DE FAAM
LINOLEUM
Fortmann Hehenkan
Kapokbedstellen
L. Stolberg,
VERPLEGING E;j Rusr INCENTRUM AMERSFOORT
Ulr. weg 9 Teteph. 413
Jalrijke machines 1
uandeqroohte
capaciteit énijden
dag in dag uit
JsüÉ
liaison bartel
„Quick"
STADSNIEUWS.
Verloren
Net beschaafd Meisje
Te koop en te huur
Te huur gevr
A. M. I. T. O.
PATIËNTEN en KRAAMVROUV
GROOT
HALF ON:
PORTORICO vCenb
Amerstoortscii Dagblad
Fantas'e Wintermantels,
ZOeet Zl wel
Eerste Amerstoertselie Stoompersiiir-
Bsddsn-Afdeeling
UIT DElSi OMTREK.
Advertentien
Tafelappelen
en peren
HUIB HOLSTEIJN.
KANTKLOSSEN
GELEGENHEID TOT OPNAME VAN
Aanvrage in overleg met Geneer
2 Meter breed, prachtvolle dessl
f 3.50 en f 3.90 per Meter.
Alleen de beste kwaliteit'
Larigestraat 63
t|o de Krommestraat - Amers r
&n groote zak vol ff
heerlijke rijpe bruine £>%J
Baat-krul -middel- grof-
Afd. Adverlenlie Bureau
Arnhemsche Pooitwal 2a
Tel. 513
Plaatsing van Ad
vertenties In alle
bladen zonder prijs-
verhooging.
Te'ef:on 589. Korïegracfit 6,
zeer groo'e keuze
met en zonder ben!.
LiS.ij'to prijzen.
dat onze prijzen beneden die van
andere goede firma's zijn-
Stationsstraat 16b
Tel. 344
gegarandeerd p ima Java
KapokvuUing, 1 persaons
com^iect bedsial yanaf
f 15.50, prima afwerk ng.
LanresUaat 5 bij de Varkensmarkt.
Krankeledenstraat 4 bij ds Langeslr.
DE OPENING VAN DEN ZENDER
TE HUIZEN.
In tegenwoordigheid van verschillende auto
riteiten, alsmede bekende figuren uit de radio
wereld, heeft Zaterdagmiddag in het Palace-
Hotcl te Hilversum de officiecle opening plaats
gehad van den omroepzender te Huizen.
De plechtigheid, waarvan het verloop ook
door tal van luisteraars in den lande gevolgd
werd, nam te ruim twee uur een aanvang.
Na een kort welkomstwoord van den heer
mr. A. van der Deure, president van dt
N. V. Ncderlandsche Draadloozc Omroep, trad
de heer A. Dubois, directeur der Ncderland
sche Seintoesteilenfobriek te Hilversum, voor
de microfoon en droeg hij uit naam van het
college van commissarissen dezer fabriek den
zender aan den heer Van der Deure over en
bood hij hem d,cn sleutel van het nieuwe zend
station aan.
Vervolgens sprak de minister van Water
staat, Z.Exc. H. v. d. V e g t c, die in zijn rede
den zender officieel inwijdde.
De leiding der samenkomst ging daarna of
ficieel over op den Katholieken Radio-Om
roep rn het was dr» Minister van Staat, tevens
voorzitter van de Twe?de Kamer, Z.Exc. JhT.
mr. Ch. Ruys de Beerenbrouck, die
in zijn toesproek wees op de groote bcteekenis
van dit zooals Z.Exc. het noemde „coali-
tiewerk in de lucht".
Pater L. H. Perquin O.P. stelde vervol
gens, nadat hij den vorigen spreker namens
alle Katholieken in Nederland voor zijne woor
den had gedankt, het doel van den nieuwen
omroep nader in het licht.
Namens de Ncdcrlondsch Christelijke Radio
Vereeniging zette hierna de Minister van Staat,
inr. Th. Heemskerk, het goede recht dezer
vereeniging met betrekking tot den omroep
uiteen,' waarna de burgemeester van Katwijk,
m r. J. S c h o k k i n g dc rij der sprekers
sloot.
De plechtigheid werd gesloten door den heei
mr. Van der Deure. Spr. bracht speciaal
dank aan den heer ir. H. D a m m e, directeur-
generaal der Posterijen en Telegrafie, die mede
aanwezig was, en aan zijn staf voor de groote
welwillendheid, welke van deze zijde steeds
werd betracht en aan de wenschen van hen,
die het initiatief tot de stichting van den nieu
wen omroep namen, tegemoet tc komen.
UTR. STEDEL. ORCHEST.
Utrecht Programma voor het 5e Abon
nementsconcert op Woensdag 26 October,
's avonds 8 uur in Tivoli, order leoding- van
Evert Cornelis.
SolistCarel van Leeuwen Boomkamp, vio
loncel, Amsterdam.
1. Symphonic in C gr. t. op. 16, No. 5
L. Boccherini.
2. Concert voor Violoncel en orkest in D
gr. t. J. Haynn-
Pauze.
5. Symphonic VU in C gr. t., F. Schubert
VERGADERING GEMEENTERAAD.
2e aanvullingsagendo voor de
Openbare Vergadering van
den Raad heden en volgende
dagen.
37. Voorstel van Burgemeester en Wet
houders tot verkoop van een stuk grond aan
de Eem aan het Eemcollege.
38. Voorstel van Burgemeester en Wet
houders betreffende den bouw van een ver-
keershuisje.
39. 2e Suppletoir kohier hondenbelasting
dienstjaar '27.
40. Aanvullingskohier hondenbelasting
dienstjaar 1927.
MUZIEK DRESDENER KREUZCHOR.
Kerkconcert.
De faam gaat dit koor vooruit en de ver
wachtingen worden dus bijzonder gespannen.
Het is daarom te verklaren, dot vele toehoor
ders hun beste geestelijke en muzikale ver
mogens hebben gebruikt om de prestaties van
het Dresdcner Kreuzchor te waardeeren. Want,
hoewel het hier betrof een uitvoering van
g o w ij d e muziek, toch moet in de eerste
plaats de muzikale waarde van het ge-
bodenc aan hoogc eischen voldoen, wil de mu
ziek siiblimeeren tot geest en in dit geval tot
religieuze bewogenheid. Sommige mensehen en
ook musici willen gaarne beweren, dat deze
vervluchtiging van materie tot geest louter
aan het gelukkig toeval te danken is, maar
onze prectijk heeft steeds anders uitgewezen.
Welke technische en eesthetische moeilijkhe
den er te overwinnen zijn voor een koorleidei
een deel van zijn bedoelingen verwerkelijkt
ziet, men kan zirh daar nauwelijks eenig be
grip van maken. En tijdens de uitvoering moet
voortdurend zakelijk gecontroleerd worden of
de klank, do stemming, het tempo, de verhou
ding der stemmen, de dynamiek en duizend
andere kleiner© schakeeringen van een voor
dracht mëèr, wel beantwoorden aan de inten
ties ven den leider. Het gaat om een groote
levendigheid ven geest en mocht de dirigent
bij zoo'n koor maar een seconde weifelen of
verflauwen, oogenbUkkelijk zakt het peil der
prestatie onrustbarend. In het begin (bij de
stukken van Vojkmann) had een dergelijke in
zinking door te lage (jongens) sopranen plaats,
maar tot deze uitzondering bleef het kleine
dereillement beperkt.
Het koor bestaat, zoools men wellicht weet,
uit jongens, en mannenstemmen. Dit is een
wonderlijk mooie combinatie, althans m de
passages welke piano of pianissimo gezongen
worden. In de forti vermengen zich de stem
men niet zoo goed als bij de vereeniging van
vrouwen- en mannenstemmen. Trouwens, dit
lijkt ook welhaast onmogelijk. De religieuze
of muzikale bezieling, welke er in de forti van
de medewerkenden uitgaat en well'e de .geest
van de voordracht geheel kenmerkt, is totaal
anders gericht bij een knaap dan bij een vol
wassen mensch. Het zijn twee wereldende
wereld van het kind en de wereld ven den
man. Wie reu willen denken, dat een a esthe
tische vorm gevonden kan worden, waarin
beido geestkrochten, wolke geheel arders ge
accentueerd zijn, op volkomen gelijk afge
stemde wijze zich kunnen openbaren Niet
d&ar waar de muziek een uitdrukking is vari
kinderlijke eenvoud en kinderlijke overgave,
maar juist in d© expansiviteit van klank en
bewogenheid meen ik divergcerende stroomin
gen vian twee geesteswerelden te mogen eon-
stateeren. Waarom dan ook zouden de ge
mengde koren dc overhand hebben op keren
van de soort als het Kreuzchor? In de Ka
tholieke Kerk is het een onder geval en hier
mede zei men nimmer vergelijkingen mogen
maken dat zijn ongelijksoortige grootheden.
Niettemin is het voorgaande natuurlijk een
persoonlijke meening, welke in, verband met
dit concert wel geponeerd kon worden. Zoo
als Bach de jongensstemmen gebruikt in de
Mattheuspassie bijvoorbeeld, is deze methode
zuiver. Daar zijn de knapenstemmen volkomen
als tegenstelling tot het groote dubbelkoor
gedocht en het moet daarbij kinderlijk-vroom
klinken. Het betreft hier een passage als
„O, Lamm Gottes unscshuldig" uitnemend ge
schikt voor kinderstemmen.
De prestaties van het koor waren verbluf
fend schoon. Dat men eenfg bezwaar ken heb
ben tegen het „verouderd programma (de
„nieuwere" auteurs waren afschrikwekkend
verouderd gèèn contradictio interminis I)
heeft op dit oordcel geen invloed. Bijzonder
heeft mij getroffen het grandiose motet van
Bach „Der Geist hilft unser Schwochhcit auf"
Het polyfone stemmen weefsel was doorzichtig
er. de conclusie in het koraal, de opbloei von
het voortreffelijk geschoolde achtstemmige,
koor was verbijsterend mooi. Maar ook de
gevoelige passages uit andere werken (Max
Reger „Morgengesang" b.v.) waren superieui
van klank. Het was in het kort samengevat
een concert waarvan een ©gToote ontroering
uitgegaan is en welker herinnering diep en
duurzaam zal zijn.
Als solisten verleenden hun medewerking
onze stadgenoot, de organist A. J. C. Mooy,
die zijn reputatie als solist handhaafde met het
beroemde Preludium in b ven Bach en een
andante van Töpfler benevens een tenor, de
heer Fr. Graupncr, die liederen van Wolf en
het (afgezaagde) psalm van Becker zong. De
heer Mooy begeleidde met veel begrip voor
registratie deren niet zeer verdienstelijken
n ftRAAJL
T "f-<TO.26 LWOUWESreij
monger ©n liet door zijn orgelspel diepen in
druk achter. D© kerk was geheel gevuld met
een aandachtig luisterend publiek. Bij het uit
gaan waren velen zéér onder dien indruk.
PIET TÏGGER5.
TENTOONSTELLING DE BRUG.
D© Poth, ConinckslranU
In de jonge kunstenaars vereeniging „De
Brug verzamelde zich een groep schilders, 'die
na de experimenteerende stijl-proeven der vo
rige periode, na de cubistische abstracties, de
expressionistische hevigheden, de symbolische
verwikkelingen van het modernisme der laat
ste kwart-eeuw, terug keèren tot een uitbeelding
der objectieve werkelijkheid, tot een sterk gc-
teekenden, plastischen, realistischen kunstvorm,
tot 'n kunst die concreet is en klaar en verant
woord. In veel opzichten keeren deze kunste
naars dus terug tot dc beginsels en methoden
der Allebë-lcerlingen van 1880 of '90, tot de
strenge, studieuse vormen van een Jan Veth,
Dijsselhof, Voerman, Witsen, Dupont, enz. tot
de kunst dus, welke een reactie was op het
vervaagd, vormloos, picturaal impressionisme
der epigonen van de Haagsche schopl. Niet ge
heel echter is het streven der Brug-leden te
vereenzelvigen met dat der Amsterdammers
van het eind der vorige eeuw. Er is als resul
tante van den daar tusschen liggenden tijd, een
verlangen kenbaar naar vorm-vereenvoudiging,
naar synthese, naar een meer gebonden, sterk
psychischen stijl. Deze vernieuwing blijkt on-
gewijfeld sterker uit het werk van verwante,
'buitcnlandsche kunst-stroomingen. Vooral is
hier te denken aan de evolutie, die de moderne
Fronsche kunst doormaakte, aan dc latere wei-
ken van een Herbin, Metzinger, Severini, enz.
aan do kunst der „nieuwe zakelijkheid", of het
„neo-klassirisme". Het synthetische vermogen
en d© verklaarde, bizondcre stijlkracht hebben
zich in Frankrijk ongetwijfeld machtiger en
edeler geopenbaard dan bij deze Brug-schil-
ders I Trouwens indien men niet naar leuzen en
beginsels vraagt, maar uitsluitend de werken
zelf raadpleegt, valt het vaak moeilijk in de
verschillende uitingen een bindende eenheid nog
to onderkennen. Het groote Sluyters-portret
door van Uytvanck dat trouwens vrij rom
melig aandoet het ijle, abstracte werk van
den fijnen Bendien, den verdroomd-picturalen
toon van Dobbenburgh's groot gevoeld© litho's
de barsche analyse van R. Bremmer's diepzin
nig realisme het zijn alle wel zeer uiteenloo
pend© uitingen.
Juist deze veelzijdigheid geeft aan de ten
toonstelling iets verwarrends, vooral omdat het
groote, het ste'k beheerschende werk vrijwel
ontbreekt. Men krijgi den indruk van een ster
ke neiging naar bezonnenheid, vooral van een
goeden, trouwhartigen ernst, di© wel is waar wat
dor cn ijverig blijft in de kleinere uitingen, doch
in de meer bezielde zich als innigheid en eer
bied doet kennen. Het is een tentoonstelling,
di© uitnoodigt tot studcerend, kritisch kijken,
tot kalme waardeering, van afzonderlijke eer
lijk© talenten het is niet een tentoonstelling,
die in haar geheel een sterken indruk nalaat
Er zijn veel matte en brave uitingen, die teza
men deze tentoonstelling het karakter geven
van reactionaire voorzichtigheid.
Het meest typeerend zijn de werken van rus
tige concentratie, van nauwgezette studie-zin
het knappe, ietwat grimmig-koudc teekenwerk
van Teixeira de Mattos, het rustig aanschouw
de stilleven van mej. van Heukclom, het ge
voelige, scrupuleus geschilderde binnenplaatsje
van Nannirca, Bremmer's strenge landschap
teekening, Hendrik's koppig doorwrochte ha
ven (beter dan zijn kille huizen), Sal Meyer's
noief realisme, Honrath's intelligent© koele por
tret, Nieweg's gevoelde lente-boomgaard, Lo-
deizen's behecrschle en intensieve portret, dat
echter wel wat sterk aan v. Gogh herinnert,
niet het minst het nobele portretje, dat Bertha
van Hasselt van haar vader maakte en de uiterst
fijn© en beschroomde stilleventjes van mej.
Heuinga Tromp.
Ik zeg niet, dat dit alles groote kunst is van
geniale scheppers, moor het is trouwhartig,
Hollandsch werk, dat uit concentratie is ge
boren en onze aandacht niet slechts verdient,
meer ook beloont.
Daarnaast vindt men werk, dat onmiddellijk
opvalt, doch minder bevredigtSchaafs iet
wat dilettantische tooneel-empressie, van Heli's
vlak gehouden figuurcomposities, die niet de
concentratie bezitten van zijn litho's. Eekman's
geforceerde symboliek (de paria's) Radecker's
geschilderde en getcekende koppen, bezitten
echter een grootheid van verbeelding en Ben-
dien's verstorven, als in den droom geconci
pieerde grachtlvizioen heeft een diepte eon
haast metaphysische vreemdheid, waardoor
deze werken boven het algemeen karakter der
groeo komen uitstijgen. (Beeldhouwwerk, o^s.
van Radecker, is nog onder weg).
Verscheidene inzendingen kunnen onbespro
ken blijven, daar zij als geestelijke prestaties
niet meetellen.
Denken wij aan vtoegcre tentoonstellingen,
van den Kunstkring, aan die van Mankes, Nij-
land, de neger-politiek, Charley Toorop, Sehuh-
macher, aan de verrassende tentoonstelling van
oude en nieuwe kunst uit Amersfoortsche col
lecties, dan moet deze wel de minst boeiende
heeten. Maar men doet goed de dingen te noe
men zooals zij zijn; die burgermans wijsheid
openbaart, ten opzichte der kunst, haar kont
van w e r k e 1 ij k e wijsheid. Elk kunstwerk wil
om en in zichzelf gezien worden en vraagt onze
he-ele toewijding opdie toewijding zal ook
hier niet beschaamd worden I
JUST HA VEI. A AR.
EMIEL HULLEBROECK.
Morgenavond in Amicitia.
Wij herinneren nog even aan de ongetwijfeld
aardige, Hullebroeck-avond, die ons morgen te
wachten staat in Amicitia. Zooals men weet,
vindt dc plaatsbespreking en kaartverkoop
pïaats in het sigarenmagazijn Vierdag,
Utrechtsche straat. De uitvoering begint om
8 uur. De Hullebroeck-liederen mogen zich in
een algemeene vermaardheid verheugen Nu
dc auteur zelf ze komt voordragen, zal de be
langstelling ook niet gering zijn.
MAATSCHAPPIJ TOT NUT VAN
'T ALGEMEEN.
Derde Jeugdconcert.
Naar wij vememen hebben zich tot het bij
wonen van het Derde Jeugdconcert op 3 en
4 November a.s. 974 leeraren en leerlingen
der inrichtingen tot voortgezet onderwijs op
gegeven. (Vorige Jeugdconcert 882).
ROOOE KRUIS-COLLECTE.
De opbrengt.
De Zaterdag gehouden Roode-Kruis-Collect©
heeft opgebracht een bedrag van ruim 800.
BURGERLIJKE STAND.
Geboren:
Gerdina Wilhelmina d. v. Gerrit van Harten
en Emilia Wilhelmina Flammang; Jan z. v.
Cornels Post en Geertruy Vattenburg.
WIELRIJDERS.
Fietslantaarn aansteken 5 uur 25 min.
WEERBERICHT
Naar waarnemingen verricht in den morgen
van 24 October, medegedeeld door het Kon.
Ned. Met. Inst. te De Bildt.
Hoogste barometerstand 765.6 te La Co-
runa.
Laagste barometerstand 741.2 te Memel.
VerwachtingMatige tot zwakke later Weer
toenemende noordwestelijke tot zuidwestelijke
wind, nevelig tot zwaar of half bewolkt, weK
nig of geen regen, later zachter.
AGENDA.
24 Oct. Concordia. Ver. v. Huisvrouwen.
Lezing Jhr. Mollerus over Cadeaustelsels. 8
uur.
25 Oct. Amicitia. Emü Hullcbroek. 8 uur.
27 Oct Amicitia. Amersf. Kunstkring. Ver.
Tooneel „Dc man von Jacqueline.
27 Oct. Rcmonstr. Kerk N. P. B. Lezing Tony
de Ridder.
28 Oct. Amicitia Algemeen Nederl. Ver
bond. 8 uur. LezingPater Molkcnboer over
„Vondel".
29, 30 cn 31 Oct. Amicitia. Bioscoop.
29 Oct. de Valk. Feestavond P. T. T.
UTRECHT.
Stadsschouwburg.
25 Oct. Het Amsterdamsch Tooneel. ,,De
Koopman van Venetië." 8 uur.
26 Nov. Ver. Haagsch Toon**^ „Tropen-
ad©!". 8 uur.
NEDERLANDSCHE BANK.
Belecning op Binnenl. Effecten 5
Belecning op Buitoni. Effecten 5%
OMREKE .INGSKOERSEN
Oft. Not Niet Oil. Not.
22 Oct. 24 Oct. 12 uur
Londen 12.10% 12.10%
Ber ijn69.45 59.34
Parijs 9.70 .76
Brussel34 (.OJ 34 61
Zwitserland 47.96 -17 95
Weenen33.15 35.15
Kopenhagen 66.671 66.65
Oslo65 50" 65.55
Stockholm.60 971 66.97
New-Yorkr 48 50 2.49 60
Nieuwe gepe'de
amandelen
Kraakamandelen
Trosrozijnen.
Geplukte rozijnen.
Doosjes dadels.
Kist.'es en pakjes
vijgen.
Kastanjes.
Amh.str. L
hoek Varkensmarkt. TeL 941
gondon ARMBAND.
Tegen goede belooning
terug te bezorgen Papaver
straat 23.
20 jaar, die altijd bij kinde
ren is geweest, zag zich weer
gaarne als zoodanig ge
plaatst.
Br. onder No. 7303 bureau
Amersf. Dagblad.
v. Marnixlaan 02 Koopprijs
f 5800.huurprijs i 42.
per mnd., 6 kam., zolder,
keuken, tuin, schuur, gas.
electr. Boven: waschbak enz.
Direct te aanvaarden. Sleu
tel te bevr. Kapelweg 42,
Amersfoort. Tel. 1053.
Prima voetpomp 3.
Jasbeschermers* 2.—
Zadeldekjes, vanaf f 0.50
pfr pfr
Clubs of privaatlessen.
J. v. Oldonb.Iaan 15.
tegen 't voorjaar:
Een HUIS, op 't zuiden gele
gen, omtrek Utr.weg alhier,
niet te ver centrum stad.
Huurprijs f 700 niet te boven
gaande.
Br. onder No. 7302 bureau
Amersf. Dagblad.
BEZOEKT DE
Algem. Middenst. Verkoop-Tentoonstelling
in Concertzaal FIGI te Zeist.
Meer dan 50 stands Muziek Declamatie.
Entreeprijzen: Dinsdagmiddag 75 ets. Dinsdagavond
50 ets., volgende dagen 25 ets.
Verrassingen voor betalende bezoekers.
De tentoonstelling is geopend van des voorm. 10—
12.30; des middags van 26 cn des avonds van 710
uur.
bes: i