als geheel en daorom is niemand afzonderlijk
cn willen we van het kind een werker maken
in de wereld, een sociaal mensch. We willen
dus do persoonlijkheid ontwikkelen en tegelijk
een sociaal werker maken. Wanneer het kind
later in de maatschappij komt, moet het weten,
dat het voortdurend samenhangt met die maat
schappij.
Op onze scholen geldt hethanden thuis cn
monden dicht en voor de leerkrachten handen
uit de mouwen en monden open. Wij draaien dat
juist om en daarmee is een revolutie uitgespró-
ken in dot onderwijs. Wij willen het kind niet
passief hebben maar actief Dat heeft ongetwij
feld groote bezworen, maar het is te doen.
Het kind wil zelf moeilijkheden oplossen, het
wil zelf struikelen en lecren loopen, het wil zelf
fouten maken. En fouten maken leert veelal het
juiste vinden.
Een ontwikkeld man heet hij, die veel gestu
deerd heeft Maar ontwikkelen beteekent loswik-
kelcn; datgene, wat bindt wegnemen, opdat het
innerlijke naar buiten komt. Een ontwikkeld
mensch is dan ook hij, die het innerlijke naar
buiten weet te doen komen. De eigenschappen
die het kind in zich draagt moeten naar buiten
komen en daarom moeten we het een opvoe
ding geven, dat die eigenschappen naar buiten
kunnen komen. Vrije menschen, die zonder
vooroo.'deelcn staan moeten we van onze kin
deren maken.
Onze school is een doe-school, waarin het
kind zelf doet cn waar niet alles wordt voorge
daan. Kinderen willen zelf doen. We moeten het
kind niet kluisteren aan een bonk, waarin de
innerlijke krochten van het kind niet naar vo
ren kunnen komen. De kinderen moeten voort
durend dingen vinden, leeren vinden en daar
om moeten wc moeilijkheden opwerpen Dat
eischt van de leiding een voortdurende activi
teit, zoodat deze geen oogenblik rust heeft, ter
wijl op de gewone school men rustig zit bij het
schriftelijk werk. Op de nieuwe school geef je
den kinderen gelegenheid wat te vinden en dan
halen ze je er bij cn vragen en dan moet je zul
ke vragen stellen, dot ze zelf het antwoord vin
den. Een kind vraagt gewoonlijk luk raak weg.
Wanneer ge begint een vraag van het kind met
een wedervraag te beantwoorden dan wek je
wat op. Ik tracht ze los te porren, dikwijls met
plagen, op de goede manier natuurlijk. Door
plagen wordt weerstand opgewekt en wordt er
wat losgemaakt en de activiteit gewekt. Op de
lagere school moeten we die activiteit in de
eerste plaats opwekken.
Het komt er op aon dat wo het kind geven
de vrijheid. Dat houdt in, dot het in school mag
praten, niet schreeuwen, dat het mag gaan door
de lokalen, niet hollen, dat het hulp in mag roe
pen van anderen, mits het niet gaat vechten.
Kan het kind dot al verdragen? Neenl Als ik ze
absolute vrijheid zou geven, zou het een bende
worden. Wonneer wij kinderen, die voortdurend
gedreven zijn in een bepaalde richting de vollo
vrijheid geven, slaan ze natuurlijk over. In een
vrije school behoeven we voor bandeloosheid
niet te vreezen. We moeten onze kinderen ech
ter langzamerhand tot die vrijheid brengen. We
moeten hun een systeem geven en dot hebben
we van een Amerikaonschc dame Helen Park-
hurst, voortgekomen uit de Montessorischool.
Zij zon op een idee van een gemeenschaps
school en heeft als beginsel gesteld: Geef het
•kind kies vrijheid op een oogenblik te doen,
waarin het "t meest belangstelt. Onze jeugd kan
zich niet concentreeren, maar wel als ze voor
iets groote belangstelling heeft. Als we het kind
dat geven waarvoor hot belangstelling heeft
dan concentreert het zich; geen kunstmatige
maar natuurlijke belangstelling. Dat is het idee
van Helen Parkhurst.
Dan wil ze het kind geven een overzicht van
de leerstof, ze wil het beschouwen als een
mensch en het een overzicht geven van wat het
in een bepaalden tijd moet verwerken. En nu
moet het maar zien, dat het het klaarspeelt. Don
wil ze de kinderen gelegenheid geven meer te
doen dan het in een bepaalden tijd doen moet.
Verdeel de leerstof, zet dat vost op popier en
laat het dan maar loopen. Geef het kind gele
genheid er met zijn medeleerlingen over te pra
ten en den komt het vanzelf terecht. Als de leer
ling den weekstaat af heeft is hij vrij te doen,
wfit hij wil; mag ook den tweeden leerstnat aan
vatten en zoo kan hij in korter tijd de leerstof
afwerken. Onze nieuwe school geeft dus een
reuzenkans voor vóórlijke kinderen. De Pallas
Athene school is niet voor kinderen, die niet
mee kunnen komen, meer dan normale kinde
ven hebben er een reuzenkans. De normale kin
deren hebben een kans en de minder don norma-
goan niet in de massa op.
Van de doorsneekinderen eischen we dat de
wbekstaat behoorlijk of is. Dan blijft er nog
genoeg tijd over voor de vrije ontlooiing. Van
de minder normale eischen we minder en de
meer den normale kunnen we rustig hun gong
laten gaon.
We kunnen de leerstof verdoelen en de nor
male leerlingen werken die in den bepaalden
tijd af. Daarom kunnen we ze ook afleveren
voor H. B. S. of Gymnasium.
In 't kort wil ik nu vertellen hoe in onze
hoogste afdeeüng een dag in de Pallas Athene-
school verloopt.
Wo wenschen geen slaaf te worden van een
bepaald systeem. Elke leerkracht kan het sy
steem volgen, dat hij wenscht. Om half negen
beginnen we. Niet in de rij binnenkomen, er
moet tucht zijn om ordelijk binnen te komen.
Sommigen zoeken direct werk, onderen lum
melen wat rond. Dan begint een samenspreking,
een schoolvergadering. Ik ben voorzitter en een
der kinderen is secretaris. Ook worden notulen
gemaakt, die den volgenden dag worden voor
gelezen. Kinderen kunnen elkaar geducht onder
handen nemen. We hebben opzieners over ver
schillende afdeelingen en als die hun werk niet
goed doen komen de klachten los. 't Is heel
moeilijk voor de leiding die stecr te scheppen,
noodig voor de individueele ontwikkeling.
Bovendien bespreken we op die vergadering
alles wat de school betreft. Dan krijgen de leer
lingen belangstelling in de school, g6an met
veel jdezier naar schooi en werken harde-Zoo
is de vergadering een factor vun belang. Nieu
we leermiddelen worden bekeken en in aller
zorg aanbevolen en de opzieners gekozen.
Als de vergadering is afgeloopen lees ik tfit
een of ander stemmingsboek wat voor. Als het
nieuwe gebouw er is hoop ik, dat we een piano
hebben èn dan begin ik met muziek en zang.
Op het oogenblik lees ik voor uit JDe Kleine
Johannes", natuurlijk alleen de sprookjes ge
deelten.
Daama trekt alles aan den arbeid. De moei
lijkheden in het werk worden naar voren ge
bracht. We werken don tot elf uur en de rest
van den morgen en den middag gaat in vrijen
arbeid, 't Is dan natuurlijk lang niet even rus- 1
stig, de gewone stilte der schoollokalen is ab
soluut weg. A!s ge de activiteit tot uiting wil
brengen komi er rumoer, dat kan niet anders.
Bij den vrijen arbeid doen ze meest honden-
arbeid. Tot twaalf uut of half vier werken we
door, maar ze willen liefst er nog een half uur
tje bij. Dat komt door den handenarbeid. Voor
ons is dot de overgang om de kinderen te bren
gen tot de natuurlijke samenwerking in groepen.
Lessen worden op de Pallas Athene-school
heel weinig gegeven en de kinderen vinden het
niet prettig, het lesgeven. Een belangrijk ding
voor onze scholen is veel studie materiaal en
daar ontbreekt zoo wat nog alles aan. Wie
don ook de school met platen, kaarten, een
globe enz. wil gedenken, doet een goed werk.
Verschillende vragen werden daarna gesteld
en beantwoord waarna de voorzitter dc bijeen
komst met een woord van dank aan den spre
ker cn aan dc vele belangstellenden sloot.
De Komende Cultuur.
Gisterochtend hnd de tweede serie-lezing
plants van „de Komende Cultuur" over het on
derwijsvraagstuk. Als spreker trad op de heer
Chr. Eggink, arts alhier, met het onderwerp:
„Het voorbereidend onderwijs".
De heer P. Schut opende de bijeenkomst en
sprak er zijn vreugde over uit, dat de verschil
lende artikelen, die in het Amersfoortsch Dag
blad verschenen zijn. geen vermindering van be
langstelling tengevolge hebben. Hij wijst er op,
dat het doel van deze bijeenkomsten is niet een
speciaal onderwijsstelsel naar voren te brengen,
doch de onderwijskwestie van verschillende zijde
te belichten.
Het woord was hierna aan den heer Eggink.
De heer Eggink wil in een aantal korte punten
een indruk geven van de methode van Maria
Montessori, welke methode zich in een voort
durend groeiende belangstelling mag verheugen.
Hoe Montessori tot haar systeem gekomen is,
wordt door spreker uitvoerig uiteengezet Als
arts begonnen, heeft zij zich speciaal bezig ge
houden met de bestudeering van het achterlijke
kind. Deze bcstudeering is langzamerhand over
gegaan tot de opvoeding en het onderricht van
het achterlijke kind en later van kinderen in het
algemeen. t)e gronddenkbeelden van Montes
sori zijn zeer eenvoudig. Zij ging uit van het
oude spreekwoord, dot in een gezond lichaam
ollccn een gezonde geest kan wonen. Dit stand
punt werd door haar verder uitgewerkt, waor-
door zij kwam tot een geheel zelfstandig onder
wijssysteem. Zij begon in Italië met ecnige van
de straat verzamelde kinderen, die de ouders
gemakkelijk wilden afstaan. Met die straatkinde
ren ging zij e. h. w. „schooltje spelen". Montes
sori eischt, dot de liefde voor het kind zoo
groot is, dat bij de opvoeding de persoonlijk
heid van den onderwijzer gchóel op den achter
grond blijft. Wij moeten het kind gelegenheid
geven tot ontplooiing van zijn eigenschappen.
Want ieder kind heeft in zich zekere eigen
schappen, die altijd niet even spoedig merkbaar
zijn. Bij de opvoeding moet echter de gelegen
heid gegeven worden, dot die eigenschoppen
zich kunnen ontwikkelen en kunnen groeien.
Montessori wil dan ook dc kinderen hun zelf
standigheid laten beltouden. Om dit te bereiken
wil Montessori vrijheid in de school en vrijheid
in de opvoeding. Over dit vrijheidsbegrip is
heloas wel eens verwarring ontstaan. De vrijheid
beperkt zich echter tot i n dc Montessori-school.
Daarbuiten strekt zich die vrijheid niet uit.
Wordt dit we! gedaan, dan komt men tot allerlei
vreemde toestanden. Het zou bcteekenen het
kind in alles zijn zin to moeten geven. Dit is in
het geheel niet het geval met de Montessori-
methode.
Breedvoerig bespreekt de heer Eggink de toe
passing van de Montessori-methode, waarbij
erop gewezen wordt hoe het kind zelf leermate
riaal uitzoekt, waarvoor het do meeste belang
stelling heeft. Uit den aard der zaak geeft een
Montessori-school, die pas begint eenigszins den
indnik van wanorde, doch het duurt niet
long of deze wonorde maakt plaats voor een
volmaakte orde.
Bij de Montessori-methode ls het leermate
riaal geheel en al vervaardigd om de zintuigen
van de kinderen te kunnen ontwikkelen. Het
gevolg hiervan is dat dc kinderen reeds op
vroege leeftijd hun zintuigen ontwikkelen, het
geen door spreker met enkele duidelijke voor
beelden wordt aangetoond.
Spreker hoopt hiermede de grondbeginselen
van het Montessori-systccm in grove trekken te
hebben uiteengezet.
Bij de gedachtenwisseling wordt door een der
aanwezigen de sociale ondergrond van het kind
ter sprake gebracht, die volgens hem in deze
samenleving niet goed is.
De heer Eggink antwoordt hierop, dat Montes
sori wil, dat de opvoeding van het kind zonder
eenige tendenz moet zijn, zonder eenige dwang
in een bepaalde richting. Montessori is dan in
Italië ook begonnen met de armste kinderen uit
de achterbuurten.
Ook het „vrijheids'-beginsel veroorzaakt
eenige vragen, waarbij de heer Eggink er xnet
nadruk nog eens op wijst, dat de vrijheid zich
alleen beperkt tot de Montessori-school. Aange
zien enkele vragen zich meer en meer op poli
tiek terrein bewogen, meende spreker hierop
niet dieper te kunnen ingaan.
De vergadering werd vervolgens door den
voorzitter gesloten.
Oud e-T estemenUilm.
Zaterdagmiddag had in „de Arend" de eer
ste van de drie bioscoom-middagen plaats, die
Dr. R. Miedema geeft over het Oude-testament.
Dc belangstelling bleek zoo groot te zijn, dat
het noodzakelijk was een tweede voo/stelling
te geven. Bij beide voorstellingen was er zoo
goed als geen plaats onbezet. De filmbeelden
waren zeer mooi en duidelijk en gaven een
alleszins begrijpelijke aanschouwing van de
bijbelverholen, waaraan ook de entourage, die
geheel in overeenstemming is met den inhoud
van het verhaal, niet weinig bijdroeg.
Dl-, Miedema gam bij de verschillende beel
den een verklaring. De aangename en tevens
zeer leerzame wijze, waarop hij dit deed, mank
te het aanschouwen van deze film nog aan
trekkelijker. Deze eerste bioscoopmiddag be
antwoordde dan ook in alle opzichten aan het
doel, en wij twijfelen niet, of de beide andere
voorstellen op 1 Maart (Ezou en Jacob en de
Jozefsgeschiedenis) en 8 Maart (Mozes cn de
KoningsverhaJen) zullen een even groote. zoo
niet nog grootere belangstelling ondervinden.
Aanbesteding.
Heden Zaterdag werd ten bureele der Genie
aanbesteed de bouw van een steenen voertui-
genloods op het terrein der Infanteriekazerne,
bestek 57, raming 32,000.
Ingekomen 12 biljetten, waarbij twee van on
waarde Laagste M. Hcun te Zwceloo (Emmen)
28,777; volgende firma Van Alem en De
Wit te Utrecht 29,247 hoogste H Barton
te Amersfoort 35*457.
Do nieuw o begraafplaats.
Morgenavond komt in den Raad ccn voor
ste! aan de orde om bij Birkhoven een nieuwe
begraafplaats aan tc leggen. Dit heeft den be
woners der omgeving aanleiding gegeven zich tot
den Raad te wenden, zoodut hoogstwaarschijnlijk
dit punt wel zal worden aangehouden, ten einde
het voorstel nog eens nader te kunnen bezien.
In dat adres wordt ten eerste gewezen op het
bezwaar, dat de kwestie voor het publiek zoo
lang geheim is gehouden verder zal volgens
adressanten de verkoop van gronden in de omge
ving van Birkhoven groot nadeel ondervinden,
omdat de wegen bij een kerkhof geschuwd wor
den voor woningbouw.
Indertijd hebben B. en W. zeer strenge be
palingen gemaakt bij den verkoop van gTond
voor villabotrw in Birkhoven, zooalshet terrein
zou niet weer verkocht mogen worden zonder
toestemming van B. en W.de gevel der te
te bouwen huizen moest minstens 15 M. van
de straat blijven; de afscheidingen cn beplantingen
zouden eerst aan de goedkeuringen van B. cn
\V onderworpen moeten worden; zelfs de onder
ling te plaatsen afscheidingen moesten de goed
keuring von B. cn \V. hebben, teneinde het lan
delijk karakter der omgeving te sporen. Bij het
uitgeven van den grond aon de Bedrijfsinstellin-
gen van de V. P. N. werd door den voorzitter
van de raadsvergadering medegedeeld, dat do
bodem bestond uit waterhoudenden zandgrond.
In dit verband wijzen adressunten erop, dat ver
hooging van het terrein noodzakelijk zal zijn,
hetgeen veel geld zal kosten, wat in deze tirden
van geboden zinnigheid onverantwoordelijk is,
vooral ook, omdat naar de meening van adres
santen nog voldoende en meer geschikte terrei
nen in andere deelen der stad te vinden zijn.
Behalve de reeds in het uitbreidingsplan der ge
meente genoemde andere terrrinen wijzen adres
santen nog on hot niet gebruikte industrieterrein
aan den Ouden Soesterweg. Ook t.o. van do
belangen dei hypothecaire crediteuren is volgens
adressanten het thans ingediende voorstel niet
vrij van immoraliteit
De Roonwch-Kntholieke instellingen aan den
Barchman Wuytierslaan vinden eveneens de
keuze van het terrein vooi de nieuwe begraaf
plaats slecht, terwiil het niet uitgesloten is, dat
do directie der Nod. Spoorwegen zich met alle
kracht tegen het plan zal verzetten.
Rectificatie Kinderrubriek.
In de kinderrubriek is een foutje geslopen,
jammer genoeg juist in een der nieuwe raad
sels.
Het tweede raadsel luidt: Kimt ge Amsterdam
met even letters schrijven Dit moest zijn met
„z even letters".
KANTONGERECHT.
Uitspraak in Strafzaken.
P. A.Baarn. Op verboden grond loopen en
aanwenden van pogingen om wild te bemach
tigen met strikken 2 X 10. 2 X 2 weken
tuchtschool, en vernietiging strikken.
J. H. L.A'ïoort. Te Amersfoort op den
openb. weg lijmgadrden plaatsen, 6. 1 week
tuchtschool.
W. d. G. Bunschoten. Stoatschenderij.
B. B. Amersfoort. In dronkenschap hondenkar
besturen 10. 5 d.
H. v. dl H. Amerfoort. Dronkenschap.
8.-8 d.
H. v. D. Amersfoort Dronkenschap
8.-8 A
W. J. B.Soest. Op verboden grond loopen
15.-10 d.
A. H. N. Amersfoort. OvertT. Jachtwet
15. 5 d. en vernietiging strikken.
A. v. Z. Amersfoort. Overtr. Jachtwet
2 X 2. 2 X 2 d. cn vernietiging irithoker.
C. v. P. Ame,rsfoort. Overtr. Jachtwet
15.15 d. en verbeurd verklaring schop.
N. de B. Bemnes. Overtreding Jachtwet
2 X 15 2 Y? 10 d.
A. N. Ecmnes- Overtr. Jachtwet 2 X 15
2X10 d.
T. D. Scherpenzed. Overtr. Jachtwet, 15
oF 10 d. en vernietiging strik.
W. J. B. Soest. Overtr. Jachtwet, 10 of
5 d. en verbeurdverklaring haas
D. S. Amersfoort. Overtr. Arbeidswet, 2
of 1 d.
K. v. N. Amersfoort. Overtr. Arbeidswet,
3 of 2 d.
G. C B. Amersfoort Overtr. Arbeidswot,
4 of 2 d.
J. F. Soest. Overtr. Arbeidswet, 3 of 1 d.
J. L. Soest. Overtr. Arbeidswet, 2 X 4
of 2 X 2 d.
H. K. Soest. Overtr. Arbeidswet, 7 X 0.50
of 7 X I d.
J. v# R. Voorthuizen. Overtr. Leerplichtwet,
1 of T d.
H. v. d. Th. Bameveld. Overtr. Leerplicht
wet, 0.50 of 1 d.
P. v. d. Stoutenburg. Overtr. Vleeschkeu-
ringswet, 8 of 3 d.
H. v. N. Amersfoort, wielrijden zonder licht
en valsdhen naam opgeven, 5-f/T5ofId.
5 d.
J. I. v. N. Amersfoort. Rijden met auto
zonder achterlicht, 5 of 2 d.
Burgerlijke Stond.
Geboren
Gerardus Christianus, z. v. Pieter Fredrïcus
Zandkuyl en Wilhelmina Gerarda Maria F-an-
ken.
Hcndrika Ottolina, d. v. Otto van den Bor
cn Heintje van Essen.
Mario, d. van Willem van Beek en Johanna
van Dijk.
Johannes Bernordus, z. v. Gijsbertus Steen-
beek cn Elisabeth de Wil.
Hilly Aradino, d. v. Willem Driebergen en
Adolphina AJwina Johanna van der Meiden.
Overleden
Maria Losterman oud 37 jaar echtg. van
Lembertus van Hoeyen.
Geboren
Jan, z. v. Willem Berculo en Jannetje van
den Berg.
Cornell's, z. v. Jacobus van Zomeren en Wil
helmina de Vaal.
Jannigje Hendrikje, d. v. Johannes Bijlsmo en
Hermina Anna van Uylert-
Christiaen Hendrik, z. v. Albertus Jenner en
Neeltje Johanna Baas.
Overleden
Barend Reijnvaan oud 61 Jaar, echtg. van
I Wilhelmina Adriana Snoeck,
Hendrikus von der Flicr oud 53 jaar, echtg.
van Grietje Boos.
AGENDA.
Do gelijks
Openbare Leeszaal cn Bibliotheek Muurhuizen
9.
R. K. Openbare leeszaal en bibliotheek,
Leeszaal Handelsregister. Arnhomscheweg 23,
Theosofische Bibliotheek. Laantje 3.
Woensdag. Fröbelschool. Verein. „Heimat-
klong".
26 Fcbr. Amicitia. Uitv, Zongvercenigïng
„Mendelssohn".
27 Febr. Zaaltje v. d. heer Klaassen. Arnh.
Poortwol. Ver. van Huisvrouwen.
28 Fcbr. Amicitia. Lezing Kunstkring- Ur-
boin v d. Voorde
28 Febr. Oud-Kath. Kerk. Lezing pastoor B.
A. van Kleef.
29 Fobr. Amicitia. 2de Concert Meyer—
Pusch.
1 Maart Donszaal Klaassen. Bal-mosqué.
I Maart Amicitia, Bol-Masqué.
1 Maart, do Valk. Feestavond. Jongelicden-
Geheelonth Bond.
1 Maart Dc Arend. Bioscoop. Oude Testa
ment II
1 Maart. De Arend Bol-Masqué.
2 Maart Amicitia. Zanguitvoering „Dc stem
des Volks".
3 Maort Amicitia. Kamermuziekvereeniging.
3 Maart. Amsvorde. De Komende Cultuur.
5 Maart de Volk. Voordracht Prof. Dr. Slo-
tcmaker de Bruine.
7TO Maart Gebouw Bankossociotie. Ten
toonstelling Charley Toorop.
7 Maart, Amicitia. Lezing Kunstkring: Brom
mer.
7 Maart do Arend. Feestavond Spoorweg
ambtenaren.
8 Maart Do Arend. Bioscoop. Oudo Testa
ment fll.
8 Maart Necofa Uitv. A G. V. „Excel
sior."
8 Maart De Valk Feestavond H. S. V.
9 Maart. Amicitia, Cabaret Jockson.
9 Maart Deutsche! Verein.
10 Maart. Amicitia. Tooneclvoorstelling mevr.
De Boer von Rijk.
10 Maart Rem Kerk Nederl Prot Bond.
10 Maart. Amsvorde. De Komende Cultuur.
12 Maart. Amicitia. 4de Abonn. Concert do
Koos.
T5 Maart. De Valk Entie Nous.
15 Maart Logegebouw Amersf Kunstkring.
Lezing D. Coster (voor jongeren.)
18 Maart, de Arend. Chr. Jongemannen Ver
eeniging.
19 Maart. Amicitio. Nutsavond. Voordracht
Mr P H. Ritlor Jr.
21 Maart Amicitia. Concert Mcj. van Loc-
ncn.
22 Maart, de Valk. Feestavond N.B.A.S.
23 Maart. Amicitia. Uitvoering Znngver.
D. O V.
23 Moort Deutscher Verein.
28 Maart de Volk. Feestavond Herstellings
oord voor Spoor- en Tramwegpersoneel.
29 Maart, de Volk Fricsch Selskip.
30 Maart. Amicitia. Feestavond Verw. Volks
gebouw
31 Maart6 April. Nocofa. 2de A W. B.
5 April Amicitia EIndbol mei Leefson.
5 April de Valk Feestavond H.V.C.
6 April. Deutscher Verein.
72 April. Logegebouw. Amersf. Kunstkring.
Lezing Piet Tiggers.
16 en 17 April. Uitvoering van Religieuze
Cantaten.
27 April, de Valk. Toonecl vereeniging.
28 April. Amicitia. Volksavond Toonkunst.
20 April. Amicitia. Uitvoering- Toonkunst.
30 Anril. de Valk. 40-jubileum Amersf. Rei
nigingsdienst
1 Mei, Amicitia, Feestvcrgodering S. D. A. P.
1 Mei. de Volk. Feestvorgodering S.D.A.P
UTRECHT.
Stadsschouwburg.
25 Febr. Schouwtooneel ,,'t Krokodilletje", 3
uur (abb.)
26 Febr. Ensemble Jac. Sluijters. „De duivel
in de vrouw". 8 uur.
27 Febr. N. V. Vercenicrd Rottcrdamsch-Hof-
28 Febr. Mevr. de Boervan Rijk, „Eva
Bonheur". 8 uur.
I Maart. N.V. Het Schomvtooneel.
stad Tooneel „Boefje" Half acht
Gebouw voor K. en W.
26 Febr. Balalaika Orkest. 8 uur.
T i v o 1 i.
27 Febr. Concert U. S. O.
Telefonisch Weerbericht.
Naar waarneming in den morgen van.
25 Fcbr. 1924.
Hoogste stand 770.8 te Cuxhaven.
Laagste stand 755.2 to Brussel.
Verwachting tot den avond van 26 Febr.:
Zwakke tot matige Noordelijke tot Noord-
Oostelijke wind, nevelig tot betrokken of zwaar
bewolkt, mogelijk ecnige regen of sneeuw, wei
nig verandering in temperatuur.
INGEZONDEN STUKKEN.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
De copie wordt niet teruggegeven.
Alleen met den naam des inzenders
onderteekende stukken komen voor
plaatsing in aanmerking.
Geachte Redactie 1
Naar aanleiding van het antwoord van mevr.
PrinsBurgers nog even 't volgende
Ik geef mevrouw dc verzekering, dat ik haar
zeer goed heb verstaan, wellicht te goed.
Als mevrouw haar cahier opslaat, zal me
vrouw vinden, dat ze gezegd heeft„De
ouders zijn niet de geschiksten om met de kin
deren om tc gaan en daarom is de ideoal-school
die school, waar de kinderen intern worden op
genomen en ieder lokaal geheel ingericht is
om aan de kinderen te geven wat zij noodig
hebben of verlangen", en hieraan voegde Mevr.
toe„en die school is niet meer zoo ver weg
als u denkt."
Aangezien 't ging over een systeem, wenscht
Mevr., zooels ze ook zelve gezegd heeft, dit niet
alleen voor arme doch voor alle kinderen, dus
verplicht III Sic I
De redding van kinderen voor het gezin waar
over Mevr. schrijft, laat ik voor haar rekening.
De heer VeThey heeft mevrouw al voldoende
gedesavouëerd voor wat de miskenning betreft
van de opvoedkundigo waarde van onze tegen
woordige leerkrachten.
Gelukkig heb ik geconstateerd in Mevr. hon-
verduidelijkingen, dot Mevr. in de laatste zin
sneden uit horen droom van Idéalen is ont
waakt en weer op den basis van de soms hord«
werkelijkheid is torocht gekomen, ol is het jam-
mcr, dat d:t niet eerder bij 't begin hnrer lezing
is geschied, dan was deze misschien in petto
gebleven.
Voorts merk ik op, dnt Mevr de lezing niet
hoeft gehouden voor de ..Komend" Cultuur
zoonis zij listig zegt, doch door dc „Komende
Cultuur".
De voorzittci verklonrdo tot daden to willen
komen, dus is dit propaganda door de „Komen
de Cultuur".
Wie er nu tcndcncieus is, Ipat ik in het mid
den.
Met dank voor do plaatsruimte,
Hoogachtend,
OUDT.
NaT) e t r a ch t i n g over do kunstbe
schouwing in Monopol e.
Hoe jammer toch dnt zoo weinigen notitie
namen van de tentoonstelling van werken van
Herman Heuff en Hans Becrs. Er viel werkelijk
veel bijzonders te zien. Niet in het werk van
Heuff. Zijn etsen behooren tot de technisch
kr.oopc, aardige gevalletjes, goed van com
positie en teekening, geschikt voor illustratieve
doeleinden door de zeer natuurgetrouwe weer-
govc van het onderwerp. Het meerendecl van
het publiek bemint zulke prentjes, vindt ze
„mooi" omdat ze zoo alledaagsch zijn en zoo
„echt". Manr kunst heeft nooit bestaan in het
copiëercn der natuur; deze is slechts het me
dium waardoor Oe kunstenoor zijn innerlijk le
ven beeldt. En evenmin is 't juist dat kunst ol
lccn maar „mooie" dingen scheDt. Kunst ont-
Toert ons cn verrijkt ons tevens. Deze ontroe
ring behoeft geenszins een schoonheids-ont
roering te zijn in de beteekenis zooals de mees
ten hoor gaarne verstaan n.l. als gemakkelijk
te aanvaarden streeling der zinnen.
Het werk van Heuff nu ontroert ons niet.
Alleen dc kunstvaardigheid treft ons. het bc-
heerschen der techniek. Nergens zien wij iels
oir. een belijdenis!
Een geheel undcrc taal spreekt Hans Boers
Zijn hout- en linoleum-snedcn zijn niet alleen
technisch knap, doch zij toonen een krocht van
overtuiging, een eigen wil, een bevrijden geest,
die ver uitslcakt boven Heuff's conventioneel-
mooie etsen. In „De drie wilgen" staan do knoes
tige boomen gelijk demonen tegen den na-glo-
renden avondhemel, hunne takken als in drei
ging omhoog kronkelend. Hoe heeft hij dezi-
wilgen omgeschapen tot wezens vol van de be-
ongstigdo geheimenissen der natuur!
Verwant non deze visie is „het hooge duintje"
waar, achter ccn net van duistere tokken-silhou-
etten, het zonlicht zilvert en, blonk, zich een
weg baant tusschen de vast in de aarde gewor
telde stammen. De sanmhoorigheid van de narde
met al wnt op en van haar leeft, spreekt zich in
vele von Beers' werken krachtig uit. Nu eens
ziet hij de natuur grootsch, don weer in liefe
lijke gemeenzaumheid. Bekijkt eens die prent,
woarop drie oude scholpenvisschers, hoog op
hun tweewielige kar gezeten, in den avond huis
waarts kceren. Flouw rimpelend, als in droom
verzonken, ligt do zee en daarboven vlamt d»
hemel, wnnroon, achter de visschersgestalten, de
zon ter ruste gaat. Langs het voentige strand
trekt langzaam, moe van de dagtaak, ccn paard
den wagon voort, waarachter een tweede pnord,
in eenzelfden loomen tred, volgt. Niets don de
trage stoppen, het kreunen vnn de wielen ^n de
zachte zang der deining verbreekt de stilte.
Mannen en dieren ondergaan de betoovc-
rende wijding der avondstemming Zij zijn
één mot de zon en den hemel, mot de zee en
het strand.
Knap is do techniek. Hoe rank is dot groote
paard geteckend I
In „Kerstnachtstemming" treft ons de ster-
besprankelde winterhemel, koepclend over de
blonk besneeuwde aarde-in-rust. Uit de witte
vlokte rijst hoog, op knoestige wortel, een for-
sche den. En naast deze staat, het woud ont-
loopen, een fijn ree, wonder-teer wezentje als
uit een sproke van Couperus, en riet roerloos
en vc-rboasd naar al dio reine schittering van
sterren en sneeuwen blankheid.
Eenzelfden fijnen toon, eenzelfde liefde voor
het broze, ontroert ons in zijn „berken", waar
de ragfijne takjes als waaiertjes gespreid 9taan
tegen de lucht. „Maannacht" toont een woud
von rechtopgaande stommen, waartusschcn de
sterren flikkeren en maanlicht zacht zilverend
zeeft.
Bijzonder fraai van compositie is het „aqua
rium". De zee-onemonen zijn tot blanke bloe
men gcstylccrd en doortusschen bewegen zich,
in sierlijke wendingen, groote en kleinere ranke
visschcn, geluidloos glijdend door het not
In al dit zwart-wit oeuvre is Hans Beers op
z'n best. Als schilder heeft hij dezelfde hoogte
nog niet bereikt. Zijn aquarellen zijn ernstig,
oprecht gevoeld, zonder aanstellerij en verdie
nen geen spot. Beers behoort niet tot de kwak
zalvers. De „zweefmolen" is belangwekkend,
want hij heeft er in willen uitspreken de herrie,
het drukke bewegen, in en om zoo'n machine
rie. Knop zijn de zwevende, buitelende, deinen
de kinderfiguurtjes op de zweefrekken, is de al-
maar-door-draaiende orgelmon cn de schets
matige, als massa gevoelde menschengroep.
welke zich nieuwsgierig om den molen verdringt
Ook hier geen copicercn der natuur, doch hel
uitspreken van de gewaarwordingen, opgewekt
bii het aanschouwen van zoo'n vermaak.
Dit zijn enkele grepen uit wat wij zagen.
Spijtig was, ik herhoal het, de geringe belang
stelling. Ook waren dc afdrukken zéér goed
koop, zoodat men voor een beetje geld, in-
plaats van een alledaagsch etsje, een kunst
werk, ontsproten aan den geest van een sterk
en ruim voelend mensch, kon koopen.
H. MARTIN.
Amersfoort, 24—2—'24,
Piersonlaan 4.
W I 8 8 K L li O K IC S K N.
Off. OL Niet Oft. Not.
23 Fobr. 25 Febr. '24 12 uur.
Londen 11.63$ 11.63».
Berlin0.61$ 0.6t
Parijs 11.54 11 80
Brusael1010 10 30
Zwitserland4' .40 46.40
Weenen 0.3 O.HS
Kopenhagen 42.70 42 50
I Christiania 35 50 f5 15
i Stockholm 70.70.—
New-York 2.67a/a 2.67»/»
Per lO.OOa