METHORST VAN LUTTERVELD,
WOORDEN DER WET (Otiammapa.ja)
REGEER1HQ5-BOTERLETTER5
TeT C- JAMIN's Boterletters en Spoorbanket
G. A. PRINS, Arts.
Het Ligthart Gedenkboek
ADVERTENTIÊN.
Reisbelasting,
die zijn er natuurlijk niet!
Kleine en dikke Speculaas
goedkoop en lekker voor 60 Ct. per pond
pepernoten
AMERSFOORT
Vrnchten-Borstplaatjes
Boterspeculaas.
H. KONING en Zonen.
ADVERTEEREN
doet
VERKOOPEN
B
VICTOR IA-WATER
F. W. van der Wilde
FORTMANH S HEHEHKAMP
Wollen Dekens
Kassiers en Commissionairs in Effecten.
CüMfldiiaii'c Veiiiiooifiii f. oyens zonen, te
Amersfoort,
Coupons.
Incasso's. Safe-deposit.
Verschenen
Jan Ligthart herdacht
Voorhanden in
Valkhoff's Hofboekhandel, Utrechtschestraat 46
Pracht Coüecife
A. v. d. WEG,
Lanqestraat 23,
HAARDEN -- KACHELS.
lage prijzen.
HAARSMA en SCHAARS.
Bij de Uitgevers VALKHOFF Co.
te Amersfoort, is verschenen:
Prij§ ingenaaid f 1.— Gebonden f 1.50,
In eiken Boekhandel verkrijgbaar.
.ir;^;- - - .life jgj f
f S -TTli*.
«s- &ü-ru rti.f aKja^EaBz
r~--• --"vrrwrAiTT- -~-*-^ -r m
Langestraat 54.
30 Ct. per pond, 6 Ct. per Ons.
48'/, O
Borstplaat, Vrucbtenborstplaatjes kruidnoten
Gr. en kleine Suikerbeestjes.
alles slechts 45 Cent per pond,
9 Ct. per Ons.
40 Ct. per pond. 8 Ct. per Ons.
25 Ct. per pond, 5 Ct. per Ons.
Luxe Kistjes
60 Ct. per stuk.
PRIMA WITTE SUIKER 27 cents per pond
Heden
Ex. Aardrijkskunde.
Te 's-Gravenhage slaagde voor het exa
men aardrijkskunde M. O. onze stadgenoot
de heer W. E. Noordman.
Ex. Vrije en Ordeoef.
Te Utrecht slaagden gisteren voor het
examen vrije en ordeoefeningen onze stad-
genooten de dames H. Ras en S. E. Scholte
Lubbe jink.
7~
D e Hanze.
Gisteravond vergaderde de R.-K.
Middenstandsvereeniging De Hanze in het
patronaatsgebouw. Elleboogsteeg onder
leiding van den voorzitter, den heer J. Bun-
nik.
De JBerw. déken Fock, geestelijk advi
seur, woonde als steeds de vergadering
bii.
De notulen van 15 Juni werden ongewij
zigd goedgekeurd.
De heer J. van Doorn werd als nieuw
lid geïnstalleerd.
De finantieele commissie heeft boeken
en bescheiden van den penningmeester na
gezien en in orde bevonden.
Als een der afgevaardigden bracht de
voorzitter verslag uit van de Bondsverga
dering te Bussum gehouden.
Hierna was het woord aan den heer G.
Bruna (Utrecht), welke een rede hield over
„De toekomst van den Middenstand,"
Wat de toekomst brengen zal is nooit te
zeggen rrtaar vooral niet in dezen tijd nu
alles verkeert in het stadium van verande
ring.
Men moet echter in den storm blijven
doorsturen. Het oog moet open zijn en de
hand gereed, en zijn beginselen waardoor
men zich kan laten leiden.
Spreker beziet het standsverschil, den ar-
beidsvorm gegroeid uit den aard der samen
leving.
Dit natuurlijk gegroeide zai tevens goed
blijven, wanneer de verschillende standen
begrijpen dat ze elkaar noodig hebben.
De standen werkend alleen voor zich zei
ven, dit moet voeren tot reVulotie.
Ook is het standsverschil vervalscht.
't Portemonnaie-verschil is een parodie
op het ware standsverschil, berustend op
den arbeid, die verricht wordt in en voor
de samenleving. Elke stand heeft zijn taak
en zoo ook de Middenstand.
Deze verkeert in een moeilijke positie;
•hij wordt gedrongen van hooger en lager.
Steeds kreeg deze den duw, vanneer an
dere standen een verkeerden weg gingen.
Hij heeft te doen met het wispelturige
publiek. En dan heeft zijn optreden in zoo
groote mate te maken met regeering en
bestuur, nu zoo krachtig wordt ingegrepen
in zijn werken.
Deze regeerings-inmenging zal niet op
houden bij het eindigen van den oorlog,
want dan is de abnormale tijd nog niet
achter den rug.
Zijn taak is dus: verdediging van eigen
bestaan met inachtneming van het alge
meen welzijn. Wordt niet gedacht aan al
gemeen welzijn maar wordt egoïstisch ge
werkt, dan raakt de Middenstand in het ge
drang.
De kwakzalverij op sociaal gebied levert
te meer gevaar waar we hier leven in een
samenwerking van zoo gemengde opiniën.
'Als gevolg hiervan hoort men Katholieken
vaak theorieën verkondigen, die vlakweg
in tegenspraak zijn met de katholieke be
ginselen-voor de samenleving.
Die beginselen zijn niet om ter zijde ge
laten te worden maar om te beleven. Den
Katholieken is het een voorrecht, dat de
weg is gewezen. Dat geeft licht in de toe
komst, want de Kath. beginselen kunnen
niet door den tijdstroom worden meege
sleept Deze zijn belichaamd in dit groote:
„Wij zijn niet om ons zei ven in de we
reld."
Het moet zijn samen-leven en niet tegen
elkoar-leven met afgunst en geldzucht. Dan
moet de samenleving in elkaar vallen.
Die vijandschap onder elkaar daaraan
dankt de Middenstand ook veel van den
benarden toestand Men benadeelt zich zei
ven om een concurrent een vlieg af te
vangen. Het Katholieke vereenigingsleven
'heeft al wel iets verbeterd, maar nog lang
•niet wat het zijn kon. De leden werken te
min mede.
Een andere fout is het luisteren naar
stemmen uit het andere kamp en het na-
ioopen van elk nieuw idee in maal schap
pelijke vraagstukken.
Anti-christelijk is het denkbeeld van uit
buiten, zoowel het uitbuiten onzer werklie- Maanen
<kn als het omgekeerde door het sodalis
Ine toegepast. -
Wanneer we denken aan de toekomst,
bjki het wel of er donkere wolken opstij-
*§n.
Zal hetabnormale van dezen tijd niet
normaal blijven?
Het verlies van productieven arbeid in
deze jaren heeft ontzaglijken achterstand
veroorzaakt. Daarbij komt het blijvend ver
lies van ontzettend veel goede arbeids
krachten.
Dan net kapitaal-vraagstuk.
't Zal onmogelijk zijn de rente der ver
bruikte milliarden te betalen; renteloos
worden van effecten zal 't brengen. Het
schepenaantal is sterk verminderd, terwijl
de behoefte daaraan grooter is geworden.
De handel is verlegd.
Vooral zal ons vaderland daarin moeilijk
heden vinden.
En om deze op te lossen is samenwer
king broodnoodig en op den grondslag wel
ke te vinden is in het Katholiek vereeiü-
gingsleven. Dat kan mogelijk de Midden
stand en de samenleving redden.
In het dankwoord van den voorzitter doet
deze een beroep op de leden der Hanze
om mee te werken en mee te leven in de
vereeniging.
bij de ingekomen stukken van het Hoofd
bestuur wordt bekend gemaakt, dat het ge-
tal gegadigden om lid te worden eener in-
koopvereeniging voor manufacturen te ge-
ring is gebleken om zoo'n vereeniging voor
het bisdom op te richten. De mogelijkheid
is geopend zich aan te sluiten bij de Rot-
terdamsche vereeniging Homobonus.
Ook meldt het Hoofdbestuur dat zal wor
den overgegaan tot 't stichten van vijf vak
verenigingen voor patroons in. het bouw
bedrijf.
Als gevolg van dit laatste schrijven zul
len hier ter stede de geïnteresseerden tot
een vergadering worden opgeroepen.
De boekhoud-cursus, gegeven door den
heer Watervis, wordt schitterend geslaagd
genoemd.
Dit jaar zal weder een cursus worden ge
houden hoofdzakelijk voor practische toe
passing.
Voor de Jongelingen organisatie werd
25 subsidie gevoteerd.
Op heden zijn 28 jongelui daarbij aan
gesloten.
AGENDA.
Amersf. Bioscoop- en Variété-Theater,
SpecialiteiteA en Bioscoop.
Bioscoop de Arend.
Museum Flehite.
Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10
\2a, 2a—10 uur, Zondag 2a— 5A uur,
Maandag 2a10 uur.
Bibliotheek Theosof. Ver. Zaterdagavond
6A7A uur.
282030 Oct. Bioscoop De Arend.
Amicitia, Zondag- en Woensdagmiddag,
half 4 tot half 6 „strijkje".
Berg-Hotel. Woensdagmiddag 36 uur
Thee-Concert.
Maison de Haas, Langestraat 87. Dins
dagmiddag 3 a5 a uur •Strijkje".
27 Oct. Maisop de Kloet, Lezing van ds.
Jonker. (Vincent van Gogh).
30 October. "Industrie- en Huishoudschool,
Alg. Vergadering.
30 October. Amicitia, Alg. Vergadering
Handelsschool.
30 en 31 October. Amicitia. Voorstellin
gen voor de gemobiliseerde militairen.
31 October. Remonstrantsche Kerk,
Lezing Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga.
2 November. Amicitia. Lezing Kleereko-
per.
3 November. Amicitia. Kon. Vereen. Het
Nederl. Tooneel.
7 Nov. Amicitia. Concert Kathleen Par-
low.
8 Nov. Amicitia, Prop.-avond Ver. v.
Vrouwenkiesrecht.
13 November. Amicitia. Tooneelvoorstel-
ling. Mevr. Coelingh—Vordermans. „De
Nicht".
18 Nov. Theosof. Ver. Lezing W. L. van
Vlaardingen.
2324 25 November. Amicitia. Bazar
Ver. tot BestT. der Tuberculose.
14 Dec. Amicitia. Hollandsche
«kwartet.
18 Dec. Volksavond Toonkunst.
19 Dec. Uitvoering Toonkunst.
6 Jan. Theosof. Ver. Lezing rar. D. Tide-
roan
6 Febr. Theosof. Ver. Lezing mevr. W
RosVrijman.
22 Febr. Amiritia. Concert Josef Pem-
baui.
7 April Theösöf. Ver. Lezing M. van
Strijk-
Reclame.
G. SA SB ACH, Coiffeur—Coiffeuse,
Utrechtscheweg 50.
Speciaal adres voor Haarwerken.
Burgerlijke 8Uft&
van 27 Oct. 1916.
Geboren: Johannes, z. v. Hendrikus
van Korlaar en Alijda Gerth. Jan en Breunis,
zoons van Jan Staal en Grietje Jansen.
Overleden: Geen.
Telefonisch Weerbericht,
Naar waarneming in den morgen van
27 October 1016.
Medegedeeld door het Kon. Ned. Met.
Instituut te de Bilt.
Hoogste stand: 776.3 te Haparanda.
Laagste stand 756.0 te Vlissingen.
Verwachting tot den avond van 28 Oct.:
Krachtige tot matige, Z.-O. tot W. wind,
betrokken tot zwaar bewolkt, tijdelijk opkla
rend, waarschijnlijk regenbuien, hoógere
ochtendtemperatuur.
Pietslantaarn aansteken 5,12 uur.
Arnh.fjstr. 21,
houdt voorloöpig geen spreek
uur meer.
Electr. Brood- en Banketbakkerij
„DE GULDEN KORENAAR".
Vraagt steeds onze fijne gekruide
irnhemsehe straat 24 t:
Telefoon 91.
De ondergeteekenden, vormende het
Subcomité voor Amersfoort der Ver
eeniging „Reisbelastine". veroorloven^
zich de vrijheid, U hierbij dringend
te verzoeken eene kleine gift af te
zonderen voor hen, die om gezondheids
redenen naar buiten moeten en niet
kannen gaan door gebrek aan de
noodige middelen.
Vragen wij allereerst steun aan
hen die reisplannen hebben, ook van
de niet-reizenden zal elke gift dank
baar worden aanvaard door
Mej. D. A. 8IDDRE.
Mevr. GRONEMANDoobnbos,
Mevr. KNOPPERS—Van Eijbergen.
Mevr. KNOOTE-
Vah Lansohot Hubreoht.
Baronesse VAN FTBECKEREN
VAN MOLECATEN- Holle
Mevr. KEMPERBlok van Laer
OBERLAHNSTEIN
«I» heele eu bnlve schroelflessclicn.
Stoovestraat 12, - Tel. no. 29
Lani.'est raat 63, t.o. de Krommestr.
Specialiteit In
Groote voorraad,
Buitengewone vaordeelige prijzen. BhS
MUURÏIU1ZEN 15.
Telefoon 49.
Kantoor geopend van 9-5 ittir.
Schetsen over zijn leven en werk
Bijeengebracht door
R. CASIftlIR
Prys geb.
12.50
Zendt nne l>agl»!a<>eii na le
zing portvrij aan
De bibliotheek voor de
geïnterneerden,
li a ui v a ii Z dint
Dames-gummihakken 15, voor Heeren 25
cent p. paar.
Gloeikousjes prima 15-20-26 cent voor staand
of hanglicht. Kruiwagens, Hobbelpaarden,
Hoepels, Poppenwagens, Emmertjes, Schopjes,
in alle prijzen.
Vlenwe Ansichten van Amersfoort,
1, 2, 2 cent.
Fantasie-kaarten in ruime keuze, 1, 2,8,4 cent,
geschilderd op fluweel 15 cent. Schrijf
mappen. Inkl, Pennen, Briefkaarten, prima
kwaliteit, 18 cent per 100. Groote sortee
ring Zee pen, Eau de Cologne.
SOUVENIRS VAN AMERSFOORT.
Gummi Speenen Zuigslang en Ballen.
Voordeeligst adres voor Huwelijks en
Verjaring^ Cadeaux.
„GOF.DKOOi'E BAZABt"
van Speelgoed, Porcelein, Glas- en Aardewerk,
fijne luxe Leder-, Koper- en Staalwaren.
Ei BOH JirVS'RAAT 5.;.
Rn is het tijd
voar 'tplanten van Bloembollen.
Hyacinten, Tulpen,
Crocussen, Narcissen,
Scüla, Siberica.
verpakt in doozen A f 1, f 1.50, f2.
I Verkrijg baar by:
Hiermede vestigen wij Uwe aandacht op onze groote sor
teering Haarden Kachels enz.
Al onze Haarden en Kachels worden gratis geplaatst, daar aan onze zaken
een smeder y verbonden is.
A a n I» e v e 1 e ii <1.
Langestraat 45. Tel. 410.
Boogeweg 14. Tel. 378.
(Int. Uitgevers-M
in het Hollandsch overgebracht door J, P. BLOK.
De uilgave van de Hoorden der Wet is een belangrijk verschijnsel, omd.il, v«v.i-
zoover bekond dit het eerste Boeddhistische gewijde boek is, dat in hot Tederl. uitkomt
Het werk zelf behoort tbt de oudste Boeddhi-lisoho litteratuur en geeft zeer zUlvor
den geest van het oorspronkelijk Boeddhisme weer. Nu er in den laatsten tijd. zoo
veel over den Boeddhistischen godsdienst, den oudsten en meest verbroiden nlier
religies, geschreven is, zal het voor velen van waarde zijn eens mot de geschriften
zelf van het Boeddhisme kennis te maken. De „Woorden der Wet' is een verzamo
ling spreuken van ethische en religieuze strekking, eenvoudig en pakkend van st.j!
Hier e*i daar doet het aan de bergrede denken.
Aan de vertaling is een inleiding toegevoegdwaarin enkele hoofdbegrippen van don
Boeddhistischen godsdienst met behulp van citaten worden toegelicht.
Inleiding en notendie den tekst begeleidenmaken den inhoud er van voor i der
begrijpelijk.