Langs de straat. OTannebaurn. Dit was het wonderlijkeDe Kerst boo ai wan delde. Hij wandelde absoluut. U zult ongetwijfeld ongeloovig het hoofd schudden, U zult ccn spotlach nauw kunnen bedwingen, U zult mij in Uw gedachten bestempelen tot een ivaan- zinnigen fantast. Maar i k heb het gezien De Kerstboom wandelde. Het is een eigen aardig en schilderachtig gezichteen wande lende Kerstboom. Deze was een groote, een zware boom, brééd- uit spreidend zijn zware groene tokken, elas tisch zwiepend de in-de-lucht-borende top, zacht-ruischcnd de denncnnaldcn tegen elkan der, wijd-uitstrooiend die groene puntige speld jes. De denneboom droeg slobkousen Daar boven een paar zwart-gepanlülonde, zenuwach- tig-trippelende beentjes on dan de machtige uitspreiding van zijn groen lichaam. Zoo wandelde, hij en het was bewonderens waardig de snelheid te zien waarmede hij de gevaren van het verkeer ontweck. Spannend waren de momenten als rakelings een rijwiel langs hem suisde of een auto boos-knorrend zijn takken beroerde. De menschen waren vol belangstelling en wachtten op de catas trophe die cn-ver-mij-^e-Uik komen moest. Een jongen, met een slappen mond, als ware het gom-elastiek, met mongoolsche amandel- oogen en een crème gelaatskleur volgde den denneboom op den voet (i. c. op den wortel). Hij volgde met de vasthoudendheid van een vamoier, hij volgde straten ver, hij werd niet moede. Hij zind© on iei«. Vir iets, hii ge leek den schaakspeler die tends het geheeie verloop van het spel voorziet. Er was c-en strontjongen. Hij zag bet won derbaarlijke van deze wandelende d .om en zong schril-falsetachtig „O, Tahunnebaum, O, Tahannebaum, Wie sjeune zien doAanne klehèttor I" Kersboompie drngc, vader. Motje nog vér Jo motter zeivers an gaan hange .metje sienesappelchoofie, prik jc niet an de takkies, hei je een boekitje four je maassie mcegenaume. Sol se verlekkerd mee wesc, moe-je thuis op de schetrrsteen sette, steek ent in-je knaupsgat, fa) niet nufer de straaitjes" Edoch, de Kerstboom wandelde. Er kwamen meerdere straatjongens. „Hei, meheirtje, laup je mit het bosch te wandele denk an de fogelnr,ssics mot je nou niet fluite-net als de mussies denk an je hoedje, sjors. Lo-je niet lompe boschviool, jc ken een blompotje famme leene Toen was het uil, want dc denneboom viel en loste zich op in een boom en een man. De man was rood, cn transpireerde, de boom was groen cn geknokt zijn takken. De man stond op zcide iets onwelvoegelijks betreffende de boom en de straat c-n vervolgens herhaalde hij dit met een Echte variatie tegen de om standers. Toen kwam echter de jongen die wetend ge volgd had. Hij kneep de spleet-oogen dicht cn zijn slannen mond bewoog zich omhoog in een vriendelijken grijns. Hij keek naar den boom, moar richtte hem niet op. Hij keek naar den man, doch hielp liern niet het straatvuil van zijn jas te doen. Toen klonk zijn stem, lache rig, sarcastisch, wraak-lustig „Ennik hebbet u wel gezégd, mchecr, ennu wou 'em nie eens late dra ge foor één kworre- tje dat hebje d'r nou fan mehcer voo; twee kwarretjes lol tuisbrenge meheer, foor vijftig cente en zonder folie dat hob-je d'r nou fan meheer asje de kwarretjes in je sak houdt ik hebbet wel gezegd meheer nou dan voor twee kwarretjes De man, drngensmoede, stortte het geld in vertwijfeling. PIMM7. De arbeiders kunnen slechts rijper worden door verzet tegen het kapitalisme in den voim van organisatie, staking, of desnoods geweld. In Rusland worden nu dc arbeiders in en door zulk verzet opgevoed, en daarin ligt het groote verschil titsschcn Rusland en West- Europa. De Russische arbeider leert in zijn werk voor de republiek Verantwoordelijkheids besef tegenover zijn klasse. Doch geldt dezp beschouwing ook voor West-Europa, waar de arbeider beter ontwik keld en po'itiek gelijkberechtigd is Kon door liet socialisme niet langs den vreedzomen weg van de parlementaire actie Dit is de meenir.g van de democraten. Inderdaad is dc democratie een zekere macht, maar deze is hoofdzakelijk schijn-macht. Het economisch overwicht van het kapitalisme is zoo groot, dat de politieke gelijkheid daarbij in rt niet zinkt. Zeer duidelijk b'ijkt dit in Ame rika, waar hef in tntts krachtig georganiseerd kapitaal de geheeie politiek, zoo noodig zelfs rechtspraak en politie, cn in ieder geval de pers bcheerscht, en door de pers de publieke opinie. Maar ook in ons land is dit, hoewel minder duidelijk zichtboar, het geval. Pers, kerk, school cn bioscoop vormen zoo'n ge duchte macht beheersching var. do open bare mc-ening dat daardoor de revolutionaire propaganda voor een goed deel wordt geneu traliseerd Te gevaarlijker is die invloed, daar ze zich dikwij's als neutraal voordoet, en soms zelfs schijnbunr de zijde van de arbeiders kiest. Een blad ais Dc Courant is voor de bourgeoisie onbetaalbaar. Dat in Tölö en 1919, onmiddellijk na den oorlog-, de revolutioonaire stemming van dc arbeiders even spoedig verdwenen was als de angst van de bourgeoisie is voor een groot deel to danken aon bovengenoemde invloeden, waardoor aan de arbeidersklasse liet vertrou wen in zich zelf ontnomen werd Zij geloofden niet, dat zij zelf in .staat zouden zijn dg pro ductie te leiden, zij gevoelden zich onder den invloed van de kapitalistische suggestie nog te veel oIs onmondigen. Dat in Rusland de re volutie wél kon uitbreken kwam, doordat in Rusland peen krachtig georganiseerde bour geoisie bestondvoor don Russischen bour geois had de arbeiders slechts verachting. De democratie is een s c h ij n van gelijkheid, waardoor de arbeider in slaap wordt gesust Hij heeft er van geleerd, in zoo verre zij hem de middelen tot den strijd heeft gegeven, do«"h wanneer hij dat midde1 niet gebruikt is de democratie voor hem alleen een gevaar. Toen spr. nog lid was van de S. D. A. P. geloofde zij al niet meer, dat, als de Kamer voer de helft plus één uit socialisten zou be staan, er socialistische wetten cn daardoor een socialistische maatschappij zouden komen. Hoe die wél zou komen wist niemand enkele grooten' alleen zagen de richting, waarin do nieuwe maatschappij zicli zou gaan bewegen Marx, Lenin. Moar voor dc komst van het sociarisme is noodig, dat de arbeiders krijgen revolutionair inzicht dw.2. het inzicht: Wij willen liever alles lijden en olies offeren, ook zonder dat wij cr reeds dc resultaten van zien, don dat wij nog tenger dc slavernij onder het kapitalisme dulden. Het ontbreken van dit be richt is één der hoofdoorzaken geweest, die dp revolutie heeft verhinderd. De Russische revolutie van T905 heeft ge leerd welk een machtig middel do revolutio naire staking is, moor deze alleen kon niet tot het communisme voeren. Zij ontwricht v/el het burgerlijke stelsel, maar werpt het niet omver. In den strijd om dc macht en tot het behoud van de machf moet naast de werksta king een onder middel gebruikt worden, cn dat is wapengeweld. Dit zou ontbeerd kunnen wor den wanneer do arbeidersklasse zgo één was, zoovceel saamhoorigheid bezat, dot ze als één man opstond tegen dc bourgeoisie. Maar bet proletariaat is geen geheel. Er zijn tal ver schillende vakken, van verschillende stréken van verschillende landen. En omdat de nrijei- dersklasse verdeeld is cn geen aaneengesloten blok, daarom moet althans de voorhoede van het proletariaat haar verdedigen met de sterk ste wapenen, ook in letterlijken zin, tegen de legers van het kapitalisme, nationaal of inter nationaal. De noodzakelijkheid van geweld is gc-en kracht, maar een zwakheid. Hoe krachtiger de arbeidersklasse, hoe Werner do biltere nood- zakeMjkhcid van geweld. De Russische revo lutie verliep bijna zonder bloedvergieten. De noodzakelijkheid daarvan, van den terreur ont stond eerst, toen hef westersche kapitaal de zwakke reactie in Rusland op de been had ge holpen, gesteund en van wapenen voorzien. Deze terreur kon ullecn voorkomen worden door de arbcidevskVse krachtig te versterken Ten slotte behandelde spr. de vraag, onder welke voorwaarden de revolutie en de proleta rische dictatuur mogelijk zijn. In de arbeidersklasse leeft een ontzaglijke verbittering. Tegen dio opeengehoopte ctemen- toire aandrift is ccn preek van een goedmoe dige moralist machteloos. Ook deze haat is een factor in dp revolutie. Maar wij maken de revolutie niet uit haat. De haat werkt aan de vernietiging van de burgerlijke cultuur, maar bu den opbouw kunnen we er niets mee doen. Wij kunnen slechts meewerken aan de revolu tie, wanneer we zélf bezig zijn sociahstfsche menschen te worden. Daartoe is haat te^en het kapitalisme alleen niet voldoende. Wij moeten dc burgerlijke gezindheid weg doen uit ons hart, en daarmee moeten we nu reeds be» ginnen. „We kunnen geen socialistische maat schappij vórmen zoo lang we onze vrouwen en zusters nog niet als gc'ijk waard j^o gezeünnen behandeten En dat waait ons niet aan in de revolutie dat moeten we op ons zelf bevech ten". In dezer, 'geest schreef Trotzky dikwijls. Er moet komen een kern, die beter is dan de tijd waarin zij leeft. Het socialisme is mo gelijk geworden door de techniek, maar do menschen zijn er nog niet rijn voor. Waren zij datdan was het socialisme er I Onze laak nu is het, een zoo groot moge'ijk aantal hoord- en handarbeiders iels rijper wordt voor het socialisme, arbeiders, die in inzicht en ge voel vooruit zijn op den toestand; die bereid zijn te leven cn te sterven voor iets, wat cc nog niet is, maar waarvan een begin in hen leeft cn aan de verwezenlijking waarvan zij willen werken. Dartoe is het ook noodig, dat onder de ar beiders discipline is, geen kadaverdiscipline, die van boven af wordt ingeptent. maar waar achtig vertrouwen van de partijleden in elkaar, van de leden in hun leiders en van de leiders in hun leden, vertrouwen, dat ook blijft won neer in gevaarlijke oogcnblikken het parool, dot de leider uitgeeft, soms niet begrepen wordt. Zulk een discipline is een vrucht, die in het leven moet rijpen. En zulk een vertrouwen als er is tusschen leider en partij moet er ook zijn tusschen paitij cn massa. De partij moet niet zijn de groep die het weet, maar dc groep, waarvan de arbeiders weten, dat ze er op aan kunnen. En omgekeerd, zooate de lei der de man moet zijn, in vvien het denken en streven van de massa zich belichaamt, zoo ook moet de partij staan ten opzichte van de massa. In Rusland, waar de groote massa der ar beiders nog weinig ontwikkeld en ongeorgani seerd was, hadden ze geen gelegenheid gehad, him leiders in den strijd ;e ïeeren kennen en vertrouwen, en daardoor was de verhouding daar dikwijls niet zoo gunstig. Doch spr. hoopt dot in ons land de verhouding zoo zal worden, a's zij zich die in West-Europa mogelijk denkt. Dc revolutie is c-cn werk van veie geslachten. Niet zij zal de menschen veranderen, maar dc menschen moeten zichzelf veranderen in haar. Wat wij nu beleven is nog rrtaar het kleine eerste beginseltje van den strijd om de bevrij ding® van het mcnschslijk ges'acnt. Maar wij hebben de overtuiging in ons hoofd en in ons hart, dat die strijd zal eindigen met de ophef fing van de onderdrukking vnn klasse door klasse, van volk door volk, van ras door ras. Wanneer die strijd zal eindigen, of wij nog een begin zuilen zien van de nieuwe samen1 e- vingv/ij weten het niet. Mam als we van dien strijd iets begrepen hebben, dan heeft die strijd ons gegrepen. Die strijd kan aan ons leven een inhoud geven, cie niets anders in dit leven vermag te geven, om cat wo daar door leven en strijden voor het menschclijk heil. CHR. DRAADLOOZE TELEFONIE OMROEP. Hedenavond opening. Voor den zender van de Nederlandsche Sein- toestc-llenfabriek te Hilversum heeft heden avond te uur plaats de opening van den Chr. Draadloozcn Telefonie-omroep, uitgaan de van dc Nederl. Radio^Vereeniging. Ope ningsrede van Z. Exc. den heer A. W. P. Iden- burg, Minister van Staat, Oud-gouverneur- generaal van Suriname en Nederlandsch-In- dië. Solo-zong door mej. Frieda Mooy, te Am sterdam Begeleiding en koraalmuziek van mej. J. Kroon, te Amsterdam (o m. zullen Kerstliederen ten gehoore worden gebracht) Declamatie door den heer J. L. Fevten, te UtrechtMedcdeelingen van den voorzitter der Ned. Chr. Radio-Vereen., mr. A. van der Deure, Bennekom. (i\T.B. Wegens ombouw van het station der N. S. F. kan men den volgenden Chr. Omroepavond eerst tegen half Januari tegemoet zien. Nadien wordt op iede re n Woensdagavond voor de N. C. R. V. uit gezonden). r 1 BIOSCOOP AMICITIA. 1 De Nibelunjjeti. Wij staan voor ccn artistieke gebeurtenis in de Bioscoop „Amicitia", waar vanaf 25 Dcc., 1c Kerstdag, wordt vertoond het Cine matografisch Kunstwerk „De Nibelungen" en wij achten het een gebeurtenis van be lang, dat deze film hier vertoond wordt cn ter voorlichting van onze lezers cn omdat wij hopen, dat het een aansporing zal zijn voor hen om niet te verzuimen deze film te gaan zien, zullen wij iets van Nibelun gen—Sage vertellen. De geïllustreerde pers heeft al maanden lang kiekjes uit deze Nibelungcn-film gebracht cn hebben ver haald, hoe dc draak zich bewoog cn hoeveel dit alles gekost heeft en dergelijke. Duitschc tijdschriften, die zich voor al wat met dc Bioscoop in verband staat inte resseeren, hebben met grooten ophef mel ding gemaakt van de onder regie van Fritz Lang verfilmde Nibelungen-sage, voor zoo- vtr die gaat over het leven van Siegfried, den held, die twaalf koninkrijken won cn twaalf vorsten tot zijn vazal maakte. Zij hebben met zekeren trots gewezen op de schitterende resultaten met deze verfilming bereikt, in zeer bewonderende termen ge waagd van het zeer bijzondere effect, dat hier verkregen was, vooral ten aanzien van de verlichting en tooneclaanklccding. En er is bij dat alles geen woord te veel gezegd: oe Nibelungen-film, die in Bioscoop „Ami citia" gegeven wordt, is in allo opzichten een zeer buitengewone film, waarbij alles, wat naar sensatie zweemt absoluut verme den is, waarbij schier onoplosbare proble men op een geniale manier zijn opgelost, waarbij de effecten van massaregie en be lichting mot zeer sterken artistickcn smaak geheel gehouden zijn binnen het kader van een absoluut artistieke visie. Er zijn in deze lange film geen Iecgc plek ken, cr is integendeel een voortdurend ge spannen houden van de aandacht, omdat dc man. die het geheel in elkaar zette, niet alleen is uitgegaan van bepaald artistieke principes, maar die tot in de uiterste conse quentie heelt doorgedreven. Van het moment af, dat Siegfried in Mime's smidse de stukken van het zwaard aaneengesmeden heeft tot het oogenblik, dar hij op de cenig kwetsbare plek getroffen aoor Hngen's speer neervalt, in de negen ac- ten, die do lotgevallen doen zien van den held, die den draak doodde, Alberich den tarnhelm ontnam cn de Nibelungenschat verwierf, worden voor dc oogen van den toeschouwers een aantal schilderijen ver toond, die met elkaar wedijveren om den cereprijs, die elkaar evenaren in sobere strengheid van tooncelopzct met diepe perspectieven, in poëtische romantiek, in prachtige lijnen van streng gestyleerdé op bouwen, in zeer effectvolle belichting. Men ziet Siegfried uitrukken op Grane, het woud door, gewapend met het zwaard, dat hij smeedde uit de stukken, die Brün- hilde aan Sieglinde had gegeven, men ziet het gevecht met den draak (cn dat is een wonder van technische knapheid, zooals men er vermoedelijk nog geen op do film gezien heeft), men is getuige van zijn strijd met Alberich, van liet weer versteenen van wat uit steen geschapen was, de Nibelun gen schaf, die door Alberich leven had ge kregen. Dan verplaatst de film den toe schouwer naar Worms, waar Koning Gun- ther regeert cn waar Siegfried komt wer ven om Kriemhilde's hand. In strenge pracht van soberen eenvoud zijn hier dc toonce- len gehouden, pompeus is de indruk, die men van het gebeuren krijgt door een mas sa-regie, die bewonderenswaardig is van discipline. En dan later verandert weer het. looneel, als Siegfried met Gunther vertrekt naar de rots, waar Brünhildo's burcht staat, omgeven door de vlammenzee, die dooft bij dc nadering van den sterkstcn held. Wild fantastisch, grootsch is hier do entourage, suggestief de werking van het vlammen spel, zoo goed als daar op die burcht is een Brünhildc van koninklijke majesteit. Dan wcei naar Worms, waar Siegfried door den tarnhelm Brünhildc voor Gunther wint, maar wanrbii de noodlottige armband in zijn handen blijft Dc armband, die ten slotte den strijd zal uitlokken tusschen Brünhildc en Kriomhilde, strijd waarvan Siegfried de inzet is en waarin hij tenslotte als offer valt. Al deze tooneelen zijn zonder uitzondering schilderijen van een zeer buitengewone pracht. Het is alles relatief eenvoudig: zalen en gehouwen zijn gehouden in strenge lij non; de tooneelen in dc natuur spelen in bijzonder fraaie decors, die nimmer overla den zijn of de aandacht van het verhaal af leiden. En al wat er gebeurt, is gegeven in een stijl van groote levendigheid, van sterk mouvement, van innerlijke kracht. Zeer in bet bijzonder treffen daarbij de vcrlichtings- eifecten. De man die deze film in elkaar ge zet heeft, is ten aanzien van dc belichting uitgegaan van het principe, dat er in hoofd zaak gewerkt zon worden inct achter- en zij licht. En dat heeft tengevolge gehad, dat men tal van taf roeien te zien krijgt, die in zonderheid op dit. gebied iets bijzonders geven. Wat in andere films zoo vaak voor komt: een zeker coquotteeren met de licht effecten, is hier volkomen vermeden: men krijgt zeer sterk den indruk, dat de belich ting ccn zeer integrccrend en in het geheel volkomen passend onderdeel is geworden van hot totaal. Alhoewel in geen opzicht naar het ef fectvolle is gestreefd, map- toch niet onver meld blijven, dat er momenten in deze film zijn, die bewijzen hoe er feitelijk geen gren zen neer zijn voor technische mogelijkhe den. Hot gevecht met den draak, de gansche tarnhelm-geschiedenis,, de strijd tusschen Gunther en Brimhilde met Siegfried op den achtergrond, ziin er het bewijs voor. Met allo hulpmiddelen van decor en techniek, die dc regisseur heeft samengebonden in een op artistieke grondslagen berustend geheel, had hij de beschikking over heel knappe actrices en acteurs, die in stiil en uitnemende mimiek hun rollen vervulden. Nogmaals, het is een zeer hiizonder film werk, een attractie, welke een ieder rnoct gaan zien. BIOSCOOP „DE AREND." Jackie Cccgan. De Kleine Verschoppeling. De bioscoop „de Arend" vertoont vanaf rooT- gen als hoofdnummer wederom een flim, waar in Jackie Coogan de hoofdrol vervult, n.l. „De Kleine Verschoppeling." De inhoud van deze aardige film komt op het volgende neer KJeine JackH is vaderloos, moederloos, dak loos, dus..... een wees. Weggeloopen irit het weeshuis, omdat men zijn lieveling, zijn hond, geen gastvrijheid wil verlcenen, wordt hij 's nachts door een agent gevonden, en naar huis gebracht. Het toeval wil, dat zijn verblijf in het wees huis niet van langen duur zal zijn. Bij gebrek aan de noodige fondsen kan het weeshuis zich finantieel niet langer staande houden, cn door middel van een dagblad cam pagne, tracht men nu voor de weesjes een te huis tc bekomen. Of dat tehuis goed is, dat geluk valt niet elk kind te beurt Ook Jackie heeft ccn onder dak gekregen bij den heer Lee, een loodgi'tcr. Jackie heeft zijn nieuwe moeder al spoedig lief gekregen, maar met zijn aangenomen vader kon hij het minder goed vinden. Deze verkeert heel dikwijls in een niet al te beste stemming, en uit zijn humeur dan op zeer hardhandige wijze. Op een middag nam Jackie de boodschap aon, dat de loodgieter onmiddellijk aan het op gegeven, adres moest komen, om een lek te stoppen. De heer Lee, die weer een van zijn vriendelijke aanvallen had. weigerde tc gaan werken, cn Jackie, het verdriet van zijn moe dertje ziende, besloot in zijn vaders plaats te gaan. Dat hij het gereedschap nauwelijks tillen kon, deerde den kleinen dapperen man niet. Hoc Jackie het lek stopte, vertelt U do filmin ieder geval, hij ontving voor dit karweitje 5 dollars Overgelukkig stapte hij naar huis, blij, ziin moeder het geld te kunnen geven Maar vader waakte met argusoogen. Hij eischte het geld op, en moeder, bang voor vaders dreigende honden, gaf 't geld. Dat v/as te veel voor kleine Jackie. Hij wist zich van het geld meester te maken, om het later, wanneer vader vertrokken was, weer aan moeder te geven. Vader, die het geld mist, begrijpt, dat Jackie het heeft weggenomen, en is von plan Jackie gced of te rossen Ook moeder krijgt haar deel, maar een in middels toegeschoten agent, weet den bruut tc overmeesteren cn aon het gerecht over te leveren. Dien avond lazen de ouders van Mary, Jackies pleegmoeder, in de couranten, dat hun kind, die indertijd tegen hun wil met dien man trouwde, zoo ongelukkig was. Het ouderhart verloochent zich nooit. Den volgenden dag bij de terechtzitting waren ook Mary's ouders aanwezig. Jackio deed een omstandig verhaal van de ware tocdrticht der zaak, en de loodgieter krijgt ziin verdiende loon, n.l. een jaar gevan genisstraf, tot groote opluchting van Jackie. Dc ouders van Mary, die eerst nu hoorden, in welke handen hun dochter gevallen was, openden opnieuv/ hun ouderlijk huis voor hun kind. Ook voor Jackie met zijn hond werd con plaatsje ingeruimd, en werden zij liefderijk in het gezin opgenomen. CINEMA R07AL. Rin-tin-lin de Speurder Bovengenoemde film, die de Cinema Royal als hoofdnummer geeft, is een verhaal uit de sneeuwvelden voor Alaska, waarin de hoofdrol vervuld wordt dcor den dieren-ncteur, den hond Rin-Tin-Tin. In den grooten ooriog werden in een der loopgraven twee politiehonden geboren. Lec Duncan, een waarnemer van het 135e vlieg- escadron, nam ze bij hun gedooden meester weg. Het mannetje werd de mascotte van het regiment, cn kreeg dc-n naam Rin-Tin-Tin. Zijn zuster noemden ze Ninette. Bij het beëindigen van den oorlog gingen de honden mee naar Amerika. Ninette stierf onderweg. Rin-Tin-Tin kwam in California cn verwierf zch daar de hoogste onderscheidingen. In de Canadecsohc witte vlakten, tusschen wolven verzeild geraakt, groeide Rin-Tin-Tin als een der hunnen op. In uiterlijk volkomen, van inborst echter niet hun gelijke. Behept met de sluwheid cn bloeddorstigheid van den wolf is het toch zijn hondeninstinct, dat hem ver wijderd houdt van zijn wolven-broeders. Op zekeren dag krijgt een Fransche Cana dees opdracht, om voor rekening van een bont maatschappij een partij vellen door den Cari- bon-pas te brengen, het gevaarlijkste punt der wildernis. Door het uitzenden van Gabriel ziet Galloway de kans schoon twee vliegen in één klap te slaan, want Felice Tavish, Gabriel's verloofde, zou Galloway's vrouw kunnen wor den als zijn mededinger uit den weg geruimd was. Zijn handlanger, de Vos genaamd, zou voor het verdwijnen van Gabriel zorgdragen. Op dc noodlottige wordt Gabriel plot seling aangevallen. Een kogel treft hem in liet been, en reeds waant liij zich verloren, als Rin- Tin-Tin, die bij ingeving voelt, dat cr verraad gepleegd wordt, zich onverhoeds in den strijd mengt. Niet dan met de grootste moeite ge lukt hot den sluipmoordenaar te ontkomen. In de mcening, dat Gabriel Dirpree dood is, keert de Vos naar zijn lastgever terug en Gal loway laat geen tijd voorbij gaan om van de behaalde voordëelen te profiteeren. Alsof hij zeer bedroefd is, deelt hij Felice Tavish mede, dat haar verloofde den dood gevonden heeft Niet aldus echter zou de misdaad over het recht zegevierenAls Galloway verneemt, dat Gabriel terug is, slaat hem de schrik om het hart, en beschuldigt hij als eenig redmiddel Gabriel wan de herhaaldelijk gepleegde dief stallen en aanslagen ten nadcele van de bont- maatschappij. Om zijn tegenstander voor goed uit den weg tc ruimen, draagt hij den Vos op, eenige bontvellen in Gabriel's woning te ver bergen. Wederom is het Rin-Tin-Tin, die den aanslag verijdelt, en tevens indirect de schuld van den ontrouwen agent aan het licht brengt, en inplaats van Dupree zien wij Jim Galloway geboeid naar de gevangenis sleuren. Het gelukt hem te ontvluchten en zich uit de voeten te maken, terwijl hij op zijn vlucht Felice Tavish bij zich op het paard sleurt. Dit is evenwel ziin laatste misdaad een worsteling ontstaat, welke eindigt met de overwinning van het recht. PREDIKBEURTEN. Dondcrdcg 25 December 1924. (Iste Kerstdag). Sint Joriskerk. 10 uurDienst 7 uurDienst. Bclhclkerk. 10 uurDienst Luchtige Liedjes. En tout chose il faut considérer la fin La Fontaine. Jij staat. Kerstboom, daar te prijken In een zee van gouden licht En je straalt een warme gloed af Op blij-kindjes mooi gezicht. Jij staat, Kerstboom, daar te prijken In een deftige salon, In met doeken gedrapeerde Opgesmukte oude ton. Jij staat. Kerstboom, ook te prijken In een klein armoedig krot, Met drie heel goedkoopc kaarsjes, In een kale bloemenpot. Jij staat. Kerstboom, groot en machtig In een lichte kathedraal, En je schittert en je flonkert En ze zingen allemaal. Jij staat. Kerstboom, met je vrienden Op de Zoterdagsche mar't En de koopman hakt j' een stuk cf En het gaat je door je hort. Jij ziet. Kerstboom, héél veel menschen Arm en rijk en jong en oud En je staat er bij tc peinzen En te denken oen je woud. Een, twee dogen mag je glanzen, Wordt je prachtig opgesmukt, Wordt je zelfs bezongen, Kerstboom, Nadat-je bent uitgerukt. Een, twee dagen ben je koning, Wordt jc heerlijk opgetooid En is 't Kerstfeest ofgeloopon Wel, dan wordt je weggegooid. PIMM7. Wijkgebouw Monnikenpad. 10 uurDienst Rcmonstrantsche Kerk. 10.30 uurDr. R. Miedema. Doopsgezinde Kerk (Blankenhcïmstraat). Vrijzinnig Hervormden. 10.50 uurDs. C. Met uit Zaandam. Evong. Luthersche Kerk. 10.30 uurDs. de Jongh. Gcref Kerk (Zuidsingel). 10 uurDs. Tccrink. 5.30 uurProf. 3>r. Ridderbos int Kampen, Gcrcf. Kerk (Langegracht). 10 uurProf. Dr. Ridderbos uit Kampen. Christ Gercf. Kerk (W. v. Mechelenstraat). 10 uurDienst. 5.50 uurDienst Vrije Gercf. Gemeente. 9.30 uur Dienst. 5 uur: Dienst Oud-Kath. Gemeente (Zand 13 A). 10 uurH. Dienst Scminorie Muurhuizen. 9.30 uurG e e n dienst. Leger des Hcils (Havik). 10 en 6 uurDienst Christian Science (Laantje 3) 10.30 uurHoll. dienst Ba rneveli 9.30 uurDs. Rappord. 5 uurDs. van Ameide uit Putten. Hoevelaken. 9.30 en 2 uurDs. Doornveld H o o g 1 a rt A 9.50 uur: Ds. Recser. Leusden. 10 uurDs. Schellenberg. Nijkcrk. 9.30 uurDs. Van Melle. 2 uurDs. Pop. 5 uurGeen dienst Schcrpenzeel 10 en 6 uurDs. Horthoom* Soesterbcrg. 10 uurDs. L. J. van Leeuwen uit Hilversum. Soest 10 en 2.30 uurDs. Brans. Woudenberg. 10 en 6 uurDs. Kleywegt. Vrijdag 26 December 1924. (Tweede Kerstdag), St. Joriskerk 10 uurDs. den Hollander. Andere Ned. Herv. Kerken. Geen dienst. RemonstTantsche Kerk. Geen dienst Doopsgezinde Kerk. 10.30 uurDs. F. Kuiper- Evong. Luth. Kerk. Geen dienst. Gereform. Kerk. Zuidsingel. 10 uurDr. A. H. v. d Kooy. Langegracht Geen dienst. Chr. Gercf. Kerk. TO uurDienst. Vrije Geref. Gemeente, 9.50 uur Dienst. Barneveld. 9.30 uurDs. Rappard. Hoevelaken. 9.30 uurDs. Doornveld Hoogland. 9.30 uurdc heer v. <L Heide uit Amers foort. 6.30 uurDs. van Apeldoorn uit Voort* huijzen. Leusden. 10 uurdc heer J. P. Dijkman uit Zeist N ij k e r k. 9.30 uurDs. van den Nieuwenhuijzem 2 uurGeen dienst. 5 uurGeen dienst. Scherpenzeel. 10 uur: Ds. Harthoorn. Soesterbcrg. 10 uurDs. Radix, Soest 10 en 2.50 uurDs. Brans. Woudenberg. 9.50 uurDs. Kleywegt

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1924 | | pagina 2