SLIJPINRICHTING Camera's, Foto-artikelen en ProjectielantaarnsH Vakdiploma Boekhouden I. F. A. GROENHUIZEN, Limonade L. 3 een DIENSTBODE, beschaafd, jong Meisje, 3D iiinke meisjes gevraagd GEMEUBILEERDE ETAGE, ONDERGOED NAAR MAAT. ADVERTENT1ËN. G. W. HOL. T® huur gevraagd AHe weekabonné's op dit blad, die in het bezit zijn eener verzekeringspolis, zijn volgens de bepalingen In die polis vee# meld, tegen ongelukken verzekerd tot een bedrag van te MEIJLINK'S FOTOHANDEL. Mod. Talen- T. C. R. SMIT, Asch van Wjjckstr. 35, Amersfoort. Dame francaise, bij N. V. Eerste Nederlandscbe Fa briek van Nienw Zilverwerken, v.h. M. J. Gerritsen Co, Bergweg Zeist. B. RUITENBERG Hzn. Utrechtscheslraat 21. Iel. 243 J. TH. VAN NES. 30 Hof 30. Naar de nieuwste eischen ingericht Prima Grondstoffen. HAARDEN KACHELS. HAARSMA en SCHAARS. Langestraat 45. Tel. 410. Hoogeweg 14. Tel. 378. A. v. d. WEG, Langestraat 23, MEUBELMAKERIJ, Stoffeerder!)', - Verhuizingen. burgermeisje Huis met Tuin, met bediening en licht. Zit-SSaapkamer 6 gezonde pyramide .pereboomen, Suite en Cabinet G. DE GROOT. Stationsstraat 9a. ELECTRISCHE voor SCHAREN, MESSEN, INSTRUMENTEN, ook SCHEERMESSEN. Langestr. 42, - Telef. Interc. 83. DRACHENQUELLE, F. W. van der Wilde Electr. Brood- en Banketbakkerij H. KONING en Zonen, FORTMANN HEHENKAMP J. VAN GENDEREN, Teieph. 104. Amberaschestraat 35' ROOMBOTER Langestraat 16. Telefoon 212 Complete Uitzetten en Luiermanden. «llfAA GÜIiDEtT bH Wén». Af%n GULDEN ba göö GULDEN m verilo. §uu>®r.M T6r* ISO GULDEN bH ver- «A GULDEN b« rorïïoa «fl- GULDEN bjj vat SOWÜ Sng» ongeeohiWhell "t W oYorlijdon tan één band of voet fc»vSW lies van dén oog l«V 11e» van een duun van «en wüevlnge# lw »lk»a Andoren Vlnaer. overlljdon WW van één band of voet lies van één oog lw* 11e» van oen duün WW van «en wyevlngef Ultkeering dezer bedragen is gewaarborgd door THE OCEAN ACCIDENT GUAEENTEE CORPORATION Ltd., Directeur voor Nederland Eowabd SsUiiaa, Rokln 151, Amsterdam, floor een gemis aan natuurkennis, doch niet de godsdienst zelf. De verbeelding toch Behept slechts beelden voor de reeds aan wezige gedachte. Een andere theorie ver klaart het ontstaan van den godsdienst uit 'den causaliteitsdrang, die in den mensch is. Daar zit zeker een kern van waarheid in, idooh het is niet genoeg. Feuerbach stelt, dat de mensch zelf God wilde zijn en dit niet kunnende zich een God voorstelde in zijn wenschen. De mensch zoekt het andere van zich zelve. De goden zijn de in werkelijke we zens veranderde wenschen van den mensch. Verbeeldingskracht en begeerver mogen zijn bij F. de oorsprong van een Godsbegrip, dat eigenlijk slechts een illusie Is. Hoe is 't echter mogelijk volgens deze hypothese, dat de godsdienst in zijn hoog ste vormen, juist opoffering, overgave is? Eveneens heeft men den godsdienst willen verklaren uit de vrees en het afhankelijk heidsgevoel. Echter is de religie juist de ware bevrijding van den mensch. Trouwens, hoe komt dan 't dier, dat toch ook vrees en afhankelijkheidsgevoel kent, niet tot een godsdienst? De mensch denkt verhoudingen, projec teert zijn eigen wezen buiten zich, maar blijft er zich verbonden mee gevoelen en di? oneindigheid van 's mensohen wezen wordt overgedragen in de wereld. Zoo wordt natuurvoorstelling tot Godsvoorstel ling, die bij den primitieven mensch in het Stoffelijk voorwerp wordt gemanifesteerd. De grondslag van de religie ligt in den mensch als denkend, bewust wezen. Be wustzijn van het absolute, dat alles ik en niet-ik omvat, komt alleen in den mensch tot stand. In aanleg is dus de mensch oneindig want anders kon de mensch-geen godsdienst hebben d.i. geen verzekerdheid, dat hij, eindig wezen, ident is met het on eindige absolute. Godsdienst is dus de verzekerdheid van üe eenheid van 't eindige met 't oneindige. Eenheid kan drieledig zijn. De eenheid der ononderscheidenheid, de chaotische een heid is potentiëele eenheid. De bepaalde eenheid tegenover andere eenheden is de werkelijke eenheid. De veeleenigheid is de ware ideëele eenheid. De hoogste vorm van eenheid vooronderstelt steeds den lageren vorm, ook in het geestelijk leven. Hij is geen doode afgetrokkenheid, doch levende activiteit; geen enkele eenheid, doch ver- eeniging van tegendeelen. Uit de natuurlij ke eenheid moet het over de zedelijke ver deeldheid gaan tot de redelijke vereeni- ging met het oneindige'. De ware religie is eenheiij van tegendeelen, eindigheid en on eindigheid, en geen van deze twee is t© missen. Het oneindige is het primaire en we-*r rfit oneindige zich zelf negeert, komt hel tot de eindigheid. Ware er geen onein digheid, d-e eindige mensch zoude geen re ligie hebben. Doch ook omgekeerd: het on eindige is slechts doordat het zich in het eindige openbaart, geen idealiteit zonder re aliteit; geen godsdienst zonder den mensch, de openbaring van den absoluten geest. Godsdienst is niet alleen een menschelijk, 'doch ook een goddelijk menschelijk proces. De voortbrengende geest, God, maakt zijn wezen bekend. En de geest kan sleohts in den geest openbaar worden. Het goddelijke is 's menschen eigen wezen en in de reli gie, concentratie neemt hij dnt in zijn-inner lijk terug. Toen God den mensch schiep theomorphiseerde hij hem, zegt Jacobi, dus heeft de mensch een zeker recht als hij rich God voorstelt, hem te anthropomorphi- seeren. Cursos Dr. J. D. Bierens de Haan. V- In dèn cosmos zijn twee voorwaarden van het geestesleven besloten n.l. de nood wendigheid en de v r ij h e i d. Ze zijn de tweeërlei gesteldheid van den bo dem, waaruit het geestesleven opwelt. T. a. v. de noodwendigheid moe ten we eerst twee theorieën beschouwen. Het naturalistische determinis- m c leert, dat de zielstoestanden en hun uitingen door een weefsel van oorzaken be paald zijn. Alles hangt of van de oorzake lijkheid, de eenige wereldwet. Deze theorie heeft beteekenis voor de waardeering van bepaalde gevallen; zij dringt echter niet tot 't wezen van het geestesleven door en be nadert slechts de buitenzijde. Het theolo gische fatalisme staat hier vierkant tegenover, maar is er toch mee verwant, 't Leert niet zoozeer omtrent de geestestoe- Hstandep, maar over de l ensgebeWtenis- sen, dat deze vooruit bepaald zijn (Griek- sche, Mohammedaansche en Calvinistische predestinatieleer). De fout Is, dat het god delijke bestuur, de verwerkelijking van de idee hier als tijdsopvolging i. p. v. als eeuwi ge verhouding wordt gezien. at is nu de noodwendigheid? In ons erva rende geestesleven, is schijnbaar een chaos, doch in werkelijkheid is er een plan, een leidend principe. Het moment van de nood wendigheid is onze omslotenheid in een algemeen verband, het verband van de al gemeenheid. De goddelijke gedachte ver werkelijkt zich door ons als door een bed ding. Dèt die idee zich verwerkelijkt, is haar macht, haar almacht. De goddelijke almacht beteekent echter geen goddelijke willekeur. Die almacht van de idee gèldt niet alleen, doch doét zich ook gelden, verwerkelijkt zich. En dat wij in die verwerkelijking be sloten zijn, dèt is de noodwendigheid. De vrijheid heeft men wel opgevat als de vrije willekeur van onze handelingen, die van alles op ieder oogenblik toelaat ook net het omgekeerde te doen. Dit is het indeterminisme, de* populaire wils vrijheid, die toevalligheid is. Hiermee trachtte men de toerekenbaarheid te red den. Ten onrechte echter. Want de gebon denheid legt de toerekenbaarheid niet op, aangezien we gebonden zijn niet aan de omstandigheden, doch aan ons karakter. In dien de wereld echter een ongedetermineer- de mallemolen was, konden we daarentegen juist niets toerékenen. Vrij is dat wezen, zegt Spinoza, dat be staat en handelt krachtens de noodwendig heid van zijn eigen natuur. Vrijheid is ge bondenheid aan ons zelf, niet aan het an dere. Als geestelijk ipensoh is de mensch vrij, als hij vrij is van zijn natuurcausaliteit. Vrij, echter niet los van. Hij neemt ze op in zijn handelingen, doch staat er boven, niet er onder. De noodwendigheid de omslotenheid in de idee en de vrijheid de gebon denheid aan ons zelf houden nauw ver band met elkaar. Want er is een identiteit tussohen het goddelijke denken en het men- sphelijke zelf. Vrijheid en noodwendigheid zijn dus hetzelfde. Want gebondenheid^ aan ons zelf is gebondenheid aan de idee, d. i. een hoogere noodwendigheid. 't Geestesleven als bewustwording volgt den weg van de t e g e n s t e 11 i n g. En dat wel niet op mechanische, doch op organi'sche w ij z e. De bewustwor ding, de groei is organisch dialectisch. Het ik (de eenheid van ons geestesjeven tegen over de veelheid van onze tïenkingen en strevingen) toont ons, dat de bewustwording den weg van die tegenstelling volgt De tegenstelling is de natuur, d. w. z. niet de landschappelijkheid, maar onze aandriften, de zinnelijkheid. Door het bewustzijn, het licht van de idee wordt de zinnelijke na tuur tot kwaad,, tot het tegengestelde dac overwonnen moet worden. (Vgl. de Para dijslegende). Het is dan geworden tot ego isme, tot zonde. De zonde eischt echter geen straf (dat ware een onjuiste mechani sche beschouwing, zooals 't 17-eeuwsche Calvinisme ons bracht), doch moet over wonnen worden als een phase in liet gees tesproces. Overwinnen is niet vernietigen, uitroeien, maar aanwenden. Het overwin nen, aanwenden van ons zinnelijk driftleven, het richten van de daarin sluimerende energie op de eenheid van ons wezen, dèt is het geestesleven. In deze tegenstelling ligt geen verbreking van de continuïteit't organische gaat voorop, sluit den specialen vorm van de dialectiek ingeen dualisme maar monisme. Hier staat dus 't idealisme tegenover het positieve Calvinisme en tegenover het na turalisme. Het idealisme erkent de tegen stelling naast de eenswezendheid, maar ziet in dat alles de continue verwerkelijking van de idee. De mensch moet dwalen eer hij zijn weg vindt. Deze twee zijn noodig en dus in harmonie. De dialectiek is de harmonie van het leven, van het wereldgebeuren. Aanbesteding. Bij de-openbare aanbesteding van aanleg en rioleering van den nieuwen weg tussohen spoorwegovergang (oude station) en Eem- straat, werden 16 biljetten ingeleverd. J. Bunnik ƒ25420; P. Boks 23900; P. M. Putpian 23800; J. Wildeman ƒ23678; Gebr. Wolfswinkel 23500; T. W. Bonte 23445; H. van Keulen 23445; Nollen en Hëijmerink (Nijmegen) 23349; C. Ruiten berg 22777; W. Bolle (Zwolle) 22647; J. van Keulen 22500; Gebr. W. en T. Rui tenberg ƒ22435; J. W. Bosch 22100; J. van Gent ^21376; A. Haar (Wageningen) 20202; T. van Hoogevest ƒ19645. AGENDA'. Heden Bioscoop Langestraat. Museum Flehite. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10— 12'A, 2L10 uur, Zondag 2Yj5Ys uur, Maandag 2%10 uur. 15 Sept. Bioscoop Langestraat, operetten- gezelschap dir. H. Reis. 15 Sept. Herstemming Gemeenteraad. 17 Sept. Birkhoven N. M. V.' Sportfeesten. Reclames. G. SAS BACH, Coiffeur-Coiffeuse, Utrechtscheweg 50. Speciaal adres voor Haarlwerken. Burgerlijke StertfL van 13 September 1916. Geboren: Albertina Hendrika, d. v. Joseph Désiré Wery en Willemina Hijsne ring. Jan, z. v. Rutger Timmerman en Jnn- nigje Wanner. Maria Jacoba, d. v. Jan Ruijs en Teimtje Dina Geertreida van Tellingen. Wouter, z. v. Arie Buis en Johanna Yeenen- daal. Maigaretha Maria. d. v. Bruno Jongh en Geerlruida Zwanenburg. Franciscus Jo hannes, z. v. Gerrit Antoon Tuithof en Eli sabeth Johanna Dieters. Overleden: Geen. AmersfoortscKe Bad- en Zweminrichting! De temperatuur van het water was he den morgen 7 uur, 63 graden Fahrenheit. Telefonisch Weerbericht. Naar waarneming in den mergen var 18 September 1910. MtdegedeeU floor het Son. Ned Md. Instituut tde Bilt- Hoogste stand beneden 765 in Zuld- Duitschland; laagste stand 732.3 te Hernö- sand. Verwachting tot den avond van 14 Sept. Matige, tijdelijk wellicht krachtige, W. tot Z.W. wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring, waarschijnlijk enkele regenbuien, weinig verandering in temperatuur. - OUDEGRACHT, T,Z. 13. UTRECHT. Tel. 331. DONKERE KAMER GRATIS DISPONIBEL. s—Fietslantaarn .aansteken 7.52 uur. Bij, genoegzame deelname stelt de afd. Amersfoort van den Nat. Bond van Han dels- en Kantoorbedienden „WEK- CURIES" zich voor. Cursussen op te riohten ter verkrijging van Vakdiploma Boekhouden, moderne talen of stenographic. Aanmelding schriftelijk vóór 22 September a.s. Mondelinge inlichtingen op Haan dag en Vrijdagavond van 89 nur, te bekomen bij den leider der Cursussen. diplomée A et B s'offro pour donner lemons de francais, conversation en prépa» ralion anx examens. S'adresser: Bureau du Journal sous les initiates A M B. In deftig gezin van twee personen, te den Haag, zoo spoedig mogelijk gevraagd. Aanm. Viandenstraat 8. Voor zoo spoedig mogelijk gevraagd, te Amersfoort, bij een kindje van l«f jaar, leeftijd 20—26 jaar. Goed kunnende vorstellen. Brieven Mevr. J. POLAK, Utrechtscheweg 178 UNIFORMEN. l-l RliPANTALONS. ELECTR. BROOD-, KOEK- EN BESCHUITBAKKERIJ. - Hiermede vestigen wij Uwe aandacht op onze groole sor teering Haarden Kachels enz. LAGE PRIJZEN. Al onzo Haarden en Kaohels worden gratia geplaatst, daar aan onze zaken een smederij verbonden is. Aanbevelend, Toiletsponsen. Toiletzeep. Tandenborstels. Tandpasta's. Haarborstels. Haarkammen. Verkrijgbaar bij TEL. 217. WESTSIXGEE hoek Kleine Spni. Handel in en Restauratie van Antieke Meubelen. Er b. z. a. een P.G. voor huish. ook gen. b. kinderen beliulpz. to zyn of in een winkel. Br. ïett.H. boekh. P. J. APKEN, Deventer. Te hnnr aangeboden een by na nieuw f 25 per maand. Brieven onder No. 580, bureau Am. Dagblad. Echtpaar v r a ag t togen midden of eind October een rustige Brieven met volledige condities onder No. 560, aan VEENENDAAL's Ad v.-Bureau, Amersfoort. Gevraagd voor direct een ruime met pension, stille omgeving. Brieven met opgaaf van prijs onder No. 376, bureau Am. Dagblad. Wegens plaatsgebrek te hoop naam bekend, Utèechtscheweg 1-45. Gevraagd met Oct. een gem. of ongemenb. Brieven onder no. 577 bureau Amersf. Dagblad. tegen 1 October gem. of op gem. zit- en slanokanier, niet keuken. Brieven onder nr. 578, bureau Amersf. Dagblad. Leerares Engelseh M.O.A. Converse*? eJ*»ssen en Opleiding Tn-grfTseh L.O, Wij slijpen op natte steeneu en po lijsten op £ugelsche leerschij ven. Instrumentmaker. natuurlijk tafelwater. per flesch 20 ent., 1 liter inhoud Stoovestraat 12, Teieph. no. 29 "S „DE GULDEN KORENAAR". Levert alles wat op 't gebied der Banketbakkerij voorkomtvervaardigd van prima grondstoffen. Arnhemscbe straat 24 st Telefoon 91. I>ames-gummihakken 15, voor Heeren 25 cent p. paar. Gloeikousjes prima 15-20-25. cent vóór staand of hanglicht. Kruiwagens, Hobbelpaarden, Hoepels, Poppenwagens, Emmertjes, Schopjes, in alle prijzen. Nlenwe Ansichten van Amersfoort, 1, 2, 3 cent. Fantasie-kaarten in ruime keuze, 1, 2,3,4 cent, geschilderd op fluweel 15 oent. Schrijf* mappen. Inkt, Pennen, Briefkaarten, prima kwaliteit, 18 cent per, 100. GFroote sortee- rlpg Zeepen, Eau de Cologne. SOUVENIRS VAN AMERSFOORT. Gummi Speenen-Zuigslang en Ballen* Voordeeligst adres voor Huwelijks en V er jarings - Cadeaux. „GOEDKOOPE BAZAR" van Speelgoed, Porcelein, Glas- en Aardewerk fijne luxe Leder-, Koper- en Staalwaren, KRC£9ïltfF.STRA AT 5«>. Langestraat 63, t.o. do Krommestr. Magazijnen van Tapijten en Bedden artikelen. Behaaigerlj en Stoffeerder ij I Telefoon 88. Speciaal adres voor ropareeren en I vernieuwen v. alle soorten matrassen Per 'I, flesch f 1.00 en f 1.20 Per 'l, flesch f 0.50 en f 0.60 Toor de fleseh 10 et. terug. Aanbevelend, Zendt uwe Haghladeu nu le zing portrry aan De bibliotheek voor de geïnterneerden K a iu p v a li Zeist 1 van de VOORUITGANG Woudenberg. Prijs s f 1.75 per Kilo. Verkrijgbaar bij: I. MEIJERS, Nachtegaalslraa' 18 ATELIER VOOR

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 4