Het Sexueele Vraagstuk Hulo en leiding Naai- en Verstelschool Prof. Dr. AUGUST FOREL, 1 Ex. Het Sexueele Vraagstuk, FRANCO. Prijs f6.90, gebonden in stevigen linnen band. FRANCO. Retaalbaar in maandeljjksche termijnen van 11.» BESTELBILJET. keukenmeisje Boekhouden. Bij de Fa. GEBRs. GRAADW te Amsterdam, Singel 192, Tel. 6460, is wederom verkrijgbaar reid. Hoc is het gegaan? Het zeventiende-eeuw- sche Nederland was krachtig en kunstzinnig, krachtig ook van godsdienstzin. Maar voor bezinning naar den grond der din- jgen was geen tijd. Wie zoo als Hing de Groot natuurrecht schreef, schreef het in ballingschap; wie als Spinoza de substantie zelve overdacht, en definieerde en ontleedde, hij deed het in het jg. heim, voor eeuwen later. Descartes had de nieuwe wijsbegeerte inge luid, de rcomsche wijsheid, in spitsvondigheid verloopen, was anderdeels in Ruusbroec toege bogen naar den nieuwen godsdienst. Calvijn was dadelijk de men van nieuwe politiek. In Ne derland kwam naast de godgeleerdheid, wel rechtsgeleerdheid en ook geneeskunst tot ont wikkeling, maar wijsbegeerte openlijk afzonder lijk beoefend, als een wetenschap en als een deugd, ze was er niet. Europa heeft niet, voor dat Duitschland het in Kant beleefde, dit gezien. Na Kant een brecde rij van Duitsche idealis ten Fichte, Schelling, Hegcl, later Schopen hauer. W7undt, von Hartmnnn en de nco-Kan- tinnen. Gezegend land van denkers, Duitschland, dat zich thans in zoozeer minderwaardigen strijd ontplooit! Hoe hebt gij destijds ons beschaamdl Wat dacht ons volk? Hemsterhuis was eenigs- zins belangrijk, maar stond op zich zelf en bleef alleen. Johannes Kinker populariseerde Kant, maar gaf geen eigen denken, en onder Willem I dorst een Van Heusden schrijven: „Wij willen geen philosophic op zichzelve, als de specula tieve is gelijk zij door deze haar benaming van zelf aanduidt. Wij willen bij het philoso- pheeren: eenvoudigheid, goed gezond verstand en daarbij ook voornamelijk goede beginselen, die vooral niet met die onzer godsdienstleer strijden". Hij durfde! Hij durfde? 't Was geen 'daad van moed, maar van gemakzucht, 't Was afkeurenswaardig hangen aan de meening van 'den dag, het was de dood van "t geestesleven. Het officieele Nederland was dood. Totdat het economisch, het staatkundig en het kerkelijk leven op dc weêrgeboorte aanging. Toen kwamen Pierson, Huet enPotgieter, Bos boom Toussaint en Groen van Prinsterer, Thor- becke en Fruin en Multatuli; welk een bonte schaar, frondeurs, o ontevreden allemaal. Zij sloegen op den nuchteren Nederlander tot hij ook voor wijsbegeerte weder liefde vatte. Van Vloten was verhit, maar eerlijk klokkeluider voor Spinoza. Doch de eigenlijke mannen die het deden, waren Van der Wijck, en Land en Spmijt. Op to omer niet. Wat deden dc eerste drie? Zij hebben *t Ne- derlandsche leven weer geheiligd door hun on- onbedorven waarheidszin, hun speurzin, onbe vangenheid en trouw Thans bloeien overal de velden. De roomschen leeraarden in een bijzonderen leerstoel. Thomas van Aquino, van wien Spruyt zei: dat is de laatste man met een volledig we reldbeeld; de gereformeerden kregen van hun Kuyper een cenigszins nieuwen Calvijn, Ritter maakte Fichte meer bekend, Meyer Spinoza, Heymans Kant en Fechner en Bolland de reus autodidact deed voor het eerst Hegel, Hollandsch spreken. Dc Indische wijsgeerige en religieuze letter kunde, de Chineesche ethiek, werden door tal van ingevoerde en vertaalde werken hier nader bekend. Een vereeniging voor wijsbegeerte werd ge sticht, een tijdschrift eveneens, Bierens de Haan, de beide Van den Bergh van Eysinga's, De Har- tog, Julius de Boer, hoe zal ik allen noemen, die 'door rijkdom van kennis, diepte van blik, gave van populariseeren, ons verheugden, stichtten en verwonderden. Nederland denkt weer, in den vollen zin van voelen, willen en bespiegelen in éénen. Gezegend is ons land. Maar ons ontbrak één zaak. Een centrum van bespiegeling, alwaar de religieuze rede en het verlichte diepst gevoelen samenkomen in den naam der vrije waarheid. Dat is het centrum wat wij stichten willen, hier, in onze school. Dit is een school, waarin wij het gedachten- leven willen leeren, opdat wij, onder geschoolde leiding, denkend leeren leven en zóó levende denkers worden, aan wier woorden, aan wier da den, Nederland en door Nederland de mensch heid en de komende tijd iets hebben. Dit is geen school van stelsels of het moest dan zijn van 't allerstelselen-stelsel der volledig heid. Wij willen geven 't geestelijk leven van de menschen van den nieuwen tijd in zijn volledig heid, opdat ons land, opdat aan hen die na ons komen, niet ontbreke. Wij willen een school, die 'op de hoogte en in de diepte is des tijds, een 6chool waarin de stem weerklinkt der religieuze rede, de stem ook van den God zoekenden wil. Wij willen een school waar de exacte weten schap zich leere zuiveren van waan, een school waar 't nuchtere verstand zich zelve leere ken nen als een factor (niet als vader) van de wijs heid, een school, waarin de weg gewezen wordt van 't plat materialisme af naar een betere sa menleving. De naam van Hoogeschool is niettemin door ons ten slotte niet aanvaard, hoe hoog ook onze ermen willen reiken. Wij wenschen daarmee uit te spreken dat de fcchool niet concurreerend, maar aanvullend ook raast de universiteiten staat. En anders dan het einddoel van de school, is took het stelsel dat wij bij het onderrichten willen volgen: Bij regelmaat afwezigheid van dwang, geen onderzoek naar de bekwaamheid van den leerling; maar wel: vertrouwen op zijn waar heidszin en toewijding, en voorts een ongedwon- jgen geestelijk verkeer van leeraren en hoorders in deze rustige en kalme omgeving. fs u reeds duidelijk dat sectestichting dezer- zitds niet wordt beoogd, aan de andere zijde zal öl wat aan dilettantisme in den slechten zin grenst strikt zijn te vermijden. De stoffelijke grondslag onzer stichting wordt verzorgd door een vereeniging uitsluitend met dat doel gesticht. Zijn wij ook nog zoo ver niet als wij beoogen {immers wat dit jaar geschiedt, door steun van enkelen uit onbekrompen beurs, is niet meer dan j een proef, een aanvang van het werk), toch past hier een woord van dank aan allen die ons reeds zoover brachten, allereerst u, gemeentebestuur van Amersfoort, op wiens terrein wij staan, en dat op onvergetelijk royale wijze aan onze hoog ste wenschen tegemoetgekomen zijt. Waar de i loverheid zoo hoog besef toont van haar taak, Öaar blijft de burger zelden achter. I Dank ook aan allen die zich aan de komende leergangen als leeraar wilden binden. Aan u, .vrouwen en mannen uit één stuk, dragen wij de toekomst onzer stichting opVan u hangt ze 2^°r .f1 ST00* deel af. Slaagt gij, dan slagen wij. pi] *ijt het met ons eens, dat het karakter van het tegenwoordige "Onderwijs fouten bezit. Wij voelen voor persoonlijk geestelijk leven, een toigen kijk op wetenschappelijke vraagstukken, een eigen houding in maatschappelijke dingen. Aan anderen verblijve het cxamenmenschen klaar te maken, leverbaar bij het getal. Wij hebben u gekozen omdat wij meenen, dat j gijzelf persoonlijkheid ÜH- Wij hebben u ge kozen alleen als overbrengers van gedach ten, ««ar als wekkers van het eigen denken in uw hoorders door het voorbeeld dat gij geven zult. Dank aan u, rector-magnificus van den Senaat der Utrechtsche Universiteit, prof. dr. Ernest Cohen, en u vertegenwoordiger van den Senaat der Amsterdamsche Hoogeschool, prof. dr. L. E. J. Brouwer, schitterende vertegenwoor digers van uw wetenschap en van uw kring I Brengt aan uwen Senaat ons woord van hartelij- ken dank voor uw aanwezigheid Uwe hooge- scholen streven voor een deel naar 't zelfde doel, maar door de eischen van praktijk en tra ditie zijn zij niet zoo vrij als wij. Moge dit voor uwe scholen ook in later tijd geene belemmering zijn de thans gevestigde betrekking aan te hou- denMoge de kennismaking met ons allen u I en uwe universiteiten overtuigen van den ernst, die ons bezielt en van de achting die wij de moderne wetenschappen, zooals zij in de Neder- landsche Hoogescholen worden beoefend, toe- j dragen. j Ook uw welkomstgroet, hoofd van de School voor Veeartsenijkundigen te Utrecht, is ons aan- I genaam wanneer de leerlingen aan uwe school zich in ons midden aan den gezonden menschen- geest verkwikken willen, zullen zij ons hartelijk welkom zijn. i Ik zie voor mij nog vele merkwaardige figu- ren uit ons Vaderland. U allen te noemen waag ik -niet. Doch ééne uitzondering maak ik ten aanzien van u hooggeleerde prof. mr. Dc Lou ter. Hoe vele idealen hebt gij in de laatste jaren niet latent zien worden I Wie volgens den schijn slechts, niet volgens het wezen der gebeurtenissen oordeelt, waant licht, dat veel, ook van uw arbeid, tevergeefs zou zijn verricht. Dit is niet zoo. Wij, die langs groote lijnen leven en die de grootheid van het i menschdom als een geestelijke waarde zien, be grijpen dat de tijdelijke verwildering der bescha- I ving indirect voert tot een ruimere diepere be schaving en tot een uitgebreider gelden van het Recht, den vloer waarop al 't hoogcr geestelijke gaat. Aan die beschaving, aan die ruimere wer king van het Recht in uwen geest zal ook de School, die wij bier stichtten, mee te werken hebben. Ik verklaar de werkzaamheden dezer school votfr wijsbegeerte thans geopend. Moge het uit zoo verschillende Nederlandsche elementen samengevat leven van dit nieuwe or ganisme groeien en bloeien tot in lengte van dagen, tot heil van land en volk, tot heil van de geheele menschheid. Na de openingsrede werd den aanwezi gen thee geschonken, terwijl een rijtoer werd aangeboden door het gemeentebe stuur van Amersfoort. De rijtoer voerde de aanwezigen naar het hotel Birkhoven, waar een gemeenschappelijke maaltijd plaats had. Eerste Vacant iecursus. Maandagavond werd de eerste vacantie- cursus gegeven door dr. A. H. de Hartog in het lokaal Koningin Wilhelminastraat. De heer Reiman sprak een openings woord, waarna de heer de Hartog het woord verkreeg ten einde een inleiding te geven tot den openbaren cursus. Voor velen is het eeuwige als een vluch tende horizont. Die menschen leven op hoop van toekomst en grijpen nimmer wat hen zet tot eeuwige rust. Daartegenover de mensch die dieper gaat, voor hem is de eeuwigheid draagkracht. Zij zijn in eeuwige sterke kalmte, want zij zijn wat zij worden en zij worden wat zij zijn. Alles vergaat en yervloeit, en niets blijft. Dit gevleugelde woord van Heraclitus is sleohts betrekkelijk. In de vlietende werke lijkheid zoeken wij constante, blijvende waarde. Wetenschap nu is het zoeken van het blijvende te midden van het verganke lijke. Vandaar dan ook, dat een Leibnitz spreekt van eeuwige waarheden. Zelfs de materialist is een eeuwigheidsspeurder. Zijn naam reeds duidt op een eenheid, die blijft te midden van het vergankelijke. Eerst dan kan men ook spreken van een natuurwetenschap als men natuurwetten heeft gevonden. In dezen cursus gaan we dan ook zoeken het blijvende. Wé steken af naar de diepte en varen op naar de hoog te om het bestendige te vinden te midden van het vergankelijke, te vinden ideëele be rusting. Maar geen kille wetenschap wil spr., maar wetenschap bedoeld als inzicht in het wezen der dingen. En wanneer gesproken wordt van wijsbegeerte, wil dit zeggen, dat we zeer begeeren de wijsheid, in den zin zooals Plato dat bedoelt. Als wijzen willen we zijn complete menschen en met de wijsheid zoe ken inzicht in het hart, in het wezen der dingen. Daarom is onze philosophie geen begrippenspel, maar ze wil zijn religieus, waarvan spr. uitvoerig de beteekenis uiteen zet. Overal ontdekken we de twee beginselen gloed en glans, kracht en wet. Als religieuse menschen is ons hart be wogen. Den cursus vangen we aan, zoekende al- wetenschap en zullen we zien hoe de geest huwt met de materie. In het begrijpen zullen we zijn al omhelzende en in dien zin zullen we religie en philosophie trachten saam te vatten. Dat is een groöt beginsel. Religie en philosophie zag spr. gescheiden en ver heugenis geeft het dus deze twee thans saam te zien optrekken. In hoogere samen vatting zullen we trachten ze te vereenigen.1 Kracht en orde, actualiteit en idealiteit, 1 deze twee zullen we samenvoegen, ontroerd van hart en vervoerd van hoofd. Spr. wil doen begrijpen hoe in de nieuwe wijsbegeerte het oude weer is opgegaan. Met wetenschap wordt niet bedoeld die van 1850, maar op het voetspoor van de denkers na Kant zullen we wetenschap be- j schouwen als al bezinning. Het is geen j exact pogen om het formeele te begrijpen, maar ze zal zijn cosmologisch. Niet alleen afgetrokken denken wordt er in gevierd, maar er komt ook in het aesthetische, het j artistieke element. Het heelal huwt het ma- terieele met het leven van de ziel, zoo zal ook spr.'s systeem zijn, dat de werkelijkheid wordt geconstateerd rustig in haren samen hang. Ten slotte geeft spr. ongeveer de volgen de samenvatting Eerst wil hij spreken over de kennistheo retische vraagHoever is het voor de menschheid mogelijk om waarheid te leeren kennen; hoever de menschelijke geest de werkelijkheid peilt. Dan gaat hij de stoffelijke werkelijkheid na Wat is het wezen der materie, het ont staan des levens, de afstammingsleer, enz. zal onder hooger gezichtspunt worden be schouwd. Dan komen de vraagstukken omtrent het psychisch gebeuren en verder het benade ren der grondproblemen en dan hoopt spr. het diepe en eeuwige leven te doordwalen met vasten gang. Garnizoen. Bij kon. besluit van 15 dezer zijn benoemd tot 1ste luitenant bij hun tegenwoordig korpsde 2de luit. W. G. Zwolle en G. J. F. Boers van het 5de reg. inf., en C. Reynierse van het 16e reg. inf. bij het wapen der caval. de 2de luit. J. Daniels en jhr. A. v> d. Goes van het 1ste regiment huzaren. R. K. Ke r k. Tot koster aan de R. K. Kerk St. Fran- ciscus Xaverius is met 1 Augustus benoemd de heer C. van der Veer. Con-cert Amlcitia. Door het muziekkorps van het Depót 9e Inf. Brigade, zal Donderdagavond in Ami- citia, onder leiding van den kapelmeester Joh. Boers, het volgende programma uitge voerd worden: 1. „Rotterdamsche Vlag", marsch, B. Verhallen. 2. „Lustspiel Ouverture", Kelar Bela. 3. „A Toi", Grande valse de concert, E. Waldteufel. 4. „Carmen", Grande Fanlaisie, sur l'Opera de Bizet-arr Bolten. Pauze. 5. Ouverture „Ein Morgen, eln Mittag, ein Abend in Wien", Fr. Suppé. 6. Grand Divertissement Ballet d l'Opera „Faust", No. 1, 2, 4, 5, Gounod-Arr. Bolten. 7. „Flirtation", valse, P. A. Steek. 8. Divertissement „Die Kino-Konigin" J. Gilbert.* 9. Finale. B i 1 j a r t-m a t c h. Woensdag 19 en Donderdag 20 Juli zal in „Die Pforte von Cleve" een internationale biljart-match worden gehouden. Voor bijzonderheden verwijzen wij naar de advertentie in dit nummer. Inbraak. De vorige week is hier ingebroken in per ceel 17 Bergstraat, tijdelijk onbewoond. Nu de bewoners, welke door de politie gewaarschuwd werden, zijn teruggekeerd, is gebleken dat er weinig is ontvreemd. A g e nd Heden Bioscoop Langestraat. Museum Plehite. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10 12K, 211—10 uur. Zondag 2.S—5X uur. Maandag 2X10 uur. Dinsdag 's avonds Theosof. Leeszaal, Wil helminastraat. 10 en 20 Juli. Bioscoop LangestTaat. 20 Juli. Amicitia. Concert. 19 en 20 Juli. Biljart-Match. Die Pforte von Cleve. 5172831 Augustus. Amicitia. Concert. 29 Augustus. Alg. Verg. Volksbond tegen Drankmisbruik. Reclam*. G. SA SB ACH, Coiffeur—Coiffouoo, Utrechtscheweg 90. Speciaal adres voor Kaarwerken. Burgerlijke SUnft van 18 Juli. GEBOREN: Hendrik, z. van Jan Laseur en Gerritje Groenevelt. GEHUWD: Hendrikus Houtveen en Mar- garetha van den Bedem. OVERLEDEN: Willem Kortes, 18 jaar, ongehuwd. Willem Abelman, 80 jaar, echtgenoot van Hendrika van Rijswijk. Kaasmarkt. 17 Juli 1916. Aanvoer 94 wagens met 29650 K.G. Prijzen: 55 56 per 50 K.G.; gest. 56 57 per 50 K.G. Handel vlug. Amersf. Bad-enZweminrichting De temperatuur van het water was heden morgen 7 uur 60 graden Fahrenheit. Telefonisoh Weerberloht, Naar i ueii r - »-n vaB 18 Juli 191G. MêdqUêdé éo» 4M Km NU UtL ln*lituui U BiU Hoogste stand 764,1 te Vlissingen. Laagste stand onder 760 In Oosf-DultscR land. Verwachting tot den avond van 19 Julji Zwakke tot matige N.-W. tot W. wind, zwetf bewolkt of betrokken, wellicht eenige regery weinig v -andering in temperatuur. Fietslantaarn aansteken 942 uur. Aan do Amb. Teekenschool van hot Nuttf» departement Baarn, worden voor den cursus I Oef. '16—1 April *17 sr«iTrr*nc:d één voor bouwk.- en één voor workluigk. lee. kenen 10 lesuren per woek. Salaris f 400. Aangifte bjj den Secretaris van het Nutsdept» .Baarn, vóór 1 Aug. 1916. Voor een leerling der H. B. S. 1*,# kin ^o, wordt bij-schoolwerk gevranzd. Aanbiedingen on* der No. 465 bureau Amersfoortsoh Dagblad. Hoofd voor «ten sevraacfl, grond, keunis v.m vorst., mazen en stoppen. Akte geen vereisobte. Zich aan te moldonUtr. weg 133, 'g avonds tusschen 71/, on 8*/j* Mevrouw VAN ESSEN-Krudoi*, den Haag Nasaauplein 20, vraagt tegen 1 Soptember een van goede getuigen voorzien. Zioh aan te mel den Prinses Julianaplein 1, alhier. Ter overnamo aangeboden boeken voof de 1ste klas gymnasiaal voor de helft van den prjjs. Adres Nieuwstraat 21. Opleiding voor oxamon gevraagd door Iemand, die ruim 2 jaar les heeft gehad, dooh door mi* litiepliohten genoodzaakt was hiermede eenlgen tijd op te houden. Brieven onder motto„Boek houden" aon het bureau Amersf. Dagblad. Een natuurwetenschappelijke psychologische, hygiënisohe en sooiologisohe studie voor ontwikkelden, door Met dit werk wordt aan het ontwikkelde publiek de gelegenheid geboden om met al hetgeen reohtstreeks of -zijdelings, van nabij of van verre, met het geslachtsleven In betrekking staat, kennis te maken, dat ongeveer een kwart eeuw geleden tot groote sohade van ons volk nog in zulk een diepe duisternis gehuld was, waarin, volgens do opvatting dier dagen, alleen de ontucht of het toeval licht mocht verspreiden. Schroomvallig, slechts voetje voor voetje is men er sedert toe overgegaan een tip van dien dichten sluier op te liohten en in het laatst z(jn zelfs de ajigstvalligsten, de achterlijk sten lot de erkenning gekomen, dat hun „jongenB en meisjes" er ook wel iets van behoorden te weten. Men bepaalde er zioh echter toe met van het onderwerp slechts de physiologische mechanische zijde toe te lichten en vorloor daarbij het hooge belang uit het oog, dat het ook op elk ander gebied voor ons heeft, daoht alleen aan het aangename en gevaarlijke ervan, waardoor zoo licht een ongezonde nieuwsgierigheid bevredigd werd, en vergat, dat volgens Prof. Paolo Mantegazza voortplanten leven is. Dit begrepen te hebben, is de groote verdienste van den geleerden schrijver van dit werk. ENKELE HOOFDSTUKKEN UIT DE INHOUDSOPGAVE. Hoofdstak IV. De geslachtsdrift. 1. De geslachtsdrift van den man. 2. De geslachtsdrift van de vrouw. 8. De flirt. Hoofdstak V. De sexueele liefde en de overige verschijnselen van de geslachtsdrift in het zieleleven van den mensch. Alge meenheden. Do sexueele liefde, a. De psychische verschijnselen der sexueele liefde bjj den man, (moed, voortplantingsdrift, ijverzuoht, sexueele snoeverij, pornographische geest, sexueele huichelarij, preutsohheid en schaamtegevoel, ongehuwde staat), b. De physisohe verschijnselen van de sexueele liefde bij do vrouw (oude vrijsters, passiviteit en verlangen, zioh overgeven en dwepen, pantoffel- huwelijken, zwangerschap en moederliefde, apenliefde, routine, vrouwelijke jaloezie, ooquetterie, vrouwelijke preutschheid en schaamte gevoel). c. Fetischisme. d. Betrekkingen der liefde tot den godsdienst. Voorbeelden uit het leven 1—27). Hoofdstak VI. Ethnologie, oorsprong en geschiedenis van het 6exueele leven van den mensch en van het huwelijk, 1. Oorsprong van het huwelijk. 2. De oudheid der huwelijksinstellingen. 3. Critiek der promiscuïteitsleer. 4. Huweljjk en ongehuwd zijn. 5. Minnen, vrijen enz. 6. Bekoringsmiddelen. 7. Vrjjheid der keus. 8. Geslachtelijke teeltkeus. 9. Wet der overeenkomst, bastaarden. 10. Verbod van het huwelijk tusschen bloedver wanten. 11. De rol van het gevoel en de berekening bij de geslaohtelijke teeltkeuze. 12. Roofhuwelijk en koophuwel(jk. 18. Teruggang van het koophuwelijk, huwelijksgoed. 14. Hu welijksplechtigheden en verlovingsgebruiken. 15. Bijdrage tot de geschiedenis van het buitenechtelijk geslachtsverkeer. 18. Terugblik. 19. Bijlage. Invloed van het ras op het geslachtsleven. Hoofdstnk X. Het sexueele vraagstuk in zijn ver houding tot geld en bezit, geldhuwelijk, prostitutiön, koppelarij, het wezen der cocotten en mailrossen. Hoofdstak XI. Invloed van de uitwendige levens voorwaarden op het geslachtsleven. Klimaat, landleven en stadsleven, eenzaamheid, gezelligheid en fabrieksleven. Land- looperij, familie Zero. Amerikanisme. Herberg en alcohol. Rjjkdom en armoede. Adel en stand. Individueele levenswijze. Internaten. Allerlei. Hoofdstak XIV. Geneeskunde en geslachtsleven. Al gemeenheden. Middelen voor het regelen (eventueel verhin deren) der bevruchtingen. Hygiëne van het huwelijk. Beroeps geheim van den arts. Behandeling van sexueele ziekten. Hoofdstak XIX. Terugblik en perspectief van de toe komst. Utopistische gedaohten over het ideale huweljjk van de toekomst. Ondergeteeksnds wensebt van de fa. gebrs. graauw te Amsterdam, Singel 192, franco te ont vangen en te betalen in maandeWksche termijnen i 11.— of contant. door Prof. Dr. august forel, gebonden In linnen band voor den prUs van f 6.90. Doorbalen wat niet verlangd wordt.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3