar men moest toch geen bestaande verschillen wegdoezelen en sprekende met calvinisten ben ik op het stuk Maai genadte, zon die en ver lossing altijd tot eenkaki ikumien komen, maar steeds bleven) we verschillen over de figuur van Jezus Qhristus. De theosofie zegt heel duidelijk, dat die ntensck is een schepsel van God; dat het leven dat zijn kern uitmaakt het Goddelijk leven zelf is. Omdat dat ongebo ren, onsterfelijk, eeuwig is, daarom is er in den mensch ook iets, dat onsterfelijk, eeuwig is. Da,t is zijn leven. Mb ar dat leven- moei daarom nog niet worden gelijk 'gesteld met den mensch. De mcnsch zou er evenwel niet zijn als mensch, indien het goddelijk leven niet in hem was, wanlt dal is des menschen zijn. Maar niets zou een bestaan hebben, ten zij het goddelijk leven daarin was en zoo gaat hel ook mot den mensch. Nu is dJe mensch, voor zoover er z ij n in hem is, goddelijk, maar daarom is de mensoh als mensch nog niet goddelijk. Het goddelijk leven is in den mensoh geïncarneerd, gei'nflueardi En nu tracht het goddelijk leven den mensch te beïnvloeden ten goede en dat goddelijke leven hangt samen met alle goddelijk leven. Hoe dat nu komt, do.1 liet goddelijk leven ge- inftueerd is, doel weinig ter zake, als we maar zien, dat het zoo is. Nu is de mensen menschelijk en niet goddelijkHij is nog niiet eens bovenmenscholijik. Dat zou nog niet be teekenen gfoddelijk. want, zegt die theosofie, ons intuïtief besef laat ons God zien als de absoluut volmaakte, reine, vlekkelooze. Tus schen dien God en ieder wezen, dat zijfn existence dankt aan God, ligt een cimMooze bovienwaarLs zich uitstrekkende hiërarchie van wezens, die allen schepselen zijn van God, die echter, wat de graad van zondig heid betreft, boven den mensch moeten wor den gesteld. Even goed als benedenwaarts zich een hiërarchie moet uitstrekken van zon digen* wezens. Ik wil nu niet besprek-en, dat hel goddelijk leven geïnfluoerd is in zondige wezens. Ik ga uit van het feit van de zonde en dat feit spreekt bockdeclcn. Wij, zijn. zondig. Dat behoeft niet le J^leekenen laag, oneer vol, maar het hertockcnt. dal wij niet zijn, "wat wij weten, dat we eigenlijk zijn mol len: volmaakt, rein. De Duitsche pjiilosoof Kant heeft eens gezegd, dal in ieder men- schenhart is gegrift een gebiedende cisch, the niet nalaat zich le laten hooren, de calha- gorische imperaUf Die eisch noemde hij d u solist, rij zuil, gij zijl verplicht. Die plicht komt hiemp neer: Hoe we ons ook ontdaan mogen hebben «van ondeugden, tocli blijft in ons s'M'tdvCii de gi-biodcmle eisch: gij moet omhoog; gij moet uit uw incarnatie devinoar- necren, uit de i-nvoJutie owl-ueeren. Wat moet ovolueérëh en waaruit? Het leven uit de stof. Do theosofie noemt rül?s stof, wat niet het teven is, want er zijn, om zoo tc zeggeii, twxfee factoren, die het levens-al vormen, n.l. geest «-n stof. Geest is li"* zijn en slof is de rest. oor zoover h-t Ik insluit zijn, voor zoover is LI. gstiit cn daarom zeggen we, dat het bezeil van Ik is zijn. Ons Ik is dus de ver tegenwoordiger Iriaromiaag van het godde lijk leven, dat maakt zijn zijns-element uit. Maar het is het niet in- zijn puurheid Dat Ik ls het aardsohe zijn en dat ia het, wait geïn- volueerd is in die stof en dat moet evohueeren uit de stof. Nu is de zondigheid cbeze, dat, hoever ook die evolutie zich mo$e uitstrek ken, hel gevoel van niet te (kunnen ua/tlerven, het saruettelooze zijn, toch altijd blijfven. En daarom zfal het blijven zondig. Maar dat is geen hegrip wan verdorvenheid. Iemand, die in dien zin zondig is. kan zijin een edel mensdh, puur en blank; hij zou hebben kun nen bestijgen ontelbare hoogten van zielen adel, maar hij zou in zich zelve gevoelen bet du solist. Wat wij een meester noemen, zoo'n volmaakt mensch. dat (hij zich ontdaan had van alle menschenizonde, zeide eens tot zijn leerlingen: En nu schenk ik u mijn armzaligen zegen. Die meester voelt zich zondig tegen over den volmaak ton God. Wij echter, dde veel lager staan, voelen ons zondig tegen over den al-God, maar ook tegenover den meester. Want zijn reinheid is zóó groot, dat ze -door ons nielt kan worden beseft. Dit begrip zonde wordt in de orthodoxie niet zoo sterk gevoeld als in de theosoSe. De oa-lviinist meent, dat wanneer zijn mensch- zcn><len zijn verdwenen, ook de zonde is weg gevallen. Hel melh'aphysdsche begrip zonde heeft hij niet diep genoeg gepeild. Nu wal de genade betreft. Er is om cfnde- looze reeks hiërarchische wezens tussohen den mensch en God. In de elndelooze schep - ping waarin nergens eon gneus bestaat, we melt hel vau wezens, die Jen opzichte van elkaar een zekere rangorde vervullenEn nu weten we, dat de genade hierin bestaat, dat een edele gedachte, een edel gevoel, waarmee we kennis makenons opheffen. Die komen uit een wezen hooger dan wij: op «den hiërarchischen ladder. Wanneer we ken nis maken met iemand> die we noemen edel en rein, zeggen we: er gaat iete vain hem of haar uit en ik schaam me. Den duivel voelen we uit ons gaan, doorstroomd door een ede ler gevoel. De muziek wan Bach of Beethoven heft ons op cn bevrijdt ons voor tijKi en wijle van de diepe Inperking, waarin we zijn ge dompeld Wie de groote meesters der schil derkunst kan doorvoelen, kan zich niet ont trekken aan den reinigenden stroom. Het zijn toch allen zondige wezens, maar hel godde lijk leven in hen Mej tegenwoondlgd, in hun Ik, in hun ego, was mimdfcr dïicp geïnrvolu- eerd dan ons i k. Daarom waren ze min- dler zondig dan wij, maar even zondig tegen over den al-God. Het goddelijk zijn, dtat ook in die menschen zit en ze doet beslaan, heft ons op en jvinigt odü. Wat in ecis opheft en wat in ons reinigt is altijd het goddelijk le ven. Dat trekt ons naar omhoog. Maar wij krijgen den impuls om ons in werkelijkheid ie bevrijden van hen, dSe hooger staan op den iadider der hiërarchische reeks. Ook zon der de meer geëvolueerde wezens zou een drang in ons zijn van het goddelijk leven Maar wat kracht geeft om dees drang te re- aliseeren moet komen van die wezens, die minder geïnvohieerd zijn. Wij wo-rden ge wekt dooi* hoogene wezens, door hoogere schriften; het doet er niet toe hoe we ze noemen, ze ikunnen ons doen ontdekken in ons zelve. Zonder die zouden wij altijd zon dig zdjn gebleven. We hangen allen met el kaar samen. Zonder dien samenhang, zou den we niet kunnen leven. Alles wat leven heeft door God as een middelaar lusschen God en ons, waardoor we krijgen Hebt en Liefde, waarop we echter geen i*echt hebben. We hebben ^een rechten, we hebben anaar één plicht, d. i. van onze zonden vrij te komen. Er is geen grens aan de reinheid, die we ons als plicht gevioelen te reaCseseren fem-awd, die zijn plicht begrijpt komt niet aan zdjn recht toe. De theosofie zegt, «dat de mensch, samen- ha Uigende met al die wezens, per genade dat krijgt, wat hem in staat steit den strijd te voeren en ten slotte te overwinnen, al is hij dan n»og niet van zijn zonde bevrijd. Ten derde de reddkig toüi God. De genade redt ons van die graad Van zonde, waarin We .gedompeld zijn. We hebben geen recht op de kracht, die in ons is en we krijgen die nochtans. Waar kmt dat heerlijke ge voel van daan, wanneer we den Bijbel lezen, wanneer we Baoh hooren? Hebben we er recht op? Noent Het komt van God en we krijgen het per genadé. Hert Inzicht, dat iets goed is, hebben we gekregen van een mid delaar tusschen God en mensch. Maar de middelaar heeft het weer van een hooger wezen enz. en ten slotte (komt het uit God. Wanneer ons zijn niet verte genwoondigde het goddelijk leven, konden we niet oordee- len over het min waardevolle naast bet meer waardevolle, riet oordcelen over het kwade naast het goede. Hoe weten we dat Goethe beter is dön Tollens bijv.? Dat Rembrandt mooier schildert dan Pieneman? Wanneer we geëvolueerd zijn in Goethe of Rembrandt, zijn wie niet zoo zondig als wanneer we &e- ivvoleerd zijn in Tollens of Pieneman. Hoe kunnen we dolt beoorcLeelen. D'ocr ons god delijk zelf in ons vertegenwoordigd. Vam wien is dal ziims-clement in ons? Dart ls van God^ Dus God maakt ten slotte, dat we kun nen oordeelen over het goede, naast het kwade cn dat we het goede willen. Hij mankt, dat de wezens, van wie we den. impuls krij gen zijn zooals ze zijn. Hij. die ons redt is dus God. Wanner we dat goed beseffen, dan hoeft het eigenlijk geen nadere uit eenzetting over d" nrMc'.tr van den> Christus meer, want dan valt het geschilpunt weg. Want welke hescliouv. in gen wc ook vastknoopen aan de redding door Christus, or is g«een verschil m-er. Juist hel feit, dat Christus God is maakt, dat hii ons kan redden, zegt de Cal vini&l cn w ij. zeggen: niemand -dan God kan ons redd mi. Zelve kunnen, wc liets Zonder de midde laars zouden we niet tol levensuiting komen cn in onze zoolde siren Er behoorde dus eigenlijk geen verschilpunt te zi.in, maar het is cr h.Las cn daarom wil ik nog iets naders ze vu over de natuur van den Chris tus. De theosoof zegt. dtat do absoluut vol maakte God hierom .\vjhn.inkt is. omdat voor Ilcin geen s!rl?c-?L:i it. Tfij is liet goddelijke zijn in een vetheid. Ilij is zich zelf en alleen zich zelf. Waar stof is, daar is beperking en dat is zonde. Alleen bet vrije goddelijke leven is het zondieloozc. God alleen is absoluut vol maakt. Waar dus een v ezen, hoe hoog en rein ook verschijnt, wamrecr zoo'n wezen is als een geïnvolueerd wezen, is zoo'n wezen onvolmaakt. Van een volmaakt mensch kun nen we ons geen besef vormen. Nu was Christus zoo'n hoog wezen, nog hooger dor» een volmaakt mensch, en la dx«s voor OU totaal on verstelbaar. Deze Christus to 'c\ aa>rde geweest. Wdj betwirfUen d«i ntet. zijn véle theologen, «die de liistoriciiUal ,h Christus betwisten o» ook orthodoxe Uheoló! gen hebben zich piet «kunnen onttrekken u dé (hoogere bdjbel-crtiek. De vrijzinnigen, m werpen de Evangeliën als historisch mate riaal, de orthodoxen zeggen, dat ze als btó b&ograpbie nie* betrouwbaar rijn, Christus is niet de absolute volmaakte Godji Want Die is alleen en kan niet in een. vorm o)jr aarde komen. En Christus was een vornN wezen. Maar de theosofie miskent zijn hoog^ waarde niet. De orthodoxie weet niet, dat woS wij van Christus denken, veel verder gaat «laii hun opvatting. Wij zijn allen In Christus; «iej alleen alle mensehen, ook de heidenen, m \aw alles, planten, dieren, alles. Hij staat aan hut hoofd van alle leven op deze aarde en ulleC leven is in hem als een kind iu moeder-» armen. Hii voelt alle smarten, alle vreugdenf hij weet, wat wij weten, hij is in ons, maat hii staat boven al onze vreugdétjes. I' j is zich zelf en is niet zondig. Wat wij zonde nocniert, kent Ilij niet. Hij is hoog uit wat w!j it» lion>i derdduizenden jaren van evolutie ais zo. i« zouden kunnen gevoelen. En wij zijn in hem. en een moeder zou een kind niet liever kuc .oijj hebben, dan hij ons heeft. Hii ls de middelaar tusschen God en de menschen. Niemand Lm tol God opstijgen of zijn genade stroomt lot ons. Ilij is ons zelf in den letterliikeu zin .ie>* woords en le gelijk is hij zich zelf. Htj heil. alles op. wat leeft, plant en dier en mensch Hij is het, die het goddelijk zijn in ons ver- reint. Hij is het, die door zijn zielenadel maakt dat lantaarn druppelend ook in uns komt wat ons opheft en reiner maakt. Vau het elRcm dominelijk leven van Christus celven kunnen we echter niets begrijpen. We krijgen alles door de middelaren. Al is Christus niet de vol maakte God, wij wordeu toch gered door Ghristus. Wanneer wij opstijgen tot dol punt, dat we de menschzonden niet meer aan ons hebben, komt dat door zijn genade. Wij moeten Christus aannemen, anders kunnen we niet gered worden. Het hoogere leven, dut weet tö onderscheiden tusschen het leelijke cn mooie, tusschen het platle en verhevene is gekomen van Christus. In dat licht bezien, kunt ge geen bezwaar hebben dit begrip te aanvaarden, als ge kunt toestaan Christus niet te beschouwen als den al volmaakten God. Ten slotte zet Spr. nog enkele punten van overeenkomst uiteen aan de hand van dö drieërlei Yoorstellin" van den historische», mystieken en kosmischen Christus. Neemt men deze drie aspecten van den Christus aan en men gaat dén bijbel lezen, dan zal men on* mogelijk kunnen zeggen, dat de theosofie zou zijn niet-Christelijk. Wat de theosofie dan ook scheidt van de orthodoxie is slechts een waan, niet iets reëels. Nadat door den Spr. nog een tweetal vragen waren beantwoord, sloot de heer Reiman me) een woord van dank de bijeenkomst. AGENDA :t D a g e 1 i j k s Bioöeoop Langeslraat. Vriidags, Zaterdags, Zondags: Bioscoop üo Arend. Zaterdags Theos. Openb. Leesr. Wllheb minastr. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 101 2J—10, Zondag en Maandag 2|—10 uur. Museum Flehite. 25 Jan. Hotel de Zwaan, Klesver. Gemeente belang. 26 Jan. Maison dn Kloet. Luth. Kring 26 Ja i Amicitla. Speenhoff's Klein Tooneol 28 Jan. Rem. Kerk. Lezing Protestanten bond. 28 Jan Amicitia Concert Myra IIcss. 1 Febr. Vergad. Middcnstands-Crcdiethaivk. 4Febr. A^iritia. .Arn^r^foort'«; "^annenkionr-jj Burgerlijke Stand. 25 Januari 1915. Geboren: Theodora Alijda Maria, d v Hendrikus Bemardus Nicoiaas Komdewal er Jacoba Regina Tommei. Aalbert, t. v. Aalber. van Voorst en Alijda van der Pol. Mijntje, cl. v. Hendrik Overeem en Anna van de Waerdt. Overleden: Barend Jan ten Dam, on gehuwd, 26 j. te Kampen. Léon Essique, on gehuwd. 35 jaar, wonende te Corablain la Tourin België. Telegrafisch Weerbericht. Naar waarnflDt("?on in dea morgen vau 25 Jan. Medegedeeld door het Kon, N&I. Met. Instituut te de Bilt. Hoogste stand 754.8 te Sylt; laagste itahd 748 0 te Müncbeii. Zwakke tot matige Oostelijke tot Noor e* lijke wind. nevelig tot zwaar bewolkt, moge lijk eenige sneeuw of regen, temperatuur na bij het vriespunt Fietslantaarn aansteken 4.56. Van den Hak op den Tak. (Wcekpraatje). Er is een offic'ecl Belgische Regeering^iup" port verschenen, vol afgrijselijke mededelin gen, d:e den lezer de haren ten berge doen rij zen. Ware het geen offcieel rapport, wij zouden er hier over zwijgen, over moeten zwijgen, ter wille onzer neutraliteit Nu geven we enkele „feiten' 'uit het Raoport, zonder ons eenig com mentaar te veroorloven. De enquête-commissie onderzocht, zooals ze zegt, mot de grootste onpartijdigheid en heeft iri de gepubliceerde rapporten niets neergelegd dat ze niet bewijzen kon. Plaats en datum van de vermeMe fe ten zi'n zorgvuMig genoteerd. Dé namen der slachtoffers en getuigen zijn voluit vermeM- Hier volge dan een en ander In den omtrek van Molenstede wil een grijs* aard van 98 jaar zijn aangerande dochter ver dedigen hii wordt aan een boomstaf gebon den er wordt stroo aan zijn voeten opgehoopl en hij wordt levend verbrand. Te Mouland heeft een advocaat uit Luik een grijsaard helpen opt. graven, die den vorigen dag levend begraven was. Te Wilscle hebben de Doitscbers zekerfl vrouw Van Krigel'ngen en haar elf kinderen levend willen verbranden: de vrouw en achf kinderen zijn inderdaad verbrandtwee kinde* ren hebben kunnen vluchten het derde dA vluchtte werd op straat doodgeschoten- Te Ten nath vraagt een patTouille-commandent aan kleinen jongen den weg naar Gent. Het joirt gel je verstaat geen Duitsch. Om hem te fen worden hem beide handen afgekapt xoodofi

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1915 | | pagina 3