REDE PROFESSOR HEILER Belangstelling van Hervormde zijde Boodschap aartsbisschop van Canterbury OUD-KATHOLIEKEN De bisschop van Fulham bezoekt het Congres DE NAGEDACHTENIS VAN Z. B. VAN ESPEN GEWERD Gistermorgen half tien werd het Congres der Oud-katholieken voortgezet. Al^ lid van de Permanente Congres-commissie» werd herko zen Pfarrer Erwin R. A. Kreö/.er (Freiburg im Breisgau). Het congres wees als pïp.ats, waar het vol gend congres gehouden, zal worden Weenen aan. Vervolgens hield prjof. Mr. Dr. A. J. van der Bergh een referaat over Z. B. van Espen. Êirof. mr. dr. A. J. van den Bergh over Z. B. van Espen. Daarna sprak prof. mr. dr. A. J. van den Bergh te Utrecht, hoogleeraar aan het Oud- Katholiek Seminarie te Amersfoort, over Zegc- rius Berrvferdus van Espen. Van -Espen, 1646 te Leuven geboren, werd in 16?5 tot priester gewijd en in 1675 doctor juris utriusque, moest op 82-jarigcn leeftijd zijn vaderland ontvluchten als gevolg van de machinaties der Jezuiten. Den 2den October 1728 stierf hij in het Seminarie te Amersfoort en werd begraven in de St. Joriskerk aldaar. Zijn hoofdwerk „Jus ecclesiasticum universum" heeft Europeesche vermaardheid en werd in 1704 op den Index geplaatst. Verder is hij beroemd door zijne leerlingen Houtheim (Fa- bronius), Hedderich en Von Schulte. Van Espen, zeide spr., is voorvechter der historische methode op het terrein van het kerkrecht, oefende scherpe critiek op de Pseu- do-Isidorische decretalen, en pleitte voor epis copaat en synode op het voetspoor van Cy- prianus. Hij komt cp voor de rechten van den Staat Evenals Erasmus heeft van Espen scherpe critiek uitgeoefend op allerlei misbruiken van zijn tijd. Van Espep w8s de getrouwe verdediger van de rechter», onzer Oud-Katholieke kerk. Daai- om is er thans voor ons bizondere aanleiding hem te herdenken. Hij is, aldus besloot spr., gestorven als de „glorieuse martyr" voor de zaak. onzer kerk. De vertegenwoordiger van den aartsbisschop van Canterbury be zoekt het congres. Na afloop van deze geestdriftige rede trad de bisschop van Fulhum, vertegenwoordiger van den aartsbisschop van Canterbury, binnen, waarbij de congressisten zich verhieven van hun zetels. De voorzitter riep hem een woord van wel kom toe in deze oude aartsbisschoppelijke stad. Uw komst is een bewijs van belangstelling van de zijde von den aartsbisschop van Canterbury in ons congres. Moge uw komst strekken tot versterking van de onderlinge broederbanden. De bisschop van Fulham dankte voor deze hoffelijke ontvangst en de hartelijke woorden van welkom. De aanwezigen zongen daarop staande hei beroemde katholieke lied „Dichter bij U, mijn God." Vervolgens betrad bisschop Mo o g het po dium om in de Duitsche taal nog oen aanvul- ling te geven op het betoog van prof. v. d. Bergh over Z. B. van Espen. Zijn persoonlijk heid schetste 6preker als een heftig strijder, maar in zijn diepste gemoed een mild mensch. Spreker bracht eeihiedige hulde aan den Bel- gisch-Nederlandschen Van Espen en stelde naast hem als den Duitschen van Espen prof. dr. Joh. F. von Schulte, uit Bonn, groot te- genstaander van het Vaticaansche concilie van 1870 en voorganger van de Duitsche Oud- Katholieke beweging. Beide referenten werden door den congresvoorzitter bedenkt voor hun mooie betoog. Hij gaf bisschop Moog de ver zekering, dat bij de Hollandsche Oud-Katho lieken ook de naam van Von Schulte zol blij ven. voortleven. 1 Belangstelling van Hervormde zijde. Het congres werd dezen morgen voor een gedeelte bezocht door dr. v. Gheel Gild-Fees ter uit Den Haag en dr. Callenbach uit Rotter dam, speciaal uit belangstelling voor het refe raat van prof. Heiier. Prof. dr. F. Heiier te Marburg sprak daar na over „do godsdienstige stroommeren in het Roomsch-Katholicisme van den tegenwoordigen tijd". De Roomsche kerk. zeide spreker, vereenigt op raadselachtige wijze twee tegenovergestel de tendenzen in zich: de tendens tot verenging, verstarring en veruiterlijking en de tendens tot innerlijke vernieuwing uit de oerchristelijkc en oudkerkclijke krachten. In den tegenwoordigen tijd openbaart zich in de roomsche kerk aan den eencn kant een tot -het hoogste doorgevoerde centraliseering, eene hermetische afsluiting van het buiten Rome staande Christendom (verbod van deelneming aan de buiten Rome omgaande eenheidsbewe gingen), een steeds verder gaande afwijking van het Nieuw Testamentische Christendom cn van de oudkerkelijke traditie (voornemen om tot dogma te verheffen de lichamelijke he melvaart van Maria en het algemeene mid delaarschap van Maria tot het verleenen van genade). Aan den onderen kant ontdekken wij in de Roomsche kerk, vooral in Duitschland, sterke religieuse bewegingen, waarbij oerchris- telijke en oud-kerkelijke krachten naar voren komen. L De liturgische beweging verschoof het zwaartepunt in het kerkbegrip van het juridi sche naar het pneumetisch-secramenteele. Zij eischt terugkeer tot achter het na-tridentini- sche en middeneeuwsche katholicisme, dat haar een verdoezeling van de katholieke idee te zijn voorkomt, om te komen tot het gods- dienstideaal der christelijke oudheid en tot de theologie der kerkvaders. Zij poogt verder op elke "Vjdljze de klassieke roomsche liturgie in vollcm zin des woords tot godsdienst voor de ge^neente te maken. II. De evangelische beweging in ruimeren zin des woords bevordert het lezen en de stu die van den Bijbel, in het bizonder van het Nieuwe Testament, het houden van Bijbelsche preeken. De evangelische beweging in engeren zin tracht bepaalde# reeds door de kerkher vormers voorgestane Bijbelsche grondbeginse len tegenover de eenzijdigheden en verboste- ringen van het tegenwoordige roomsch-katho- licisme te doen uitkomentegenover den knechtachtigen wettendienst de vrijheid van Gods kinderen (Joh. Hessen), tegenover het eenzijdige saccrdotalisme het koninklijk pries terdom der geloovigen, tegenover de skrupulo- siteit de verzekerdheid der zaligheid en de vreugde daarover der verlosten (Jos. Wittig). IB. De ascetisch-mystische beweging streeft naar heiliging van het leven, in het bizonder naar verzorging van het gebedsleven, zoowel door oefeningen voor alle standen en volks klassen als door aaneensluiting en broeder schappen. IV. In de jeugdbeweging kruist zïoh de liturgische beweging met de evangelische be weging in menigvuldige variaties. In haar mooiste en meest-vrije verschijningen paren zich germaansch individualisme met room sche objectiviteit, Christelijke romantiek met Christelijke oudheid. V. In de katholieke theologie zien wij het naar voren treden van de denkbeelden van Augustinus, deels met betrekking tot de godsdienstphilosophische vraagstukken (Joh Hessen), deels betreffende de problemen van geloof, kerk en sacrament (Karl Adam). In verband daarmede staat een zich intensief richten naar de voor-vaticaansche theologie der 19de eeuw (Möhlcr en Newman). Opmer kingswaardig is daarbij een groeiend begrij pen van de persoonlijkheid van Luther als hervormer (Kfefl en Albani). VL De arbeid der liefdadigheid bloeit niettegenstaande den stoffelijken noodtoe stand. B.v.: de grootsch opgezette sociale ar beid, welken de prelaat Sonnenschein in Ber lijn heeft georganiseerd. Kenmerkend voor de katholieke liefdadigheid is de uitgroeiing van een christelijk socialisme, dat onder vasthou den aan het Christelijk eigendomsbegrip en onder verwerping van de Marxistische staat huishoudkundige theorie in toenemenden om vang de socialistische grondbeginselen tracht te verwezenlijken. VII. De eenheidsbeweging heeft in het roomsch-katholicisme verscheidene midden punten: de Benediktijner patres unionis van Amay a. d. Maas streven in de eerste plaats naar een samenwerking met de Oostelijke ker ken; zij propagecrcn een vriendschappelijk leeren kennen van de gescheiden Christenen; zij treden op zoowel voor het herstel van de gelijkheid van pauselijk prelaat cn episcopaat als voor ontlatiniseering van het katho licisme. In Duitschland hebben de katholieke academici-dagen aan het vraagstuk der her- eeniging bizondere aandacht gewijd. Op zeer hartelijke wijze wordt de oecumenische toena dering voorgestaan door de van den Francis- kaanschcn geest doordrongen „Missionsgesell- schaft rom weissen Kreuz". VIII. In den zendingsarbeid der roo.nsche kerk onder de heidenen vertoont zich een be langrijke toenadering tot de vrocg-rhristelijko methode tot aanpassing aan vreemde bescha ving en godsdiensten. De wijding van in- heemsche bisschoppen in de zendingsgebie- den komt aan de nationale verlangens det heidenchristenen te gemoet. De vereuropisee- ring wordt zoowel door dc westelijke zen dingstheorie als deor d-% zendings praktijk meer en meer bestreden. Deze voor een deel zeer verheugende bewe gingen hebben echter met ojoote moeilijkheden te kampen. Deels trachten ze nog erkenning te verkrijgen, deels zijn ze ze bereids onder cen suur gesteld. De liturgische bewegingen door de bisschoppen sterk ingekrompen, de verder gaande evangelische beweging is te Wittig ge brandmerkt, de jeugdbeweging heeft zeer onder het wantrouwen der kerkelijke besturen te lijden, de philosophische Augustinus-beweging is door het verbod van de boeken van Hessen getroffen, tegen het geloofsbegrip van Adam kwam een polemiek van de zijde der Jezuiten, enz. Niettegenstaande dit, zijn al deze bewe gingen te sterk en levendig om een volkomen onderdrukking mogelijk te maken. Zoo zet zich dan in de huidige roomsche kerk de grootschc, kerkhistorische worsteling tusschen de oer christelijkc en universcele krachten eenerzijds en de particularistische en imperialistische toomsche tendenz anderszijds voort. De voort durend uit den schoot der roomsche kerk naar voren komende waarlijk evangelische en waar lijk katholieke bewegingen, zijn een bewijs er voor, dat de roomsche kerk een deel van het bestaan van Christus is. Het lot van dit deel mag de andere afdeelingen der kerk van Chris tus niet onverschillig zijn van veel belang is het om bij alle verschil met de talrijke dwalin gen en verbasteringen van het roomsche kerk- wezen, het contact met al het groote en waarde volle, dat het in zich bevat, te behouden en met christelijke sympathie (christelijk medelijden) deel te nemen aan het martelaarschap, dat tal rijke naar voren tredende roomsche christenen om Christus en Zijn Kerk ondergaan. Na dit fiscineerend betoog werd prof. Heilet van vele zijden gecomplimenteerd. De voorzitter van het congres dankte prof. Heiier, den bevorderaor van de katholieke ge dachte in de Evangelische Kiiche, voor de diepe «n toch tevens klere wijze waarop hij zijn gedachte heeft ontvouwd. Mogen vele zij ner wenschen in. vervulling gaan en zijn ge dachten ingang vinden in de wereld (applaus) Het referaat van mgr. A. Paschck over „D* Wereldbond voor vriendschappelijken arbeid der kerken" werd in verband met de vermoeid heid van het congres uitgesteld tot moTgen. Tocht naar Amersfoort DE ORTHODOXE KERKEN IN HET OOSTEN Tweede congresdag. Gistermiddag hebben tal van congressisten in een tiental groote autobussen een uitstapje naar Amersfoort gemaakt. Gereden werd van Utrecht over Zeist, Doorn cn Maern, en te Amersfoort, waar den congressisten van den Onze Lieve Vrouwe-toren liederen uit den Oud-Katholieken gezangenbundel toeklonken, werd allereerst een bezoek gebracht aan de Joriskerk, waar Zegerus Bernardus van Espen, aan wiens nagedachtenis prof. v. cL Bergh en bisschop Moog in de ochtendzitting van het congres hulde hadden gebracht, begraven ligt Van wege het kerkbestuur hebben dc heeren Wesselink en Van Dijk daar de gasten ont vangen, waarna de kerk werd bezichtigd en aangewezen werd waar Van Espen begraven ligt De deelnemers ontvingen hier een kaart „ter blijvende herinnering aan de hulde door het Xle internationaal Oud-Katholiekencongres 1928, in de maand der Nederlandsche Olym pische Spelen, eerbiedig gebracht de na gedachtenis van Zegers Bernard van Espen, doctor en hooglceraar in de rechtsgeleerdheid, geboren te Leuven 9 Juli 1646, in den Heer ontslapen op 2 Oct. T728, in het -^-Katho liek Seminarie te Amersfoort en begraven in de St. Joriskerk aldaar." Vervolgens hebber» de congressisten zich begeven naar het Oud-Katholieke Seminarie gelegen in een van het m^est karakteris tieke en oude deel van Amersfoort, Muurhui zen genaamd waar de kapel net genoeg ruimte bood om allen een plaatsje, zij het dan ook een staanplaatsje, te verzekeren, zoo groot was het aantal deelnemers cn deelneem sters. Ir» deze kapel heeft dc president van het seminarie, prof. C. Wijker, nadat op Neder- landschen en Duitschen tekst gezongen was: „O I 't is zoo zoet te rusten," enkele woorden ter herdenking var» Van Espen gesproken. Hij herinnerde -er aan, dat in Mnel Van Espen heeft geknield en in dagen van droe fenis zich tot God heeft gewend. Do bezoe kers hebben vervolgens: „Ontwaak O Geest der eerste liefde" gcrongen, waarna het semi narie werd bezichtigd. Nu werd noar het Bcrg-restaurant aan den Utrechtscheweg gereden, waar dc thee werd gebruikt en een foto van het gezelschap werd genomen, om verder langs de pyramide van Austerlitz over Zeist weder naar Utrecht te rug te koeren. De tocht gir»g ditmaal langs het huis te Amersfoort van monseigneur N. B. P. Spit, bisschop van Deventer, die wegens onge steldheid het congres niet bijwoont, doch nu staande op het balcon zijner woning, de groe ten der congressmen in ontvangst mocht ne men. De deelnemers hebben genoten cn vooral de vele aanwezige buitenlanders waren opge togen over de mooie streek. Bezoek van de Oud-Katholieke jeugdbonden aan Amersfoort. Om 8.48 kwam gistermorgen in onze stad een groep van jeugdige personen aan. Het bleek, dat dc Oud-Kath. Jeugdbonden, uit Duitschland, Zwitserland en Holland, die ge zamenlijk Holland doorreizen, ook onze stad met een bezoek wilden vereeren. In vluggen pas, met do vaantjes op tango stokken, ging het den Stationsweg af, do Snoeckaertlaan door en langs het Plantsoen naar de Oud. Kath. Kerk op het Zand. Daar vond om half tien een godsdienstoefening plaats volgens het Duitsche rrcissale. Pastoor Hütwohe uit Essen deed den dienst, daarbij geassisteerd door pastoor H. Michelis uit Dortmund en pastoor P. Richéridh uit St Imier (Zwitserland). Pastoor Hütwohe hield de predikatie, sprekend over het geloof aan er» de liefde voor Christus. Daarna ging de ge- heele jongelingschap in 3 groepen door onz«> stad, om verscheidene plekjes te bezoeken. OndeTtusschen speelde ooe£ klokkenist in de hoogte de verschillende nationale liederen. Ook werd een bezoek gebracht aan het OJL Seminarie, waar men de kerk, het jongens- gebouw, het verblijf der studenten en de bi bliotheken bezocht. Om half een waren allen vergaderd in De Valk, waar de jongelingsvereeniging „van NercateT voor een lunch gezorgd had. Daarna gingen de buitenlondscfie gasten naar het station, om met de tram Huis ter Heide aan te doen, waar men in de heide ge moedelijk (neergezeten, een jeugdonderweip behandelde. Ir« de kerk van de heilige Gertrudis was er in het begin van den avond Vesper, in wel ker» dienst pastoor G. P. Giskcs de *oespiaak heeft gehouden Openbare vergadering. Toe spraken van. binnen- en bui- tpnlandsche gaster.. Dc bis schop van Fulham voert bet woord uit naam van den «ertsbisschop van Canter bury. 's Avonds 8 uur werd een goedbezochte openbare vergadering gehouden. De Aartsbisschop van Utrecht, mgr. F Kennirick was de eerste, die deze open bare vergadering toesprak. Bijna twee eeuwen heeft de Oud-Kath. kerk aileen gestaan, door Rome als Jansenistisch verguisd, door Pro testanten niet begrepen en van halfheid be schuldigd. Toch hebben onze vaderen stand gehouden in het vertrouwen op God, die ter zijner tijd recht doet en uitkomst geelt Dis tijd is gekomen. Sinds een halve eeuw hebben wo in verschillende landen geestverwanten, die met ons pal staan voor het kath. pand. Ons is een eervolle taak torgewezen, de ware beginselen der kath. kerk hoog te houden voor geloof een leven. RomanJg®e en katholicisme dekken elkaar itiet. Dat begrijpt men nog weta nig. Toch is er verlangen naar katholieke een heid. Beseffen wij onze verantwoordelijkheid! Toespraak Bisschop van Ful ham. Bisschop Batti von Fulham betrad vervol gens het podium en sprak de aanwezigen toe. Het is hem een groot genoegen hier te zijn namens den aartsbisschop van Canterbury, den primaat van de Anglicaanscbe kerk cn hij is dankbaar voor dc hartelijkheid, waar mee hij in het midden <tezer vergadering ontvangen en voor do schoonheid van den door hem bijgewoonden Vesperdienst. De Aartsbisschop van Canto»bury heeft groote belangstelling voor dit congres «T. zijn mogelijke gevolgen. Hij bidt dat de zegen van God moge neerdalen op de besprekingen en op alles wat daaruit zal voortvloeien. Misschien is het u bekend dat de aartsbis schop van Canterbury op tachtig-jarigen leef- td heeft besloten zijn waardigheid neer to leg gen a.s. November. De Angliciansche wereld- voelt algemeen teleurstelling over deze stap, en spreker durft tc zeggen, dat die teleurstel ling ook verder gaat dan de Anglic kerk al leen. Tijdens 25 jaren heeft hij zonder op houden gewerkt tot hereeniging der Christen heid en alle takken der Kath. kerk hebben in hem een tTouwen vriend erkend, ln Novem ber zal hij worden opgevolgd door Cosmo Lang, aartsbisschop van York en wij rijn ver heugd te mogen verwachten, dat onder zijn leiderschap de oude tradities zullen worden gehandhaafd. De toekomstige aartsbisschop heeft spreker verzocht ook hem te betrekken in de boodschap hier namens den aartsbis schop uitgesproken. Wij beleven een grooten lijd. Een periode, ven herhaalde schisma's ligt vi»ter ons. Wij beleven thans dagen va verlangen naar een heid onder allen die liever vragen naar een primitief dan naar een middeleeuwsch katho licisme. Het is moeilijk dc fundumerteelc be grippen te vinden waarop een bevende Unie kan worden opgebouwd. Was het gevaar vroeger dat van te groote gestrengheid, thans dreigt het gevaar van wel willende lakschhejd. Gedachtig aan beide ge varen zijn we verheugd over den grooten vooruitgang in de toenadering lusschcn uwen tak van kerken en de Ar.glicaanscho kerk (toe juichingen). De voorzitter bedankte den b:sschop voor zijn schoone woorden, temeer daar we in hem een afstammeling begroeten van Cod- de en van de Witt. Daverend applaus). Namens Z. Eminentie den metropoliet dr. Germanos en uit naam van de patriarchen van Constantinopel en Alexendrië sprak de heer Paraskavaid is, archimandriet van de Grieksch-orthodoxp gemeente te Leipzig, die mededeelde, dat dr. Germanos hier gaarne persoonlijk aanwezig ware geweest indien hij niet verhinderd ware door veelomvattende werkzaamheden. Met groot ongeduld verwach ten genoemde kerkvorsten de toekomstige een- heied van onze zusterkerken. De Grieksch-or- thodoxe kerk heeft steeds met groote sympa thie uwe congressen meegemaakt en al 't mo gelijke gedaan voor een nauwer blijvend con tact tusschen de beide kerken. Spreker bracht den broederlijken groet over van genoemde kerkvorsten en zei met den apostel Paulus „Zijt waakzaam, stoat vast in het geloof, zijt mannelijk en sterk." Francis Gavin, (New-7ork), sprekend namens dc Amerikaansche bisschoppen en de Episcopale kerk in Amerika, bracht de syrnpn- thiegevoelens van deze kerk over, speciaal ook in verband met de eenheidspogingen. Alleen waarschuwde hij tegen overhaasting. Weder- zijdsch begrijpen moet voorafgaan, aleer de wensch van den Heer dat allen één zijn in ver vulling kan gaan. Prof. dr. St. Z a n k o w, Sofia, voerde het woord namens de Bulgaarsch-orthodoxe kerk. In dezen tijd van verlangen naar eenheid en katholiciteit heeft de Oud-Katholieke kerk eet» speciale taak. Spreker wenschte de Oud-Kath. kerk het beste toe in haar streven tot verdie ping en uitbreiding van het Oud-Katholieke geloof. Prof. Jossitch, vertegenwoordiger der Servisch orthodoxe kerk, sprak zijn beste wen schen uit voor de pogingen der Oud-Kath. kerk tot hereeniging der katholieke kerken. In het orthodoxe Oosten heeft uwe kerk overal vrien den, speciaal in de Servisch orthodoxe kerk. Bischop dr. Moog (Bonn), noemde de Oud- Kath. kerk van Utrecht de moeder, waai bij de andere kerken als kinderen samenkomen. Zij heeft ons opgevoed, menigvoudig hulp bewe zen en deelnemen getoond in onze vreugde en smart. Zij onderwijst en waarschuwt, troost en bezielt ons. Wij groeten u zooals kinderen de moeder groeten en bidden u om uwen moeder lijken zegen. Bisschop K r y (Zwitserland) wees erop, dat het de rivier de Rijn is die Zwitserland, met Nederland verbindt. Voel hebben beide volken gemeen. Zij hebben beide hun land lief, heb ben verbinding met andere volken en zijn wek kers van kerkelijke gedachten. De Zwitsers heb ben besloten aan de hereeniging der kerkeK ten sterkste mee te arbeiden, en hebben van u opnieuw geleerd, dat het noodzakelijk is vol t« houden. Bisschop P a s c h e k bracht de groeten over van de Tsjecho-Slowaaksche zusterkerk. Onze gansche kerk is van den warmen wensch ver vuld, de moederkerk van Utrecht te toonen dat wij onze Oud-Kath. waarden trouw willen behoeden en bewaren. Onze kerk heeft de laat ste jaren geen actie naar buiten kunnen ont plooien. De kerlcenvlucht ven de laatste jaren, die aan de roomsche kerk in ons land een ver< lies gebracht heeft van 2 millioen zielen, heeft een atmosfeer geschapen die ook onze kerk niet gunstig is. Wij hebben alle moeite de Oud- Katholieke kerken in het Duitsche taalgebied te bewaren tegen de aanvallen van rechts en links. Gelukkig hebben wa in de laatsta tien, jaar nog 5000 zielen gewonnen. Onze nieuwe staat gee-% ons in tegenstelling met het oude Oos* tenrijk volle ontwikkelingsmogelijkheid. Wij hebben nu ook een subsidie ontvangen dio den ellendigen materieelen toestand onzer geeste lijken aanzienlijk verbetert. Gelukkig wordt ook de Duitsche taal in onze kerken volk vrij heid gelaten. Bisschop v. Vlümen (Haarlem), bracht den dank over va^ den Synodaalraad der Oud- Kath. kerk in Ovstenrijk voor de hulp door de Hollandsche Oud-Katholieken aan de Oosten- rijksche Oud-Kadi. kinderen verleend, Bisschop dr. Kalogjere. sprekend namens de Kroatische Oud-Kath. kerk, zeide o.m.. dat deze kerk zich Godlof meer en meer ontwik kelt ondanks aanvallen ven allerlei kant. Bisschop T c h 1 e r (Oostenrijksche Oud- Kat. kerk), sloot zich bij het betoog van dr. Moog aan. Wij ook kunnen de Oud-Kath. kerk van Utrecht onze moeder noemen, die uitne mend voor ons gezorgd heeft. Wij danken u voor de hulp aan onze kinderen verleend en spreker dankt mgr. Kenninck voor diens on langs verleende medewerking bij sprekers wij ding tot bisschop. Pastoor Piechocinsky (Warschau) bracht de groeten over van de netionaal-Poolsche Oud-Kath. kerk, die ondanks haar zevenjarig streven nog altijd geen officieele erkenning deelachtig is. Wij zijn de eersten die het volk opvoeden tot een cultuurvolk. Deze taak heeft de Roomsche kerk in duizend jaar nagelaten. Onze kerk is nog zeer jong, maar wij weten dat wij een goed werk doen. Ons volk zoekt onze kerk. Er rijn slechts 31 Poolsche pries ters in onze kerk. Dot is jammer. Hadden wij er meer, dan zouden wc 2000 gemeenten kun nen hebben. Verleden jaar hebben we 10,000 bijbels verkocht. In omringende volken als Li- tauen en Oekraine maakt de Oudj-Kath. kerk goede vorderingen. Als lid van de Schotsch-Presbyteriaanseh® kerk sprak rev. Mackicham te Edinburgh. Hij is hier gekomen na verleden jaar te Lau sanne kennis gemaakt te hebben met de lei ders van de Utrechtsche Oud-Kath. kerk. De Keltische kerk in Schotland, waaruit alle kath- kerken in Schotland rijn voortgekomen, erkent niet de macht van den paus en geen gezag van personen. Spreker zal hetgeen hij hier gehoord heeft medcdeelen aan de Schotsche kerk. Gij moogt verzekerd zijn van haar sympathie en belangstelling. Een gemengd zangkoor luisterde den avond op. De congresvoorzitter sloot de samenkomst, dje sterk verloopcn was, te bij half twaalf met dank aan de sprekers. DE PRINSES GAAT KAMPEEREN. Prinses Juliana verwacht a.s. Zaterdag eenige harer vriendinnen, die enkele dagen met do Prinses nabij het Aardhuis zullen kampeeren. JHR. MR. DR. H. A. VAN KARNEBEEK. Voorzitter Chileensch-Italiaansche concüiatie-commissie. Naar wij v wtuMHn, hebben dc Ifaliaansche en de Chileensche regeeringen jhr. mr. H. A. van Kamebeok. minister van staat, oud-minis ter van buitenlandsche zaken cn commissaris der koningin in de provincie Zuid-Holland, aangewezen om op tc treden als voorzitter •an de permanente conciliatie-commissie, wel ke ingesteld is ingevolge artikel 3 van het tus schen Italië en Chih op 24 Februari gesloten arbitrage- en conciliatieverdrag. In deze commissie hebben verder zitting sir Rennel Rodd, oud-ambassadeur van Groot- Britannië, de heer Rodrigo Octavio, rechtskun dig adviseur aan het ministerie van buitenland sche zaken te Rio de Janeiro, de heer Giuriati, minister ven openbare werken te Rome, en de heer Alexandro Lira, oud-minister van bui tenlandsche zaken van Chilf. ONGELUK BIJ RANGEERWERK. Drie arbeiders verwond. Vannacht omstreeks twee uur rijn nabij Kethel op het baanvak Delft—Schiedam drie arbeiders, die bezig waren een met grint be laden wagon te lossen, bij het rangeerwerk var» den wagon gevallen. De mannen rijn allen verwond. Zij zijn per trein naar het station Delft vervoerd, waar in specteur Roelofsen van den tcchnischen dienst van politie hen heeft verbonden. De 33ujarige P. Wierings uit Oude Gastel Week een gecompliceerde beenbreuk bekomen en de pols gebroken te hebben, terwijl hij vee- der nog verschillende kwetsuren heeft opge- loopen. Daar men voor zijn lever» vreest, heeft een geestelijke hem bediend. De 2T-jarige Q. Mol, eveneens uii Oude Gastel heeft een hersenschudding bekomen. De beide zwaar gewonde mannen zijn in h-et ziekenhuis te Delft opgenomen. De werkman W. Agterberg is» na verbonden te zijn gewor den, naar huis gegaan. EEN INBREKER AAN DEN HAAL. Een kistje met C00 weggeworpen. In den afgeloopen nacht te pl.m. 4 uur be merkte de caféhouder Vorenkamp, wonend» aan den Kocndersweg te Helpman (Gr.) on raad in zijn slaapkamer, waar blijkbaar «en dief aan het werk was. Hij sprong zijn bed uit en zette den ongenooden gast na, dia het hazenpad koos en tengevolge ven de duister nis niet achterhaald kon worden. Later vond men een geldkistje, inhoudende ruim 600. dot de dief verloren of weggeworpen hééft, j Vermist wordt nog een portemonnaie met 10 gulden. De dader is nog niet gevonden-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1928 | | pagina 6