AAN PEN HANDEL 1 m&sssEË VOOR ONZE HUISVROUWEN Fa, M. R.N.OQSTERVEEN MALTAROMA AGENDA «CXXXXXXXXXXiXXXXXXXXX DE BOEKENBONS NATIONAAL werden door ons naar Amersfoort, Nijkerk en Putten verzonden aan deelnemende Winkeliers, Grossiers en Fabrikanten, die besloten de BOEKENBONS NATIONAAL bij hunne waren in te sluiten en voor reclame verkrijgbaar te stellen BOEKENBONS NATIONAAL? Zie hiervoor de advertenties in de volgende nummers KOFFIETAFEL: Nieuwe Haring MIDDAGTAFEL: Kalfscarbonade Bloemkool Citroenrijst LANGESTRAAT 42 - TEL. 77 vervangt Koffie. Bevat geen Coffeïne. Bij uitstek geschikt voor zwakke magen. 45 cent per pak. ORGELBESPELING. In de St. Joriskerk. Het openbaar muzikaal leven in Amers foort tot ontwikkeling te brengen blijkt tel kens weer een zeer moeilijk, zoo niet onbe gonnen werk., lieu zeldzaamheid is liet, auditorium van eenigen omvang-aanwezig te zien, wanneer artisten van elders hier worden geïntroduceerd of wanneer aan on ze stad vreemde ensembles zioli doen hoo- rcn. Zelfs voor mevrouw Noordewier was verleden jaar slechts een redelijk aantal muziekliefhebbers opgekomen in de St. Jo- liskerk. Het verwonderde mij dus geenszins, dat gisteravond slechts een deel van dc ban ken tegenover het orgel was ingenomen en verder in de groote ruimte verspreid nog enkele tientallen luisteraars zich hadden neergezet om van dit in alle opzichten su perieur programma te genieten. Wanneer zal de muziekale cultuur in Nederland zich zóóver ontwikkeld hebben, dat ook in klei nere plaatsen een goed bezochte uitvoering door kunstenaars van voornamen huize van- zelfsprekend en normaal zal blijken? Kunstenaars van voornamen huize. Het was kunst van de bovenste plank gister avond. Iedere Amersfoort er- kent den .orga nist-pianist. -Gerrit van. den Burg,- maar ik meen, dat ;slech'ts w einigen bevroeden, Welk een kunstenaar (op' beide instrumenten) in ons midden-woont. Ik moest tot mijn leed wezen de Sonnate in d. van Altmeister Bach evenals bok de eerste twee zangen van mej. van der Wérff missen. Ik betrad de kerk onder dc Toccata van Max Reger. Ter stond kwam het weer over mij na lango jaren, oude herinneringen van uitvoeringen <loor Reger, zelve. Ja, dat was Reger, zoo als de organist van gisteravond dc gewel dige stroom-van klank over zijn hoorders deed uitgaan, Reger, waarvan velen zich maar plegen af te maken met de bestempe ling „Cerebrale muziek", Reger, dc gewel dige in de fuga, die tonenreeks op tonen- ïeeks stapelt als rotsblokken tot een gigan tisch geheel; die altijd cn altijd méér nog bleek te kunnen en toch nimmer zijn in strument geweld aan deed, onverschillig of hij voor ihet klavier zat, voor het orkest stond jf het orgel noodig had tot uiting van t-'on fantasie. Deze Toccata und Fuge opus tS, had ik nooit gehoord, maar de voor dracht van den heer van den Burg was ■voor mij zegevierend cn overtuigend. Ook de Compositie, van Phons Dusch (Inleiding en Fuga in d. is. hoe geheel anders ook van structuur cn Coloriet, als proeve van toe passing van het moderne procédé op kerk- compositie, in hoogc mate interessant. Wat mij in. het bijzonder trof was de behecr- sehin# van den r.lank door den organUt, ook T:;. het fortissimo. Nergens do hinderlij ke resonant, die zoo gauw schade toe brengt aan forsch orgelspel. En lest bost Troisième Choral van Hendrik Andries- sen! Werk van een toen 2i jarige? Die ver wierf daarmee dan reeds zijn „baton de ma- réchal" als organist én componist. Prachtig worden de heide ihoofdthema's tegen elkaar ingezet, strijdend om de bovenhand, afge wisseld door tecder spel als van houtbla zer in het orkest, llier dc tweede gave van aen heer van den Burg: het buitengewoon smaakvol registreeren. Ik kan verklaren, nü eerst goed te hebben gehoord, wat er met het orgel in de St. Joriskerk te beginnen valt, in weerwil dan van verouderde me chaniek. die zich op bepaalde momenten liet hooren. Een orgel, dat restauratie meer dan waard lijkt. Kortom: een kranige uit voering van hoogst interessante werken. Ik begon met den organist, omdat ik dien het ersle te hooren kreeg en hij het vocale ideeJ van het programma, in forschen lijst vatte. Van mej. van der Werff Was dit mijn eerste auditie, maar men behoeft haar maar enkele minuten aan te hooren om tc weten wie zij als kunstenares en wat zij als zan geres vermag. Een vocaliste met zeer fraaie stemmiddelcn. van uitnemend, gaaf gehal te. met de .techniek uit de onvolprezen school van Messchaert. Hoort slechts haar feilloos „messa di voce", haar zoo prachtig èpdragen van den toon. de vlekkeloozc zui verheid, het fijn-elegisch Caloriet naast hier en daar donkere, naar het dramatische zweemende accenten. Ed. Nössler blijkt ju- weelen van liederen te hebben gecompo neerd. hooge cisehen stellende aan toon- vorming en ademtechniek, maar geen oogen- hlik was dit ook maar in dc geringste mate merkbaar in dc mooi doorvoelde overtui gende voordracht van mej. v. d. Werff. Eor- ste eisch in deze liederen is voornaamheid van klank. En daérvan bezit mej. v. d. Werff zeer in het bijzonder het geheim, op dezelfde wijze als de grootmesster der Ne- derlandsche zangkunst steeds weer placht te verrassen door ongedachte stembuiging. In een lied als Vrcdenburg's „De lange Weg", het telkens terugkeerende „Heer" zoo gevarieerd en -toch zonder eenige opsmuk te nuanceeren, is alleen waarachtige kunste naars gegeven. En ten slotte: Mahler's „Ich bin der Welt abhanden geklommen." Hierin heeft mej. v. d. Werff den toon dermate ge troffen, dat haar interpretatie gerust gesteld mag worden naast die van kunstenaars met klinkende namen. Mahler vertolken is slechts weinigen ten volle toevertrouwd. Het „Clair-ooscurbij Mahler, de wonderlijk schoone combinatie in zijn liederen van stem on instrument(en) eischt de meest per fecte zangkunst. Van mej. v. d. Werff zou ik graag méér van Mnhler hooren, als het kón met orkest. Ik herhaalhet was van eersten huize. Het kerkmilieu belet den luisteraar op het gepresteerde te reageeren. Mej. v. d. Werff kan er van verzekerd zijn, dat in andere omgeving, haar voortreffelij ke zang- en voordrachtskunst, ten volle woerklank in den gcbruikelijken vorm zou -hebben gevonden. Ten slotte nog een com pliment. aan den organist voor de fijne ro- productie der Mahlerschcjnstrumcntatie op het orgel. Een meesterschap op zichzelf. '.77 H. E. BECHT. POST-, TELEGRAAF- EN TELEFOON KANTOOR. Lljst van onbestelbaro brieven on briefkaarten, waarvan dc af- zenders onbekend zJJn (2c he'.'t i r;; Joni 1930). D a g e 1U k" s 5 fl®»Q#n?T Ji<ït Kunstzaal „Sierkunst". UlrecTilsch'eweg h. Steven van der Hagenlaan. A Cinema Royal, Langestraat, w Museum Flehite, Westsingel. Leeszaal Handelsregister, Arnh'. weg 23. Theosofische Bibliotheek, Gebouw Theoa Ver. Regcntesselaan, Dinsdags van 2 tot 3 uur. (tal ■-5 4 .V;,I Openbare Leeszaal (met Jeugdleeszaal cn Bibliotheek), Muurliuizcn 9. R. K. Leeszaal, Nieuwstrnat 2$. Vredesbibliothcek, Arnh. weg 50. Stichtsche Heuvel. Lunch-, Thé- cn Diner concert. Theetuin Amcrsf. Berg. Soiréo dansante. (S11 uur.). Princess-room. Zondag, middag- en avondconcert. Hotel Monopole, Zondagmiddag- en avond concert, -id». i«i Danszaal Klaassen. Zondags Dancing. 7—20 Juli Museum „Flehito" van Olden- barncveldt-tcntoonstelling. 16 Juli. Meisjesschool Plantsoen. Tentoon stelling Handenarbeid. 28, 29, 30 cn 31 Juli. Schouwburgtent Vlasakkerwcg. Bouwmeesters Rovue „Turf in je Ransel." 1—2 Aug. Schouwburgtont Vlasakkerwcg. Operetto „Czardas Fürstin(„Cabaretprin scs.") ut A. Briefkaarten binnenland P. Bachmnnn, Amsterdam. Thcrisia Blits, Amsterdam. Teun. dc Groot, Amersfoort. De Haan, Amersfoort. Handelsblad T. 750S, Amsterdam, (we gens port geweigerd). Handelsblad T 7805, Amsterdam, idem. De Pree, Groningen. Oorbeck's Rcynocnator, Amsterdam, (we gens port geweigerd). A. Roelofsen, Rotterdam. Rijksverzekeringsbank, Amsterdam, (we gens port geweigerd). B. Briefkaurten binnenland: W. v. Arem, Putten. M. Laseur, geen plaats van bestemming. IT. G. Putman, Hilversum. M. Reems, Amsterdam. A. de Wit, Amsterdam. C. Brieven buitenland: Wichtner. Szeged Ungarn. Provics Nandor. Kigo Szeged L'ngarn. D. Briefkaarten buitenland: W. v. d. Beek. Hornu (la Bclgique). A. Mcibcrgen, Bremerli3fen. Fricdcl Pörschko, Hannover. AMERSF. DAMVEREENIGING Het bezoek van den wereldkam pioen. Naar men reeds weet, zal de „Amcrsf. Damvereeniging", in September a.s. den we reldkampioen-dammen, den heer B. Sprin ger uit Lyon, te gast krijgen tot het spelen van een simultaanseance, voorafgegaan, door oen blindpartij. We kunnen thans berichten, dat dij, be zoek zal plaats vinden op Maandag 8 Sep tember a.s. TEMPERATUUR VAN HET WATER. Dc temperatuur van het. water in de zweminrichting bedroeg hedenochtend 65 graden. j h r Diploma's. Het diploma voor geoefendheid in het zwemmen werd uitgereikt aan dc heeren M. de Jong en Hans Unger. POLITIENIEUWS. I Korte berichten. Bij de politie is aangifte gedaan van ver duistering van een coupon stof ter waarde van 35.—. Dc dader is bekend, er zal pro ces verbaal tegen hem worden opgemaakt. In de Bergstraat is een meisje aangeval- Jen door een hond, die haar in de hand beet cn bovendien een klcedingstuk bescha digde. Een minderjarige jongen uit Amsterdam, die in een hotel tc dezer stede verblijf hield, is door de politic: aangehouden cn naar zijn ouders teruggebracht. EURGERLIJKE STAND Geboren: Marinus, z. v. Hendrik van Holland cn Paulina Droogers. Magteltjc, d. v. Bertus Kreikamp en Niesje Vetkaihp. Overleden. IIcndrika Alida Stoutha- incr, oud 8 jaar. OMR EKENINGSKOERSEN. Off. Not. Niet Off. Not- 14 Juli 15 Tali 12 uux Londen 12.0?'/s 12.09 Berlijn59.32% 59.32% Parijs9.78% 9.78% Brussel34.73% 34.72% Zwitserland48.33% 48.33 Weenen35.15 35.14 Kopenhagen66.61 66.62% Oslo66.62 66.62% Ttockholm66.83 66.85 New-York2.4S65 2.48.52 Pr V 4 -0183* ivV'V'-S&l WAT ZIJN

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1930 | | pagina 3