E Ml LION WIJHHANQEL1. A. SCHOTERMAN &Zn. ItrecSitschestraat 34. Tolei. 145. Uit den omtrek. prijs van een cent door de Kaasvereeniging jte laten betalen, met ingang van 5 Augustus voor alle steden tot een prijsverhooging der melk met één cent over te gaan. Nederlandsche ambulance In Duitschland en Oostenrijk Wolf seint ons uit Hannover, d.d. 29 Juli: 'Juli: Op de terugreis naar het vaderland kwa men hedenmiddag dr. Van der Goot met Ijtwee artsen en twintig diaconiezusters, van 'de Nederlandsche ambulance voor Duitsch land en Oostenrijk, welke sedert einde T915 jte Gleiwitz werkt, hier aan. Aan het station [had de begroeting plaats, waarbij behalve <le Nederlandsche consul, de vertegenwoor diger van het „General-Kommando" Hannover en de vrijwillige- ziekenverpleging aanwezig waren. De leden der ambulance verklaarden zeer ivoldaan te zijn over hun arbeid en betreur den het, dat zij wegens andere plichten de hun lief geworden werkzaamheid moesten afgeven. De personen, die hun aflossen, zijn ïntusschen reeds te Gleiwitz aangekomen 'Na een kort oponthoud, waarbij aan de le 'den der ambulance bloemen en verver- schingen werden aangeboden, werd de reis Itaar Holland voortgezet. De Ned. ambulance naar Rusland. Uit Petersburg seint ons het Peters- burgsch Telegraaf agentschap: In tegenwoordigheid van grootvorstin Ma ria Paulowna heeft hier de; opening plaats gehad van de Nederlandsche ziekeninrich- ting, welke is opgericht door Nederlandere, die met Rusland sympathiseeren. Luchtschepen gepasseerd. Uit Delfzijl wordt gemeld, dat daar Vrijdag avond zeven luchtschepen gepasseerd zijn, Zij koersten in noordwestelijke richting. Ook te Terschelling zijn Vrijdagavond ze ven Zeppelins gezien, koersende in weste lijke richting. Zaterdagmorgen omstreeks 4 uur werd te Vlissingen een Zeppelin waargenomen, die betrekkelijk laag vloog. Het was nevelachtig. De Zeppelin, die over de stad vloog, kwam uit westelijke richting en was spoedig uit het gezicht verdwenen. Te Maastricht is Zaterdagmorgen half zeven In zuidelijke richting een Zeppeb'n waarge nomen, koersende naar het oosten. Vermoedelijk is dit hetzelfde luchtschip, dat ook te Vlissingen is waargenomen. Te Broekheurne (Lonneker) zijn twee Rus- lische adjudant-onderofficieren over de grens gekomen, die uit het krijgsgevangen kamp te Cassel waren ontvlucht. Vrede door Recht. De Algemeene Nederlandsche Bond „Vrede door Recht" hield Zaterdag zijn jaarl. ahremeene vergadering in het Oranje-hotel te Scheveningen, onder voor zitterschap van generaal B. M. Rost van Tonnin gen, waarnemend voorzitter, die in zijn ope ningswoord mededeelde dat Zondag 6 Augus tus in alle kerken van Nederland een gods dienstoefening zal plaats hebben ter herinnering aan het begin van den oorlog. Hierna werd op voorstel van jhr. mr. B. de 'Jong van Beek en Donk de volgende motie met Blgemeene stemmen aangenomen: De Algemeene Vergadering van den Alg. Ned. Bond „Vrede door Recht", gehouden te 's Gra venhage op Zaterdag 29 Juli 1916, met het diepste leedwezen ziende dat de oor log het derde jaar ingaat en met angst denkend aan het blijvende onheil, waarmede een voort zetting van den oorlog het geheele mensch- dom bedreigt, overtuigd dat het voor naties, zoowel als voor ïndividuën mogelijk is te leeren, dat hun ge schillen door vreedzame middelen moeten wor den beslecht, overtuigd dat door verplichte gehoorzaam heid van alle volkeren aan het internationaal recht en door het scheppen van een internatio naal gerechtshof het vraagstuk der geleidelijke ontwapening gebracht zal worden binnen den kring van praktische politiek, doet een dringend beroep op alle vrienden der menschheid in de geheele wereld, om hun pogingen te verdubbelen ter bevordering van een vrede, die aan iedere natie de vrije staat kundige en economische ontwikkeling zal waar borgen, en spreekt den wensch-uit, dat de re geeringen der onzijdige staten zoo spoedig mo gelijk zullen bijeenkomen in een officieele con ferentie, welke zal ten doel hebben: a. op het eerste daartoe geschikte oogen- blik aan de oorlogvoerende staten bemiddeling aan te bieden; b. voor te bereiden een wereldconferentie aan het einde van den oorlog, welke den grond slag zal te hebben te leggen voor een nieuwe internationale samenleving, gegrond op Recht in plaats van Macht. Op 145 vergaderingen in Zweden, op 10 ver gaderingen in Noorwegen en 20 in Denemar ken zal dezelfde motie voorgesteld worden, evenals op de hier te lande door den „Neder- landschen Anti-Oorlog-Raad uitgeschreven bij eenkomsten. Goedgekeurd werd vervolgens het jaarverslag van den secretaris den heer H. van der Man- 'dere, dat rëeds gepubliceerd is geworden. Eveneens de begrooting van. den Bond over het dienstjaar 1916. De rekening en verantwoording over 1915 pvur. den waarn. penningmeester, den heer dr. [S. Baart de la Faille, sluitende met een nadee- lig slot van f 215.76, werd accoord bevonden en de penningmeester met een woord van donk .fvoor zijn nauwkeurig 'beheer gedechargeerd. Hierna was aan de ordede verkiezing van jecn tweetal leden van 'het hoofdbestuur ter ver- /vulling van de vacatures ontstaan door het pe- (jiodiék aftreden van de dames mejonkvrouwe pi. Backer en mevr. mr. C. Bakker-Van Bosse jen den heer mr. R. Mees, van wie de earste jpis tweede secretaresse van het hoofdbestuur jjherkiesbaar was. Op aanbeveling van het hoofdbestuur werden gekozen mejonkvrouwe J. Backer en de hee- H.. B. Ovmg Jr. en mr. J. Plantenga. De af-, tredende, niet herkiesbare bestuursleden, mevr. jjpakker-Bosse en mr. Mees, werden met een dankwoord door den voorzitter herdacht. De verkiezing van een vijftal leden van het hoofdbestuur in de vacatures, ontstaan door het Jieripdjek aftreden der daartoe aangewezen la den van het hoofdbestuur in de vergadering van 2 October 1915, welke destijds met het oog op de tijdsomstandigheden niet zijn ver vuld en welke thans door het hoofdbestuur voor vervulling in aanmerking werden gebracht, had tot resultaat dat de volgende door het hoofdbestuur eerst voorgedragenen werden be noemd mr. dr. H. J. Romeijn, dr. J. van der Valk, J. van Dusseldorp M. Pzn., jhr. mr. J. W. M. Bosch van Oud-Amelisweerd en mevr. C. van Till-den Beer Poortugael. Zonder bespreking werd aangenomen het voorstel van 't hoofdbestuur, om mede ter uit voering van het voorstel der afdeeling 's Gra venhage oen voorgaand jaar aangenomen, ter vergadering van 2 October 1915, over te gaan tot een krachtige propaganda onder d*e jeugd, in den meest uitgebreiden zin, gelijk dit in de voorstellen van de afdeeling 's Gravenhage en Leiden te dezer vergadering is voorgesteld en gelijk de omstandigheden nader zullen aantoo- nen, dat gewenscht en nuttig isidem het oor- slel van die afdeeling Leiden om de 18 Mei commissie voor dit jaar het gewone werk weer te doen opvatten en deze commissie zoo mo gelijk uit te breiden tot een voor onderwijs en opvoeding in het algemeen, in den geest ook van het voorstel verleden jaar door de afdee- Ling 's Gravenhage gedaan. Eveneens werd zonder bespreking aangeno men de volgende motie van de afdeeling 's Gra venhage De afdéeliivg 's Gravenhage, overwegende, dat de vredesvereenigingen bij hare toekomstige propaganda vooral zullen moeten streven naar de verbreiding der vre debeginselen onder de jeugd Overtuigd van het groote gewicht in dit op zicht van de wijze waarop het onderwijs gege> ven wordt noodigt het hoofdbestuur uit, over te gaan in overleg met den Anti-Oorlog Raad en ook met andere vereenigirvgen tot de benoeming eeneo: commissie van advies in zake de betee- kenis van de vredesbeweging bij het onderwijs. Over het voorstel der afd. Baarn om de be weging tot wijziging van artikel 58 der Grond wet krachtig te steunen, met praeadvies van het hooldbestuur, ontstond een uitgebreide gedach tenwisseling. Hrt hoofdbestuur had bezwaar tegen dit voor stel. Het vroeg zich. af of dit voorstel niet het best 'kon worden'behandeld door een daartoe al leszins bevoegde commissie, en deze op to dragen een concept-voorstel tot wijzigng" er» aarrvullinig van de betreffende gedeelten dei Grondwet te ontwerpen, en zoodra dit nader door het Hoofdbestuur is aanvaard geworden* op den grondslag daarvan propaganda voor het denkbeeld te maken. Het voorstel-Baorn, in stemming gebracht, werd verworpen en een voorstel van het hoofd bestuur, tot het instellen van een commissie z. h. 9. aangenomen. Vervolgens werden een aantal voorstellen van meer internen aard behandeld. In behandeling kwam eindelijk een voorstel van het hoofdbestuur dat de algemeene verga dering hem machtiging verleene om voor te bereiden datgene wat naar zijn meening noodig en nuttig is, teneinde te verkrijgen dot Neder land na afloop van den oorlog eventueel gereed kan zijn om de internationale taak van practi- sdien aard, die dan voor ons land zal zijn weg gelegd, naar behooren en met inachtneming van de nationale belangen te vervullen, dat na eenige discussie werd aangenomen evenals het voorstel dat de algemeene vergadering het 'hoofdbestuur machtigt over te gaan tot het uit geven van nieuwe propagandageschriften in verband met hetgeen de oorlog, heeft geleerd en in verband met hetgeen omtrent de uitoefening van het volkenrecht is gebleken. Nadat bij de rondvraag den voorrl.ier dank was gebracht voor zijn leiding werd de verga dering gesloten. E e n n i e u w e N e d e r 1 a n d s c h e ndustrie. Te Meppel is in werking ge treden de N. V. Nederlandsche Olie-indus trie, die thans is begonnen met de vervaar diging van ricinusolie, meer bekend als won derolie, zoodat ook in dit opzicht Nederland onafhankelijk zal zijn of in ieder geval zal worden van het buitenland. Geëindigde stakin g. De ver gadering van het personeel der Zuid-Holl. Melkinrichting te 's Gravenhage, onder lei ding van den Transportarbeidersbond, heeft besloten het aanbod van de directie te aan vaarden, waarbij de arbeiders een toeslag van 1 week extra loon ontvangen; het loon over den duur der staking wordt uitbetaald en het invoeren in de naaste toekomst van voor de arbeiders voordeeliger arbeidsvoor waarden wordt toegezegd. Voorts werd besloten een nieuwen strijd tot meer afdoende verbetering der arbeiders- voorwaarden te voeren, maar intusschen het werk te hervatten. Staking. Bij de Haarlemsche melk inrichting „Hartenlust" is een werkstaking uitgebroken, waaraan 15 van de 19 melk knechts deelnemen. De directie wilde Vrij dagavond de gestelde eischen in zake de arbeidsvoorwaarden wel inwilligen, indien de arbeiders een andere wijze van afreke ning wilden toepassen, waarbij de inrich ting minder risico loopt ten opzichte van de schuld bij de klanten. Dit werd echter ge weigerd. Het vliegongeluk te Breda. Men schrijft aan de N. R. Ct. d.d. 29 dezer Hedenmorgen bracht ik een bezoek bij den le-luitenant Wallast, die gistermiddag met zijn vliegtuig een demonstratie gaf op het veld der Chassee-kazerne. In een prach tige vlucht kwam hij van uit Gilze-Rijen al daar aan, om irf een schitterenden vol plané van 1100 M. hoogte dalen. Bij de landing op het terrein geraakte een wiel der machine in een kuil, tengevolge waarvan de as brak en het vliegtuig over den kop sloeg. De luitenant verloor geen oogenblik zijn tegenwoordigheid van geest, hield de lavier vast ter besturing totdat hij èn de waarne mer, luitenant Van Hecking Colenbarnder, uit de vliegmachine werden geslingerd. De onmiddellijk ter hulp gekomen dr. Lijn- kamp constateerde een armbreuk ter hoogte van den schouder bij luitenant Wallast. De arm werd op het terrein ingezet, welke ope ratie uitnemend is geslaagd, waarna luite nant Wallast huiswaarts werd gebracht. Aan het hoofd en aan een been had hij mede schrammen bekomen. Hij gevoelde zich vanmorgen zeer goed en opgewekt. Luitenant Van Hecking Colenbrander heeft een slag tegen het hoofd gekregen, waardoor een bloedige verwonding in den mond is veroorzaakt en verloor het bewust zijn, wat niet het geval was bij luitenant Wal last. Het was een jammerlijk ongeval, na de prachtige prestaties, die deze vlieger had te zien gegeven. De Opperbevelhebber van leger en vloot, generaal Snijders, betuigde persoonlijk zijn deelneming met het ongeval aan de vliegers, die bovendien door bloemen werden gehul digd. De rustige en kalme houding van luitenant Wallast heeft ongetwijfeld veel bijgedragen tot den vrij goeden afloop. Tramongeluk. Vrijdagmorgen is in de Frederik Bolstraat te Amsterdam een 50- jarige man, die van den motorwagen van de tram wilde springen uitgegleden. Hij kwam zoodanig te vallen, dat de bijwagen over zijn hoofd ging. Nadat men den man on der den wagen vandaan gehaald had, bleek hij reeds overleden te zijn. Overvaren. In de Zaan onder Wormerveer is de visscherman A. W. van Koog .a. d. Zaan, Vrijdagnacht verdronken. Hij werd overvaren door een motorboot. Zijn broer, die met hem was, wist zich nog zwem mende te redden. Verdronken. Te Zwaagdijk is een 3-jarig zoontje van den heer H. verdronken. Bij het zwemmen in de Berkel onder Warnsveld (bij Zutphen) zijn Zaterdagmiddag de landweer-sergeant H. Bos, uit Veendam, en Loos, uit Groningen, verdronken. Beide lagen te Zutphen in garnizoen. De eerste was gehuwd. School- en Kerknieuw». Rijks Hoogere Land-, Tuin- en Boschbouwschool te Wogen ing en Eindexamen. Het diploma is uitgereikt als Nederlandsch Landbouwkundige aan de heeren W. Bakker, geb. te Kolhim; W. Beije- rinck, geb. te UtrechtM. D. Dijt, geb. te Texel; J. Hoogland, geb. te Ferwexd; W. de Jong*, geb. te Nicolaasga; J. C. Pfeifer, geb. te 's Gravenhage; B. Rombaoh, geb. te Rotter dam; H. J. M. Verhey, geb. te Maastricht; G. J. Westerink, geb. te 's Gravenhage als Indisch Landbouwkundige aan de heeren P. C. Brutel de Ia Rivière, geb. te Magelang; S. van Hoorn, geb. te Zeerijp; J. H. Jansen, geb. te ArnhemG. H. van de Kolff, g,eb. te Menado; W. E. K. van Lijnden, geb. te Ba tavia; A. van de Scheur, geb. te Rhefien; C. J. /an Stein Callenfels, geb. te Maastricht, B. B. Vcs, geb. te Bmmen; M. Vrolijk, geb. te 's GravenhageA. G. Wethmar, geb. te Molkas- sar; A. Wulff, geb. te Hamburg; W. J. Wijn, geb. te Apeldoorn; als Indisch Boschbouwkundige aan de heeren P. J. Brouwer, geb. te Doesburg; M. A. F. Dijk- mans, geib. te Amsterdam; H. A. L. de Leeuw, geb. te Bussum; A. J. Louwerse, geb. te O. en W. SouburgF. W. Malsch, geb. te KeulenH. Niebroek, geb. te DeventerH. A. Zijlstra, geb. te Baarn als Tuinbouwkundige aan den heer J. M. van Bommel van Vloten, geb. te Am/hem. Reclame». f- per anker f 34.—, per flesch - 0.85, plus t 1.50 per anker accijns. Smokkelen. De politie te Arnhem heeft in pakhuizen in beslag genomen 410 balen rijst, op last van den minister van Landbouw. De rijst is het eigendom van eenige Duitschers en was opgeslagen in af wachting van gelegenheid tot uitvoer. Lastige passagiers. Trein no. 39, die Zaterdag-namiddag te 6 uur 42 uit Amsterdam vertrok, stond voorbij War mond stil, omdat aan de noodrem was ge trokken. Het bleek, dat een passagier het Examens Rijks Veeartsenijschool. Bevorderd tot veearts: R. Bakker, C. P. A. Dieben, C. J. de Gier, J. G. H. Holshei- mer, S. J. Hoogstra, D. de Jong, D. J. Kok, D. Lagas, S. B. Luitjens, D. van der Maas, J. M. Th. A. Mallens, A. van Manen, J. Mer- kens, G. van der Most, F. W. K. de Moulin, A. H. J. Pinkse, E. A. Siebelink, G. H. Sto- tijn, J. L. Vorkink, H. J. H. Vullinghs, P. N. Wilders, F. IJntema, J. R. G. La Bastide, J. G. Janssen, P. de Jong, B. J. J. Verselewel de Witt Hamer. Geslaagd voor het theoretisch veearts- portier van den wagen had geopend, en toen examen: J. H. Akkerman, P. van den Berg, hem dit door mede-reizigers werd belet, een J. G. Buitenhuis, C. Burger, W. F. G. van vriend van hem- een mes had getrokken en j Capelle, J. B. Douwes, H. H. ten Have, J. daarmede dreigde. De lastige passagiers van ^er ^oe^/ J- Hordijk, B. Jonker, P. Kooiman, C C. van Lent, H. Lubberts, D. uu. u* w.w.WSR.. werden rnt den trem verw.jderd en tegen hen Mu!der> j G Schoon, E. Schreur, J. C. Ste- dom, de kracht ligt tot regeneratie; dat de werd iyoce*-verbaal opgemaal 4 iels^ J. G. C. van Vloten, G. B. R. ®Hem£,ltijd komfc waarin het Christendom weer Int. Schooi voor Wijsbegeerte. Aan den Doodenweg. De zon brandde, maar aan den Doodenweg, daor was het goed; de hemel «raaide door het loover, en in onze zielen straalde een glimp van de wijsheid', die van alle tiiden is. Vorschend en tastend naar het onbegrepen© in het leven voelen wij ons daar boven ons zclven uitgeheven. Gelukkig Amersfoort, dat zoon mooi plekje biedt, waar de stilte van de natuur vraagt om de rust van de ziel. Er was een groote harmonie van tegenstrij digheden en we verwijlden in eenheid met de groote natuur. En Gij, Heeren van de „Eem- bode', Gjj rnoogt vrijuit smalen van de aim- p.e-le linnen tent aan den Doodenweg. Wc heb ben haar niet eens noodig gehad. De hemel was ons dak en dennengroen waren de mu ren. Een gehoorzaal op den glooienden geu- renaen heidegrond, schooner en zuiverder at- mospheer, dan van de mooiste kerk. Daar was weer bijeen onder het patriar chale toezicht van den heer Reimon, die de pasgeboren school omgeeft met zijn teerste zorgen de groote familie van Dr. de Hartog, die wijsbegeerte zoekt, zoover als wijsbegeerte reiken kan, om te naderen tot een andere we tenschap, religie, mystiek. En mevrouw de Har tog licht van den sluier, die zij komende week voor ons opheffen zal een tipje op 1 Weten- schop is een samenvattende wereldbeschou wing, religie een beleefde overgave van het hart. Met Multatuli en Huet, waarover mevrouw Dr. J. van den Bergh van Eysinga—Elias sprak in haar morgenvoordrachten, kwamen wq op de stijle baan van negatie en critiek. En dut negatieduiveltje heeft zich aan ons ge wroken, dien middag, toen er zoo zwaar ge boomd werd over de „zonde"hnrr, wij rilden, ondanks de warmte. „Wie met vreugde het negatief beginsel (d. i. zonde; in de wereld invoert is zondaar werd er betoogd. as het de veelheid, die der eenzijdigheid parten 6peelde, óf... omgekeerd;? Het leek zoon geleerde elite-kerk. En er kwamen grauwe vlekken dien middag in de kaleidoscoop der gedachtenwisseling. En soms ook zong 'het in onze ooren„Deutsch- land, Deutsche kultur, über alles", als het Duit- sche citaten regende, om van de bijna uitslui tend Duitsche en niet meer heel nieuwe wijs- geerige stelsels van dot „diepst wijsgeerige Volk nog maar niet te spreken. Edoch de toon waarin gesproken wordt is altijd zuiver, al denken we one ook wel eens verplaatst in een studenten dobating-club, als de eene rake zet opflitst naast den anderen en we ons warm maken over sociale problemen, wier oplossing in nog verre eeuwen ligt en scherp zien we de weelde tegenover de armoede en de armoede tegenover de weelde haar «and- plaats bevechten. Nog een week en de eerste vacantiecursus is al voorbij. Of we allen bevre digd zullen zijn, we weten, dót is het moei lijkst op to lossen probleem. En 't negetiedui- veltje fluistert ons weer in: La philosophie, e'est chic, lest la mode I Men kan immers bezwaarlijk reizen en dot is nu wat nieuws, die openiuchtsamerwsprekingeci aan den Doodenweg, waarvan zelfs de Amers- foortsche baliekluiver weet mee te praten. Doch hoe men ook moge oordeelen over 't motief van enkele dergerven, die opgingen naar de Amevsfoortsche School, vast staat bij ons de overtuiging, dat niemand er vergeef» ge weest zal zijn en zoo al niet de „ideëele berus ting" des wijsgeeren steeds begrepen kon worden. Dr. de Hartog heeft ons allen iets meegegeven op onzen levensweg, dat ons hel pen zal om met ons zeiven tot klaarheid te komen. Mevr. v. d. Bergh van Eysinga hield Za terdagmorgen haar slotcursus. Weer besprak zij Multatuli, om ten slotte te eindigen met een opmerking over de Beweging van 80. Multatuli past op den godsdienst dezelfde droogstoppelige analyse toe, die hij Batavus Droogstoppel laat toepassen op het beken de gedicht van Heine. Hij kan het uiterlijke beeld niet als beeld van het innerlijke zien. recht doet ervaren aan het verstand, zoowel als aan de groote, diepe religieuze waart1 held. Multatuli heeft wel het vrome kunnen waardeeren, maar nooit in de naïeve Pro» teztantsche zielen, wel ln Roomsche. Bij* eenvoudige Roomsche menschen met hun voor hem ook malle gebruiken en vormeri blijft het sarcasme weg, maar treedt de humor in de plaats. Spreekster leest 't laat ste deel van Sainte Vierge (de Zeeziekte-ge schiedenis). Na al zijn twijfelen is Multatuli toch steeds zoekende naar het religieus^ dat hij dan noemt: den godsdienst van het goede. Blijkens het Gebed van den Onwe tende, si heeft hij dat dan later teruggeno men, hunkerde hij naar een houdbaar Gods begrip Wij vinden dan ook eerlijke uitingen van heimwee naar het Absolute, al blijft het bij vage aanduidingen, (zoonis fn De Vor stenschool: „Er is een kracht uit Hooger Kracht gesproten.") Hoe meer wij boven Multatuli In deze tij den uitkomen, hoe meer wij hem gaan waar deeren; hoe meer wij zijn tekortkomingen inzien, hoe meer wij respect krijgen voor zijn verdiensten. Hij is inderdaad voor deze cultuur een onmisbare schakel. Spreekster behandelt alsnu Multatuli's levensbeschou wing, die neerkomt op het aannemen van een onafwendbare noodzokeb'jkheid, die werkt door alle kracht en stof. De natuur vindt hij dan, de natuur begrepen als het mechanische, werktuigelijke. Dat is Gods wil. Multatuli heeft wel liever een God, zoo als hij zegt, die vatbaar is voor Rede, maai dat kan nu eenmaal niet; God komt niel verder don de Ijzeren causaliteit. Hij heeft terecht tegenzin tegen de streng-persoon- Iijke opvatting van God, waaraan door zoo- velen ln dien tijd werd vastgehouden. Hij ziet echter niet in, dot er iets hoogers it dan het Iouter-mechanisme. Gehoorzaamt de Natuur niet aan het geestelijke, aan dt wet, die toch het geestelijke element isl God is niet alleen Noodzakelijk, Hij is het geestelijk beginsel, dat overal in de natuur geldt, en dat In den mensch wordt geest voor den geest. Hier is God Rede, want Rede en Geest zijn ten slotte synoniem. In zijn Millioenenstudies stijgt Multatuli zelf al hooger, spreekt hij van Logos, nadert hij dus de opvatting van het Johannes-Evan- gelfe. Van de wijsgeeren van de Romantiek heeft Multatuli niets begrepen. Hij spreekt er met innerlijke minachting over, daarme de weder eens de juistheid demonstrerende van het feit, dat de wijsgeer wel altijd den dichter kan waardeeren en bewonderen, maar dat het omgekeerde niet steeds waar is (vergelijk de verhouding van Hegel tot Goethe en omgekeerd). Na 1880 gaan de wijsbegeerte en de lite raire kunst steeds meer uit elkaar. De filo sofie wordt ook steeds meer beoefend, op de hoogescholen niet alleen, maar eveneens door de niet academisch-gevormden. Dat de literaire kunst en de filosofie ieder haar weg gaan, is 't best te toonen aan het werk* van v. Deyssel, den besten literairen verte genwoordiger van de tachtiger-generatie. De eenige figuur, die Spreekster nog kor- telijks uit deze periode beziet, fs Frederik van Eeden. Ten slotte zet zij nogmaals het doel van de wijsbegeerte uiteen, zooals ze ln deze school wordt beoefend: de hoogere éénheid te beseffen van godsdienstig inzicht en van het critisch verstond, overwinnende zoowel de fouten van de godsdienstige voorstellin gen en begrippen, als de fouten in de een zijdige verstandscritiek. Het auditorium gaf aan het einde vei* deze schoon e voordrachtenreeks door «ei* hartelijk applaus uiting aan zijn erkentelijk heid voor het gehoorde. Dr. de Hartog voegde daar enkele woorden van dank aan toe. Openluchtsamenkomst van het Relig. Socialistisch Verbond. Dank zij de goede zorgen van opa V a it Hartskamp had de Amersfoortsche af- Het is voor een groot deel de schuld van deeling van het Religieus Socialistisch Ver zijn omgeving, dat Multatuli niet de inner lijke wijheid heeft geproefd. Wat hem hin dert is de gematigde opvatting van de ortho doxie, de onoprechtheid en het schipperen, dat aan de orde van den dag is. Hij hekelt de godsdienstigen, die aan hun zaken de hoogste waarde hechten, maar des Zondags nog wel een psalm willen aanheffen. De scherpste satire in dezen geest is de Baker preek, literair gesproken een schitterende parodie. Multatuli voelt, dat hij hier op het kantje is gekomen, zoo niet er over heen ge gaan. En hij geeft dan ook in de daaropvol gende idee zijn loochening van het heilige, dat in den godsdienst zit. Hij bewondert wel de figuur van Jezus en onthoudt zich hier bijna intuïtief van alle spot. Zijn bedoeling is te strijden voor de waarheid, tegen de dwaling. Hij vindt bouwen aangenamer werk dan afbreken, maar het afbreken acht hij noodzakelijk vóór het bouwen. Al deze af brekende gedachten zijn niet nieuw. Men vindt ze bij vele schrijvers van de Roman tiek nog scherper terug, zooals bij Heine en ook bij Schopenhauer. Wat Multatuli ver zuimd heeft, is kennis te nemen van de groo te Christelijke persoonlijkheden en schrij vers uit de geschiedenis. Hij heeft den gods dienst alleen beoordeeld naar de bekrom pen, doode orthodoxie en het oppervlakkige modernisme, welke hij om zich heen vond. Dit is een gebrek aan cultuur-historisch in zicht. Hij meent, dat het geloof het volk be derft, in plaats, dat het volk het geloof be derft. Het bederf van het beste is altijd het ergste bederf. Dat is een wet, die Multatuli niet heeft gekend. En zij geldt ook voor het Christendom, Het bederf op religieus gebied (huichelarij enz.) ergert ons veel meer dan een onrechtvaardigheid. Multatuli heeft niet gezien, dat in het beste, ook fn het christen- bond voor haar meeting op Zondagmiddag 30 Juli een fraai plekje gekregen op het landgoed „Nimmerdor". Door de hooge la nen- stroomden de bezoekers aan en toen orrï half vier de heer Baartman de bijeenu komst opende, waren er ongeveer 800 per sonen aanwezig. Als eerste spreekster trad op E n k a (mej. v. d. V1 i e s), die sprak over „De moderne arbeider en de Godsdienst Nadat ze beide begrippen omschreven had, toonde ze aan, hoe de moderne arbeider koel, vaak vijandig tegenover den godsdienst is komen te st8an. Dit komt eenerzijds door de conservatieve houding van de kerk, die tot haar kuddeken spreekt in een verouderd-dogmatische taal, welke hoogstens wellicht nog door rustige landbouwers of gezeten middenstanders kan overdacht worden en die zelfs als ze eenige zins sociaall begint te voelen nog dit slechte dialect van het verleden gebruikt. Zoolang de kerk alleen spreekt van dulden en dragen en niet van verzet, zoolang ze niet het on recht van het proletarisch bestaan ziet en bestrijdt in naam der liefde, zal ze de mo derne arbeiders steeds meer van zich ver vreemden. Anderzijds werkt de gansche mo derne maatschappij er aan mee de arbeiders van de religie afkeerig te maken. Want hum wezen is één groote negatie: de kapitalis tische maatschappij ordening vervreemdt den arbeider van de natuur en van de kunst en de/wetenschap; van het gezinsleven en van de samenleving, bovenal van de rust en de heilige stilte, die de religie noodig heeft, opdat de ziel ontbloeie en zich overgeye aan God. En voor hem geldt het tot Kain ge sproken woord: ge zult zwervende en dolen* de zijn op aard. Terwijl de religie eischt: aan God den votjrrang, dringt de moderne maat schappij bij het proletariaat de materie op den voorgrond. Doch in den modernen irbeidei i» fc»

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3