ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper van 7 tot 14 Juni. 't Is niet verstandig voor een mcnsch om een „zwak" te hebben; het bezorgt je maar moeilijkheden en die zijn er geloof ik ..1 genoeg. Maar er bestaan ook zwakheden, flic geen verderfelijken nasleep voor den bezitter hebben. En toch kom je er niet ge makkelijk toe een govoeligheidjc van jc na tuur te laten zien. Ik draai 0er eigenlijk nu ook maar zoo'n beet ie om heen; niets voor een man-van-de-krant overigens. Vooruit dan, flink weg! Mijn zwak is: Mozart, Er is niets sensationeels aan deze mededeeling en bijster Amerikaansch klinkt de zaak niet. Lang heb ik het kleine, zéér-particu liere geheim verborgen kunnen houden; zóó zorgvuldig zelfs, dat ik zacht-verwijtende brieven heb gekregen, waarom ik toch zoo dól op Beethoven wasMozart is even wel mijn favoriet en dicht bij hem: Haydn met de heel-oudjes der zestiende en zeven tiende eeuw. Ook vele jongerenmaar daar gaat het vandaag niet over. Het verheugt me daarom, dat we Zondag twee pianoconcerten van Mozart uit den aether kunnen opdiepen. (Pas op den En- gelschioaan North!) II i 1 v e r s u m heeft om 10.20 het pianoconcert in A, (K. V 114) bijgenaamd het „Lente-concert" en Huizen zendt omstreeks 8.23 het pianoconcert in Bes (K. V. S56) uit. Mozarts grootste productivi teit bereikte, wat de pianoconcerten betreft, zijn toppunt in de jaren 1783 tot 1786. Hij js do feitelijke schepper van het pianocon cert. Wel heeft Bach een kleine zeventig iaar eerder reeds zijn cembalo-concerten ge schreven. doch van een bepaalde pianostijl is bij Bach slechts in beperkten zin te ge wagen. Niet vergeefs maakte Mozart* zijn vijf gróote buitenlandscho reizen. Mannheim, Parijs, Londen, Boulogne. Praag waren on vergetelijk voor hem en zonder den Par ijzer naai- Schubert, don Londenaar Christiaan Bach, den Bohemer Mysliweczek, den Bo- logncr Pad'iV Martini, den Munnhoimor starnitz, is Mozarts grootschc work niet denkbaar. Do voordracht van Mozarts mu ziek eischt voor iedere nieuwe, generatie, die zich hiermee wcnschi bezig to houden weer oen nieuwe studie. Smaak en toewij ding, uiterst lijn vormgevoel en geest, een muurvast-betrouwbare techniek .en een be schaafde expressie i9 er noodig om met '•cnigè kans op succes Mozart te reprodu- ceeféli. Welk con elasticiteit van aanslag is r noodig om zijn piano-concerten te spelen! Hoo moeilijk is het -zich de gewenschle elegance eh nauwkeurigheid eigen te ma ken cn niet te vervallen tot overdreven ge maniëreerdheid. Mozart moot nooit smach tend en handenwringend gedeclameerd wor den; eenvoud, soberheid, geest, discipline zijn. de zaken, waarmee men kans van sla gen heeft. J,ohan de Molenaar speelt 's morgens bij de V.A.R.A. en F. Boshart 's avonds bij de K R. O. Bellijn, Hamburg, Langen berg en Z e c se n zendén deze week om 11.30 de Bacil-can tate uit: „Die Elenden sollen essen" (No. 75). De tekst is naar Psalm 22 27 ,üo zacht moediger! zullen eten en verzadigd worden, zij zullen den Heere prijzen die Hem zoe ken; ulicder hart zal in eeuwigheid leven". Ook het verhaal van de arme Lazarus en den rijke is in deze cantato verwerkt. Bach schreef het grootc tweedeelige werk in 1723, dus nog juist in den Cöthenschen tijd. Het eerste kooi- is een meesterstuk van dén ullerhoogsten rang. ook tenor-aria: ■Mein Jesus soil mein alles sein is een aangrijpend stuk muziek. In de cantate komt als zeldzaamheid een volledigo Sin- l'onia Voor; van vorm is dit deel een voor, orkest geschreven gefigureerd koraal over: ..Was Gott tut, das isl wohlgctan". Deze aiitus firm lis wórdt voorgedragen door de ttooge trompet.; ook in de bas-aria is (1c trompet gebruikt. Onze overzeoschc naburen zenden om 3.20 ove* Dave n try (nationaal) de Bacb-cantate: „O Ewigkeit du Donnet" wort" uit. De meester schreef twee cantates met dezen titel:.één in F cn de andere in D. Volgens het programma zal Davcnlry wel de eerste uitvoeren. Want de tweede is oen cantate voor 3 solostemmen: alt, tenor en bas. De eerste vereischt een koor (dat -lechts een openingsstuk en twee koralen heeft te zingen) en drie solisten (alt, tenor, bas); daarbij heeft het orkest nog 3 hobo's en trompet. Dit alles klopt met het pro gramma. Het werk dateert uit do eerste Laipzigor tijd (1721'27); de tweede is van 1732 en is een dialoog tusschen do vrees cn de hoop. De tekst en de muziek van de tweede is geheel anders dan de eerste com positie; alleen dc koraalmelodïéön hebben béide gemeen. Beide cantates zijn geschre ven voor den eersten Zondag na Trinitatis; Day en try is dus op tijd. De Leipziger can tate van heden is eveneens voor dezen Zon dag bestemd, zoodat beide stations zoo ac curaat zijn als men maar wenschen kan. Over de Zondag-muziek hebben vvo vol doende gepraat, doch ik kan clc verleiding moeilijk weerstaan om over Mozarts „Zau- bcrflóte" iets meer tc zeggen dan dat Hamburg dit supiéur-schoone werk om 7.45 uitzendt. Er staan vorder uitstekende opera's op de programma's. Langenberg met „De Bar bier van Bagdad" (8.20)M i 1 a a n met „Ger- mania' (9.00); Münchcn met „die Baja dère" (8.20); Zeescn met „La forza del destine de macht van liet noodlot" (7.50) enzoovoort. Later zal zich dc geloKonheid wel voordoen om het een cn ander over deze opera's te zeggen. Voorloopig is het een onbegrijpelijk ding, dat Verdi's „la forza del destino" zooveel radio uitzendingen beleeft, liet s een groot opgezet sterk dramatisch werk, uit 9 tafereclen bestuande, die tel kens wisselen. De handeling is om zoo to zeggen onmisbaar en zelfs noodzakelijker clan 'in Aida. Maar de muziek dan! Jawel, clc mclodielc is zoo hartstochtelijk om van te blozen Maandag. Huizon. Na liet koor Nünie, opus S2, zingt Max- Kloos omstreeks 8.3U de „Vjer ernste Gc- sangc", opus 121, van Bralnr.s. Dit wa6 de laatste vocale compositie van den Noord- Duitecher Brahms. Do componist heeft zc opgedragen aan den gcnialcn tcckcnaar Max Klingor, die met de opdracht zeer ingeno men was. Het zijn andei-s geen opbeurende muziekstukken, deze vier zeer ernstige ge zangen En volkomen niet passend hij dezen tijd van tempo cn van oppervlakkigheid. Brahms prijst hierin dc dooden, méér dan dc levenden: „und der noch nicht ist, ist besscr als alle beide". Dat is ongcmcen- zwaarmoedig cn dc strengo werkelijkheid geeft Brahms gelegenheid nog meerdere mistroostige opmerkingen te maken. Dc wc- cld imraeis biedt geen ander goeds dan de arbeid; \oor de rest twijfel, onzekerheid tranen, ellende. Maar het lichtende in dezo beschouw ing is de bezieling on clc vertroos ting, welke de liefde den mensch kan schen ken. Brahms citeert dan hot bijbelwoord (on danks zijn on-kerkclijkherd!): ..Nun abor j blciben Glaube. Liebe, Hoffnung, diese drci; aber die Liebe ist die gröszte unter ihnen" I Hoc men over deze gezangen moge denken: ze zijn een opmerkelijk getuigenis van den waron geest van dezen 'diepzinnigen, ver droomden peinzer. Brussel hordenkt (8.20), zijn overleden, bcioemclen stadgenoot Eugène Jsayo <lcNS--1931). Dc Loudfcfen 'onder-' de hiuziekvnendén hebben den gcwekligcfii,ioolvirtuoos zeker meerde re malen gehoord. Zijn concerten met Ru binstein en Busoni waren zeer bekend. Na 1900 wijdde hij zich bijna geheel .aan het .componeeren en dirigecrcn. Met Crickboom, Van Hout en Jacob vormde hij een kwartet, dat snol grootc beroemdheid kreeg. Zijn col lega Crickboom (de bekende auteur van do populaire vioolschool), zal over Isoy? een korte redevoering houden. Radio Suisse r o m a ncic vergastte haar luisterende schare doorgaans op lichte kost. Maar vandaag brengt deze zender iets ernstigere. Debussy's „L'enfant prodiguc" (de verloren Zoon) Uit de over vloed van goede cantates cn meesterwerken der laatste jaren las de muzikale leiding \an dezen omroep nu net precies het mid- dolmatigstc werk van Debussy. Dat is een kunst op zich zelf:snuffelen. De cantate werd géschreven door den heincibestorinen- den novateur Debussy op 24-jarigen 1 cc 111jcl om den Prix do Rome le haten. Ilij kreeg die ook met vlag en wimpel met dit school- echc werk. Het is geen zier beter dan een middelmatig werk van Massenet. Neen, dan liever T.ld dnmoiscllc élue" Dinsdag. Met bijzondere nadruk vestigen wij don aandacht op Pu roei I's „Dido and acncas". Bern zendt deze vopera" om 8.20 uit. 1'urceJl (16581695) is de meest karakte ristieke componist van het oude Engeland. Reeds vroeg op elfjarigen leeftijd verraste Purccil de muzikale wereld met een huldi gingscantate der koorknapen aan het adres des Konings. Deze gelcgcnheidscompositio is kenmerkend gebleven loor het gohcele verdere schoppen van dezon auteur. Wel komst-cantates, verjarlngs-cantates, ode's cn hymne's voor tal van feestelijke gebeurte nissen schroef Purcell bij tientallen. Zijn eenige werkelijke opera tinaar dan ook nog onder zeker voorbehoud: „opera") was „Dido cn Aeneas" ontleend aan de Gricksche my thologie. In dit opzicht, was Puree!! oen echte rcnaissance-man: hij haalde zijn tek sten graag uit dc Griekschc beschavingsge schiedenis. In de.""4 opera vinden wij dc be kende aria: „When 1 ara laid in earth". De gcheolc compositie is zeer boeiend, de in vloeden van Frankrijk en Italic zijn even wel merkbaar. Of het nu goed gezien is om een Carl Maria von Webcr-uurljc in te richten door zijn klarinet-concert en symphonio uit te voeren, valt ernstig tc betwijfelen. Leipzig is onverschrokken, doch poot deze tweede rangsmuzick in dc middaguren (1.50). Dat is verstandig. Immers, Weber is belangrijk om de Freischütz, de Euryanthe, do Oboron. Hij was opera-componist cn op z'n Zondags óók eymphonién en sonalenschrijver. Maar ik heb hem liever in zijn gewone alle-dag- pakje. Een goed programma heeft Leipzie daar entegen w eer om 9.30 met Variaties. Iïct zal leerzaam cn onderhoudend zijn naar deze i verschillende soorten variaties tc luisteren Zelfs Dclibes met de Coppelia-variaties is niet vergeten. Het thema is zoo uitgebreid als een oceaan: keuze genoog. Iemand, die speurt naar prettige en toch goede muziek zet otn 7.53 Münchcn aan. Hier gaat „Don Pasquale" van Doni zetti (17971848). V gelooft me wol, als ik zeg, dat hier de echte, gezellige Italiaan aan het. woord is joligo muziek (zonder Jazz!) cn oen aardige handeling. Don Pas quale, oen oude jonggezel, weigert zijn neef Ernesto (tenor) do hand van Norina (sopraan). Doch na cenigen tijd komt de oude brombeer zelf met trouwplannen voor den dag. Hij informeert hij zijn dokter of dat nog wel kan cn deze bevestigt het idoe. Ja, gaat nog verder on stelt voor om diens zuster Sofronia tc trouwen. Pasquale ac- copteort dit aanbod, doch (cn hier zit de kneep) Norina verkleedt zich als Sofronia cn door bemiddeling van een valsche no taris wordt het huwelijkscontract getec- kend. Niet zoodra Sofronia (alias Norina) getrouwd is, stelt ze zich aan als een furie cn maakt het Don Pasquale onhoudbaar lastig. Dezo is zdelsvernikt als hij op een goeden dag bemerkt, dat hij van Sofronia af kan. Hij goeft de trouwplannen op en zijn toestemming tot het huwelijk van No rina mot Ernesto. Ja, ja dc opera's, vooral de opera buffa's der Italianen too- nen ons nog vandaag, dat dc vrouwen slim zijn! T u r ij n geeft „La Dame do Pique' (Schoppen vrouw) van Tschaikowsky om 8.15. Ik ge loof, dat heel wat Nederlanders bij buiten- landsche stations aankloppen. Die zender- misère met al die storingen is ook wel om verdrietig tc worden. Turijn ligt vlak bij cn Schoppen-vrouw is een mooie opera, vol met spannende melodieën en mooie en sembles. Alleen: hetzelfde 'bezwaar als bij Yerdi. Er is te veel scène-verwisseling in om he F geheel goed ie begrijpen uitsluitend van hooren. Een opera is er ook om te zien. Woensdag. Er zit. iets verdachts aan de uitzending van.de Mis in d van Bruckner door B e r ii om 8:20, Want- do Jïëer J. I.. Muller is aan het bèwerken, getrokken én" déze nianupu- latic voorspelt gewoonlijk weinig goëcls. Do „bewerker" bewerkt zijn sujél dikwijls erg onbarmhartig. Maar wat er na aan dezo 'mis \an Bruckner to bowerkeh viel. is me vooralsnog duister. Want als men uit een partituur van Bruckner het koper en het hout laat verdwijnen, dan brengt men ern stig schade aan den gecat der compositie too. In zekeren zin wordt cïit hier gerem placeerd door het orgel. We kunnen eens luisteren Donderdag. Het programma van Nico Troep, die het Concertgebouw-orkest in Amsterdam diri geert, is goed samengesteld. Er is ook voor afwisseling gezorgd; goede muziek (Clic- rubini, Mozart) met een weinig mcoï* po pulaire muziek gemengd (Tschaikowsky, Strauss). Helena Cals zal zeker weer ruime voldoening schenken: haar Mem en haar natuur is „geknipt" voor „Frühlingsstim- men" van Strauss en dan nu in de lente! Da ven try (nationaal wil ons om 9.55 graag iets laten hooren van oen anderen ouden Engclschon com ponist, namelijk van William Young (ge storven 1672) een tijdgenoot van Purcell. Er wordt o.m. uitgevoerd „fantasies for Viols in 3 parts" (fantasieën voor 3 vio len), een sonate voor 2 violen cn bas enz. Merkwaardig cosmopolitisch waren onze -vroegere vaikgcnóoten toch! Deze heer Young was in 1653 violist aan het hof van den aartsbisschop van Innsbruck. En dat was toch een lief reisje van Londen ver wijderd. Later kwam hij weer terug, tegen liet jaar van zijn dood. Voor het verdere van don dag nog even in de gauwigheid drie formoole opera's: Leipzig niet „De verkochte bruid" (8.20); Milaan met „Carmen" -(9.05); Muhlac- kcr niet „Martlia' (8.50). i Vrijdag. Do Utrechtsere cellist Borgore speelt niet het .Chr. Radio-orkest om 8.00 over Huizen do zesde sonate \aii Vivaldi voor cello en orkest (1680—1743). Men zal hier wel met een bewerking te doen hebben, want Vival di schreef slechts viool-concerten en viool sonaten niet obligaat-cello en klavier. Als hoofdschotel brengt Borgors het tweede cello-concert van Ilaydn. Voor het overige van don dog registreerde mijn roodc potlood M h 1 a c k e r, dat oni lo.00 twee van dc drie nocturnes van Debussy zal uitvoeren, een onderne men, dat niet zonder bedenkingen is. Hoe wel du Lotharinger na (uur on geest meer het karakter van Debussy kan vatten dan do onvervalscho Pniisischc Germaan er gens uit Pommeren. Zaterdag. Over Manon Leecaut praatte ik verleden week. Dc rest 19 een zéér bont programma over de geheclc lini* P, T. Kan ik zonder gevaar op afbetaling verkoopen?" Hoc men in uw portemon- naie kijkt, zonder het te merken Londen. Mei 1931. Afbetaling, dat is het woord, dat in het tegenwoordige zaken doen, opgeld doet. Afbetaling, het inon- stor met do vele koppen, een langdurig ere diet, dat gegeven wordt onder het motto „Betaal uit Uw inkomen". Eenerzijds is in den kleinhandel veelal het „op reke ning" verkoopen verdwenen, doch anderzijds duikt do „rekening-cou rant" in verhoogde mate op bij do afbotalings magazijnen. Afbetaling geeft tot velerlei moeilijkheden aanleiding. En het komt maar a1 te vaak voor, dat niet credietwaar- dige personen op afbetaling koo- pen. Om nu do firma's, die hun waren op afbetaling verkoopen snel cn deugdelijk in te lichten over do positie van hun adspirant- klanten. heeft men in Londen een grootscho instelling opgericht, waarover mén in het volgende ar tikel de zeer lezenswaardige bij zonderheden aantreft. In een grootc burcauruimtc, die meer op een kleine zaal gelijkt, zitten ongeveer 50 jonge meisjes. Dc wanden van de zaal zijn onzichtbaar door de kaart-systccm-kastcn 4 millioen kaarten zijn hier opgestapeld. Zij bevatten dc,namen van 4 millioen in woners van do Engelschc hoofdstad. De meisjes zitten aan groote tafels. Elk heeft voor zich 'n band zonder einde, die door de geheclc kamer loopt en van de eenc tafel naar de andere gaat. Op elke schrijftafel bevindt zich nog bovendien de mondina van een buis van de iuchtdruk-post. Ge ruischloos on met. de meest, mogelijk O nauwgezetheid wordt in dezo kamer zlc werkt. Daarnaast is dc „centrale". Hier zitten oveneens weer oen aantal jongo vrouwcllj- ko beambten. Ongeveer 30 telefoon appara ten zijn hier aanwezig. Dc signaallichtjes men hoeft geen bel of zoomor om onnoo- dig lawaai' te voorkomen gaan onophou delijk uil en aan. Velo van deze telefoon toestellen hebben een directe lijn met -groo te niagazijno.D. Een ander deel. Ergens in een winkel in Londen komt een dame binnen. Zij zou graag, een zeker voorwerp op afbetaling willen koopen. De verkoopster vraagj, haar naam en adres en zegt dan: „Wilt U een oogenblikje wachten, dame?" De verkoopster gaat naar de telefoon en verbindt zich met het inlichtingenbureau voor afbctalmgszaken. „Ik zou graag in lichtingen hebbeii over Agnes Brown, To- werstrcct II." Aan den anderen kant, van de lijn in du centrale wordt haar geantwoord: Een oogenblikje. Naam cn adres worden op een papiertje geschreven. Dit wordt in een busje gedaan en gaat in de onder lucht druk staande buis, dio het naar de zaal daarnaast transporteert, waar het terecht komt op dc tafel, waar men de letter B behandelt. Tijdsduur 5 seconden. De betreffende beambte leest het briefje, slaat het kaartrogister op: Brown, Agnes, Toworstreet II, liceft bij X en Y op afbeta ling gekocht en steeds op tijd betaald. Er loopt nog oen crcdiet van 15 pond bij Z. Do beambte schrijft onder den naam een paar teekontjes cn stuurt 't briefje over den band zonder einde naar de centrale terug. Daar deelt do beambte dc aan do telefoon wachtende verkoopster het. resultaat mee. Gezamenlijke tijdsduur: VA minuut. Prijs van de inlichting 5 penco (25 cent). Dc verkoopster hangt de telefoon weer op een haak, gaat naar de klant terug en verklaart vriendelijk: Als 't U blieft dame, het is in orde, U kunt dc japon dadelijk meenemen. Nviet altijd luiden do inlichtingen zoo gunstig. Dikwijls deelt de centrale mee: Dc klant heeft dc afbetalingstormijnen niet betaald. Failliet. Inbeslagname vruchte loos. vertrokken, adres onbekend en der gelijke meer. Hoe komt dit bureau aan al deze mede- doolingcn, die zij voor 5 pence per aanvrage kan verschaffen? Zijn eerste informatie bron is de civiele rechtbank, die automa tisch mededeeling doet van faillissementen, inbeslagnamen. financieelo procedures enz. Maar in hoofdzaak toch krijgt het bureau de inlichtingen van de zaken zelf. Het is beter gezegd, con schopping van den klein handel zelf, want racer dan 300 winkelza ken, die waren op credict verkoopen, zijn er bij aangesloten. Het doel van dezo instel ling is financieelo eigen hulp, want elk van de aangesloten zaken is verplicht ovor zijn klanten inlichtingen te geven. Men moet mededoolon, wie op credict koopt, of de ter mijnen op tijd of niet op tijd worden betaald of men van plan is beslag te leggen, enz. Op deze wijze heeft dit bureau een buiten gewoon veelzijdig materiaal bij elkaar ver zameld, met de hulp waarvan men het cro- diet dient. Natu v-*lijk als er een kooper voor de eerste maal op credict koopt, dan weet het inlichtingenbureau meestal niet meer van hem te berichten, dan dat hij gunstig of ongunstig bekend staat. .Bescherming van het credict op den band zonder einde, dat beteekont voor de schuldenaars slechte tijden," verklaart vriendelijk lachend mijn rondleidor. „Maar het is noodzakelijk in deze tijdon, dat men liet met zijn schulden niot zoo nauw meer neemt Het is onze bijzonclcro kracht, dat wij liet nietlaten hij één inlichting over do creditwaardigheid. Als de een of andere klant zijn afbetaling niet op tijd betaalt, dan berichten wij dadelijk alle zaken, waar hij op afbetaling heeft gekocht. Wij weten daarom steeds precies hoeveel crcdiet. hij op zeker oogenblik heeft. Wij hebben ook nog een andere taak. Op verlangen von dc zakencigenaars controlee- ron wij dc cloor hem genoemde onderge schikten, als zij op crcdiet koopen. Van dezo afdeeling wordt in zeer sterke male gebruik gemaakt, want deze eicenaars heb ben cr een groot belang bij te weten in welke financieelo toestand hun bedienden zich bevinden en of zij in zekere omstan digheden door financieelo moeilijkheden tot onregelmatigheden kunnen verleid worden. Kortgeleden, om een voorbeeld to noemen, heeft zich hot volgcndo geval afgospoeld. Wij stolden vast dat twee hoogo omployé's van een grootc zaak \ccl to hoogc inkoppen hadden gedaan. In dc zaak waren onregel matigheden voorgekomen. Met behulp van onze inlichtingen kon gemakkelijk worden vastgesteld, dat dezo mcnschcn geld ver duisterd hadden. Dc directeur liet hen hij zich komen, sprak ernstig met licn en daar zij lang bij hem in dienst waren, ontsloeg hij hen niot. Dc afbetalingen werden door hun zaak geregeld cn het verduisterde be drag in gedeelten van hun salaris afgetrok ken. Dikwijls maken wij ook grappige dingen mee. Hot is een bekend verschijnsel, dat de meeste oplichters hun inkoopen op crcdiet vóór de Zon- en feestdagen na 's middags drie uur doen, omdat zij gelooven, dat om dien tijd allo inlichtingenbureaus gesloten zijn. Dan komt het voor, dat wij op zulke middagen door vijf tot zes verschillende za ken worden opgebeld mot het verzoek over oen cn dcnzelfdcn man inlichtingen tc ge- even. Natuurlijk krijgt hij overal don kous op den kop, omdat wij meededen, dat hij niet crcdiet waardig is. Dc betreffende per soon. dio zeer voornaam cn elegant op treedt cn slechts relatief kloino sommen wil oplichten, gelooft aan hekserij. Of het gebeurt, dat oen getrouwd paar, dat een zaak binnenkomt en op credict wil koopen. door den verkoopcr wordt afge- wimpeul, omdat dc man een onbetrouw baar persoon is. Ecnigc oogenblikkcn later verschijnt de damp in een andere zaak en wil weer op crcdiet koopen. Weer telefo neert de verkoopster met ons cn wijst we gens de insolventhoid van den man het verlangde crcdiet al'. Dan roept dc damo boos: „Maar wat wilt U van me, ik hen toch gescheiden." De. verkoopster antwoordt lachend: „Een kwartier geleden was U in een andere zaak toch nog getrouwd. Zulke snelle scheidin gen erkennen .wij niet. dame!" Met is niet gemakkelijk om de geschokte schuld-moraal weer tc herstellen. Maar deze inrichting is een stop in do goede richting on als voorbeeld voor Nederland zeer zeker ccn nadere beschouwing waard. 66?J JAZZ IN DEN AMERIKAAN SC HEN. OMROEP. Do Federal Radio Corporation of America heelt 605 Amerikaanschc Omroöpstations wat betreft de inhoud.van hun program ma's met elkaar vergeleken. Daarbij bleek dat 86% van deze stations (dus 522) ongo veer gelijkluidende programmavormen had den, zoodat de R.C.A. terecht heeft aange-. nomen, dat deze 522 stations het Ameri kaanschc programma type vertegenwoordi gen. 10% van den zendtijd is gewijd aan paedagogisclie besprekingen, 5Is voor officieclc berichten cn persberichten, cn VA voor liefdadige doeleinden. Klassieke muziek nam 17?ó van het programma in, terwijl de rest van 66% uit amusemontspro> gramma's bestond, waarvan liet leeuwen* aandeel werd ingenomen door jazz-mtiziek. REORGANISATIE VAN DEN FRANSCHEN OMROEP. Een Fransche ai'govaardigdc heeft een grondige wijziging der Fransche Omroep- opbouw voorgesteld. Ook in Frankrijk zaJ thans een kern-organisatie worden opge richt, die een groote concentratie van hot geheclc Omroepbedrijf zal mogelijk maken. Dc reorganisatie zal aan de hand van da Duitschff ervaringen worden ccn uitvoer ge bracht. Do aanleiding tot deze plotselinge accr ac tieve behandeling van Omroepkwostics door dc Fransche regeering, moet gelegen zijn in het ongunstige oordeel van het buitenland over clc- Fransche uitzendingen cn Fransche Omroep toestanden. Dc Fransche regeer ine liet via het ministerie van Buitenlandscho Zaken aan de vertegenwoordigers dor ver schillende landen formulieren uitreiken, waarop een aantal vragen voorkwamen om trent hoorbaarheid en oordeel over dc Fran sche programma's. De onverwachte ongun stige antwoorden moeten oen diepen indruk hebben nagelaten bij de betrokken auto riteiten. Zal Frankrijk nu voldoende zijn wakkergeschud? EEN FRANSCH REUZENSTATION IN HET DEPARTEMENT LOIRE-INFERIEURE Uit Parijs worclt gemeld, dat hot ontwerp voor ccn groot handels-radiostation thans met rasse schreden zijn verwezonRjking te gemoet gaat. Het wordt een groote trans- atlant'echo radio-inrichting, wier ontvang station tusschen Donges cn Montolr en wier zendstation in Sévérac wordt opgericht. Oorspronkelijk zou het station reeds in Juli worden geopend, doch men moest met c|o voltooiing wachten tot liot einde van dit jaar. Hot zal het grootste Fransche radiosta- ton worden en zal dienst doen om do ver binding met Buenos-Aires en New-York to onderhouden. Om elk tijdverlies tc omzei len gaan de telegrammen met over Saint- Nazaire, doch dit eet over Nantes en Parijs, Het nieuwe 6tation, dat hoofdzakelijk voor hande'sdoelcindon is opgericht, zal in te genstelling met het reuzenstation van Bas- ses-Landes, dat aan Marine is toegewezen^ door dc Posterijen worden gedreven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17