Fa. M.A.Ramselaar
STADSNIEUWS.
Krommestraat 1-4 6-8
Langestraat 52
Uitgebreide sorteering
Vesten en Pull-Overs
Dames Vesten
Pull-Overs
Jongens truien
maat'l 2[ 3j fi|
maat'! 2I 3I *l El ®l
Gebr. Jongens Pakjes
WEERBERICHT
RECLAMES.
Van 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50
1,90-2,90-3,50-3.80-4.90
4,50-5,90-8,25-7,90
lllddl 10 ||.J6 4o ji.75 [l.go |2,40
lllddl ji.75 ji.go |2,25 [2.60 |2,90 |3,26
II 2| 3;
12,93 '3,25 |3.93
IN MEMORIAM HERMAN GORTER.
DE DICHTER VAN „MEI".
en in ons
schoonheid voelen aan de optieken
verwant.
Gorter overleden I
We kijken op, al kunnen we moeilijk erken
nen, dat dit bericht ons even smartelijk getrof
fen heeft als dat van hon, die de Nederland-
sche letterkunde in de laatste jaren door den
dood ontvallen zijn. En toch bekruipt ons een
zekere beklemming, nu wij de gelederen der
tachtigers allengs zien dunnen en steeds dui
delijker voelen, dat, wat eens het hodon wns,
tot de geschiedenis gaat behcoren. Mot wee
moed nemen we afscheid van hen, die, naar
Gorters' woorden „een nieuwe lente en een
nieuw geluid" deden hooren in de litteratuur
der tachtiger jaren.
Te midden der tachtigers is Gorter altijd een
eigenaardige persoonlijkheid gebleven. Hij
stond niet als Kloos en Verweij aan de spits
der beweging; hij trad niet naar buiten propa-
geerend op als zij. Toch was hij aan hen
verwant, van gelijken geest. De Nieuwe Gids
stond open ook voor zijn allerindividueelste
expressie van de allerindividueelste emotie,
waarvan zijn „Mei" dc schoonste uitdrukking
is. In zijn latere jaren was hij anders, toen hij
zich schaarde eerst aan socialistische, daarna
aan kommunistische zijde, en ook dit kamp
weer verliet. Dan is hij eon van de weinigen,
die zuiver socialistische poëzie voortbrengt.
Zijn „Pan" en J?en klein heldendicht" heeft hij
dienstbaar gemaakt aan zijn politieke gezind
heid, waardoor hij buiten dc sfoer van zijn
„Mei" kwam tc staan en los van zijn oerste
litteraire geestverwanten. We vinden hierin een
doelbewuste, verstandelijk opgezette uiting In
een bepaalde richting, vreemd afstekend tegen*
over zijn „Mei", een sprookje van hooge
lyriek, van lyrische hartstocht, die ongedwon
gen dreef op de vrije wieken van zijn fantasie.
In zijn latere dichtwerken heeft dat ongedwon»
gene plaats gemaakt voor de taak, de „Auf-
gabe", die hij zijn genie stolde Hierin trachtte
hij, beïnvloed door de Spinozistisehe, strak
dedueeerende wijsbegeerte, zijn aangeboren
kunde tot kust te verheffen, wat hom, zooal
niet mislukte, toch niet die waordeering en
instemming deed vinden als mot zijn „Mei".
Daardoor bljjft toch de „Mei" genoemd en ge
roemd, gelezen, bewonderd en genoten als
het hooge werk, dc schoons gave in do littera*
tuur der tachtigers.
Toep de „Mei" verscheep, \vas Gorter met
waardige band°n aan Amersfoort verbonden.
Van 1889 tot 1893 was hij leeraar in de oude
talen van het Amersfoortsche gymnasium;
stond hij dus voor de taak de onvergankelijke
waarde en schoonheid der dassickc litteratuur
te openbaren aan zijn leerlingen.
Pas 25 jaar oud, vervuld van heel die oude
wereld, nog onder den indruk van rijn aca
demische examens, zijn dissertatie, en tegelijk
concipieerend het vruchtbarend product van
de moderne Nederlandsche letterkunde dier
dagen, moet Gorter wel een leeraar geweest
zijn, die van zijn leerlingen meer verlangde
dan de andere docenten. Niet, dat hij meer
eischte wat grammaticale kennis bstreft, maar
wel bij het overbrengen van Latijn of Grieksch
in het Nederlandsch. Volgens Gorter kon en
mocht men maar op één manier vertalen. „Een
woord heeft maar één beteekenis", zei hij,
volgens een zijner oud-leerlingen. Dit axioma,
dit stokpaardje is typeerend voor hem, liet wil
zeggen, dat deze classicus, altijd weer gezocht
heeft naar het juiste equivalent, dat hij da
elassieken niet oppervlakkig gelezen heeft,
maar dat hij de woorden proefde, er naar
streefde om hun juisto, hun „ecnigc" beteeke
nis te kennen, Wat de ouden gezegd hadden,
moest een zuivere weerklank hebben in den
modernen tijd, omdat de mensch in zijn diep-
ste vrezen alle eeuwen door z'ich zelf gelijk
blijft. Maar, waar Gorter dezen eisch stelde,
was het voor zijn leerlingen buitengewoon
moeilijk die juiste beteekenis to vinden; zij
sto>den nog in de kinderschoenen, en v/nren
niet In staat om het Grieksch en Latijn te han-
teeren els hun leermeester. Daarom hielden
zij zich angstvallig non de eerste beteekenis,
die het woordenboek hun aan de hand deed,
hetgeen natuurlijk dikwijls od een hopeloos
fiasco moest uitloopen.
Gorter een classicus I Dat ziet men ook in
zijn „Mei". Terwijl de tachtigers in korte, frag
mentarische gedichten hun poëzie gaven
immers emotie is roering en ontroering von
het oogenblik, waarmee ook hun expressie ge
lijke tred hield gaf Gorter zijn lyriek in een
omvangrijk gedicht, het langste, dat er in onze
litteratuur verschenen is. Het is een lengte
met een van begin tot eind volgehouden spon
ning, die aan het Homerische epos of de
Aeneis van Vcrgilius doet deinken. Zijn „Mei"
is vol Homerische wendingen en illustratieve
vergelijkingen, die ook de bekoorlijkheid van
het antieke epos zoo zeer verhoogen, bijv.:
Zoo heb ik ook wel eens een enkel lam
Zien achterblijven van het schopenheer
Des avonds in het duin, dan keer op keer
Terwijl het graasde, keek het blatend op,
Heimwceënd, maar dan boog het weer den
kop
Hoe treffend wist Gorter de iiguren te ont-
leenen aan dc Griekschc mythologie. Het beeld
van een Arcodischen god Pan, spelend op zijn
fluit, met daarbij de orchiatischfc optochten en
dansen der mysteriën, heeft hij in zijn „Mei"
verwerkt.
Wij hadden op den weg het bont geluid
Van pansfluit en den rinkeltambocrijn,
Een sater droeg een ton geroofden wijn,
En nimfen door het woud goudschalen vol
Van blauwe trossen, dat de schapewol
Van hare vachten gemorst dririfnnt dronk.
En wie Latijn kent, denkt onmiddellijk aan
dc Olympus, met zijn dei minores en dei
mniores, als hij leest:
En aan het maal zaten'de goden aan,
Jonge en oude goden.
Dien classicken invloed vinden we telkens
terug; zelfs gaan onze gedachten naar het
spannende verhaal von Phaëton, die voor één
dag dc zonnewagen langs de hemelbaan wilde
voeren, uit Ovidius Metamorphosen.
Het kan geen verwondering wekken, dat juist
Gorter, vertrouwd met de Grieksche geschie
denis, kennend Pheidias' kunst, wetend dat de
tcmpelruïnen do droeve getuigen zijn van dc
eens bloeiende bouwkunst, als met een smar
telijke trilling in zijn stem zegt:
De zee werd aan een oud Grieksch land
gelijk
Zooals det nu is, maar eens was het rijk
Aan beclde' en tempels; nu liggen dooreen
Zuilen en blokken kapiteel: do steen
Verweerde in brokken en werd schaduwig.
Deze enkele grepen mogen in dit bestek vol
doende zijn om eenigszins uit do verte dc
clossiekc invloed op „Mei" tc ochterhalon.
Allicht zou men meenen, dat Gorters „Mei"
op het programma van. zijn collega in dc Ne
derlandsche letteren zal voorkomen. Immers
het verschijnen van „Mei" on Gorter's Amers
foortsche periode vallen ongeveer samen. Hoe
moet men op het gymnnsium de onmiddellijke
aanraking mot een dier tachtigers gevoeld an
ondervonden hebben f Welk een gelukkige
omstandigheid, welk een voorrecht voor deze
school, dat een harer docenten behoorde tot
de mannen, die de ontwikkelinga onzer litte
ratuur mede bepalen zou. En toch is juist Gor
ter in dien tijd onopgemerkt voorbijgegaan,
zooals de leeraar der Nederlandsche letteren
alles negeerde, wat de tachtigers brachten.
Wc denken er geen oogenblik hem dit euvel
te duiden; immers al het nieuwe, elke nieuwe
geboorte, ziet eerst in de geschiedenis haar
waarde bepaald. Do leerlingen uit de negenti
ger jaren hadden nog maar weinig bemerkt
van het nieuwo geluid. Ja, toch we) iets, maar
met negatief resultaat. Want Gorters „Mei"
werd op de Nederlandsche les belachelijk ge
maakt, men haalde er de schouders voor op,
legde de Mei met afwijzend gebaar torzij, gelijk
men dit deed met „De kleine Johannes" van
van Eden.
Ook in dit opzicht heeft de tijd geleerd,
dat mem voorzichtig moet zijn met de ver-
POrdeeJing van elke nieuwe uiting in de kunst,
wqnt nu rust op hetzelfde Amersfoortsche
gymnasium, waar Gorter doceerde, zijn „Mei"
in veilige handen. En onder die leiding hebben
oo kv/ij dit sprookje gelezen en genoten. Om
dat we wisten, dat Gorter eens gestaan heeft
op de plaats, in dezelfde ruimte, waar nu zijn
werk besproken werd, lozen we met meer span
ning, met moer bewondering en hooger was
ons genieten.
Deden we er verkeerd aan, ais v/jj Amers
foort beschouwden als de muze, dje hem op
menige bladzijde inspireerde Misschien wej.
Maar als we lazen:
Een nieuwe lente en een nieuw geluid:
Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht,
In een oud stadje, jongs de watergracht
veronderstelden we de mogelijkheid, dut Gor
ter aan den singel gedacht heeft, waar het
gymnasium stond. En dan het carillon van den
toren dat moest van de lange Mie zijn, cn
cr kwam een ondefinieerbaar, vertrouwelijke
gewaarwording in ons op, omdat de dichter
dezelfde tTOuwe dingen gezien had, hetzelfde
bekende klokkcspel gehoord had, als wij:
Hoor bracht te zwijgen ander klokkcspel.
Gezongen van den toren, door één schei
En toon nog vele andre van metaal.
Een boom van klokken en een kort v rhaai
Van dc oude toren, met zijn jonge stem
Is hot niet heel begrijpelijk, dat wij aan
stonds aan onzen berg moesten denken, waar
do dichter mogelijk zijn indrukken opgedaan
heeft voor:
En achter uit het bosch roept ccn koekkoek.
Hoe stil is 't overal; het groen dundoek
Dat om de boomen weeft, hongt roerloos,
Zoo hebben wij Gorter's Mei gelezen, omdat
hjj Amersfoorter geweest is, verbonden aan
dezelfde school, waar wij onze opleiding ont
vingen. Dat we in ztjn Mei zooveel van onze
stad pn haar omgeving terug vonden, wil niet
zeggen, dot hij hieraan zijn indrukken ont
leend heeft, maar wij konden niet anders doen,
don hem denken in onze sfeer.
ABR. R. HEIJLIGERS.
TOONEEL.
N.V. Vereenigd Rotterdamsch
Hofstand TooneeL „De
klecren maken de vrouw".
Zooals wij reeds eerder vermeldden, zal het
Vereenigd Rotterdamsch-Hofstand Tooncel op
10 October, a.s. een opvoering geven var»
„Dc kleeren maken dc vrouw". Gezien de pers-
beoordeelingcn, dio wij hier laten volgen,
wordt dit stuk overal met groot succes ten
tooneclc gevoerd.
Over den inhoud kunnen we nog het vol
gende medcdeelcn
Robina Fleming, ccn zeer geliefde schrijf
ster, is op dertigjarigen leeftijd finontiee!
„binnen". Maar ze zou zoo graag eens iets be
leven van wat ze dagelijks beschrijft; zc zour
zoo graag eens „wuft" willen zijn, eens willen
voelen, hoe het is, als een man jc zijn liefda
bekent, willen hooren, hoe oen aanzoek klinkt.
Helaas heeft ze daar zoo weinig kans op in
haar voorwereldlijken rok en dito blouse, haar
zolderschuiten van pantoffels, het armelijk
haardotje cn den uilenbril.
Een harer vrienden raadt haar een maand
vacantia aon en nu komt een rijke vriend op
het idee, dat ze, als gast op haar londgoed, in
moderner gewoad, ook eens het werkelijk le
ven moet Ieercn kennen. Dit gebeurt en zoo zien
we hoor, nadat ze voor de som van 300 pond
van mooie costumes haar, poodordv een blos-
middol voorzien is, hoofd en hart van oude
„vrienden" cn onderen op hol doen slaan. Het
slottafereel, niet het minste van dc vier, geeft
in zeer originecle vondst, deze oplossing dat
Robina cn dr. Lemax een naar alle waarschijn
lijkheid gelukkig paar zullen worden.
Wij laten hier enkejo pers-beoordeelingen
volgen.
De Haagsche Courant schrijft
Een alleraardigst, dikwijls zelfs geestig, blij
spel, geborduurd op ccn goed gevonden stra
mien: het uiterlijk van dc vrouw beslist over
haar succes bij dc mannen. Dat is wel niet
heelcmaal waar maar heclemaal onwaar is
het toch ook niet. Het gegeven is in tal van
aardige, prettig bezig houdende toonceltjcs
verwerkt en de dialoog is onderhoudend, zoo
dat men zich voortdurend uitstekend amuseert.
Een goede vlotte vertooning van een knap
cp elkaar ingesteld ensemble.
De Tolegraaf zegt
Wanneer men in een verhaal neerschreef,
dnt dezelfde vrouw cr bepaald leelijk uit kan
zien, zóó dat geen man ooit zin in haar kan
krijgen en dan opeens zóó bekoorlijk, dat zij
allo mannen hot hoofd op hol brengt, zoudon
we misschien zeggent nu ja, het papier is
geduldig, maar op het tooneel kan het bewe
zen worden. Dat heeft het tooneel vóór, onder
meer en zoo was het juist dc amusante
voorstelling om het seizoen mee to openen.
In de Maasbode lezen we
Een aardig niet te zwoor siuk. Het is licht
verteerbaar, maar er zjt toch moraal in. De
première was oen groot succes. Het stuk zal
dezen winter wel niet van het ropertoire ver
dwijnen, Wio zich een avond omuseeren wfl
kunnen we het aanbevelen.
HET VERVAL VAN HET
PROTESTANTISME.
Eon drietal lezingen.
In „Ons Huis" aan dc Korte Gracht zullen
een drietal lezingen worden gehouden over
„Het verval van het Protestantisme en Rome's
groei en activiteit". Deze voordrachten, die
door den heer W. Berthold zullen ge-houden
worden, vinden plaats op 3, TO en 17 Oct.
a.s. te kwart over 8. Voor nadere bijzonder
heden verwijzen wij naar de desbetreffende
advertentie in dit nummer,
GEMEENTEZAKEN.
De ofdecling rslagcn.
Het ontwerp gemeentebegrooiing is reeds in
d« afdeelingen onderzocht. Woensdag 21 Sept.
vergaderde do eerste efdeeling en Donderdag
22 Sept. de tweodo qfdpeling, Over 't alge
meen is het ontwerp vrij gunstig or.tvcngen,
nl ontbrak het natuurlijk niet aan de nocdige
wenschon.
Volgende week zullen wc een uittreksel uit
do verslagen der afdeelingsvcrgaderingcn op
nemen.
CINEMA ROVAL.
De tante van Charh.
Bij het uitspreken van den naam Charlie zal
men aanstonds denkan aap den bakenden film-
komiek Charlie Chaplin en zal den daardoor
onmiddellijk de conclusio trokken dat „De
tante von Charlfe" wel een buitengewoon
lachwekkend stuk zal zijn. Hetgeen inderdaad
ook 7.co is, nl vervuld Charlie niet zelf de
hoofdrol doch ziin broer Syd. De student Bob,
welke rol door Syd Chaplin op geweldig ko
mische wijze wordt gespoeld brengt zijn va
cantia door in Frankrijk, waar hij een aardig
meisko. Ella, ontmoet,
In Oxford waar Bob von zijn vecantie te
rugkeert, heeft hij twee vrienden, Jack en
Charley, die van plan zijn twee meisjes Kitty
on Amy, op een lunch ta vragen ter cere van
ket bezoek vnn Charley's tante, Donr-s Lucia.
Zij ragen Bob als tafelheer voor tante tc
fungeeren. Aldus zal geschieden, maar een te
legram dot Donna Lucia den trein' gemist
heeft, werpt hun heejo plan in duigen.
Ook Jockk's vader is in Oxford aangekomen
en kreeg von zijn zoon den raod het hof te
maken aan de schatrijke weduwe, Chnrlio's
tante, als zij aangekomen is. Goede raad is
duur om de lunch toch te doen doorgaan,
moor de beide oudste jaers studenten kregen
een pracht idee wanneer zij Bob zien binnen
komen in eer» costuuni van een oude dame,
waarin hij in een comcdiestuk zal meedoen.
Bob moet hun nu op een andero manier hcU
pen en doorgaan voor d« tnnto van Char
lie.
Zocals tc begrijpen is ontstaan cr de meerf
dwaze verwikkelingen, die wij echter niet zulp
len verkloppen. Het is een gezellige leuke filrrj,
waarbij men, evenals bij dc meeste Chaplii^r
verhalen kostelijk kon lachen.
Het tweed© hoofdnummer is een drama „De
Beroepsspeler" waarin Mabel Bollin de hoofd
rol vertolkt. Een film van een geheel ander
genre, doch ook goed van inhoud en spel.
BIOSCOOP DE AREND.
Dc Wrekende Cowboy.
Ii« de bioscoop Dc Arend wordt als hoofd
nummer vertoond een „Wild-West"-dramo,
getiteld de Wrekende Cowboy. Hetgeen men
ziet is een spannend verhaal uit de glorierijke
degen, vol kleur en romantiek, toen iedere
Far-Wcstbewoner dag en nacht op zijn hoede
moest zijn voor overvallen van roovers an
roodhuiden en zijn leven een aaneenschakeling
was van gevat en en avonturen.
De film is vervaardigd naar Bret Harte's be
roemde boek „Tennessee's Pordner" en in de
hoofdrol speelt de bekende acteur Harry Ca
rey, ongetwijfeld een der beste Wild-West ac
teurs. Hij geeft een meesterlijke uitbeelding
van Bill Jones' laconiek, doch beminnelijk ka
rakter en kan zich bovendien ten volle geven
Sn de vele sensationeele scenes. Varn deze
noemen wij vooral de belegering van Bills
blokhut, die op buitengewoon fraaie wijze ver
filmd is. De „cast" is bovendien bijzonder
goed verzorgd.
Zoodat er over het algemeen uitstekend spel
te zien wordt gegeven. Een film, die het aan
schouwen zeer zeker waard is.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 2 October.
Ned. Herv. Kerk.
Sint Joriskerk.
10 uurDienst.
6 uur: Dienst.
Nieuwe Kerk
10 uurDs. Pannebnkker.
6 uurDienst.
Bcthelkerk.
10 uur Dienst.
Gasthuiskerk.
10 uurDienst.
Wijkgebouw Monnikenpad.
10 uur Kinderkcrk.
Diaconieschool ('t Sluisjo).
10 uur: Kinderkerk.
Gebouw „Eben-Haëzer", (MuurhuizenV.
10 uurJeugdkerk.
Rcmonstrantsche Kerk (Hecrenstraat).
10.30 uur Prof. Dr. H. Y. Groencwegen, uit
Huis ter Heide.
Evang. Luth. Kerk (Langestraat).
10.30 uurDs. de Jongh.
Doopsgezinde Kork (Blonkcnheimstraot).
10.30 uurDs. F. Kuiper.
Vrijzinnig Hervormden.
Doopsgezinde Kerk (Blnnkcnheimstraat).
7 uurDs. C. Mot uit Zaandam.
Geref. Kerk (Langegracht).
10 uurDs. Schouten.
5.30 uurDs. den Boeft.
Gcref. Kerk fZuidsingeb.
10 uurDs. den Boeft.
5.30 uurDs. Schouten.
Gcrcf. Kerk in hersteld Kcrkverbond.
(Appelweg).
TO uurDs. e. L. Smelik uit Tienhovcn.
4 uur Ds. E. L. Smelik uit Tienhovcn.
Christ. Geref. Kerk (W. v. Mechelenstraat).
10 uurDienst.
0 uur Dienst.
Vrije Geref Gemeente.
9.30 cn 5 uurGodsdienstoefening.
Oud-Kath. Gemeente.
Scminarie-kqrk Muurhuizen 104
10 uur: H. Dienst.
Leger des Heils (Langestraat 94).
10 uurHciligingsdicnst.
8 uurHeils-somenkomst,
Christian Science (Laantje 3>.
10.30 uurHollandsche dienst.
Nc<L Herv. Kerk.
BARNEVELD.
9.30 uurDs. van MontfranS.
6 uurDs. Roppard.
HOEVELAKEN.
9.30 uurDs. van Boven.
2 uur Ds. van Boven.
HOOGLAND.
9.30 uurdo heer Van den Heuvel uit
Amersfoort.
G uur Ds. Rceser.
LEUSDEN.
10 uurDs. Schallcnberg.
NIJKERK,
9.30 uur Ds. Rappard uit Barnevcld.
2 uur Geen dienst
5 uur Ds. van den Nieuwcnhuyzen.
scherpenzeel.
10 uur Dienst.
5.30 uurDienst.
SOEST.
Geen opgave ontvangen.
SOESTDIJK.
(Rcmbrandtszaal)
Geen opgave ontvangen.
SOESTERBERG.
10 uur Dienst.
WOUDENBERG.
6 uur Dienst.
ZONDAGSDIENST APOTHEKERS.
Morgen en de geheeJc week 's nachts heeft
dienst de apotheek W. A van den Bovenkamp
ZONDAGSDIENST DOKTOREN.
Morgen hebben dienst de doktoren Eggink,
Scherudcr en Nicolni.
AGENDA.
D o g c 1 ij k 11
Cinema Royal, Langestraat.
Hotel Monopole, Middag- cn Avondconcert.
Kunstzanl „Sierkunst", Utrechtsrheweg 111.
Grafisch \serk Edith Pijpers, lampem-ont-
werp Acroniuü, handwoefwerk Mtinchen en
Hagen.
Museum Flehite, Westsingel.
Leeszaal Handelsregister, Amh. weg 23.
Theosofische Bibliotheek, Laantje 3.
Openbare Leeszoal (met Jeugdleeszaal) en
Bibliotheek, Muurhuizen 9.
4
Princess-1 oom. Zondag middag- en avond
concert.
Danszaal Klaassen. Zondag Dancing.
De Arend. Vrijdag, Zondag, Maandag en
Dinsdag Bioscoop.
1, 2 en 3 Oct. Amicitia. Bioscoop.
2 Oct. de Valk. Inst. v. Arbeiders-Ontwikke
ling. Openingsavond, Half 8.
3 Oct. Algem. Militair Tehuis. Algemeene
vergadering. Ver. von militaire tehuizen. 11 uur
5 Oct. dc Valk. Feestavond „Neptunus". 8
uur.
6 Oct. Amicitia. Amersf. Kunstkring. Lezing
Annie Salomons. 8 uur.
6 Oct. Amicitia. Ver. van Huisvrouwen. De
monstratiemiddag. Half drie.
8, 9, 10 en 11 Oct. dc Valk. Radio-tentoon-
stelling.
10 Oct. Amicitia. Hofstad Tooneel 'tjü abon
nement). 8 uur.
12 Oct. Remonstr. Kerk. Amersf. Kunstkring
Lezing van den heer Posthumus Meyes. 8 uur.
12 Oct. de Valk. Tooneel Geld. Blinden Ver.
8 uur.
13 Oct. dc Valk Volks-Universitcit. Ope
ningsavond. Albeit van Dolsum en Sara Hey-
blom de vertraagde film. 8 uur.
15 Oct. de Valk. Ned. Boks Bond. Demon*
strotie en wedstrijden.
15, 16 en 17 Oct. Amicitia Bioscoop.
18 Oct. Amicitia. Ver. v. Huitvrouwen. D<n
monstratie Citi Knippatronen. Half 3.
18, 19 Oct. Amicitia. 't Nut.
18 Oct. de Valk. Roode Kruis. Lezing.
20 Oct. Amicitia. Kunstverbond Pisuisse*
avond. 8 uur.
22 Oct. de Valk. Sociëteit Eensgezindheid.
Tooneclavond.
23, 24 cn 25 Oct. de Valk. Bioscoop.
24 Oct. Concordia. Ver. v. Huisvrouwen.
Lezing Jhr. Mollerus over Cadeaustelsels. 8
uur.
27 Oct. Remonstr. Kerk N. P. B. Lezing Tony
de Ridder.
29, 30 on 31 Oct. Amicitia. Bioscoop.
29 Oct. dc Valk. Feestavond P. T. T.
1 Nov. Amicitia. Ver. v. Huisvrouwen. De*
monstrotie's. Half 3.
5, 6 Nov. Amicitia. Kunst na Arbeid,
5 Nov. do Volk. Feestavond A. Z. en P. C
8 Nov. Amicitia. Hot Schouwtooncel (In abon
nement).
8 Nov. de Valk. Volksuniversiteit.
11 Nov. De Volk. Nooit meer oorlog-fedo*
rotie. Herdenking Wapenstilstonddog.
Spreker: Prof. Dr. van Embdcn en den Keer
van Zadelhof. 8 uur.
12 Nov. de Valk Feestavond B. A. N, S.
12, 13 en 14 Nov. Amictin. Bioscoop.
15 Nov. Amicitia. Vera v. Huisvrouwen. Ce*
zing do heer Brijs. Half 3.
16, 17 Nov. Amldtia. 't Nut.
18 Nov. de Valk. Propagondé-avond Nederl
Blindenbond.
19 Nov. de Valk. Frysk Selskip Feestavond*
20 en 21 Nov. dc Volk. Operette de Kleine
Stem.
21 Nov. Amicitia. Het Hofstadtooneel „Ds
Spooktrein" (niet in abonnement).
24 Amicltio. Ver. v. Huisvrouwen. Coring
Mr. W. P. A. Smit. 8 uur.
26 Nov. de Valk. Alg. Ned. Bouwvakarbei
ders Bond.
26, 27 en 28 Nov. Amicitia. Bioscoop.
I Doc. do Valk. Jongolingsvereenigïng.
10 Doe. de Valk. Nederl. Rcisvereeniging.
10, 11 en 12 Dec. Amicitio Bioscoop.
15 Dcc. Amicitia. Tooneel Tartaud (in abon»»
nement).
15 Dcc. Amicitio. Ver. v. Huisvrouwen. Ce*»
zing mej. Dr. v. d. Graft. Half 3.
17 Dec. dc Valk. Sociëteit Eensgezindheid,
24. 25 en 26 Dcc. Amicitia. Bioscoop.
28 Dec. Amicitia. 't Nut. Kindcrmotinee,
7 Jon. de Valk. Frysk. Selskip.
14 Jan. de Volk. P. T. T. tooneel.
21 Jan. dc Volk. Zang-verccniging Mendels
sohn. Uitvoering.
22 Jan, do Valk. Instituut Arb'. Ontw.
28 Jan. de Valk. Radio-uitzending der
V. A. R. A.
30 Jan. Remonstr. Kerk N. P. B. Lezing Ds,
G. Horreus de Haas.
4 Febr. de Valk. Soc. Eensgezindheid. Bal
Masqué.
II Febr. do Valk. Korfbalvereniging.
3 Maart, de Valk. Frysk Selskip.
4 Moort. do Valk. Frysk. Selskip.
10 Maart, do Volk. Nederl. Reisver. Tooneel
17 Maart, do Valk. P. T. T, tooneel.
18 Moort. de Valk. Instituut Arb. Ontw.
28 April, de Valk. Erysk Selakip. I 'fi.
29 April, do Valk. Soc. Eensgezindheid, i
4
UTRECHT.
Stadsschouwburg.
1 Oct. Opera Beatrys. Half 8.
3 Oct. N.V. Het Schouwtooncel „Het Gm
helm". Kwart voor ocht. (Abonnement I).
26 Oct. N.V. Het Schouwtoonee! „Een jaar
getrouwd. 8 uur.
'i
MARKTBERICHT. 'TT;
Amersfoort, 30 Sopt. 1927. Afpelen
3—8, peren 10—17, zondaardoppelen
3.50—4.50, per HJ-.; hoendereieren 9-i
10.50, eendeneieren 79, per 100 stuks;
grasboter 2.402.60 per K.G.; kippen
0.75—1.30, hanen 1—1.40, hennen 2—
5, jonge honen 1—1.50, kuikens 23,
tamme konijnen 1.502.25, oude tamme
eenden 0.60—0.80, jonge tamme eenden
0.90—-1.25, per stuk; tamme duiven 0.40
—0.50 per paar; magere varkens 25—37,
zeugen, drachtige, 70—95, biggen 8—18,
zeugen, guste, 60—90, per stuk.
Aangevoerd waren ongeveer120 H-L, ap^
pelen, 60 H.L. peren, 40 H.L. zandaardappe*
len, 60.000 stuks hofendcrelercn, 900 «tuks
eendeneieren, 90 K.G. grasboter, 65 magere
varkens, 10 zeugen, drachtige, 290 biggen, 30
zeugen, guste. i
Ne-r waarncmfngcn vcrrleh* in den morgen
van 1 Oct. medegedeeld door het Kon. "Ned.
Met. Inst. te Do Bilt.
Hoogste borometerstand 770.0 te Clermont*
Loogste barometerstand 739.1 te Thorshavcn.
Verwachting: Matige tot krachtige, in het
westen tijdelijk wellicht stormachtige zuidelijke
tot zuidwestelijke wind, betrokken tot zwaar be*
wolkt, met regenbuien, later mogelijk tijdelijke!
opklaringen, iets zachter.