MOEZELWIJNEN RIJN- en J. A. SCHOTERMAN Zn. jSTA DSN 1E U WST Uit den omtrek. KOOPT UWE dwingen zijn bevel op te volgen, en niet op den soldaat zelf, maar in de lucht te schie ten. De sergeant be\ indt iiwiruk!nen, door uien eervol ontslag is aange- liekenzaal, daar hij .zeer on vraagd, te benoemen, met ingang van 1 Oct. yan het gebeurde is. Bunschoten. Naar wij vernemen fs door den Burgemeester dezer gemeente een in het Engelsch gesteld teiegTam gericht tot den Minister van Buitenlandsche Zaken van Engeland, houdende het verzoek, de vis- schers uit Spakenburg, thans in Engeland vastgehouden, vrij te laten. Met spanning wordt het antwoord van den minister tege moet gezien. Vertrouwd mag worden, dat Sir Edward Grey zijne tusschenkomst ter zake zal verleenen en de Engelsche regee ring termen vindt onze Spakenburger \is- schers ten spoedigste naar hun land, hun dorp en hun gezin te doen terugkeeren. Reclame» Stadhuis-concierge. cultuurbestaan. Philosophisch denken is een B. en W. stellen den Raad voor in- behoefte van den mensch die wil komen tot plaats van den bode-concierge H. van Maa-1 de vorming van een beschouwing van we- reld en dingen, en van de plaats die hij daar in heeft te nemen. Het dier beschouwt niet. Wij moeten uitbreken uit de engte van 1916, tot concierge in het Raadhuis H. A. van Zwieten, op eene jaarwedde van 1400, benevens genot van vrije woning, vuur, licht en het vrij gebruik van schoonmaakbe- noodigdheden, maar onder verplichting tot het houden van een inwonende dienstbode. Als woning zal den concierge worden aangewezen het perceel Westersingel no. 6, waar thans de registratuur is gehuisvest. De concierge woont thans op de boven verdieping van het Raadhuis, hier komen nu eenige lokaliteiten vrij, geschikt voor bu reaux en voor het houden vary vergaderin gen van commissies. Voor opvolger van bode van Zwieten zal nu Telefoon !45-_Utr- str. 34. Peulvruchte n-v erordening. Het is gebleken, dat het vooral in het be lang der verbruikers wenschelijk is den ver koop van, peulvruchten slechts te doen ge schieden bij het gewicht. De commissie van wetgeving stelt den Raad daarom voor de volgende verordening vast te stellen. Art. 1. Onder peulvruchten worden in de ze verordening verstaan: enkele spersieböo- nen, dubbele spesieboonen, princesseboo- nen, slaboonen, heerenboonen, suikerboo- nen, trosprincesseboonen, bruine spercie- boonen, doperwten, peulen, capucijners, snijboonen, rechte en kromme stoksnijboo- nen, stamsnijboonen, pronkerboonen, groe ne erwten, capucijner-erwten, grauwe erw ten, Kaapsche erwten, Spaansche erwten bruine boonen, witte boonen, tuinboonen, witte pronkerboonen, kogelboonen, kievits- boonen en citroenboonen. Art. 2. Het is verboden peulvruchten op andere wijze te verkoopen of te koop aan te bieden dan per gewicht. Art. 3. Het is verboden bij het verkoopen van peulvruchten andere weeginrichtingen eigen individualiteit. Het dier is in eigen innerlijk opgesloten; 't dier heeft instinct en verstand, maar -een dienstbaar instinct en een dienstbaar ver stand. Eerst met den mensch komt 't rusteloos vragen, en dikwijls blijft 't antwoord uit, op de vraag, wat de wereld i?. De mensch schouwt in de wijdte; daar fs een zwerm van gebeuren, dat is als een hiëroglyphisch schrift, dat hij niet verstaat, en toch wil kennen. De enkele schouwt en blikt dieper, waar dan eene oproeping worden gedaan, terwijl historisch verloop aanvangt. Wijsheid is de tijdelijke bode, E. van Wijland, voor eene gezocht in Oosten en Westen; er is gesc-hie- definitieve benoeming in aanmerking j denis en daarnaast een philosophische ont- Tevens zal worden overgegaan tot e in.- wikkei^gsiij^ p>e Godsdiensten hebben hun tieve aanstelling van een hulp-bo e. 'mythen en hun dogmatiek. Daarin ligt 't enH-kenkele dubb QRijvj mebm bemmmm antwoord op menige vraag, die de sterveling zich heeft gesteldWaartoe en w aarom wat is dood en wat is leven? M i 1 i t a r i a. Het Christendom, dat zoo rijk is aan syn these geeft hierop het diepste^antwoord. In de Christelijke beschaving en in de Christelijke maatschappij is een wijsgeerig element. Een stuk cultuur, goddelijk en men- schelijk leven in één wordt tot ons gebracht door de geschiedenis, maar tevens wordt de klacht vernomen, dat er in de onontwikkelde en ondiepe ziel, die 't niet verstaat en die klacht is gegroeid in de menschheid die De majoor F. L. de Voogt van den staf der cavalerie is bij Kon. besluit van 5 Augustus op non-activiteit gesteld ter zake van tijdelijke ongesteldheid. Geref. Kerk. Ds. L. H. Beekamp, vroeger predikant te Arnhem, heeft het befoep te Amersfoort aangenomen. J. Busquet.t Bij de teraardebestelling van wijlen dennaast 't religieuse ook beleeft den strijd om heer J. Busquet, oud-hoofdambtenaar ter 't bestaan, den strijd met de materie. (Studie gemeente-secretarie alhier, waren op het van de natuur, dat is studie van den geest), kerkhof aanwezig de oud-burgemeester jhr. Er is een scheuring tusschen intellect en Barchman Wuytiers, de gemeente-secreta- religie, die sterk wordt na de Fransche re- ris en eenige hoofdambtenaren. Ook de volutie. Dan komen twijfel en ongeloof en Verzekeringsmaatschappijen „de le Neder- intusschen leeft op de wetenschap, (licht, landsche" en de Ned. Neringverzekering- magnetisme, electriciteit), die zegt't Waar- Mij. waren aan de groeve vertegenwoordigd achtige is de materie, 't zijnde in zijn voort- De oudste zoon van den overledene durende bewegelijkheid de stof en de kracht, dankte voor de laatste eer aan zijn vader 't Materialisme schakelt 't leven uit en her- bewezen. Internationale school voor Wijsbegeerte. Cursus van Dr. de Hartog. m. In de stof worden onderscheiden: I. de sloot, de weerstand, de kracht; II. wet, orde. Nergens heerscht toeval. Zelfs Haeckel er kent dat ook de ontbinding is geen redeloos heid, maar wetmatigheid. Kracht nu een psychische ervaring is niet beter te defi- leidt 't leven tot een machine, die aan de wetten van 't uiterlijk gebeuren gehoor zaamt. Stel u tevreden met 't geen ge waar neemt, al 't andere is onwaarachtig; uit de samenschikking der atomen onderling is 't leven te begrijpen. Aan de andere zijde staat de traditioneele religie. Zij die daarbuiten zochten vonden het rationalisme, de majesteit van den geest in de techniek. Spr. geeft als voorbeeld den aanleg van een spoorbaan. Genot, macht, de wil tot macht, dat is de beweging in deze nieeren dan als wil, levensdrang. Al was de heele wereld één knekelhuis van doode stof, j m°derne technische dan zou het Godsbestaan nog niet zijn te were^; loochenen, want dan zou de Godheid zijn de d'* gansche proces van gebeuren is wonderlijke Albeweegkracht. Doode stof toc^ 'ets mYslisch. Dat heeft Berlage ge- ..._0 0... acht dr. de Hartog ongerijmd. Of nu de stof voeld 'm zijn schepping van de Amsterdam- te gebruiken dan eene balans, weegschaal of- is een complex van atomen of een complex sc^e ^eurs t Is t onberekenbare van de bascule, waarmede alleen met behulp van gewichten kan worden gewogen. Art. 4. Elke partij of hoeveelheid peul vruchten welke in zijn geheel wordt ver kocht, te koop aangeboden, afgeleverd of ter aflevering voorhanden wordt gehouden, moet voorzien zijn van eene schriftelijke aandui ding van het netto gewicht van deze partij. Art. 5. Onverminderd de bepalingen van art. 8 van het Wetboek van Strafvordering zijn met het opsporen van de overtredingen van deze verordening meer bepaald belast de ambtenaren van den Keuringsdienst van eet- en drinkwaren en die van de gemeente politie. Art. 6. Onverminderd de bepalingen van art. 329 van het Wetboek van Strafrecht, wordt overtreding van een der artikelen 2 tot en met 4 dezer verordening gestraft met een geldboete van ten hoogste vijf en twin tig gulden of hechtenis van ten hoogste zes dagen. Aankoop pve rceel. B. en W. schrijven aan den Raad: Bij de op 25 Juli j.I. gehouden openbare verkooping hebben wij de hand kunnen leg gen op het woonhuis aan de Kleine Kop pel no. 8, voor de som van ƒ1280 bene vens de kosten van overdracht, die onge veer 125 zullen bedragen. Het bezit van dit perceel achten wij met het oog op zijne ligging in de nabijheid der gasfabriek in het belang der gemeente. Loontoeslag. Om prae-advies werden in handen van B. en W. gesteld een adres van ambtena- ren en een van de lantaarnopstekers, hou dende verzoek om een toeslag opf hun sala ris (loon) in verband met de crisis. Op de volgende gronden stellen B. en W. voor op beide verzoeken afwijzend te be schikken: Wat betreft de lantaarnopstekers merken wij op. dat hun functie is een nevenbetrek king, Daarom kunnen adressanten, naar on ze meening, niet in aanmerking komen voor een duurtetoeslag, op den voet als aan de werklieden is toegekend. 1 en aanzien van het verzoek der ambtena ren, meent ons college te mogen verwijzen naer het standpunt, ingenomen met be trekking tot het verzoek der werklieden. (Ge- Hrukte stukken no. 128 van 1916). De reden" zoo schreven we toen ^waarom belanghebbenden thans evenwel loch een hooger inkomen vragen, bestaat echter niet alleen voor hen, doch voor een Ieder, die van een beperkt inkomen moet le\ en." bn verder: „is ons college van meening, dat het niet aangaat om voorzieningen te treffen ten bate van kleine inkomens van in gemeentedienst zijnden, waartoe lotgenoo- Jen niet in gemeentedienst, óók hun aan deel zouden moeten dragen". Dit argument weegt natuurlijk te zwaar- fler, naarmate ten behoeve van verhooging ran middelmatige jaarwedden kleine inko mens zouden moeten bijdragen van energieën hiertusschen is geen keuze krachten, die hier regeeren, n.l. de verrich te doen. Doch wat de geniale speculatieve I °P de beurs. Die onbeheerschte geesten van uit den bergtop hunner bezin- krachten teisteren den mensch. Er is iets ning inzake't wezen van de stof hebben ge- berends in, iets bovenmaterieels, en dat zien, dat bevestigt de empirie. De stof zelve ze^de ondervindt hij die de beurs bewon- is geest, alkracht, leven. Vervolgens liet de dert' nl- de? onvrede, dien we dragen in ons cursus-leider in uitvoerig betoog zien dat het binnenste t pessimisme van de 19de leven als beginsel meer is dan een mecha- demv- naast dat pessimisme komt op de nisch spel van krachten. De mechanist-be- .romantiek. De moderne mensch :s de weert: ook de wet tot behoud van arbeids- j zoeker, de. ongestadige, de dolende Jood op vermogen geldt ten aanzien van de levende aai"de, de Kundry in Parsival, die dert Chns- stof. Waar blijft ge nu, zoo vraagt hij, met tus beeft uitgelachen. De mensch heeft altijd gedorst en gezocht op aarde, reeds Christus aan 't kruis heeft gezegd „Mij dorst". En dan keert men Hand", die geen energie vermeerderen, 1 weer terug tot het geloof zijner vaderen en het leven? Doch de dominantenleer geeft antwoord op die vraag. Zij zegt, dat er lei dende beginselen zijn, „Krëfte zweiter maar energie omvormen (Reincke). Wat de natuurwetenschap hier leert, heeft ook v. Hartmann reeds op zijne wijze gezegd, toen hij betoogde, dat het leven is een immate rieel, super-individueel, geestelijk-werkzaam, bijkomend beginsel, dat de wet tot behoud begint, als Goethe zijn Hedschra, zijn tocht naar het Oosten, in ons land het Reveil in den opgang uit deze wereld van ver bijstering en verwarring naar het eigen zelf, het intuïtieve, 't Was goed, dat men tot be zinning kwam. Men mag velerlei wetenschap van arbeidsvermogen niet behoeft door te der eindigheid hebben gevonden, de voor- breken, doch nochtans even reëel werkt. De geslachten waren verder in de diepte der mechanische beschouwing loopt dan ook j zieb maar WÜ kunnen niet meer als kinde- dood aan zichzelf (zie Felix Ortt in hetI ren terug naar den bijbel onzer moeder Theol. Tijdschrift). De Dominantenleer doet j we hebben realiteit geleerd, critiek en al wat het heelal zien doorsidderd van goddelijke i ons naakte tot 19de eeuwers, waar t be- energie; zij maakt den Eeuwige tot den Kun- treft de problemen. Nu komt de philosophie, stenaar, die zijn gedachten verwerkelijkt in j d'e werkt dat t onbewuste bewust in ons gaat de stof. Dr. de Hartog zette vervolgens zijn be schouwingen uiteen aangaande de afstam mingsleer, die door de wijze, waarop de em pirie haar heeft ingevoerd, bij de theolo gische wereld veel verzet heeft gewekt. Dit verzet berust voor een groot deel op mis verstand. De tegenstelling: evolutie of reve latie, ontwikkeling of openbaring is een dwaas-verstandelijk vasthouden van twee dingen, die bij elkaar hooren. Bij alle vol ken, ook in den Bijbel is evolutie grond toon. „De Geest broedde op de wateren". De gedachte evolutie is verwarmend en zalig. Doch iedere ontwikkeling moet ook open-b a r i n g zijn, naar innerlijken drang vorm geven. God baart in den tijd. Lees Gen. II: de aarde brengt voort op Goddelijk commando. Als men de Gereformeerde op vatting consequent doortrekt, zou God ieder boompje in den Hof zelf geplant hebben. Er is hier Oostersche beeldspraak. Het wordt door den Geest ontvangen, door de aarde gebaard. Een huwelijk van Eeuwig heid en Tijd. Van buiten kan Adam gebaard zijn door een lageren levensvorm, van bin nen door de goddelijke scheppingskracht. Nadat dr. de Hartog ook hier weer aan toonde, dat wat de Engelschman (Darwin) vond, door den Duitschen geest verdiept werd (Haeckel en Hartmann deze laatste wist de goddelijke drijfkracht met de natuur lijke teeltkeus te vereenigen ging hij over naar het terrein der psychologie. Gisteravond ving dr. H. W. Ph. E van den Bergh van Eysinga den tweeden vacantie- cursus aan en sprak over philosophie en wat de philosophie heeft te zijn in 't algemeen i worden metaphysica. De groote Ideeën waren er geweest, in de middeleeuwen wa ren de problemen van het leven gesteld (Spinoza, Leibnitz, Des cartes) maar daar na komt Kant met zijn vraag: hoe kunnen we weten? Aan de reuzenschepping van den Duitschen geest passeert het gevoel van de wereld. De menschen gaan op in den strijd om 't bestaan in 't drukke zakenleven. Er is nog wel philosophie, die der Academie, die groote waarde heeft door haar historische beoefening. Zij heeft getoetst en vergeleken, maar 't wereldprobleem heeft zij niet opge lost. Zij kon het niet. 't Agnosticisme viert hoogtij, als de keerzijde van 't positivisme en daaruit wordt geboren een sceptischen geest, die over de wereld waait„We weten niet en we kunnen niet weten". Doch er is een dieper verborgen grond, dien we nooit naderen met ons denken, d. i. de devotie. We kunnen nooit weten, maar de wetenschap verbiedt ons niet te* gelooven. We moeten de middelen gebruiken, die de wetenschap ons geeft om dichter te ko men tot 't weten, maar daar moeten we bo ven uit kunnen stijgen. Realisme moet ver- keeren in Idealisme. Ook de materialist moet erkennen dat de stof in hem denkt. Het denken, 't onzienlijke, is nooit af te leiden uit een beweging van hersencellen. Hoe kan daaruit plotseling een „ik" ge boren worden. Dat blijft een mysterie voor de materialisten zelf. Alles wat we kennen is een verschijnsel van onze ziel, en alle we tenschap is tenslotte idealistisch. Dan zijn we weer waar Kant begon (Helmholtz kwam uit bij Kant). In 't samengrijpen yan .onzen geest met de buitenwereld is de philosophie en dat is ook de behoefte van den hoogeren mensch, die religie, 't artistieke en 't wijs- geerige zoekt in de groote eenheid. Dan voelt de mensch zich in het eeuwige, nl is hij ook in het tijdelijke. Dan heeft de mensch zijn religie. Het oude sentiment in nieuwe taal komt terug, want niets gaat voorbij, de wijsheid niet en de religie r»iet en de kunst niet, die is de glorificatie van het eeuwige. Ons hiertoe te voeren is de roeping van deze School. Tegenover haar staat de maat schappij met haar moeite en zorgen, maar ook met haar menschelijkheid, die is als een belofte. „Een kerk is een behoud", zegt Carlisle. Maar 't is voor de kerk' niet voldoende theologie, als positieve kennis, te geven, de philosophie ontbreekt haar nog. We zijn ook niet gekomen om het materialisme te be strijden, maar om het te zuiveren en ook het empyrisme moet niet bestreden worden, maar aangevuld. Als er naturalisme leeft in de kunst, dan is dot wel goed wij hebben behoefte aan positiviteit maar de mensch is meer dan het natuurlijke ook geestelijk. De eenheid der geesten, de nieuwe Catho- liciteit moeten wij zoeken. De openbaring Gods kunnen wij leeren als wij onze kleine individualiteit kunnen terzijde stellen, de nieuwe godsopenbaring, die altijd weer de j oude is, maar in een nieuwen toon klinkend. Wij hebben een wereld gezien zonder grens en orde en toch met regelmaat In al zijn stof, een kosmos en hierin treedt de nieuwe mensch, die omdat hij gedacht heeft, weergekeerd is tot "de aanbidding, tot de liefde en vrede Gods, die alle verstand te boven gaat. Museum voor Ouders en Opvoeders. Het Nationaal Rondreizend Museum voor Ouders en Opvoeders in het Eliza- bethsdorp blijft geopend tot 17 Augustus en is eiken dag van 9—12 en van 2—5 uur te bezichtigen. Pluimveecursus. Gisternamiddag werd in de zaal Otte de pluimveecursus geopend door den algemee- I nen voorzitter der V. P. N., den heer V. R. 7. Croesen, uit 's Gravenhage. Deze jaarlijksche cursus der V. P. N., waarvan de kosten worden gedragen door het Rijk, kon in 1914 en '15 niet plaats vin den. Aan den cursus van dit jaar wordt deel genomen door 37 personen uit alle deelen van het land, waarvan 9 uit Limburg en 10 uit Noord-Brabant. Bij de opening waren aanwezig de leden der rijks-commissie van toezicht op het consulentschap en het proeffokstation om, zooals de heer Croesen in zijn openings- 1 woord zeide, uiting te geven aan het gevoe- j len, dat onderwijs aan pluimveehouders een der voornaamste zaken is om de teelt voor uit te brengen. Het resultaat met het landbouwonderwijs bereikt, ook in de zandstreken, kan als voor beeld dienen. Spreker wijst op het nuttige werk, dat de hier vereenigde onderwijzers kunnen ver richten. Zij zijn bekende personen in hun streek, ze zijn vertrouwensmannen voor hun omgeving. Hij drukt hun op het hart eenvoudig te zijn bij hun onderricht, waar zij later moeten populariseeren, wat hier meer wetenschap pelijk is geleerd. Hierna is het woord aan den heer Beau fort, leider van den cursus. Voor deze zijn eerste les over oorsprong en versprei ding der hoenderrassen aanvangt, geeft hij _een overzicht van wat de puimveeteelt voor ons land beteekent. In 1900 overtrof de invoer van eieren den uitvoer mot 2.318.022 K.G., een tekort van 40 millioen eieren. In 1901 werd de vereeniging V. P. N. op gericht. Dit heeft veel bijgedragen om de zaak om te zetten. Het tekort van 40 millioen was in 1909 veranderd in 98 millioen overproductie, stij gend in 1912 en evenzoo in 1913 tot 127 millioen. De oorlogsjaren waren zonder invoer. Het uitvoercijfer is tegelijkertijd het cijfer van overproductie- 1914 heeft genoteerd 218 millioen, 1915 560 millioen en de eerste helft van 1916 gaf reeds 304 millioen. De productie zelve zal wel niet gestegen zijn, bijgevolg hebben de oorlogsjaren groo te vermindering van binnenlandsch verbruik gegeven. Dit beteekent echter niet, dat in zoo'n jaar 400 millioen eieren minder gegeten werden in Nederland, zooals de Telegraaf beweert. Mogelijk .wel twee derde van de eieren, die vroeger in ons land bleven, werden gebruikt voor industrieele doeleinden. Thans bedient men zich van eierpreparaten en van geïm porteerd eigeel en eiwit, waar men vroeger niet aan wilde. Wat betreft de totale productie-opbrengst van de pluimveeteelt gaf spreker volgende cijfers, berekend naar normale prijzen (egen oorlogsprijzen). Hoenders: 36 millioen gld. aan eieren, 2.600.000 aan geslacht. Eenden:- 1.800.000 aan eieren, 100,000 aan geslacht. Ganzen: 500,000 aan geslacht. Makende totaal naar minimum-schatting een opbrengst van 41 millioen gld. per jaar. Buiten den heer Beaufort worden cursus- lessen gegeven door den heer R. Houw ink, Meppel (fokleer) en dr. B. C. te Hennepe, van het seruminstituut te Rotterdam (hoender- ziekten^ AGENDA. Heden Bioscoop Langestraat •Museum Flehite. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10-» 12M, 2M—10 uur, Zondag 2.^— 5H uur. Maandag 210 uur. 11—14 Aug. Bioscoop De Arend. 172831 Augustus Amlcitia, Concert, 29 Aug. Alg. Verg. Volksbond tegen Drankmisbruik. 17 Sept. Birkhoven, N. M. V. Sport» feesten. Rectama. aureernike Stan* van 7 Augustus 1916. Geboren: Maria Reiniera, dochter van Willem Willemse en Reiniera van Klein wee. Margaretho, dochter van Willem Johannes, van der Linden en Antje Veenendaal. Overleden: Jan Busquet, oud 73 jaar, eohtgenoot von Anthoinette Catharine Mul ler. 8 Augustus 1916. Geboren: Maria Johanna, d. van Adolf Post en Maria Joanna Wilhelmina van de Ven. Overleden: Willem Marinus Luigjes, 3 maanden. Kaasmarkt. Op de gisteren gehouden kaasmarkt wa ren aangevoerd 26 wagens met 6800 K G. Prijzen: ƒ55—ƒ56 per 50 K.G. Gest. 56-/-57 per 50 K.G. Handel vlug. Gevonden voorwerpen. Een rood kinderhoedje. Een gouden collier. Een damestaschje. Een brand» kastsleutel. Inlichtingen aan het politicbureau. Amersf. Ba d-enZwem inrichting De temperatuur van het water was heden morgen 7 uur 64 graden Fahrenheit. Telefonisch Weerbericht. G. SAS BACH, Coiffeur—Coiffeuse, tltrechtschewcg SO. Speciaal adres voor Haarwerken. Naar 8 Augustus 1916. UeL f f 29 490 811 38S 725 Uedegtdeeld doof het Kon. Ned Inefituid (f df Pilt Hoogste stand 769.7 te Groningen. Laagste stand 757.5 te Haparanda. Verwachting tot den avond van 9 A Zwakke tot matige wind meest uit NooriL lijke richtingen, nevelig tot half bewolkt, v nig of geen regen, weinig verandering temperatuur. Fietslantaarn aansteken 9.10. STAATSLOTERIJ. Hoogste prijzen 'Ier 2. kinase. TREKKING VAN 7 AUG. f 2U000 3945 f 1500: 10291 4001853 5304 100 3607 4643 1240.3 15027 18530 Tweede Klasse, Prijzen von 30. 60 109 238 336 338 363 384 502 553 555 579 585 675 682 836 837 842 887 909 902 1005 1032 1042 1062 110-1 1219 1246 1312 1315 1471 1504 1510 1529 1617 1619 1657 1710 1789 1912 1932 1961 1995 2040 206 1 2109 2131 2271 2302 2326 2369 2118 2417 2457 2475 2508 2688 2714 2786 2799 2800 2807 2841 28G0 2809 2991 3155 3157 3102 3169 3188 3233 3212 3360 33S5 3419 3133 3461 3403 3509 3519 3510 3580 3580 3612 3771 3911 3920 3931 3936 3999 4032 4083 4430 4436 4533 4619 4636 4655 4707 1710 4712 4718 4801 1813 4921 5005 5018 5026 5109 5117 5137 5165 5166 5201 5226 5246 5267 5110 5175 5511 5517 5567 5633 5640 5705 5758 5816 5857 5859 5956 6055 0105 6122 6182 6191 6197 6254 6292 6329 6342 6352 6420 6474 6525 6593 6616 6687 0725 0775 6786 6810 6811 6893 6897 6901 7014 7039 7052 7068 7191 7124 7145 7220 7251 7287 7328 7353 7381 7416 7609 7646 7709 7743 7779 7838 7888 7935 7945 8028 8169 8191 8249 8257 8317 8374 8476 8507 8585 8505 8636 8614 8751 8784 8791 8826 8828 8872 8031 8967 8973 9056 9104 9145 9171 9377 9457 9466 9171 9582 9594 9725 9771 9815 9855 9858 9923 9949 9977 9991 10000 10023 10026 10027 10091 10172 10216 10219 10242 10311 10313 10361 1M57 10492 10566 10580 10669 10676 10737 10789 10809 10876 10923 10971 11043 11061 11066 11179 11194 11202 11236 112-17 11280 11311 11336 11347 11366 11414 11511 115-16 1159^ 11627 11815 11818 11836 11859 12029 12053 12133 12154 12177 12100 12230 12279 12379 12410 12-166 12526 12577 12583 12731 12763 12847 12945 13116 13183 13212 13223 13224 13239 13252 13275 13308 13372 13383 13386 13406 13421 13144 13451 13480 13512 13520 13521 13552 13588 13595 13650 13651 13667 13787 13868 13891 13892 13917 1.3922 13928' 13940 13979 14019 14032 14075 14162 14206 11219 14220 14223 14254 14278 14303 11332 11123 14197 14579 1-1664 14671 14680 14754 14869 14911 14988 14999 15004 15023 15036 15051 15078 15130 15148 15157 15209 15231 15243 15281 15329 15334 15338 15504 15508 15530 15519 15579 15589 15633 15710 15848 15884 15888 15924 15945 15919 15968 16034 16064 16065 16101 15113 16139 16203 16208 16213 16275 16355 16415 16126 16563 16577 166-10 16677 16766 16862 16891 17003 17118 17145 17150 17167 17226 17444 17451 17467 17472 17500 17532 17539 17563 17610 17654 17730 17785 17819 17861 17874 17888 17901 17925 17958 18122 18132 18162 18176 18179 18302 18313 18435 18505 18555 18558 18589' 18623 18632 18657 18673 18693 18731 18813 1882ÉP 18838 18935 19013 19024 19078 19117 19127 19135' 19199 19240 19313 19-115 19615 19684 19686 19739 19768 19809 19869 19928 190-18 19953 20067 20107 20134 20140 20239 20255 20287 20300 20306 20338 20388 20393 20485 20502 20512 20514 20515 20557 20578 20579 20620 20704 20775 20781 20796 20874 20899 20966 4I2e STAATSLOTERIJ Tweede klasse. Trekking van 7 Aug. 1916 (500 loten). Ten kantore van den collecteur A. C. R. Q, Leinweber, te Amersfoort (Breestraat 22L zijn aan de navolgende nummers te beinl gevallen: Pj-gzen van 30: 8967, 8073 Ift 1603* Te zamen 3 prijzen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3