LION WIJNHANDEL J. A. SCHOTERMAH&Zn. Ulrechtschestraat 34. Tdel. 145. STADSNIEUWS." Uit den omtrek. te *8 Grevenhege; J. F. M. Sterck, jchoolopziener in het Arrondissement Haarlem Prof. Mr. A. A. H- Struycken, lid van den Raad Jran State, te's Gravcnhage, A. J. M. Stumpff, lid iron de Algemeenc Rekenkamer, te 's Graven- hage E. Tegelberg, te Amsterdam; Mr. P. G. yan Tienhoven, assuradeur, te AmsterdamDr. jC. T, van Valkenburg, directeur van het zieken huis voor vollende ziekte, te Amsterdam Mr. L. Visser, lid van den Hoogen Raad, te 's Gra- Venhage, B. Vlielandcr Hein, te Rotterdam Mr. Jj. L. de Vries Feyens, te Amsterdamjhr. mr. C. W. C. van Weiier, Raadsheer in het gerechts hof van 's GravcnhagcW. F. Wendclnor, tc MaarnDr. J. C. Went, arts te AmsterdamMr. J, J. Wfllinge, lid van den Raad van State tc Gravenhage. Blijken van instemming met het streven van de club en met bovengemelde verklaring kunnen .worden Ingezonden bij elk der leden of bij den secretaris Mr. H. F. van Leeuwen, Heerengracht 449, Amsterdm. DeHolIandscheLelie. Naar de N. R. Ct. verneemt, zal Mevrouw KooijVan Zeggelen Mevrouw Anna Spoorde Savor- nin Lohman opvolgen, als sedactrice van „De Hollandsche Lelie." Belooning aan redders. Aon ?en tweede-officier F. J. Hintertür en den matroos A. Koolwijk, van de mailboot „Prin ses Juliana" van de Zeeland is een geldelijke belooning uitgereikt namens de reederij Van Uden te Rotterdam, voor hun manmoedig optreden bij het redden van de schipbreuke lingen van het s.s. „Maashaven", dat op een mijn was geloopen. De hoogste schoorsteen i n N e- 'd-e r 1 a n d, zal te Tiel verrijzen. Aan den heer W. Statschinsky, directeur der N. V. Demyohn- en Ballonfabriek te Rotterdam, is door B. en W. van Tiel vergunning verleend tot het oprichten eener dergelijke fabriek al- 'daar, waarvan de schoorsteen een hoogte van 70 meter moet hebben. :i Stoomlreüer verg a a n. Daar Ie geven aan den hoofddirecteur van het K.wereld doorwoont En die wereld is vol- doode slof; maar dal alles trilt en beeft de stoomtreiler Cctan.a IJM 39 ook Vrijdag N. M. I. »e De Bdt en wordt ^°ddat «lies in zich .luit de immanent^ immanentie der kerk beteeken^ Zeist. Candidate!! voor de <re uoa sen. net lemhtit .t.r nrth^vi. i. Dnt^.mtnog meer uit bij «>M| en Zaterdag niet van de visscherij is terug gekeerd, moet iedere hoop op terugkeer wor den opgegeven. Het schip is dus waarschijn lijk met man en muis vergaan. Gekrenkt. Minister Treub heeft eens gezegd, dat er geen aanleiding was om twee ambtenaren der Rijksverzekeringsbank, aan wie een periodieke salarisverhooging, ont houden was, niet voor bevordering in aan merking te doen komen, omdat zij niet zoo heel veel slapper in hun werk waren dan de meeste anderen. Daardoor voelen de amb tenaren der Rijksverzekeringsbank zich ge griefd en hun vereeniging heeft nu een oootige motie aangenomen, waarin wordt iangedrongen naar de arbeidsprestaties van de ambtenaren der Bank. De 50e crematie. Vrijdag had in het Crematorium te Velsen de 50ste lijkver branding plaats. Mishandeling met doode! ij ken afloop. Te Rozendaal is tengevolge van een steek in de borsi overleden de 19- jarige M., die een paar dagen tevoren bij een vechtpartij aan de gren sdeze verwonding opliep. De dader, V. uit Esschen, verblijft In België. Ne k k r a m p. In het gezin van den veldwachter te Aerdenhout heeft zich een geval van nekkramp voorgedaan. De patiënt is geïsoleerd in het Diakonessenhuis te Haar lem. Door de stoomtram overr fi de n. Een 85-jarige bewoonsters van de Nieuwe Achtergracht te Amsterdam wilde haar dochter in de Paul Krugerstraat te Watergraafsmeer bezoeken en maakte daar toe gebruik vbu de stoomtram, die om 6 uur \an het W. P.-slation naar Muiden vertrekt. Toen zij aan de halte-Hoogeweg wilde af stappen, in gezelschap van een harer doch ters, deed zij dit de tram, waardoor de andere zijde stond, haar niet kon zien en het sein voor vertrek gaf, alvorens de oude dame den wagon geheel verlaten had. Zij kwam te vallen, met het gevolg dat de wie len van den volgenden goederenwagen haar over beide beenen gingen, die geheel ver brijzeld werden. De gemeente-geneesheer moest al spoedig den dood constateeren. De overledene werd naar het lijkenhuisje aan de Linnaeuskade vervoerd. (Hbld.) Spoorwegongeval. Te Eist is Zaterdagmorgen 8 uur tengevolge van den mist een goederentrein uit Zut- phen op een rangeerenden goede rentrein gereden. De schok was geweldig, zoodat drie a vier wagens vernield werden en de materieele schade belangrijk is. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Machinist en stoker waren van de machine gesprongen. Het treinenverkeer on dervond vertraging. Door een auto aangereden. De.vrouv. van den werkman D. v. B. te Was senaar, die Zondag fietste op den Haagweg aldaar, is daar door een auto aangereden en meegesleurd. Vreeselijk verwond is zij aan de gevolgen overleden. In kokend water gevallen, D« Watersnood. Uit Anna Paulownap older. Uit Anna Paulownapolder wordt gemeld: Aan de van Ewijcksluis zijn niet minder don 16 huizen ingestort. Veel lijken van vee drijven daar in den omtrek rond. De plannen tot herstelling van den be zweken Amsteldijk, ontwerpen door den pro vincialen ingenieur van den waterstaat, zijn gereed. No goedkeuring van deze plannen door het polderbestuur zal het werk een der grootste aannemersfirma's worden opgedro- gen. Tengevolge von den gunstigen oosteliiken wind, daalt het water in den polder steeds. Vier a vijf maanden. De heer J. C. Ramaer, inspecteur-gene- rwaal van den Rijkswaterstaat te 's Graven hage, heeft in antwoord op een vraag van het Hbld., hoe lang het naar zijn meening zou duren, eer het overstroomde gebied weer droog zou kunnen zijn gelegd, geant woord, dat het onder de gunstigste omstan digheden wel vier vijf maanden zal duren, vóórdat Noord-Holland het overtollige water kwijt zal zijn. De heer Ramaer wees er na drukkelijk op, dat daartoe echter alle om standigheden zullen moetên medewerken en dat, wanneer de dijk eenmaal zoover her steld zal zijn, dat men met het uitmalen kan beginnen, zooveel mogelijk hulpgemalen zul len moeten worden in het werk gesteld. Voorkoming van over- stroomingen. Gedep. Staten von Noord-Holland stellen voor aan de Staten tot voorloopige betaling der kosten van het nemen van maatregelen ter voorkoming of beperking van overstroo mingen in Noord-Holland een bedrag van ƒ500.000, ter beschikking van Gedéi Sta ten te stellen, onder voorbehoud, dat door dit college te zijner tijd nadere voorstellen zul len worden ingediend omtrent de definitie ve verdeeling dier kosten. De kosten van de rna^verkiezing, welke zal plaats hebben op Dinsdag 8 Februdri. ziin de heeren: J. van den Brink (lib.), A. F. de Pont (R.-K.) en G. H. J. van Steenbergen (soc.-dem.) De verkiezing betreft de vacature ont staan door het overlijden van wethouder Guldenstecden Egeling. Zeist. De 20-jarige R. v. d. Flier alhier had gisteravond, op de electrische tram van Drieberg enstaande, de onvoorzichtigheid zijn hoofdje ver buiten de tram te houden, waardoor hij met een lantaarnpaal in aanra king kwam. Hij sloeg van het voorbalcon van de achterste wagen of en had het ongeluk nogmaals met de tram in aanraking te ko men, waardoor zijn linkerhand ernstig ge kwetst werd. Eerst bij mej. Ewijk binnenge dragen, werd hij daarna per brancard naar de ziekeninrichting vervoerd, w aar de dokters Kortlandt en van Loghem hem onder behan deling namen. N ij k e rk. Tot predikant bij de Ned. Herv. Kerk is beroepen ds. L. van Mastrigt te Vlaardingen. Reclames. per anker f 34.—. per flesch - 0.85 pins f 1.50 per anker accijns. Centrale Bedr ij fcom missie. De heer J. Hofland schrijft aan den Raad: ómgtn. Dr. den Hertog zegt, dat Christus is eigenlijk niets. Dat komt nog de God zelf. Het leerstuk der orthodoxie is, beschouwing van den Christus dat Christus en God identiek sijn, dus segt I rw -..J. I UT. den Hertog laat het in het midden dr. den H. de immante God is Christus. Wil men een onderscheid dan is God transcen dent en tegelijk immanent. Als immanent noemt hij Hem Christus. Dat Is de opvatting van het moderne orthodoxe standpunt, maar niet van de orthodoxe gemeente. En de mod. orth. theoloog doet te vergeefs een poging om een verzoening te treffen met de ge meente, die van zijn opvatting niet weten wil. De Gemeente ziet Christus als opgestegen bij God, waar Hij ook woont. Dat voelt zoo'n theoloog ook wel, en hij voegt er aan toe, dat Christus er ook wel geweest Is, ofschoon, voegt hij er in een adem aan toe, als Hij er niet geweest was, was het specifieke Chris- tendom er toch, want dat sft in de bovenzin nelijke Christelijke idee. Dr. A. Kuyper spreekt zich over den Chris- Chrislus in Palestina geleefd heeft of nleé, In zijn hart ziet hij in Christus den Imm» neuter God. De gemeente ziet in Christut dat hij voor 20 eeuwen in Palestina versche. nen is en dat hij de menschen van de zon. den verlost heeft. Niemand kan zich zeil verlossen. Dr. den Hartog gelooft dat niet. Hij kat» niet aannemen, dat er iets is als ean hel. Het begrip hel als martelplaals laat hij varen. De mensch moet komen tot het he se!, dat hij zeil niets kan en dat hij alleen kan worden gered door die kracht, die allea draagt en schraagt en alles ten beste schikt. De theosofen hebben daar niets tegen. ZIJ zeggen, dat inderdaad de mensch zich zei! niet verlossen kon, maar dat hij toch eon houden afdeelingsvergoderingen de navol- gende stellingen ter nadere toelichting op noodwaterkeering ten noorden en westen van genoemde vergadering toe (e zenden. Walisland en omgeving zijn globaal geschat op 250.000. Omdat daarvan de noodzaak gebleken is, stellen Gedep. Staten voor een „Verorde ning houdende bepaling in geval van over- naturalisme dood is, dat de wereld niet is op een afstand van God. De vrijzinnig protestantsche theoloog zegt, dat God is immanent, maar niet tegelijk trans cendent. Dat k8n niet. God is één met de we reld, maar niet los van die wereld. En wat Christus betreft, deze is voor den modernen theoloog, zoo hij zijn bestaan als historisch persoon al aanneemt, een zeer edele, nobele figuur, die een voorbeeld Is voor ons en dien we moeten nastreven. Over de eigenlijke ver houding tot God wordt niet gesproken. De moderne theoloog zegt nadrukkelijk dat de Evangeliën geen historisch materiaal bevat ten om vast te stellen dat Jezus in Palestina heeft geleefd. Zij zijn in de Evangeliën een symbolisch verhaal: Het moderne protestan tisme heeft den menschen duidelijk gemaakt dat er in ieder mensch is een Goddelijke kiem en dat hij datzelve is, maar dat hij is ten Ondergeteekende heeft de eer U in ver- Prooi aa» zonde. Maar de mensch moet in- band met op a.s. Maandag en Dinsdag të'Zien' dat n,emand bu,ten h<"mzelve ham kan lus niet uit. Hij scheidt zich niet zoo van de actleve ro' moet spelen in het verlos- gemeente# maar daarin stemt hij met den Hartog en Cramer overeen, dat het supra- verlossen, de verzoening met God moet hij singsproces. Er is een cösmische Christus, een my stieke Christus en ook een historische Christus zeggen de theosofen. De eerste is de emmanente God, die door den irancen- denlen God is uitgedragen. Daarin gelnoven de theosofen, dat is het substraat van alle bewustzijnseenheden. Nu werkt God els im manentie zoodanig, dat het hoogere levens punt altijd het geinvolueerdc tra* iit te ver lossen uit de beperking. De immanente Got! vormt een oneindig lange Jacobs'- zoodanig dat de hooeer geplaatste he' lager geplaatste in zijn drong nanr i en de hooger geplaatste wordt weer g »l- pen door een nog hooger geplaatste en dat gaat zoo tot in 't oneindige toe. De immanen te God Werkt door middel van de hiërarchie. Zonder de hulp von onze oudere broeders zouden wij niet verlost kunnen worden van de beperkingen te midden waarvan we ge vangen ritten. Het physieke lichaam is een beperking, ook ons begeertenleven en ons gedochtenleven. Wij ritten onder de plak van de stof, wc zelve doen. Hij verwijst den mensch naar zijn er van geinvoïueerd. En nu willen we strooming of dijkbreuk" vast te stellen. Het eenige artikel luidt aldus Ingeval van overstrooming, van dijkbreuk of van dreigend gevaar voor dit een of an der rijn beheerders van waterstaatswerken verplicht te gedoogen het nemen van zoo danige maatregelen den aanleg van tij delijke werken daaronder begrepen als waardoor, naar het oordeel van Gedep. Sta ten, uitbreiding van overstrooming of van dijkbreuk tegengegaan, dan wel gevaar daar voor gekeerd of verminderd kan worden. Het bepaalde in dit artikel geldt nfet ten le. Nu door Burgemeester en Wethouders wordt voorgesteld door middel van het be drijf „Centrale Boekhouding" de boekhou ding en beheer zoo veel doenlijk te centrali- seeren, zoowei aan de bedrijven als aan de - ï.ii j 'er nog niet was, dan kan ik me daarmee niet verschillende takken van dienst, wordt door i x .r,, i. 'ij I vereenigen. Aannemende het bestaan van den Raad overeenkomstig het eerste lid van n artikel 56 der Gemeentewet ingesteld I God en Zyn volmaaktheid, dan past het met, den mystieken Christus, die in ons is en die kan evolueeren. De theosoof zegt: Wanneer de vrijz. pro testant en wanneer de orth. prot. spreken van een schepping van God in dien zin, dat God is begonnen te formeeren een wereld, die Centrale bedrijfscommissie 2e. Der bevoegdheid dezer Commissie wordt binnen de grenzen van art. 56 bij ver ordening vastgesteld. 3e. Over alle voorstellen uitgaande van be- drijfshoofden, zooals deze nader zijn aange duid in de „Verordening op het technisch beheer" enz., die bedoelen reorganisatie of uitbreiding der bedrijven, en verder over al les, waarvan de Raad nadere toelichtingen aanzien van waterstaatswerken onder be- verlangt aangaande deze bedrijven, dient de- heer van het Rijk. Het zoutgehalte. De heer L. Prinsen Geerlings, apotheker O.-I. leger, schrijft aan het Hdbl.: In de bladen zien we telkens bespiegelin gen over den invloed van het zeewater op het ondergeloopen land, maar nog nergens zag ik, dat men de moeite genomen had, het zoutgehalte te bepalen. Het blijkt mij nu, dat op Maandag 24 Ja- ze Commissie den Raad van bericht en raad. Personalia. Aan het Bureau voor Centrale boekhou ding ten Stadhuize alhier is benoemd Jb. van Zoonen en als leerling-klerk bij de H. IJ. S. M. Jb. Mak, beiden oud-léerlingen der Open bare School voor M. U. L. O. alhier. V rouwe nkiesrecht. Doorn, 27 Jan. Mevrouw ASmit Klei neFastré trad hedenavond in deze afdee- nuari het overstroomingswater een zoutge- halte had van 7.7 gram per liter chloor als 1 TT «a. v j r\ 1,nÉ> °P met eene voordracht over Mana van keukenzout berekend. De monsters waren op n r,r u V-u j a a Reigersberch. Haar succes was buitenge- drie verschillende plaatsen genomen. Het n 11 i u j aan de rechterzijde van 1 zoutgehalte bedraagt dus nog niet een vier- W°°.n' °e kIank™»la van f spreekster te conducteur, die aan de de van dat uit de Noordzee. e" df t,]"e keunfheid van mhoud en taal sleepten de 'hoorders mee. Het pubhek be- Naareenvacantie-kolonie. Heden vertrekken van Volendam 66 jon- gens en 20 meisjes naar de R.-K. Vacantie- kolonie te Egmond aan Zee van hier met botters, Daar zullen zij verblijven, totdat alles weer geregeld is. Tenbatevande slachtoffers. De netto-recette van voorstellingen der Timbertown Follies te Amsterdam, bedraagt na aftrek van alle onkosten 866.47, welk stond uit een vijftigtal vrouwen en een tien tal „heeren der schepping", en het bestuur, door de waarnemende presidente freule So phie van Citters, vertegenwoordigd, alsmede naar Hoorn, en verder per spoor. door mejuffrouw Antoinette Mongers en den "V1 heer Prijs had voor een aangenaam aspect van de zaal van „Ons Huis" zorg gedragen. dat een volmaakt wezen iets gaat doen. Het is niet te rijmen met het begrip van vol maaktheid, dat God behalve zich zelf nog iets anders zou willen hebben. God schept niet iets om iets te formeeren. God is zich zelf van eeuwigheid tot eeuwigheid. Nu leven we in een wereld van stoffelijke vormen, welke voor ons is een openbaring van God. Maar het woord openbaring wil zeggen, dat de we reld is God, zooals die zich vertoont aan on er uitrollen. Maar die evolutie gaat niet één aordsch Ir ven. In één incarnatie kar men niet volmaakt worden. Volmaakt wi zeggen, dat men zich bescheidenlijk nog vergenoegt met een menscheliike volmaakt- heid. Maar cm die te bereiken is M-el lan ger tijd noodlg dan bijv. 70 jaar. Er is in ons een drang om ons te volmaken. Maar er moeten zeer veel Incarnaties verloopen, wil de mensch als mensch volmaakt zijn. En de theosoof zegt dan ookwe hebben al heel waf incarnaties achter den rug, voor we het leven van nu Innemen. Voor deze geboorte ligt een andere wijze van levcns- openbering ven ons zelf. Wij hebben altlijd geleefd en zullen ook altijd blitven leven. De Oostersche ODvoedlng schrijft aan de Oosterling den plfcht van dankbaarheid voor aan allen, die hem gehofoen hebben ze waarnemingsorganen. En nu zullen we het j,ej giandount te bereiken, dat hij Inneemt. Theosof. Lezing. Voor de Amersfoortsche Loge der Theosc- -JHl fische vereeniging trad Zaterdagavond als bedrag aan de Watersnood-commissie is af- sPrelter °P de keer M. van Manen uit den j" Dat leven zijn we allemaal, voor zoover eedracen. 1 Helder met het onderwerp :HetGodsbe- zijn. En dat nemen we graag aan achter als een mysterie mheten verklaren hoe die wereld zich kan vertoonen als een openba ring van God. In deze wereld is God Immanent, d.w.z. het Goddelijke, het leven is overal; doordringt, doorwoont al datgene, wat wij stof en vorm noemen. Hoe meer we In het wezen daarvan doordringen, zullen we zien, dat het stoffelij ke van de stof gaat verdwijnen. Maar we kun nen maar niet zoo zienderoogen vaststellen, dat God in de wereld immanent is. Het be grip immanentie is in de kerk eigenlijk een begrip, dat niet geheel wordt gepeild en waorvan het wezen verborgen blijft voor de theologen. Immanentie is dat er is één leven en dat is Gods leven; dat er is bewustzijn, wij menschen hebben niet het leven, maar zijn het leven. Wij hebben een lichaam; de theo sofie neemt aan, dat we meer lichamen heb ben. Welnu dat lichaam hebben we, maar zijn we niet. We hebben het lichaam om er mee te werken. In dat lichaam zit: Ik en ,Jk" ben het leven. Dus in mijn lichaam imma nent ben Ik en dat is leven. En er is maar één leven. Het leven is niet iets stoffelijks, niet iets verfijnd stoffelijks. Het leven is niets wat we stof zouden moeten noemen. Het is on begrensd en dat kunnen we niet verdeelen. we grip in de kerk en in de theo sofie. Nadat de heer Reiman een openingswoord had gespróken wees spr. er op, dat het on derwerp in twee deelen uiteen valt, n.1. in het Godsbegrip zelve en in wat doet God in de wereld, in de kerk en de theosofie? Ook Door het Historisch Genootschap (ge vestigd te Utrecht), zijn de volgende perso nen tot lid van die instelling benoemd met ingang van 1 Januari 1916: j Dr. C C. Delprat, dr. W. van Eeden, mr. 'al h!> ™etbu,tten een beschouwln8 kunnen I H. C. Dresselhuijs, dr. A. Goslinga, mej. dr. I V8{^ '®?>Ur' Ar j n S. W. A. Drossaers, mr. D. Josephus Jitta,1 kerk 'S, de Pr,0t" °f de Katbol'ekf- D* J. W. Hoefman, dr. E. D. Bouman, jhr. dr. M I aersta nloet ;'orden onderverdeeld m de F. van Lennep, mr. J. G. Schreuder, dr. w.a>ga"l'jke orthodoxie en het modem.sme Om P. Jorissen, mej. L. Sormani, J. H. Scholte, fen,f° 0 T «-■»¥> n hop In in rlp7p hoinp is tppt aa n te> hpvolon S. P. van Eeghen, H. J. Scharp, dr. H. A. van Bakel, D. S. van Zuiden, dr. H.Bolkestein, 0C. J. H. van Aalst, dr. O. Lanz, jhr. mr. H. Een 13-jaiige Belgische vluchtelinge, werk- J. L. T. van Rheineck Leijssius, dr. C. Vel- tenonr, dr. J. F. Hoekstra, Cuypers, C. W. zaam in de janyfabriek te Prinsenhage, viel Vrijdagmiddag bij het scheppen van kokend water, in den ketel. Hoewel dadelijk gepoogd werd haar cr uit te halen, duurde het eenige t»ogenblikken alvorens dit gelukte. Spoedig I daarop naar het gasthuis overgebracht, is zij daar onder hevige pijnen overleden. x._ra- o u i. u j Ook de man, die getracht had haar te red- L 1 Soeslerba^ tot hef d°a" v' 'den, bekwam brandwonden. weerkim<ilSe waarnemingen wordt opgelat. Gevolg van onvoorzich tigheid. Bij het binnenkomen op het 6tatión Zwolle van den militairen trein van Vitrecht, sprong de soldaat Hermsen uit den r»og in beweging zijnden trein en geraakte er onder. Een been werd verbrijzeld, het an- k8re ZWöar gekwetst. Nadat geneeskundige jhulp was verleend, werd Heruisen naar het «ekenhuis vervoerd. H. Baard, mr. W. Moll, mr. A. B. Zimmer man, mr. dr. W. F. van Leeuwen, C. G. 't Hooft, mej. dr. A. Kalshoven. De kabelballon van het Kon. Ned. Me teor. Instituut, die bij windstilte op het vlieg- an weencunaige waarnemingen wordt opgelaten, is Zaterdagmiddag 1.10 door het breken van den staaldraad ontsnapt en in Z.Z.W. richting verdwenen. Tot nu werd aan het K. N. M. I. geen bericht van terugvinden ontvangen. De ballon zelf is van alluminium- ballonstof en draagt den naam K. N. M. I. de Bilt; aan een touw hangt onder den ballon het met een zegel gesloten registreer-instru- ment. De vinder van een en ander wordt verzocht vaa.zijn vondst onverwijld kennis beelden in deze beide is zeer aan te bevelen het boek van dr. den Hartog en dr. Nie- meyer, een pro- en contraboek. De schrij vers zijn ieder blijven staan op hun stand punt, maar de lectuur van dat boek zal een aangename gedachtenwisseling zijn met ver schillende meeningen. Dr. den Hartog doet uitkomen, dat de or thodoxie van heden niet meer is die van- 25 zijn. fcn dat nemen we graag aan achter een menschenlichaam. Dat leven moet u overal j aannemen, want overal, waar we een krachts- j uiting waarnemen, moeten we ook het leven aannemen als de oorzaak van die krachts uiting. Physica en mechanica constateeren kracht als oorzaak van energie. Maar het le ven is de oorzaak van de kracht. Niets ge beurt van zelf. Alles moet gebeuren door een wezen met bewustzijn. De vrijz. protestant en de moderne orth. theoloog zeggen dat God alles doet, maar zij handhaven ook de mee ning der natuurkrachten. Indien zij het begrip immanentie toepasten moesten ze er uitha len, dat een natuurkracht wordt gehanteerd door het Goddelijkeleven. De theosofie zegt er is geen doode stof, alles leeft. En dat le ven openbaart zich in iederen stoffelijken vorm op verschillende wijze, zoodat het be grip immanentie voor den theosoof samen Zonder die hulo, zegt de Oostersche religie, zoudt ge niet hebben een lichaam, zoudt g« niet hebben kennis. Wij hebben ellen hulp noodig ran ande ren om ons te kunnen handhoven, om ver der te evohreeren. Uit de hiërarchie krij gen we hulp ter verdere evolutie. Maar die hulp moeien we zelfstandig verwerken. Wanneer wij tot het inzicht zijn gekomen, dnt we niets kunnen zonder hu!o van een ander, don hebben we de innerlijke verze kerdheid, dat we zijn verlost. Maar dan zijn we nog niet verlost. Voor verlossing Is noo dig tijd. Wif zfjn niet te helpen in rijf mi nuten. Alles om ons zit vol goddelijk leven. God zelf is bij ons en In ons en die trachten te werken naar dot bewustzijn, dn* zich voelt als een Ik-wezen. Maar die Ik- wezens zijn stijf van hoofd en hard van hart Er valt nfet veel met ons te doen. Wonneei een mensch zicht heeft gekregen op zlc> zelf, dan is daarmee het pleit nog niet be slecht, don beodnt nog pos de groota struggle for high life. Wat het leven ne den dood ook moge zijn, ieder is *ich zelf gebleven en kan niets anders zifn don zfch zelf. De oerbron, het Ik, heeft het karakter behouden, dat die ook hier had. We zijn na den dood, die we hier waren. De rangorde, de plaats op den hiërarohf- schen ladder is niet veranderd, doordat we het lichaam niet meer hebben. Ook daar zullen we langen tijd moeten streven en werken om verlost te worden. Als een feit is door velen erkend geworden de reïncar natie. En dat zijn werkelijk geëqulllbreerde wezens. Er loopt een draad van continuïteit van deze incarnatie naar de vorige Incar natie. De theosoof zegt dus, dat we door Christus worden verlost els Immanenten God en wel na zeer lagen tijd en dat w« dan bereikt hebben den volmaakten mensch. De mystieke Christus is in den menscH de goddelijke kiem, dus In ons nog geen Christus. De Christus in ons is nog niet ge boren. H»? zal kunnen worden geboren In ons met behulp van den Christus buiten onf Het valt met hiërarchie. Er lijn in de oneindig! no verloop van een leer langen tijd. Christuskind, niet nog de volmaakte Chris- groote schepping tallooze wezens, behalve de mensch. Gods immanentie betee- jaar geleden, welke supra-neturalistisch is. kent tallooze, oneindig vele, zelfbewuste we- Volgens het supra-naturolisme is Christus I zens. Het leven is altijd zelfbewust. Achter op aarde gekomen en heeft de wereld verlost iederen stoffelijken vorm moet men aanne men leven, dat zich altijd bewust is van de een of andere omgeving. Wij zijn allen le venscentra, maar bij ieder openbaart zich het leven op verschillende wijze. Naar de tus, met beperkte vermogens, maar toch reeds groot en verheven boven da beperkte vermogens van ons menschen. Dia Christus buiten ons if de immanente God en In de tweede plaats de oudere broeder, die wt noemen den historischen Christus. Do theosoof weet, dat de historische Christus in Palestina geleefd heeft «n d«t beginsel van de zonde, zoodat, wie de hand van Christus houdt, verlost is van de eeuwige verdoemenis. Zoo is de opvatting van de orthodoxe kerk, maar niet meer van voorgangers als dr. A. Kuyper, dr. den Har tog en dr. Cramer. De eerste heeft beweerd,Uc ihwwiui, i- - en dat het supra-naturalisme dood was en de i plaatst op een ladder. Al die levensmiddel- hem geplaatst is en dat wi evo anderen uiten zich in denzelfden geest, daar punten vormen een groote hiërarchie en er dat alleen kan met hulp van e ooge deze leer in strijd zou zijn met hun opvatting! zijn dus heel wat wezens die zich boven en plaatst zijn. Aan het hoo van eg van een volmaakt God. Zij meenen, dat God die zich onder den mensch uitstrekken. De menschheid staat de hisfonsc e is in Zijn wereld, ia immanent, dat God zijn immanentie de* theosofie erkent dus nergens die is een openbaring van en unnoan waarde van die levensopenbaringen zeggen hij een hoogen rang inneemt op den hlë«nw de theosofen, dat wezens kunnen worden ge- chischen ladder. Hij helpt alles wa

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3