rïlUmv3 van
'Ms
%isau
DE ACHTERVOLGING
Barber Smith
Er cioet zicli con merkwaardig verschiju-
eei voor in het Europeeeche Radio-muztek-
leven. dat zich echter wat schuchter «in
verlegen demonstreert. Langzamerhand ko
men namelijk de klassieke componisten op
de programma's van dc zoogenaamde amu-
sementsuurtjei. Het is wel is waar niet
steevast iedere week oen voldongen feit,
maar wie zich een algemeonen indruk ge
vórmd ho«dt van een jaargang of een sei
zoen radio-muziek kan wellicht deze meo-
ning aanvaarden, 't Is of men genoeg krijgt
van de onbeperkte muziekindustrie, welke
de eene „iSlowfox" en ..Engelöche wals" na
de andere over de beschaafde wereld doot
uitstroornen als een wassende vloed, waar
tegen creen dam het kan uithouden. Maar
dc gulzige vergetelheid on het verloop van
den muzikal'.n smaak zorgen automaD<?ch
voor hot nivelleeren van te hooge peilver-
schillcn. Wat goed Is blijft en wint raecr-
dero belangstelling on van oon alleenheer
schappij der .,amusements"-muziek is
reeds ecuigcn tijd geon sprake meer. Een
voudig is de situatie inmiddels niet, want
een goode tango die eonige simpele pagi
na's m beslag neemt is beter, dan een book-
w*rk zwaar-scrieuze sonates, waarin de
gratie der muziek onder het gewicht van
inepi?atie-loo7* geleerdheid bedolven ligt
En wi$ zal het feit in deze aangelegenhoid
vaststellen? Niemand anders dan het inil-
üöenentel der luisterende radiovrienden en
dan voet u wol hoe ultéénloopcnd dit oor-
doel zal zijn!
Deze week bthecrscht de goede amuse
mentsmuziek de Europeesche programma s
en onze eigen kleine zendertjes Hilversum
en Huizen maken in vergelijking met Je
huiteplHndsehe reuzen geen slecht figuur.
Ook Ti let. wgt de „serieuze" muziek aan
gaat Doch voor den Zondag is onze be
langstelling toch naar hei buitenland ge
gaan.
Zondag.
De Beriijnsche Heinrich bchütz Vereeni-
ging verzorgt een deel van het programma
der Zondagmorgenwijding van 9.1o10.25
over B e r i ij n.
Het is gewoonlijk een interessant uurtje,
want nu is woor een motet van Schütz ie
hooien, een canon van Gumpelshaimer. de
orgelchaconne van Pachclbel etc. etc.
Om 11.50.begint de Leipziger Bach-canta-
fe-uitzonding: „Sie worden ouch in den
Bann tuiV'. 'dië' óók door" Hambu?g, Lan
gen berg en Zoesen verzorgd wordt. Bacil
heeft twee cantaten onder denzelfden titel
geschreven. De eerste is met koor, tus-
schen 1724 en 1727 ontstaan, de tweede is
C'»n solocantate voor sopraan. alt. tenor en
bas, vermoedelijk in 1735 gecomponeerd.
Beide werken hebben een ©enigszins ver-
grofte tekst, wat het duidelijkst uitkomt in
de basaria: ..Es sucht der Antichrist, das
gross.© Ungeheuer". doch de muziek is ern
stig en dikwijls van oen grooten hartstocht.
De koorpartij herinnert aan de turbea
(volkskoren) der Joh an nes passie; de altaria
is een zeer mooie compositie voor zang
stem en hobosolo. Ook do brillantc so
praanaria heeft een groote beteekenis. Een
vriendelijk en vredebrengend slotkoraal be
kroont deze zeer bewogen cantate.
Paventry zorgt om 3.20 voor een an
dere Bach-cantate en wel No: 43: ..Gott
fahret auf mit J&uchzenDit work behoort
op Hemelvaartsdag uitgevoerd te worden en
is du6 wel zeer na in do buurt van dezen
feestdag. De tekst is voor een deel ont
leend aan Psalm 47 6 en 7. ..God vaart
op met gejuich, de Hcere met geklank dei-
bazuin. P^a'lmzingt Gode, psalmzingt,
psalmzingt onzen Koning psalmziivgt".
Voor een ander deol vormde Markus 16 den
grondslag dezer cantate. Het is een groote
tweedeeligö compositie mot tamelijk uitge
breid orkest. Natuurlijk ontbreken de trom
petten in dit werk niet en de eerste trom
pet heeft zelfs een zeer hoog-geschreven
obligaatpartij in dc basaria (tweede dool).
Bach heeft, in de aria's veel coloratuur
s/aan; dit doet iets „Italiaansch" aa.ii. Maar
de echte dichterlijke natuur komt weer ge
heel boven hij een passage in de alt-aria:
„ich stehe hier am Weg und schau' ilim
sehnend nach"... Men moet doze cantate
zeker niet voorbij laten gaan.
Langonbcrg lieoft een half uurtje
Chineeeche muziek \an 7.25—7.55 op gra-
mofoonplaten.
Dat zal wel Chineesche volksmuziek zijn,
muziek op de Soeona (een soort grr^tc
hobo), op do k wan li (een kloinorc hobo)
cn mot keteltrommen-begeleiding. Maar
de lieer Liibke kan 't misschien anders
yertellon China Is zoo groot en heeft ze
ker een honderdtal cultuurgebieden. Voor
operettemuziek kan men op dezelfde leng
te om 8.20 „Schdn 1st dio Welt" hooren;
wat wellicht de moeite waard i6, in de ma
laise tijd. De betielatudent is en vogue en
Leipzig en Dresden hebben de20
oude Millócker „Die eeuwig Jong blijft" om
8.20 gereed voor uizending.
Maandag
Hilversun To Tiel gepit eon piano
recital (een woord, dat we m de concert
zaal al eenige jaren niet mem' gebruiken,
doch in de radio zwaar mod i Is) en zal
het kunststuk vertonnen ur 7 veeleigchen-
de nianostukkep van Handel tot Ravel in.
Het U.5.O. onder Evrt C~:ncli-, heeft
weer een mooi prcg-«immt uict rn-dewer-
king van Berlhe Seroen. Begonnen wordt
om 5.35 met Rameau, daarua volgen De
bussy, Saint-Saëns en Ravel. Be the Seroen
singt do cyclus „Shéhérazade", het stuk,
waarmede zij in Utrecht zooveel succes
heeft gehad.
Het Vara-orkest heeft met medewerking
van den banton Pelsky een geheel Russisch
programma; wol een beetje gearrangeerde
muziek zoo nu en dan, maar toch met zorg
cn smaak gekozen.
Bern. Een Richard Strauss-avond, al
thans voor een uurtje. Om 8.20 begint dit
kleine t'eest. Strauss' muziek eigent zich
niet bijster .good voor den microfoon; zij
zit te dik in den verf, is te zwaar geïnstru
menteerd. Maar do naam van Hans Will
(solo-hoorn) wijst op hot fameuze hoorn
concert. Wie weet of dat niet gaan zal; 't is
een enorm virtuoos stuk!
18 Mei is de herdenkingsdag van don
dood van Gustav Mahlcr (1800—1911). De
Silezische Philharmonie geeft om 9.20 over
B r e s 1 a u
do vijfde symphonic van Mahler. Dit werk
spreekt van het krachtige loven, dat zich
niet door gedachten aan dood en vernieti
ging laat vorzwakken. Het is een groote
compositie in 5 deelen voor een zeer uitge
breid orkest De fanfares in het begin zul
len goed doorkomen, maar hoe het verder
m^et gaan.... ik hoop, dat uw luidspreker
zijn werk good zal doon Maar do 6 hoorns,
do 4 trompetten, de tuba en al dat slagwerk!
Ik moet er niot aan denken. Overigens mag
mon het werk als muziekliefhebber ge
hoord hebben. In de smart en de jubel de
zer symphonio ervaart men den roenscli
Mahler wel zeer opmerkelijk.
Ik mag u zeker ook wel vriendelijk in
overweging govon eens te luisteren naar
Elgar „The dream of Gerontlus".
Da v entry (nationaal)
heeft dèsforatorium op zijn programma om
8.35. Elgar, Engelsch componist (in 1857 ge
boren) kreeg zijn weroldsucces in 1900 met
deze dramatische compositie. Dit oratorium
is eon mixtuur van kerkelijk-lithurgische on
dramatische elementen. De componist loopt
:n het voetspoor van Liszt (oratorium
.Christus").
F ra nf or t
zendt om 9.00 het „H.M.S. Royal Oak" uit,
oen Jnz2-oratorium van den Tschechischen
componist Erwin Schulhoff (geb. 1994). Deze
ijverige musicus voelt veel voor dc jazz. Hij
schroof 5 Jazz-etudes en een „Neue Schule
der Gelaufigkeit für don Jazzpianisten" en
is' ïjêti nogal 'sarcastisch 'aangelegd iemand.'
Ilotgeon blijkt uit tal van titels. Beetfm-
von's beroemde pianowerk is o.m. de $2
variaties; Schulhoff schroef „Se variaties
over een eigen thema van acht maten".
Vorder ..Ironies", suite voor piano 4 handig,
„die Mondsüchtige", dansgroteske etc. En
nu de Jazz.oratoriumOverigens is
Schulhoff, men begrijpe me goed. een man
van talent, mhar zeer driest.
Heilsberg.
Het solistenconcert is belangwekkend.
Immers, cjo oudst bekendo suite voor clo-
veeimbel znl uitgevoerd worden. Jakob Fro-
berger 1C001667) is de auteur er van
en de titel is „Auf die Mayerin". Ook Pog-
lietti (gestorven 1683), de kamerorganist van
keizer Leopold, is zeker de moeite waard,
evenals de toccato van Weckmann (1621—
1674), leerling van Heinrich Schütz, Jakob
Pra.etorius cn Scheidemann; vriend van
Froberger en een der beroemdste Noord-
Duitsche klaviercomponisten.
Met een enkel woord wijs (k op de uit
zondingen van P a r ij s (9.05 cn 9 50), W a r-
schau (8.50) en W e e n e n (8.20. vierde
symphonic Mahler).
Dinsdag.
Hilversum.
De A.V.R.O. zorgt wèer voor bet vervólg
der Beotboven-cycïus. Van 8.15—10.30 hoort
mon achtereenvolgens de ide symphonie,
do koorphantasie en hot 5c pianoconcert.
Dc koorphantasie is een tamelijk zeldzaam
verschijnend werk, doch in een cyclus niet
te ontboren. Beethoven schiep met dit opus
80 oen werk voor piano, orkeèt en koor. In
volerlei opzicht is het oen merkwaardig
stuk. Hij had in 1806 het 4e pianoconcert
geschreven, bonevens het grandiooze viool
concert. Die twee werken waren om zoo te
zoggen nog nat van de inkt cn hij schrijft
een hybridische compositie voor piano, koor
on orkofit. Wij vermoeden, dat het de eerste
doorbreking is in zijn zoeken naar nieuwe
normen, maar een jaar later schrijft hij hot
prachtige 5c pianoconcert; wèl van een
meesterlijke vrijheid, maar toch vol tucht
en geheel vormbewust De koorphantasie is
een soort variatie vorm op een eenvoudige
lied-melodie. Er schemeren idealen in de
woorden van het koor: „Schraeicholnd hold J
und lieblich klingon unseres Lebens Har-
monien". Grabilowitseh, fenomeen piano-
talent, 6peclt de solo.
Budapest*
Het spelen op twee vleugels neemt hand
over hand toe. Om 7.50 gaan dc Roger-
variaties, do simpele sonate in Be-s van Cle-
menti en (natuurlijk!) dc variaties van
Saint-Saëns. Om 8.50 hooren wij graag naar
Bu9chkótter's opvattingen omtrent het
„Abendkonzcrt" van Telemann, die zoowat 1
elke week in den aether verschijnt. En om
10.10 zou ik eens willen luisteren naar de
oude Boheemsohö achttiende-eeuwers over
don zender.
Frankfurt.
Bohcmen fa altijd een muziekland geweest
on de beroemde graaf Logi, die In 1721 stierf,
was een illuster type van de rijke muziek
liefhebbers uit dien tijd. Men zegt, dat de
laatste woorden van Lógi op zijn sterfbed
waren: fsAdïo, Lauten! Adio, Geigen!" Wat
we te hooron zullen krijgen vermoldt het
programma niot; doch de oudo Dussok zal
wol niet mankjeron, evenmin als Mysli-
weczek (1737—1781), die zooveel invloed op
Mozart hoeft gehad.
Hamburg
herdenkt (8.20) Gustav Mahler met dc niooio
„lioder eines fahrenden Geselle" on de 4de
symphonio.
Heilsberg
zendt de Vuurvogelsuite van Stravvinsky uit
700) en
Langonberg
doet iets voor de landsoigen muziek door
om' 9.10 een concert van Unger en het leven
dige pianoconcert van Toch uit to laten voe
ren door het slagvaardige ..Wcrag"-orkcst.
Woensdag
heeft veel goeds, doch weinig bijzonders
voor den keurmeester. Ik 20U eens naar
Huizen
luisteren i.uO), hoe het virtuoze trio van
Tschaikowsky klinkt. Dit wa6 het. laatste
kamermuziekwerk van don Russischen mu
zikale» wereldburger. De melodlek ia vol
expressie cn holt dikwerf over naar het
pathetische. Het variatiedool ie origineel van
vinding en vormt do kern van het gcheelc
werk. Voor liefhebbers van kamermuziek
een delicatesse, die weliswaar wat machtig
is, maar ook voldoening geeft.
Donderdag.
Hilversum
zendt (A.V.R.O.) het Beethovcnprogramma
uit. waarover A do Wal in de pauze
spreekt. Do negende symphonie wordt dan
uitgevoerd, een immens werk, waaraan
Beethoven zijn geheele leven feitelijk ge
werkt heeft. Schetsen voor de negende sym
phonie dateeren reeds uit zijn Bonneche tijd
perk.
Do N. C. B. V. vervolgt haar serio ptano-
ductten over
Huizen
om 5.45. Wéér staan «ie variaties van Soint-
Saens op het programma, zoodat dc acuratc
luisteraar vergelijkingen kan maken tus-
schen Budapest van Dinsdag en deze Hui
zen-uitzending. Overigens heeft de N. C. R.
V. weer een goed programma om 6.06 met
dc Titus-ouverture van Mozart en de lo
symphonie van Beethoven.
Da ven try (nationaal
In Nederland hebben Ethel Bartlott en
Roe Robertson zich vele vrienden goraaakt.
Zij spelen om 10.05 hef "concertante duotje
van Busoni voor 2 vleugels cn eenige vlotte
arrangementen van Schubert en Mendels
sohn.
Iets bijzonders heeft
Hamburg
met het oratorium „Salomo Van Handel
(8.20). Reeds de naam van Fritz Stein, den
Kielschcn muziekdirecteyr-g^iuiaal, geeft
een garantio voor êen"/gdède-;üifvoering.
Handel heeft den 2pmer< ,1748 doorge
bracht met com poneeren. Van Me j tot mid
den Juni was hij bozig aan het oratorium
„Salomo". De stof nam hij. (evenals bij „Su-
sanna'rf „Sameonr en ancterp werkeh; nog
uit de Tóódsche geschiedenis Hot werk
(Kretechmar. gooit fout iel aan, dat Ilaendel
het oratorium in 1719; heeft geschreven) is
verdeeld in verschillende tafereelcn, welke
met dichterlijke middelen zijn getoekend.
Bijzonder geslaagd is de. .„parkscène'waar
in Salomo als gelukkige echtgenoot wan
delt Dc loeuwerikken cn nachtegalen hoori
men in het orkest: een idyllische muziek.
Voor de- rest van dezen dag doet mon goed
een eigen keuze te maken. Oslo, Leipzig
(das liebe6vorbotl), Motala, Par(Js (9.50:
Roussel!) hebben mooio programma'e.
v Vrijdag.
Hilversum.
Daar .komt zoowaar de V. P. R. O. weer
met een zeer bijzonder concert Om 8.30 be
gint het programma met zeldzame cantates
van Buxtehude voor sopraan, 2 violen, vio
la da gamba on continuo. Willy Cantë ie do
vocaü6te, de beide Hartvelts, Werner en
Adema do instrumentalisten.
H e i 16 b e r g.
„Troubadourt" weer om 7.50 en zorgt
voor nachtelijke muziek van Richard
Strauss. Intusschen geen berceuse's; want
Ttjl Uilenspiegels vroolljke streken houden
een monsch lang wakker!
Wie wat wil meepraten over Richard
Wagner sluit om 4.50 aan op
L ei p z 1 g
waar mon u een 9taalkaartje uit de
..Ring" cadeau maakt
Midland Regional
heeft een lente-programma (7.25), maar zon
der de nachtegaal natuurlijk, want die
slaapt nog om half acht on vergast don
luisteraar op allerlei muziek, dio geïnspi
reerd is op Shakespeoro om 8.50.
P a r ij s
zal wel oen aantrekkelijke „Dame blan
che" geven (8.20) en de vrienden van het
wereldberoemde «Rosó-kwartct luistoron eon
uurtje (9.10) aandachtig naar
W e e n e n.
Zaterdag.
Hilversum.
Spanje is bij de V. A. R. A. up to dato
aan dc beurt om 9.50. Volksliedjes on
Spaansche rapsodieën van diverso compo
nisten zijn tot een programma vercenigcL
Harry Wiggclaar, dc vroegere concertmees
ter van het U. S. O dirigeert, evenals
s middags (2.45) het 3de Brandenburgsche
concert van Bach, een concerto grosso van
Hacndol on de serenade opus 4S van
Tschaikowsky.
Budapest
heoft populaire opera's in den vorm van
Cavalleria en Paljas (750).
D a v o n t r y (nationaal)
is in zooverre interessant (350), omdat
dan ecna een proef genomen wordt met
massazang. „Land of Hope and Glory" een
>oort nationale hymno zal uitgovoerd wor
den. De executanten zijn: koor, orkest en
„toeschouwers".
Rome
geeft voor dc tweede maal dezer weck
Puccini's Turandot (9.00) en
F rankfurt
heeft als Zaterdagavond-hoofdschotel „das
Weib im Purper" van Gilbort (8.35), een ta
melijk nieuwe operette van 1924. dat mis
schien wel zoo zoor in de smaak is gevallen
door het ten toonëole brengen van de ro-
bustc „Potiphar uit het Oosten", Katharina
II \an Rusland. Maar de muziek fa zeld
zaam frisch on levendig; dat is toch maar
't voornaamste van een operotte.
P. T.
VERHAAL VAN DE WEEK.
doöt
Eon vijftal Tri-Ergon platen.
Het is waar. Do Tri-Ergon maat
schappij vertelt u, dat zij „den klank foto-
grafoort" en zij ons suggereert aldus eon
verwachting, waaraan lang niet gemakke
lijk voldaan kan worden. Maar dc Tri-Er
gon records zijn inderdaad als technisch
procédé bijzonder goed; dc onderlinge
klankverhoudingen zijn juist afgewogen; de
middenstemmen, bas cn melodie hebben
dus hot goede klankvolumen, al naar het
mdzikalc moment Uit vorcischt.
Een plaat, die zeer amusant kan worden
gonoomd is dio, waarop dc „Duitacbo Revel
lers", do 5 Songs zich laten hooren. (T.E.
6128). Dit vijftal* munt uit. door een onver
schrokken rhythme en zeer muzikale» voor
dracht. De bas is een voortreffelijke zanger,
dio daarenboven zin voor humor heeft. De
overige vier munten uit door hun kostelijke
imitaties van saxofoons, anders zouden ze
hun bijnaam geen eer aan doen! De oene
zijde Nan den discus brengt „Mein Herz
ist cin Salon für schóne* Frauon" en de
keerzijde heeft: „Mein Hcrr, ik hab' Sic
schon gekannt".
De eerste compositie is een tango, de
tweede een foxtrot. Het eenige bezwaar is,
dat de lo tenor, die de groote sext zingt op
..Mein Hcrr", dezo sprong g—e iots to klein
maakt. Het is slechts echter een klein
vlr-kje.
Dc Komor-tangokapcl heoft hetzelfde
„Mein Kerz ist oin Salon" doch met do wel
luidende- fafrainzang van Kurt Mühlhardt.
Deze plaat (T E 6134) doet niet onder voor
zijn voorganger, al is do niuziekzetting an
ders. Kuvt Mühlhardt zingt zijn Duitsch
zeer verstaanbaar en munt bepaald uit in
de manier waarop hij u op z'n Fransch het
woord „Salon" voorzingt- De andere zijde
geeft de pathetische tango „Was soli ich
tun", een lied, dat me zeer getroffen heeft.
Harry Jacksons Tanz-orchcster verzorgde
(weder met refrcinznng van Kurt Mühl
hardt): „Eine kleine Relso im Frühling mit
dir" en „Weinn du kommst, dan koramt das
Glück", eerste rangs dansplatcn. (T E 6131)
En afa cle verliefdo stem van Mühlhardt z'n
refrein begintmaar a moet het zelf
maar eens hooren
Een mooie plaat in afwisseling met dezo
tango's is het Géza Komororkest uit het
hotel Kaiserhof te Berlijn. Komor heeft oen
zeer geraffmeerde mani6r om zijn „Künstler
ensemble" frappant te laten klinken. Hij
koos daarvoor twee daartoe geëigende stuk
ken: Nachtigallcn standchen van* Kloso cn
Serenade F.spagnol van Chaminade( T. E.
6129). De smaak van orkestreeren is vooral
in het tweede nummer zeer te prijzen.
Ten slotte de laatste van dit vijftal. Dit
is zeker niot dc minste. De muzikale pia
nisten Heinrich Steiner en Wolfram Steil»-
rnann spelen hier „Russian Cocktail" cn
„Austrian Cocktail", uitnemend voor twèe
vleugels gearrangeerd De Russische cock
tail is een mixture van melodieën uit be
kende werken van Tschaikowsky, maar dan
verstrakt tot een suggestieve fox trot. Bijna
geniaal heeft een zekere meneer Kaper dit
arrangement tot stand gebracht door te be
ginnen met het versnelde trio uit de be
kende Romance. Hoofdzakelijk is de Barca
rolle een onderwerp van paraphroseering
geweest In de „Austrian"-cocktail ontmoe
ten we Joh. Strauss' walsmelodieën. natuur
lijk ver-foxtrot. Het brillantc besluit dezer
plaats is dc ouverture die Fledermtfus. Pia
nisten die hun krachten op dezo wijze eens
willen beproeven moeten zich de plaat eens
aanschaffen (T E 6137), maar ook als dans-
plaat zal de record uitstekend voldoen. Pro-1
beer maar eens.
P. T.
Ethil wipte op een hoek van de tafel eö
proeft mot greti^en mond twee soorten bon
bons, zonder te kunnen uitmaken, aan welke
van do be*de zij de voorkeur kan goven.
Het kamermeisje brengt het kaartje van
een bezoeker bivnen. Ethel neemt het met
de vingertoppen aan, zonder van plaaU te
veranderen, leest, keert het kaartje om,
haalt de schouders op en zegt„Nu, voor
mijn part i Ik ken dien man niet"
„Francis Grev" stelt de bezoeker zicb
kortweg voor. Zl) knikt onverschillig en
schuift haastig de bonbons weg. zij denkt er
niet aan, haar eiraatjongenshoudlng te v er
anieren. .,Dag mijnheer. Wat wenscht u
van mij 7"
„Uw hand."
„Ik ben gcon reiziger in handschoenen,
dit seizoen voor/Jen."
„Ik ben geen roiziger in handschoetnen
Ik wensch u to trouwen
.Mijnheer, ik heb waarlijk geon tlid
oin
„Ja, ik zie, dat ik u juist in een zeer be
langrijke bezigheid stoorde.Maar »-og
eens ik verzoek u, mij tc trouwen. Hi31 is
mijn pas, daar do verklaring van mijn huis
dokter dat ik gezond ben. hier een uittrek
sel van een bankinstelling waarop u kunt
zien, hoe groot mijn vermogen is. MUn bij.
naam is Coco."
„Wilt u wel dadelijk ophoepelen 7"
^Daarvoor ben ik ntet gekomen. U moet
met mij trouwen, juffrouw Wells."
„Nooit x»an mijn leven
„Binnen zes weken."
,Wat verbeoldt gij u wol Ik ken u niet
eens
„U kent mij niet Heb ik u niet in 1rie
seconden door mijn papieren duidelijk ga
maakt, wie ik ben en wat ik bezit 7 Louter
feiten, die u van een jongmensch, die u te
de socloty leert kennen, eerst langzamer
hand to weten konitStelt u er prijs op,
vijftienmaal niot mU thoe te drinken en zoo
en zooveel malen met mij te dansen, voor o
mij tróuwt 7"
„Mijn kamermeisje zal o uitlaten
„Geen gekheidU moet met mij trot»-
wen
„En waarom, als ik u xnragen mag
„Uw voogd hoeft uw vermogen er doorge
bracht. Alstublieft, hier hoeft u oon contant.,
zoo van de pers. In dit afgelegen landhut*
krijgt u die waarschijnlijk pas moreen.
Leest u maar„De heer Ernst Rook is.
dag voor do rnoerderiarigheidsverklaring
van zijn pupil, F.thel Wslls, mot de noor
derzon vortrokken. na hot vermogen veuvd*
jongedame opgemaakt io hebben."
Ethei leest ch wordt doodsbleek
„U bont gerumoerd mejuffrouw Maar o
hebt rtilj nog
...Ta.maar hoe kent u mij eigenlijk 7"
„Ik heb u in een log* van de schouwburg
gezien. Naast uw voogd. Overigenë een veel
te jonge man om hei vermogen van eon
pupil degelijk te kunnen boheeron.Ik
gevoelde het onmiddellijk dit meisje eu
geon ander zul ;e trouwen. Francis
..Zooals ik u at gezegd heb, ik ken u niet.
En ook do pijnluke situatie, waarin ik ge-
rnAkt ben. kan niots oan rpiin besliöthoid
veranderen."
„Wat voor bowijs vraagt u van mijn
liefde 7"
Ethel staat op en donkt even na Hij
weet, dat zij iets ongehoords moeilijks bo-
d«mken zal, waarvoor hij zich zal mo ten
inspannen en kwellen maar hij glimlicht,
„Bijvoorbeeld.ja, bijvoorbeeld" beg m
zij aarzelend, „reist u, met mij mijn voogd
na. Ik moet mijn gold terug hebben
„Good."
„Ztj is een weinig verba asdj dat hij zoo
gauw toestemt.
Hij gaat. Ethaï blijft in sombero godach
ten staan. De bonbons smaken haar ntet
meer
Ethel Wells refat met Francis Grey do
wereld door. Het apoor van den voogd dn kt
op. verbleekt, verdwijnt, duikt weer op Zij
reizen Van Madrid naar Praag, v#n Parijs
naar Innsbrück. Alles op kosten van Fran
cis. Maar overal waar zij slechts een voor
gevoel hebben, Frnest Rook te zullen vin
den. deze alweor vordwenon.
.Wat wilt u eigenlijk van dien man 7
Het geld is op Ik begrijp u niet 1" zegt
Francis Grey, in den voortsnellenden
Orient-express, tot Ethel.
,Ik wil mot hem snroken
In oen Weener hotel Francis Grey keert
juist van een boodschap in de stad terug
komt Ethel hem opgowonden lachend tege
moet.
„Hij is hier
,In 't hotel."
„Dan moeten wij hem dadelijk zien te
pokken te krtjg^n
..Heb ik al gedaan
..Wat 7 U alteen 7"
..Zooals u ziet en ik leef nog.v
„Vertelt u mij woord voor woord, hoe dat
alles gegaan is Wat zei hij
„Ik zei - Toen ik be'sloob Ernest, je overoJ
in de wereld te zoeken, was het niet om te
te laten gevangen nemen en ter verantwoor-
ding te roepen. Dat ik je nareisde geschied
de, omdat ik je krankzinnig liefhad
„Wat zegt u Waar is de kerel Ik draai
hern den nek oru
„Wacht nog o\on! Ik zeide verder - Op
deze reis door de wereld werd ik begeleid
en beschermd dcor een heer. Deze had «»r
geon flauw vermoeden van dat ik die reis
van hem eischte omdat ik jou liefhad En
nu vermoedt hij al even weinig, dat je mij
eehocl onverschillig geworden bent en dof
ik allen hem lrancis Grey liefheb!"
Een vlood van kussen doet haar verstom
men. Als zij weer op adem komt. onder
drukt zij een snik en zegt. terwijl zij ha-»r
oogen teeder liefkoozend on Frnneie riebt
.En dan rnoet ik Je nog één dtng zeggen
het is heelemaal niet waar. dat ik hem ge
vonden heb
fNadruk verboden)». 1