WOENSDAG H JANUARI WEER
„KEITJES" J es" ,r
van I ~j regels f C.50 Bij 3 x plaatsing f l Elke regel meer 10 cent. Uitsluitend bij vooruitbetaling.
ZATERDAGAVOND PRAATJE
Een loodgrijze lucht, waarlangs, opge
jaagd door den stormwind, donkere, onheil
spellend-uit ziende wolken voortijl«n in Wöes-
te \aart on waaruit do regen met stroion
neerklettert met oen krocht olsöf het plavei
sel doorboord moet worden. Nijdig heen-en-
weer zwiepende stiirfken en boomun waarvan
nu en dan meodocgcnloos een tok wordt of-
geknopt. Wielrijders on voetgangers, dio
krom-gebcgcn met moeite tegor» den w.nd
optornen. Dat is in hot kort wat wij» zien op
het oogenblik. Vrijdagmiddag als wjj dit
neerschrijven. Welk een verschil met het be
gin vun de week, toen diezelfde lucht strak
blauw wa$„ tOon diezelfde boomen en strui
ken m volmaakte «-ust bedekt war«-n mot het
wtto kleed van c|r?ri winter en een lust waren
yoci de öogen om to zich. En dan vrogón wij
ons ef, is er wel iets moer wisselvallig dan
de grilligha.'d van do natuur. Een grilligheid,
indrukwekkend, dio tot nadenken en sfilrijn
stemt. Hoe is alles in oen korte spanne tijds
veranderd I De ijsbaan, nog voör enkclo da
gen het middelpunt win plezier en .jolijt, waöt
honderden en neg eens honderden hun hart
hebben kunnen ophalen aan do heerlijke "win
tersport, is thans het toonbeeld van troosto-
looze verlatenheid. Dc toegangsweg is Wel
schapen in een modderpoel, waarin men tot
de enkels wegzakt. De baan zelf lijkt ocA
groot meer, waarover de storm loeit en giert
en kabbelcndo golfjes meukt, die elkaar spe
lend naröllon.
EenzaAm en verlaten staat daar de tent,
r.og kort goleden een brandpunt van gezel
ligheid, waar muziek pomonkt werd an ge
danst, nu met ingewaaide ruit< n en wild flad
derend zeildoek. Een var* de houten huisjes
heeft de strijd met der* storm moeten opg
vop en staat schuin geleund tcgun zijn buur
man. Qok een van de elcctrischc lampcc*
hoeft het niet meer kunnen bolwerken en
2nrie.pt aan een enkel draadjo woest heen en
weer. Totdat ook dit zal zijn afgeknapt en
ook deze strijd geleden Zal zijn. Alles wat
men hier z.rot is oven droevig on troosteloos.
Alleen de bewaker zit rustig zijn pijpje to
fóóken bij een gloeiend kacheltje in het bc~
stUttrsgebovwtje. Het eenige levende Wezen,
te midden van alle eenzaamheid cn ver
latenheid. En de donkere wolken Jagen intus-
scher» met razende snelheid voort langs de
grauwe lucht, do een na den ander in een
sohler dndeloozc reeks. Maar achter die
sombere wolken gluurt oen lichtere lucht en
komt tiu en dor» een heel klein stukje blauw
tc voorschijn, waardóór even maar d-tn
ook heel oven een zonnestraaltje tracht
door to broken. Ten teeken dat na den regen,
de eorneschijn niet ochtenvege Zal blijven.
THEOSOFISCHE VEREENIGLNG.
Amersfoortschc Loge. Lezing
von den heer Von Wormelo.
In het gobovrw der Theosofische Vereei\ig:ng
aan de Regentosselean hield de heer \V L
vèn Warmelo Donderdagavond voor de Amas-
toortsche Logo dier vrreeniging een voordracht
over het Onderwerpt „Het werk von do theo
sofie in de huidigo samenleving".
Spreker becint met óns mede te decje'n dat
Theosofie ée. Grieksch woord is, samengesteld
uit de woorden Theös dat God beteekend cn
Sofia dat Wijsheid beteekend, maar in plnnti
var. Gods Wijsheid sproken wij liever van God
delijke Wijsheid.
Goddelijke Wijsheid, waar kan men die vin
den? Natuurlijk in dc Heilige Boaken der groote
godsdionstcn en daar heeft men xr ook ge
vonden
Tóen de taalgeleerden er ten slottO in ge
slaagd waren do oude talen to ontcijferen,
leidde dat tót hot vergelijkende godsdienst-
onderzoek en dit bracht al spoedig aan het
licht dat alle groote godsdiensten een gemeen-
schappelijke basis hadden, hetgeen door «enige
voorbeelden wordt aangetoond. Maar ook
bleek al spoedig dat alle godsdiensten ook uer»
geheime loer hadden, die alleen te ontcijferen
was door ingewijden, die de sleutel ervan had
den en dot juist die geheime leer de feitelijke»
ziel, dó bron van kennis was waarvan ceremo
nieel, rituaal, ethica enz. do afspiegelingen
waren in deze wereld,
Dió geheime leer word onderwezen in inwij-
dingssehólón, die men mysterieën noemde cn
waar alleen werden toegelaten zij. die daar een
heilig en rein leven daartoe waren waardig ge
keurd. Daar werden die groote mannen ge
vormd, dió hun stempel gedrukt hebben op hun
tijd.
Na Oen korte schets toonde spreker aan dat
ook hot Christendom haar mysterieën heeft in
de Góddöll.jke School van AJcxondrië, waar de
groote kerkvaders gevórmd Zljr), tm die in de
5e oeuw door het gepeupel is verwoest ge
worden, nadat een Christenkcizer do School
van Afhene gesloten an dc leer verboden had.
Maar dó leer .leefde voort in die geheime
genootschappen in Europa, dio door dn kerk
zoo fel vervolgd zijn geworden cn waarin de
grootste mannen door de eeuwen heen zijn ge
schoold geworden, waarvan talrijke Voorbed--
den gegeven worden.
Do lóór echter bleef geheim totdat meyr
H. P. Blavatsky met haar beide werken „Isis
ontsluierd" en „de Geheime Leer" do sluier op
lichtte, waarna zij zich «1 spoedig door dó
Theosofischs Varceniging, tot dêt dool opge
richt, over dc geheele wereld verspreidde.
Spreker stelt zich nu de vroeg, waarom die
<1
leer, die toch zoover») goed gedaan heeft, ver
boden is geworden, cn antwoordt daarop dot
het moest, dat het beslist noodig was, dat de
evolutie het cischte. Want dc evolutie wijst
naaf Broedcrsclmp, de goheelo menschJuid
één en een met God, maar nimmer kon or
sprake zijn van Broederschap zoolong niet dc
oardo tot hot uiterste geëxploiteerd, de pro
ductie tot do maximum hoogte was opgevoerd
cn het transport zoo geregeld was lot het mol
de grootst mogelijko snelheid do hcóle aarde
kar» omvatten. Zoolang dot niet het geval was
zou cr strijd om hot bestaan hecrschen, ecu
strijd op leven cn dood zooals in de dieren*
Weield. Een kouder materialistische weten
schap en levensbeschouwing moet het gchcele
leven behocrschén totdot dot deel bereikt was
En die reusachtig zware taak voor de broeder-
schop is opgndrogon aan de Christelijke volken,
want moest het Christendom ons niet leeron;
Zelfopoffering en Naastenliefde?
En het dool is bereikt, do materia is ovor-
wonnen, al is daarom dc materialistisch*
levensbeschouwing nóg niet prijs gegeven. Maar
do wetenschappen zijn alle door de materie
hoen;, ciko nieuwe uitvinding en ontdekking
brengt hen steeds dieper In do metafysica cn
steeds meer geleerden verinten het materialisti
sche kamp.
Nu nog dat eenu groote gebuor van naasten
liefde, waarin men do rechten van volken en
raensehon zol eerbiedigen en op de aordo zul
len leven vrijo volken cn vrije mcnschcn en wij
zullen kunnen zeggen: „Het is volbracht". On
als wij den strijd over do worold thans goed
beschouwen, dan zullen wij zien dat wij bczïg
zijn ook dio les to leuren.
Dan breekt de tijd aan von distributie, d. i
van vrede.
Want productie, steeds moor productie is
c-en kwestie \an het verstond, dot is de drong
naar bezit, dat is de strijd om hot bestaan, de
concurrentiestrijd op leven on dood, dio ons
intellect tot het uiterste prikkelt.
Moor distributie is een kwestie von het hart,
van gaven, van liefde, von altrufsrpc.
En dot is het wat de Wereld thans van ons
dseht, dot wij ons egoïsme „omzetten in altruïs
me, dot wij ons innerlijk gebaar zullen omzet
ten in loeren onze grijphanden om te zetten in
geefhanden.
Geen enkelen maatregel von aocialeii aard is
in staat de nooden von dezen tijd te lenigen,
want die nooden spruiten voort uit onzo jam
merlijke zielsleégte, ons volslagen gebrek aan
idealen, oah moraliteit. Maar het leven zal ons
dwingen ons relt tc herrien.
Spreker toont oen hoe thans ioder gedwon
gen is uit cigcnbolang zlin egoïsme los te
laten cn vrijwillig offer op offer te brenger,
nan het gemeenschapsleven. Hfj wijst op d&
geOrgonlseerdc 'arbeiders, de organisaties van
kapitalisten, van winkeliers, van coöperatieve
winkels, ellcs verecnigt zich, het intellect, do
kunst, de jeugd, dc sport, tot zelfs de oorlogs*
invaliden toe, en wio alleen blijft stoan zol ver
morzeld worden in het raderwerk von deze
maatschappij en het ideaal van den Volkenbond
leeft over dc gehedo wereld.
Wot doet nu de Theosofie in dit proces?
Zij tracht te herstellen wat verloren is gegaan
toen do mysterieën warden afgoschaft, toen de
Theos-Sefia verboden is geworden. Toen rijn
dc drie groote Evolutiefoetoron, dro het loven
op deze aarde behoerschen, afgesneden van
hun bron van kennis, entdoon van hun adel en
werden doordodr verstoken van hun gioöto
schoppendu kracht.
De drie groote cvolutiefactorcn: Geloof,
Kunst en Wetenschap.
Het geloof dat do wil tot handelen leidt,
de kunst die het gevoelsleven leidt, en
de wetenschap die het vcrstandslcven leidt.
Spreker toont aan hoe deze 3 factoren afge
sneden van hun levensbron elk hun doel in
zichzelf gingen zoeken, zich steeds meer van
elkuor vervreemden en ten slotte omsloegen in
hun u-gendoel; hoe zij vijandelijk tegenover
clkna: in deze tijden niets anders dan verwar
ring aüchten.
WiJ, gevoei en vorstand van den moiisch
moesten cvókieeren langs lijnen die allo con
tact met elkaar verbroken 'hadden, met het
gevolg dot hij innerlijk verscheurd zonder steUn
van buiten of van binnên zich uitsluitend
oriënteerde op eigenbelang, op bezit en dat
geld het ecnigc doel des levens werd.
Daarvan zijn de toestonden die wij thans be
leven het volkomen natuurlijke gevolg.
De Theosofie tracht nu de drie groote Evolu-
liefactoren: Geloof, Kunst en Wetenschap wcei
tc verbinden met hun bron van kennis, ra«-t de
Goddelijke Wisheid, waardoor zij hun schep
pende kracht zullen terugkrijgen en in onder-
lirge harmonio den monsch zullen helper» zich
zelf innerlijk te herzien, zijn innerlijk gebaar
om te zetten door de innerlijke harmónu t«
hersteller».
Daartoe zijn gesticht-
do Vrij Kolholiókó kérk,
do Theosofische fferrengdo Vrijmetselarij, en
dó Theosofische wereldjmivorsitelt
Spreker onderwerpt deze drie instelling afle
een nadere beschouwing en laat duidelijk uit
komen, hoe zij, ofschoon elk geheel op zichzelf
staande cn een rigen organisatie hebbende,
toch verkon in onderlinge harmonie en eikoor
aanvullen.
Hij wijst erop hoc de V. K. K. met totale
verwerping van het dogma, den mensch in stoat
stelt zijn eigen evolulio to leiden, zijn eigen
waarheid to zoeker», hoe zij hem leert de groote
onveranderlijk* wetten, die het eeuwig evolu-
eerende Leven bcheerschen én aan dc hand
daarvan zijn eigen leven te bcheerschen en te
leider». Zij leert hem zich te ontworstelen aan
den stof, zijn lager zelf te behoerschen en
wijst hem dc-n weg om het gebod van den
Christus Op tc volgen toen Hij zeidé: „Wccst
gijlieden dan vól maakt zooals het Vader in de
Hemelen volmaakt is". En zij leert hem dat
door hem de waarheid te lecrcn kennen van:
„Zooals gij taait, zoo zult gij oogsten".
Bij de Th. \V. U. bespreekt spreker het'nieu
we opvoedings- en onderwijssysteem, dat ei
op gericht is het kind tc ontwikkelen tot eóii
volkomen harmonisch wezen, zijr» verstand ge
disciplineerd tot edél denken, zijn hart ont
wikkeld tot liefde voor zijn naasten en zijn
wil tot handelen gericht op dienst aan dc
menschheid. Waar dc kerk leert het „Waarom"
daar leert dc Th. W. U. het „hoe".
En ten slotte de Vrijmetselarij.
Spreker wijst erop hoe de symboliek ont
leend is aan de bouwvakken en het hier betee-
kent eén vrijwillig arbeiden aan Gods wereld
plan. Daar werken de Vrijmetselaars in hiërar
chisch verband aan het gróotsche kunstwerk
van den grootsten architect, daar leeren zij dus
de wetten die het leven op aarde bcheerschen,
daar loeren zij de diepere beteekenis van
hierarchic, sociale discipline, prestige, rechten
en plichten cn leeren zij de gróotsto kunst, die
bijna geheel verloren is gegaan: de levenskunst,
d. i. te Ic-ven in hormonie met aanleg en wezen
en in dienst van de evolutie.
Daar leert de kunstenaar dat schoonheid is
dc mocht van God geopenbaard in de mato-
ricele wereld" daar leert hij dus de magiicho
krocht van klank en kleur, von lijn en rythme,
van gebaar en harmonie cn daar leert hfj dus
do macht var» God te openbaren aan bet volk
door de taal van de kunst, die spreekt tot het
edelste in don mensch. .Dot is do Goddelijke
taak van den kunstenaar het gevoelsleven van
den mensch te veredelen door het gehec'e
leven tc doortintelen met 'Tovendc schoonheid.
Spreker eindigt met een woord van opwok-
king dot werk tc steunen, dot werk dat oen
nieuw ideaal geworpen heeft in de horten van
honderdduizenden Verspreid over de gchcolo
oppervlakte der aarde.
£1'
CINEMA ROYAL.-
Laaiende hartstochten.
Het hoofdnummer, dat de Cinema Royal
deze wreek vertoont, brengt ons naar „Grens
land", verloren iond, waar oen bende vrijbui
ters is binnengedrongen, dood en verderf om
zich heen zaaiend
Mevrouw Louise van WilUühnen is eigent
res var» een landgoed, dót het meest tc lijden
heeft onder de grillen ven den aanvoerder der
vrijbuiters. Deze heeft, met zijn vriendin, een
gevaarlijke vrouw, hot landgoed uit berekening
tot zijn kwartier gekozen,
Moedig, doch nooit honr plaats els „vrouw"
uit het oog verliezend, neemt zij don strijd op,
verdedigt rustig haar tehuis en zijn bewoners,
tot dc commissaris der nieuwe r'-geering ver
schijnt.
Dc commissaris, een gesloten mensch, on
doorgrondelijk, een raadsel voor elkeen, is oen
kind van het land, waorin hij nu ais vertegen
woordiger der vijandelijke regóóring -terug-
keert. Eens, heeft een jong meisje zijn liefde
gehoond, met- een zweepslag hem onuitwisch-
boren smahd aangedaan. Dif. voorval heeft hem
TB joai geleden over de gr«ns gedreven en
dat meisje is nu de schoone meesteres van het
landgoed Wiilköhnen geworden.
Dubbel is de strijd, die Louise heeft uit te
vechten; aan den eenen kant do aanvoerder
dec vrijbuiters, aan den anderen kant de com
missaris, dio schijnbaar den hem eangedanen
smaad komt wreken. Deze kalste strijd is
voor haar nog de zwaarste, omdat zij door
haar gevoel van schuld jeger\9 den commissi
ris gékweld wordt. Hoor ïoon, die bij de
grenswacht als soldaat heeft dienst genomen,
is op het bericht van de bezetting van het
landgoed naar huis teruggekeerd cn heeft zich
ais knecht vermomd, om zoodoende zijn moe
der tc kunnen Verdedigen.
De film laat vervolgens den moeilijken strijd
»ien, die gevoerd moot worden cr* waarbij vele
gevaarlijke avonturen don inhoud sponnend et»
boeiend maken. Soms lijkt hel alsof Louis»-
den strijd zal verliezen, doch aan het einde
komt de redding, even gelukkig /Us onver
wacht.
Het spel, dat ir» dozè fijm te zien gegeven
wordt is von göed gehalte, terwijl ook de tech
nische verzorging aan alle redelijke eischcn
voldoet.
PREDIKBEURTEN
Zondag Januari.
Ned. Hen-, Kerk.
Sint ioriskerk
TO uurDienst.
6 uur r Dienst.
Nieuwe Kerk
10 uur Ds. Pannebakkrr
6 uur Dienst.
Bethelkerk
TO uur Dionst.
Gosthuiskerl'
10 uur Dienst.
Wijk gebouw Monnikenpad
10 uur Kinderkerk.
Diaconieschool ('t Sluisje).
10 uurKinderkeik.
Gebouw „Rhen- HaSzer", (Muürhuizen^.
TO uurJeugdkerk.
Rernonstrantsche Kerk (Heerenstiaai).
10.30 uurDr. R. Miadém*.
Bvang. Luth. Kerk (Longest ra at).
10.30 uurDs. J. G. dc Jongh
Doopsgezinde Kerk (BlankenheimstTaat).
7 uur t Ds. P. Kuiper.
Vrijzinnig Hervormden.
Doopsgezinde Kerk (Blankenheimstraót).
10.30 uurDr. Nie. Bruining uit den Haag.
Goref. Kerk (Langegracht).
10 uurDs Schouten
5.30 uur Ds. Millo uit Almelo
Gerei. Kerk (Zuidsfngol).
10 uurDs. Millo irit Almelo
5.30 uur Ds Schouten
Geref. Kerk in Hersteld Verband
(Appelweg).
TO uurde heer J. van der Woudo.
5 uur Ds E. L Smolik uit Tienhoven.
Christ. Geref Kerk (W. v. Mochclenstrae'.).
10 uurDienst.
5.50 uurDienst.
Vrije Geref. Gemeente.
C.30 en 5 uur Godsdienstoefening.
Oud-Koth. Gemeente.
Seminaric-kcrk, Muurhitizcr» 104.
10 uur s H. Dienst.
Legerd «s Hells (Longestraat 04).
10 uurHciligingssamenkomst.
uur HcTs-*omenkomst»
Christian Science (Laantje 3).
10.30 uur Engelschc- dienst.
Ncd. Hen'. Kerk.
BARNEVELD
0.30 uurDs. van Montfrans.
5.30 uut Ds. Rappird
HOEVELAKEN
Geen opgave ontvangen.
HOOGLAND.
0.30 uur t Da. Reeser.
LEUSDEN.
10 uur Ds. Schallenberg.
NUKERK
0.30 uurDs. van Melle.
2 uur Geen dienst.
5 uur Ds. var» Amstcl uit Putter
SCHERPENZEÏÏL.
10 uur Dienst.
5.3Ö uur Dienst.
SOEST,
Geon opgavo ontvangen
SOESTD1JK
(Rcmbrandtt-ial)
Geen opgave ontvangen.
SOESTBRBBRG.
10 tnrr Ds. B. Tuinstra.
WOUDENBERG.
0 uurDs. Mulder uit Bunschoten.
AGENDA.
D a g e 1 i j k s
Cinema Royal, Langestraot
Hotel Monopolc, Middag- en Avondeonecrt
en Dancing.
Kunstzaol „Sierkunst", Utrcchtschewcg lil.
Museum Flchite, Westsingcl,
Leeszaal Hondclsrogister, Arnh. weg 23.
Theosofische Bibliotheek, Gebouw Thaos
Ver. Rcgentésseiaan (Zaterdags van 5—ö
uur).
Openbare Leeszaal (met Jeugdleeszaal) en
Bibliotheek, Muurhuizon 0
R.K. Leeszaal,' Nleuwatraat 24
Princcss-room. Zondag, middag- en avond'
concert.
Danszoó» Klaossen Zondag Dancing.
De Arend: Vrijdag, Zondag, Maandag en
Dinsdag Bioscoop.
De Keizerskroon. Zatordags er» Zondeg^
Cabaret er» dansen.
Hotel Nationoal. Zondegs dansen
7 Jan de Valk Frpsk Selslrip
7 Jen. Amicitltt. Ver. van Huisvrouwen.
Kindermiddag door Dora Scluornada.
13 Jan Ge»el Kerk in fietst Vbrbarvd. Wln-
terlezing Ds de Góay Fortman.
13 Jan Amicitia. Vereenigd Haogsch Too-
ncel (riiet in abonnement).
14 Jon. de Arend. Feestavond Rijks-Kwook-
ochool-club
14 Jan de Valk P T I' tooncel.
14, 15 en 16 Jan. Amicitia. Bioscoop.
15 Jan De Valk 1 U Fooneel en bal.
17 Jan. Do Valk. Reisvereenifling. Filmavond
18 Jan Amicitia Amersf Kunstkring. Con
ceit van Tulder (niet in abonnement).
18 Jan. Ebenhaczcr. Wijdingssamenkomst.
40 jarig bestaan van Patrimonium.
19 Jan Amicitia Nutsóvond
19 Jan. Amicitia. Ver. van Huisvrouwen.
20 Jan. Ebonhaëzer. Feestavond 40-jarig be
staan van Patrimonium.
21 Jan de Valk. Zorg-vereeniging Mandala»
4ohr» Uitvoering
21 Jan Arr.icitio. Padvinders-soiree.
22 Jar. de Valk Instituut Arb Ontw
23 Jan. Amicitia. Lezing luit. Koppen.
25 Jan Amicitfe Concertavond Ameraf
Mannenkoor.
26 Jan. Amirftia Pcestconcert Amorsf Man
nenkoor.
27 Jan. Amicitia. Het Ver, Rotterd. Hofstad
Tooneel. „Hof Joden" (abonnements-voorstel-
linjr).
28 Jan de Valk. Radio-uitaending dat
VARA
30 Jsn Remonstt Kerk N. P. 8. Lozing Ds
G. Honeua da Haas.
4 Febr. de Valk. Soc. Eensgezindheid. Ba)
Masqué.
6 Febr. Amicitia Amersf. Kunstkring. Abon
nementsconcert Hendrik Rijnbergen en Willem
Pijper.
7 Febr Geref. Kerk in Herst. Verband. Win-
terlezing.
U Febr de Valk Korfbolverceniging.
13 Febr.» Amicitia. Uitvoering KamermuzSek-
vcreeniging
14 Febt Rem. Kerk. N P. B Lezing Dr. R.
Miedema.
15 Pebr. Am'citia. Volksavond Gymn. Vex.
Wilhclmino 8 uur.
16 Febr Amicitia. Uitvoering Gymn. Ver
Wilhclmina 8 uur.
17 Febr Gebouw Theos. Ver. Regentosse-
laan Amersf Loge T. V. Lezing Torry de
Ridder.
UTRECHT
Stadsschouwburg
7 Jan. N V. Ver. Rotterd. Hofstad Toonto).
„Wat zijn mannen". Half 8.
8 Jan N.V. Het Schouwtooneeï „Züno Hoog
heid de Pr.'ns". 0 uur.
9 Jan. N. V. Het Schouwtooneeï „Zijne
Hoogheid dc Prins" (Abcnn. I) 8 uur.
12 J*n. Operette Fritz Hirsch. „Ich hab mein
Herz in Heidelberg verloren". 8 uur.
.MARKTBERICHT.
Amersfoort, 6 Januari 1928.
Appelen f 4—5 58 per H.L.htoande/-
«.Ieren 10.5D—12 per ICO stuks; hóoibour
f 2.30—2.50 per KG.; kippen f 1—1.25;
hannn 1.50—2.23; hennen f 2—3; jong?
hanen f 1.25—2; tamme konijnen 175—
2.50; wilde konijnen 1 0.90—1E5; oude
tamme eenden 0601 jonge tamme condor»
1.25—1.50 per stok; tamme duiven 0.40—
0 60 per paar magpxc varkens 25—35 r
biggen 8—142ougen guste 6080 pe:
stuk.
Aangevoerd waren ot>gjfvccr8 HJ-. ap
pelen 20.000 stuks hoendcroieren60 k.g
hooiboter35 magere varkens145 b.'ggen;
10 zeugen griste.
WIELRIJDERS.
Fi-HBlantooxn aansteker* 4 uur 30 min.
WEERBERICHT.
Naar waarnemingen verricht in don morgen
van 7 Januari.
Hoogste barometerstand: 7718 ie Conma
Laagste barometerstand: 735.2 to Vestma-
noeur.
Verwachting: Aanvankelijk kroeht$ge tot
stormachtige zuid west elijko tot noordwestelijke,
later afnemende en krimpende wind, zwtfii be
wolkt of betrokken, later opklarend, aanvanke
lijk regenbuien cn iets zachter.
INGEZONDEN STUKKEN.
Buiten tcrantmordelijkheid der Redactie
Dê eêpii %cor<Ü nie» terug pgeoen.
WELD A DIGIÏB1DSP05TZEGBLS 1927.
Het comité voor verkoop var» wcldadighaids-
postzegels herinnert er aan, dat ditmaal ir» te
genstelling met vorige jaren dc verkoop van
kindorzegols loopt van 15 December rim. 15
Januari.
Nog een gocdo week kimt U dus het zwakke,
hulpbehoevende kind gedenken, door eer» paar
centen voor Uwe postzegels, waarvan de gel
digheid onbeperkt is, meer uit te geven.
Van do ruim 1000 bestolkaartcn door het co
mité vorzonden, met hot verzoek deza aan den
penningmeester, den heer K. Vos, St. Ansfri-
dusstraot 31, terug te zenden kwamen tot he
den slechts een 50-tal binnen Nu de feestda
gen achter dén rug zijn hoeft men woHIcht
meer gelegenheid zijn bestelling in to zonden.
Een gong naar het postkantoor wordt U zoo
doende uitgespaard.
Moge het voor een ieder duidelijk zijn, det
wie naar vermogen weldodigheidspostiégels
koopt, niet alleen gemeenschapszin toont,
maur ook een daad van naastenliefde doet je
gens hot misdeelde kind, dat ook zijn hulp be
hoeft.
Het propaganda-cOmité:
K. LANGENDONK, voorzitter.
M. TH. VAN WESSUM, secretaris
NEDERLANDSCHE SANK
Belecning op Binncnl Effecten 5
Beleening op de BuitenL Effecten 554
OMREKENINGSKOERSEN.
Off. Nol. Ntct Off. Not
6 Jan. 7 Jan. 12 uu
Londen...12 09 I2.t 9>>
Berlijn1 5U.05
Parijs 0 75 H f.75 Vt
Brussel34 64 34 62%
Zwitserland41 K7 47 83
Weenen Lö 3 35 05
Kopenhagen00 45 da 45
Oslo65 95 65.P5
Stockholm6H.7T4 66 80
New-York2.4785 2.48. C2fc