ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kocper DE FILM IN RUSLAND PROZA EN POEZIE IN DE HUWELIJKS-ANNONCE p Ook de radio kent een seizoen, een na seizoen en oen komkommertijd. 3Iet na-sei zoen wordt van 't jaar wat lang slepende gehouden, maar er zijn al meerdere om- roëpsiations, die de kostbare duiten wen- 6chcn te bewaren voor do dagen, waarop dc risico van luchtstoringcn wat minder is. A.V.R.O. en V.A.R.A. beginnen ook al duch-, tig eramofoonplaten te draaien, hetgeen waarschijnlijk de minst onvoordeeligc ex ploitatie is. Vele musici hebben het nu na tuurlijk kwaad te verantwoorden, wani iedere wenteling van den zwarten discus ontneemt hen een stukje boterham. Zoo be zien is het muzick-omrocpbedrijf in het ra derwerk der maatschappij een belangrijke oeconomischc factor dit is de sociologi sche kant der geheimzinnige actherlrillin- gen Voorloopig evenwel zitten we nog in het na-scizoen, dat menig interessant stuk mu ziek brengt. Zondag. Hilversum. De V.A.R.A. opent om 9.30 met de 6ym- plionie in g van Mozart, do middelste van zijn drie groote en laatste symphonieön. Om 10.20 krijgt de symphonie in Bes van den jongsten zoon van Joh. Seb. Bach, John Christian Bach, weer een beurt, die ver volgd wordt met het concert voor altviool en orkest van Htindcl. Over de symphonieën van Mozart en Bach is op deze plaats al meer geschreven; het Handelconcerto is echter een tamelijk onbekend werk. liet is opgespoord door Henri Casaaesus, den op richter en leider der beroemde „Société des instruments anciens" te Parijs. Handel moet dit stuk in zijn jeugd geschreven heb ben, doch eenige musicologen betwijfelen niettemin de echtheid van het werk. Hoe het zij: de llundcl-stijl valt niet te ontken nen, maar zoo'n kenmerk geeft geen abso lute zekerheid. De knapste koppen hebben op dezen grond zelfs dc symphonicön van Mozart en Michael Haydn verwisseld! Dc A.V.R.O. verplicht de bewonderaars van Hélène Cals door deze zangeres ver schillende van haar repertoire-stukken te laten zingen, hetgeen zij ook steeds met goeden smaak cn zwier doet. „Op verzoek" gaat dc wals „Paria" van Arditi. Huizen. Alphons Vranken brangt op het middag concert (2.30i.00) veel schoons, onder meer het beroemde chanson: „dc veldslag bij Marignano". Dit koorlied is een zeer oud specimen van beschrijvende muziek. Men hoort de situatie van den oorlog uit dien tijd in een muzikaal perspectief. Jan- nequin schrijft als ondertitel „la guerre" let op de hartverscheurende passage: „tout est perdu", deze is een hoogtepunt vau het mooie, effectvolle werk. De veldslag liad plaats in 1515; Frans I van Frankrijk (broodheer van Jannequin), overwon hiel de gehuurde Zwitsersche soldaten van dcD Hertog van Milaan. Om S.15 begint dc K.R.O. met de uitzen ding van een dramatisch werk van Hubert Cuvpers (geb. 1873): „de Paaricn van Mont martre". Dit is een operette in 3 bedrijven, ongeveer 15 jaar geleden geschreven Cuy pers is in hoofdzaak componist van kerke lijke werken; zijn declamatoria „Terwc'', „die Wahlfahrt nach Kovlar" cn „das kla gende Lied" hebben ook een religieuzen achtergrond. Hoe nu de „Paarden van Montmartre" uitgevallen zijn, is op z'n minst belangwekkend. Cuypcrs dirigeert zijn komische opera zelf. B cr 1 ij n, Hamburg, Langenberg Z e e s c n verzorgen wederom de Leipziger Bach-uit- zending om 11.50. Thans wordt aangekon digd de cantate: „Ach Hcrr, mich armen Sünder" (No. 135), bestemd voor den 3dcn Zondag na Trinitatis. Hier maakt de lief hebber, die op den rustigen Zondagmorgen op Duitschland afstemt, kenms met een uit nemend voorbeeld cener koraal-cantate. De cantus firinus (dc gegeven melodie) ligt bij het inleidingskoor in dc bas. De overige drie stemmen ontwikkelen hun partijen uit het koraalmoticf, dat duidelijk is waar te ne men voor den opmerkzamen luisteraar. Dit inleidingskoor is een der mcesterlijksto stukken, die Bach ooit geschreven heeft. De cantus firmus wordt :n deze cantate in strumentaal versterkt door een bazuin. Het sloikoraal zal u bekend zijn uit dc Mat- thcaus-paesion. D a v e n t r y. De Engelschen zijn eigenlijk drie weken tc vroeg met de cantate van Bach: „Es ist das Heil uns kommen her", want deze 6taat voor den zesden Zondag na Trinitatis en we schrijven nu pas den derden. Dit is slechts een formeel bezwaar. Vooral voor dc radio behoeft het niet eens te gelden. Als de cantaten :iu werden uitgevoerd als lithurgische stukken, dan was het nog iets anders; doch het gaat bij de uitzending om het ideeele doel: der. luisterenden in ken nis te brengen met de meesterwerken der toonkunst en die zijn i:i hun beste vormen Loven tijd en geilj uit. E-.it Engeland deze. car.tato vandaag brengt. (3.20)» hc-fii een toevallige attractie. Hei ml ei dings koor van ,.Es is! 'ias tleil" is namelijk eveneens cc.i mcói vo orb ca id eencr koraalcantate. Doch :iu ligt het koraal niel in d*n bis, doch in -Ie sopraan. Opvallend mooi i6 ook 'rrJu onvergetelijke duet van sopraan en alt. Brussel heeft een programma Russische muziek op gesteld en begint met de eerste symphonic van Borodin (18311887). Deze componist is in Nederland vrijwel vergeten. Tegenwoor dig zijn de drie orkestdansen uit „Prince Igor" weer wat in de mode, sedert Montoux ze heeft gebracht, een enkel lied wordt nog uitgevoerd, maar daarmee houdt alles op. Borodin behoorde tot dc groep der „vijf" componisten; een soort bondgenootschap van elkaar welgezinde vrienden-componis ten, die zich door een straffe geest van solidariteit kenmerkte. Zij voerden strijd tegen de dorre middelmatigheid van de mu ziek uit dien tijd in Rusland, die aan den leiband van Wagner liep. De „vijf* wensch- ten een nationaal-Russische muziek en deze wcnsch is door hen vervuld ook. Balahirew. Cui, Moessorgski, Rimsky Korsakoff en Borodin waren trouwe kameraden. Van Borodin's eerste symphonie is het derde het gemakkelijkst toegankelijk. Ilier toont hij een fantasievolle natuur te zijn, ietwat soinber van grondstemming, maar sug gestief en plechtig. München geeft om 7.55 „Turandot" van Puccini, waarover in voorgaande rubrieken het een cn ander gezegd word; Praag geeft Jazz voor twee vipugels om 7.20 cn Milaan tractecrt. u op de ecnigst Euro- neesch bekende on era „La Gioconda" van Ponchielli (1831—1886). Maandag. Hilversum. Zoo'n half uurtje oude pianomuziek ge speeld door Egbert Veen zal velen welkom zijn. Tomaschek (Czech van geboorte) is in voel opzichten Schubert, tot voorbeeld ge weest. Hij stierf in 1850, hoogbejaard. Field is de eenzame, stille droomcr; de vinder van het type nocturne, dat Chopin tot voor beeld diende. Hij stierf in 1837. De Avro- pianist heeft dus twee zéér markante stuk- kon gekozen voor dit halfuurtje. Ook de oude Weber is specifiek voor den pianostijl van 't begin 19e eeuw. Het volgend concert heeft oveneens een goed programma; maar teekenend voor den bariton is het kleine feit, dat hij de beide aria's uit „Paulus" van Mendelssohn juist in verkeerde volg orde zingt. Paulus namelijk heeft eerst tc zingen: „Gott sei mir gniidig" en daarna „Ich danke dir Ilcrr, mcin Gott" .Tohrm Lammen doet het precies andersom. Roden? EI u z e n. Dc.N. C. R. V. biedt den hoorders een Sercnata Notturna van Mozart, waarmee het concert wordt geopend, is een char mant stuk voor twee kleine orkesten, den Utrechtschcn bezoekers der TJ.S.O.-concer- tcn welbekend. Het cene orkest bestaat uit 2 solo-violen, altviool en contrabas; liet an dere uit vierstemmig, grooter bezet orkest met pauken. Over dc éénicter van Puccini „Gianni Schicchi" vertelde ik verleden week. U kunt het vroolijke stuk om 8.50 weer hoo- ren door den zender van London re gional. Woensdag. Hilversum. Het komend geslacht laat zich voor de V.A.R.A.-microfoon om 8.00 hooren. Het muzieklyceum te Arasterdam heeft dan weer een eind-uitvoering met allerlei wel beproefde werken. Huizen. Hoe bekend het knapenkoor van Hubert Cuypers is, behoef ik slechts te momoree- ren. De N.C.R.V. zorgt er voor, dat Ne derland ook buiten Amsterdam van Cuy pcrs' geperfectipneerdeu knapenzmg kan genieten. Van 8.0Ó—9.00 hoort men een keur van gewijde en profane zangen. Hamburg, Langenberg. Dn „Gur- relieder" van Schönberg is eigenlijk een liccl slecht microfoonwerk. Het zit veel te dik in instrumentale kleeren. Maar, nu ja, niet erger dan Strauss' „Heldcnleben" ot de ouverture 1812 van Tschiikowsky, of het Meistcrsingervoorspel van Wagner. Een tiental jaren geleden ging het werk in Amsterdam geloof ik, en het is de moei te waard dit 6tuk voor 6olostemmenkoor en orkest thans nog eens tc hooren. Mo gelijk is het reeds in den muil van den grooten Slop-op, de Tijd, verdwenen. Want Schönberg, die voor de beste representant of experimenteerdcr van de nieuwe muziek doorgaat, schreef dc Gurrclieder reeds der tig jaar geleden. In dien tusschcntijd is er heel wit gebéurd! Zeg alleen maar den naam Strawinsky, die ook _al weer „oud" is in vergelijking met Mjaskowsky. Schön berg hoort men om 8.20 nog als Wagnc- riaan en chromalicus. Zes jaar daarna zou i hij nog een kamersïnfonia in E duur schrij ven. Daarna word hij atonaal en klanken mysticus, zich hij tijd én wijle op natu ralistische zijpaden begeéend. Om het ge- geheugen en liet mlizickbésef weer eens op te frisschen, is deze uitzending dus ge knipt. Bovendien mag de „Xachwuch: veelzijdig solistenprogramma orn 5 00 nan, zich wel eens met deze muziek van voor dertig jaar bezig houden. London regional organiseerde een de Falla-concert onder leiding van Sir Henry Wood. Manuel de Falla is Spanjaard, zooals u weet, geboren in 1876. 1-1 ij leefde zeven jaar in Parijs in dc nabijheid van Debussy, Ravel. Dukas. Dit contact liet niet na diepe sporen hij hem achter te laten. Niast de Spaansche volksmelodick heeft zijn muziek veel weg van Ravel en Debussv. Om 8.35 is dit in den Londenschen zender tc constateeren. Zijn clavesimbel-concerto gaat dan onder meer en de „Poppenkast van Meester Pieter". Dit laatste stuk is een soort pop penspel met drie vocale rollen: een sopraan (de knaap), een tenor (Pieter) en een bas (Don Quichotte). Men zal de verschillende tafercclen moeilijk kunnen volgen, want het mimische gedeelte van dit werk is on misbaar. De knecht van Meester Pieter, de eigenaar van het poppentheater, vertelt wat er al zoo ten tooneele gebeurt en Don Quichotte met de onafscheidelijke Sancho Pancha zijn de toeschouwers. Don Qui chotte mengt zich meerdere malen in den gang vm de handeling en het stuk ein digt met een gruwelijke slachting onder de poppen door Quichotte's zwaard aan gericht. Dc muziek volgt de handeling op den voet. Donderdag. Huizen. Het Chr. Radio-orkest onder George Stam geeft een concert (8.C010.45) waarop twee zeer mooie werken voorkomen: hot piano concert K.V. 595 van Mozart en de Af- 6Cheid9Symphonie van Hay dn. Het is jam- i mer, dat men de afscheidssymphonic slechts hooren kan en niet zien. Want het aardige van het geval is dit: dat iedere muzikant zijn kaarsje van de lessenaar uitblaast en stilletjes achter dc coulissen verdwijnt. Op het laatst blijft alleen de concertmeester cn de dirigent over. Als de concertmeester ten slotte ook zijn kaars uitgeblazen heeft moet do dirigent ook maar verdwijnen bij gebrek aan spelers. Een bijzonder humorisch stuk van „papa" Haydn! München. Do wereldscho cantaten van Bach nemen in het oeuvre van den Meester een aparte plaats in. De Münchener Bachvereeniging geeft: „Mor hahn en neuo Oberkeet" (Wij hebben een nieuwe overhid) en huldigings- cantale en „Dor zufriedengestellte Aaolus". In beide werken wortelt Bach's muziek in het volksleven. Zelfs Franecho melo dieën worden geciteerd (het lied „pour aller 6. la cha.sse faut ëtro matineux" o.a.). Mer hahn en neue Oberkeet is een hulde, die de boeren hun nieuwen landheer wen- schen te brengen (1742). Rome herdenkt om 9.20 den öOsten 6terfdag van den genialen Rüssischen componist Moes- 6orgsky (f 1881). Vrijdag. biedt veel amusementsmuziek, doch te midden vnn deze weelde treffen wij nog stil bloeiende orchideeën aan od de.ru zen der te waarop verscheidene goede stukken voor komen en maakt zich zeer verdienstelijk door de uitzending te verzorgen van het buitengewoon volksconcert van het U. S. O., dat geleid zal worden door Anth. van der Horst (8.15). Dc TJtrechtsche Chr. Orato rium Vereeniging gccit een herhaling van de reeds eerder door deze vereeniging ge zongen litanieën en andere gewijde compo sities van Mozart. Brussel. Zou men het verschil hooren? De Vlaam- schc uitzending begint namelijk om 8.20 met. werk van Spaansche componisten. Het jonge Spanje komt rlan aan de beurt; weliswaar heeft de Falla geen haar meer op het hoofd, weliswaar zijn Granados cn Albeniz reeds jaren geleden gestorven. Maar nog altijd heet hun muziek „liet jonge Spanje". Terecht, volkomen terecht. Zij al len zijn nationale componisten, die 's lands eigen-aard in klanken wisten vast te leggen. Om 9.20 maakt do programmaleiding zich verdienstelijk door Spanje te laten klinken „gezien" door vreemde toondichters. Daar ligt inderdaad een wereld -tusschen beide genre's: die der lands-eigen en die der lands-vrcemde auteurs. Vooral onze gelief de Moskowsky, de Fransche Rus, zal het zwaar te verduren hebben! Frankfort. Hier wordt om 9.35 ons oor vergast op nieuwe muziek. Theodor Wiesengrund- Adorno, redacteur van het Weensche blad „Musikbliitter des Anbruch" spreekt in- cn toelichtende woorden. Hans Eislcr stond een orkest-suite voor deze uitzending af, Ullmann een groep serenades en Popping con Invention. Geen van deze drie jongeren kunnen bogen op een meer dan provinciale geestdrift. Hun reputatie bleef tot enkele vrienden en snobs beperkt. Doch liet com- poneeren zit hen in 't bloed; dit is een vast staand feit. Leipzig koos uit de werken van Beet hoven zijn vroolijkste en stelde daaruit een programma samen (9.20). K a r ij s zendt het kamermuziekwerk Prelude etc. van Guy Ropartz (geb. 1864) uit, dat de componist in 1928 heeft geschre ven. Ropartz is een Bretagner; zijn muziek heeft iets Bretono en mist dan ook den re ligieuzen inslag niet. Straatsburg is de moeite waard om 10.30, als het trio van Beethoven voor fluit, fagot en piano wordt gespoeld. Dinsdag München en M blacker. Hermann Zilcher is dirigent te Wtirz- burg in Beieren. Würzburg organiseert dikwijls Mözartfeesten en ook op dezen dag heeft een Mozart-fecst plaats: het tiende. Behalve door het mooi samengestelde pro gramma lokt dit feest tot luisteren dooi de medewerking van één der beste jon gere sop.raanzangcressen van Duitschland, Ria Ginster. Haar stem beeft een buiten gewoon timbre; ik zou zeggen, zij heeft iels van eer: wonderlijk mooi-zingende vogel De soio^ant ifc „Popoli dl Fessaglia" zal wel een exquise genieting geven. De Daventry waar om 10.05 ondor meer het grootsche vijfde Brandenburgsche concert van Bach wordt gegeven. Ook Midland regional zou ik willen beluisteren (7.45). nis Per- golesis ccmbalomuziek wordt gespeeld doer Fred. Dunhill. Zaterdag. Hilversum. Een jong Ncdcrlandsch componist Dan. Belinfantc voert met een klein vrouwen koor zijn werken uit (5.35). Dan. Belinfante is voor compositie leerling v«n Scm Dres den en tegenwoordig directeur van een muziekschool in het Oosten van Amster dam. Voor het overige steekt Milaan gunstig af bij de overige zenders wat zijn programma betreft. Een Palestrinakoor zal oud-Italiaansche vocalo composities uitvoe- ren; leerrijk, te luisteren naar den Romein- schcn uitspraak en vocalisatie van bet klassieke latijn! Voor het verdere, dat de Aether u gratis biedt is er keuze te over uit populaire opera's, operettes cn gramo foonplatcn. P. T. EEN DER GROOTE VERANDERINGEN IN HET DAGELIJKSCH LEVEN. door O. BARSCHAK. De collectivecring van den landbouw in Rusland was onafscheidelijk verbonden met een beschavingsproces voor de groote massa der landbouwende bevolking cn met een volkomen verandering van de oude le vensgewoonten. Daardoor werd de Sovjet- regeoring als vanzelf gedwongen om het ontwakende platteland ook in dit opzicht haar aandacht te wijden, wanneer zij althans wenschle, dat de daar langzaam opkomende cultuur van het begin af door drongen zou worden van de communisti sche ideeën. En om haar invloed tc ver*, breiden en te versterken maakt zij een dankbaar gebruik van de film, die een van haar voornaamste propagandamiddelen is, ook in het binnenland. Deze filmpropaganda dateert eerst vanaf 1924. Voor dien tijd vond men op het plat teland praktisch geen bioscopen. Toen be gon men echter met het instituut der rei zende bioscopen, die in ieder dorp, binnens huis of in de open lucht, zonder veel moeite konden worden opgesteld. De nieuwe ver makelijkheid trok overal veel publick en de proef kon als geslaagd worden be schouwd. Onmiddellijk werd er een plan opgesteld om het aantal reizende biosco pen systematisch en in oen snel tempo te vermeerderen; in 1925 waren er 389, in 1929 reeds 3873 cn volgens het vijfjaarplan moe ten er in 1930 zelfs 22368 zijn. Bovendien moeten bij de voltooiing van het vijf jaar plan 1500 dezer reizende bioscopen voor zien zijn van radio-installaties. Daarnaast is men in 1925 begonnen mot het bouwen van bioscopen in de dorpen. Aan het eind van dat jaar waren er 68 to gen 114 in 1929. Volgens het vijf jaarplan moeten er 9690 zijn in 1933. Verder streeft het vijfjaarplan naar een volkomen even redige verdccling van het aantal bioscopen tusschen de steden en het platteland naar het aantal zielen der bevolking. Op het platteland woont n.l. 82 van de geheelc bevolking, waarom het plan ook eischt, dat men op het platteland minstens 80 van het totaal aantal bioscopen zal aantreffen. Thans is dat percentage nog 51,4 (in Mei 1931), zoodat men nog heel wat bioscopen op het platteland zal moeten bijbouwen. Het bouwen van bioscopen en het insti tuut der reizende bioscopen zijn natuurlijk nog slechts de middelen om het doel te be reiken: een systematische propaganda .voor het communisme door middel van de film. De brcede massa van het volk lean door niets zoo gcmakkellijk worden beinvloed als door oen film, die veel meer inslaat dan het gesproken woord en bovendien reeds op zichzelf een aantrekkelijke ontspanning vormt. Verder kan men door de film pro paganda maken voor de betere methoden om het land te bebouwen; wij vinden o.a. titels als: De oogst, Gebruikt geselecteerd zaad. De strijd tegen het onkruid, Het be werken van den grond voor winterkoren. Waarom de koe loeit, e.d. Verder wordt er ook propaganda gemaakt vor do groote landbouwbedrijven; er wor den films vertoond van de groote model boerderij der Sovjets in het district Noord-1 Knukasus en van het groote communale landbouwbedrijf in Bessarabic, dat reeds kort na de revolutie onder leiding van Budenny werd georganiseerd en duizenden vroeger zelfstandig werkende boerderijen omvat; het bewerken van het land ge schiedt door dozolfdc menschen, doch on der centrale leiding, terwijl tevens verschil lende landbouwmachines zijn ingevoerd. Gewoonlijk worden dc films, zoowel de landbouwfilrns als do zuivere amusements films, die echter altijd een communistische tendenz vertoonen, gevolgd door korte toe spraken over hetzelfde onderwerp; deze toespraken worden dikwijls gehouden door Als twee zielen elkaar vin den. Dc courantenlezer-, die niet alleen het re dact ionncelc tckstgdeelte Van 2ijn lijfblad doorleest, maar ook zijn aandacht wijdt aan de advertentie kolommen, zal het zijn opgevallen, dat het aantal huwelijksannon ces sleede grooter wordt. Het is natuurlijk weer een Èngelecho onderzoeker gowoest, die met zijn zin voor grondigheid heeft ont dekt, dat de eerste huwelijksannonce reeds in 1771 in Engeland is verschenen. Wij Hollanders kennen dezen meer en meer gebrulkelijkon weg, bestraat met de „zockt-kennismakingon", „goede posities", „geld wenschelijk doch geen verei6Chto" en „R.K." cn P.G.'e", maar in het land van de Mikado is men bloemrijker en stolt zijn huwelijksaanzoeken niet in zulk een nuch- tero bewoordingen op. Hoort hoe een Ja- pansche schoone van haar huwelijksadver tentie een gedicht heeft gemaakt. „Mijn in golven vliedend haar omhult mij als een zwarte wolk. Mijn taille is buigzaam als een korenhalm in den wind. Mijn gezicht is zoet en lichtend als de zijden glans van bloemen. Als ik met een heer zou kunnen kennismaken, die verstandig is, aangena me zeden bezit, dan zal ik het een groot genoegen vinden, mij met hem tc verecni- gen, om later dc eeuwige rust te kunnen genieten, onder een grafzerk van rose mar mer." Als men het aantal huwelijksannonces, dat in onze groote bladen verschijnt, bij elkaar zou optellen, dan komt men tot hon derden per week. Als een caleidoscoop ziet men do stellers van deze advertenties aan het oog voorbijtrekken, de avonturiers, de oudo jongejuffrouwen, de hongerige uitviri- ders of kunstenaars, de weduwnaars, die een huishoudster zockon. De gcheole kring van menscliclljke co- medic danst onafzienbaar langs on6 voor bij. Onder den modernen mantel van de huwelijksannonce toont zich zeer vaak het oude onveranderlijk mcnschcnhart met zijn verlangen naar geluk, naar een tehuis. Rust temidden van gejachten strijd om het bestaan. Daarbij komt ook nog dikwijls een volstrekte innerlijke eenzaamheid, vreugde- loosheid van den mensch, die in gedurig alleen zijn met zijn dagclijksche arbeid hun beste jaren voelen voorbijgaan en langzaam ouder worden zonder dat hun leven inhoud heeft gekregen. Het is dan ook begrijpelijk, dat velen het verlangen hebben het lot op dc proef te stellen orn uit do misschien duizend en meer mogelijkheden, die hen omringen het geluk te diepen. Dc zinne loosheid yun menig menschenlot kan zich niet tragischer voordoen dan in het onge trouwd blijven of in een huwelijk yan twee aan elkaar vreemde menschen die zich slechts hadden behoeven te leeren kennen om elkaar elk geluk te kunnen bieden. On getwijfeld zou do volmaakte huwelijksan nonce het Minde kansspel van dezo verhou dingen kunnen rationaliseercn, want do grootste moeilijkheid bestaat juist daarin, dat de menschen, die voor elkaar gescha pen zijn, elkaar zoo moeilijk kunnen vin den. Natuurlijk komt het er op aan, hoe een huwelijksannonce opgevat wordt, welke kringen men wil bereiken, om automatisch diegenen uit te schakelen, waarmee men niet van plan is een geestelijke of andere verhouding aan te gaan. Wij zijn lang aan het tasten cn zoeken rond om ons heen, wij peilen onze eigen ziel en vormen ons in ge dachten oen beeld van hem of haar. die we gaarno tot een levensgezel of gezellin zou den wonschcn. En dan komt plotseling in don vorm van een couranten-advertentie dc afspiegeling van het beeld, dat zooveel vertoont met ditgenc, dat men in zijn ge dachten had opgebouwd. Is nu do huwelijksannonce een goede hulp bij het zoeken naar een partner voor het leven, of het laatste middel van allen, die liun menschelijkhcid als waren op dc markt brengen? Zeker is het dat zelfs de fijnst be snaarde menschen op den weg van het bloo- tc toeval den levenskamer lad moeilijk vin den, en dan of eenzaam blijven, of naar een minderwaardig surrogaat grijpen. Dit is echter niet alleen voor hen zelf, maar ook voor de menschheid, gezien van uit het standpunt der rassenhygiëne, een groot verlies. Een obsoluut juist oordeel over de werking van de huwelijks-annonce is natuurlijk niet mogelijk. Hoeveel van deze 'annonces hebben succes? Wij zien slechts de poging dc verwante ziel te vin den, rnaar een diep stilzwijgen bedekt het succes of do mislukking de plaatselijke Sovjet-autoriteiten land bouwkundigen, onderwijzers, artsen, enz. die de bevolking persoonlijk kent. DUBBELKOOLZUUR SODA BIJ MUGGENSTEKEN. Een hoogst onpleizierig nevenverschijn sel van het schoone jaargetijde zijn de in- sectensteken. Wespen, bijen, muggen en de rnct recht gevreesde „blindo vliegen" kunnen do aanleiding zijn tot een onuitstaanbare plaag. Is men door een insect gestoken, dan hoedg men zich er voor het jeuken door krabben te verdrijven, want daardoor kan heel gemakkelijk bloedvergiftiging ontstaan. Een heel eenvoudig middel om den jeuk te verdrijven bestaat hierin, dat men met vochtigen vinger wat dubbelkoolzuur soda op don wond smeert cn haar verder laat rusten. E/eneens laat zich de jeuk door geest van salmiak of door een verkoelende zalf verdrijven. In noodgevallen kan men zich ook heel goed met wat speeksel be« helpen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17