DE VERWARRING IN CHINA VERNUFTIGE POST- DIEFSTAL HET JUBILEUM VAN MGR. KENNINCK SPORT JAPANSCHE TROEPEN BEZETTEN EEN STATION MOSKOU VERONTWAARDIGD Tokio, 2 3 Juni. (V. D.) Het agentschap 1 ocho meldt de aankomst van twee Japansche militaire transporten op het station Tsjan- Xsjoen. Deze transporten dienen ter bescher ming: van de Japansche kolonie. Het station Tsjan-Tsjoen is slechts een halve K.M. van den Chineeschcn Oosterspoorweg verwijderd. De Japansche consul-generaal te Charbin heeft verklaard, dot het zenden van deze troepen noodzakelijk is geworden door ongergelcLhe- den, die zijn voorgevallen op een station van den Oosterspoorweg-. Kof no, 2 3 Juni. (V. D.) Uit Moskou wordt gemeld, dat het bericht van dc bezet ting van Tsjan-Tsjoen door de Japanners te Moskou groote beweging heeft veroorzaakt. In politieke kringen te Moskou houdt men er re kening mede, dat de Japansche troepen in de •komende dagen verder Zullen oprukken om den Chineeschen Oosterspoorweg te bezetten. Volgens Japansche berichten hebben troepen van de 14e divisie onder bevel van generaal Jakoeda reeds het station bezet. In Russische regeeringskringen beschouwt men dc bezet ting als een tegen Rusland gerichte handeling, waardoor het verdrag tusschen Rusland en China wordt geschonden. Incidenten, die de Britten tot interventic nopen. Londen, 24 Juni. (V. D.) Tengevolge van gebrek aan discipline onder de Tsjili- en Sjantoengtroepen in de mijnstreek van Tong- sjan is groote ongerustheid ontstaan. Teneinde leven en eigendommen van Britten en Chineezen te beschermen, is een bataljon Britsche troepen van Wei Hai Wei naar gezonden, vanwaar zij naar Tongsjan zullen gaan. Londen, 25 Juni. (V. D.) Volgens be richten uit Peking hebben zich te Tientsin in cidenten voorgedaan, waarbij vroegere solda ten van Tsjang-Tsjocng-Tsjang, ten getale van ongeveer 40.000 man, zijn betrokken. Noordelijke troepen hebben te Tientsin een stedelijk waterwerk overvallen, dat door een Britsch concern wordt geleid. Het personeel werd met vuurwapenen in bedwong gehouden en beroofdtalrijke machines werden ver nield. MEER DAN EEN MILLIOEN GULDEN GEROOFD Een van de meest ingenieuze postdieïstallen, in de laatste jaren gepleegd, is Zaterdag, zoo meldt de Cour., te Londen ontdekt bij aan komst op het hoofdkantoor van dc zakken met aangetcekcndc stukken, - per s.s. Leviathan uit New York té Southampton aangebracht. Het bleek namelijk, dat, terwijl dc zakken onge schonden waren cn.de zegels intact, de aange- teekende brieven en pakjes voor een groot deel waren opengebroken en van den inhoud, meest geld en juweelen, beroofd. De loding was Vrij dagavond aan wal gebracht en per trein naar Londen en verschillende provincie-centra ge bracht. De rooveis hebben hun zaken zóó goed ge daan, dat dc postambtenaren in dc haven niets bijzonders hadden opgemerkt. Eerst toen de zakken werden opengemaakt, ontdekte menden diefstal. Dc stukken Waren afkomstig uit Ame rika, Canada, Japan, Sjanghai en Mexico. Er is geen spoor, dat er op wijst, waar de beroo- ving heeft plaats gehad, doch men helft over tot dc meening, dat dit is geschied vóór de zakken oan boord von de Leviathan werden ge bracht. Scotland Yard is onmiddellijk begonnen een onderzoek in te stellen en heeft zic'h ook tele grafisch met de politie te New York in ver binding gesteld. Het juiste aantal zakken, dat door de dieven is opengebroken, is nog niet bekend gemaakt, doch het moet zeer groot zijn. Dc waarde van het gcstolcnc schijnt de honderd duizend pond sterling te naderen. Volgens den kapitein van de Leviathan kan dc berooving moeilijk tijdens de reis hebben plaats gehad. Do zakken waren in de kluis van het schip geborgen, die door gewapende Ame- rik&ansche postambtenaren werd bewaakt. In dien dc dieven zich dus aan boord van het schip van de zakken meester hadden wiilen maken, zouden zij eerst dc bewakers hebben moeten ncei schieten en dan de kluis forcecren Daarom gelooft men, dat de berooving reeds heeft plaats gehad, voor de zakken aan boord werden gebracht. DE VERHOUDING TUSSCHEN DE ITAITAANSCHE REGEERING EN HET VATICAAN. Rome, 23 Juni. (V. D.) De Osservatoie Romano publiceert thans een brief van II .April van kardinaal Gaspurri aan de hoofden van dc ambassades geaccrediteerd bij den Heiligen Stoel, waarin hun wordt verzocht er op te letten, dat leden van hun staf hun con tact met leden van het diplomatieke corps, ge accrediteerd bij het Quirinaal, beperken tot „strikt persoonlijke aangelegenheden". Dc publicatie van dezen brief, welke oorspron kelijk als vertrouwelijk werd beschouwd, heeft plaats, nadat een der fascistische bladen herr. heeft bekend gemaakt met een neftigen aanval op den pauselijken prelaat, waarin diens actie „zonder precedent" werd genoemd, waarbij e? aan toegevoegd werd, dat dc kardinaal de di plomaten bij den Heiligen Stoel behandelde als „college-studenten". In den brief wordt herinnerd aan den toe stand, die na 1870 ontstaan is en wordt er op gewezen, dat in de verhouding tusschen het Quirinaal en het Vatikaan gcenerlci verande ring sindsdien is gekomen. De Osservatore Romano beantwoordt de op den brief geoefende kritiek met du opmerking, dat juridisch in den toestand sinds 1870 geen verandering is gekomen en dot het schrijven van den brief uitsluitend heeft plaats gehad om objectief den werkelijken toestand vast te stel len. DE AARTSBISSCHOP OP TREFFENDE WIJZE GEHULDIGD DOOR HET AANBIEDEN VAN EEN PORTRET EEN LANGE RIT VAN SPREKERS In het Utrechtsch Prov. en Stedelijk Degblad schrijft pastoor E. Lagerwcij het volgende Wanneer de katholieke kerk van Nederland zich verheugt over den herinneringsdug van haar aartsbisschop, is haar vreugde beschei den in uiting en vrij van vereering van den persoon. Daarmede voldoet zij niet alleen aan den wensen van haar aaitsbisschop, maar volgt tevens haar karakter. En dc aartsbisschop geeft ook het kuraktci van zijn kerk in menig opzicht door zijn per soonlijk optreden en in zijn aard weder. Is het charisma der kerk van Utrecht, dat zij in den loop der eeuwen pal bleef staan voor hetgeen zij wist het wezen Gods te raken, in den strijd over genade en vrijen wil, heeft zij bij meer dan een gelegenheid heel de reden van haat bestaan, jar dut bestaan zelf niet uan men schen, maar aan Gods wil uitsluitend toege schreven, haar bisschop zet in zijn wapen de sprekende woorden Gratiu Dei mecum. Eert zij niet in den persoon het ambt, maar strijdt zij voor de rechten van het ambt, zonder de persoon tc tellen, haar bisschop voert zwaai d en staf in zijn wapen, om tc toonen, dat ver dedigen ter verzameling zijn wcnsch is, zooals het haar taak was en is. Zoo leeft dan ook thans haur aartsbisschop, die als pastoor in Amersfoort zich aan maatschappelijk werk gaf, die als hoogleeraar aan het Seminarie zich aan de wetenschap wijdde, in hoofdzaak voor het wferk der hereeniging van de gescheiden ker ken en van den opbouw cn organisatie zijner kerk. Niet aangeleerd, maar aangeboren is dezen aartsbisschop dc overtuiging, dat hij er is vooi zijn kerk, dot zij recht heeft op hem, en dat hij plichten heeft tegenover haar. Niet om „rus tig tc zijn, na een druk leven als pustoor en als hoogleeraor", heeft hij zijn ambt in 1920 aan vaard, maar, „om nuttig te zijn, zcolung hij kon". En voor wie het leven naleest van monseig neur Kenninck, waarvan hij meur dan eert 'halve eeuw in dienst zijner kerk en n.s. Zondag veer tig jaar daarvan als pricétc-r, heeft besteed, do feiten plukkend als vruchten van een welgc- ladcn boom, staat het vast, dat dit leven dooi gebed gewijd en door hooger kracht geschraagd is geweest. Wat de levensbeschrijver van den beroemden bisschop Basilius zegtzijn ijver was vaak grootcr dan zijn krachten, geldt ook von dezen bisschop, en indien het ons geoor loofd is dit woord ter inleiding van den herin neringsdag tc sluiten met een wensch, zal het zijn met dezen Geve dc Heer der kerk hem welvaren naar ziel cn lichaam, opdat hij Hem uit alle krocht dienen en met liefde Zijn wil volbrengen moge Gratia Dei tecum. i» Monseigneur Fronciscus Kenninck werd op 18 Juni 1859 tc Den Helder geboren en stu deerde aan hot seminarie te 'Amersfoort. Op 24 Juni 1888 werd hij tot priester gewijd, na- dot hij in 1886 tot hoogleeraar in dc exegese oan bovengenoemd seminarie was benoemd Op 18 September 1898 werd hij pastoor te Amersfoort cn op 2 Juni 1910 vologde zijn be noeming tot president van het seminarie. Op 3 Maart 1920 werd hij tot nartsmisschop gekozen, waarna op 28 April zijn wijding volg de. •Aaitsbisschop Kenninck vervulde ook tal van functies buiten het kerkelijke leven. Wij noe men bijv. den Volksbond tegen Drankmisbruik, de vereeniging Zandbergen, waarvan hij be schermheer is, de Tucht-Unie, de Bijbelcom missie, dc Lithurgische commissie, dc Amers foort scne huishoudschool enz. In df; Oud-Katholiek:: kerk „St. Gertrudis* te Utiecht is gistermorgen op cenigs- zins plechtige wijze het 40-jarig pries terjubileum v»»r. mgr. F. Kenninck, aartsbis schop van Utrecht der Gud-Katnob^k»: '<esk. kerkelijk herdacht. In dc feestelijk en fraai versierde kerk had des morgens de Heilige Dienst plaats, welke door den jubileerenden bisschop zelf gecelebreerd v;< rd Vóór dat de dienst begin zorg het koo; onder leiding van den heer Barend Smits de Zegenbede van Ca tharine van Rennès, terwijl tijdens de mis de gezongen no. 27, een compositie van prof. Rinkel, werden uitgevoerd. Terzijde vun het altaar hadden plaats genomen de bisschop van Haarlem mgr. H. Th. J. van Vlijmen, prof. C. Wij kor, secretaris van het Seminarie te Amersfoort en prof. J. H. Bei ends uit Den Haag. Pastoor E. Lagerwey van dc St. Gertru- diskerk, hield een feestpredikatie naar aanlei ding van den feestdag van Sint Jan en hnd tot tekst gekozen Vrees niet, uw gebed is ver hoord. (Luk. I 13). Dc middeleeuwer, die in zijn legende den H. Lukos een schilder noemt, heeft zeker een die pen kijk op menschen, en een - -^"grip der H. Schrift gehad. Lees maar het eerst* hoofd stuk van het Evangelie. In den schemerigen schijn van don tijd des nvondolfers. in de schaduwige ruimte van het Heilige in Jeruzalems tempel, waar de gouden kandelaar met zeven lampen stil lichtend praalde, daar zet hij den oudc-n priester van het Oud Verbond, wiens leven, zooals zijn dienst, zoonis het geheelc oude Verbond van Mozes' wet, ten nachtc neigde. In den gulden avondschemer, met matten g'ans van ecuwen- oud licht overtogen. Als een zilveren wolk daalt Gcds engel van den hemel en staat ongeweten naast het reuk altaar en spreekt tot ZachariasVrees niet, uw gebed is verhoord. Don teckent Lukas den priester, zoonis een onovertroffen meester het doet, met oen kleurlooze tint. Zacharias ver wondert zich slechts zonder woorden. Uw ge bed is verhoordl Welk gebed? Een oud mensch heeft zooveel gebeden, zijn hart zoo dikwijls leeg geroepen, hij is vergeten, wat hij altemaal tot God gezegd heeft. En een oude priester kan dit nog minder weten. Hij spreekt gebeden van een even wijden omvang, als er menschcnzuch- ten door zijn dienst tot God stijgen. Mijn gebed zij als een avondoffer, de opheffing zijner hun- den als een reukoffer voor Gods aanschijn. Want de priester bidt niet zijn nood alicen, sta melt niet zijn verlangen alleen, juist niet zijn dunk alleen, maar hij spreekt alles tesamen, wat geheel zijn volk gevoelt cn wat het lorscht. Welk gebed is nu verhoord, denkt Zacharias. Nu teekent Lukas ons God. God hoort het smeeken van zijn priester, het gebed van Za charias en Elisabeth van hun prillen huwelijk af. Neem weg von ons de schande, dal zij, als nooit geleefd hebbend, kinderloos uit uw volk zouden weggenomen worden. God heeft niet, zooals Zacharias, dit gebed vergeten. God hoort de zuchten van al zijn kinderen, die in nood en verlangen tot hem roepen, cn Hij is meer don de priester, die nauwelijks kan ge- looven, dat hij de volheid der tijden nog aan' schouwen mag. Dc priester hoort immers met een menschelijk oor, en verneemt zooveel ge beden, waarvan hij den diepsten grond niet kent, ziet zooveel jammer van menig afzon derlijk mensch. dat hij den somenbund ervan, als het ware den knoop in de zondigheid der wereld verborgen, niet aanschouwt. Maar God, die alles ziet, bindt het gebed van den verlan genden man en dat van den priester von het verlangend volk in de belofte der verlossing samen. Uw viouw Elisabeth zal u een zoon schenken, en die zal voor den Heiland gaan Uw gebed is verhoord, uw persoonlijk en uw priesterlijk gebed. Nu teekent Lukns ons den mensch. die twij felt, niet uit onwil om te gelooven, moor, om dat hij mensch is en zijn zwakke geest nie' kan, noch durft afdalen tot Gods diepte, niet stijgen tot Gods hoogte. Zacharias durft niet gelooven, dat de dogen van zijn tempeldienst geteld zijn on die der belofte vervuld. Hij kim zich niet zien. zich, den ouden, afgeleefder mensch, den dorren grijsaard, als den groenen boom, waaraan de krachtige loot zal ontsprui ten, die dc wegbereider yan het Nieuw Verbond zal zijn. En nu schildert ons Lukas don hoogsten priesterplicht: volslagen onderwerping aan den wil Gods, die niets ontziet, geen menschen en niet zichzelf. Uw geloof blijv' onbezweken. God cischt hecle menschen in zijn dienst, die, als Abraham, durven hopen tegen hope, niet als Mozes twijfelen aan zijn liefde en mocht. Zacharias aarzelt, maar hij aanvaardt de straf voor zijn aarzeling. Waar zijn mond stom is, jubelt zijn hart van verrukking, cn door leven dig gebarenspel laat hij zijn volk deelen m zijn vreugde in Gods zegen. De Hecre zegene en behoede U, hij doe zijn aangezicht over u lichten cn geve U zijn zegen. Dat waren de- woorden van den avondzegen bij het wijkend daglicht, maar Zacharias sprak ze niet meer, hij wees ze slechts. De dienaar van het veibond der afschuwing had niets meer tc zeggen, want de heilzon rijst ten top. Dat is geschiedt in het stervend licht van den dalenden dag. Nu tcekent Lukas zijn verhaal verder in den morgenstond vnn het nieuwe leven. De dagen waren vervuld cn het kind Johannes, de zoon van Gods genade, zal zijn naam ontvangen, in treden in de rijen der menschen der kinderen Gods. Daar staat de vader, dc oude priester m zijn eigen huis achteraf. Daar trilt het jonge leven, de eerste van het nieuw verbond, de eerste, door den Heiland zelf geprezen heilige der katholieke kerk. De wet heeft afgedaan, genade spreidt hoor morgenlicht. Niet zooals wet en recht voorschreven, Zacharias, naar zijn vader, maar Johannes zal hij heeten. Daarover verwonderen zich sommigen, anderen misprij zen het, weer anderen verzetten zich, maar dan toont zich Zacharias de ware dienaar Gods, in zijn echte aarde. Hij eischt, hij beveelt, bij ver vult Gods wil, zonder te letten op het gelaat der menschen. Zoo loopt de plechtige dag of naar Gods wil, en onder veler verwondering, en eindigt met het jubelend profetenwoord: Geze gend is de Heer, dc God van Israël, dat Hij zijn volk bezocht en het verlossing gegeven heeft. Daar geeft dc dienaar des ouden verbonds het wachtwoord der toekomende lijden aan den zoon van groot verlangen. En gij kind, zult een profeet des Allerhoogsten genaamd worden. Uw gebed is verhoord, uw straf is geëindigd, uw verlangen vervuld. Het gebed van uw jeugd, vuder Zacharias, het gebed van uw volk, pries ter Zacharias. Een zoon, cn verlossing, een kind, en een komende Heiland Dat gebeurde in de stralende morgenuren. Dit zijn de sprekende kleuren, de hoofdfigu ren van Lukas' schildering. Maar de donkcider achtergrond heeft ook zijn sprekende partijen. Die luten ons zien, dat iedere gebedsv^ihoo- ring geen ongebroken blijdschap bcteekent. Daar vermoedt ge den breuk in het gezinsleven, als de jonge zoon'van oud verlangen niet in den tempel zijns vaders ambt aanvaarden wil. Daar ziet gij in Johannes hetzelfde karakter als in Zacharias: vasthouden aan Gods openba ring, hetzelfde als in den ouden priester: Ik durf hoost niet gelooven, dot gij de Christus zijt, dat wij geen andere tc wachten hebben. Daar ziet gij ook in het kind 's vaders ootmoe dig geloof triumfecren: Hij moet wassen, ik moet afnemen. Een ten laatste ziet gij den profeet zijn pro- fetenloon innen: een uitgebloede romp en een bleek hoofd op een gouden schaal, een zwak wellustig koning zich afwendend van het ge volg zijner ongetemde hartstocht. Uw gebed is verhoord. Daar verstaat gij, ook zelfs op den blijden dog der geboorte van het nieuw verbond, dat menig mensch, wist hij alles tevoren, den moed zou missen, om ver vulling zijner wenschen te bidden. Daar leert g"ij, ook bij het vredig dalen van den avond, ook bij het belofterijk stijgen van den nieuwer dag, dat Gcds wegen afwijken van onzen wil. Hoe schoon de dag dezer belofte ook moge zijn, hij is nog niet zoo rijk als de dalende avond van den. al volbrachten dag op Goeder. Vrijdag ons zal toonen. Ja, ook dan zelfs, als wij hebben geleerd, dat het ccnig gebed is „Vader, in den hemel, uw wil geschiede, ook al kost dat do vernie tiging van uw zoon, ook dan zelfs, als wij heb ben geknield onder het kruis, ook dan nog verstaan wij niet, wat het beteekent, als ons gezegd wordtuw gebed is verhoord. Wanneer wij ons rekenschap geven van den v/eg, dien God den gelukkigen vader Zacha rias het gezegend kind Johannes deed gacn, zouden wij vreezen voor verhooring van ons gebed. Waarom? Omdat wij in het gevolg van het verhoorde gebed het persoonlijk karakter teveel op den voorgrond plaatsen, omdat wij te weinig christen, d.i. eeuwigheids- en ge- mcenschops mensch zijn, omdat wij niet be seffen, dat het er in Gods ordening niets op can kemt, hoe het den afzonderlijken mensch in zijn eandsche leven gaat, maar dat het ecnigc van waarde is, dat het rijk dei men- schenzielen in zijn geheel zalig, d.i. van het hoogste heil vervuld worde. Daarvoor leden alle heiligen Gods naar den mensch, maar wij, die weten, dot hetzelfde lijden ook oan onze broeders, die in de wereld zijn, overkomt, wij genieten dien zielevredc, die alle versland te boven gaat, wij juichen in alle verschrikking, in alle verdrukking, in olie vernedering. Wij gaan door eer cn oneer, door goed gerucht en kwaad gerucht, en zeggenAls maar onze God door mijn Jezus verheerlijkt wordt. Voor don christen is daarom deze dag een gebedsverhooring een dag van hoogc vreugde geweest, eeuwenlnnd, en temeer naarmate die christen echter christen geweest is. meer met de inenschheid en hoar Heiland on minder met zijn eigen cnbelangrijk ik hcidje ingenomen is geweest. Voor ons, die weemoedig- kunnen klagen, omdat nu in de natuur alweer dc stem men gaan zwijgen, en alweer de groei der dagen voorbij, de winter in aantocht is, voor ons, sentimenteele vergeders van het vergan kelijk vleesch, van de wisselende wetten der natuur, voor ons mag er in de viering van het geboortefeest van Joannes den Doopcr iets weemoedigs schuilen, de echte christen, die leeft uit den geest, verheugt zich vandaag van harte, omdat hij in het verschiet den duj aanschouwt, waarop de Heiland komt, om al len het heil des hemels tc brengen. Geve ens God, dot wij heden opnieuw ge sterkt worden in dien geest, die ons blijde doet dunken, omdat hij verschijnt van boven, die door zijn barmhartigheid l\ct licht heeft ge toond i>on allen, die zaten in duisternis en in de schaduw des doods. En dat ieder op zijn wijze „komen om ge tuigenis van dat Licht te geven". Amen. Aan deze preek, welke door dc stampvolle kerk onder doodsclve stilte werd aangehoord, veegde pastoor Lagcrwey nog oenige persoon lijke woorden toe terwijl aan. het einde von den dienst gezang 123 werd gezongen. Diep onder den indruk verliet men het Gc- bcdenhuis, waarmede de kerkelijke herdenking Was geëind'gd. De receptie. Mgr. Kenninck wordt een porti et aangeboden. In het middaguur hieid Mgr. Kenninck m Pays Bas receptie. Tal vun kerkbesturen, vcr- ccnigingen, instellingen en particulieren had den zich in Pays verzameld om den Aartsbis schop met zijn priesterjubileum geluk tc wen schen, toen- Mgr. H. T. J. van Vlijmen, bis schop van Haarlem het woord nam om Mgr- Kenninck hoffelijk geluk tc wenschen met zijn 40-jarig priesterjubileum cn dio naar voren bracht de vele goede eigenschappen van den jubilaris, die steeds in de eerste gelederen heeft gestaan en gestreden tot heil van dc Oud-Katholieke kerk in. den waarachtigen zin van het woord. Onze dankbaarheid voor Uwe werkzaamheid en moeite aldus Mgr. van Vlijmen hebben wij in een zekeren tastbaren vorm willen geven. Namens c'e officiecle ver- tègcnwoord'gers van dc Oud-Katholieke Kerk, verschillende kerkbesturen en kerkelijke ver- cenigingen, bied ik U hierbij Uw beeltenis aan, zoodat ook naderhand Uw portret in de por trettengalerij van al de Aartsbischoppen van Utrecht niet zal ontbreken. Hierna werd het geschilderde portret aan Mgr. Kenninck overgedragen. Dc Aartsbis schop is gekleed in p&arschc toga, waarover dc witte albe cn daarover de paarschc rochet' te. Het bisschoppelijke wapen prijkt met roo- de kleur in den Jinker-bovenhoek in het wa pen van Utrecht zijn in het midden aungc bracht het bisschoppelijk embleem van zwaard en kroonstaf, symbolen van wereldlijke cn ker kelijke mocht, den mijter en den bisschophoed met afhangende kwasten. Als onderschrift Gratia Dei mecum". Het portret is geschil derd door Willem Hendrik von den Berg, por tret-schilder tc 's-Gravcnhage, die eveneens bij deze huldiging- aanwezig was. Vervolgens trad dc secretaris van het Se minarie tc Amersfoort, Prof. C. Wijk er, naar voren die ook namens het Metropolitaon Ko- pittel van Utrecht, dat vertegenwoordigd was door aroarius en provisor E. Lagerwey cn pro visor Prof. J. H. Berends, den heer Kenninck dank bracht voor al hetgeen deze, vanaf het moment dat de jubilaris werd benoemd tot president van het seminarie, heeft gedaan. Prof. Mr. Dr. A. J. van den Bergh, lid van den Oud-Katholieken Synod-ale Raad schetste in hot kort het vruchtbare leven van den 69- jarigen jubilaris en bracht hulde aan den He r&ut van Koning Christus, zooals prof. v. d. Bergh Mr. Kenninck noemde. Een lange lij van sprekers en spreeksters volgden nu cn het zou ons te ver voeren om van al deze huldebetuigingen afzonderlijk ge wag te maken. Wij zullen dus volstaan met te vermelden welke vereenigingen on kerkbestu ren den a-artsbisschop kwamen gelukwenschen. In dc eerste plaats kwam de bvrgem. -van Utrecht Dr. Fockema Andreae, persoonlijk den jubileerenden priester gelukwenschen, terwijl we vervolgens opmerktenVereen. „Oud Kath. OndersteuningsfondsVereen, van dienstdoende priesters van het Aartsbisdom Utrecht en van het Bisdom HaarlemBond von ver. van Jonge cud-katholieken in Neder landBond van Oud-Kath. Vrouwenverecni- gingen, die voor het eerst zich officieel ver tegenwoordigd zag O. R. K. Aalmoezeniers- kamer te UtrechtKerk- en Armbestuur van de gemeente van St. Gertrudis, H. Jacobus, St. Marie, cn de n&volgende kerkbesturen uit Amersfoort, van de gemeente van de H. H. Petrus en Paulus te Rotterdam, Gouda, Schoonhoven, Oudewater, Dordrecht. Culcm- borg, Arnhem, Haarlem, Zaandam. Hilversum, Delft, Schiedam, JJmuiden, Leiden en den Haagdc Oud-Katholioke Studentenvereeni- ging „Batavia" dc A. Ahuysstichting te Am sterdam het Fonds ReusOud-Kuth. Assu- ïontievcreenigingde Administratie der Haarl. Bisschopskasvereen „de Oud-Kath. Peis"; Internationale Oud-Kath. Ver. tot onderlinge HulpOud-Kath. Ver. voor Kinderbescher ming Bureeu voor O. K. Diospora-verzorging Oud-Kath. Tooneelclub O(ns) P(lanken) Aimatcurismc) te Utrecht; Vrouwen vereeni ging Siivte Gertrudis te UtrechtO. K. Jon- geliedenvcreenigïng „Ontwikkeling Is Ons Streven" tc Utrechtaldeeling Hilversum der vereeniging O. K. O. F.O. K. Damcsvereenn ging „Weldoende Doorgaan" te UtrechtUtr. O. K. Gemengde Zang\erccniging „A. B. H. Verhey"Oud-Kath. Werklicder.vcreeniging te UtrechtVer. O. K. Museum voor Kerkcl. Kunst en geschiedenis in Nederland en de af- dceling Utrecht van de vereeniging O.K.O.F. Mgr. Kenninck dankte allen hartelijk voor do vele bewijzen van sympathie cn speciaal den portretschilder, den heer W. von den Berg. Ook nu weer is het bewijs geleverd dat het immer anders lcopt dan men venvacht heeft. De jubilaris is dankbaar voor hetgeen deze dag hem bezorgd heeft en de commissie dio dit alles heeft georganiseerd komt niet in de laatste plaats een warm woord van hulde vóór het vele en moeilijke werk door de commissie leden verzet. Prof. Berends sprak nog den heer W. v. d. Berg toe voor de schitterende wijze waarop hij zich' van zijn taak, het schilderen van het portret van Mgr. Kenninck, gekweten heeft. Des avonds had in de St. Gertrudis kerk een plechtig Vesper plaats. V* Morgen heeft tot besluit van deze* feestelijk© herdenking van het priesterjubileum een diner pleats, aangeboden door de pastoors der Qud- Kathclicke kerk aert Mgr. Kenninck. IN HET HOL VAN DEN LEEUW! Een oplichtster die erin liep. Baarn. Vrijdagmorgen werd een vrouw naar het Poleis van Justitie tc Utrecht overge- biacht, wegens het zich alhier 'onledig hou den met het bezoeken van villabewoners, van wie zij onder het aanwenden van valsche voor wendselen geld trachtte los tc praten,, hetgeen haar bij een drietal Baarnschc families ge lukte. Bij de vierde familie was zij minder ge lukkig. Nadat zij eerst door mevrouw was aan gehoord, bleek ook de heer des huizes bij het geval zeer geïnteresseerd te zijn, althans hij liet van zijn belangstelling blijken door haar allerlei vragen te stellen omtrent naam, woon plaats, familieomstandigheden ci.t. Hoewel het verhaal van de vrouw roerend was, scheen deze villabewoner ccnigszins wantrouwend en belde „de politie" op. Deze bracht haar zon der veel omhaul van woorden naar het politie bureau over, waar zij voor den commissaris van politie werd geleid. Tot haar groote ver bazing bleek deze dezelfde te zijn als haar laatst bezochte „villabewoner". Hier bleek, dat de aangehoudene uit Amers foort afkomstig was on genaamd M. V. K. Bij nader onderzoek kwam aan het licht, dat zij gehuwd was en zich reeds te voren aan op lichting had schuldig gemaakt, waarvoor zij al gevangenisstraf had ondergaan. PERSONALIA. Woudenberg. De volontair ter ge meente-secretarie alhier, de heeren Th. J. Lap Amersfoort cn P. van Loon, Scherpenzeel, leerlingen van den heer C. Klomp, alhier, slaagden voor het examen gemeente-admini stratie. Voetbal. AMSVORDE I-HOLLAND I 8-2. Gisteren speelde Amsvordc I een eere-wed- strijd tegen Holland I (Utrecht) op dc serie- wedstrijden van de V.V. Woudenberg. Hoewel Holland kampioen is van de 4e klos N. V. B. moesten zij toch het onderspit deiven. Nadat dc rust met 31 in het voordeel van Ams- vorde was ingegaan werd nii dc pauze door Amsvorde nog 5 maal en door Holland nog 1 maal gedoelpunt, zoodat het einde met een groote overwinning voor onze stodgenooten kwam. Het tweede elftal van Amsvorde verloor van Woudenberg I met 7—5. Beide wedstrijden stonden onder goede lei ding' van den arbiter Kool. Wielrijden. GRASBAAN-WEDSTRIJDEN TE HILVERSUM. Op de gisteren gehouden wielerwedstrijden in het Sportpark te Hilversum behaalde de heer C. Rijn in de ofd. nieuwelingen over den langen afstand den eersten prijs. Bij de amateurs plaatste de heer A. v. d- Starre zich in een sprintwedstrijd derde, ter wijl de derde prijs in den koppel-wedstrijd be stemd was voor de Gebrs. v. d'. Starre. GRASBAANWEDSTRIJD A. R. T. C. „DE PEDAALRIDDERS". Wij kunnen thans mededeelen dat de tweede ^giasbaan-wedstrijd Zondag 22 Juli o.s. gehou den zal worden in het Sportpark „Birkhoven"*

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1928 | | pagina 2