UTRECHTSCHEWEG10 - TEL. 179 AMERSFOORT N.V. COMPAGNIE LYOÏTOASSE SEIZOEN OPRUIMING LAPPENWERK, ZOO ALS ONZE GROOTMOEDERS DIT MAAKTEN. Wij herinneren ons zeker allen nog wel de lappe dekens, kussens, kleed jes enz., die onze groot- en over- grootmoeders maakten. De dames van den tegenwoordigen tijd vinden voor dergelijke handwer ken öf geen tijd öf meenen, dat zij handwerken beter klaar kunnen koopen. Juist door de zorg en de tijd die wij aan een handwerk besteden, wordt de waarde er van verhoogd. Het lap penwerk is een geduld werkje, wat men nu maar niet zoo een, twee, drie klaar heeft, en daarbij moet men nog over de noodige smaak beschikken om één mooi geheel te krijgen. Wat een mooie artistieke aaneenschake ling van kleuren, stoffen en patronen kan men door het verwerken van allerlei stofresten niet verkrijgen. Ieder stuk lappenwerk is weer anders en geeft een persoonlijk cachet aan het geheel. De lange avonden zijn over enkele maanden weer daar, waarom zullen wij dan niet eens een of ander maken van lappenwerk. Tijd is er altijd voor te vinden, want het is een werkje, dat uitstekend geschikt is voor ver loren uurtjes; niemand onzer is zóó bezet, dat er niet een half uurtje per dag overschiet. We zullen dus maar eens beginnen om onze lade met overgebleven stof resten eens aan een grondig onder zoek te onderwerpen; alles kan dienst doen, stukjes fluweel, zijde, satijn enz. Niet alleen effen kleuren, maar ook gewerkte resten kunnen gebruikt worden, hoewel het meeren- deel van de stukjes effen moet zijn. Het verschil in effect tusschen het vroegere lapjeswerk en het tegen woordig is groot. Vroeger gebruikte men alles, wat maar voor de hand kwam, katoen, zijde, wollen stoffen; ruitjes, streepjes, bloemetjes, effen kleuren, enz. enz. Wij gebruiken öf fiuweel, zijde en satijnen blokjes stof öf enkel katoenen stukjes, doch niet gecombineerd. Verder zorgt men dat door het geheele werk lapjes van een bepaalde kleur door het werk loopen en dat alles systematisch gerang schikt wordt. Onlangs zagen wij een morgenjapon van dit werk gemaakt, die buitenge woon mooi en oiigineel was en uit lapjes lint, fluweel en zijde bestond. Naarmate men meer kleuren kiest zal een meer Oostersch geheel verkregen worden en indien men geometrische lijnen vormt, zal het een zeer modern geheel geven. De japon wordt afgezet met zwart satijnen randen en verder zullen wij ook een aantal evengroote lapjes zwart satijn moeten hebben, om die om de verschillende kleuren groepen heen af te zetten, indien men ten min ste een bepaalde vorm aan de groe pen heeft gegeven. Indien wij de japon dus uit het ver zamelde materiaal gaan maken, zullen wij eerst een grondvorm nemen van stevig katoen, b.v. madapolam en daarna werken wij de lapjes van de schouders af naar beneden op het katoen. Het verdient wel aanbeveling om het patroon eerst met potlood op de vorm aan te geven en dan houde men er rekening mede, dat men een strook van ongever 10 c.M. overhoudt voor de zwarte rand, aan de voor- en onderkant en een smallere rand aan den hals, waarmede de japon wordt afgezet. Kussens, bedspreien, divankleeden, alles kan mzn maken van overgescho ten lapjes, maar het mooiste effect ktijgt men, indien men alles altijd met breedere of smallere randen zwarte zijde afzet. o MODERNE WANDVERSIERING. Met het behang onzer woningen is het of liever was het over het alge meen treurig gesteld. De patronen, die in de monsterboeken van de be hangers voorkwamen, misten elke kunstzin en waren er niet in het minst op berekend om in kamers een be paalde sfeer te brengen. Hoeveel ka mers worden juist niet doodsch en troosteloos door een behang met een in den treure herhaald bloemtjes- motief? Zulk bloemetjes-behang was bijna nimmer in overeenstemming met de meubelen, gordijnen en kleeden. Elke plaat of schilderij aan den v/and maakte dat deze nog rammelender werd. De laatste jaren is er echter een verheugende koersverandering in het behangen merkbaar. Men kiest veel effen behang, zonder eenig patroon of motief voorzien. Het eentonige wordt verbroken door de kamer bijv. in tweeën te laten behangen, een anders gekleurde strook bovenaan. Hierdoor verwekt men daarbij ook nog de illu sie, dat de kamer hooger schijnt. Effen behang is uiterst geschikt om er in artistieke schikking etsen, schilderijen sierd zijn, dan mogen in deze kamei effen kleuren voorkomen, die over eenkomen met de kleuren aan den wand: rood, geel, oranje, bruin en groen. De stoelen en rustbanken kun nen overtrokken worden met ripsstof in een rustige bruine kleur. Gordijnen zullen het aardigst zijn van zware kunstzijde met weerschijn, in de tinten goudbruin, oranje en geel. Om nu te genstelling van kleur en licht te ver krijgen, kan men een paar helgroene aardewerk-vazen ergens neerzetten en enkele groene of oranje kussens op den divan spreiden. c GEVERFDE LADEN. Dikwijls wordt het effect van een goed gemeubelde kamer geheel be dorven als de laden van de spiegel- of kleerkasten, die van prachtig hout zijn, werden opengetrokken. De laden bestaan meestal uit gewoon greenen hout. Sommige huisvrouwen bekleeden hun laden met geplooide stof. Dit lijkt zeer aantrekkelijk; maar niet alleen wordt deze stof spoedig vuil, ze zou ook een broeiplaats voor mot ten kunnen worden. Men zou de laden ook kunnen beplakken met papier in de kleur van de omgeving; duurzamer echter is ze te schilderen in een bij passende tint. Het aardigste effect zal iakverf maken. Men kan door de verf nog een of ander vergif tegen de mot ten mengen. DE NIEUWE HOEDENMODE. De nieuwe hoedenmode is geïnspi reerd op modellen uit antieke tijden, maar natuurlijk met een modernen toets. Wij brengen hief- de afbeelding van vier zeer bijzonder geslaagde model letjes. Vilten hoed met een opgeslagen rand, een fijne voile in dezelfde kleur bruin en een vuurroode veer. Model Marie Alphonsine. Toch nog een baret, maar op de mo derne wijze opgezet en voorzien van een vilten band om het haar op zijn plaats te houden. Zwart met een pauw blauwe toef. Model Agues. Een vlot model, prettig in het dra gen, van soepel, fijn zwart vilt met een coquet wit struisveertje. Model Talbot. Een hoed van marineblauw vilt, die op ideale wijze tegemoet komt aan het streven, om de mode van 1860 na te bootsen. Het grosgrain lint is lichter blauw; de veer vertoont beide kleur ren. Model Rose Valois. KEUKENHOEKJE. KANTEN JAPON. of houtsneden op neer te hangen. Den laatsten tijd echter heeft men een ge lukkig compromis gesloten tusschen patroontjes- en effen-behang". Want in sommige kamers, waar de stoelen, kleeden en gordijnen zonder eenig pa troon zijn, doet een effen behang wel eens wat somber aan, vooral als deze niet op den zonkant zijn gelegen. Dit nieuwe soort behang bestaat uit een groot effen fond, waarop een enkel bloemmotief is gedrukt. Dikwijls ook is het papier verdeeld in paneelen en elk paneel heeft dan een ander mo tief. Somtijds komen de patronen aan het ordersle gedeelte van den wand voor. Het papier is dan verder effen, zoodat men gemakkelijk en zonder het effect te verstoren op het boven ste gedeelte platen en dergelijke kan ophangen. Op het bijgaande plaatje ziet u een dergelijk soort behang af gebeeld. In elk paneel is hier en daar een takje aangebracht. Het papier zelf is lichtgeel en het patroontje is aan gebracht in allerlei heldere najaars- tinten. rood, geel, oranje, bruin en groen. Wanneer de wanden van de zit kamer met bovenvermeld papier ver MODENIEUWTJES UIT PARIJS. Exotisch borduurwerk is door de Parijsche tentoonstelling weer sterk in de mode gekomen. Op moderne japonnen en blouses ziet men thans Chineesche, Indische, Perzische, Assy- rische en Egyptische borduursels met dezelfde motieven, die men ook op oude fresco's en beschilderde sarco fagen vindt. Deze soms zeer ingewik kelde en kunstige handwerken be wijzen wel, dat bij alle landen en volkeren borduren met linnen, metalen of zijden draden een geliefd middel is om stoffen te verfraaien. Zelfs de Centraal-Afrikaansche vol keren, die onze stalen naalden niet kennen, borduren en wel met een lange, toegespitste naald, uit een hard stuk boomschors gesneden. In den winter zullen wij deze borduursels zeer veel zien dragen, doch naar alle waarschijnlijkheid zal deze mode slechts één seizoen stand houden. Zou de machinaal gemaakte ajour borduur sels een langer leven beschoren zijn? De arme leguanen, die als zooveel andere reptielen hun huid hebben moeten geven voor schoenen, étuis, sigarettenkokers en tabakszakken, moeten nu ook hun pooten aan de mode ten offer brengen. Op overigens zeer eenvoudige taschjes, wordt n.l. een poot als sluiting aangebracht. Knoopen worden steeds meer als garneering gebruikt. De ingezette dee- Ien in rokken en blouser maken ze tot een voor de hand liggende versiering. Op zijden overhemdblouses glinsteren kristallen knoopjes, en groote houten knoopen met uitgesneden motieven tooien reis- en sporlmantels. Op zijde lings gesloten jasjes ziet men wel diagonaal loopende rijen knoopen, evenals op de korte, mouwlooze ves ten. Donkere wollen stoffen krijgen een lichtere toets door stalen knoopen en een stalen gesp aan de ceintuur. Ofschoon er nog geen infteemsche appelen en peren zijn, hei sappige Hol- landsche fruit, dat nog altijd, ondanks minder mooie verpakking heel vjat beter smaakt dan de Amerikaansche of Australische producten, is er op het oogenblik toch genoeg en gevarieerd fruit van eigen bodem. En dat is in dezen benarden tijd. waarin de huisvrouw extra zuinig moet zijn, van groot belang, het fruit kost bijna niets, want de uit voer naar Duitschland staat vrijwel stop. We brengen hieronder een recept, waarin een aantal fruitsoorten verwerkt zijn, doch waarvan het hoofdbestand deel uit meloen bestaat. GEVULDE MELOEN. Een middelmatig groote meloen zal het beste voor ons recept zijn en verder verschillende andere soorten fruit als bananen, pruimen, bessen, sinaasappe len. U weet zeker wel dat er den laat sten tijd z.g. zomersinaasappelen in den handel zijn. We hebben nog noodig een ons vruchtensuiker, en het sap van een citroen. Van de meloen snijden we het boven ste gedeelte af. daarna laten we het vocht wegvloeien en verwijderen het zaad. Het vruclitvleesch snijden we uit en snijden dit aan stukjes. De bananen worden aan plakjes gesneden, de prui men van het velletje en de pit ontdaan, de sinaasappelen in partjes verdeeld. Daarna worden de verschillende vruch ten in een diepen kom gedaan met de suiker en de citroensap en een uurtje op een koele plaats gezet, liefst tusschen ijs, dat men tegenwoordig voor een paar centen kan koopen. Even voor het opdienen wordt nu alles in de uitgeholde meloen gedaan en deze wordt opgediend op een schotel, die belegd is met wingerd of andere groote bladeren. MENU VAN DE WEEK. ZONDAG: Tomatensoep, varkensbief stuk met tomatensaus, aardappelen- puree. gevulde meloen. MAANDAG: Bloemkoolsoep, gehakt met kerry. sloolsla, gekookte aard appelen. fruit. DINSDAG: Runderlapjes, andijvie, aardappelen, broodommelet met prui mencompote. WOENSDAG: Tomatensla, rosbief, postelein, aardappelen, hangop. DONDERDAG: Vleeschschotel met rijst en tomaten, kropsla met gebak ken aardappelen en eieren. VRIJDAG: Ommelet met tomaten, princesseboonen. aardappelen, ge welde boter, bessenvla. ZATERDAG: Biefstuk, snijboonen, aardappelen, rijstebrei. WAAR BLIJVEN DE SPELDEN? De grootste speldenfabriek van Europa is in Birmingham in Engeland Dagelijks worden daar 30 millioe spelden gemaakt, wat een aantal v, 10.000 millioen per jaar geeft! Statistieken wijzen uit, dat er van de 100 spelden 99 verloren gaan en zelfs die ééne overblijvende kan men soms nog moeilijk vinden! Voor gckleede ja- ponnen zal ook in den komenden herfst en winter veel kant ge nomen worden. Dit model, det voor ver schillende gelegen heden geschikt is, doel met de lange lijnen denken aan klassieke gewaden en aan de nieuwste modellen van Patou. De figuren zijn zwart, de ondergrond heige. Ook wanneer men niet slank is. zal dit model uitstekend voldoen. De lapjes worden nu 1 c.M. inge- vouwen en op het katoen geregen; fluweelen lapjes worden niet omge vouwen, maar dan moeten de andere lapjes c.M. over de rafelkant wor den gelegd en daarna opgeregen. Vroeger werden de lapjes, nadat ze op de stof waren geregen met een vischgraatsteek aan elkander ge werkt, maar een kettingsteek geeft wel zoo'n aardig effect en het mooiste is om dit met zwarte knoopsgaten zijde te doen. Hebben we alle stofresten nu op gewerkt, dan worden schouder en zijnaden dichtgestikt en de reepen zwarte zijde langs voor- en onderzijde, hals en onderkant der wijd uitloopen- de mouwen gezet, terwijl wij de japon met zwarte zijde voeren. Twee lusjes worden op de zijnaden gezet, daar door wordt een zwart koord gehaald. We hebben op deze manier een bij zonder origineele japon gekregen, die ons wel is waar veel arbeid gekost heeft, maar waarvoor wij dan ook ruimschoots beloond worden, want alles is eigen werk en veel verloren oogenblikken zijn op deze manier nut- 'ig besteed.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 18