Op ruiming Wintergoederen
HEHENKAMP Co.
Langestraat 44-66
Plumpudding
BEDDENeh
HIKi
J.W.M.SLUI1ER
J. B. Cornetisse
os
A.LAM3RECHTS
H. V. d. GLAS,
Agentesse „Palent-Ross" Bureaulampen,
VOO,3 ONZE
HUISVROUWEN
I
IVtargen, Zaterdag aanvang onze
L. STOLBERG,
3 U FF ROUW,
Nerferlandsche
VSiötienstaneisbank
JONGSTE
BEDIENDE
SCHEMERLAMPJES,
IIJÖEN LAMPEMPPEN
gosdtoop.
J. POSTMA,
Kantoorbediande
Tooneeiv.
„Kunst na Arbeid"
De Bil van hst 168sle
Dames
Bruine en Zwarte
Schoenen
en Beige Laarsjes,
N-A. van Woudenbery
Weer voorradig onze prima
Soepgroenten
Prima Postelein
Hero Spinazie
Andijvie
Dooerwtj es
Spercieioontjes
J.D. Lammsrts van Cueien
Diploma Middelbaar.
Piano- en Theorieles.
Modern onderricht
Pieter Bothlaan 16
SLEDEN
E. J.v. NIMWEGEN
FRUIT en
BONBONS.
Koestartikelen en
Levertraan.
A, J, BOODE Gzn.
Drogisterij „OE VIJZEL"
MEDICINALE
A. Lambrechts,
Arrh. straat 22
TENTOONSTELLING VAN HOLLANDSCH
AARDEWERK EN VAN WEEFWERK
;Sf
ÏJSUDOS
1*2 Y<owrifrieiAcxMicuy
ÏXiiïDE IDEALE KRACHTDRANK
Mej. H. C. C. DE JAGER
oud-katholieke kerk.
Voordracht ven prof. dr. van
Riel over de Vrije Katholieke
Kerk en do Theosofie.
In de Cud-K&JJh'olieke Kerk aan het Zand
hield pref. dr. C. G. van Rie uit Amster
dam cp uitnood'gingr van het Oud-Katholiek
Onderstcunirgsfcnds gisteravond een voor
dracht over „De Vrije Katholieke Kerk en
de Theosofie".
In zijn inleid'ng" wees prof. W ij k e r er cp.
dat men veelal verwart de Vrije Katholieke
Kerk en <ïe Oud-Kafholicke Kerk. Sprekei
betoogt echter, dat de Oud-Katholieke Kerk
niets tc maken heeft met dc Vrije Katholieke
Kerk en er zeer ver von of staat. Daarom
heeft het bestuur van het Oud-Katholiek
Ondsrstcuning^for.ds gemeend goed te doen,
door iemand die teT zake kundig irf een voor
dracht te laten houden over dit be-'angrijke
onderwerp, opdat men uit deze verwarring tot
de waarheid woidt gebracht.
Het woord werd hierna gegeven aan Prof.
Dr. van Riel
Prof van Riel virg- zijn voordrecht aan
met cp te merken, dat hetgeen hij zeggen zal
een bewerking is van het referaat, dat hij
gehouden heeft op h'et elfde internationale
Oud-Katholicken Congres tc Utrecht. Dit re
feraat ies geboren uit het feit, dat er maar al
te dikwijls een zeer groote verwarring bo
sraat tusschen de Vrije Katholieken en do
Oud-Ka theïieken. Het is daarom zeer nood
zakelijk, dat de Oud-Katholieken hun stand
punt innemen ten opzichte van de Vrije
Katholieke Kerk. Spreker memoreert vervol
gens, h'oe het heefd der theosofen. Dr. Annie
Besant getracht hc-cft hare theorofen binnen
te loodsen in de Cud-Katholleke Kerk. De
Oud-Kütholiékc fe'ten heeft voor dezulken
echter hare geuren gesloten. Voorts wordt
gezegd, dat de v/ijd'ng dor Oud-Katholieken
^n die der Vrije Katho'ieken dezelfde is. het
geen door spreker nader wordt toegelicht.
Pref. van Ricl deelt vervolgens mede, dal
de V.ija Katholieke Kerk gebaseerd is op de
beginselen der moderne theosofie. In ver
band hiermede geeft spreker een overzicht
dier beg.'nrelen, omdat hij de Vrije Katholieke
Kerk wil belichten, zuiver uit dog. .arisch,
uit leerstellig oogpunt. Spreker deelt dan
mede, dat de theosofie haar oorsprong vind'
in het werk van twee vrouwen, n.l. mevr.
Bovatsky en Annie Besant. Langen tijd heb
ben beidon samengewerkt in het Theosofisch
Genootschap. Doch na eenigen tijd scheidde
mevr. Berant zich af en rtichtto* de Theoso
fische Vereenigirg. En sinds dien tijd kennen
wc twee groote theosofische richtingen,
waarvan de Th.- .ofische Vereeniging van
Annie Besant de meest bekende is.
De grondbeginselen der theorofe kan men
onderscheiden in Io de leer over God (theo
logie) 2o de leer over de wereld (cosmologic),
de leer over den mensch (anthropologic)
en 4o de leer der zaligheid (zothcrolcgio).
De moderne theosof'e leert, dat God is
in ailcs, tot in de kleinste atoom. Hierdoor
is de theosofie dus absoluut pan their tisch.
Verder wordt de God voorgesteld als iets
onpe-socnlijks. De godheid der theosofie
openbaart zich niet docr een scheppingsdaad,
doch ademt zijn geert uit. Want volgens de
theosofsche meenirg zijn stof en geest één,
alleen is de geest een verfijnde stof. Herhaol-
drlijk wordt door de theosofie betoogd, da*
de menschelijke geest niets anders ir. dan
Gods geest, doch ingeklu'sterd in de gevan
genis. Daarom moet dan de mensch zich be
wust worden van die Godde'ijke geest in
hem. Dcch voor dit bewust werden is het
aardsche leven te kort. Daarom komt, aldus
de theosoof, voor den mensch na dit leven
een order leven, waarop de leer der reircor-
natic is gebaseerd. Die ontw kkeling ge
schiedt vo'gens een bepoidden drang, die
door de theorofen de wet van Karma wordt
genoemd. De wet van oorzaak cn gevolg op
het gebied der reïncarnatie. Het einde daar
van is het binnentreden in het Nirwana.
De moderne theosofie is hiervoor geworden
een nieuwe heilsweg, een nieuwe weg naar
de zaligheid. En die zalighe'd is de kennis
van h'et weten van leven en dood. Ver dei
bestaat dat heil uit de z'n en de bcteekcr.is
von de gansche wereld, van de gehcele na
tuur. Een gelukkig makende gedachte voor
den theosoof, die hem de oplossing brengt
van menig levensraadsel. Een vreugde die
voor hem eindigt in God te leeren kennen,
in God te zien, jo zelfr» om zolf een God te
zijn. Doch door dit alles, aldus prof. van
Riel, werdt de tneosofie een magie, een leer
van geheimzirn'ge kunsten. Spreker wijdt
vervolgens breedvoerig uit over het Gods
begrip, de groote kloof tusschen het Chris
tendom en dc Theosofie, waarbij hij tot de
conclusie Icomt dat het godsbegrip der theo
rofen al bijster gebrekkig is. Het Christen
dom kent alleen mear ccn persoonlijk God,
die van den mensch te onderscheiden is, doch
die in een verhouding tot den mensch staat
als een voder lot zijn kind. Daartegenover is
de Gcdhc'd der Theosofen absoluut onper
soonlijk, een God, die nimmer verlosnen kan,
doch die, ingekluisterd in dc menschelijke
geest, zelf verlost moet worden.
In hel vervolg van zijn voordracht laat
spreker nog ccn'g licht schijnen op de wet
van oorzaak en gevolg, de wet ven Karma,
die volgens hem met rich zelf in tegenspraak
is. De wet van oorzaak en gevolg kön men
cp alles toeparsen, alleen, men kon hem juist
n.ct toepassen op de menschelijke geest en
de ontwikkeling, hetgeen met een enkel voor
beeld nader wordt verklaard.
In het tweede gedeelte van zijn voordracht
besprak Prof. van Riel in het bijzonder de
Vrije Katholieke Kerk. Deze kerk noemt spre
ker een uitvloeisel van het werk van enkele
theosofen, waarvan een tot bisrehop van de
Vrije Katholieke Kerk in Australië werd aan
gesteld. In Sydny kreeg dc beweg'ng een
sterk middelpunt, vanuit welk centrum de
geheo'e wereld werd bewerkt en die in ons
land haar centrum heeft te Huizen. De leer
der Vrije Katholieke Kerk, de nog niet in
een theologisch boekwerk is opgeschreven, is
gegrondvest cp de beg'nselen der moderne
theosofie. Deze moderne theosofie is het ook
die de Vrije Katholieken bijeen houdt. Spre
ker acht het *>chter betreurenswaardig dat
de Vrije Katholieke Kerk, met het onwelt'g
gertolèh kleed der Kafholieke Kerk, een on
waardig maskeradespel opvoert. In verband
hiermede bespreekt prof. van Riel de bewe
ringen en leerstellingen der Vrije Katholieke
Kerk, die alle gebaseerd zijn op clairvoyance,
op 'helderziendheid, welke leerstellingen spre
ker niet anders kan zien als een caricatuur
en niet anders noemen dan goochelarij met
letters en woorden. Daarom, zoo vervolgt
spreker, in de Vrije KathoMeke Kerk in geen
enkel opz'cht een Christelijke Kerk, ze'fs geen
Christelijke sccte. En daarom kan er bij hen
cok rummer sprake zijn vun een sacromen-.
Tenslotte wijdt spreker nog enkele woorden
aan de opvatting der Vrije Katholieken ovei
het sacrament, welke opvatting door prof.
van Riel scherp gehekeld worden. De leer
der Vrije Katholieke Kerk, kon spreker niet
anders zien dan een religieus barbarisme met
een plomp autoriteitsgeloof, doch hij ach*
deze leer zeer zeker een groot gevaar, waar
tegenover, zoo beë'ndigt spreker zijn voor
dracht, wij moeten stellen ons Christendom
in het licht van Jezus Christus.
Met een kort woord van dank tot den
spreker besloot piof. Wijker den avond, die
door zang van het koor werd opgeluisterd.
POLITIENIEUWS.
Korte berichten.
Een autobestuurder is bekeurd terzake een
motorrijtuig op den openbaren weg laten staan
anders dan met in rust gebradhtcn motor.
Een bestuurder van een rijwiel is bekeurd
terzake buiten noodzaak het trottoir berijden.
BOUW 50 WONINGEN „GOED WONEN".
Thans gocdgokcurd.
Half October deelden wij de beslissing mede
van de Kroon op het door den Raad dezer
Gemeente ingesteld beroep tegen het besluit
van Gedeputeerde Staten tot onthouding van
goedkeuring aan het raadsbesluit van 5 No
vember 1526, tot verleening van financieelen
steun voor den bouw van 50 woningen dood
de Woningbouwvereeniging „Goed Wonen"
alhier.
Dezo beslissing kwam hierop neer dat het
beroep ongegrond v.erd verklaard voor wat
betreft de leeningsvoorwaarden, omdat deze te
m r Koffietafel.
iü Gekookte visch-lever (van kabel-
s jauw en schelvisch).
Middagtafel.
Stokvisch. Koude gestoofde peren
met maizena-saus.
bezwarend worden geacht, doch dot de Raad
in het gelijk werd gesteld voor wat aangaat
het steunen van het werk der Bouwvereeniging,
om woningen to bouwen met een matigen
huurprijs (in dit geval 4.85).
Wij kunnen thans mededeclen, dat Gedepu
teerde Staten den bouw dezer 50 woningen
hebben goedgekeurd.
BURGERLIJKE STAND.
Geboorten:
Johanna Wilhelmina, dochter van Egbertus
Adrian us Vos en Johanna Zeggelaar
Gerhardus, zoon van Thcodorus van dep
Wart en Mina Staal.
Evert je, dochter van Hendrik Hofman en
Grietje Hagenbeuk.
Johanna Everarda, dochter van Antonie Jo*
hannes Hijmering en Johanna Steenbeek,
Ondertrouwd:
Alle Venema en Petronella do Wit.
Dirk Schippers en Maria do Bruin.
Everardws Schuuring en Jannetje Dekker.
Getrouwd:
Hendrik van den Bom en Maria Adriana van!
Rouendal.
Overleden:
Een els levenloos aangegeven kind.
Hendnk Losekoot, oud 77 jaar, wed. vart
Johanna Bcrendina van den Berg.
Spotgoedkoope prijzen in alle afdeelingen.
Ziet hiervoor onze étalages.
Bij vonnis der Arr. Recht
bank te Utrecht del 12 De
cember 1928 is in 3taat van
faillissement verklaard H.
A. TE GOEDE, bakker te
Amersfoort met benoeming
\an den E.A. Heer Mr. D.
KAARS SYPESTEYN tot
Rechter-Commissaris cn van
ondergeteekende tot cura
tor.
De Curator,
H. TYDEMAN.
Amersfoort, 13 Dec. 192S.
Snouokaertlaan 19.
Wij nemens thans reeds de
vrijheid, om U mede te doe
len dat evenals vorige jaren
bij ons verkrijgbaar zijn:
VAN HOOGEMSTRAATEN
Alkmaar.
3.40 1.85
personen 5 personen
1.27V2 3 personen.
Bostelt vroeg.
ARNH.3TRAAT 1
aoek Varkensmarkt. Tel. 941
Wordt gevraagd wegens
litbreiding van personeel in
Je Lighallen
een beschaafde
oor hulp bij de kinderver-
deging voor dc middaguren
an 3—7 uur.
Woensdags den geheelen
'ag.
Van Perse'jnstraat 4
VRAAGT
^esft'Jd ongsveer 13 jaar
■oor directe indiensttreding
hand beschilderd,
zeer smaakvol,
Lange 3traat 141.
Electro Techn. Bureau,
Op een kantoor in de pro
vincie Utrecht, bestaat gele
genheid tot plaatsing van een
aankomend
(mann.) liefst uit landbouw-
kringen P.G. en niet beVieden
10 jaar.
Ecnige bekendheid met tec-
kenwerk en landmeten strekt
tot aanbeveling.
Brieven inct uitvoerige in
lichtingen betr. opleiding,
vroegere werkkring, enz.
worden ingewacht onder No.
6112 bur. Amersf. Dagblad.
Regisseur AD VERZIJL
A'dam.
ZATERDAG 15 en
ZONDAG 16 DEC. a.s.
's avonds 8 uur
in „AMICITIA"
Opvoering van
Klucht in 3 bedrijven.
Entree: Zaterdag 90 en Zon
dag 80 cent. Zaterdag Bal na.
Voorverkoop kaarten aan
dc bekende adressen.
Zie biljetten.
met bontrand.
Zuidsingel 3
Tel. 1098.
30 ct. per ons.
45 ct. per flesch.
45 ct. per literblik,
t' 1.— per 3 liter blik.
50 ct. per literblik,
f 1.20 per 3 literblik.
55 cn 70 ct. per blik.
65 cent per blik.
Wijnhandel „DE MOOR"
Fa. BRAA1DSEN.
Lannestmat 8. Tel. 129.
ST. EMILION 1923.
f 1.per flcsch,
40.p. anker
Vraagt uitgebreide
prijsconrant.
beëedigd scha iter
en Vendumeester.
Taxaties op elk gebied.
Goederen voor puMicke
verkooping worden op ver
langen dagelijks afgeha.iJd
Verhuizingen en verpak
kingen.
Adres: LANGESTRAAT 102b
oi telefoon 417.
Arnh.straat 22.
Tel. 6L
Paulus Buyslaan.
Agent voor Amersfoort
G. S. GROOTKOP,
Kamperbinnenpoort 2.
Tuinarchitect
AMERSFOORT
Davos
Rodel en
Amerik. bestuurbare
Leusderweg 1.7.
Stationsstraat 34b,
Tel. 313.
Kamp 43. Tel. 142
Boschbessenwijn. Bosoh-
bessensap, Boschbessenjam
en Boschbessen compot,
Bessen en Frambozensap
Frambozensap en Roode
Bessensap
Telefoon 61
ÏAMERSFOORTSCHE KUNSTKRING!
IÏM HET GEBOUW VAN DE STICHTING „Dc ARMEN
DE POTH", CONINCKSTfiAAT-41 (BIJ DE KAMPER-
BINNENPOORT) VAN 15 TOT EN MET 26 DECEMBER
A.S DAGELIJKS VAN 10 TOT 4 UUR, OPENING
DER TENTOONSTELLING 15 DECEMBER A.S. OM
3 UUR ENTRÉE VOOR MET-LEDEN F 0 25
'PyUnht mei
Vanaf 6octpCi 6uSj& v&thnifq/)aa/v.
HoofdvertegenwoordigerE. H. STAHL, Woldstraat 40 Meppel, Tel. 233.
Te Amersfoort verkrijgbaar: Firma M. R. N. Oosterveen, Langestr. 42,
Telefoon 77.
Copiëer en typeinrichting „Spido" HOF 10 Telef. 867.
in groote verscheidenheid Direct leverbaar.