N. HOGENBIRK
Koopt Welf
-Ainersfoorisch Dagblad
„LHIRONDELLE"
AFSTAND
CALDERON
CSI1MA»MAH
Schoenhandel
De voeten van Uw
kind'ren
Mogen hun niet
hind'ren
W. K. VANROSSUM
FILMNIEUWS
v.h. fa. Jac. Kroes
Langestraat 78. Tel. 351
Dbiidagshla
\>ail hei
18 Langestraat - Amersfoort
Uitgebreide sorteering:
japonnen
Blouses
Rokken
Hoeden
Jumpers
Blazers
TELEPH. 407.
door
II. G. CANNEGIETER.
Vele levensmislukkingen zijn liïeraan te
wijten, dat men de kunst, om den nood
zakelijken afstand te bewaren, verleerd
beeft. V ie een museum bezoekt, zal van
de schilderijen niet kunnen genieten, zoo
lang hij niet weet, waar hij precies moet
gaan staan voor het juiste effect. Met den
neus op het schilderstuk ziet men slechts
verfklonters en ruwe strepen. Eerst als
men een pas achteruitwijkt, komt er
samenhang in het aanschouwde en bij de
tweede of derde pas achterwaarts onthult
zich de schoonheid van compositie en
kleur.
De schouwburgbezoeker moet den too-
neelkijker loeren hanteoren. Nu draait hij
te ver, en de acteurs vervagen tot schim
men. dan weder haalt hij ze te dichtbij en
de al te sterke vergrooting toont hem de
ontnuchterende schmink. Om het schouw
spel in zijn juiste proporties gade te slaan,
moet de bezoeker het instrument nauw
keurig stellen. Even nauwkeurig als de
sterrekundige den telescoop stelt, wanneer
hij het firmament onderzoekt;
Sommige menschen waardecren wij on
juist, omdat wij te ver van hen afstaan;
anderen, omdat wij ze van te nabij kennen.
Welke fantastische voorstellingen koes
teren wij vaak omtrent personen uit andere
levenskringen»! Voor een boer is een salet
jonker, voor een geleerde een werkman,
voor een conservatief een rcvolutionnair cn
voor een burgerjuffrouw een kunstenaar
een even vreemdsoortig wezen als de pla
neten geweest zijn voor de mensclüieid
toen deze den verrekijker nog niet had uit
gevonden.. Welke wonderlijke dingen heeft
men vroeger wel niet omtrent die sterren
verteld! Nu men ze op den juisten afstand
voor het netvlies kan krijgen, brengt men
zé"~ ïir "kaart, kent men haar omvang, ge
daante cn samenstelling en neemt men
zelfs foto's van haar.
Laten wij ons over menschen cn kringen,
waarvan wij te ver afstaan, geen oordeel
aanmatigen! Want dat oordeel moet onver
mijdelijk valsch zijn.
Veclvuldiger dan dc gevolgen van te
groote verwijdering brengen de gevolgen
van gebrek aan afstand ons nadeel. Men
schen, met wie wij weinig hebben tc
maken, mogen ons uit de verte ergeren of
aanleiding geven tot dc zonderlingste le
genden, ten slotte raken zij niet aan ons
leven. Maar anders is dit met onze huis-
genoolen, vrienden en mede-arbeiders. Met
hun bestaan is het onze werktuigelijk ver
honden en de fouten in onze onderlinge be
trekking wreken zich op ons geluk. Daar
om is dc te geringe afstand een gevaarlij
ker positie dan een te groote afstand.
liet wezen, dat men van al te nabij ziet,
ziet men niet meer. Men ziet slechts de
klonters verf en de strepen, maar de schil
derij in haar eigenaardige schoonheid van
compositie en kleur ontgaat aan ons oog.
Waarom is het zooveel moeilijker, zijn
huisgenooten te waardeeren dan de vrien
den en kennissen, die men zoo af en toe
eens ontmoet Zou liet niet zijn, omdat wij
ten opzichte van de laatstcn den afstand
bewaren en ten opzichte van dc eersten
niet?
Bij gelegenheid zet men zijn beste beentje
voor cn trekt men zijn Zondagsgezicht.
Maar als men dag aan dag in hetzelfde ge
zelschap is, ontplooit men zijn ware karak
ter. Dan wordt dc huisgenoot getuige van
wisselende stemmingen, kleine verdrieto
lijkheden, aanwensels en ondeugden.
Ilct alledagsbcstaan heeft zijn banale ver
richtingen, welke voor den toeschouwer
stuitend zijn. Wie een vereerd wezen in a
zijn dagelijksche bezigheden gadeslaat, lijdt
schade aan zijn vereering. Voortdurend ge
zclschap is fnuikend voor den eerbied. Geen
held is groot voor zijn kamerdienaar. De
kamerdienaar staat met zijn neus vóór hot
schilderij en ontwaart slechts klonters cn
strepen.
Maar niet alleen op den eerbied oefeót
het gebrek aan afstand oen ongunstigen in
vloed uit. Bedenkelijker nog is het gevaar,
dat dc liefde loopt. Waarom pleegt er meer
bewondering, geestdrift en innigheid te
zijn tusschen verloofden dan tusschen echt
paren? De verloofden hebben wederzijds
nog een geheim tc raden; lichaam en ziel
liggen nog in sluiers gehuld. Maar ge
trouwden kennen elkanders geheimste
hoekjes van buiten; ze weten van tc voren,
wat dc tegenpartij zal vragen of opmer
ken, want de gedachten van den levens
gezel zijn hun door voortdurende waarne
ming vertrouwd.
Gevoelens verkoelen onder den sleur der
gewoonte cn zelfs het mooiste en belang
wekkendste merkt de dagelijksche voorbij
ganger niet meer op. Zonder geheim is geen
liefde denkbaar; de geliefde bemint slechts
het raadsel.
Laat ons daarom,, ook in onze intiemste
betrekkingen, den onderlingen afstand be
waren. die, naar een levenswijze vrouw op
gemerkt heeft, het sterkwater is, waarin
men dc liefde het langst verduurzaamt.
Bij den 250sten sterfdag van
Spauje's grootsteu dichter.
In het testament van den dichter Pedro
Calderon de ia Barca, een zeer omvangrijk
geschrift over zijn laats ten wil, bevindt zich
na opsommingen van vermogenslegaten de
volgende zin: „Aan mijn vriend Lozzano
vermaak ik enkele aanteckeningen, die ik
in mijn leegen tijd op papier heb gezet,
doch volgens mijn oordcel slecht^ weinig
waarde hebben."
Deze enkele aanteckeningen waren niets
meer en minder dan alle manuscripten van
den dichter voor zoover zij toenmaals nog
in zijn handen waren.
Deze zelfgeringschatting is waarschijnlijk
toe tc schrijven aan dc verbittering, die de
ouderdom voor hem met zich meebracht cn
die hem ook zijn eigen grafgedicht met deze
woorden deed besluiten: „Vertrouw niet den
lof der Koningen, noch uw eigen genie".
Calderon, Lope de Vega, Cervantes zie
daar de drie toonaangevende namen in de
geschiedenis der oudere Spaansche littera
tuur/doch geen van hen heeft zijn tijd zoo
zeer overleefd, is tijdloozcr geworden dan
Don Pedro Calderon de la Barca.
Calderon in w iens gedichten stemmen sprc
ken, die een eeuwigdurenden klank bezit
ten cn zoowel 250 jaar geleden als thans nog
in staat zijn een weerklank van vreugde of
ontroering tc verwekken.
liet Spanje van zijn tijd was een bizonder
merkwaardig land, dat donker afstak tegen
de omringende huropeesche landen. Spanje
was het land der schrilste tegenstellingen,
eenerzijds was er een hof vertoon, dat in de
zotste overdrijving ontaardde, anderzijds
een opkomend volk, wiens cenigcn zin het
was om zich volkomen uit te leven in dans
en spel. Toentertijd groeiden reeds dc. con
flicten, die eerst kort geleden tot de Spaan
sche omwenteling hebben geleid cn het le
ven van den dichter Calderon was een spie-
el waarin zich het levensspel der Spaan
sche natie het helderst Wccrspfegelde.
Zijn vader bekleedde een ambtelijke po
sitie, toen in 1(300 Pedro het levenslicht aan
schouwde. In een •Jezuitcnschool wordt de
jongeling opgeleid, aan de -beroemde univer
siteit tc Salamanca studeert hij theologie,
doch leidt in tegenstelling -hiermede een
specifiek wereldschen levenswandel. Wij
weten niet in hoeverre liïj zijn studies be
ëindigd heeft, vast 6ta'at, dat hij naar huis
terug is gekeerd cn een kommervol be
staan met zijn broeder in liet bouwvallige
huis van zijn vader heeft geleid. In dezen
tijd ontstonden zijn eerste comedies, stuk
ken met een wuftheid van geest cn een
elegance van et ijl, dat zij bij een ieder goed
in den smaak vielen cn den naam van den
jongen dichter al lice1 spoedig bekend
maakten. Doch het 6ucccc, dat hij met deze
wereldlijke tooneclspelen oogstte, was
slechts een zwakke afschaduwing van den
roem. die hein bij dc opvoering van zijn
kerkeiijhe drama's, waarvan lnj er 100 heeft
geschreven ter gelegenheid van hooge ker
kelijke feesten, tc beurt viel. Onder deze
eerste leerrijke, in den geest van den tijd
passende drama's, bevindt zich maar wei
nig, dat thans nog dc moeite loont om tc
lezen.
Spoedig daarop trad Calderon in dienst
van enkele Grandcs, zooals liet destijds de
géwoonte was om met het hof in verbin
ding te komen. De jaren, die nu volgden,
dragen een half kunstzinnig cn een half
diplomatiek karakter ter behaging van het
hof en den kun6tzinnigen koning Philips
De dichter neemt voorts aan enkele veld
tochten deel cn zijn prestaties als soldaat
waren zoo bevredigend, dat men in hem
reeds een uitstekend „Hidalgo" zag. In deze
periode viel hem de oer ten deel tot r:dder
\an de Santiago-orde tc worden verheven.
In dezen tijd was Calderon reeds een ge
vierd dichter, zijn meest beroemde werken
ontstonden: „Het leven een droom", „Dame
Kobold", „De standvastige prins", „IJver-
zucht de grootste vijand", „De ridder van
Salamea" cn „Het bekende, geheim".
Niet zelden liep dc dichter door zijn
scherpe tong gevaar in handen der inqui
sitie te vallen doch 6lcchts de achting van
den koning en het hof heblicn zijn-stukken
voor den banvloek beschermd en waar
schijnlijk tevens voor het nageslacht be
waard Ondanks den roem en onderschei
dingen, die hem herhaaldelijk te beurt vie
len, geraakte Calderon psychisch in groote
moeilijkheden en zoo zien wij hem op vijf
tigjarigen leeftijd dc belangrijkste stap van
zijn leven ondernemen, wanneer hij pries
ter wordt.
FILMARCHIEF VOOR PROEFOPNAMEN.
Meer dan een half millioen meter film
wordt per jaar door de groote Amerikaan-
sche filmfirma's gebruikt, voor de opnamen
van scènes, die niet voor het oog van het
publiek bestemd zijn.
Een half millioen meter filmDat is
genoeg om 150 speelfilms te maken of een
paar duizend korte .films.
Doeli dit cnorrfte quantum film-malcrioal
dient alleen voor dc vervaardiging van
proefopnamen van nog niet bekende spelers.
De Paramount Studio's alleen, maken ge
middeld 400 proefopnamen per jaar, van
welke er 250 in Hollywood worden klaarge
maakt, terwijl liet overige aantal door de
New-York Studio's en de Joinvi'io Studio's
werd vervaardigd.
De proefopnamen worden door de Film
maatschappij bewaard om later als hulp
middelen te kunnen dienen voor régisseurs.
Een rij van speelsters en spelers hebben
aan dat filmarchief hun engagement te dan
ken. liet komt niet zelden voor, dat tusschen
proefopnamen en engagement maanden ver
gaan; niet lang geleden populair geworden
speelsters moesten meer dan een jaar wach
ten totdat zc door een regisseur, aan de
hand van het filmarchief, voor een passende
rol werden aangewezen
De proefopnamen worden door verschil
lenclc maatschappijen uitgewisseld, om dub
bel werk te voorkomen. Het 'is niet onmoge
lijk en ook niet ongewoon, dat men een spe
Ier, .wiens engagement voor zekeren film niet
tot stand kwam, op grond van zijn voor
dezen film gemaakte proefopnamen, een
andere rol geeft.
Spanje's grootste dichter 6terft als man
van 71 jaar op een Pinksterzondag in het
jaar 1681.
De laatste wensch van den dichter was
om in een open kist ten grave te worden
gedragen, opdat „hij op deze manier boeto
kon doen voor zijn slechten ij,delen levens
wandel". Typisch Spaansch is deze inner
lijke tegenstelling; deze vijandschap van
den ouden vroom geworden dichter jegens
zijn wereldlijk leven.
Gelukkig kunnen wij alies met geheel an
dere oogen beschouwen cn den wereldlijken
dichter dankbaar zijn voor zijn onsterfelijke
werken, die een zelfden invloed op de mo
derne comedie hebben uitgeoefend als dio
van Shakespeare en MoLèrc.
Want do comedies van Calderon, die vaak!
het spel tusschen de krachtigste realiteit
en de fantasie van den droom weerspiegel
den, waren de voorloopers der romantiek
zoowel in dc roman- als toone el litteratuur.
Het zou daarom niet to verwonderen ge«
weest zijn, wanneer het cok zonder de her
denking van zijn geboortedag tot een soort
renaissance ware gekomen. Getuige hier
van is het feit, dat de laatste jaren do beste
van zijn tooneelstukken 6tceds vaker op
ons toonecl verschijnen.
Om dc proefopnamen tot een ws.'kclijk
wardevol materiaal te maken, gaf B P.
Schulberg, dc productieleider vai: de HolJy»
wood-Paramount-Stuclio's eenigen tijd geld
den een zeer ervaren filmregisseur dc lei*
ding van de proefopnamen.
Een toonfilmatelier werd speciaal voor
deze tak van dc productie, ter beschikking
gesteld cn een bijzondere staf van camera,
menschen, belichtings-toon- en '.ooneel-ar<
beiders staat in dit atelier eveneens in dienst
van de proefopname.
Om goede resultaten te krijgen worden de
proefopnamen moestal in de vorm van com
plete scènes cn uan de hand van'een klein
filmmanuscript gemaakt.
In zoo'n scène worden gewoonlijk twee
spelers tegelijkertijd genomen. Men geeft
den medewerkenden kleine rollen en be
ïnvloedt de begrijpelijke zenuwachtigheid
der candidaten zoo gunstig mogelijk.
Het zijn meestal figuranten tooneelspe'ers
of nieuwelingen die bij dc film" willen, die
zich aan de proefopname moeten onder
werpen.
Of zc „kans" hebbendat hangt niet
eens altijd van hun kunnen, maar ook zeer
dikwijls van het toeval af. Want de Stu
dio's zijn altijd op zoek naar niei wc gezich
ten en nieuwe talenten en als de maatschap
pij een proefopname wenscht te maken, dan
heeft degenf, die het moet ondergaan, reeds
een groote voorsprong op de anderen, dio
eveneens droomen eens een star" mat 5
auto's en een kasteel als woonhuis te wor
den
Want hij heeft de hoop, dat een gunstig
noodlot hem ook nog na maandc-n ren
engagement zal bezorgen op grond van de
proefopnamen, die in het filmarchief aan
wezig zijn.
Envan hoop moeten velen leven die
wat willen worden in dc filmwereld.
BIJ DE LAAIENDE HITTE DER VUREN
VERGINGEN WAI HANG NO'S
BESTE JAREN.
Van smokkelaars en schuivers.
II.
Tenslotte cn het was 'n groote wijs
geer die het zei wen je aan alles. Zelfs
aan Chinceschc gramofoonplaten en sweets
en daarom, nu de rust dan toch weer.wat
teruggekeerd is, zal ik u wat meer vertel
len van m'n vriend Wai Hang No, niet
omdat zijn leven zoo belangwekkend is,
maar omdat het mij karakteristiek schijnt
voor de Chinccsche bevolking, die op Ka-
tendrccht hokt.
Ik zeg dus tegen Wai Hang No: „Vertel
mij iets van je leven"en hij vertelt.
Nee, zoó is het gegaan, want Wai llang No
vormt geen uitzondering op den regel. Hij
is als alle anderen: schuw en gesloten,
zwijgzaam cn tegenover ons slag van 'n
natuurlijkegereserveerdheid.' Je kunt, bij
wijze van spreken, evengoed een officier
van justitie interviewen over het requisi
toir, dat hij straks zal uitspreken. Maar in
den loop der tijden heeft Wai Hang No wel
's wat losgelaten Korte zinnen, aanduidin
gen, gebrekkige uitleggingen in z'n zonder
ling taaltje en uit al deze be6tanddeelon
valt dan toch wel 'n betrekkelijk nauwkeu
rig levens-bericht samen tc snéllen.
Ik zeg dus niet tegen Wai Hang No:
„Vertel mij iets van je leven", omdat ik weet
dat hij het tóch niet doen zou. Hij zou me
alleen maar een beetje wondcilijk aankij-
I
ken, er zou 'n flitsend lachje in z'n oogen
zijn, héél even, en hij zou, alsof er niets
gebeurd was, oyer wat anders gaan pra
ten ófblijven zwijgen. Ik geloof waar
achtig, dat zwijgen onder hen de meest
gangbare spreektaal is.
Over Wai Hang No gesprokenHij
komt uit de omgeving van Sjanghai, mis
schien uit een van die nederzettingen
langs dc Jang-tse-Kiang, den Blauwen
Stroom, ik weet het niet. En zijn jeugd zal
wel geweest zijn, zooals die van al die
Chinceschc jongens uit de dorpen langs den
Blauwen Stroom: zij speeldenliet
spijt me, ik ben niet op de hoogte van Chi-
neescho kinderspelletjes. Maar één ding is
zeker: op 'n goeien of kwaden dag was hij
in Sjanghai en liep er langs dc havens,
kwam als stoker op een der groote boo
ten Daar hoeft u niets bijzonders ach
ter te zoeken. Daar hoeven we geen heim
wee naar verre horizonten en onbekende
landen bij te halen; het is alleen maar:
noodzaak. En je mag als Chinees al blij
zijn, dat jc in Shanghai zoo'n baantje tegen
het lijf loopt. Ze zitten er niet om verle
gen. Duizenden 6peculccrcn er op en alle
Chineozen lijken op elkaar althans voor
ons. Maar een beetje idealisme leeft er toch
in hun aller hart. Eens rijk te worden en
als gezien man terug te keeren. En ik ben
cr haast zeker van dat dit ideaal ook leef
de in den jongen Wai Hang No, toen hij
Sjanghai achter zich zag verdwijnen en de
Tocng Hai, of Oost-Chineesche Zee zich voor
hem uitstrekte. Ik bazelWai Hang No
zag nóch Sjanghai achter zich verdwijnen,
nóch de Toeng Hai voor hem uitstrekken;
hij zag alleen de naakte, zweetende ruggen
van z'n makkers, de zwarte strepen en
vlekken van liet kolengruis op liun huid,
dc smalle nauwe gang, waardoor hij kolen
trom-de; hij voelclc alleen dc ipartclcndc
moeheid na het bunkeren en de laaiende
hitte hij dc vuren. En daar, in die atmos
feer waar elk van ons op slag bezwij
men zou vergingen de voor ons begrip
beste jaren van Wai Hang No's leven. Dag
in, dag uit, jaar na jaar verstreek, maar
de vermoeidheid cn dc hitte bleven.
Dc romanticus onder u zal zeggen: maai
bij zag toch veel van de wereld. Dc roman
ticus vergist zich Ik geef u dc verzeke
ring, dat Wai Hang No. wel in vele havens
heeft gelegen, maar dat hij toch bitter wei
nig gezien heeft. Want wanneer het voor
kwam, dat ook de stokers aan den wal
mochten, dan gingen zij hcu6ch niet de
stad bezichtigen. Als wij in een vreemde
stad komen, loopen wij de musea en dc be
zienswaardigheden af en 's avonds zijn we
óp. Maar Wai Hang No begon met bekaf te
zijn cn,als hij uit zijn zwarte hel naar het
daglicht kroop cn vasten grond onder z'n
voeten voelde, dan richtten deze kleine,
\crmoeide voeten zich welhaast automa
tisch naar een van die boardinghouses,
waar hij z'n landgenooten trof'en al die
gerechten kon eten. wier namen voor ons
even onuitspreekbaar als hun smaken voor
ons onwaardeerbaar zijn.
Met den. avond kon jc hem vinden ge
lijkvloers achter, waar gegokt wordt, waar
hij desnoods even gelijkmoedig al? al
tijd z'n heele hebben en houden verloor
óf als het meeviel wat won, waar hij
een pijp kon rooken en het bedwelmende
gif hem alles deed vergeten. Er zijn ergens
ter wereld ooit gelukkiger zielen te zamen
dan in een bedompte opium-kit....
En tegen den tijd, dat z'n boot weer ver
trok, verliet hij het stukje „vaderland", 'n
beatje armer, 'n beetje rijker cn dc nauwe
gangen in het onderschip slokten hem weer
op. Nee, romantisch is dit leven niet.,..
Maar in zóóverre viel Wai Hang No dan
toch op, dat hij na verloop van tijd
number one werd Voorman, vertrouwens
man. Hij ontving het geld, hij verdeelde het
geld, hij bedisselde alles. Hij was daar ten
slotte in het rijk der vuren een gezien per
sonage. En trok daar profijt vanNee,
Wai Hang No was niet zulk een edel per
sonage, dat hij de streken van z'n colle
ga's zou vermijden. Hij wist wie cr smok
kelde en kreeg or z'n deel van; hij smok
kelde zelf ook en hij had z'n geheime berg
plaats in de kolen-bunkers, waar niemand
anders kwam. En dat bracht dan soms aar
dig wat geld op. Het was tenslotte niet zoo
héél moeilijk, om de ballen rauwe opium
zóó te verstoppen, dat geen der anderen ze
kon vinden. En eenmaal voet aan wal
dan was liet in orde.
Ook Wai Hang No had z'n vaste adres
sen overal: in Vancouver cn in Antwer
pen, in Marseille en in Rotterdam. Er was
altijd wel een Chinaczenkroeg, waar je dien
boel van de hand kon doen, waar je
'6 avonds op zolder meehielp de kleine pil
len te draaien, die vergetelheid brengen...
ook voor jezelf!
En dan de handel in „Cliina-mammoo"
liet is mogelijk, dat het anders geschreven
wordt, maar bedoeld worden die rare fi
guurtjes van speksteen, waar China-man
dc deur mee gaat plat loopen. Daar wordt
ook nog wel 's wat op verdiend. Hoewel
ook in deze zaken de malaise zich doet
gelden.... Daarvan kan Wai Hang No mee
praten.
Want Wai Hang No vaart al lang niet
meer. Op 'n goeien dag bleef hij in Rotter
dam hangen; hij had wat geld, het eten bij
Li Kwan was goed en 'n paar avonden bad
hij gelukkig gespeeld. En danjong was
liij tochook niet meer. Hij werd nummer
one af. Natuurlijk wist hij, dat het op een
gooien dag wel weer mis moest loopen, dat
hij zonder 'n cent in Li Kwan's achterka
mer zou hokken en moest toekijken, maar
zóó ver wa6 't nog niet en dan, hier en daar
viel nog wel wat hij elkaar te scharrelen.
In deze dingen was Wai Hang No fatalist,
als het niet gebeurt is het óók goed. Laten
we er maar geen doekjes om winden: op
dit laatste bestaat de meeste kans. Moet u
de Rotterdamsche autoriteiten maar 'shoo-
ren. Er is 'n overcompleet aan Chincezeu
cn dc schrik slaat hen op het hart, als de
ccn of andere stoomvaartmaatschappij er
weer een stelletje aan land zet, Wai Hang
No maakt zich er niet druk over. Dergelijko
economische vraagstukken interesseeren
hem niet. Dat moeten de hccrcn maar uit
vechten
Wat deed Wai Hang No toen hij voor
goed op Katendrecht bleef hangen? Net als
de rest zc munten niet uit door oor
spronkelijkheid. Hij trok Dinsdags cn Za
terdags naar de „lange Jan" (dc markt op
de Goudsche singel) en hij verkocht er zijn
artikelen. Met of zonder succes. In het laat
ste geval gaf Li Kwan crediet.
En hij maakte net als de rest ge
heimzinnige afspraken met passagierende
stokers, afspraken, die voor beide partijen
voordeel opleverden. Hij liep verder op een
dag tegen 'n mencer-van-de-krant op, die
belangstellend deed cn er niet al to wan-
trouwen-wekkend uitzag. Met wicn hij nu
theedrinkt En sweets eet. Het leven is
heusch nog zoo kwaad niet, al stroomt
langs deze stad niet dc Blauwe Stroom.
JAN R. Th. CAMPERT.
{Slot yolgty J