Maisin do Nouveauté
KOUSEN
BINNENLAND.
STADSNIEUWS.
Uit mooi Amersfoort.
UIT DEN OMTREK.
tochtige Liedjes
RECLAMES.
Prijs 1—3 regels f 1.55. elke rcscl racer 0.50
Uirechtsche weg 38. Tel. 302
Ontvangen de nieuwste soorten
in alle modetinten in iil d'Ecosse, fl!
d'Ecossó met zijde, flor, zijden enz. Ook in
Kinderkousen in fil d'Ecosse mot zijde, wol
met zijde.
HALVE- EN SPORTKOUSEN.
'Hoefblad.
In een <ier mooiste stukken von ons plant
soen, we loopen er, als we uit do Hecren-
straat komen, rechtuit in staat op het
oogonblik een teer merkwaardige plant in vol
len bloei. Ze volt niet erg op, omdat zo hcc-
lemaol aan den kont der Beek staat, bij hot
bruggetje dot naar de Nochtegaelsteeg leidt,
moor wie do mooie trossen ziet staan, blijft
allicht enkele oogenblikken er bij toeven en
vraagt zich afWat kan dot zijn
En dot is geen wonder, want de lichtpaars
gekleurde somehgesteldo bloempjes mogen in
grootcn getolc aanwezig zijn, van de bluderen
der planten is zoo goed als niets te zien. Dus
dringt de vraag zich opheeft deze plant geen
bladeren, of zijn het de spitse, vliezige schub
ben, welke oan den stevigen steel dor bloem
trossen zitten? Toch niet: Petasitcs officinalis
heeft wel bladeren en geen kleintjes ook, moor
die zijn er nog niet. De groote hartvormig-
rondc lappen, grooter dan tafelborden, ver
schijnen later ais de bloemen vrijwel uitge
bloeid zijn, nemen ze de versiering van den
oever der Beek over. ,,N"t parasollen, die blo
deren I" zei een meisje dezer dagen. Aangezien
„petasos" het Griaksche woord voor parasol
is, wos dot nog zoo mis niet.
„Wilde hyocinthen" ais naam voor de bloe
men is veel meer mis.
De Hollandsche ofiicieeie naam is Groot
Hoeibiod. Heel algemeen is dit echt inlond-
sche gewas niet. liet staat graag op kalkachti-
gen kleibodem aan het water. Wij zogen het
steeds op leemachtige plaatsen, bijv. aan den
over van den Ouden IJsel bij Loogkeppel, aan
den IJsel bij Zutfen en oan de Geul in Lim
burg. Er is ook nog een witte soort, die vrij
zeldzaam is. Amersfoort staat bekend als een
der vindplaatsen. Wie ze weet mag het zeg
gen I
VZr.SPEZWE DER ECHTEN.
.VIJFTIGJARIG BESTAAN VAN 1IET
INTERNATIONAAL VERBOND
TEGEN DE GEWETTIGDE ONTUCHT.
Op 19 Vaart j.l. was Itet 50 jaar geleden,
dat te Liverpool de woonplaats'van mevr.
Josephine Butler, het Internationaal Ver
bond gesticht werd tot bestrijding van de
gewettigde ontucht, d.w.z. van het stelsel
van de reglcmenteering der prostitutie.
Dit feit, dat dezer dagen in Engeland op
versehillendo plaatsen zal worden herdacht,
noopte het bestuur der „Fédération aboli-
tionniste internationale" om (in afwiildng
van het aanvankelijk besluit, reeds iu de
maand Juni saam te komen) op 4 en 5
September 1925 te Genèvc een Reünie bij
een te roepen van allen, die aan haar werk
in den loop der jaren hebben deelgenomen.
Groot is de verandering in de denkbeel
den en ingrijpend ziin de hervormingen in
de wetgeving van vele landen, waartoe het
levenswerk san Mevr Butler den stoot heeft
gegeven. Het stelsel van de reglementcering
der prostitutie is thans afgeschaft in Beie
ren. Br.lgai ije, Denemarken, Engeland, Ne
derland, Noorwegen, l'olen, Rusland, Ser
vië (het oude Servië n.l. van voor den
oorloc) en Zweden: voorts in alle cantons
van Zwitserlund behalve Genèvc; doch ook
daar is, evenals in Duitschland en Oosten
rijk, een wetsontwerp tot afschaffing inge
diend, dat veel kans heeft 'van slagen.
Bovendien zijn nog in tal van andere lan
den in en buiten Europa abolitionistisehe
comité's werkzaam.
Aan de Reünie te Genèvc zullen ver
schillende tiidgenooten van Mevrouw But
ler deelnemen, onder wie cnl;ele van liare
medewerkers uit de eerste dagen.
M. de Meuron. president van het Dage-
Hjksch Bestuur, die sedert 1893 een Leven
dig aandeel nam in het werk der Federatie,
zal te Genève het woord voeren over: Een
blik on het werk der Federatie gedurende
een halve eeuw. Mr. A. de Graaf, de hui
dige voorzitter van dit internationaal ver
hond, zal spreken over: De Federatie in
hare heteckenis voor dezen tijd.
Op den avond van 4 September zal er
een groote openbare samenkomst gehouden
worden, waar verschillende van de vete
ranen e:i de tegenwoordige leiders liet
woord zullen voeren.
Tweede Kamer.
In de zitting van Vrijdag wordt besloten
Dinsdag o.s. de einstemmingen te houden voot
de wetsontwerpen tot wijziging van de be-
roepsv/et en van de wet tot richtigo heffing
der directe belastingen.
Op een vraag von den heer Dresselhuys
deelt de voorzitter mee, dat het Paasch-
reces tot 23 April zal duren.
Aan de agenda wordt toegevoegd een ont
werp tot wijziging van de Kieswet (opheffing
van den stemplicht).
Bij de behandeling van de artikelen der nieu
we pensioenwet verdedigt de heer van
Braambeek zijn amendement om te voor
komen, dat door de arbeidsovereenkomst amb
tenaren niet onder deze wet vallen.
Minister C o 1 ij n wijst er op, dot dit ont
werp slechts een verlichting brengt voor het
fonds van 3 millioen jaarlijks. Dit is slechts
een derde van wat nocdig is. Daarom moot spr.
zich op iedere beknibbeling verzetten. Het
amendement-van Braambeek is niet noodig.
daar da regeering voldoende waarborg geeft
om tegen misbruik van publiekrechtelijke licha
men te kunnen waken. De Minister wijst ook
het omendement-Ketelnnr nf
De he:r van den Tempel wijst er op,
dat ook voor arbeiders op die overeenkomst
een pensioenregeling moet worden ontworpen,
of dat zij gebracht moet werden onder de In
validiteitswet.
Minister C o 1 ij n dupliceert. Iemand die in
overheidsdienst is, volt of onder de Invalidi
teitswet, öf onder de Pensioenwet. Het nieuwe
lid van art. 3 geeft de regeering voldoende
waarborg tegen willekeur. Voorzoover het
Rijkspersoneel betreft, zal de Regeering de
Centrale Commissie hooren. Het amendement
van Braambeek wordt verworpen met 46 tegen
16 stemmenhet amendement Ketelaar met
35 tegen 27 stemmen. Art. 2 wordt aangeno
men met 46 tegen 16 stemmen.
Do heer Van der Woerden licht het
amendement v$n Braambeek toe om to voor
komen, dot ten eanzien van vennootschappen
ambtenaren buiten de Pensioenwet zouden vol
len door plaatsing von een deel van het oan-
deelkopitaal in particuliere honden.
Minister C o 1 ij n antwoordt op den vraag
van mej. Groeneweg dat personeel van het
buitengewoon lager onderwijs onder da pen
sioenwet blijft vallen.
Het omendement-v. d. Woerden wordt ge
wijzigd en zal eerst gedrukt worden.
PAEDAGOGISCHE GROEP.
B i 1 ih o v e n. Op de Paedagogiscne confe
rentie, die met de Paoschdagen in het Broe
derschapshuis te Bilthoven wordt gehouden,
zal o.m. Mej. J. E. F. van Dorp, montessori-
leidster aan do Pollas-Athcneschool te Amers
foort spreken over „De Montessori school in
do praktijk". De heer J. H. Bolt, leider van bo
vengenoemde Polios Atheneschool zal bet on~
derwerp„De Pallas Athene-gcdachte in op
voeding en onderwijs" inleiden, terwijl de heer
Ir. P. Schut ut Amersfoort het woord zal voe
ren over„Opvoeding en Maatschappij". (Do
invloed, die de maatschappij in verschillend
tijden op de opvoeding gehad heeft en nog
heeftl
BERICHT.
Zij, die zicK met ingang van 1 April o.s.
abonneeren op het Amersfoortsch Dagblad
ontvangen de tot dien datum verschijnende
nummers gratis.
PERSONALIA.
Aan het Technicum te Bingen is geslaagd
voor werktuigkundig ingenieuw de heer P.
Bekking e. i. alhier.
EXAMENS.
In de commissie, in 1025 belast met hel
examinecrcn van hen, die oene akte van be
kwaamheid wenschen te verkrijgen tot het ge
ven van M. O. in het boekhouden (nktft I<
XE en Q) of tot het geven van L. O. in de
beginselen der handelskennis akte U), is o m.
benoemd de heer J. Peper, directeur der Han
delsscholen alhier.
AMBACHTSCHOOL.
Verloting.
Belangstellenden vestigen wij de aandacht
op de in dit nummer voorkomende adverten
tie betreffende de verloting van de Ambachts
school. Door de leerlingen dier school zijn
lülrijke voorwerpen vervaardigd, die als prij
zen gebruikt zullen woiden. De trekking zal
plaats hebben op 20 April a.s.
BIOSCOOP AMICITIA.
Dante's „Inferno".
In aansluiting op hetgeen wij reeds schreven
over het hoofdnummer in de bioscoop Ami-
citia „Inferno", kunnen wij nog het volgende
mcdedeelcn.
Hoofdzaak in deze prachtfilm blijft Dante's
tocht door de Hel en de grootsche regie in dit
filmwerk grenst oan het onmogelijke. Geen
wonder, dat een vol jaar is gearbeid aan dit
meesterstuk. Daarbij moet men bedenken, cat
door sterfelijke wezens wordt voorgesteld, wat
eigenlijk gezegd, niet kon beschreven worden
door wat sterfelijk is. En toch, wij zien de
breedte, de lengte en de diepte van dien vuur
poel de vertwijfeling der verdoemden We
vormen in den geest een plaatsvoorstelling en
als een vruchtbare meditatie werkt dit stuk op
onzen geest na cn doet ons heilzame voorne
mens maken.
De film o!s Dante-illustratie is geboren uit
de techniek von dezen tijd en de weergave van
de „ruée infernale" is met ÉToed gevolg ge
schied. De beroemde illustraties van Gustavo
Doré hebben tot voorbeeld voor deze film ge
diend. Op deze wijze is de vcnsch van Danle,
die wilde, dat door zijn werk vóór allrs de
waarheid zou worden gediend, ook verwezen
lijkt. Danto was de groote profeet von de waar
heid, zijn werk wil louteren en opvoeren van
het kwaad tot de hoogten van het licht. Het
is een buitengewoon interessante film, een
heerlijke toepassing der zintuigen voor ont
wikkelden. Het spel in het gedeelte, dat we
als „modern" zullen aanduiden, is goed, met
name dat van Ralph Lewis, els de bankier.
In het bijpregromma is de opname van „Cnr-
rara", met zijn marmergroeven en de toepas
sing van deze kostbare natuorsteensoort zeer
fraai, terwijl het komisch gedeelte verzorgd
wordt door een tweedeclige klucht cn het
grappige „Fox-Hocus-Pocus". Zoonis de an
nonce Woensdag vermeldde, wordt „Inferno'
tot cn met Maandagavond vertoond.
CINEMA ROYAL.
Blinde Harten. Dc Spion.
Tot cn met o-s. Maandag wordt in dc Cine
ma Royal als hoofdnummer gegeven „Blinde
Harten", in welk 5-dcelig filmspel de hoofdrol
vertolkt wordt door Hobcrt Boswarth, voor
regelmatige bioscoop bezoekers geen onbokenJ
de. De voornaamste figuren in deze film zijn]
een zekere Loison cn zijn compagnon en vriend/
Thomas, die in het goudland Klondike rijk zijil
geworden. Door een ontdekking bij hun thuis/-
komst worden dc eerst gezworen vrienden clj
kaars felste vijanden, waarvan Thomus de
schuld kreeg. Er ontstaan vervolgens veicrlci
verwikkelingen, die het geheel zeer spannend
cn boeiend maken. Het feit, dat de zoon van
Thomas cn de dochter van Laron op elkaar
verliefd worden maakt de haat tusschen do
vaders nog heviger cn de geheele intrigue nog
ingewikkelder. Spoedig volgt dan de ontknoo
ping, waarin olies tot klaarheid wordt gebracht,
zoodal niets meer het huwelijk tusschcn de
beide kinderen in den weg staat.
Het hoofdnummer van Dinsdag tot Vrijdag
is een nvonturen-film in 6 neten „De Spion".
Aurelo Seydncy vervult er den hoofdrol in
Het betreft een rijko Amerikaansche miliar-
dair Stceners, die een juweel gestolen heeft
van het altaar van don God Khnma. Hij wordt
door de priesters achtervolgd, die hem op nlle
mogelijke manieren in het nauw drijven. oDoor
allerlei listen die de film ons laat zien, weet
hij echter oon hun handen to ontkomen, zoo
dat de achtervolgers onverrichter zako moeten
terugkeeren. Ook deze film heeft wederom een
gelukkig einde.
Beido programma's woiden voorts aange
vuld met een weekrevue, een natuuropname cn
enkele komische nummers,
BROEDERSCHAPS-FEDERATIE.
Ontwopcnïng.
Gisteravond sprak in de zaal van het Loge-
gebouw ds. F. Kuiper in openbare vergadering
der groep Amersfoort van bovengenoemde Fe
deratie, waarbij 54 vereenigingen zijn aange
sloten, die verbroedering onder dc menschen
nastreven.
De vergadering werd geleid door den groeps-
voorzitter, den heer R. H. H. Leopold.
Na opening en p ra el u dj eerend orgelspel van
den heer Adriaans behündelde ds. Kuiper het
onderwerp: Ontwapening als Broederschopsge-
dachte.
Om te blijven buiten verkiezingspolitieke
vragen zal Spr. het onderwerp cenigszins his
torisch belichten voorzoover het onze gene
ratie betreft
Het eerst v.ordt ontwapening bezien als Broe-
derschopsgedachte sinds den wereldoorlog.
De meeste menschen hebben neiging om dien
grooten ramp weer te vergeten, daar het leven
dringt tot voortgaan, te verzwijgen het groote
onrecht dat is geschied.
En toch is de oorlog van groot belang ge
weest.
Voor de oude generatie, die in 1914 klaar was
met haor wereldbeschouwing, was de oorlog
een groote teleurstelling, niet passend in haar
ervaring.
Voor de jongeren wos het meer. 't Feit van
oorlog heeft hun veel dieper getroffen.
Menschen, die het feit willen achteraf zetten,
tien in den oorlog slechts een phase, een mo
ment. Ook beschouwen ze hem als een natuur
lijke noodwendigheid.
Maar dan moet hij nog te meer onze oon»
dacht vragen.
We zien ellende, verspilling op allerlei ge
bied. cultuurvernietiging, broederslochting.
Wij mogen en willen dat alles niet vergeten.
Maar van het grootste belang is, hoe we het
bezien: als noodlot oyer ons gekomen of als
mcnschclijke schuld.
Als noodlot kwam het over ons allen, ook
over de verantwoordelijke staatslieden cn
vorsten, die slachtoffers waren van systeem en
ideecn^ Veel te hoog is opgegeven van enke
len. Ook zij waren slachtoffers van den groo
tcn stroom der gebeurtenissen en politieke con
stellatie, waaruit de oorlog als noodzakelijk
gevolg is te voorschijn getreden.
Met tweede aspect is dat yan menschelijkc
schuld.
Maar niet van schuld van dezen of genen.
Elk beschuldigde kan zich er op beroepen niet
anders gekund te hebben.
In dit noodlot kunnen we zien een oordeel.
De misdadige mcnsch als mensch krijgt zijn
straf. De wereldoorlog is een spiegel geweest
voor de menschheid.
Wie dat oordeel verstaat, voelt ook schuld
op zich, ziet zijn verantwoordelijkheid cn ziet
in de misdadigers slechts de uitvoerders.
In dit gevoel van schuld ligt het eenige uit
zicht.
De vraag is gesteld: Schaamt gij u niet?
Wat is daarop uw antwoord?
De wereldoorlog heeft het humaniteitsideoal
gesterkt.
De wensch om elkaar te leeren kennen be
gint zich uit te breid n, ook onder de verschil
lende rassen. Ook economische reden dringt
daartoe.
Daar zijn echter groote moeilijkheden.
De economische band brengt tegenstellingen,
de geschiedenis heeft grenzen getrokken, ach
ter de qunesties rijzen nieuwe vragen, het ras
senvraagstuk behecrscht verschillende wereld-
deelen, er zijn geestelijke verschillen, die niet
zijn weg te nemen, er is strijd tusschen wereld
religies, strijd tusschen religie en ongeloof.
Dit alles wordt niet opgeheven door elkaar
te lecren kennen; de atmosfeer is geladen.
En omdat we weten dat het niet van zelf
gaat en toch weten, dat oorlog iets is dat niet
bestaan moet, zegt het broederschapsidee: Da
wapens neerf
De tweede gedachte, door SpV. ontwikkeld,
ziet het militarisme als slavernij.
Dit niet genomen als dik woord in den zin
van tyrannic aan de andere zijde, maar omdat
de vrijheid wordt opgegeven, gehoorzaamheid
wordt geëischt, het geweten wordt miskend,
onderdrukt wat heerschen moet.
Het militarisme is een spiegel onzer cul
tuur. Dat moet gebroken worden.
Spr. kent dc ellende van de anarchie, maar
deze is veel een gevolg van een militarisme,
dat een wet van buiten stelt boven het innerlij
ke, waardoor de vrije persoonlijkheid wordt
miskend en gebroken.
De oorlog is ongeoorloofd. Conflicten mogen
niet door een oorlog worden opgelost.
Van de beschouwing moet geen gevoelskwes
tie worden gemaakt. Ingehamerd moet worden
van alle zijden, dut de oorlog is een onrecht.
't Is menschenplicht te zeggen Wij willen
niet.
En daarom de wensch van ontwapening.
Spr. vat zijn rede samen in deze drie con
clusies
De wereldoorlog, als noodlot ons getroffen,
heeft ons overtuigd van schuld en heeft ons
schaamte gebracht.
Do brocderschapsgedachte ziet den menscb
als vrij wezen en den oorlog als slavernij.
Daar oorlog om geschillen te beslechten een
onrecht is, is de mensch verplicht de mogelijk
heid tot oorlogvoeren te ontnemen door ontwa
pening.
Na een kort orgelspel wordt een uur besteed
aan gednchtenwisseling.
De heer Hofland heeft gemist een aanwij
zing wat kracht kon bijzetten om die idealen to
realiseercn. Hij ziet in dc arbeidersbeweging
een belangrijk element om het streven naar
oorlog onmogelijk te maken. Hiervoor verwijst
hij naar het optreden der Eng. en Holl.
transportarbeiders tijdens het Poolsche con
flict.
Spr. roert de schuldvraag aan en wijst op
den funestcn invloed, dien de geest van Nie-
tutie bij dc opvoeding van het Duitsche volk
heeft uitgeoefend, de geest van overhcersching
door enkelen.
Een volk, in die richting opgevoed en geko
men tot economische macht, komt tot imperia
lisme.
Spr. noemt het schuilevinkje spelen als bij
het bezien der quaestie niet gelet wordt op do
belangentegenstellingen, ontstaan uit cultuur
historische ontwikkelingsvormen van het maat
schappelijk leven. Vrede in de toekomst zal niet
mogelijk blijken, zoolang belangentegenstellin
gen der individuen niet onmogelijk zijn ge
maakt.
Deze opmerkingen werden door den Inleider
uitvoerig beantwoord.
Vele vragen worden nog gesteld van ver
schillende zijden. Uit dc antwoorden blijkt dat
spr. voor zich zeiven alleen de hoop gesteld
heeft op de Belofte, als de Christus ons zal ge
ven in verre toekomst een eenheid, waarin do
tegenstellingen verdreven zijn.
Onder de gestelde vragen was dezeof de
ontwapening bevorderd werd door dienstwei
gering.
Spr. meent, dat dienstweigering in 't alge
meen weinig helpen zal. Hij gelooft echter toch
dot het we! moet voor hen die werkelijk over
tuigd zijn en een misdaad zouden begaan aan
hun zieleleven, als ze het niet deden.
Een chaos ziet hij er niet van komen.
De voorzitter dankte voor de diepe waarhe
den die dezen avond naar voren zijn gebracht
AANRIJDING.
Op do Bardun cn Wirytierslann.
Op dc Barchman Wuytierslaan had heden
ochtend te ongeveer II uur een ongeluk
plaats, dat voor zoover voQrloopig kon wor
den beoordeeld, nog vrij goed is afgeloopen.
Op het rijwielpad reed een jeugdig wielrijder
terwijl een kameraadje van hem, zooals wel
meer gebeurt, op de framestang zat. Door ech
ter plotseling van het rijwielpad op den straat
weg te zwenken, werden de wielrijders aange
reden door een juist passeerendc auto. Zij
kwamen te vallen en werden oogenschijnlijk
licht gekwetst. Dr. Eggink, die spóedig ter
plaatse was, en de eerste hulp verleende, acht
te het echter wcnschelijk, dat beiden per zie
kenauto naar het ziekenhuis werden overge
bracht. Nadere berichten omtrent de gevolgen
van dit ongeval ontbreken nog.
ENKABUS OMGESLAGEN,
Twee gewonden.
Gistermiddag is ongeveer 300 M. ten Zui
den van het kruispunt Arnhemscbsweg—Doo-
deweg een Enkabus van de Kunstzijdefabriek
te Ede door het breken der vooras omgesla
gen.
Behalve de chauffeur waren er tien meisjes
van genoemde fabriek in de bus. Het ongeval
liep betrekkelijk goed af, daar slechts twee
meisjes kwetsuren kregen. Nadat een genees
heer uit Lcusden de eerste hulp had verleend
zijn de gewonden per ziekenauto naar hun
ouderlijke woning vervoerd.
De marechaussee heeft beslag op de autobus
gelegd cn stelt een nader onderzoek in.
WIELRIJDERS.
Fietslantaarn aansteken 6 uur 57 min.
INGEZONDEN STUKKEN*
ihtiUn verantwoordelijkheid der Redaeti*
Jk oopi* wordt niet iemggegeom
Alleen mét den naam des inzenders
ondcrtcekcnde stukken komen voor
plaatsing in aanmerking.
Amersfoort, 28 Maart 1925.
Mijnheer de Redacteur I
In het blad von 26 Maart '25 van uw cou
rant komt een ingezonden stuk voor van den
heer Visser, inhoudende een zinsnede, die juist
van inhoud, maar niet juist geformuleerd is.
Daar wordt gesproken van de „buitengewone
ledenvergadering op 2 September 1924, uit
geschreven door de hceren Kruisinga, Becht en
Goudswaard". Tot het bijeenroepen van een
ledenvergadering waren de onderteekenaars
der desbetreffende circulaire absoluut onbe
voegd. Zij benijden echter a Timproviste het
samenbrengen van de ouders op een bijeen
komst, omdat het reglement geen clausule be
vatte, waarin een vergadering door een zeker
aantal leden verlangd, verplicht wordt gesteld.
Dit was een noodmaatregel, die de gelegenheid
moest scheppen om de motivccring van het
bewuste rapport onverkort ter kennis van do
leden te brengen, hetgeen op een ledenverga
dering onder de auspiciën van het bestuur
kwalijk to verwachten was. De vergadering
van 7 October 1924 heeft bewezen, dat die
verwachting geenszins ongegrond was, waar
immers door stemming zonder bespreking de
zaak geforceerd werd. Het is mijn vaste over
tuiging, dat, indien door het bestuur terstond
na het jaar von moeilijkheden tegenover de
ouders der Wycrstraatschool openbaarheid
ware betracht, volledige opening van zaken
ware gegeven van alle onaangenaamheden, die
zich hadden voorgedaan, dat dan de atmes-
pheer zou zijn gezuiverd. De luidruchtige de
monstratie ter ouderbijeenkomst van-2 Sep
tember 1924 door een deel der aanwezigen,
moest wel de positie van het bostuur aanzien
lijk verzwakken in de oogen van velen, die tot
op dat oogenblik onbevangen tegenover do
zaak hadden gestaan.
Wanneer nu eerdaags op de jaarvergadering
door het bestuur inlichtingen zullen worden
gegeven, dus in meerdere of mindere mate
opening van zaken zal plaats hebben, dan is
dat mosterd na den maaltijd. Men eindigt dan
met datgene, waarmee men had moeten begin
nen, verleden jaar. Nu woekert het kwaad
LENTE.
Als de lieve lente komt,
Komen ook de vogels weer.
Zingen hoog hun liedjes teer
Denk je aan geen koude meer
Bloemen I Groen f Gekwinkeleer I
Komt het kics-geredeneer.
Prijst een iegelijk zich zeer
Stem opmijn partij, meneer.
Want wij mecnen het zoo eer
lijk, zijn altijd in do weer a
Ja, dhn komt de lente I
Als de lieve lente komt.
Wordt het Maart April en Mei
Iedereen die voelt zich blij,
Voelt zich opgewokt en vrij
„Kom cn dartel wat met mij I"
Boe't het koetje in de wei.
Tijd van vreugd en vrijery
Zonder griep of artsenij.
Nieuw, jeng, frisoh, mooi jaargetij,
U dit opgedragen zij t
Heerlijk-mooie lente I
Als de lieve lente komt.
Dan komt ook het jonge goed,
Grijpt de fietsen en met spoed
De natuur in wonderzoet
Klink 't gekweel van snoet tot snoet
Ha, de lente zit in 't bloed,
Die nu al wat jong is voedt
En onsteekt in liefdesgloed.
Hij verklaart zich, en vat moed -=»
Z ij vindt 't goed dat hij dat doet.
Want het is toch lente I
Als de lieve lente komt.
Komt een nieuwe, frisscho geest
Winterherfstze zijn gewéést t
Ieder die de koude vreest.
Voelt zich nu niet meer bedeesd,
Als-ie do kalender leest.
Iedereen merkt zelf het meest
Hoe het jaor is omgeraced
Denkt met schrik aan 't gruwelbeestl
Straks begint het schoonmaakfeest I
Maar 't is dan ook lente
PIMMY.
voort, tengevolge van de te Iaat komende mo
tivccring.
Met dankzegging voor de verleende plaats
ruimte.
Hoogachtend,
r H. E. BECHT.
GeacKte Keer Redacteur I
Vergun mij een weinig plaatsruimte voor de
volgende opmerkingen
Gisteravond, 26 Maart, woonde ik in de
Remonstrartsche kerk alhier de lezing bij van
dr. Ph. Peyrot, rector van het Gymnasium,
over Socrates. Spreker behandelde in korte
trekken het leven en sterven von den grooten
wijsgeer, schetste eerst het milieu, waarin So
crates optrad en vlocht tusschen dot alles in
zijn leer van waarheid en schoonheid, een on
vergankelijke leer, die door alle eeuwen haar
waarde behouden zal. Uit den aard der zaak
moest deze lezing slechts een beknopt beeld
geven van het gekozen onderwerp. Evenwel
duidelijk genoeg om onze gedachten te verhef
fen en te ontroeren. Deze uitstekende lezing
over een uitstekend onderwerp heeft zich mo
gen verheugen in de belangstelling van t-<
misschien een 50 menschen I
Ds. Miedema, die een inleidend woord sprak,
uitte zijn teleurstelling hierover en liet den na
druk vallen op het feit, dat de Remonstrante
gemeenteleden niet getrouwer opkomen om de
gemeente-avonden te vullen en dus de samen
hang in de Remonstr. Gemeente te bevorderen.
Mijns inziens moest de nadruk hier niet op
vallen integendeel, Kerkgenootschappen
moesten ruimer van opvatting zijn en in do
onnonces opnemen toegang ook vrij voor on
dersdenkenden voor zoover plaatsruimte. Het
zelfde heeft mij reeds bij de Doopsgezinde Ge
meente, en bij mijn eigen Kerkgenootschap
gehinderd. Wanneer zal Christendom in da
Protestante kerken Christendom zijn?
Volgens mij valt er een hel licht op het bc*
treurenswaardig verschijnsel, dat in een bloei
ende plaats als Amersfoort, ook intellectueel
bloeiend, heel Amicitia vol kan loopen om het
vernuft van den mensch in de petroleumin
dustrie te bevorderen (wat ik zelf ook met ver
bazing en ontzag gedaan heb) terwijl het klei
ne Remonstrante kerkje niet te vullen is met
belangstellende Remonstranten (niet alle an
dersdenkenden hebben er als ik plezier in een
uitsluiting te overtreden) die klassiek of über
haupt intellectueel genoeg ontwikkeld zijn of
genoeg drang naar opheffing gevoelen om dat
schoone evangelie van Socrates te garr can-
hooren op uitnemende en eenvoudige wijze
door den heer Peyrot voorgedragen. Nog moet
mij van her hort, dat ik in het geheel 2 gym
nasiasten, zeggen 2 I aantrof en geen een leer-
nar. Is het enthousiasme voor ieder hooger lei
dend onderwerp dan gestorven in onzen mate-
rialistischen, jachterigen tijd? Of alleen hier in
A'foort Degenen, die gekomen zijn, werden
geboeid van het begin tot het einde, ofschoon
veel van de stof voor velen bekend moet zijn
geweest. Ik was het volmaakt met mijn vroe
ge ren leermeester eens, toen hij aan het einde
de hoop uitsprak, dat óe klassieken toch nooit
een gesloten boek voot de menschen zullen
worden en ik voeg hierbij een wensch van me
zelf, dat in de Te plaats het Amersfoortsch
Gymnasium en zijn leeraars, maar verder ook
ieder intellectueel denkend mensch. Remon
strant en niet-Remonstrant, een volgenden keer
een dergelijke lezing van dergelijke sprekers de
belangstelling zullen geven, die him toekomt.
MEVR. KOOIMAN-
DU QUESNE v. BRUCHEM.
WlSS£LhUui(S£ N.
Oft. Not. Niet Off. No.
27 SI am t. £8 Maait 25 1. uur
Lenden1 90*/« 11.9
Berlijn t'.59.65 0.59 63$
Parijs13 31 13.27$
Brus el12/2$ 1237$
Zwitserland. 48.40
Weewen0.35$ 0.35«/»t
Kopenhagen 45 90 45.75
Chi istiftnia
Stockholm 1
Now-Yoik.1. V', 2.50'Xi - 2.50>é
t Per 10.000
T 89." 5 39.25
G7 70 "67.80^