van HCUf F. H. LOMANS, Utr.str. 15 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper y juieum Si^twarfm Ga niet eerder op vacantie voor aleer gij een gramofoonkoffer gekocht hebt bij de firma De nieuwste Edison- en Tri Ergonplaten voorradig Een vijftal heerlijk-gezond muzikale en ook zeer oolijko jonge zangers noemde zich een paar jaar geledon: ,;!dc Revellers" en 7e veroverden er de wereld 7iiee. Niet al léén met hun naam! Hun prestaties na ren hoogst origineel en ieder kende dit troopje onweeretaanbaron al zeer spoedig. Ze lieten zich tip-toppen in allerlei poses en bleken een gloeiende hekel te hebben aan ernstige gezichten. Af en toe deden ze aandoenlijk, zooals in ..Dinah", maar over 't algemeen bleven ze op concerten, op gra- mofoonplaten en in de radio dc onweer staanbare», dc kost el ij ken. Maar 't is hun gegaan als met dc goode natuurboter: cr kwam namaak. En nu moet. dc A.V.R-O. tij» Zondag aankondigen: de o r i g i n e c 1 e Revellers, 'ter onderscheiding van de nagemaakte: 'i Is jammer, maar ook hier: een tijdsbeeld. U kunt de Revellers höören op het station Hilversum ïusschen 8.15 en 10.50. Niet minder amusant is waarschijnlijk 'de uitzending, welke de K.R.O. verzorgt door Aken op Huizen aan te sluiten (7.10—10.10), waar Abraham's victorieuze operette „Vlktcria und ihre Hu- sar" gegeven wordt In den Akenschen 81 adsschou wb u rg. Het eerste concert in het buitenland, dat aandacht vraagt heeft plaats om 11.50 over B e r 1 ij n, II aalburg, L a n g c n b e r g, Zccsen. De Bach-cantate No. 170 „Es ist ein trotzig und verzagt Ding" is voor Trimtatis (Hei lige Drievuldigheid) geschreven vermoede lijk in 1735. Deze cantate heelt dc gemoe deren der Baeh-kennois voornamelijk die van Spitta, Wolf en mindere goden nogal aanstoot gegeven. Als tweede muzieknum mer komt hierin namelijk een sopraan-aria voo). welke -geen kerkelijke doch we- rcldsche rhyUimen heeft. Want deze aria, is wezenlijk niet anders dan een Franschc gavotte; een licht, zonnig en •velgemoed stuk muziek, liet is belangwek kend te onderzoeken, hoe Bach cr toe ge komen is een wereldsche muziek in deze cantate op le nemen. Daartoe moet men weten, dat de tekst gelijken trecl houdt met den dialoog' in Johannes 3 1—15. waarin Nicodémus, dc „overste der Joden", oen ge sprek heeft met den Meester. Nicodémus durfde OlgenS den tekst dezer cantate Je zus niet oerdei ontmoeten dan bij zonson dergang den» ich füiehtc mich bei Tage"). Dc leidsman der Joden toog dus welgemoed tegen, het vallen van den avond op weg en deze tocht wordt in do sopraan-aria als het ware muzikaal geil lustrecrd. Dc geheele aria is dus meer een .situaticbceld dan een gevoelsuiting, zooals Bach er ook in zijn Mattheauspassic ettc hjkc heeft gescln even. Ik denk in dit op zicht aan den ..marsch" in het eerste deel VJèr Mattheaüs-passie. waar de hoho het beroemde „hoornsignaal geeft (tenoravia: „Ich will bei mcinem Jesu wachen"). Vooi het overige biedt de cantate 176 een prach tig aanvangskoor en een bijzonder schoon slotkoraal. De andere kerkcantate van Bach op de zen Zondag geeft Daventry (nationaal) bm 3.20: „Ich weisz dass mein Erlöecr lebt" (No. 160). Natuurlijk is deze cantate bedoeld voor Paschcn. Het is een soloc-an- 'late voor tenor, met gebruikmaking \an al lei eenvoudigste middelen gecomponeerd (1713 of 1714). Er komen drie aria's in .voor, die een tamelijk uitvoerige coloratuur hebben. De recitatieven zijn directer ge voelsuitingen. Het orkest bestaat uit con tinuo (cembalo en orgel met fagot en cel- do) en soloviool. Hamburg. Synagogale, lithurgiscrie muziek hoort het groote publiok niet dikwijls. Onze N'e- 'dcrlandschc omroep voi'Qivtchtzaamt haar wel niet, doch zij komt trcli weinig voor. Hamburg zorgt om 9.10 vo u* de uitzending. In hoeverre deze muziek zuiver synagogaal zal zijn vermag ik van hieruit niet te be oordeeld!, doch als de vkig inderdaad de Hading dekt, dan zal het wel in orde zijn. Voor het overige zeefde ik niet minder 'dan vijf Gorde opera's (operette) uit de Europeesche programma's voor deze Zon dag. II a m b u rg heeft om 8.20 „Madame Favart" n an eques nffenbach, een kostelijk werk dat den Fra.nschcn Meester der Operette ni 1878 weer ccn volslagen succes bezorgde na de fatale inzinking der Amerikaanschc veis. B e r 1 ij n y.endt orn 8.20 de bekende lyri&chc opera van Puccini: ..La Bohème uit. Milaan maakt een oudere opera v an Puccini: „Ma- non Lescaul(1893)La Bohème is van 1896). Naar wij bemerkt hebben, wordt er tamelijk veel nanr Milaan (Turijn) geluis- teid; een kort résumé van den inhoud moge dus hier volgen. Het libretto i - bewerkt naar den gelijk- namigen roman van Afcfcc Prevostenvondt in Puccini een bekwaam naturalistisch voélend toondichter, liét onderwerp voert ons door dc liefelijkste oorden, maar ook door de diepste krochten van liet gepassio neerde' liefdesleven. Manon Lescaut (so praan) bemint Chevalier des Grieux (tenor) De broeder van Manon. sergeant bij dc koninklijke garde (bas), wil haar liever met Ccionfe (bas) laten trouwen. Nanon wordt pntvoerd door «les Grieux. Lenigen tijd la ter weet naar broeder dc schuilplaats te ontdekken en verraadt deze aan Geronte. Manon bezwijkt voor de verlokkingen van den nieuwen pretendent en verlaat haai eerste geliefde. Maar des Grieux weet op zijn beurt Manon weer te bewegen mei hem het leven te dcclcn. N'u grijpt dc overheid in en Manon wordt wegens haar slechten levenswandel tot deportatie veroordeeld cn op een schip naar Amerika gebracht. Des Grieux verhuurt zich als zeekapitein om bij Manon te kunnen zijn cn te Nieuw-Or- icans aangekomen sterft de ongelukkige vrouw in de armen van haar eer6ten min naar. M li lacker Brüll schreef dit werk in 1875 cn nog steeds houdt hot stuk repertoire. Ilct. rata- plan-koor der eerste finale met den komi sche» sergeant Bombardon is minstens even bekend als de sabelcoupletten van Of jcnbach in de groothertogin. De intrige .met het gouden kruis is te be kend om het hier nog eens na te vertellen. Het slot der opera brengt dc gezellige apo ihcosc ais Bombardon, die het goudpn kruis bezit na zijn terugkeer uit Rusland met Christine zal gaan trouwen. Maar gelukkig komt de jonge edelman, op wien Christine natuurlijk verzot is op 't laatste oogcnblik opdagen. Hij is dc rechtmatige eigenaar van het gouden huwclijksoriderpand en cr zijn twee gelukkige mcnsclien meer in de wereld. Rome tenslotte geeft de „Dollardprïnces" om 9.00. Maandag. Hilvcrsu m. Kamermuziek om 3.00. Het aangekondigde kwartet voor fluit, viool, alt cn cello kan, volgens liet programma, zoowel van Johann Christian als van Johann Christoph Bach zijn. Er staat: J. Chr. Bach. Dc laatste is een oom van Joh. Scbastiaan cn Johann Christian is de jongste zoon v an Joh. Scbas liaan. Bij cenig nadenken moet liet kwartet van den Londoner Bach zijn (gooi dc na men niet door elkaar, geachte lezer). Im mers. strijkkwartetten ook met deze origi necle bezetting kende Joh Scbastiaan niet en dus nog veel minder diens oudere oom die reeds in 1655 stierf Ik wijs in dit ver band op het voortreffelijk werk van Terry over John Christian Bach (1929). liet vei derc programma brengt nieuwe muziek: 'een serenade (1926) van Ludwig AVcber. den loeraar voor compositie aan de Folkwang scholen te Essen, een Duo (1929) van Vycpa lek, den Tsjcliisclien componist uit de school van Novak cn ccn trio (1929) van Roussel voor fluit, altviool en cello. Dc V A. R.A. verzorgt de uitzending. Om 0.25 begint liet U.S.O. zijn concert dat onder leiding staat van Hugo de Groot, dat weinig bijzon dcr.s biedt, met uitzondering van liet tweede deel. Dc serie Russische muziek is wèl ge kozen. Harry Wiggclaar speelt onder an derc do Russische fantasie \an Korsakoff. B c r 1 ij n doet iets voor zijn componisten-medebur gers. Om 4.50 krijgt men gelegenheid iets te hooien van Max Trapp, die momentcel in Dortmund woont en leeraar is aan het Stc delijk conservatorium. Ook van Arnold Ebel den Berlijnschen voorzitter van dc Toon kunstenaarsvereniging vvorclt iets uitge voerd. Beide componisten schreven werkjes voor kamerorkest. Hun roep als componist is nauwclijk tot dc grenzen van hun land doorgedrongen. Dc Duitschers zijn knap m hei bedenken van pakkende radio-titels. Zoo heeft Ham burg (9.20) een uurtje „geniale jeugdcom posities" cn L a n g e n b c r g (9.20) zendt „Eiiisamo Mueik" uit. Bij de geniale jcugd- composities staat onder meer dc blazcrsse- renade van R. Strauss naast de ouverture „a Midsummerniglitsdream" van Mendels sohn cn dc D dur symphonie (zonder me nuet j) van Mozart. En „eenzaam is het kwintet van Braiims Dinsdag. Vrienden van Saini-Saens luisteren naar Brussel cm 3.20. Dan hoort men zelden gespeelde werken naast jfavorictjes als „le cygne". Een enkel foutje is er ingeslopen: Wedding cake is voor piano met solo strijkkwintet en met de Franschc marsch is bepaald de Marclie militaire uit dc Suite algérienne bedoeld. W arsclia u. Szyinanowsky werd in 1883 in de Oekraïne geboren. Tegenwoordig woont hij in Warscliau is lecraur in de compositie KORTE GRACHT 4 EL TELEF.I aan het Conservatorium en wellicht hei hoofd der Poolschc componistenschool. Orr 9.40. wordt cenigen zendtijd afgestaan orr zijn werken bij dc luisteraars meer bekene te maken. Zijn v ioolconcert opus 35 alsme de ecnigc pianovverken zijn in Europa bc kend. Woensdag llilvcrsu 111. Xcderlandsclic componisten moeten feite lijk altoos maar zoo n beetje op den tast werken. Hun composities worden zelden 01 nooit uitgevoerd cn do hoog noodigc con Irölc kan dus even zelden plaats vinden Een componist moet zijn stuk in werkelijk heid hoeren om gewaar te worden in hoe verre zijn voorstellingen beantwoorden aan de uitvoeringspraktijk en omgekeerd. Daarom prijzc men den V.a.R.A. leider, die een deel van zijn programma (8.00) afstond aan den onbekenden Alkmaarschen compo nist Jac. Jansen en aan den nog minder be kenden Ilan van Dalen. Van Seliafer wordt dc ouitc pastorale uitgevoerd. Daventry (Nationaal). De opera „Turindot" van Puccini ontmoe ten wij nog wel eens op dc programma s. Thans zend Daventry haar uit om 8.35. Dat wil zeggen alleen hei eerste bedrijf. Turan- dot geldt als liet rijpste werk van den Ita- liaanschcn meester. Dc partituur moet bij zonder zorgvuldig doorwerkt zijn; de koren en dc aangrijpende partij van dc jonge sla vin maken steeds weer opnjeuw diepen in druk. Het gegeven is naar ccn oude Oos tcrsche sage uitgewerkt. Ilct censte bcdriji speelt in dc poort van de muur om Peking. Een keizerlijk heraut kondigt aan: „Turan dot (chineo6ohe prinses, sopraan) zal den man van koninklijken bloede trouwen, diï dc 3 raadsels oplost, welke zij hem opgeeft. Doch wie deze proef wenscht en niet door staat zal vallen door dc handen van den beul". Het iaalste offer i.^ de Prins van Perzic, die bij liet opkomen van clc maan moet sterven. Qnder het volk beweegt zich Timur, een ont troonde cn verbannen koning der Tartaren (bariton), vergezeld van ccn jonge slav TJiu (sopraan), llij ontdekt in dc menigte zijn dbodgewaanden zoon Kalaf (tenor), die op lik punt staat, als onbekende prins zich te onderwerpen aan de drie raadselachtige vra gen. Noch dc smeekbeden van Timur, noch die van Liu (die lieni heimelijk liefheeft), nolii de smartkreten^ van den stervenden Perzische» prins kunnou iiem weerhouden Hier eindigt het eerste bedrijf. Puccini heeft zijil werk niet kunnen voleinden: Franco Alfjmo schreef het laatste duet en de finale der-opera. Lei sic opvoering in 19^0 te Mi laan. Donderdag. IIu i'z e n. 1 Dc N.C.R.V. zendt om 8.3U Bccthovcns „Co- riolah"-ouverture uit. Deze ouverture heeft het treurspel van IL J. von Collin, Coriolan tot. litterair apei<;u. Dikwijls denkt men aai Shakespeare's gelijknamige tragedie, doch die st'aat buiten het geval. C'oriolanus, bij naam'van den Romeinschen veldheer Gajus Marciho, verwerft de erkentelijkheid van zijn medeburgers dooi zijn voorbeeldclooze dapperheid. Hij iS van een onbuigzaam ka rakter en weinig politiek aangelegd. Daar door valt hij in ongenade bij het volk en wordt nij uit Rome verbannen. Coriolanus verb in cit zich met do vijanden van Rome on slaat liet beleg voor zijn vaderstad. De Ro meinenzenden Coriolanus' moeder, vrouw cn kind als afgezanten om de stad te red den. Camolanus zwicht maar toont zich hier door oei karakterloos, llij pleegt zelfmoord. Deze tragische episode uit de geschiedenis van lietj Romeinsche volk door Collin vrij naar Plutarchus gevolgd is de grondgedach te van cli robusto concertouvertui c van Beet hoven. Er komen twee thema's in voor: het ceiste thbniacomplcN is tyuccrcnd vnnv Co riolanus, het tweede typeerend voor de smeckendc vrouwen. Het werk hooit men zoo dikwijls, dat deze toelichting tot beter begrip van de geestelijke situatie en achter grond zeker gewenscht, althans noodig is K a I u n d b o r g. Deze zender heeft een aardig cn boeiend half uurtje muziek om 10.35. Hans Necmaun luitspeler tc Berlijn zal dan oude en nieuwe luitmuziek uitvoeren. Deze uitnemende mu sicus bespeelt ccn oude 2i-snarige hasluit uit de acliticnd' eeuw. Men hooi t dus solo stukken voor luit: ceu vrij groote zeldzaam heid in radio en concertzaal. Interessant zal het ook zij» kennis le ma ken met syinphonieên van Leopold Mözart en van Michael Haydn. Leipzig zendt deze uil om 7.50, alsmede een ton certonr voor 2 violen en orkest van Leopolds zoon, Wolfgang Mozart. M h 1 a c k c r. De componist Edward Morltz is in 1S91 tc Hamburg geboren. Hij werkte het laatst te Berlijn onder Paul Juon en woont thans in Duitschlands hoofdstad. Zijn symphonic voor alt of bariton en orkest (dezelfde, wel ke in Utrecht onder Cornelis gegaan is) wordt om 9.30 uitgezonden evenals zijn ka- mersymphonic opus 31. 11 ii is ccn tvpc var. het soort componisten,-" die zich veilig voe len onder de kudde-groepecrjng „gematigd modernen". W e e n e n zendt orn 8.2(J „der Freischutz" uit. Hilversum We vergeten niet te luisteren naar don legelijken w erkcr-in-dc-muzick Maarten Dijk die door de zorgen der V.P R.O. 8.30 Vrijdag. 10.00 spreekt over oude dansvormen en de pianostijl. Een ware bloemlezing ourle cn nieuwe muziek zal het gesprokeno toeiicU ten. M h I a c k b r. Een daad van boioekenis vei richt tic be kende musicoloog Paul Bakker door de spelleiding op zich tc nemen van Weber's weinig opgevoerdo opera „Euryanthc", De ze groote romantische opera komt om <-50 in den aether. Ilct iö onloochenbaar, dat dc „Euryanthc" door de zwakheden van hei libretto op hot tooncel weinig boeit, maar wellicht kan dc nieuwe tekst, welke dc mu zieknummers verbindt veel tot het begrip en \vcl6lagcn bijdragen. In de „Euryanthc" vindt men het compositorisch proccde, dat Wagner later gevolgd heeft. Vooral is dit merkbaar in de declamatori sche kracht van Wcbcrs muziek, die met groote zorgvuldigheid den woordtekst tracht tc steunen. Het stuk speelt in 1110 in Frank rijk na. de vrede met Engeland. Hoofdper sonen zijn Lodewljk VI (bas), Adolar (tenor), Euryanthc van Savoyc (sopraan), Lysiart (bariton) on Eglantine van Pulsset (mezzo sopraan). Dc handeling is tc uitvoerig om deze in onze rubriek te beschrijven. Eerste opvoering tc Wcenen in 1923, twee jaar na lier groote succes met „der Freischutz". Huize ii. Zaterdag. ij vestigen de aandacht op den vroo- lijkcn avond, wolk-' dc -Genie \«in Utrecht om 8.09 te verzorgen krijgt (K.R.O.)géén ge- makkelijke opdracht. Doch voor verschei denheid is flink gezorgd. P. T. DE VIJFDE TELEVISIEZENDER IN HET DISTRICT NEW.YORK. Wanneer de CólumbiQ-tclcvisiczcmicr 1 Juni as. in bedrijf gccdold wordt, znl het distriet Ncw-Vcrk kunnen bogen tp vijf televisiezenders. Er zal dagelijks door den nieuwen zender goduronde zes uren wen den gewerkt op ccn frequentie-band van 2750 tot 2S50 kilopciioden met een energie %an 500 Matt. De zender bevindt zich cp dc 23e verdieping van het Columbiüknn'.oor aan dc Madisoen Avenu. De beelden tullen zestig „regels" tellen 011 er worden er' 20 per seconde uitgezonden, wat. ruimschoot* genoeg is om don indruk Nan beweging te maken op het oog, omdat dc meeste bios copen werken niet 16 beelden per seconde. Dc zender zal uitsluitend voor televisie worden gebruikt, IiocnvcI een klein deel der uitzendingen zul worden gesynchroniseerd met dc geNvono radio-uitzendingen van een tw eetal andere zenders. Dit synclironiseercn moet voorloopig nog beschouwd Nvorden al* ccn experiment. In de eerste wekeu zullen verscheidene gewone films worden uitge zonden De reeds bestaaude televisiezenders zijn L.X.B.S. tc NcNv-York, die dagelijks op 2150 perioden werkt tusschen 2 on 5 uur en 7 on 10 uur nam., behalve op Zou- en feest dagen; W2XCR tc NcNv-York, «en nieuw station, waarvan nog niets is vastgesteld. Long Island city op 2920 kiloperioden van 1 tot 10 uur nam. en Passaic met 2035 kilo- perioden voor dc televisie- en 1601 kilo- perioden voor de geNvono radio-uitzendin gen; deze zender Nverkt tusschen 9 en 10 uur nam., Zon- en feestdagen weer uitgezon derd. Alle tijden zijn NeNv-Yorksche stan- daardtijd. lollcitol His Masters Voice. W ij ontvingen een zevental .nieuwe plu ten der H M V. ter bespreking. Onder déze instrumentale werken, Nveikc opgenomen werden, staat het fluitconcert in D van Mozart nvcI bovenaan (L 835). Dat komt in dc eerste plaats dooi de ongeNvonc schoon heid van dc compositie zelf, doch onmiddel lijk vraagt ook do superieure vertolker dor solopartij, de fluitist Marcel Moy.se (Parijs) onzen aandacht. De toonvorniing van Moyse is „Fransch" cn w ie dit begrijpt, weet genoeg. Doch Moyse is een onbekende, nie mand heeft ooit van hem gehoord, de uit zonderingen daargelaten. En dan is de een voudige medcdceling over deze „Franschc" loonvorming wellicht niet genoeg, om u cenigszins mijn ontroering tc doen vatten, welke door deze geïnspireerde en cvcnNvich- tige reproductie zich van mij meester maak te. Als het woord charme inhoud de be grippen verrukking en stil geluk, bevallig heid en bezielde uitdrukking, gespannen kracht en aandoenlijke teoderheid, dan zog ik, dal. dit concerto van Mozart gespeeld door Marcel Moyse en het orkest van hot conservatorium te Parijs de ware bckooren- de charme liocft, welke niets geen korrel en geen vezel te maken heeft niet uitcihjkc schoonheid of leege opschik. Charme is een uiting van lichamelijke, doch bovenal van geestelijke vrijheid, doel bewustheid en van bezieling Deze eigen schappen bezit Moyse cn daardoor kan hij dc gelijkwaardige eigenschappen van Mo- zarls innige muziek ook volkomen en „spon taan" repi oducccrcn. De discografiek heeft haar Noortreffelijkheid met dit stel van twee dubbelzijdige platen afdoende bcwc- zcn. Een andere plaat van groote bekoring is de aria „Urna fatale del mio destino" uit Verdi's „La forza del Destino (de macht van liet noodlot). De aria is in haar boste vorm steeds ccn moment van zelfinkeer, Nan zelfbespiegeling; zij i* dus steeds lyrisch door haar vervoering, omdat zij de allerpersoonlijkste uitdrukking is van een allerpersoonlijkst gevoel. Deze opvatting vormt dc vocale cn psychische lijn, waar langs de bariton Franci deze aria zingt. Wij verstaan liet Italiaansch in dit. zangstuk niet, althans niet Nvoord voor woord: doch wij verstaan nvcI dc zeer intericurc kracht van overtuiging in de buigingen der melo die, in dc buigingen en welvingen van do stem Het. zingen is in deze goN allen een openbarende bekentenis van iemand, die zich niet anders uiten kan. Verdi kon dit niet anders, Franci deed dit niet anders. De keerzijde dezer plaat brengt het duet uit „II Trovatore„Per me ora fatalevoor bariton cn bas. Het bestelnummer is D B 1262. De suite uit ,,La boutique fantasque' i* een extract uit de gelijknamige balletmu ziek, welke rRespighi samenstelde uit wer ken van Rossini. Herinner ik me goed, dan stond het werk op het repertoire der voor malige Russische balletten van DiagilCNv te Parijs. Ilct is oen kleurig, aantrekkelijk en muzikaal tafercel (mazurka, tarantella, ko- zakkendans, valse-lentc, can-can ohz.). Eugene Goossens dirigeerde het Royal op->- ra orchestra, Covent Garden, dat de parti tuur uitnemend reproducoerde. Bestelnum mer is C 1996 dubbelzijdig. De Mephisto wal6 -is een dubbelzijdige plaat (D 1928), virtuoos gespoeld met écla tante fluit en harpsolo cn soloviool. Liszi componeerde uit Lcnau's Faust twee epoxi des. De eerste is „Nachtliger Zugde twee de onze Mephisto-Nvahs alias ..Tan/, in dei Dorfschcnke". Als compositie blijkt lier stuk sterk verouderd; als poötischc idee heeft het zijn waarde. Een andere, meer geslaagde en dankbaar der compositie dirigeerde Albeit Coates voor de opname I) 1861 en D 1862. Dat i* het Spaansclie capriccio (Caprice Espagnol) van Rimskj-Korsakoff. Deze onderhouden de orkostsuite of rapsodie van Spaansche volksdansen componeerde Korsakoff iu 1-387, een jaar dus voor de beroemde suiie Shéhcrazade. Dc klankschilderende kracht van dezen sterk nationaal voelenden com ponist blijkt ook hier zoor opmerkelijk mi liet is niet vroemd tc noemen, dat de latere Bussisché componisten als Glazounof, Grci- chaninow. Steinberg, Tschorepnin en Stia- winsky in hem hun directen steun kond m vindon. Tnvco opnamen, welke in een be hoorlijke discotheek een plaatsje verdienen. Van „La Maschcre" van Mascagni wei l de ouverture opgenomen (C 2018), dubbel zijdig. Het is niet tc ontkennen, dat. Mal engin na zijn Cavalleria rusticana de hoog gespannen verwachtingen, die men van hem koesterde niet heeft bevredigd. Dat blijkt zelfs uit deze - ONcrigens goed ge componeerde ouverture. Het tweede the ma is bloedui m aan melodische vinding en zijn cadensjes doen zeer dor en gONvoon aan. Niettemin heeft Mascagni zoo nu een geniale vondst cn zijn orkostbCNverking steeds zeer boeiend. Hierdoor kreeg do op name de noodigc verve, waardoor zij zeker belangwekkend is te noemen. Het staccato der blazers is zeer bijzonder van kwalitei': rank en toch sonoor. Alleen hierom een Nvarc lust voor de ooren. Een ten slotte last but not least liet Scherzo in c kl. terts van Chopin (D 1811 gespeeld dooi Mischa LeNitzki. die u ver steld zal doen staan van zijn mooien dóor- zingenden aanslag, kern-gezonde muzikale opvatting, duidelijke vorrabehcersching en schitterende virtuositeit. P. T.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17