ELL^RO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper DE DOKTER AAN HET WOORD" MIJN VRIENDEN, DE ORANG-OETANGS Zondag. ZeC6cn I-I i 1 v er s u m. De achting on waardcc- ring, die de muziekwereld Joh. Jos. Fux 1660—1741) toedraagt is over 't algemeen eerbiedig, doch koel. Wij hebben namelijk aan hem een knap uitgedachte contrapun- tische methodiek te danken, waarmee de muziekstudent op een niet altijd plezierige manier te maken heeft. Als deze bezig is met z'n „noot-tegen-noof'-oefeningen, zal hij den ouden heer Fux eerder zachtkens verwenschen dan prijzen. Want de contra punt iek, in do wandeling meerstemmigheid genoemd, is in Fux' leerboek gestolde mu ziek; de muziek vloeit niet meer. Volgens alle regelen der kunst is de muziek gekneed tot een reeks vormschemata, waaraan men moeilijk eenige vreugde kan beleven. Chc- rubini en ook Riemann waren getrouwe banierdragers van Fux' leerstellingen en honderden muzieklecraren, die contrapun- tiek doceercn, doen op dezen dag niet an ders dan slaafs en goedertieren de regels van Fux hun leerlingen in te prenten. De con- rrapuntiek van Fux is de gcbedentrommel der instrumentale meerstemmigheid; met de hand aan den slinger komt men in het muzick-clysiumeenvoudiger kan het niet. Vandaar ook, dat alle fuga's op elkaar lijken als machine-onderdcclen; men kan ze met goed gevolg verwisselen. Dit alles moet ik zeggen bij de aankondi ging van het Zondagmorgenconcert der V. A. R A. Maar er moet nog meer gezegd worden. De Ouverture of Suite, welke zal worden uitgevoerd, heeft met Fux' Gradus ad Parnassum niet zoo veel tc maken. De theoreticus, die muziek schrijft, is op dat oogenblik een vinder van klanken en het vinden op zich zelf sluit cikc gedaciitc aan stelselmatigheid uit. Componeeren is: kie zen uit den kring van geluiden, waarin de musicus zich bevindt. Ilij kiest, hij ideali seert en staat in zijn diepste wezen feitelijk vijandig tegenover alles, wat naar „metho de" riekt. Het is, volgens deze omstandigheden be zien, hoogst belangwekkend eens tc luiste ren naar een compositie van Fux. Hij was geen man van groot formaat, zooals zijn tijdgenoot Joh. Seb. Bach, doch hij bezat voldoende ..muzikantenbloed" om zich niet tc verstrikken in eigen theorieën. Fux schreef meerdere suiten; welke dezer stuk ken zal worden uitgevoerd staat niet ver meld. -•'s Avonds- brengt 'de V.P.R.O. het Ainéter- damsch vocaal-kwartet voor haar micro foon. Dit ensemble 6lcldc een evenwichtig programma gewijde muziek op alleen de Uyl van Dicpcnbrock behoefde hier niet als slotnummer tc paradecren. De A.V.R.O. heeft met de Zondagavond- aansluiting van het Kurhaus succes. Lan- genberg zorgt voor een her-uitzending, zoo dat geheel Duitschland in staat is hot Re sidentie-orkest te hooren. Dit is in het bizondcr hierom toe tc jui chen, aangezien de eerste uitvoering van een werk van den Haagschen componist Alex Voormolen (1895) plaats vindt. Voor molen studeerde bij Wagenaar in Utrecht en werkte cenigc jaren bij Ravel en Rousscl in Parijs. Het Franschc impressionisme drukte hierdoor een stempel op zijn werk. welk kenmerk echter langzamerhand ver vlakt is. Er is geen reden om speculatieve voorspellingen te lancoercn ten aanzien van dc nieuwe ouverture „Viva Carolina". De titel doet een humoristisch divertimento vermoeden. Huize n. Dc K.R.O. kondigt een lezing aan: ..Wis kunde en muziek''. Dit. is nog zoo gek niet als het voor den buitenstaander lijkt Wat ingenieur Gonradi te vertellen heeft kan belangwekkend zijn. De inleider heeft er den tijd toe: drie kwartier. Als muziek een onbewust rekenen van de ziel" is (volgens Visseher's Aesthetik oder Wissenschaft des Schonen), kan het verband tusschen wis kunde en muziek langs dc inductieve en de ductieve wegen der rede aangetoond wor den. Populair zal de lezing wel niet zijn, want het aspect der muziek in deze be schouwing is wijd en tevens diep. De bultenlandsche stations houden „uit verkoop Te midden van allerlei ongero-1 gelde muziekstukjes kan men veel gceds vinden, maar zooals ik zeidc de pro gramma's zien er rommelig en bont uit. M o t a 1 a lieeft. om 8.05 het concerto gi'oseo van Jean Bnptiste Lully (163?—1687) op zijn programma. Dit werk is door Weingarlncr uitgegeven bij Breitkopf und Ildrtcl. Lully is van do allergrootste bcteekenis geweest \oor -de ontwikkeling der Franschc opera en fier Europecsohc orkestrale muziek. E'illy, iiofcomponist van Lodcwijk XIV, heeft zijn orkest gedrild gelijk zijn ko ninklijke gebieder de soldaten. Vandaar, dat li ij in de leerboekjes vermeld staat als 'de „vader der orkestdiscipline". Maar do tucht van Lullv was hoogstwaarschijnlijk edeler en buigzamer dnn do stugge, vier kante en ijzeren discipline onzer tegen woordige orkesten. maakt een begin nvt l^r uitzending der National Broadcasting Company te New- York. Om 10.20 zal deze kleine of groote gedenkwaardige daad aanvangen. Hetgeen de Nieuwe Wereld door zijn omroep mede tc dcclcn heeft moet evenwel voor het oude, verstorven Europa nog belangrijk wórden. Vooralsnog teert men daar aan dc overzijde van den Oceaan op het cultuur goed van Europa. De Jazz en dc Negro- spirituele bleken toch maar een matig prijshoudend ruilmiddel te zijn. Maandag. Hilversum. Zon het eenigszins mogelijk is laat ik mij liet „koekoek- en nachtegaal"-concerto voor orgel van Hiindel (10851759) niet ont gaan. Frans Hasselaar speelt het virtuooze werk om 10.50 voor de A.V.R.O. Felix de Nobel en Harry van Oss geven om 1.30 een kloek solisten-concert. De No bel speelt voor piano werken van vader en zoon Bach, welke men zelden hoort. Do zesde Franschc suite in E is een meester stuk van onschatbare waarde, dat ver bo ven dc beide ranke werkjes van Philip Emanuel, die hierop volgen, uitgaat, Als noviteit brongen de concertgevers 5 liede ren uit het „Reiocbuch au6 den Oester- rei chischcn Alpen" van Ernst Krenek (Tsjechische componist). Breslau heeft het zelfde werk Donderdag op zijn programma. De tweede sonatine van Bertus van Lier (leerling van Willem Pijper) staat tusschen Bach en Fauré. Dit is zonder eenig ver band. Het kan eens zijn nut hebben om affiniteiten met geestelijke vooroudei's te ontwijken; dikwijls evenwel is het effect, dat de luisteraar wordt losgeslagen van elk vergelijkingsobject F.n dat is toch ook weer niet de bedoeling van een uitvoering; de hulpeloozc melomaan wijt dit dan meer aan de muziek, dan aan den uitvoerder of aan zichzelf. B r e s 1 a u Heilsberg spannen om 7.50 simen om u te vergasten op „die tulle Komtcsz" van Walter Kollo. De operette heeft doelmatige muziek, dat wil zeggen, ze is in staat om de nonsens van liet libretto (de gekke 6trekcn van dc Backfisch-gravin) eenigszins naar achteren te dringen. Dit muziekje zeeft -dus in ze keren zin de malligheid van controleeren- do. strenge suikerooms, van verkleed© huis rechten, die in werkelijkheid Pruisische jonkers zijn en waarop de adellijke jonge damé verliefd wordt en nog veel meer. Oncler een partijtje bridge of liet genot, van een goede sigaar geeft Kollo u dc verpoo- zing, welke welkom is. K a l u ml b o r g en nu ja veel andere stations doen „alles" om hun contribuoerende luisteraars te bevredigen. Een zekere heer Casse 6peclt om 10.05 op zijn saxophoon, schrik niet, een nocturne van Chopin, „Mon coeurs' ouvre a ta voix" van Saint-Saëns en meer kleine zaken. Een dergelijk arrangement is vorpoozingsmuziek van de allerslechtste soort; sriMakbedervende muziek. D a v e li t r y. De bekende twintig minuten „grondsla gen der muziek" zijn thans gewijd aan Got- fried Haendel (16851795), genaturaliseer de Engclschman. Er worden pianowerken .-an hem uitgevoerd, die allen hoogstwaar schijnlijk uit zijn jeugd dateeren. D it de pianowerken van Haendel bij lange nu niet de populariteit hebben als die van zijn tijd genoot Bach, is een feit, dat te denken geeft. De Bach-renai6sance is zoo volledig op alle fronten doorgedrongen, dat het groote en het kleine publiek zich nauwe* üjks bewust is van andere muziek. De pianomuziek van Haendel is echter zeer rijk en bewogen. De composities van Haen del zijn niet minder van waarde dan die van BacJi, doch ze gaan minder diep. Haen del is meer volks- on societyman; hij be vredigt beide groepen. Bach is ontoegan kelijker, hij is meer geest, terwijl Haendel meer van de aarde heeft. De suites cn „logons" ze zijn in den aether welkom. Dinsdag. II i 1 v c rs u m. B c r n, M ïlji Ineke r en W c e n c n herdenken door woord en gramofoonplatcn den sterfdag van den beroemden tenor Ca- ruso (2 Augustus 192',). Bern om 9.50; Muhlackep om 8.35 en Wccnen om 7.50 De inleiders zullen allen wel hun bewon doring uitspreken, mogelijk ontbreekt ook met eer, krachtige karakteristiek van de- zen fenomenalcn baritonaal-getimbreerden I tenor. Het U. S. O., dat onder Van Raaltc het omroeporkest vervangt, heeft een vlot pro gramma af to spelen: goede dansmuziek en lustige rhythmen, ïfgcvvisseld door duetten voor twee sopranen. Maar van do rake Radetzky-marsch van Strauss valt feitelijk niet meer te zeggen, dan dat het stukje inderdaad een treffer was. Ik houd meer van speurende muziek, doch voor een keer tje is Stnuss zelfs in dit platvloersche nog te savoueeren. De tafelmuziekjes van alle stations varen getrouwelijk in eikaars zog. Nieuws, zoo wel nieuwe als oude muziek, brengen de „Stehgeiger" nog maar 6teeds niet. Je hoort uit den treure Henry VIII van Saint-Saëns (gearrangeerd natuurlijk), fantasieën van Mpfcagni, Puccini, Gounod, de meditation uit Thaïs, „het" menuet van Boothoven „het" menuet van Boccherlni, „het" me nuet van Mozart en tutti quanti. 't Is om suf te worden maar negentig van do honderd luisteraars hooren de radio ook kritiekloos aan. Als het maar „leuk" is, zegt men; droevige opmerking! Bern. De muziek-culturecle bcteekenis van Hugo Wolf (18601903) ligt in zijn liede ren. Dat i6 waar, doch er is meer. Wolf heeft „school" gemaakt als liederen-compo nist; hij heeft ook „school" gemaakt als hoofd kan veroorzaken. Vroegtijdig uitval len van het haar vereischt in de eersto plaats genezing van dc kwaal, die er de oorzaak van is. (Nadruk verboden.) criticus van het Wiener Salonblatt. Dc vlijmscherpe doordringskracht van zijn vi sie op dc zaken der muziek bracht hem tot conclusies, dio vóór dien tijd ongehoord nieuw waren. Trouwens dc muziekcritiek is een der jong9tc loten der muziekweten schap. Vóór Wolf was de critiek een min of meer technisch essay (Matheson, We ber, Schumann); Wolf maakte er een jour nalistiek object van, dat iedereen las en waaraan iedereen zich ergerde. Maar zijn critieken waren steeds pleidooien voor eer. zaak, nimmer voor een persoon. Die zaak was de muziek; hij diende deze onbaat zuchtig, met volledige overgave. Hij schreef als een bezetene, hij oordeelde subjectief Wolf was dc man, wiens rneening een tastbaar en een begrijpbaar ding werd. Hij reageerde en registreerde als een gevoelig instrument. Wolf was psycholoog, hij was peiler van menschelijke ontroeringen. Voor hem had reeds in 1880 de muziek afgedaan als „rart-pour-Lart" kunst. Zóó beschouwd is het ook te verklaren, dat zijn liederen de manifestatie konden worden van een bovenpersoonlijk sentiment. Het „geval", het bijzondere kreeg het accent van iets al- gcmecn-menschelijks; het persoonlijke groeide bij Wolf uit tot het bovenpersoon lijke. Toen hij zijn Mörike liederen 6chrcef, was hij 28 jaar oud Bern heeft een uur voor Wolf's Mörike- liedercn gereserveerd (9.20—10.20) interes santer dan de wansmakelijke Wagner-pot- pourri der Vlaamsche uitzending van Brus sel, welke om 8.20 begint. Woensdag. Budapest, Hamburg, Wcencn. Deze stations zenden de Salzburgor „Festspiele" uit, waar „Dc bruiloft van Fi garovan Mozart opgevoerd wordt. Salz burg is dc geboortCDlaats van Mozart, welke plaats thans om die reden één der groot ste attracties voor het reizend publiek be- ZIEKELIJKE VETVORMING. Velen mecnen, dat corpulentie altijd ver oorzaakt wordt door overmatig eten. Toch is dat niet altijd het geval, wat onlangs nog weer eens bewezen werd door den Ween- sc'ncn geleerde Julius Bauer. Deze kwam tot de conclusie, dat een aantal overigens sterk van elkaar verschillende klieren voor de vetvorming verantwoordelijk moeten wor den gesteld. Voor een normale ontwikkeling \an het lichaam is dus noodig, dat elk de zer klieren goed werkt en op de juiste wij ze haar plaats inneemt in het geheel van het rnenschelijk lichaam. Wanneer kunnen wij spreken van vet zucht? Bij een volwassene bedraagt de hoe veelheid vet ongeveer 5% van het lichaams gewicht, dus 5 tot 8 pond. Een zeer eenvou dig middel om vetzucht te constateercn is het meten van den borst- en buikomvang bij het inademen. Dan is vetzucht alleen aariwezig, wanneer de buikomvang grooter is dan de borstomvang. Het komt er echter niet op aan, dc vetzucht als zoodanig tc constateercn, doch op tc sporen, met welken vorm men daarvan te doen heeft. Gewone vetzucht komt in landen ter wereld voor, in Europa het meest in Duitschland. Polen cn Rusland. Onder dc 'ziekelijke vet vormin gen moet de pijnlijke vetzucht worden ge noemd (adipo9itas dolorosa) waarvan de behandeling zeer moeilijk is. Niet zelden blijven de geneesmiddelen geheel zonder re sultaat. Dc pijnlijke vetzucht is niet alleen zeer onaangenaam voor den patiënt, doch zij kan ook dc bewegingsvrijheid ernstig be lemmeren. Over het algemeen kan men bij menschen met aanleg voor corpulentie een overmatig gebruik van water waarnemen. Dc bovengenoemde dr. Bauer heeft iemand zit. ton zekere reputatie van volmaaktheid g40bs'crveevd dio cike 100 tot 120 minuten bezitten de jaailijkscho Mozartfeslspielc, die jm (ot 1(JU m watei. dronk ook op ,lic. echter - ik oordeel int eigen ervaring - urcn van den dag, waarop hij ge0M voedsel wel eens in twijfel mag worden getrokken. (0( zjch nam Deze rnan a,3 z00vclc Munchen bijvoorbeeld overtreft SaUburg|and wcl corpulc.nt, doch zijn gewicht niet óens, doch meerdere malen. Om nogiwa6 abnornlaa, hoog. zijll i,ci,aam 'c iemand dik kan zijn, zonder Idomc- maar niet van Weenon te spreken Mozart werd in 175G geboren hij stierf in 1791. Van dezen genialcn Meester bezit ten wij een rij dramatische muziekwerken van het eenvoudige zangspel af lot de groot ste tragische onera. Reeds op tienjarigen leeftijd schreef hij een Italiaansche opera la finta semplice"-. Tóen hij 1*1 jaar telde out- j al"Je stond dc eerste groote óperd '„Mitridnte. di Ponto". In Munchen schreef hij „Idomc- overee( yjeil neo" (1781); in 1782 Mgde „die Entfuhrüng" in 1786 „die Hochzeit des Figaro"; in 1787 „Don Juan"; in 1790 „Cosi fan tutte", in 1791 „Die Zaubeï'flöte". Dit was Mozarts eerste en laatste Duitschc opera. Plaatsruimte noodzaakt ons over de* handeling van de bruiloft van Figaro tc zwijgen. Ilet. scena rio is naar Beaümarchais „dc mariage de Figaro" en een directe voortzetting van „de barbier van Sevilla". Rosina uit de „bar bier" is thans gravin Almaviva cn dc graaf is geen voorbeeld van echtelijken trouw, nu hij Rosina tot vrouw heeft gekregen. Dat Mozart bij voorkeur putte uit Franschc waren slechts groote hoeveelheden water opgehoopt, wat niets met de vocdselopname had tc maken. De oorzaak van dit water- drinken in die mate moet worden gezocht In de eigenaardigheid van het gestel n.l. een abnormaal groote zout voorraad in het toont wel voldoende aan, dat dat hij zich overeet. Men kan trouwens dagelijks waarnemen, dat corpulentie voorkomt in allo standen en beroepen. Vele artsen zijn van mecning, dal onvoldoende gebruik van de spieren op zichzelf een oorzaak van vet- vormfng kan zijn en enkelen houden het zelfs voor mogelijk om door middel van lichaamsbeweging allo voorkomende vor men van corpulentie op tc heffen. DE VERZORGING VAN HET HAAR. Het beste middel om haarziekten tc voor- tooncelwerkon geeft een blik op de sterke,komen is en blijft de geregelde verzorging banden, welke Frankrijk aan Oostenrijk ge-van l10t haar van de jeugd af. Eiken inor- bonden hebben. Méér nog dan politieke ge- moet de gohccle hoofdhuid grondig bc- lijkgcrichtheid leveren de kunstzinnige handcld worden met een good, niet vet richtingen ons een duidelijk beeld van de haarwater. Zoo worden de poriën goed ge- geaardheid van een ras. Dc werkelijke reinigd, terwijl de bijbehoorende massage geestelijke onderstrooming van bet ras dc bloedsomloop van de hoofdhuid opwekt, krijgt in dc kunst (het lied, de opera, het laaste i* n.l. een Onmisbare voorwaarde gedicht, de schilderij, het bouwwerk) een v°ov een goede voeding van het haar en is typische vormgeving. En Mozarts meester- van veel belang, als het haar vroegtij- werken, zijn opera's, zijn Parijschc synV dig grijs wordt. Grijs worden kan men ook phoniecn, zijn trio's (naar Schubert's voor- tegengaan door met het bloote hoofd in de beeld!) krijgen in dit verband dc betééke- zon te loopen en door geregeld eiken mor- nis van monumenten van den eersten rang.. 6cn cn a\ond het hoofd te maeseeren. I Dikwijls maken vrouwen bezwaar tegen Donderdag, een geregelde verzorging van de hoofdhuid cn niet op het haar zelf. Men kan heel goed Langonberg en .lunchen il00fCji1||iti bevochtigen, terwijl het haar zenden om 7.30 de Münchérier Festspiele droog blijft, n.l. wanneer men met de lin- uit met Mozarts „Don Giovanni" (Don Juan) jvCl'haitd het haar scheidt en met de rcch- Ludwig Werner geeft een cello-recital voor Jcrha7id *101 haarwater onmiddellijk op dc dc N.R.C.V. om 5.30. huid laat druppelen. Wanneer men dadelijk Vrijdag, daarop masseert, zal de hoofdhuid reeds na korten tijd weer droog zijn, zoodat cr geen brengt tusschen de verpoozingsmuzieken enkele reden is om te vrcezen, dat dc on- door uitstekende programma's. De N.C.R.V. dulatie schade lijdt. heeft met haar orgel- en symphonic-conccr-Bij een drogen hoofdhuid moet bij de mas ten blijkbaar succes. (Jan Kcesscn speelt sage olie of vet gebruikt worden, bij een onder meer de Symphonic Espagnolc van vette hoofdhuid geconcentreerde alcohol Lalo), Heilsherg heeft een Bccthovenavond met een ietsje olie vermengd. Een duurza- (8.30) aangekondigd en Motala zendt dc mc opwekking van den bloedsomloop be- Franck-soiiato uit (10.35). j reikt men met kamfertinctuur, die tot een Zaterdag. b% oplossing moet worden verdund. Ver- Da v c n t r y (nationaal). j der behoort het haar om de twee weken ge- Dc Engclschen zijn hijzonder geporteerd wasschcn tc worden met warm. zacht wa- voor arrangementen. Alles vrijwel gaat ter, waarin een eierdooier is gedaan, cn door in de bewerking van meneer zus of slechte eens in de drie weken met zeep, van meneer zoo. Het B.B.C.-orkest speelt bij voorkeur een goed vloeibare haarzecp. nu weer de Toccata cn fuga in d van Bach Het komt er dan voornamelijk op aan, alle voor groot orkest bewerkt door meneer zeepresten grondig uit te spoelen, omdat Klenovsky. Wat de opvoerende kracht moet men anders op den duur last van roos zijn van dergelijke verminkte muzicken is krijgt. Men kan het haar deeinfecteeren, mij vooralsnog duister. Beier werk verricht door in het waschwater 1 tot 3 salicvlzuur W c e n e n tc doen. met een voordracht over dc middeleeuw - J Wanneer haar of hoofdhuid ziekelijke af- sche meerstemmigheid (7.50). Wat een dis- wijkingen vertoonen ontsteking, vorming cantus is. een faux-bourdon. een gvmel en van knobbeltjes, afbreken van het haar, een organum zal de vriend der muziek wel-1 roos, jeuken c.d., dan moet in ieder geval 'een arts worden geraadpleegd, hoe vroeger hoe beter. In geen geval late men er zich toe verleiden, zelf de ziekte te willen be licht in dit hall uur gewaar kunnen wor de p P. v. TIGGERS. Hun leven heeft veel overeen* komst met dat der menschen. De camera-man Ernst B. Schoedsack, die het dierenepos „Rango" draaide, dal op het oogenblik een ware zegetocht door de Ne- derlandsche bioscooptheaters maakt, deelde ons in een onderhoud, dat wij kort geleden met hem hadden mede, dat er voor hem geen twijfel meer bestaat, dat de Orang- Oetangs zeer nauw aan het rnenschelijk ge slacht verwant zijn. Hij heeft twaalf maan den met deze dieren in het oerwoud door gebracht, en hij is ervan overtuigd dat de roodharige reuzenapen tenminste familie moeten zijn van den beroemden „missing link", de vei bindingsschakel tusschen den heer der schepping en de menschapen. Wegens hun verwondering barende men schelijke eigenschappen koos hij tweo orang oclangs, een mannelijken aap en zijn jongen uit om dc twee hoofdrollen te spe len in het drama van den jungle. Zij wer den door hem ontdekt in de takken van een rcuzenboom, waar de beide dieren zich oogcnschijnlijk in een allerbehaaglijkste zekerheid waanden. Wij waren de eerste menschen, vertelde hij verder, die deze dieren der wildernis ooit hadden gezien, maar zij waren ons ab soluut niet vijandig gezind. Integendeel. Reeds spoedig toonden zij een duidelijke neiging tot toenadering en kwamen regel matig in ons kamp op bezoek. Zij bleken vertrouwelijk, leidzaam cn buitengewoon grappig te zijn. Wij noemden hen dadelijk Toea en Rango. Binnen een week luister den zij naar hun door ons gegeven namen en kwamen als wij riepen gewillig uit do takken der hoornen, waar zij een zitplaats hadden genomen, naar beneden. Rango in het bijzonder was de lieveling van ons allen. Hij was ongewoon tecder cn zijn angstig geschreeuw, als liij alleen ge laten werd, was bepaald hartroerend. Aar dig was ook zijn kinderlijk verrukt zijn ais hij zag, dat hij het middelpunt van onze belangstelling was. Zonder het gebruik van kooien en tou wen gelukte het ons de dieren gedurende den geheelen tijd van ons oponthoud op Sumatra in de nabijheid van het kamp te houden. Dit feit is te verklaren, omdat de orang-oetangs een voorliefde hebben voor goed voedsel en een vriendelijke behande ling en bovendien zeer nieuwsgierig cn ijdel zijn. Een paar inlanders, die ons vergezelden, wilden de poging ondernemen om Toea cn Rango te dressecren. Ik heb hen dit ener giek verboden, want ik wilde de dieren zoo natuurlijk mogelijk op den filmband krij gen, om een authentiek beeld van het leven der orang-oetangs in de w ildernis te kunnen geven. Overigens is het familieleven van den orang-oetang zeer verwant met het familie leven van den mcnsch. De ouders nemen hun spruiten onder hun hoede en veroor loven hen niet zich zelfstandig te maken, alvorens ze oud genoeg zijn orn voor hun eigen voeding cn veiligheid te zorgen. De moeders dragen hun babies in hun armen rond en streelen, knuffelen en liefkozen hun kinderen, zooals ook de menschcnmoe- ders dit doen. Wij konden slechts aannemen dat dc moeder van Rango dood was, want een apin verlaat nimmer haar hulpeloos jong. Toea had liet toezicht op zijn zoon overge nomen en wijdde zich met opmerkelijke ijver aan zijn vaderlijke plichten. Geduren de den nacht, dien Toea in een nest uit takken samengesteld doorbracht, hield liij Rango met zijn armen omkneld. Hoezeer hij op het wel van den kleine bedacht was, zou menig mensclielijken ader tot voorbeeld kunnen strekken. Wij konden ons tenmin ste er meer dan eens van overtuigen, dat hij van de bananen en andere vruchten steeds de beste en lekkerste aan zijn spruit gaf. De overeenkomst van den orang oetang met den mensch is de oorzaak, dat de in landers gelooven dat de Orang-oetangs eigenlijk menschen zijn. Dit geloof drukt zich ook uit in den naam, die van malei- öchen oorsprong is cn zooveel wil zeggen als :,boscliinensch". POOLSCH AMERIKAANSCHE UITWIS- SELINGS ONDERHANDELINGEN Dr. Sigismund Chamico, de directeur van den Poolschcn Omroep, die hijzelf in 1925 neeft gesticht, bevindt zich op het oogen- llik in Amerika, om de radio aldaar te bc- studeeren. Hij is een vurig voorstander van het plan. om dc Vereenigde Staten van Europa tot stand te brengen, en beschouwt dc radio als een der voornaamste middelen om de volkeren nader tot elkaar tc bren gen. Daarom bevordert hij zooveel mogelijk liet internationale uitwisselen van pro gramma's; in December as hoopt hij zelfs met Amerika programma's te kunnen uit wisselen. Dan zal cr namelijk een nieu wen kortcgolfzendor te Warschau in bedrijf gesteld worden. Geheel nieuw is deze zen der eigenlijk niet; het is de oude 14 K.W. zender van Warschau, die voor de korte golf zal worden omgebouwd. Deze zender is namelijk overbodig geworden, sinds ln Fcbr. j.l de nieuwe renzenzender van 150 K.W. in bedrijf werd gesteld. Deze bevindt zich in Raszyn, en voorstad van Warschau handelen. Haarmiddeltjes moeten door den cn is in niet minder dan 22 Europcesche arts worden voorgeschreven om misvattin- j Innden te hooren. Amerika wisselt reeds gen tc voorkomen. Als nevenverschijnsel programmas' uit met Engeland, Frankrijk, van roos treedt ook op hot vroegtijdig uit- Duitschland, Oostenrijk, Zwitserland, Ita- vallcn van het haar; in dit geval zal men liö en Spanje. Dr. Chamice bezoekt Amc- bijzondere aandacht moeten geven aan hot rika ook om tc overwegen, of het maken genezen van eventueel voorkomende maag- van reclame voor de radio niet de voor- en darmstoringen. Verder moet alles ver- keur verdient boven de thans geheven ra* meden worden, wat bloedaandrang naar het Adiohelasling.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17