Gemeente-bode, Uit den omtrek» ^STADSNIEUWS™ ADVERTENTIÈR G, A. PRINS, Arts, •leun, destijds onder voeder tot op heden top immer was het ook, dat voorheen zoo [weinig Nederlanders waren te vinden om Voor ons tooneel te schrijven, jammer ook ondervond de vereeniging" niet geringe te genwerking en was zij meermalen het mik punt van onwelwillende critiek. Thans ook nog zijn er niet alle medewer king en steun, welke gewenscht zijn. In ver band hiermee wijst spr. op de subsidie aan de Fransche Opera in Den Haag, terwijl de Mederlandsche tooneelspeelkunst deze daar moet ontberen. Thans staat echter de vereeniging er in 't algemeen beter voor dan in de eerste jaren van haar bestaan. Eén woord van dank is in verband hiermede ook op zijn plaats je gens Schimmel, die zoovele jaren geleden bet allernoodigste wist bijeen te brengen. Ten slotte hoopt spr., dat de tooneelkun- stenaressen en -kunstenaars mogen voort gaan op den weg, waarlangs zij de Neder- Jendsche tooneelspeelkunst reeds voor een groot deel hebben geleid. Vervolgens bood een der heeren Van Lier 'den voorzitter van den raad van beheer, dr. Kielstra, een bloemkrans aan. Zeist, in hel vriendelijke dorpje der Bel gen aa~n den straatweg Huis ter Heide Amersfoort, heeft gisteren en eergisteren ten Bazar plaats gehad, waarbij men tege lijk in de gelegenheid was tot de anders voor dit dorp verboden bezichtiging. Een zeer groot aantal personen heeft hier dan ook gebruik van gemaakt. De bazar zelve bevatte een groot aantal inzendingen, terwijl telkens verschillende loten verkocht werden voor voorwerpen, waarvoor meerdere liefhebbers waren. Het batig saldo komt ten goede van de Belgische kinderen van het kamp. Op den eersten dag van de bazar gaven een aantal meisjes van het kamp een zeer smaakvolle Bolérodans te zien, die later nog herhaald werd, terwijl kinderen van de Frö belschool (die ook al in dit dorp is) enkele aardige danspasjes uitvoerden. Verder werden als attractie gegeven esnl- ge goocheltoeren door den heer Giovanni dot\ Bosco, terwijl muziek van geïnterneer den beide dagen de stemming er in hield. Het kamp zelf kan men 't best vergelijken met een gewoon klein dorpje, dat begrijpe lijkerwijs uit uniforme woningen bestaat. De ruimte voor ieder huisgezin beschikbaar is niet groot, doch blijkbaar voldoende. Het comité heeft door de Bazar en bezichtiging velen eenige aangename uren bezorgd, ter wijl de Belgen ongetwijfeld dankbaar zijn voor de opbrengst daarvan. Kennisgevingen. De Burgemeester van Amersfoort brengt ter kennis van belanghebbenden, dat op Zondag, 3 September 1916 schietoefenin gen zullen worden gehouden op de banen 9 en 10 aan de Leusderheide. Amersfoort, 2 September 1916. De Burgemeester voornoemd, VAN RANDWIJCK. Personalia. De heer K. W. .Wijk is met ingang van 20 Sept. a.s. benoemd tot adjunct-inspecteur van politie te Leiden. Naar het Nieuws van den Dag meldt Is tot inspecteur van politie alhier benoemd de heer D. P. van Rooijen, thans in gelijke functie te Enschedé. H a n d~e 1 s s c h o o 1. Voor de vacante betrekking van leeraar in de Duitsche taal en handelscorrespondentie aan de Middelbare Handelsdagschool alhier hebben zich 17 sollicanten aangemeld. Ex amen Boekhouden. De heer G. van Haselen, oud-leerling der Middelbare Handelsdagsol^ool alhier, ver wierf het practijk-diploma boekhouden der Vereeniging van Leeraren in de Handels wetenschappen te Amsterdam. R ij ksop voedingsgesticht. Bij beschikking van den minister van Jus titie is de heer G. Pars, te Veenhuisen, met ingang van 8 Sept. benoemd tot opvoedend ambtenaar aan het Rijksopvoedingsgesticht, alhier. Int. School voor Wijsbegeerte. Natuurfilosofie. Noch aan het Ding noch aan de stof heb ben we een beschrijvingsonveranderlijke, die doorzichtig is. Een nader inzicht in het ver band van de verschillende eigenschappen k'j-.ren we pes krijgen door bet wets a e- g r i P- Dit begrip kreeg beteekenis toen men het aan het eind der zestiende eeuw In de na tuurwetenschappen ging toepassen, t Is-een Invariante, die we in de wisseling der din gen kunnen vaststellen Als in Kepplejs t4d de beschouwing van de wereld als me chanisme Aristoteles organische beschou wing verdringt, spreekt Keppler nog op ft voetspoor der Pythagoreeërs - niet van wetten, doch van rarmonieën. Die eenvou dige doorzichtigheid is echter niet in de >e»schijnselen zelf aanwezig, doch pas op «en hooger plan, in ons denken. De wet geeft aan het constante, onveran- deihjke verband tusschen twee continu ver- Joopende eigenschappen In de wet hebben .we dan niet een zeker iets dat tegenover ons Staat, maar iets, dat in ons zeli door herin neren en vergelijken ontstaat. Zij reikt over liet individueel© en momenteele object heen. Nadat we gezien hebben, dat de beschrij- yir.^svarianten Ding, Stof begrensd "ftfav. moeien we nu ook de yerklaringsvaci- ante Wet niet generaliseren. Ook de ze heeft haar grenzen, die voor iedere wet moeten vastgesteld worden. De invariante, die de wijdste strekking, de ruimste gren zen heeft, is voor ons denken de belangrijk ste. Er is nog op andere wijze aan te toonen, dat de wet boven de onmiddellijke zintui- gelijke waarneming uitgaat, 't Dwingende en algemeene karakter toch van de wet be wijst, dat ze geen ervaringsresultaat is, doch een aprioristisch oordeel, „door het denken aan de natuur opgelegd" (Kant; ln diens op vatting immers is de natuur niet transcen dent doch bewustzijnsimmanent.) Uit de er varing alléén komt men slechts tot de hy bride der empyrische wet, die altijd tame lijk' ondoorzichtig is en waarvan nooit een scheppend vermogen uitgaat, waar nooit meer uitkomt, dan al in het begrensde fei tenmateriaal aanwezig was. Slechts door idealiseering, rationalisatie kunnen we tot wetten komen. De grondslagen der weten schap (b.v. de rechte lijn, de eenparige be weging) komen in de natuur niet voor, doch zijn door het begrip geschapen; en juist daardoor gaat er krapht van uit. Echter zijn die door het denken geschapen begrippen geen loutere fantasieën, doch zij ontstaan in wisselwerking met de verschijnselen. En die wetten hebben een scheppend vermo gen en kunnen vooruitloopen op de erva ring; daaraan ontleenen zij juist haar belang rijkheid. Spr. wil thans een van de belangrijkste wetten, die van oorzaak en gevolg, in het bijzonder behandelen. In het dagelijksch leven beschouwen we alles als een gevolg van oorzaken, terwijl op zijn beurt alles weer oorzaak van gevolgen is. De natuurwetenschap wendt sinds langen tijd het oorzakelijkheidsbegrip stelselmatig aan en heeft het daartoe nauwkeurig moe ten bepalen. We wenden het causaliteitsbegrip aan, zoodra van een bepaald systeem een of- meer. kenmerken veranderd zijn; we vragen dan nóar het verband tusschen het systeem in den eersten en den tweeden toestand. De natuurwetenschap heeft het probleem zóó opgelost, dat het onmogelijk is, dat er slechts één verandering in het systeem op treedt; steeds zijn er twee veranderingen. Kunnen we slechts één verandering in ons systeem waarnemen, dan was er een twee de verandering van buiten en beteekent dit dus,, dat ons systeem te eng gekozen was. Voor de natuurwetenschap is de oorzakelijk heid een constant verband tusschen gelei delijk verloopende veranderingen. We kun nen de causaliteitswet in de natuurweten schappen dus aanduiden met dx, (dz,) Het causaliteitsverband is eenduidig: bij één bepaalde verandering behoort één be paalde andere verandering en niets an ders. In de praktijk bij het experiment tracht men dan ook zooveel mogelijk 6lechts één verandering te laten optreden om het ge volg te bestudeeren. Kunnen oorzaak en gevolg van elkaar ge scheiden zijn in de ruimte of in den tijd? Om deze vraag goed te doorzien moeten we haar idealiseeren, moeten we het zuivere begrip nagaan. Als we ons voor de causali- teitsprincipes enkel baseeren op de waar nemingen, komen we er niet. We kunnen echter steeds de veranderingen op eenzelfde plaats 'n oogenblik terugbrengen. Als er één bepaalde verandering is, treedt daarbij steeds één andere verande ring op. Is er nu werkelijk van den anderen kant bezien steeds slechts één bijbehoo- rende verandering? Men heeft zich beijverd om een verschil, een tweede, ook mogelij ke verandering te vinden, is er in de anorganische wereld echter nooit in ge slaagd. Wel kunnen natuurlijk verschillende gevolgen optreden doordat er bijkomstige oorzaken waren. Cursus Dr. H. W. Ph. E. van den Bergh van Eysinga. V. Na-de categoriën van het denken met zijn momenten (Gemoed Verstand Rede) kwam spr. met de categoriën van het willen op het terrein van den vrijen wil. 't Is een pro bleem, dat niet bestaat, is eigenlijk niet3. De wil als zoodanig is vrij. De wil is dat gene, wat voortvloeit bij wijze van reactie op de buitenwereld uit den geest, uit het "denken. Alleen de denkende geest is vrij. In de gewone werkelijkheid zet men die theorie in de praktijk om. Er zijn gradatiën van vrijheid. Onvrij is de mensch, tot dat hij door zijn denken tot vrijheid komt. Het vrijheidsbegrip is betrekkelijk, omdat we half mensch, half dier zijn. De persoonlijkheid met haar momenten (woord, schrift en overlevering) en de objectieve Geest met als mo menten: techniek, recht persoon, eigen dom, verbintenis onrecht en rechtsher stel kwamen vervolgens ter sprake. Technisch vermogen is overwinning op de# natuur, maar ook gevangen geven aan de natuur. De bevrijding uit de objectiviteit ge schiedt door de techniek, de bevrijding uit de subjectiviteit, d.i. eigen slechtheid, is het recht. In den mensch treedt van zelf op span ning tusschen geest en ziel. Wie op 't ge weten de gansche moraal wil bouwen over drijft sterk. In de menschelijke samenleving is een uit den geest geboren orde van men- schelijk zijn. Als een-algemeene consciëntie, een volksconscientie geboren wordt, dan kan de objectiviteit van het recht terug keeren, maar nu heeft het een zekere innerlijkheid. Eenheid van rechten en plichten hebben we ons de samenleving te denken; de eerste vorm is het huisgezin. Daarna komen fami lie, maatschappij en staat met innerlijk en uiterlijk staatsrecht en eindelijk wereldbur gerrecht In de verhouding yan socialisme en kapi talisme denkt spr. zich den „staat" als de eenheid van die twee. Absoluut socialisme is er nooit zoomin als er absoluut individu alisme is. De staat kan meer socialistisch worden, maar de gemeenschap èn de enkelheden moeten in den staat vereenigd zijn. Nog moeten besproken worden: De ab solute Geest, (wijsheid) Religie en Kunst. Op de kunst wil dr. Van den Bergh van Eysinga vooral het accent leggen in tegenstelling met de philosophic van Bol land—Hegel, die de volgorde juist omge keerd neemt: Kunst, godsdienst, wijsbegeer te. De geest is vrij van alle beperking en daarin staan voorop de wetenschappen. Het alles doordringende, het alles louterende is niet alleen ln 'f logisch denken, maar ook geboord in 't .allerinnerlijkste. Ethica (Kant, Spinoza), wijsheid, daar komt alle wijsbe geerte op neer, dat de mensch wijs worde, dat zijn leven geheiligd worde. Er is nauwelijks verschil tusschen wijsheid en heiligheid. Doorleefde- wijsbegeerte, dat is de wijsheid. De religie is in zekeren zin een val, (de zonde het slechte in den mensch.) In wijsheid en wijsbegeerte beleeft de menschelijke geest de Idee altf de waarheid met zijn intellect, in de religie als de heilig heid met zijn wil, met 't .onbewuste. De spanning tusschen die twee is de reli- gieuse geest. Als- de mensch in zijn beste momenten beseft, dat hel ware niet hij is, maar de oneindigheid, dan zol hij met een ferventen werelddrang worden gestuwd naar dat eene, 't mystische en hij zal zeggen: Wat is vrij die wereld. De religieuse mensch wl' de wereld niet, is ndtfrpt Ascedsnif en mystiek gaan n el- kaa«- De natu jr, oe wereld is de reali- snt.e van God de ware mensch wil de wereld als middel dm tol öoo' u- komen, dat is de dl n i n g. 'n de oiening ligt eerst de berusting. Maar ï.rar den kant van zijn oneindigheid staat de mensch op en wil trachten de we reld tiCoverwinnen. In oil* godsdiensten van Indië en 't Westen isd it streven. Heiliging en berusting samen zijn de kroon van alle religie d.i. de adoratie. De religie is ten slotte aanbidding en in die aanbidding gaat ze zich zelf te bulten en dat is de Kunst. Hier is de imio mystica: Gij in mij, Ik in u. Het laatste waarachtige is God en vóór de mensch in. 't Al zal verdwijnen spreekt hij 't nog eenmaal uit in de kunst. Wanneer de persoonlijkheid is geworden de goddelijkheid zelve, dan i9 dat in de schoonheid. De kunstbeleving is het z ij n van het a 1. In 't aesthetisch beleven zullen we aller eerst ervaren de Idee. Voor meer ontwikkelden Is 't leelijke ook een openbaring van de kunst; dat hebben de moderne artisten begrepen, (het karakte ristieke). Hierin gaat de moderne geest uit boven den Griekschen, die alleen de mooie Goden van Hellas had. De gebroken schoonheid is meer. De schoonheid, die zich keert naar de ge broken schoonheid is door het verhevene en het tragische straks de verzoende schoonheid. De meest verheven figuur is de Antigone, de meest tragische figuur is de Christus aan 't kruis. Maar die tragiek heeft haar oplossing in de opstanding. Naast 't verhevene en 't tra gische staat ook 't komische. We kunnen alle dingen zien onder 't aspect van de vreugde, maar ook onder 't aspect van de smart. Weemoed Is de hooge eenheid van smart en van vreugde en dat is de humor. Humor Is beter ironie en sarcasme. De absolute kunst van het gebed, het uit jubelen van al het schoone in de schepping, de eeuwige zelfbeaming, dat schoone be staat alleen in de visie van den kunstenaar. Nog gaf spreker een overzicht van de ca tegoriën: Historisch materialisme, Historisch idealisme het Ideaal, De Heroën, De Voor uitgang (technische, juridische en zedelij ke), Staat en Cultuur. Het Ideaal zal allereerst begrepen worden als een vergeestelijking, die zich In de menschheid moet realiseeren. „Alle kultur ruht auf Minoriteten", (von Hartmann): Er is een kultuurdragende min derheid naast de zielige meerderheid. Het hoogste komt eerst daar waar de Geest is en die enkele die op 't geestelijke gericht zijn, dat zijn de cultuurdragers der menschheid, de w ij z e n, de heili gen en dichters. Wel brengen de technici mede de wereld vooruit, maar de denkers, de heiligen en de dichters geven iets voor 't innerlijke van den mensch, dat dorsten en smachten blijft. Zij geven de ware vrijheid. Muziekconcours. Bij het op Koninginnedag te Utrecht ge houden muziekconcours behaalde het mu ziekkorps van Depot IX, dirigent de heer Boers de volgende prijzen: In de le afdeeling: 2e prijs, bestaande uit verguld zilveren medaille en diploma en een zilveren medaille voor den dirigent. Afd. Volksliederen: Exfra-prijs, bestaande uit zilveren medaille, voor het korps dat de volksliederen 't beste voordraagt. Muziekschool. Wij vestigen de aandacht op de in dit nummer voorkomende advertentie inzake de aangifte voor de Muziekschool. Amersfoort'g Gemeentebelang. In de advertentie, voorkomende in ons blad van Woensdag, stond dat op «ie irerga- d^ripg in &micitiat wam- de he&r A. yau Njj- natten als spreker zal optreden, de toegang „vrij" is. Dit moet blijkens achterstaande adverten tie zijn entrée 10 cents. 0_p enbare Leeskaal en Bibliotheek. Uitgeleend werden in de maand Augustus 3832 banden, tegen 3591 in Aug. 1915. Hiervan waren 2204 romans, (1896 In Aug. 1915) en 719 kinderboeken, (820 in Aug. 1915). Het aantal bezoekers der couranten- en tijdschriftenzaal bedroeg deze maand 2138 tegen 2115 en dat der studiezaal 504 tegen 435 in dezelfde maand van het vorige jaar. Ljj k v e r b r o n d i n g. De afdeeling Amersfoort der Vereeniging voor Facultatieve Lijkverbranding hield gis teravond in „Ons Huis" haar jaarvergade ring. Uit de mededeelingen van den secre taris bleek, dat het ledental regelmatig stijgt. In het bestuur werden gekozen tot voorzitter de heer S. W. Melchior en tot se cretaris de heer Th. C. R. Smit. Tot afge vaardigde naar de op 8 dezer te Bloemen- daal te houden algemeene vergadering, werd de voorzitter aangewezen. Nutsspaarbank. Gedurende de maand Augustus werd bij de Nuttspaarbank ingelegd een bedrag van 3034 en steeg het totaal der inlagen sinds de opening op 1 April 1.1. tot 20,763.20. Apotheek. Morgen, Zondag, is hier alleen geopend de apotheek van den heer D. H. G. Ittmann, Langestraat 9, tel. 164. Besmet t. ziekten. In de week van 23 tot 30 Aug. kwamen In deze gemeente geen gevallen van be smettelijke ziekten voor. GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS. Aanvragen van Werkgevers. op 31 Augustus 1916. le. Volwassenen. 1 banketbakker, 4 breisters, 4 broodbakkers, 5 dagmeiden, 2 elec tricians, 1 huisknecht, 1 kellner, 1 kleermaker, I kopergieter, 1 kruideniersbediende, 2 linnen- naaisters, 1 magazijnknecht, 1 mandenmaker, 3 meiden-alleen, 1 tweede meid, 1 monteur, 1 pianostemmer, 2 huisschilders, I schoenmaker, 3 schoenstiksters, 4 stopsters, 1 wagenmaker, 1 werkmeid 2e. Leerlingen en Jongen 9. 1 loopmeisje. Aanbiedingen van werk zoekenden, op 31 Augustus, le. Volwassenon. 1 osphalteuj, 1 correc tor, I depothouder, 1 gouvernante, 7 grondwer kers, 1 hoefsmid, 3 kantoorbedienden (mann.), 2 kantoorbedienden (vrouw.), 1 kinderjuffrouw, 1 kleermaker, 1 kleermaakster, 1 kruideniersbe diende, 3 letterzetters, 1 metselaar, 1 huisschil der, T steendrukker, 1 stoker, I stratenmaker, 2 stukadoors, 5 timmerlieden, 2 voerlieden, 11 werkvrouwen, 30 losse werklieden. 2e. Leerlingen on Jongen'#. 1 bank werker. PRBDIKBBURTEN. Zondag 3 September 1916. St. Joriskerk. Voorm. 10 uur, 's nam. 2 uur* en des avonds 6 uurGodsdienstoefening. Gasthuiskerk. .Voorm. 10 uur: Godsdienstoefening. Wijkgeb. Bethel en Dioc. Sch. 't Sluisje. Voorm. 10 uur Kinderkerk. Wijkgebouw Monnikenpad. 'a Av. 6 uur Godsdienstoefening. Remonstrantsche Kerk. Heerenstraat. Voorm. 10uur Ds. Hooykaas. Bvang. Luthersche Kerk. Langestraat 61. Voorm. 10K uur: Ds. H. J. Toxopeüs. Doopsgezinde Kerk. (Blenkenheimstraat). Geen dienst. Gereformeerde Kerk. Langegrecht. Voorm. 10 uur, Ds. R. Mulder, Emer. pred. te Zeist. 'a Av. 5K uur: Ds. Teerink. Zuidsingel. Voorm. 10 uur, Ds. Teerink. 's Av. 5M uurDs. R. Mulder. Vrije Gereformeerde Gemeente. Voorm. 9^ uur: Godsdienstoefening. '■Av. 5 uur: Godsdienstoefening. Chr. Gereformeerde Gemeente. Lokaal rrDe Zaaier' Voorm. 10 uur: Godsdienstoefening, 's Av. 5Yi uur Godsdienstoefening. Hersteld Apostoiische Gemeente In de aenheid der Apostelen. Geb. Eben-Haëzer, Muurhuizen 113. Voorm. 10 uur Godsdienstoefening, 'a Av. 5 out: Godsdienstoefening. Oud-Kath. Gemeente. St. Georgiuskerk, Zand 15 a. Voorm. 10 uur H. Dienst. 'a Av. 6 uur: Vesper. HOOGLAND. Herv. Kerk. Voorm. QVa uurds. Thomson. LEUSDEN. Herv. Kerk. Voorm. 9K uurDs. Molenaar, van 's-Gravenhage. AGENDA. Heden Bioscoop Langestraat. Bioscoop de Arend. Tentoonstelling A. Renoir. Museum Flehite. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10— 12'/*, 2^—10 uur, Zondag 2Vj— 5% uur, Maandag 2K10 uur. 3 en 4 Sept. Bioscoop de Arend. 5 Sept. Openb. Verg. Vrijz. Kiesvereen. in Amicitia. 7 Sept. Gemeenteraodsverkiezing. 17 Sept. Birkhfiyen N, M. .V. Sportfeesieo, Reef am* G. SA SB ACH, CoiffeurColffeuee, Utreohtsoheweg 50. Speciaal adres «oor Haarwerken. Burgerlijke Stan* van 2 September 1916. GEBOREN: Pleter Genlt Franclscus, t, Koot tenbeek m Klarlna Hendrllcjj OVERLEDEN: Een als levenloos aanga, geven kind. Johanna van de Water, 76 t|C echtgen. ven Hendrik Bennlnk. iléndrikitt van de Kraots, 4 mnd. Mechteld van Doorn,' 77 Jr, weduwe van Gerardus Westhof. Gevonden voorwerpen. Een portefeuille met buitenlandsche pa< pieren. Ben beurs met geld. A'mersfoortsche Bad- en Zweminrichting. De temperatuur van het water was hedeS morgen 7 uur 62 graden Fahrenheit. Telefonisch Weerbericht. Naar w 11 ,n 2 September 1016. Medegtdeeié door ka Kon. Ned Md. In&tiiuui i* de BilL Hoogste stand765 Zuid-Duitschlnnd. Laagste stond757.33 Christlansund. Verwachting tot den avond van 3 Sept.: Zwakke tot matige Zuidelijke tot Weste* lijke wind, meest zwaar bewolkt, mogelljM eenige regen met kans op onweer, aanvang kei ijk iets warmer. Fietslantaarn aansteken 8.18 uur. De Majoor Commandant van het Cavalerie Recrutendepot betuigt bij dozo gaarno open* lijk 2|jn erkentelijke» «lank aan den Heer R. J. VAN ETMEREN, Coiffeur voor Da mes- en Heeren, Spooialiteit in allo haarwerkon, Weijorsstraat alhier, voor don mooien prijs doQr dien heer uitgeloofd in do onderlinge wedstrijden, dio op 31 Aug. j.1. bij hot Korps hebbon plaats revonden. Arnhemsche straat 21. Spreekaor daoelUks 1—2 nar. ilfnnnilae. Woensdag én Trl,|il»c alleen Toor kinderziekten (ook voor onvormogenden). Telefoon <104. Notaris BOLK te Amersfoort, zal Dlnsdaz 5 September jaanaal 1916, 's avonds 7 onr, in 't Ho- flflfflaPlktol „do Arend" aan den Arnhem- BB gjfltfl? Pochen wog to Amersfoort in voi- bSESk' Ü!V brengen Binnen Amersfoort I. Aan den Stationsweg: Een complet van 3 beneden In si I zen olk met open plaats on 8 .afzonderlijke bovenhuizen Nos. 5/ 5a, 7, 7a, 9, 9a. Verhuurd respectievelijk voor 'sjaara f276, f240, f276, f264, f800, f252. Totaal f1608. Grondbelasting f34,08. f34,08, f42,62. Straatbelasting f8,98, f8,93. f 11,23. In 8 koopen en massa. II, Aan de Utreohtschestraat, hoek Westsin» gel (Varkenmarkt). Het groote complex Kebonwen be staande boneden in 4 winkelbuizen met open plaatsen in een van welko het groote klee dermagazijn „de Dom" dit met 2 afzonder lijke bovenhuizon. de overige elk met een af zonderlijk bovenhuis. Utreohtschestraat Nos. 5a, 6b, 8a, 8b en L Westsingel No. 40, hoek Utr. straat en West* singel No. 89 en 39a. Verhuurd respectievelijk voor 'sjaars f625, f275, f500, f264, f1500, f240, f210, f180. To taal f3694. Grondbelasting f63.92, f63.92, f 110.80, f 42.56» Straatbelasting f 15.76, f 15.75, f29.18, f7.47, In 4 koopen, 2 massa's en gonerale massa. Aanvaarding in Jasten en huurgenot bij do betaling der koopsom, 5 December 1916* Bezichtiging. Hiertoe vervoege men zich tol de bo'.voner9, bij voorkeur Dinsdags on Donder dags 2 —4 nur. Inlichtingon geven de makelaars ROENDERj». MAKER te Amsterdam, Overtoom 459, W. VAN HASELEN Soest er weg te Amersfoort, en nota> ris BOLK. Uitvoeriger by biljetten. Burgemeester en Wethouders der. Gemeente Amersfoort zullen op Vrijdag 8 September 1916 de9 namiddags ten 2 iiré ten Gomeentehuize Aanbesteden Bestek No. 9. Het aanleggen en rioleeren van een gedeelte van den Hoofdweg, gelegen in hot Soester- kwartier. Bestek met teekeningen zijn verkrygbnar aan het Kantoor Gemeentewerken afd. Oontralé Boekhouding van 30 Augustus 1916 af tegeü betaling van f 1.—. Burgemeester en Wethouders van Amera» foort roepen op sollicitanten voor de betreljÊ king van bode aan het Gemeentehuis, in hoof» zaak voor dsn buitendienst, op een salaris vaA f 600.—f 760.—. Schriftelijke sollicitaties worden ingewachl vóór 7 September 1915. Dert H,nlijke lv-zoeken kUttÜCÖ worden afgewacht.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3