ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper DE TRIOMF VAN DE GRAMOFOONPLAAT VARIA „DE DOKTER AAN HET WOORD" Van IS tot en met U Augustus. Ilct radlo-programma van do komende week ie, merkwaardig genoeg, over de ge- heole linie véél minder op amusement on ontspanning ingesteld dan dat van de vo rige wcok. Toen hebben zelfs do meest grondige en serieuze muzlok-liefhebbers voor oen goed deel genoegen ruootcn nemen met lichtvoetlgo rhytmcn en luchthartige molodiecn. Massenet, Glazoenow, Svendscn, Johann Strauss, BizetWeet u nog, er heoreehte een pret-stemming in den nether. Maar thans ls er bijna voor eiken dag oen volledig, ornstig programma op te stellen. Of mij dat genoegen doet? Ten deele wel: de radio moet ongetwijfeld in inuzick-cul- turecl opzicht up to date zijn en wanneer men dca G. G. D. ging opzoeken van alle door den aether uitgezonden muzickon en muziekjes, zou het in goen enkel op zicht voldoening schenken, wanneer deze zoo op het peil van flobert Stolz, Popy of Gilbert terecht zou komen. Doch aan de andere kant: do radio mag niet ccnzUdig zijn en het brengen van amusementskunst, ook op muzikaal terrein, behoort evengoed tot haar taak. Wanneer wij dus bij do keuze, welke wij u hier in grooio trekken voorleggen, niet speciaal do aandacht ves tigen op het specimen der „amusements"- kunst, moot u daaruit vooral niet afleiden, dat wij voor deze tak van kunst (mils zij van geest, vernuft en humor-zin getuigt) ongevoelig zouden zijn! Maar zij vindt in den regel zélf haar weg, ook zonder com mentaar. Zondag spelen Carol van Loeuwen Boomkamp en Theo van der Pas voor de A.V.R.O. (Hilver sum, 1875 M. 'a middags om 4 uur de cello sonate (op. 38) van Edward Grieg. Het is een dankbaar werk, dat gestadig, doch zéér langzaam-aan aan 't verouderen is. Pro beert u eens, of hot u nog vermag te boeien, tot het einde toe! De uitvoerders staan er waarschijnlijk wel borg voor, dat u mót hen den eindstreep haalt. Zij spelen bcido oen drietal even dankbare stukken toe. 's Morgens van half tien tot tien twintig speelt de Amsterdamscho organist Jac Bonset orgelwerken van Hollandse!» com ponisten: De Lange, Cor Kce en Bonset (Huizen 298 M.) Heeft u vorledcn week nog geluisterd naar de „Kindcnspclcn"-suiUj van B i z e t, die in de oorsprotikclijko zet ting, piario-vierhandig, word gespoeld? Een eventueel verzuim kan nog worden inge haald: voor de K.R.O. (Huizen 298 M.) gaat 's avonds om kwart over acht hel werkje weer, maar nu geïnstrumenteerd. Als ik mij niet vergis, is de orchestral» door don componist zelf gemankt. Zij klinkt in eik geval zeer goed en do stukjes zijn kostelijk, in één woord. Frankfort (389.0 M.) brengt avonds oen concert-suite „Der Damon", van Paul Hin- demith. Dit werkje (op. 28) is oorspronke lijk een (lans-pantomime, waarvan hot danslibrotto is samengesteld door Max Krell. Het bestaat, uit een reeks van solo en groepdanscn en dc pantomimi6cho ge deelten daartusschon zijn zoo beknopt mo gelijk gehouden. Do instrumentatie moet de kracht van dc muziek vormen. De bczotling is als volgt: enkelvoudig bezet strijkkwin tet, fluit, klarinet, trompet, hoorn en piano. Het mag opmerkelijk hcetcn, dat Hinde- mith bij deze dansstukken geen slagwerk voorschrijft. Het Wcenscho Philharmonio-orkcst onder leiding van Clemens Krauss gaeft van 11.20 tot 12.40 (Langonbcrg (472.4 M.) ter gelegen hcid van do Salzborger Fcst-Spiele con Johann Strauss-concert. Allo bekende favo- ftyton staan op hot programma en aan con verzorgde en geheel in den geest van den componist blijvende uitvoering zullen de Wccncrs zich zeker houden. Johann Strauea was een geniaal „Musikar", wicn liet nim mer aan invallen ontbrak en die doze ook effectvol wist uit tc werken. Dit laatste kan men van menig „Schiageri'-componist van onzen lijd n i o meer zeggen. Motala (1325 M.) zendt 's avonds o.a. uit dc „Symphonic cspagnole" voor viool en orkest van Eduard Lalo. I.alo rangschikt men niet onder de grootc componisten van het 19c ecuw6chc Frankrijk (zijn icoftijdge- noot César Frnnck, evenals hij oprichter van dc beroemde „Socióté Nationale", was oen knapper musicus en grootcr geest), doch zijn muziek is van aristocratische allure, steeds welluidend en met zorg gcïnslru menlccrd. Zijn Symphonic Espognolc levert den violist dankbare cantilepeil Wanneer het werk u erg bevalt kunt u hot Maandag nog eens lioorcn (Wocnen 516.3 M., 8 uur 20), doch dan voorafgegaan door de Rhap sodic Espognolc van Mauri co Rn vol. Vpor dezen Baath hooft echter het woordjo „Spaansch" cssentioolcr hetcekenia don voor don Noord-Fronschen Eduard Lalo! Prof. Oswold Kabasta, die dit concert van bet Wccnsch Symphonic-orkeat dirigeert, is zelfs zoo vrij, Ilavel geheel onder do Spaanscho componisten te rekenen. Hij apcelt van hen ten besluite van het con c;rt do in sommige kringen bejubelde en in aii^erc kringen vorguisde „Bolero". Het programma van do N.C.R.V. (Huizen 208 M.) is lot den namiddag bijna geheel Op do klassiokon ingesteld. Om 5 uur komt er oen ensemble: fluit, viool en piano vóór dj microfoon, dat Sonates van J. S. Bach speelt, voor fluit on piano en voor fluit, viool, piano. Misschien vindt men nergens de kunst van het musiceeren óm het mu sicecron, in zulk een volmaakte vorm dan in deze sonates van J. S- Bach, die boven dien zeer strikt gedacht en geschreven zijn ,'oor het instrument. Tc Kalundborg (1153 M.) speelt des avonds om 8.21 Folmer Jensen zes „Préludes" van Cl au do Debussy uit dc Eerst; Bun del. Is het u wol eens opgevallen, hoe uit- Stekend dc muziek van Debussy (én van hen, die wij de „moderne Franschen" noe men over 't algemeen) zich voor redio-uit- zending loent? Ik stel mij van „Le vent daps Ia pfainc", door een goede luidspreker uitgebracht, beslist zéér veel voor, cn voor een bslcior, doorzichtig stuk muziek als Volles", dat gnhoel op het heele loon systeem gebouwd is, behoeft men zich evenmin aan de microfoon veel zorg tc baren. F.cn aardig concert valt te rapportccren aan station Mtlhlackor (360 M.) Daar speelt het omrocp-orkest van 12.50 tot 1.50 en voert o.a. uit een sonato voor fluit, viool, cello cn cembalo van Reinhard Kei- er, Keiser behoord; tot de z.g. Hamburg- scho school, dio omstreeks 1700 een belang rijke rol epecldo in do muziekgeschiedenis. Hij moet een ochtc Bohémien geweest zijn, kundig cn handig tegelijk. Hij had slechts één schrikbeeld: zijn schuldeischcre en deze vermeerderden gestadig Keiser was een sterk melodieus en als opera-componist was hij buitengewoon inventief. Effecten, welke men bij Mozart en zelfs bij Wagner vindt, had hij reeds vóór hen toegepast. Op dit eoncort gaat ook een cembalo-concert an Ditters von Dittorsdorf (1739—1799) Wie belang stelt In de ontwikkeling van het „conc;Tt" als muzikale vorm, moet dit zeker hooren! North Regional (4792 M.) zendt 's avonds .50 een k 1 a r 1 n e t-recital uit Harry Mor timer speelt behalve het concert in Es-dur an Weber voor dit instrument ook stuk kon van Pionió. Stanford, Eric Fogg cn d; .Trois pièces pour clarinotte solo" van Igor Stravinsky. Men kan dus een vcelzij digen indruk krijgen van de mogelijkheden an de klarinet. Dinsdag is liet W a g n o r-d a g in den aether. Van ,.20 tot ongeveer 10.30 zonden bijna alle Europeesch; zenders „Tristan und Isolde" uit, dat te Boyreuth onder di roette van Wilhelm Furlwangler wordt op gevoerd. De entro-actcs worden door de meest; omroepen benut voor lozingen cn eauserlcs rondom het werk. Te Brussel goeft iemand zijn indrukken woér van oen reis naar Bayreuth, Kalundborg laat do actcn inleiden, de Duilschcrs doen hat avichtiger". Prof. H, W. von Waltcrshau- sen spreekt in één der pauzes over: „Tris tan und Isolde Gestalten dor Mensehheits. geschitHnnns Ehert licht u ter ver- poozing in over „Dor Tristan in Aiis9orun gen Wagners (on alsof dit nog niet vol- doendo ware:) und seiner 7.eit." Wagner heeft dezen avond de hegemonie in den aether, doch misschien interesseert het u ook, dat er twee in hun soort geniale 6ymphonische werken óók om uw luidspre ker heenstuipen: dc Italiaansche sympho nic van Mcildo)s6ohn 9.30 Milaan, 501 M.) en „d;" symphonic van César Franck 9 uur London Regional 356.3 M.) Een stijlvolle concertavond komt Woensdag uit Huizen (298 M„ N.C.R.V.) Een sonate van Rosonmiillcr, een interessante figuur als mensch (ik zou hem den FramjoiB Vil lon onder do musici willen no;mcn) en als componlsl, die in dc 17e eeuw leefde cn na een avontuurlijk bestaan hofkapclmeos- tcr te Wolf?nbüttcl werd. Hij legde in zijn werken, o.a. tn zijn Sonaten „A 2, 3, 4 en 5 stromenli", een schakel tusschon de Duit schc eulto en de Italiaanscho „sonata da camera". Men letto op den vorm win dszo sonate, welke door II. Hermann, D. Vos, H. v. d .Horst Jr. cn Jan Monissen voor twee violon, collo en piano wordt uitgevoerd. Hierop volgt een cantate van Tel;mann door August Roclaire gezongen. Oude Duitse hc meesters kan men ook hooren, wanneer men z'n loest;l inschakelt op Berlijn (418 M.) 's avonds om 7.20. Tien legen één dat er op dit program ma, (lat werkjes meldt van Krleger, Tro berger. Pachelbel. Buxtehude, Kuhnau etc muziek voorkomt welke gloednieuw voor u is on die u aangenaam verrassen zal. Wanneer u piano speelt, kent u natuur lijk d; sonatines van Kuhlau? Wist u dat hij een Doen was? Wist u dot hij ook opera's geschreven heeft? Dc zender in Ka lundborg (1153 M.) geeft u om 821 iets van dezon grootheid van den Sonatincn-Album te hooren. Wanneer u dit station houdt in geschakeld, krijgt u om half 10 in een z.g .piystiok halfuur" ook nog de „Prólude l'aprós midi dun fauno" van Debussy tc hooren. Hierbij geldt ook, dat zoocvcn w;n opgemerkt over Debussy's pianomuziek en haar uttzond-kanscn. Het Promenade-concert van Sir Henry Wood (Davcntry 1554.4 M.) levert oen Bach avond op, dio eindigt met het g r a n d i o s derde Brandenburgschc concert voor strijk orkest. |let is geschreven voor 3 violon. alten, 3 colli cn contonuo. Het bestaat slechts uit 2 dcelen, twee allegri. Inplaats van hot gebruikelijke langzame tusschon deel voegt Bach tussehen de twee hookdec len twee lang aangehouden accoorden. een z.g. phrygisch slot. Men mankt hier kennis met een ven Baeh's meest volmaakte scliep pingen. Liofhcbbera van het klokkenspel moeten Donderdag bijtijds ontbijten. J. Nauta, dc klokkenist van den beiaard dor Martini-kerk te Snoek bespeelt dan zijn instrument (8,uur.Hllver- 8um, 1875 M.). Mr. A. Loosjes weet in zijn bekend werk „De torenmuziek in dc Neder landen' niet veel goeds over hot .Snooker carillon te zoggen, doch in 1929 is dit ver waarloosde cn verouderde Borchardt-spcl uit den toren verwijderd en vervangen door een geheel nieuw spel van 25 klokken, over drie octaven (cl tot c3). Dit nieuwe spel krijgen wc dus le hooren Wat do tc spelen liedjes betreft, is het programma Friesch van oriëntatie natuurlijk! Anny Larabrcchts (zang) en Hans de Bock (piano) geven 's middags half zes voor de N. C. R. V. (Huizen 298 M.) een intc- e 8 8 a n t concert, waarop Sonatine No. 1 van den concertist wordt geïntrodu ceerd. Dc zangeres zingt liederen van Mom pon (de Spaanschc volksliedjes), Milhaud en Janocck (zes volksliederen). Deze musici treden nu eens kordaat op en heel ver bui- ton het rayon dor conventie. Wanneer u Maandag de muziek van Reinhard Keiser bevallen is, kunt u de kennismaking hernieuwen aan don Lcip- zigor zonder (259.3 M.). welke een suite van dansstukken van hem en andere componis ten (Rameau, Roger, Trischenschlager) uit zendt. Eric Fogg is een modern Engelsch componist. Of zijn muziek „nieuw" is, kan ik u niet zeggen cn bij een Engclschman is dit wanneer men geen enkel van zijn werkon kent. heel moeilijk te voorspellen. Doch do sluier kan in zooverre weggono- men worden, dat er op hot Promenade- concert van Donderdagavond (North Regio nal, 479.2 M.) oen fagot-concert gaat, onder zijn leiding. Hot object dat hij voor zijn compositie koos, is in elk geval onallc- daagsch. Fogg schijnt zich aangetrokken te govoelen tot dc blaasinstrumenten, want voor Maandag signaleerden wij reeds kla rinet-stukken van zijn hand. V r ij d a g stuiten wij helaas op een achterlijk provin cialisme. De orgolconcorten van de N. R C. V. zijn gewoonlijk goed verzorgd, doch om half zes (Huizen, 298 M.) komt er een organist voor de microfoon, de heer B. do Bruin uit, Enschedé, met een programma van transcripties, dat werkelijk niet meer door den beugel kan. Een Nocturne van Chopin speelt mon niet op een kerkorgel cn Traumerei van Schumann is al even misplaatst op het orgel van dc Groote Kerk te Enschedé. En dan: het andante uit de 5 Symphonic van Beethoven, „Aaos Tod" van Grieg... Dit is geen representatie van de Nederlandschc orgclkunst. Het is te hopen dat een dergelijk programma niet meer door de mazen van hot net komt glippen. De Vrijdagavond is dit keer een M o z aft-avond. Als een zeer bijzondor mu zickfestijn mag zekor wel de uitzending van een Mozart-conccrt uit het Mozarteum tc Salzburg door do W^cnsche Philharmo nic onder leiding van den ominenton Bruno Walter aangemerkt worden Het vangt aan met oen symphonic in D dur, en Paul Weingarton speelt daarna het pianoconcert in Es-dur. Voor het overig doel van het programma verkeeren we in het onzekere. Mühlackcr (360 M.) vermeldt dc g-moll symphonie on Weenen (516.3 M.) do Es-dur. Beide behoo- ren ze echter tot de beroemde trits. Voor het gemak, waarmede correcties kunnen worden aangebracht waarborgt tevens een weergave, die lot in dc kleinste détails is verzorgd, die allo critick kan weerstaan. Hot verwijt, dat men door deze nieuwig heid do „consorve-muzlck' een ruggesteun geeft, kan ons wel niet meer treffen; daar voor 16 de gramofoon cn de klankfilrn, zoo als deze tegenwoordig zijn verbeterd, reeds tc goed ingeburgerd. Het is reeds dikwijls in den Omroep gebleken, hoe buitenge woon moeilijk het ia, een gramofoonplatcn- ultzcnding van een originecle te onder scheiden. Niet geheel ten onrechte legt daarenboven Dr. Flcsch den nadruk op het feit, dat iedero Omroep-uiUending, strikt genomen, reeds een reproductie ie. Al mag dan dc gramofoon plaat in zekeren zin do tweede afdruk" zijn, dit kan geen aan leiding vormen om de gramofoonplaat in Geen origineele muziek zijn tegenwoordig stadium en zeker niet in meer door den microloon? zijn toekomstig stadium, als minder vol- De beioekonis van do klank- komon to beschouwen en weg te cijferen band. Volgens de laatste berichten zal men eerstdaags reeds proeven gaan nemen met Reeds de grootc ruimte, die gramofoons op hei nieuwe gramofoontocslel. Men behoeft de verschillende radio-tentoonstellingen geen profeet tc rijn, om deze nieuwaan gaan innemen, toont ons welk oen hand «.nst van do phonomarkt een grootsche er reeds is ontstaan tussehen gramofoon toekomst tc voorspellen. Wat hier in en Omroep. De gramofoonplatcn etaan ai algemeen geldt, is tevens gc cig \oor '.n reeds vanaf liet eerste ontstaan van de ra- Omroep. Dc klankfllmgramo oon zn. dio op het Omroepprogramma. Reeds in I Om roep-uitzendingen foheel wi jzigen en dezen tijd zag men duidelijk in. dat het«er waarschijnlijk wk «gll«B onmogelijk i6, den geheelen dag origineelohet *evcn roepen, bijdragen to goven; niets was gemakkelij ker dan gebruik to maken van dc gramo foonplaat, die bovendien het voordeel had, dat men de prestaties van eersterangs-ar tiesten ten gchoore kon brongen, iets, dat niet iedere Omroepmaatschappij, met het oog op do beperkende grenzen van hot bud get, zich kon veroorloven. De gramofoon- plaat-ultzcndingcn hebben bewezen, dat zij hot beste propagandamiddel voor den Om- j roep zijn cn al spoedig verlegde men de j gramofoonplaat uitzendingen naar de spits- j uren van het zakenleven, zoodat dus de ra- j diohandelaar zijn clientèle het toestel, dat hun kooplust opwekte, kon demon6treeren j mot do muziek van grnmofoonplaten. Weliswaar ging hot bij dc plaat-uitzendingen in Zaterdag vermeldt het programma tenslotte o. piano-stukken van Villa Labos (Midland Regional, S96.9 M., 6 uur 55) cn werken van Reepighi, 's avond 9 uur 20 uit Rome (441 M.). WOUTER PAAP. VOOR MEN OP REIS GAAT... Als men met vacantio gaat, wordt voor alle mogelijke dingen gezorgd, be halve voor het radiotoestel. Dat wordt al heel licht vergeten. Na eenige weken komt men tliui6 cn bemerkt, dat bij een toestel met nctaansluiting iets stukgegaan is door kortsluiting, of dat bij een toestel met'bat terij dc accu onbruikbaar is geworden door sulfaat. Dit betcekent een dikwijls kostbare reparatie, die gemakkelijk bad kunnen wor den voorkomen. Gemakkelijk, want bij een toostol met netaansluitlng van welke soort ook, trekt men don stekker uit het stopcon (act, waardoor kortsluiting onmogelijk wordt. En bij een toestel met batterij scha kelt men alle verbindingen uit, zoowel dio naar de anodenballcrij als die naar do accu; vorder laat men de accu nog eens goed laden cn dan zal er tijdens de weken, dat men van huis is, niets onaangenaams gebeuren GORDIJNEN SPANNEN F.cn eenvoudig middel om gordijnen spannen, wanneer men geen spanraam bo zit, is, eon laken op het kleed te leggen en de nog vochtige gordijnen met spelden natuurlijk roestvrije dnnrop to spannen Zoo noodig wanneer zij droog zijn vóór het wegnomen der spelden opstrijken. Dc gor dijnen zien er dan keurig uit. FINLAND WIL GEEN REUZENZENDER3 In Finland beeft men hot ecrato plan don zendor Helsingfors Is vensterkon. laten ren, om inplaats daarvan dit „land der dui zend meron" te voorzien van con not met tw-ialf kleine districltendors, zoodat op doio wijze geheel Finland een goede radioont vangst zal verkrijgen. eens kunnen overzien. VERGIFTIGING DOOR VOEDSEL OF GENOTMIDDELEN. In den zomer treden, veel meer dan '6 winters, vergiftigingen op, die door do gebruikte vocdlngs- of genotmiddelen wor- gramofoon-den veroorzaakt Meestal zijn hierbij vleeseh dien tijd nog zeer i 0, vlecschgcrochicn in het spel. liet is rao- primitief in zijn werk. Men liet op een ge- j gelijk, dat dc vergiftiging 6lechts één per- woon gramofoontoestel, dat voor een mi-60on treft, terwijl de anderen, die hetzelfde crofoon was opgesteld, die ook nog voorvocdscl gebruikt hebben, gezond blijven, menige verbetering vatbaar was. een gra-Al,n den anderen kant nemen de vergifti- mofoonplaat afioopon. die geheel volgens gjngCn njet zelden den vorm van een epi- dc acoustiechc molhode was opgenomen.' - - Intueschen heeft niet alleen den microfoon belangrijke verbeteringen ondergaan, doch ook het afdraaien der platen heeft plaats volgens een technisch zeer volmaakte me thode, namelijk door gebruik tc maken van een groote speeltafel, met drie clec- tromotorisch in beweging gehouden platen- schijven en drie electrische toonarmen. Bij dit systeem is het mogelijk gcwoTden met behulp van den „groten-regelaar" de jit- mogelijk .a, ook al laat zending van de plaat bij ieder willekeurig „.„tor ee gedeelte tc later, beginner, zoodat er thans ook „fragmenten van zulk een plaat ten gchoore gebracht kunnen worden. Door het gebruik van een speeltafel voor drie platenschijvcn verkrijgen wij boven dien het voordeel, dat wij grootcrc stuk ken, als opera's, onz.r zonder onderbrekin gen voor het verwisselen der platen, kun nen uitzenden. Wel moot in dat geval da betreffende plaat tweemaal aanwezig zijn, daar de plaat andere omgedraaid zou mos- ten worden. demie aan; het is wcleene voorgekomen, dat in één jaar tijds acht van dio epide mieën optraden. Gewoonlijk is in het vleeseh, dat zulko vergiftigingen veroorzaakt, de verwekker reeds aanwezig, m.a.w. hot vleeseh is af komstig van een ziek dier. Do bacilion kun nen echter ook van büitonaf op het vlccscli komon, wat helaas nog altijd op vele wijzen de controle op cnschon over. De bacillen komen echter gemakkelijk op het vleosch bij het vervoer van hot abattoir naar do slagerswinkels, vooral wanneer het een warme dag is. Zeor gevaarlijk is het b.v„ wanneor hot vleeecli in aanraking komt met do uitwerpselen der geslachte dieren. In de darmen van een koo vindt men een menigte bacillen. Bij het in stuk ken snijden van dc geslachte koe kunnen eenige dezer bacillen, wanneer zij een goed weerstandsvermogen hebben en toevallig met hel gezonde vleeseh in aanraking ko men, daarin verder voortwoekeren. Tenslot te kan de infectie nog worden overgebracht door ratten, muizen cn vliegen. .f Zij moeten echter dikwijls ook worden Men is er tegenwoordig van overtuigd, J riö toegeschreven aan bacillcndiagcrs ondci cl© dat dc huidige vorm van uitzending van '"•ü"""1- 21 geconserveerde muziek slechts een m.jl-menschon. Deze personen hebben een mfec- paal is op do ontwikkelingsweg en dat dei"" doorstaan, zijn nadien weer volkomen eindvorm eens geheel verschillend zal zijn Gezond geworden, doch 'a®on - van het tegenwoordige stadium Kortgelo- baclllen met z'cl> mee in J»® ^rmkanaal. den beeft de Berlijnsehc Omroep-Intcn-1 Onzindelijkheid en onverschilligheid begun- dant Dr. Flcsch, in de ecrslo zitting van de «"«on hier het overbrengen der kiemen Iweeclo bijeenkomst van Omroepmueici in! Dezelfde verschijnselen kunnen, behalve Munohcn eenige voorstellen to berde ge- vleeseh, ook veroorzaakt worden door bracht, die men kan aannemen in groote melk, aardappelen, room, gebak, enz. Ook trekken do toekomstige vorm weer to ge- j hier zijn epidemische vormen mogelijk. IJs ven van gramofoonuitzcnclingon. Deze vorm is soms ook gevaarlijk in dit opzicht, wat wijkt zoodanig af van dc tegenwoordige j door verschillende Fransche, Duitechc en methode, dat de voorepeilingen van Dr.1 Amorikaanechc geleerden nog kort geleden Flcsch overal met groote belangstelling is aangetoond. De vruchtensappen, room en werden aangehoord cn bestudeerd. Wij go- melk. die bij dc bereiding van het ijs wor- ven hieronder de bijzonderheden weer. den gebruikt, bieden goede ontwikkelings wet geheel komt in groote trekken neor kanson aan alle kiomon, die op welke wijzo op een eterko beporking van de origineelo ook in het ijs geraken. Hygiënische bcrei- muzieknummers. Deze moeten meer en ding is hier van het hoogste belang, meer door geconserveerde muziek worden Zeer dikwijls treden de vergiftigingen des vervangen. Behalve andcro voordeden tc gemakkelijker op, omdat dc betrokken heeft het van tc voren opnemen van platen spijzen nog geen tcckencn van bederf too- ecn andere grooto voonsprong op origine©- non en dus in allo gerustheid worden ge le muziek, door het feit, dat mon een frra mofoonplaat kan opnemen, wanneer dc be treffende kunstenaar het bcsto gedispo neerd is. iels wat bij Omroepuitzcndingen niet altijd het go val is. In het caretc oogenblik staat men ©enigs zins teleurgesteld tegenover dc voorstellen van Dr. Flcsch, daar hij de voorkeur geeft aan oen reproductio tegenover dc originee lo muziek. Maar aan don anderen kant schijnt do tegen woordige tochnick den Omroep roede in die richting to drijven. Zooals men weet, maakt een Oostcnnjk- scho firma thnns veel werk van de zoogo- naamde „grnmofoonplaten zonder eind", een uitvinding, die gebaseerd is op hetprin cipc der klankfilms. Met het invoeren van deze klankfilmgTamofoon komen de aller grootste bezwaren van een gramofoon- woergavo to vervallen, en in dc eerste plaats wol het ongemak, dat bij grootcrc nuttlgd. Hier is het weer het vleeseh, dat ons liet vaakst door zijn uiterlijk bedriegt. In het warme jaargetijde dient het vleescli altijd goed gaar tc zijn. Bij gehakt is boven dien een vereischtc, dat liet zoo spoedig mogelijk na het passeeren van de geliakt- macliinc wordt opgegeten cn niet oen ge deelte ervan tot den volgenden dag bewaard wordt. Bij worgt moot dadelijk dc huid ver wijderd worden, omdat, juist deze dikwijls een gcvaarlljko verzamelplaats voor kie men is. Men late zich du6 nooit door het uiter lijk van vlooechwaron van zijn 6tuk bren gen. Een frisch uiterlijk betcekent niets, slechts een bacteriologisch ondorzock zou kunnen uitmaken, of het vleeseh al dan niet gevaar oplevert voor dc gezondheid. In hot huishouden is de eenige maatregel, die men met succes kan nemen: geen vleeseh bewaren tot den volgenden dag. al stukken steeds een nieuwe plaat moet wor-j;™" Za ~.n don opgezet, of dat men de plaat moet om-' kjclc kelder of pro- draaien Dn ..klankfiim^raWonn- knnt I Het bewaren gteft do k.emen, dis er ccnmnnl rijn, do gelegenheid, om zich to draaien. De „klank(ilmgrnmofoon" kent dezo bezwaren niet. Daar er geen grenzen bestaan voor de lengte van een klankfilm-vol'mcni?vu'(,lgon' V^der moeten wij hier band, kunnen zelfs heele opera's, operettcn "og «'aarochuwen tegen de oude dwaling, scheppingen dun waarvan do opvoering !.a'. r bot roo'<<;n vnn vleeseh dc moge- uren in beslag neemt, zonder onderbreking jUKlusid, dat er kiemen worden overge- worden weergegeven. Ook hier kunnen, in-l ,ac vcrc*wijnt. Lr bestaat ook bij rook- dicn na opname vnn het origineelo stuk, i x^cesck geen reden tot zorgeloosheid, want enkoio fouten of oneffonbeden zijn inge- boc_ üeht lean dit niet met vocht in aan slopen, correcties worden aangebracht. Het fik'ng komen cn dan levert het evenveel nieuwe woergavo-appnraat. dat in de laat- Pevaar °P a's allo nndoro vlocschsoorlon. sto dagen roods ver-gevorderd is. vormt al'es zijn geen kleinigheden, zooals \-oor de door den Intendant voorgestelde leek maar al le dikwijls meent. Juist reorganisatie een ideale basis, want niet <11® „kleinigheden'' zijn dubbel gevaarlijk, alleon, dat men uren lang achtereen zon- omdat zij eerder over het lioofd worden der storingen of onderbrekingen naar een gezien cn dan de ernstigste gevolgen kutj. muzikale weergave kan luieteren, doch nen hebben.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17