SS Brandstoffen SS
SPIDO"
J. I.M. SLUITER
- ADVEFJEEREK -
DOET VERKOOPEK
Fa. L. van Achterbergh's
Kantoor- en Magazijnen KQESÏEES 5-7 ki Harkensmaikt
SCHiLDIR BEWEER GLASHANDEL
ALS H6T BÜITOT W08DT
tSHET BINNENqoEDÜ-
7 uui.
Advertentiën
Paardenmarkten te Utrecht
TE HUUR
PIETER BOTMAAN 16
Rund-, Kalfs- en
Var kensvi eescli
q'\* uui.
le BIOSCOOPMIDDAG
Het Oude Testament
Costumière
Leerlingen
Huisvrouw.
Wyfeerf
Mevrouw
No. 750.
BERICHT.
Alleen Inlandsch Vleesch
Een kwaliteit: de beste.
KRANKELEDENSTRtAT 4
Telefoon 472
Fijne Vieesciiwaren.
Bund- en Varkensvleesch.
W. RUITENBERG Gzn.
P. 1. v.d. HEÜl, Otrechtschestr 33, Iel. 233.
BOEKHANDEL PATRI A
LEESBIBLIOTHEEK
VERZEKERT
UW SPIEGELGLAS
tegen breukschade
AMEISfOUE &LASVER2EKERIHGM/IATSCHPPIJ
NUTSSPAARBANK
Utrechtsche weg 9
Rente 3 60°/. onvoorwaardelijke
waarborg de gemaente Amersfoort 9
^7
Wanneer men stookt met
EIGEN HUIS
C0P1EER' EN TYPE-INRICHTING
HOF 10 - TEL 867.
MEJ. H. C. C. DE JAGER
Geeft adviezen voor gebruik van SCHRIJFMACHINES, REKENMACHINES
ADRESSEERMACHINES enz.
Levert uit voorraad: PAPIER voor schrijfmachines en vermenigvuldig,
apparaten. SCKRUFMACHINELINT enz. enz. Concurreerende prijzen.
1 Moeit de Valk. Feestavond. Jongclicden-
Geiieclomh Bond.
1 Maart De Arend. Bioscoop. Oude Testa
ment IL
7 Maart. De Arend. Bal-Masqué.
2 Maart Amicitia. Zanguitvoering „De stem
des Volles".
3 Maart. Amfcitin. Komcrmuzickverecniging.
3 Maart. Amsvordc. De Komende Cultuur.
5 Maart, de Valk. Voordracht Prof. Dr. Slo-
tcmoker de Bruine.
7 Maart, Amicitia. Lezing Kunstkring: Brem-
mer.
7 Maart de Arend. Feestavond Spoorweg
ambtenaren.
8 Maart De Arend. Bioscoop. Oude Testa
ment m
8 Maart Necofa. Uitv. A. G. V. „Excel
sior."
8 Maart. De Volk. Feestavond H. S. V.
9 Maart. Amicitia, Cabaret Jackson.
9 Maart Deutscher Verein.
10 Maart. Amicitia. Tooneelvoorstelling mevr.
De Boer van Rijk.
10 Maart Rem. Kerk. NederL Prot Bond.
10 Maart. Amsvorde. De Komende Cultuur.
12 Maart. Amicitia. 4de Abonn. Concert de
Koos.
15 Maart De Valk. Entie Nous.
15 Maart. Logegebouw Amersf. Kunstkring.
Lezing D. Coster.
18 Maart de ArcndL Chr. Jongemannen Ver-
eeniging.
19 Maart. Amicitia. Nutsavond. Voordracht
Mr. P. H. Ritter Jr.
UTRECHT.
Stadsschouwburg.
22 Febr. N. V. Comoedia. „Hélène." 8 uur.
Gebouw voor K. cn W.
26 Febr. Balalaika Orkest. 8 uur.
Burgerlijke Stand.
Geboren Jan, z. van Jan Ter Maten en
Adriena van Dijk; Susanna Maria Hillegonda,
d. van Johannes Breunis van Dijkhuizen en Wil-
helmina Cornelia de Gans; Baukje, d. v. Hen
drik Jan Herman Brussen cn Sjoukje Hemmin-
ga; Hendrikus Cornelis Adriaan, z. v. Johan
nes Jacobus van Doorn en Alijdo Hillegonda
Rekker.
Gehuwd: Jan Mostert en Everdina de Witte;
Jon Ooms en Wilhelmina Oostinjen.
Overleden Jan von Eikenhorst, oud een dag.
Telefonisch Wee rberfcht.
Naar waarneming in den morgen van t
21 Februori 1924.
Hoogste stand 770.3 te Valentie.
Laagste stand 750.2 te Hernösond.
Verwachting tot den avond van 22 Februori:
Matige N.W. tot N. wind, iwoar bewolkt tot
betrokken met kans op sneeuwbuien, later op
klarend, temperatuur om het vriespunt, met
lichte dooi overdag.
W i e 1 r ij d e r s.
Fietslantaarn aansteken 5 uur 50 min
INGEZONDEN STUKKEN.
Duiten verantwoordelijkheid der Redactie.
De copie wordt niet teruggegeven.
'Allien met den naam des inzenders
(mderteekende stukken kamen voor
plaatsing in aanmerking.
Geachte Redactie
Daar ik in het uitvoerig verslag van mijn
lezing „Nieuwe W-egen", gehouden voor „de
Komende Cultuur", toch de cardinole punten
mis, waar het om gaat, hoop ik, dat u mij langs
dezen weg de gelegenheid zult geven een en
ander nog even duidelijk uiteen t; zetten.
Dat ik tamelijk lang verwijlde bij de politiek
en den politieken strijd als middel om tot een
gelukkiger, houdbaarder samenleving te ko
men zit hem hierin, dat over het geheel de men-
schen van „de Komende Cultuur" tamelijk sterk
m hun politieke schoenen staande, toch den
wensch hodden geuit om tot daden te komen cn
blijkbaar zelf niet heel veel raad wisten met
hun goede bedoelingen. Want de politiek, m
stiDe tijden zal ik maar zeggen, is niet erg in
spireerend tot daden. Bovendien staat een
mensch in de politiek toch altijd min of meer
op een hatelijkheidsstondpunt, dat veelal meer
leidt tot „afbreken" dan tot „opbouwen". Toch
voelde ik mij verplicht om even dankbaar te
erkennen wat het socialisme, door middel van
de politiek, naast scheuring en verdeeldheid, be
reikt heeft, welke mensch-onteerende toesfan-
den het toch moor opgeruimd heeft I Ik denk
hierbij aan hetgeen prof. Ragetz als voorbeeld
van de nog niet ver achter ons liggende toc-
stnnren, zoo scherp èn gevoelvol wist te be
lichten fabrieksarbeiders, mannen en vrou
wen, worden na zwaren nachtarbeid in den
vroegen morgenschemer aan de poort van de
fobriek afgelost door hun kinderen, kinderen
van dikwijls ver beneden de tien jaorl Handjes
van driejarigen helpen de grooteren al bij de
eenvoudige, maar zenuwsloopende prutswerkjes,
enz.
•Als we den menschen op nieuwe mogelijkhe
den, nieuwe middelen wijzen en ze wellicht
daarvoor winnen, dan is het toch veel waard dat
dit niet alleen suggestief geschiedt, doch dot
zij de oude middelen nog eens goed doorden
ken en weten wat ze wél en wat ze niet woord
kunnen zijn.
We moeten echter bedenken, dat er nü, zoo
min als in 19T4, een godsdienst of menschen-
dienst sterk en universeel genoeg leeft onder
ons, om een nieuwen wereldoorlog te voorko
men I Daarom moeten wc ons niet lang meer
bedenken. We moeten de opbouwende middelen
kiezen, bijvoorbeeld die van opvoeding in on
derwijs. Maar om tot een werkelijk levende een
heid te komen, moet dus juist vooral alle poli
tieke tenciens in de opvoeding vermeden wor
den. De toekomstige leiders en leidsters, de op
voeders dus moeten bewust boven de partijdig
heid uit z ij n en leven, moeten universeel
mensch zijn. Om het dan nog eens voor Hol-
ooren te zeggen: we mogen de kin
deren niet met oranje en rood-wit-blauwe vlag
getjes laten loopen, óók niet met roode en geen
feestelijkheden voorschrijven, noch op 30 April
en 31 Augustus, noch op 1 Mei. Als wij dit be
wust en met opoffering nalaten, dan begint
daarmee de ware godsdienst, die hei heele nieu
we opvoedingssysteem voor ouders, leiders cn
kinderen moet doordringen. Dót is de religieuse
tendens, die in dit nieuwe systeem moet lig
gen en waarvoor de sectarisch-godsdienstigo
tendenzen nederig behooren te zwijgenl Hoe
meer de menschen zich dit bewust worden, hoe
meer ook de ceremonie van den sectarischen
godsdienst ingekerkerd zal blijven. Ik voor mij
geloof niet dot dr. Maria Montessori, hoewel
katholiek, den kinderen in haar stilte-les de
suggestie heeft gegeven voor het katholieke bid
den, wél is daarin een prachtig, echt religieus
element. Het kind geeft zich in zintuigelijko en
psychische ontspanning, geestelijk bewust over
aan een gemeenschappelijk willen, wat een hoo-
ge opvoedkundige beteekenis heeft voor hem
zelf, maar vooral voor zijn maatschappelijk be
wustzijn. Natuurlijk zijn ook met de Montessori-
methode talrijke principiecle fouten gemaakt,
maar ik geloof dat we Maria Montcssori zelf
daar niet van mogen betichten.
Ik zette uiteen hoe dr. Montessori als enke
ling betrekkelijk toevalligerwijze gekomen is tot
een opvoedkunde von universeele waarde. Wij
kunnen haar methode aanvaarden, omdat de
consequenties doarvan de maatschappij ten goe
de moeten komen. Ze kweekt naest liefde en
ontwikkeling van het individu, de gemeenschaps
zin I
De internationale stichting Pallas Athene stelt
zich bewust op het standpunt, dat de samen
leving gelukkiger cn houdbaarder zal worden
door een betere opvoeding, bijvoorbeeld door
niet meer onderwijs en opvoeding to scheiden,
zooals het tot nu toe eigenlijk was.
Het meest typische verschil tusschcn het oude
en het nieuwe systeem zit hem don ook hier
in, dat het oude als uiteindelijk doel voor het
kind stelteen levenspositie. Zij hardt het kind
voor den lateren strijd om het bestaan door
middel van het prikkelen van persoonlijke eer
zucht, ijdelheld en egoïsme. Ze rust de kin
deren en de jonge menschen voer den aanstaan
den strijd uit met een zekere mate van weten
schappelijke kennis, hoe meer hoe liever zelfs,
bedenkt niet, dat al is de wetenschap op zich
zelf noch moreel noch immoreel, een greote
mate van wetenschappelijkheid en kennis, zón
der een evenredige mate van zedelijke ontwik
keling, noodwendig voert tot het zeer immo-
reele, d. w. z. tot onverschilligheid en onver
antwoordelijkheid ten opzichte van den mtde-
mensch, van de maatschappij. En, is er veel to
zeggen op het oude systeem zélf, haar conse
quenties zijn nog \ecl erger. Dio hebben zich
zelf aan het licht gebracht in den wereldoorlog.
Het nieuwe systeem heeft als uiteindelijk doel*
een gelukkiger maatschappij. Nu was het een
heele gerechte vraag van den heer Kortland
„Hoo zal nu het kind, opgevoed volgens het
nieuwe system komen *e staan in het harde
leven, de nog niet of slechts weinig veranderde
samenleving?" Ik wil mijzelf hier graag even
corrigeeren en aanvullen, door te zeggen, dot
we natuurlijk wel tegenover dat kind de ver
plichting hebben, nu reeds over die resu taten
te denken. Hoewel ons streven geschraagd moet
worden door goed vertrouwen is een dergelijke
bezorgdheid niet ongegrond. Toch geloof ik dat
de mensch zijn natuurlijke instincten, zijn ele
mentaire eigenschoppen, noodig voor zijn zelf
behoud, niet kwijt zal raken, maar dat hij, op
gevoed in het nieuwe systeem, die instincten
en eigenschappen op menschelijkcr wijze zal be
nutten.
Om zekerder te worden van haar goede re
sultaten moet Pnllos Athene zich haasten om
ook de meer links-georiënteerde menschen on
der haar werkers op te nemen, niet om in
haar boezem weer datzelfde hotelijkheidsstand-
punt terug te gaan vinden, maar om elkaar wel
willend tc leeren controleeren, om eikaars taal
te gaan leeren verstaan en om vollediger te wor
den.
Wellicht zijn er nog vele andere mogelijkhe
den om de samenleving in den grond te ver
anderen. Dc Gedachte, die door onze opvoed
kundige en maatschappelijke gedochte-entennes
opgevangen wordt, wordt evenzeer door acrie-
re opgevangen. Misschien zal juist het vernuft,
de geest die zich nu toelegt op de verdelgings-
werken voor oorlogsgebruik, iets uitvinden, dat
de harde strijd om het bestaan en het verdel-
gingswerk zélf, onnoodig maakt. Dat vernuft zal
ééns dc oneindige bronnen van otoom-energie
aanboren en weten te benutten, zoodot de
menschheid niet meet aangewezen zal zijn op
een handje-vol dure steenkool en op een eigen
lijk wel begrijpelijken harden strijd voor het
zelfbehoud.
Maar speculceren mogen we hier niet op, in
tegendeel I Want wat zal het nageslacht met
dezen overvloed beginnen, als wij niet begin
nen een nieuw menschenras te kweeken?
Met beleefde donk voor de plaatsing
N. M. PRINS-BURGERS.
Onze indruk na de lezing van het verslag
wordt door deze „verduidelijking" bevestigd,
nl. dat, als op dergelijke algemeenheden een
nieuw opvoedingssysteem moet worden ge
bouwd, menigeen maar liever bij 't oude zal
blijven. Wij hebben reeds eerder er op gewe
zen, dot de uitspraak, dat onderwijs en opvoe
ding feitelijk tot nu toe gescheiden zijn, eene is
die slechts onwetendheid ten opzichte van het
wezen van ons onderwijs verraadt. Dot het nog
niet het ideale is bij het onderwijs willen wc
gaarne toegeven, maar of dit nu benoderd zal
worden door propaganda als bovenstaande,
meenen we toch tc moeten betwijfelen.
Red. A. D.
WISSEL It O ER SEN.
Oft. ot. Niet Oft. Not.
20 1*ebr. 21 Fobr. '24 12 uui
Londen U.511/* 11.521',
Berlijn 0.60 0.60$
Parijs11.17$ 1122
Brussel. 9.80 9.'7$
Zwitserland 4»«.45 46.45
Weenen 0.3S 0.88 0
Kopenhagen 42.25 42.40
Christ iania 35.40 34.40
Stockholm 70.05 70.05
New York 2.6b*/« 2.67$
•1 Per 10.000.
Voor de vele blijken van be
langstelling. ondervonden bij
het overlijden cn do teraarde
bestelling van
Mtnouw ie Wed-1. li Keper-Step,
betuigen wij namens familie
leden en vrienden, onzen har-
telijken dank.
Dc Executeuren-
Testamentair
HENDR. C. DIFEREE.
H. WIJS.
Amersfoort. 21 Februari 1924.
Behalve de bestaande, zul
len voortaan in de gemeente
Utrecht de volgende nieuwo
paardenmarkten worden ge
houden:
a. op den 4den Maandag
vó'r Paschen;
b. op Maandag één week
na Paschen;
c. op Maandag 14 dagen
na de markt, welke gehouden
wordt Maandag vóór 10
Augustus (St. Laurentius);
d. op Maandag 14 dagen
na de ma. kt, welke gehouden
wordt Maandag vóór 11 No
vember (St Maarten).
TE HUUR GEVRAAGD
tegen 1 April a.s. door echt
paar zonder kinderen, kleine
WONING. Huurprijs f 400 tot
500.Br. onder No. 1044
bur. Amersf. Dagblad.
BURGERWOONHUIS met
schuur en groot stuk grond
450.— per jaar.
1 Maart te aanvaarden.
Te bevragen VAN HASE-
LEN'S Woningbureau.
Gepcnsionneerd Adjudant-
Onderofficier-Administrateur
42 jaar oud, gehuwd, zonder
kinderen, welke zich binnen
kort vestigt te Soestdijk,
zoekt WERKKRING,
bij voorkeur op Administra
tief gebied. Hoog salaris geen
vereischte.
Prima aanbevelingen staan
ten dienste. Gewend met groot
personeel om te gaan en in
staat zelfstandig op te tre
den, hoofdzakelijk voor wat
betreft geldelijke verantwoor
ding, corresnondentie en an
dere bureel werkzaamheden.
Br. onder No. 1023 bureau
Amersf. Dagblad.
Tuinarchitect
AMERSFOORT
Wij leverin 0
prima kwaliteit
tegen zeer lans pryren
Aanbevelend.
W J. GERRITSEN
Weverslngel 28 Tel 864
Beieeld verzoeken
wij de Advertentiën
te willen inzenden
uiterlijk 's morgens
Voor het Zaterdag-
avondnummei uiter
lijk Vrijdag 'snam-
Ad-v er tem ien van
eemgszms g i o oten
omvang een dag
te voren.
Bij latere ontvangst
geschiedt de opname
in het v oig end
nummer.
DE D1BEC11E
op Zaterdag, 23 Februari
onder leiding van
Dr. R. MIEDEMA,
's nam. 2 uur en 4 nur in de
„AREND".
Onderwerp:
(le afdeeling).
Toegangsbewijzen h 20 cent
(voor personen heneden 16
jaar) en 40 cent (voor perso
nen boven 16 iaar) zijn te ver
krijgen in den Boekhandel
„P ATRIA", Utr. weg, Fa.
BLANKENBERG. Lavendel
straat en 's middags aan de
zaal. Gereserveerde plaatsen
20 cent extra, tc bespreken
aan de zaal.
De 2c en 3e afdeeling zul
len vertoond worden op 1 cn
8 Maart a.s.
Hiermede heb ik de eer U
te berichten, dat ondergetee-
kende zich heeft gevestigd als
Tevens bestaat er gelegen
heid in het les nemen van
Naaien en Maatknippen.
Aan hetzelfde adres kunnen
nette
geplaatst worden.
Mevr. H. SIMONS—GANS,
Schimmelp.straat 5.
ANNA? Ik vind het niet
warm genoeg in de kamer.
Ja Mevrouw! Deze Anthxa-
ciel is niet steenvrij! Mag ik
ze eens bestellen. Langestraat
25, 20/30 of 30/50 k 3.40 per
H.L.
Hoe weet je die pjijs zoo
precies! Van Marie hiernaast
die behoeft de Vulkachels
niet zoo dikwijls aan te ma
ken en Mijnheer, Mevrouw en
Kinderen klagen niet dat de
kamer koud is.
Hoest, hecschhcid cn keel
pijn geneest of voorkomt U
bet best met de verzachtend
en oplossend werkende
Vahtetfeo
Vraagt alléén ..Wybert" en
let vooral op fabrieksmerk
Gaba. Bij alle Apothekers en
Drogisten 45 cn 80 Cts.
Hebt U WILD of GEVO
GELTE noodig, ol eigen Wild
of Gevoqcltc om op te maken,
belt dan op
Beleefd aanbevelend,
G. DRIEëNHUIZEN,
Poelier.
Krommcstraat 7.
Voot ?en bepaalde plaats
In onze advertentie-rubrieken
kunnen wij niet instaan. Zoo
veel uc-el"k ze! echtor aan
do wenschen van onzo clien
tèle tegemoe« gekomen wor
den
DE ADMINISTRATIE.
WEVERSSINGEL 18 - TELEFOON 377
le 14 LAS Kl.l WU:i.F*.
UTR. WEG 46. TEL. 653.
CATALOGUS VERKRIJGBAAR.
BIJ DE
Knnloor Snoackaertlaan SS-31 ASIEKSFOORT
(ui iillt's ipccia!s nimnlii Prijsopsift «ardl eiams isrslrekt
witTMi
Grcotere en kleinere Middenstands woningen.
EIGEN WONING, onder architectuur te bouwen, plaats van bouw en indeelinjg der wo
ning naar keuze van den eigenaar.
Voor goed bekend staande personen die hieraan willen deelnemen is Hypotheek
tot 80 der kosten tegen billijke rente beschikbaar.
Br. onder No. 1025 bureau Amersf. Dagblad.